Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä aloittelevalle naiselle?
Betulapendula
06.06.2021, 22.58
Hei! Täällä keltanokka Porvoon suunnalta. Koronavuoden jäljiltä ylipainoa noin kymmenen kiloa ja totaalinen kyllästyminen liikkumattomuuteen. Tarkoitus hankkia urheilullisempi menopeli. Sähköinen ei tule kyseeseen.
Tällä hetkellä ajan mummo-Crescentillä (tänään poljin 45min /13km eli en ilmeisesti kuitenkaan täysin rapakuntoinen olekaan?) Mutta mummoilu on kyllä yllättävän raskasta ja hidasta, ranteet kipeytyy ja jalkaterät puutuu. Haluaisin päästä yhtä kevyesti ja lujaa kuin te!
Mutta millaista pyörää nyt olisi etsittävä? Asun maalla, savipohjaisen hiekkatien varrella. Hiekkatiellä tulee ajoa mennen-tullen noin 4km. Muuten sitten hyväkuntoisella asfaltilla (noin 30km/pvä) kevyestä maantiepyörästä haaveilen, mutta arveluttaa tämä hiekkatieosuus. Mitä ehdottaisitte tällaiselle huonokuntoiselle aloittelijalle?
Lisättäköön, että en ole korjaustaitoinen, eli arvostan toimivuutta ja vaivattomuutta. Budjetti on matalahko, +/-2000€.
karjala67
07.06.2021, 11.23
Merkkiä tai mallia en lähde suosittelemaan mutta kannattaa alkaa katselemaan kategoriqasta gravel-pyörät. Se on melkein kuin maantiepyörä mutta leveämmillä renkailla, 35 - 40mm, niillä ajelee hyvin sekä hiekkatien että asfaltin.
Jalkaterien puutumisen aiheuttaa liian pehmeäpohjaiset kengät, ei niinkään pyörän tyyppi. Ranteiden kipeytymiseen löytyy varmaan lääke gravel-pyörön käyrätangosta, jossa otteita voi vaihdella.
F. Kotlerburg
07.06.2021, 11.37
No jos on tarkoitus ajella asfaltilla tuota 4km pätkää lukuunottamatta niin ei ole mitään järkeä ostaa gravelia. 28-30mm renkailla varustetulla maantiepyörällä kyllä selviää tuosta sorapätkästä.
Canyon Endurace ois varmaan hyvä, mutta ei niitä saa.
Samolilla linjoilla kuin aiemmat vastaajat, joko gravel tai maantiepyörä johon saa riittävän leveät renkaat. 28mm renkailla kyllä ajaa mukavasti soratietä jos tie on kiinteähköä sorttia toisaalta leveämmilläkin renkailla pääsee hyvin asfalttitietä. Pyörien saatavuus on valitettavan huono tällä hetkellä.
Suoraan maantiepyörä vaan jos noin suuri valtaosa ajosta on hyväkuntoista asfalttia. Joku moderni endurance tyyppinen jossa rengastilaa väh 28 milliselle.
Kuten jo yllä mainittu, pyörien saatavuus on tällä hetkellä haastava, varsinkin edulliset maantiepyörät tuntuu olevan loppu kaikkialta mukaan lukien Saksan/Euroopan isot myyjät. Canyon on huoleton suositus mutta pikavilkaisu sivuille osasi kertoa että juuri mitään ei saa. Sama homma esim Cube.
Tämä Ridley menee hieman yli budjetin mutta vaikuttaa asialliselta paketilta ja saa kotimaasta monessa koossa. Soratieretkipyörää tästä ei tosin saa 28mm renkaan ollessa maksimi.
https://www.xxl.fi/ridley-fenix-slic-105-disc-21-unisex-maantiepyora/p/1181477_1_style
(https://www.xxl.fi/ridley-fenix-slic-105-disc-21-unisex-maantiepyora/p/1181477_1_style)
Yksi vaihtoehto myös on talsia paikalliseen pyöräkauppaan ja tiedustella mitä pystyvät tilaamaan tavarantoimittajalta, eikös Porvoossa ole se Bicicletta tjsp.
