PDA

Näytä tavallinen näkymä : Coilkonversio ilmakeulaan



TMie
01.06.2021, 17.36
Onko kukaan tehnyt coilkonversiota ilmakeulaan?

Esim.
https://www.vorsprungsuspension.com/collections/all/products/vorsprung-smashpot-fork-coil-conversion-system
tai
https://www.pushindustries.com/pages/acs-fork-models

Jukka4130
26.06.2021, 12.46
Kyllä. Hyötyinä parempi alkuherkkyys, toimintavarmuus ja jossakin määrin myös huoltovapaus.

Hyvä revikka aiheesta: https://nsmb.com/articles/vorsprung-smashpot-coil-conversion-fox-36-reviewed/

Ja mainoksena mainittakoon, Vorpsrung Smashpot -kittiä saa myös kotimaasta. https://www.4130.fi/tuote/vorsprung-suspension-smashpot-kierrejousikitti/

uusitunnus
01.07.2021, 15.11
En ymmärrä keuloissa tuota huoltovapausväitettä. Alajalkahuolto pitää joka tapauksessa tehdä, oli jousi mikä tahansa.

Iskareissa sentään ilmakannussa on useampi tiiviste, jotka jäävät teräsvieterillä tyystin pois, joten iskarissa huoltoväli sentään kasvaa vieteriin vaihdon myötä.
E: puhun siis nimenomaan rungon iskareista, onhan keulassakin iskunvaimennus..:D

JRR-1
01.07.2021, 17.31
Stefoilla on jatkuva roiskeöljyvoitelu, ei ole pelkästään sen varassa, että tiivisteet rasvataan purkamalla keula. Vanhaan hyvään aikaan, kun molemmissa jaloissa oli jouset ja avoimet vaimennuspatruunat eli öljyä kunnolla, huoltovälit oli vuosia ellei ajanut jatkuvasti kurakelillä. Nämä uudemmat systeemit jousi vain toisessa jalassa ja suljettu patruuna toisessa toisessa eli vähemmän öljyä ei ole enää niin hyviä. Voi joutua huoltamaan jo parin vuoden välein entisen 5 tai 10 vuoden sijaan. Huolsin tuossa juuri 2002 ostamani Super T:n ensimmäistä kertaa ja ei siinä ollut muuta kuin vähän likaiset öljyt uusiin ja taas mennään kuin uudella keulalla. Tosin tuo keula oli käytössä vain jonnekin 2010 asti, mutta on se kahdeksan vuottakin huoltamatta jo jotain. Eikä ensimmäistäkään kulumisen jälkeä liukuputkisssa voitelun puutteen takia.

uusitunnus
02.07.2021, 08.19
Itselläni on käytännön kokemusta vain rockshoxin keuloista. Esimerkiksi Lyrikissä tuo stefojen roiskevoitelu, eli alajalkojen öljy, suositellaan vaihdettavaksi 50 tunnin välein, joka mielestäni on juuri sopiva. Alajalassa on vain 10 ml öljyä, ja useasti tuntuu että öljy mustenee todella nopeasti ja märkinä kausina keulaan aina pääsee jotain kautta vettä, viime syksynäkin ihan uudessa lyrikissä oli aikamoista velliä sisällä kun ensi kertaa avasi.

Vaimentimissa tosiaan on aika vähän öljyä nykyään, mutta siihen nyt ei se jousen toimintaperiaate juurikaan vaikuta. Jos nyt unohtaa keulasta ihan kaiken muun, niin eihän niitä itse jousia juurikaan tarvitse huoltaa. Ilmajousessa oikeisiin pintoihin kevyt ja maltillinen rasva, jota ei kuitenkaan joka avauskerralla edes tarvitse uusia. Että sinänsä se jousityypin muutos ei huollettavuuteen vaikuta, jos muuten on käytössä nykyaikainen keula, joka joka tapauksessa vaatii huoltoa.

