Näytä tavallinen näkymä : Apuja sopivan takanavan hankkimiseen: 12x148, 28h, 10s Shimano, 6-bolt
Spessun Fuse Compin 27,5+ takanavan laakeripesissä on kulumaa, ja ajattelin että vaihdan/vaihdatan siihen vain navan, helppo juttu. Mutta onpas vaikea löytää tilalle uutta napaa, jossa olis just kaikki samat speksit! Ymmärtääkseni homma menisi niin, että ostan navan, joka vastaisi seuraavia speksejä, mutta olisko kokeneemmilla antaa vinkkejä missä voi mennä vikaan:
Akselin pitää olla sama eli "12x148"
- näitä löytyy, ei kai ongelmaa tai mahdollisuutta mennä vikaan
Pinnoja pitää olla yhtä paljon ja samalla kiinnityksellä eli ilmeisesti speksi on "28h" ja "non straight pull" eli perinteisellä mutkalla kiinni navassa
- pinnareikien etäisyydet navan keskeltä ovat tuskin täysin samat eri navoissa, joten vanhat pinnat ovat liian lyhyet/pitkät. Mutta vaihtuuko sitten vain pinnat kun vaihtaa kiekkoon uuden navan? Uudet pinnat ei kai ole ongelma eikä paljon maksa? Osaava kiekonrakentaja osaa valita oikeat...
Takapakan pitää sopia uuden navan vapaarattaaseen, ja speksi on ilmeisesti 10s Shimano
- Meneekö 10-vaihteiset pakat myös 11s- ja 12s-vapaarattaaseen? Tarviiko siihen jonkun adapterin/holkin? Mites vaihteiden säädöt? Tuleeko ongelmia?
Jarrulevyjen pitää sopia, ja ne on kuudella pultilla kiinni, eli speksi on "6-bolt"
- levyt eivät varmaan ole ihan samassa paikassa kuin vanhassa navassa (?), eli joutunee säätämään jarrusatulan paikkaa hieman? Voiko käydä niin, ettei levy ja satula kohtaa enää ollenkaan?
- jos on Centre-Lock, niin sen saa ilmeisesti adapterilla 6-bolt -levylle sopivaksi? Onko huonoja puolia? Täytyy ilmeisesti taas säätää jarrusatula oikeaan kohtaan? Ja voiko tässä käydä niin, ettei levy ja satula kohtaa enää ollenkaan?
Mitä mtb-napoja suosittelisitte harrastekäyttöön metsärymistelyyn? Budjetti 100-200€ välillä ja mielellään joko todella kestävä tai sitten helposti huollettava. Ehkä paras olis, jos olis erilliset laakerit, jotka voi vaihtaa napaan, niin ei mene koko napa vaihtoon jos laakerit kuluu.
Kiitos avusta!
tchegge_
01.06.2021, 21.21
Kaikkien speksien ei tarvitse olla samat. Jos napa vaihtuu niin akselin sopivuus ja pinnojen lukumäärä pitää täsmätä.
Pinnat valitaan sitten navan perusteella. Voi hommata itse tai osaava kasaaja kyllä osaa valita
Jarrulevyn tyypillä ei ole oikestaan merkitystä onko CL vai 6Bolt kunhan menee valittuun napaan kiinni.
Ehkä jopa tämä?
10sp ja 11sp pakat taisi mennä samaan vapaarattaasen.
https://foxcomp.fi/dt-swiss-hub-350-black-shimano-28h-rear-142
Tämä yksinkertaisesti, nippeleistä(kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti) voi sitten vääntää pari viikkoa
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Olikos nykyisessä navassa jotain numerosarjaa? Aiemmin nääs Spessu käytti joissain kiekoissaan DT:n napoja.
Näin DT:n j-pinnanavoissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210601/1ec770f2bfdfe2d1a04bc120ea9d169a.jpg
Kiitos.
Tuota DT Swiss 350:stä katselinkin jo. Se olisi ilmeisesti oikea napojen suomenhevonen eli myös kestäisi pitkään. Joku tosin moitti sen vapaaratasta, että siinä olisi vähän normaalia enemmän tyhjää ennen kuin nappaa kiinni?