Nickname
07.06.2021, 14.02
Kannattaa myös miettiä tarvitseeko lokasuojia ja millaiset niiden pitäisi olla jos tarvitsee, kaikissa maantiepyörissä ei taida olla lokasuojan paikkoja rungossa mutta on toki tälläisiä lokasuojia mitkä ei niitä tarvitse esim. https://www.xxl.fi/sks-germany-speedrocker-lokasuojat-polkupyoraan-musta/p/1161419_1_style
Miellyttävämpi ajaa lokasuojien kanssa sateen yllättäessä tai sen jälkeen kun ei selkä ja jalat ole läpeensä märät 2km jälkeen.
No jos on tarkoitus ajella asfaltilla tuota 4km pätkää lukuunottamatta niin ei ole mitään järkeä ostaa gravelia. 28-30mm renkailla varustetulla maantiepyörällä kyllä selviää tuosta sorapätkästä.
Vaikka tarkoitus alunperin onkin ajaa asfaltilla niin helposti se mieli voi ajellessa muuttuakin... ainakin itselläni rauhallisilla sorateillä/poluilla luonnon keskellä ajelu on lisääntynyt kun maantien laitoja pitkin ajaminen on pikkasen ärsyttävää (tilan puute, autot). Sinänsä 28mm-renkaisella endurancepyörällä olen hyvin pärjännyt missä vaan (kovapohjaisilla hiekkapoluilla), mutta voisi se ehkä olla selkeämminkin graveli, koska ominaisuudet niissäkin lienevät usein aika "maantiemäisiä". No, gravelina sitä mun fillaria on myös myyty endurance-nimikkeen ohella, mahtuuhan siihen paksumpaakin (35mm) rengasta.
karjala67
07.06.2021, 14.41
Minulla greivelissä nyt 35 mm Panaracer semislicsit ja kyllä ne niin hyvin rullaa asvaltilla ettei yhtään järjettömältä tunnu.
Pointsit myös maantiepyörälle, jos ei mikään kisakireä niin saattaa mennä 32mm:n rengaskin mutta kyllä 28milliselläkin satunnaisesti soralla pärjää.
Saatavuus nyt kylläkin suurin ongelma ja ole tarkkana ettei myydä liian suurta/pientä pyörää ahneuksissaan.
Jos ajokausi on pitempi kuin Suomen kesä niin valitsisin mielummin sen Gravelpyörän. Yhdellä pyörällä, jos aikoo pärjätä ni mielummin monikäyttöinen ja siihen vaikka toiset kiekot. Ei mua saa maantiepyörällä kuin kauniilla keleillä lenkille (lyhyet vaatteet ja aurinkoa), mutta cyclolla ajan läpi vuoden. Maasturikin on paljon aikasemmin ja pitempään liikenteessä kuin maantiepyörä. Vauhtia jos pelkästään haluaa, niin maantiepyörä on tietysti nopein kevyenä ja hyvin rullaavilla renkailla. Kyllä se Gravel/Cyclokin kulkee kovaa, kun kunto on kasvanut. Oikotietä onneen ei ole, jos haluaa ajaa kovaa.
Betulapendula
07.06.2021, 20.38
Kiitos! Tää on kyllä hieno foorumi, paljon asiantuntemusta ja jeesiä!
Eli oikeastaan kumpi tahansa mun tarkoitukseen käy, gravel & maantie kunhan alle saa vähän tuhdimpaa kumia. Nyt kun ajattelen niin gravel voi olla monikäyttöisempi työmatka-ajoissa ja mulle on kyllä tärkeää saada lokareitakin kiinni.
Nyt täytyy vaan odottaa että alkaa tavara maailmassa taas liikkua. Käytetyn hankkiminen vähän arveluttaa, - juurikin kun ei omaa asiantuntemusta ole yhtään, ja himottaisi vaan huolettomasti aloittaa.
Näillä eväillä taas vähän tarkemmin tiedän mitä etsin, - kiitokset!
Lisättäköön, että en ole korjaustaitoinen, eli arvostan toimivuutta ja vaivattomuutta.