JRR-1
02.07.2021, 11.21
Eli et ymmärrä edelleenkään.

uusitunnus
02.07.2021, 15.12
Tässä oma ajatuksenjuoksuni:
Noita keulojen vieterijousikonversiokittejä markkinoidaan mm. huoltovapauden lisäämisellä. Näin markkinoidut tuotteet voi asentaa vain nykyaikaisiin keuloihin. Nykyaikaisen keulan alajalkahuoltosuositus on 30-50 tuntia. Alajalkahuolto suositellaan tehtäväksi oli keulan jousi sitten mikä hyvänsä. En siis ymmärrä miten vieterijousimuutospala tekee keulasta huoltovapaamman.

Voi olla etten montaa muutakaan asiaa ymmärrä, mutta mielelläni kuuntelen jos minulle selitetään.

TMie
02.07.2021, 19.48
No ehkä tuo huoltovapaus ei välttämättä ollut se mitä ensimmäisenä ajattelin aloituksessa. Jukan mainitsemat pointit on hyviä ja hän tietää aiheesta.

Lähinnä minua kiinnostaa miten nuo toimii ajossa. Eli onko jollain omia käyttökokemuksia?

Jukka4130
03.07.2021, 09.35
Huoltovapaus tai tarkemmin ottaen huoltovapaampi luonne liittyy ilmajousen tiivisteisiin, jotka voivat yksistään saada aikaan jopa puolet keulan kokonaiskitkasta.

Alajalkojen huollon ohella myös ilmajousen männänvarren tiivisteiden voitelulla voi olla tuntuva vaikutus keulan toimintaan. Huomiot, että kierrejousellinen keula säilyttää hyvän alkuherkkyyden tason ilmajousellista versiota paremmin liittynee tähän. Toinen juttu on, että yksi tiivistettävä ilmakammio ja siten mahdollinen vuotopaikka vähemmän ja esimerkiksi lämpötilavaihtelut eivät vaikuta keulan toimintaan muuten kuin öljyn viskositeetin osalta. Tarkat (ja nopeat) kuskit voivat huomata jo muutaman PSI:n eron ilmajousellisessa keulassa. Kierrejousellinen versio pitää toimintansa paremmin vakiona.

NikHa
13.07.2021, 11.50
Onhan siinä ilmamännässä enemmän o-renkaita vaihdettavaksi kun kierrejousessa. Kolme lenkkiä on nyt lyrikillä takana eikä ole ihan vielä vakuuttanu. Hemmetin hyvä keulahan tuo on, mutta takana storia... Smashpotti on kovasti harkinnassa.[emoji848]

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

Jukka4130
14.07.2021, 14.30
Lisäksi kun esijännitys on asetettu kierrejousella minimiin tai hyvin lähellä sitä, jousitusta ojentava voima on nolla tai hyvin lähellä sitä.

Itsensä tasaavailla ilmajousilla, jossa positiivinen ja negatiivinen puoli täytetään yhdestä venttiilistä negatiivisen puolen voima jää positiivista pienemmäksi syystä, että positiivisella puolella vaikutusalana on koko männän pinta-ala, kun taas negatiivisella puolella on sama ala miinus männänvarren pinta-ala. Pinta-alojen eron johdosta positiivisen ilmajousen kohdistama voima on suurempi ja jousitus lähtee liikkeelle vasta, kun kun siihen kohdistuu vähintään tämän erotuksen suuruinen voima. Tilanne on eri, jos negatiivinen ja positiivinen puoli saadaan täytettyä erikseen, jolloin negatiiviselle puolelle voidaan laittaa hieman suurempi paine kompoensoimaan pienempää pinta-alaa.

Kierrejousella tätä kompromissia ei ole, jo muiden yllä lueteltujen hyötyjen ohella.