Kiinnostaisi myös tietää onko 100€:n hintaluokassa olevista navoista mihinkään? Ajo on suht maltillista metsä- ja työmatka-ajoa, joten ihan pahinta röykytystä ei tarvitsisi kestää. Esim. Shimano XT:n navat näyttäisi edullisilta, mutta en löydä versiota sopivilla spekseillä.
Omassa Fusessa on Stout Pron napa, ja se on kai vain "napa" ilman tarkempaa mallisarjaa. :) Ainakaan en ole löytänyt mitään tarkkoja speksejä.
maalinni
01.06.2021, 22.13
Paljon navan vaihto maksaa?
Paljon navan vaihto maksaa?
Mietin samaa. Onko se vannekehä niin ihana, että homma kannattaa? Entäs jos ostaisi uuden kiekon, voisi olla kokonaisedullinen ratkaisu.
Aiheellinen kysymys.
Vannekehä on vähän erikoinen 45mm leveä, joten täytyisi sitten lienee päivittää etupyöräkin ettei ole eri paria (?). Vannekehä on kai ihan hyväkin, WTB Scraper i45, joten mitään upgradea en ole osannut kaivata. Ja olishan se ekologista vaihtaa vain se mikä on rikki. :)
Katselin muutamasta paikasta, että kiekon rakentaminen valmiista osista maksaa 50-100€, esim. https://www.pyoramiehet.fi/hinnasto , https://www.velobia.fi/huoltohinnasto, https://www.ridemore.fi/huolto. Tosin en tiedä onko laadussa iso ero, jos ostaa työn halvimmasta päästä. Ja ehkä jos ostaa navan samasta paikasta kuin kasauksen, niin voisi saada kohtuullisen pakettihinnan.
Mutta toki tässä voin päätyä vielä ostamaan koko kiekonkin, jos navan vaihtaminen menee vaikeaksi tai kalliiksi. Hyviä kiekkojakin voi suositella, kiitos!
Ehkä jopa tämä?
10sp ja 11sp pakat taisi mennä samaan vapaarattaasen.
https://foxcomp.fi/dt-swiss-hub-350-black-shimano-28h-rear-142
...
Kysyjällä boost-napa, eli tämä on oikea linkki: https://foxcomp.fi/dt-swiss-hub-350-black-shimano-28h-rear
Spessun orkkis Stout-navat ovat halpaa peruskiinankuraa (Joytech, Chosen jamitänäitäoli...) ja itselläkin hajonnut ennemmin tai myöhemmin. Takuuseenkin vaihdettiin itse asiassa kerran ja tilalle tuli kunnon napa. Onko fillari uudehko, miten takuu sun tapauksessa?
Tilalle DT niin ei harmita.
Kuminauha
02.06.2021, 09.26
Kiitos.
Tuota DT Swiss 350:stä katselinkin jo. Se olisi ilmeisesti oikea napojen suomenhevonen eli myös kestäisi pitkään. Joku tosin moitti sen vapaaratasta, että siinä olisi vähän normaalia enemmän tyhjää ennen kuin nappaa kiinni?
Kiinnostaisi myös tietää onko 100€:n hintaluokassa olevista navoista mihinkään? Ajo on suht maltillista metsä- ja työmatka-ajoa, joten ihan pahinta röykytystä ei tarvitsisi kestää. Esim. Shimano XT:n navat näyttäisi edullisilta, mutta en löydä versiota sopivilla spekseillä.
Omassa Fusessa on Stout Pron napa, ja se on kai vain "napa" ilman tarkempaa mallisarjaa. :) Ainakaan en ole löytänyt mitään tarkkoja speksejä.
DT 350/240/180 napaan saa noin 70€:lla (https://r2-bike.com/DT-SWISS-Upgrade-Kit-Star-Ratchet-SL-with-54-Teeth-for-Ratchet-Free-Wheel-System-2-Pieces) päivitettyä tiehämmän hammastuksen (54T ratchet, 7 astetta) vakion tilalle (18T ratchet, 20 astettta).