Tähän kohtaan pieni varoitus, että laatupyörätkin vaativat kohtuullisen paljon huoltoa ja kalliiksi käy jos joka homman käy liikkeessä teettämässä.
gallodepelea
07.06.2021, 20.45
Täällä olisi 53 cm kokoinen naisten gravel pyörä, johon saa tarpeen mukaan kapeammat kumit kesäksi ja leveämmät syksyksi/talveksi. Myös lokasuojat saa pyörään kiinni. Jos itse hakisin vain yhtä pyörää niin se olisi sellainen millä voi ajaa myös silloin kuin maantiepyörä jättää eli talvellla. Gravelliin saa tarvittaessa nastarenkaat syksyksi, näin kausi pitenee huomattavasti.
Tämä 53 cm sopii noin 165-175 cm pitkälle Cuben oman koko-oppaan mukaan, mutta pyörää olisi aina hyvä kokeilla ennen ostoa koon varmistamiseksi.
https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_ws_2021_naisten_gravel_grinder?attr1_i d=312
Jalkaterien puutumiseen voi vaikuttaa myös huono satula. Liian pullea/pehmeä voi tukkia joitain verisuonia ja sen takia veri ei pääse kunnolla kiertämään jaloissa. Ranteiden kipeytymiseen sen verran, että saattaa lihakset olla tottumattomia kyseiseen asentoon. Lihaskuntoharjoittelulla saa vahvistettua lihaksia, jotka tukee niveliä. Moni pyöräilijä usein unohtaa kokonaan keskivartalotreenin, vaikka se on hyvin tärkeää pyöräilijälle. Pelkästään ajamalla ei kehitä keskivartaloa. Tosta ajoasennon vaihtamisesta käppyräsarvilla sen verran, että itse ajan maantiepyörällä ja cyclolla, joko kahvoilta tai alaotteelta. Alaotteelta aeroedun saavuttamisen vuoksi. Mulla ei ole ammattilaisten ylipitkää ajoasentoa, että minun tarvitsisi ajaa yläotteelta. Maastopyörällä ei ole edes toista otevaihtoehtoa, kun ei ole niitä nousukahvoja. Silti pystyn ajamaan useita tunteja ilman ranteiden kipeytymistä.
Itse olen todennäköisesti keskivertopyöräilijää paremmassa kunnossa, kun on tullut kisaviivallakin käytyä. Mutta ei se munkaan kunto ole tyhjästä syntynyt. Monesti aloittelevalla/vähän kehittyneemmällä pyöräilijällä on tavoite keskinopeudessa ja se on väärä lähtökohta. Tärkeintä olisi löytää pyörä, jolla on kiva ajaa ja jolla pystyy myös treenaamaan. Hauskuus mukana ja siitä se harrastus lähtee.
^^Kyllä tuntuu että 53cm runko aika suuri 165senttiselle kuskille...
gallodepelea
07.06.2021, 22.09
^Totta, tuo oli kuitenkin Cuben omasta koko-talukosta
Betulapendula
07.06.2021, 23.24
^^^ Olen melko pitkä, 177cm. Koko 54 siis.
Betulapendula
07.06.2021, 23.30
Tähän kohtaan pieni varoitus, että laatupyörätkin vaativat kohtuullisen paljon huoltoa ja kalliiksi käy jos joka homman käy liikkeessä teettämässä.
No nytpä alkoi kiinnostelee, että miten usein pitää huoltaa ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Millaisiin ylläpitokuluihin pitäisi varautua?
Sitä on vaikea ennustaa. Riippuu tietysti ajomäärästä ja siitä kuinka paljon ylimääräisiä ääniä ja vähän sinnepäin toimivia juttuja sietää ennen huoltoa. 80% pyöristä on heti uutena jotain säädettävää ajoasennon lisäksi. Yleensä joku ylimääräinen häiritsevä ääni etsittävänä. Sitten jos ei kauhean paljon aja ja ensihuollossa käyttää niin on aika hyvä mahdollisuus selvitä ensimmäisestä kesästä ilman lisähuoltoa. Paitsi toki rengas voi tiellä mennä.
Mutta kyllä renkaiden vaihto, vaihteiden ja jarrujen perussäätö sekä ajoasennon säätöön liittyvät asiat olisi syytä osata. Tai sitten ostaa lähikivijalasta pyörä ja pitää hyvät välit myyjään. Muuten maksaa ja nykyään myös saa odottaa pyörää sieltä huollosta.
tchegge_
08.06.2021, 08.08
Ei nuo säädöt ole onneksi mitään rakettitiedettä, netistä löytää hyvin ohjeita. Samoin renkaiden vaihdot.