NikHa
14.07.2021, 19.17
Ilmajousistahan on aina yritetty saada kierrejousen tuntuisia. Ainoat haitat on sitten paino ja periaatteessa hankalampi säätäminen.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

Jukka4130
15.07.2021, 08.00
Osittain näin. Ilmajouselle ominainen progressio on tietyssä tilanteissa hyvin haluttu ominaisuus, kunhan se ei ole liiallinen. Joustomatkan alun ja keskialueen käytös ovat kuitenkin juuri, mitä pyritään viemään enemmän lineaariseen eli kierrejousen käytöksen tapaiseen suuntaan. Huonossa tapauksessa ilmajousella on joustomatkan alussa korkeampi jousivakio kuin keskialueella, mikä tarkoittaa huonoa alkuherkkyyttä ja turhan helposti sukeltavaa keskialuetta.

Tässä on hyvä periaatekuva tilanteesta, vaikkakin se kuvaa takaiskarin käytöstä.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0349/7357/files/Air_vs_Coil_Air_Progression_Graph.png?v=1542393307

Ohiampuja
03.08.2021, 14.33
Nykyaikaisen keulan alajalkahuoltosuositus on 30-50 tuntia. Alajalkahuolto suositellaan tehtäväksi oli keulan jousi sitten mikä hyvänsä. En siis ymmärrä miten vieterijousimuutospala tekee keulasta huoltovapaamman.
Minusta vieterikeula on ainakin luotettavampi kuin ilmakeula. Jos tekisin jotain viikon reissuja tuolla tunturissa, niin vieterikeulan minä sinne ottaisin. Ei tarvitse raahata iskaripumppua mukana, eikä pelätä että joku vaseliiniklimppi tukkii miinuskammiosta jonkun elintärkeän reijän ja keula imaisee itsensä pohjaan. :)

Jukka4130
05.08.2021, 09.58
Minusta vieterikeula on ainakin luotettavampi kuin ilmakeula. Jos tekisin jotain viikon reissuja tuolla tunturissa, niin vieterikeulan minä sinne ottaisin. Ei tarvitse raahata iskaripumppua mukana, eikä pelätä että joku vaseliiniklimppi tukkii miinuskammiosta jonkun elintärkeän reijän ja keula imaisee itsensä pohjaan. :)

Tämä on hyvin totta. Kierrejousi on varmatoiminen ratkaisu.

Vastakkaisessa ääripääässäkin on hyötyjä. Muutamat kisakuskit ovat sanoneet kierrejousen antavan mielenrauhaa siinä mielessä, ettei tarvitse miettiä ovatko paineet muutaman PSI:n yli tai ali halutun. Jousitus tuntuu toisin sanoen aina samalta ja ei reagoi yhtä heräksti esim. lämpötilan tai korkeuden vaihteluihin.

HarrY61
05.08.2021, 10.38
Hmm...Tunturi Kayapo etujousitus täysin huoltamatta 30v. ja toimii edelleenkin täysin (kierrejousi ja suojakumit liukuputkissa).
10v käytetty, täysin huoltamaton Rockshox ilmaiskari petti viime keväänä, ilmat ulos toiselta puolelta ja öljyt toiselta puolelta.
No helppoo ja halpaa, täys korjaus sarja 27e ja vähän öljyjä ja taas mennään eli yksi huolto /10v. voiko enää helpommalla päästä.
Kyseisellä pyörällä ajettu vasta vähän yli 10000km ja ei ole ketjuja eikä rattaitakaan vielä vaihdettu ja toimii hyvin.
Eilenkin 50km lenkki hiekkateillä ja ajettu alamäki juttujakin...siis 26" renkailla.

marco1
05.08.2021, 10.43
Toisaalta retkuiluhommiin voi sitten joutua hankkimaan eri jousen jotta keula kantaa tarpeeksi. Vaihtoehtona on ottaa mukaan kairaan 50grammaa painava ja parikymppiä maksava Topeak Microshock -pumppu jolla hoituu välttämättömät säädöt.

Tuo reagoimattomuus lämmön muutoksiin (usein talvella lämpimästä varastosta pakkaseen) on kyllä hyvä etu.

ruuduntakaa
06.08.2021, 14.35
Kuinka paljon osaamista vaatii esim. tuon Vorsprung Suspension Smashpot -kierrejousikitin asennus Foxin keulaan? Viisainta kääntyä osaavan pyörähuollon puoleen?