Vaihto onnistuu ilman työkaluja ja aikaa menee max 10min. Ei vaadi edes pakan irroitusta.
Noista vapaarattaiden rungoista, eli käytössä on tällä hetkellä 3 eri runkoa (maastosarjoissa):
XD (SRAM 12s GX->)
HG (Shimano 10/11s, SRAM 12s SX-NX, jotkut sunracen tms 12s myös)
Microspline (Shimano 12s)
Sopivan vapaarattaan saa vaihdettua myös yhtä helposti kuin tuon hammastuksenkin. Vapaarattaan runkojen hinnat pyörii siinä 70€ tuntumassa (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-240-350-shimano-xtr-12-speed-micro-spline-rotor-kit-780323).
XD (SRAM 11/12s GX->)
HG (Shimano 10/11s, SRAM 11/12s SX-NX, jotkut sunracen tms 12s myös)
Microspline (Shimano 12s).
Lisäsin tarkennuksen.
Kuminauha
02.06.2021, 10.05
Aivan joo noi sramin 11s unohtu.
Kiitos avusta. Ilmeisesti minulla on siis vaihtoehtoja, eikä kaikkien speksien täydy olla juuri samat. Nyt kun napoja ei tunnu saavan mistään, niin vaihtoehdot helpottaisi osan löytämistä, joten kysyisin vielä hieman apua:
Akselin pitää olla sama eli "12x148", siitä ei pääse mihinkään.
Pinnoja pitää olla yhtä paljon eli "28h", jos käytän samaa vannekehää
--> Kysymys: Jos pinnat menevät kuitenkin vaihtoon, niin napa voi olla myös "straight pull"?
Nykyisen takapakan speksi on siis "HG 10s", jotta en joudu päivittämään vaihteitakin
--> Kysymys: Jottei vaihteetkin mene vaihtoon, niin pitää olla 10s, mutta löytyykö 10s-takapakkoja XD- tai Microspline-vapaarattaaseen? En kyllä löytänyt eli ilmeisesti mun pitää valita HG-vapaaratas.
--> Kysymys: Käykö 10s-pakka mihin tahansa HG-vapaarattaaseen, vai pitääkö olla erityisesti 10s-yhteensopiva?
Nykyiset jarrulevyt ovat "6-bolt", mutta tämä ei rajoita navan valintaa
--> Kysymys: Ymmärränkö oikein, että jos navassa on Centre-lock, niin voin joko ostaa adapterin jolla saan nykyisen levyn kiinni tai sitten ostan uuden jarrulevyn, joka on Centre-lock?
Kiitos etukäteen!
DT 350/240/180 napaan saa noin 70€:lla (https://r2-bike.com/DT-SWISS-Upgrade-Kit-Star-Ratchet-SL-with-54-Teeth-for-Ratchet-Free-Wheel-System-2-Pieces) päivitettyä tiehämmän hammastuksen (54T ratchet, 7 astetta) vakion tilalle (18T ratchet, 20 astettta).
Vaihto onnistuu ilman työkaluja ja aikaa menee max 10min. Ei vaadi edes pakan irroitusta.
Välimalli 36T hammaskehä on joissain paikoissa vähän halvempi, vähän 54sta kestävämpi ja tulee jo monissa (maasto)kiekkoseteissä oletuksena.
Kuminauha
02.06.2021, 10.13
Jos pinnat menee vaihtoon, niin straight pull käy toki myös.
10s pakkoja ei tehdä käsittääkseni XD tai microspline vapareihin
Lähestulkoon kaikki 10s pakat käy HG vapariin. Joissain tapauksissa voi joutua spacereita laittamaan, että pakka menee oikeaan ketjulinjaan, mutta jos laitat boost pyörän takapakan boost napaan niin ei pitäisi mitään ongelmaa olla.
Centerlock->6bolt adaptereita voi joo käyttää. Toiseen suuntaan, eli 6-bolt->centerlock ei ole mahdollista. Jotkut levyvalmistajat eivät suosittele adapterien käyttöä (esim Magura). 10-20€ noita adaptereita yleensä kaupataan. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi jarrulevy centerlock kiinnityksellä. Riippuen vähän levyn koosta ja laadusta ei välttämättä hintaeroa adapteriin kauheasti tule.