Maantiepyörä on niin simppeli laite että ei käytännössä tarvi viikottaisessa ylläpidossa muuta kuin ilmaa renkaisiin ja öljyä ketjuihin.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
^^^ Olen melko pitkä, 177cm. Koko 54 siis.
Ei ole kokoa 54 vaan seraava onkin 56. Mielestäni tuo 53 ei ole mahdoton, pienellä putkiosavaihdolla voisi sopia hyvinkin, etenkin, jos olet ollenkaan pitkäjalkaista tyyppiä rakenteeltasi, no stemmin alle jää rinkulaa, jota tehdasasetukissa yleensä onkin reippaasti.
Nyt on niukasti valittavissa ja tuo Cube tyypiltään vastaa hyvin tavoiteltua, näin ymmärrän. Myyjä varmaan auttaa koon suhteen, mutta itse täytyy olla myös hereillä. (Tässä pitäis olla tosihauska huumoripallukka muteipävaantoimi.)
Tehtaan sivuilta löytyy pyörän mitoitus tarkemmin.
https://www.cube.eu/en/2021/bikes/women/road-gravel/nuroad-ws/cube-nuroad-ws-smokylilacnblack/
Syötin kokeeksi Cuben kokovalintaan luvut 177/85 niin suosittelukoot ovat S tai M.
Riittävän tarkan haaramitan saa, kun asettuu naama seinää päin, kirja haarojen välissä kunnolla ylös seinää vasten ja merkki seinään, tarvittaessa toisto ja mittaamaan senteiksi pyöristäen. Homma kengittä ja kohtalaisen intiimissä asussa.
Nuo molemmat mitat ovatkin tärkeitä riittävän oikeata runkokokoa haettaessa, runko on pyörän tärkein osa ja sen sopiva koko tärkein juttu. Maantietankoisessa sopiva koko vielä korostuu, siksi niitä kasataan useamman kokoiseen runkoon.
karjala67
08.06.2021, 11.10
No nytpä alkoi kiinnostelee, että miten usein pitää huoltaa ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Millaisiin ylläpitokuluihin pitäisi varautua?
Tuskin ylläpitokuluista kannattaa huolestua hirveesti. Ei näihin mitään ihmeellistä tarvitse tehdä.
Kuluvia osia ovat renkaat, ketjut ja rattaat joihin ainakaan itse tehtynä tuskin satasta vuodessa keskimäärin saa menemään, jos ajelee tuollaiset 3000 km/v. niinkuin itse. Vaihteita toki voi joutua säätämään joskus, mutta esim. hydraulisille levyjarruille ei varmaan parina ensimmaisenä vuotena tarvii tehdä mitään.
Siinäpä ne melkein ovat..
Samaa mieltä että en huolestuisi noista huoltohommista. Silti kannattaa vähintään pyyhkiä ketju lenkin jälkeen, sekä säännöllisesti puhdistaa ja rasvata se etenkin kun tuota soratietä on matkalla. Myös säännöllinen pyörän pesu on hyvä tapa. Ovat helppoja hommia jotka oppii nopeasti. Lisäksi nykyään on youtube pullollaan videoita joissa homma vännetään rautalangasta eli oppimisen kynnys on matala aloittelijallekin.
^Pesu aivan yliarvostettu seikka jos ei aja kurakeleillä ja silloinkin vain tarpeen vaatiessa. Voimansiirron puhtaanapito tärkeintä, hyvin simppeleitä hommia.
JoniHolma
09.06.2021, 10.51
^^Oma parempi puolisko ajaa ympärivuoden työmatkat ja siinä huomaa kurakelien vaikutuksen huoltoväleihin, voimansiirtoa kun en jaksa aina pitää puhtaana ja optimaalisissa "rasvoissa" niin esim. kahdet ketjut menee vuodessa.
^Itse harrastin talvisessa työmatkapyörässä linjaa että perusvoimansiirto ( Ketjut, pakka ja ratas vaihtoon). Talvikausi suht tehokas tuhoamaan osat ja jos ei aja muuta kuin perusteilla niin mielestäni helppo vaihtoehto.
Jalkaterien puutumiseen voi vaikuttaa myös huono satula. Liian pullea/pehmeä voi tukkia joitain verisuonia ja sen takia veri ei pääse kunnolla kiertämään jaloissa.