Jukka4130
06.08.2021, 22.36
Kuinka paljon osaamista vaatii esim. tuon Vorsprung Suspension Smashpot -kierrejousikitin asennus Foxin keulaan? Viisainta kääntyä osaavan pyörähuollon puoleen?



Hyvin tehtäcissä oleva homma osaavalta kotimekaanikolta, joka on sinut jousituskomponenttien huollon kanssa. Asennusohjeet (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0767/8621/files/Vorsprung_InstallManual_Smashpot_RevE_v3.pdf?v=161 9112346) ovat hyvät ja niistä pääsee kärryille, millainen operaatio on kyseessä sekä tarvittavien työkalujen lista. Kannattanee kysyä myös myyjäliikkeestä tarjousta asennuksesta.

ruuduntakaa
11.08.2021, 18.19
Jos perän ilmaiskarin päivittää coiliksi, jääkö käyttäjälle mitään itse suoritettavia huoltoja?

Ja mitä coil-iskarista huolletaan, ja millaisilla huoltoväleillä?

Jukka4130
11.08.2021, 21.43
Kierrejousellisella iskarilla huollot ovat tyypillisesti täyshuoltoja, mikä käsittää öljyjen ja tiivisteiden vaihdon. Pieni osa malleista on itse huollettavissa riittävällä tietotaidolla ja maltillisella määrällä (erikois)työkaluja.

ruuduntakaa
12.08.2021, 06.47
Ja mitkähän mahtanee olla keskimääräiset huoltokustannukset+huoltoväli? Mietin vaan että kuinka kalliiksi moisen ylläpito tulee jos ajaa about 5000km/vuosi.

Jukka4130
12.08.2021, 07.49
Käytöstä riippuen 100-150 ajotuntia. Mallikohtaiset huoltohinnat parasta selvittää liikkeestä tai palveluntarjoajalta, joka niitä tekee.

NikHa
03.09.2021, 20.55
Ja mitkähän mahtanee olla keskimääräiset huoltokustannukset+huoltoväli? Mietin vaan että kuinka kalliiksi moisen ylläpito tulee jos ajaa about 5000km/vuosi.Riippuu ajovauhdista kun on tuntien mukaan laskettu..[emoji6]

Mutta vakaviissaan. Nyt on harkinnassa lähinnä smashpot Lyrikkiin ens kesäksi. Smashpot, koska joustomatkaa menee muuttaa ilmeisesti simppelimmin kuin acs3ssa(?). Toisaalta Formulan tuleva tuplakruunu tai dorado houkuttelis kanssa. Hintaahan niille tulee enemmän ja doradolla painoa n. O,5kg.

Lyrik on muuten kyllä ok keula mutta takana ext on niin eri luokassa alkuherkkyydessä, että jousikeula alkaa tuntua ainoalta ratkaisulta.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

