Näytä tavallinen näkymä : Kompromissikoko pariskunnan yhteiseksi MTB-pyöräksi
Elikkä otsikon mukainen dilemma. Ostin itse viime keväänä taloon Spessun fitness pyörän. Vaimo onkin tykännyt ajaa sillä myös. Olen 180cm pitkä ja vaimo 170cm. Nyt oma poika on harrastanut kohta vuoden MTB:tä paikallisessa MTB-koulussa. Ja niihin treeneihin pääsee vanhemmatkin mukaan, mutta ei tuolla fitness pyörällä ikinä tule lähdettyä. Nyt vaimo on luvannut hankkia sitten perheeseen meille yhteiden MTB pyörän, jolla voisin pojan kanssa käydä parkeissa ja traileilla. Vaimo ajelisi sillä myös sitten traileja pojan kanssa. Mutta tuo kokokysymys onkin sitten vähän haastavampi. Sanotaanko vaikka 17,5 tuumainen Trekin pyörä, jolle Trekin sivut antaa optimimitoiksi 161-172cm kokoisen ajajan, eli vaimolle aika hyvä. Mutta olisiko tuollainen aivan liian pieni sitten itselleni? Onko alamäkiajossa ja trail-ajossa pienuudessa hyötyä vai haittaa vai molempia?
Mites vaikka sulle sopiva koko missä olis matala standover, sitten vaimon ajoihin vaihtaa lyhyempi stemmi?
Koko valitaan pääasiallisen käyttäjän mukaan ja se toinen ajaa sitten vähän huonommin sopivalla pyörällä.
Stemmin (ohjainkannattimen) vaihto joka toiselle lenkille ei todennäköisesti huvita kovin pitkään.
Kuminauha
07.06.2021, 12.45
Sanotaan näin, että yleensä parkin alamäkipainotteisessa ajossa vähän pitkä pyörä ei yleensä haittaa. Trailiajossa taas liian pitkä voi tuntua kömpelöltä ja vähän vaikealta hallita. Eli siellä taas vähän pieni pyörä ei välttämättä haittaa niin paljon.
Jos jotain trailipyörää on hankkimassa, niin koko määrää aika paljon pyörän pituutta, ei niinkään korkeutta. Onko nyt mikä pyörä tarkalleen ehdokkaana minkä geoa voisi tutkia? Voisin ite mutuilla että jos pyörässä on reach luku jossain 440-460mm paikkeilla, niin sillä voi ajaa kyllä sekä 170cm että 180cm pitkä henkilö. Toki esim stemmin spacereiden lisäys/poisto kuskin mukaan olisi yksi optio tuon keulan korkeuden säädössä.
Aika monet trailipyörät on vinolla yläputkella, jolloin standover harvoin tulee ongelmaksi.
Rungon standoveria säädetään stemmin spacereillä? Erittäin mielenkiintoinen ratkaisu.
Kompromissikoon pyörät on aina aika hankalia, se on väärän kokoinen toiselle tai molemmille. Itse hankkisin oikean kokoisen pääasialliselle käyttäjälle, niin vain yksi ajaja kärsii.
Kuminauha
07.06.2021, 13.11
Joo pieni kukkanen eksy tuohon mun tekstiin. Korjattu.
Kompromissikoon pyörät on aina aika hankalia, se on väärän kokoinen toiselle tai molemmille. Itse hankkisin oikean kokoisen pääasialliselle käyttäjälle, niin vain yksi ajaja kärsii.
Ja jos tilanne kehittyy niin sitten tarvitsee ostaa vain yksi uusi pyörä jotta molemmilla on oikean kokoinen. Kompromissikoon voi joutua vaihtamaan kahteen oikean kokoiseen.
Ja jos tilanne kehittyy niin sitten tarvitsee ostaa vain yksi uusi pyörä jotta molemmilla on oikean kokoinen. Kompromissikoon voi joutua vaihtamaan kahteen oikean kokoiseen.
Jep, näin me nyt päätettiinkin tehdä. Vaimolle oma kevyt fitnesspyörä ja mulle maastopyörä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.