Tässä on aivan supertärkeä pointti, ei pelkästään jalkaterien puutumiseen liittyen, vaan ihan ylipäätänsä naisena pyöräilemiseen. Hanki pyörään sellainen satula, jossa pystyt istumaan pari tuntia ilman että paikat puutuu. Naisena suosittelen naiselle sellaista satulaa, joka on naisille suunniteltu, ne tunnistaa usein siitä että satulassa on reikä keskellä - ihan syystä. Motonetistä saa ihan hyvän naistensatulan noin 20€:lla, pyöräliikkeissä naisten satuloiden hintahaarukka vaihtelee paljon, ja kykenevä saa halutessaan maksaa penkistä vaikka 200€.
EDIT: Lisään vielä huolloista, että aiemmin mainitut renkaanvaihdot kannattaa opetella tekemään itse. Mulla ei alkuun kiinnostanut pyörän huoltaminen ollenkaan, ja renkaanvaihtoa kummemmissa asioissa kävin aina liikkeessä. Sit kun kilsoja (ja pyöriä) alkoi kertyä enemmän, ajattelin säästää rahaa ja opettelin muita perusjuttuja itse. Ei ole rakettitiedettä, ja Youtube auttaa.
Onnea pyöräkaupoille! Toivottavasti onnistut saamaan jostain hyvän menopelin. Kuten edellä todettu, kaupat myy nyt aikalailla eioota.
^ Tarkoititko tätä Motonetin satulaa, vai mitä?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4500258/DDK-City-Ergo-polkupyoran-satula-valkoinen
^Joo, toi on lähipiirin kokemuksen mukaan ollut aivan hyvä ja sopinut usealle erityyppiselle naiselle. Mut itselle paras tietty löytyy vain kokeilemalla.
Aika usein pyörän mukana saa "miesten satulan". Jos ajaminen tuntuu tuskalta sen takia että tuntuu että toosa on romuna, niin kannattaa ihan ekana lähteä liikkeelle satulahommista.
^ Kiitos vinkistä, testataan naisväellä tuota satulaa. 155x260 on satulan mitat, eli likellä Spessun Poweria, joka oli liian kova..
Hei, kysyn tähän samaan ketjuun. Cube Nuroad? Etsinnässä olisi kevyt nopea pyörä lumettoman ajan työmatka-ajoon (8 km/suunta asfalttia, pari sataa metriä hiekkaosuutta) ja 20-50 km kuntolenkeille pohjois-savolaisilla teillä. Olen 168 cm pitkä ja jalan sisäpituus noin 79 cm.
Mulla on nyt M-kokoinen Trekin powerfly sähkömaasturi ja vanha Nishikin hybridi. Sähkömaasturilla jurruuttaminen kesällä on alkanut tympiä, eikä sillä voi oikein ajaa kuntolenkkiä. Jokin livakampi pyörä pitäisi saada. Tuo Nishiki ei ihan täytä vaatimuksia, siinä esim. täysin turha joustokeula.
Olen katsonut Cuben Nuroad-pyöriä. Niitä näyttää olevan eri alakategoriaa, Race, Ex, Pro... Aiempaa kokemusta ei ole maantiepyörien osasarjoista, joten mikä olisi järkevä kokoonpano? Pituudeltani olen juuri XS- ja S-kokojen välissä, kannattaakohan mieluummin ostaa 50 cm vai 53 cm kokoinen?
Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Budjetti on maks 1500 €.
Itse valitsisin pienemmän koon.
Itse valitsisin pienemmän koon.
50 cm Cuben kokosuositus on 155-168 cm
53 cm Cuben kokosuositus on 165-175 cm
Mitä etuja/haittoja on liian suuresta vs. liian pienestä rungosta?
Tuossa pari vaihtoehtoa, ja lisäksi vielä kalliimpi Ridley.
https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_race_fe_2021_gravel_grinder
https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_ex_2021_gravel_grinder
https://www.xxl.fi/ridley-kanzo-c-disc-apex11-21-unisex-gravelpyora-vihrea/p/1181481_1_style
Kollinjoki
11.09.2021, 11.47
Onko meininki ajella myös sorateillä vai pysytteletkö asfaltilla? Oletan että soratietä sattuu reitille, kun graveleita olet bongaillut, mutta kyselen kuitenkin.