ElBike
07.12.2021, 21.35
Tullut ajeltua paljon vieteri-iskareilla kuin myös ilmaiskareilla. Oma vahva mielipide on se että vieteri-iskarit on todella paljon työläämpi saada oikeaan jäykkyyteen. Toki jousijäykkyyksiä voi laskea ja varsinkin keulasta saattaa saada melko lähellekin osuvia arvauksia, mutta jos haluaa ettei esijännitystä tarvi ruuvata juuri lainkaan eli jousi on optimi jäykkyinen niin aika mäihä täytyy olla että eka tai edes toka jousi osuu kohdilleen juuri omaan fillariin ja sen linkustoihin.
Itsekin olen tykännyt kierrejousi-iskareiden huoltovarmuudesta mutta en nyt lähtisi miettimään asiaa siltä kantilta että suuntaan kuukaudeksi jonnekin tuntureille retkelle. Eiköhän silloin kalustoksi valikoidu jokin läskipyörä ja muutenkin tekniikkaa joka on erittäin luotettavaa (eli ei ehkä jousia lainkaan).
Olen ollut havaitsevinani että hyvin harva tekee jousikonversion Foxin tai Rokkarin kalleimpiin malleihin, eli niihin, joihin on laitettu liukkaimmat pinnoitteet putkiin ja jotka toimivat muutenkin erittäin smoothisti. Tässä tullaan myös siihen seikkaan että kun tiivisteet puristuvat tiukemmin liukuputkiin eli keula painuu kasaan ja paine kasvaa progressiivisesti, lisääntyy myös liukukitka yhä enemmän ja enemmän. Kun jousikonversion sanotaan vähentävän tätä kitkaa niin laadukkaammissa keuloissa ei tämä ilmiö näytä kovin suurta roolia. Itse tykkään progressiosta todella paljon koska tällöin saan keulan kantamaan, olemaan pintaherkkä mutta kestämään isommat tärskyt pohjaamatta. Keulaan on tullut lisättyä tokeneita juuri lisäämään progressiota.

Mutta kuten niin monessa muussakin asiassa, nämähän ovat paljolti makuasioita. Sanoihin että reilummassa vauhdissa rytyyttäessä asiat näyttäytyvät hieman eri tavalla kuin "rauhallista" lenkkiä yksin/kaveriporukassa ajaessa. Esim. bikeparkkien jarrupatikoissa olen muutaman kerran miettinyt, kuinkahan paljon herkemmin takapyörä seuraisi polunpintaa jos iskarissa olisikin kierrejousi. Mutta sitten olen havahtunut siihen että jos ajaisin parkkia enemmän, ostaisin siihen käyttöön kyllä oman fillarin - ja ehkä kierrejousilla. Onhan niiden etu sekin, että saattaa saada toimivuutta ja herkkyyttä hieman halvempaan hintaan eikä tarvi ostaa kalleimpia Kashimapinnoitettuja keppejä naarmuuntumaan kun bermistä ajaa ulos.

Jukka4130
10.12.2021, 07.25
Useat tiivisteet ovat tosiaan toiminnaltaan paineesta riippuvaisia. Kierrejousikonversion myötä ilmajousen edellyttämiä tiivistepareja poistuu, kuten myös niiden tuoma kitka, oli se sitten lepo- tai liikemallista. Tältä pohjalta ajateltuna kierrejousi on ominaisuuksiltaan selvästi matalakitkaisempi.

Mitä progressiivisuuteen tulee, kaikissa hyvissä kierrejousiratkaisuissa on jonkin sortin pohjauskontrolli. Vorsprung Smashpotissa on HBO-vaimennuspiiri, joka astuu peliin viimeisellä 50 millimetrillä. Avalanhen kierrejousikitissä on samanlainen ominaisuus ja ymmärtääkseni myös Manitou käyttää uudessa Doradossa vastavaa systeemiä. ja MRP:llä on nopeusriippuvainen Ramp Control -säätö. Voisi myös sanoa, että progressiivisuuden lisääminen vaimennuksella jousivakion sijasta tuo etuja. Yksinkertaistettuna vertauksena voi ajatella, että pudottaako kappaleen korkealta trampoliinille vai vesitäytteiselle patjalle.

Kierrejousikonversio on edelleen aika harvinainen tuote ja sitä pitää todellakin etsiä ja tietää, mitä haluaa tai olla muuten kokeilunhaluinen. Tuo ehkä selittänee sen, että miksi niitä näkee edelleen verrattain vähän käytössä. Ja vielä lisänä se, että vain muutamaa mallia keuloista on saatavilla suoraan kaupan hyllyltä kierrejousiversiona.