...
--> Kysymys: Jos pinnat menevät kuitenkin vaihtoon, niin napa voi olla myös "straight pull"?
Joo.
--> Kysymys: Käykö 10s-pakka mihin tahansa HG-vapaarattaaseen, vai pitääkö olla erityisesti 10s-yhteensopiva?
HG-vapari, joka sopii 8-11 Shimanon pakalle. Aika vaikea vahinko pitää käydä jos muunlaisen HG-vaparin aikoo saada.
--> Kysymys: Ymmärränkö oikein, että jos navassa on Centre-lock, niin voin joko ostaa adapterin jolla saan nykyisen levyn kiinni tai sitten ostan uuden jarrulevyn, joka on Centre-lock?
Näin se menee.
Hienoa, kiitos avusta! Googlettelun perusteella näyttää siltä, että 28 pinnaa rajoittaa valikoimaan aika paljon. Sopivista navoista DT Swiss 350 näyttää ainoalta vaihtoehdolta, ja setille alkaa sitten jo hintaakin kertymään: napa noin 200€, pinnat lienee jotain 40-50€ ja kiekon kasaus 50-100€ eli yhteensä 300-400€... Tuolla saanee jo varmaan aika hyvän kokonaisen takakiekonkin: mutta meneekö sitten etukiekkokin vaihtoon?
Kiitos parviälylle avusta tähän asti. Koskahan joku kehittäisi tekoälyn, joka kertoisi mitä osia voi omaan pyörään vaihtaa..?
tchegge_
02.06.2021, 12.02
Kysyjällä boost-napa, eli tämä on oikea linkki: https://foxcomp.fi/dt-swiss-hub-350-black-shimano-28h-rear
Ka, niinpä olikin. Ihme lukihäiriö. Hyvä että paikkasit. [emoji846]
Alkaisi kyllä noilla hinnoilla uusi kiekkokin tosiaan olemaan hyvä vaihtoehto.
Itse en noiden 6-pultti CL-adapterien kanssa pelaisi ollenkaan. Saa vaan molempien huonot puolet. Jos voisin valita niin toki ottaisin 6-pulttisen. (just muutama päivä sitten piti taas kiristää maasturin CL etulevy kireälle) Mutta nykyään tilanne on mikä on niin kyllä sillä centerlockillakin välttää.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Verska-Vesa
02.06.2021, 14.21
Tuolla saanee jo varmaan aika hyvän kokonaisen takakiekonkin: mutta meneekö sitten etukiekkokin vaihtoon?
Se riippuu ihan sinusta itsestäsi. Minulla on joka pyörässä erilainen etu- ja takavanne, mutta jos moinen sinua kovasti häiritsee, niin sitten täytyy vaihtaa etukiekkokin :D
Yleisesti ottaen J-bend pinnoja on paremmin saatavilla, ja ne on hyvä vaihtaa joka tapauksessa. Ohennetut maksaa siinä 0,9-1,3€/kpl ja aerot noin 3€. Meillä vaihtotyö maksaa 75€, mutta edullisempiakin löytyy kun vähän kyselee. Napojen saatavuus on merkistä riippuen mitä sattuu, sramia luulis saavan.
Kiitos tiedosta. Missä teillä, oletteko pk-seudulla?
Aikanaan kun olin samassa tilanteessa Stachen 28h takakienon kanssa, niin sopiva DT 350 napa löytyi täältä:
https://www.bikestacja.pl/piasta-dt-swiss-tyl-350-is-148-mm-12-mm-boost-p-8430.html
Tuohon sopii 6 pultti levy ja Shimanon pakka (ei microspline).
Kiitos tiedosta. Missä teillä, oletteko pk-seudulla?
Vastaan Situmin (Mcarbon) puolesta: on. Sekä liike, että kiekon kasaus. Jos meinaa hakea kasatun kiekon suoraan kiekkokuiskaajalta, on syytä varata ainakin tunnin verran aikaa koko tarinan kuulemiseen. Ei pety.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.