Onko meininki ajella myös sorateillä vai pysytteletkö asfaltilla? Oletan että soratietä sattuu reitille, kun graveleita olet bongaillut, mutta kyselen kuitenkin.
No se tässä on, kun en vielä ole ihan varma, mihin lopulta menen sillä pyörällä. Pääasiassa asfalttia. Työmatka on melkein kokonaan asfalttia (pari lyhyttä sorapintaista pyörätiepätkää). Mutta hirvittäisi ostaa pyörää, johon ei mahdu sitten tarvittaessa leveämpi kumi/lokari/nasta.
Toisaalta mietin, onko turha varautua kaikkeen (ja samalla ottaa kompromissia painon ja rullaavuuden suhteen), jos on kuitenkin sitten tuo sähkömaastopyörä loskalle ja maastoon.
. Mutta hirvittäisi ostaa pyörää, johon ei mahdu sitten tarvittaessa leveämpi kumi/lokari/nasta.
Maantiepyörään perinteisesti ei mahdu mitään noista. Ääh... sori taisin käsittää väärin kun tän ketjun otsikko on "maantiepyörä..."
Kollinjoki
11.09.2021, 12.13
Tuossa RTechin Nuroad Racessa tulee mukana vaikka mitä härveleitä, joita ei lenkkipyörässä tarvitse. Tarakka, lokasuojat ja onko vielä napadynamokin. Ihan kivat vaikka työmatkoilla ja retkipyöräkäyttöön, mutta lenkkipyöräkäyttöä varten ottaisin ainakin tarakan pois turhana painolastina. Ja seisontatuen ilman muuta tietenkin. On nää Cubet kyllä muutenkin vähän erikoisia sekasikiöitä osiltaan, Nuroad EX:ssä Deore-takapakka, Racessa 105-sarjan vastaava. Racessa pykälää paremman sarjan takavaihtaja, EX:ssä aivan hyvä siinäkin, jarrut molemmassa samat ja aivan hyvät, mutta vaihtajiin nähden alempaa mallia olevat jne. Hintaahan näillä keinoin tietenkin yritetään optimoida, laitetaan fillariin osia tavoitehinta/-kate mielessä. Ei tästä käyttäjälle haittaa ole kunhan oleelliset osat on valmiiksi tarpeeksi hyvät, kuluvia osia esim. pakka menee kuitenkin ennen pitkää vaihtoon. Tykkään kovasti enemmän kyllä esim. Canyonin tyylistä, jossa on aina samaa osasarjaa koko paketti, jolloin on hyvin selkeä vertailla mistä paremman mallin hinta lopulta muodostuu.
50 cm Cuben kokosuositus on 155-168 cm
53 cm Cuben kokosuositus on 165-175 cm
Mitä etuja/haittoja on liian suuresta vs. liian pienestä rungosta?
Tuossa pari vaihtoehtoa, ja lisäksi vielä kalliimpi Ridley.
https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_race_fe_2021_gravel_grinder
Huomioitavaa tuossa yhdessä linkkaamaamasi on, että siinä on myös napadynamo valmiina ja ajovalo.
Sillä ajelee kyllä talvellakin poistiekseen, jos alkaakin huvittaa talvella ajelu :)
Hiukan painava kylläkin..
Pienemmän koon valitseminen perustuu itselläni siihen, että
yleensä aina ohjeistetaan valitsemaan se pienempi runko jos on vaa'an kielen kohdalla.
Itselläni on tosin pitkät jalat suhteessa muuhun kroppaan, niin ohjaamo on aika pitkä jos valitsee
sen suuremman mallin tai sen rungon mitä mulle tarjotaan vaikka pituuden mukaan..
Tosin en tunne graveleiden geometrioita, kun ajelen vain maantiepyörillä.
Toki kiinnostaa gravelit ja cyclocrossit, ja jos ostan sellaisen, niin ehdottomasti saisi napadynamo
olla valmiina.
Kollinjoki
11.09.2021, 12.26
Toisaalta mietin, onko turha varautua kaikkeen (ja samalla ottaa kompromissia painon ja rullaavuuden suhteen), jos on kuitenkin sitten tuo sähkömaastopyörä loskalle ja maastoon.
