Näytä tavallinen näkymä : Kengät enduroon
Nykyään ajelen IONin kengillä jotka ovat ihan ok jalassa mutta pohja on melko kova ja jalat saa hakea uuteen asentoon vähän väliä. Kävin tuossa muutama päivä sitten vahingossa ajamassa parkkia niken vapaa-ajan kengillä ja ai että miten oli mukavaa. Pohja on pehmeä ja piikit uppoavat kenkään hyvin ja pito loistava. Olisiko suositella jotain hyvää kenkää jossa nimenomaan pito olisi se juttu? Five Tenin kenkiä huudetaan joka suunnassa mutta onko ne sitten juuri sitä mitä haen?
Ja onko kengän oltava juurikin mtb kenkä? Kävisikö ihan jokin skeittikenkä kaupan hyllyltä myös?
Wolfberg
05.06.2021, 20.00
Kaupunkiajossa ja kevyemmässä maastoajossa itsellä menee hyvin matalapohjaiset perustennarit, mutta maastossa ja pidemmillä sessioilla alkaa kaipaamaan enemmän jäykkyyttä pohjaan(riippuu myös käytössä olevasta polkimesta ja pinta-alasta) jolloin fivetenit on ehdoton valinta. Ainakin omilla DMR Vaulteilla piikit myös uppoavat 510 pohjiin ja pito parempi kuin hyvä.
Kävisikö ihan jokin skeittikenkä kaupan hyllyltä myös?
Joka lajiin ja tilanteeseen ei aina välttämättä tarvitse ostaa omia vehkeitä. Itse olen onnistuneesti fillaroinut viimeisen 15v milloin milläkin kengillä. Parit fillarointiin tarkoitetutkin on mutta en ole oikein niissä huomannut eroa kuin kaupan hyllyllä normaalia isomman hintalapun :)
510 freeriderit on pehmee pohjaiset, omaan makuun liiankin. Pitoa kyllä on, mutta pohja myös hajoaa nopeasti. Nyt testissä itellä Leatt dbx 2.0 ku halvalla sai. Pohja jäykempi ja kenkä suojaavamman ja laadukkaamman oloinen mitä freerider. Pohjan kumi ei ehä niin pitävää, tosin vohvelikuvio antaa pitoa sivuttaissuunnissa ja mahdollistaa vähän asennon hakemista, mutta kuvio on sen verran syvä että mun oneupin lyhyet pinnit ei oikein itse kumiin ota kiinni ja ”ylöspäin” pitoa vähän heikommin. Pidemmät vähemmän kuluneet piikit varmaan auttais.
Mä oon ajellut Shimanon Gr-701. En muita ole testannut, joten näistä vain kokemusta. Itselle riittävät. Oli pakko hommata kengät joissa vahvike varpaissa. Viime kesänä perus tennarit jalassa ja jäi varpaat kiven ja polkimen väliin. Tuli rumaa jälkeä.
Itsellänikin on nuo Ionit, ja niissä on tosiaan liian kova ja pitämätön pohja. Toisena parina Northwaven Clanit, jotka ovat sitten puolestaan niin täydelliset kuin olla ja voi. Istuvat omaan jalkaan hyvin, pitoa riittää ja vielä parin kauden jälkeen pohja ja kenkä ovat ehjät.
Laitoin nyt bikesteristä Freeridet tilaukseen. Oli 25% alessa ja siihen vielä tuo henkilökohtainen 10% niin ei ollut enää paha hinta. :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.