Tässäpä olennainen pointti. Joka paikkaan sopiva pyörä on samalla kompromissi jossain. Jos oikeasti tekee mieli seikkailla sorateillä niin gravel on siihen omiaan ja sillä onnistuu asfaltillakin ajaminen. Mutta jos kuitenkin asfaltilla pyöräily olisi mieluisinta ja siellä tulisi ajeltua 95 % ajasta, niin ehkä sen lopun 5 % soratieajelut voisi jättää ajamatta, ja ajaa senkin ajan maantiepyörällä asfaltilla nopeammin ja mukavammin. Tai nauttia luonnosta sähkömaastopyörällä, jolla pääsee sitten sinnekin minne gravelilla ei enää pääse.
Tietenkin voi ostaa toisen kiekkoparin ja siihen maantierenkaat ja vaihdella tarpeen mukaan, mutta tulisiko lopulta vaihdeltua vai ajaisiko kuitenkin lopulta vain asfaltilla, jossa maantiepyörä on enemmän omiaan.
Ite ostin aikoinaan cyclocrossin siinä luulossa, että onpahan monipuolinen pyörä kaikkeen käyttöön mutta ajelin kuitenkin lähestulkoon pelkästään asfaltilla. Maantiefillarin hankkiminen tuotti pyöräilyyn lopulta paljon lisää iloa ja intoa.
Hyviä pointteja Kollinjoella
Huomioitavaa tuossa yhdessä linkkaamaamasi on, että siinä on myös napadynamo valmiina ja ajovalo.
Sillä ajelee kyllä talvellakin poistiekseen, jos alkaakin huvittaa talvella ajelu :)
No tämäpä. On tuokin pyörä lokareiden ja tarakan kanssa silti kevyempi kuin mun nykyinen Nishiki. Työmatkalla kuljetan vaihtovaatteita, läppäriä jne., niin tarvittaessa olis kiva saada vaikka pyörälaukku kiinni. Ja sit irrottaa ne härpäkkeet lenkille lähtiessä. Mitään himokovia lenkkejä ei oo tarkoitus tehdä, enemmän sellaista kuntoilua.
Kollinjoki
11.09.2021, 13.18
No tämäpä. On tuokin pyörä lokareiden ja tarakan kanssa silti kevyempi kuin mun nykyinen Nishiki. Työmatkalla kuljetan vaihtovaatteita, läppäriä jne., niin tarvittaessa olis kiva saada vaikka pyörälaukku kiinni. Ja sit irrottaa ne härpäkkeet lenkille lähtiessä. Mitään himokovia lenkkejä ei oo tarkoitus tehdä, enemmän sellaista kuntoilua.
Sullahan on pohjoissavolaiseen talveen mitä mainioin työmatkapyörä jo ennestään, eli se sähkömaastopyörä. Sähkömoottori kompensoi lumen, loskan, vastatuulen, pakkasen kohmettaman voimansiirron, leveiden nastarenkaiden ynnä muun pyöräilyyn tuottamaa vastusta. Toimii se tietysti kesälläkin siinä käytössä, kesällä repun kanssa melkein mikä tahansa pyörä ajaa asiansa työmatkoilla jos matkaa on vain 8 km. Tokihan täysimittaiset lokasuojat ja tavarateline ynnä muut voivat olla hyötypyöräilyssä eduksi. Mutta... mieti nyt ihan rauhassa, mikä tämän vireillä olevan pyörähankinnan ensisijainen ja olennaisin käyttötarve on?
Pyöräilyssä nälkä tapaa kasvaa syödessä. Jos nyt on aiemmilla pyörillä saatujen kokemusten perusteella ajatuksissa, että 20 - 50 kilsan lenkkejä tulisi ajeltua melko hissukseen, niin jos on mieleinen ja toimiva pyörä, se voi olla kohta niin että tekeekin mieli ajaa 50 km lenkkejä ja kauniina päivinä 100 km. Tai sitten voi olla että ei tule ajettua yhtään enempää kuin mitä olet ajatellut, mutta jos pyörä tarjoaa kohtalaisesti kasvunvaraa se voi olla pitemmän päälle hyvä varmuuden vuoksi. Tässä kuitenkin on viitteitä siitä, että pyöräily oikeasti kiinnostaa harrastuksena ja nimenomaan se harrastuskäyttö on ensisijaisena mielessä...
Kollinjoki
11.09.2021, 13.23
Niin ja eihän tuo RTechin Cube Race missään tapauksessa huonolta pyörältä vaikuta. Minä itse jäisin silti varmaankin kyttäilemään Canyon Grailin saataville tuloa jos olisin gravelia vailla, tai jos tietäisin haluavani ajaa asfaltilla, katselisin maantiepyörää. Mutta nämä siis ihan omasta näkökulmastani katsellen, toisten puolestahan ei voi tietää mitä he tarvitsevat. :)
Niin ja eihän tuo RTechin Cube Race missään tapauksessa huonolta pyörältä vaikuta. Minä itse jäisin silti varmaankin kyttäilemään Canyon Grailin saataville tuloa jos olisin gravelia vailla, tai jos tietäisin haluavani ajaa asfaltilla, katselisin maantiepyörää. Mutta nämä siis ihan omasta näkökulmastani katsellen, toisten puolestahan ei voi tietää mitä he tarvitsevat. :)
Hyviä pointteja. Jotenkin tuo maantiepyörä hirvittää ajatuksena, enkä ole niitä katsonut tarkemmin "sillä silmällä", kun aina ajatellut, että pyörän pitää toimia myös yleiskäytössä. Pitää melkein aloittaa alkutekijöistään maantiepyöräosastossa. Missä hintaluokassa liikkuu pyörät, jotka olis tällaiselle wannabe-pyöräilijälle järkeviä? Ja onko alumiinirunko ihan nounou?
Ei alumiininen automaattisesti ole huono. Esim Canyonin leppoisamman pään ajoasennon maantiepyörä Canyon Endurace on myös alumiinisena ollut erittäin kehuttu.
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6-wmn-disc/2955.html?dwvar_2955_pv_rahmenfarbe=BK%2FMC#config uration-anchor
Kollinjoki
11.09.2021, 18.39
Enduraceen mahtuu muistaakseni 35 mm rengas joten sopivasti rengastettuna ei se ole toivoton soratielläkään, jos sellaisen käyttötarpeen haluaa pitää avoinna. Täysimittaiset lokasuojat, tavaratelineen saa sen pyörän kanssa kyllä unohtaa.
Itselleni Endurace AL 7 Disc on ollut toimiva ja mukava maantielenkkien ajamiseen ja sanoisin että siinä on hinnan ja vastineen suhde harvinaisen hyvin kohdallaan ostajan näkökulmasta. Esim. samantyylinen ja vastaavin osin ja ominaisuuksin oleva Trek Emonda ALR 5 Disc maksaa 600 e enemmän.
Tai yks vaihtoehto on ostaa suoraan maantiepyörä ja ajaa sillä hyvällä säällä töihin ja valitsee sitten varastosta huonommille keleille sähkärin tai hybridin.
Itsekin kokeilin kaikenlaista yhdistelmää... Cycloa sun muuta kompromissia. Nyt ajan vanhemmalla hybridillä töihin(vajaa kymppi suunta) , maantiepyörällä lämpimillä keleillä ja maastopyörällä maastoajot.
Ja juurikin täällä pohjois-savossa.
Hyviä pointteja. Jotenkin tuo maantiepyörä hirvittää ajatuksena, enkä ole niitä katsonut tarkemmin "sillä silmällä", kun aina ajatellut, että pyörän pitää toimia myös yleiskäytössä. Pitää melkein aloittaa alkutekijöistään maantiepyöräosastossa. Missä hintaluokassa liikkuu pyörät, jotka olis tällaiselle wannabe-pyöräilijälle järkeviä? Ja onko alumiinirunko ihan nounou?
Kokeile jotain sopivaa käytettyä maantiepyörää. Miltä maistuu meno maantielenkeillä. Rengaskokoon sen verran että 28mm on riittävä maantiekäyttöön. Pyörän koko varmaan 50cm, kevyt alumiininen käy hyvin kunhan on hiilikuituinen satulatolppa ja haarukka. Pyörän paino mielellään alle 9 kg. Aloittelijoille ja Savon mäkisille maanteille kevyet välitykset, se isompi eturatas voi olla vaikka 46 hampainen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.