Ymmärtääkseni pinnoitteissa ja materiaaleissa on vain vähän, jos lainkaan eroja keskitason ja huippumallin komponenteila. Poikkeuksen tässä muodostaa Foxin käyttämä Kashima, mutta pinnoitteet ja niiden tuoma kitka ovat aika vähäisessä roolissa kokonaiskitkassa. Merkittävästi suurempi tekijä on, että alajalkojen liukuholkit ovat mahdollisimman pyöreät sekä halkaisijaltaan oikeat, että e vastaavat mahdollisimman hyvin liukuputkien muotoa. Esimerkki: slickandslidesuspension.com – Puslien hoonaus (https://www.instagram.com/p/CNj7kcqnCJX/)

Ja kyllä, nämä ovat suurelta osin makuasioita, mutta molemmilla ratkaisuilla on niille tyypilliset ominaisuudet, niin toiminnann kuin huollettavuuden osalta. Tässä vielä videolla Vorpsrung Smashpot -kierrejousiktin asennus (https://www.youtube.com/watch?v=lDUWgzvdA5E) lähes kaikkine työvaiheineen.

marco1
10.12.2021, 10.15
Pidin kovasti edellisessä pyörässä olleesta DT:n F535 -keulasta 160-millisenä, siinä oli lyhyt kierrejousi (30mm) ja loput sitten ilmajousella.
Tällä yhdistelmällä saatiin hyvä herkkyys alkujoustoon ja ilmajousen säädettävyys loppuun mahdollisti säädön monenlaiseen ajoon.

Fit4 Foxin tilalle tuo tuli ja omaan käyttöön tuo DT oli selvästi parempi.

Jukka4130
10.12.2021, 20.50
DT F535 on mielenkiintoinen keula. Harmillisesti, sitä ei ole tullut vastaan livenä, puhumattakaan, että pääsisi kokeilemaan. Ymmärtääkseni kierrejousen osuus eli jouston alkuosa oli myös (lähes) vaimentamatonta, jotta alkuherkkyys olisi mahdollisimman hyvä. EXT käyttää myös kierrejousta ilmajousen jatkeena. Idea on sama, mutta jousi on suunniteltu niin, että se hoitaisi hommaansa erityisesti painauman alueella.

marco1
13.12.2021, 14.57
Pinkbiken koeajossa ei pidetty F535:sta mitenkään erityisen hyvänä mutta kuvien perusteella näytti olevan hieman vaativampaa maastoa ja kovempi kuski.
Vuoden ehdin ajella ja DT:llä siitä pari päivää alamäkeä Levillä normaalin polkuajelun lisäksi, kontrollin puutetta en havainnut. Toisaalta tuollainen kahden jousen yhdistelmä ja DT:n position sensitive vaimennus ("Plushport") on hyvin tarkka siitä että jousen jäykkyys on kohdallaan ja voi olla että satuin osumaan siihen sweet spottiin.

Nyt alla uusi 36 Fox Float Grip2:lla ja sehän on melko tönkkö tapaus näin uutuuttaan - ajoa on alle 20h takana eikä herkkyydestä voi puhua.

Jukka4130
14.12.2021, 11.00
Puslien hoonaus voi tehdä merkittävän eron keulan toiminnassa, etenkin jos alkuherkkyys on uudessa keulassa kadoksissa. Jos liukuputki-puslapari on vähänkin liian tiukka tai pusla huonossa muodossa, se voi saada aikaan moninkertaisen kitkan, mitä muut hyvin toimivan ja huolletun keulan komponentit tyypillisesti tuottavat.

MTB Engineer
15.12.2021, 09.17
Vähän OT, mutta Jukan mainitseman puslaongelman lisäksi Foxissa ei myöskään mitenkään poikkeuksellista vaan pikemminkin jopa säännönmukaisesti tehtaalta:
- Liikaa rasvaa ilmajousessa
- Liian vähän öljyä alajaloissa
- Pyyhkijät kuivat / rasvaamatta

GRIP2 on mun mielestä erittäin hyvä vaimennin ja siinä ei ole yhtään samanlaista sakkausongelmaa kuin esim. FIT4:ssä. Jopa GRIP1 on omaan makuun parempi ja herkempi kuin FIT4 ja erityisesti PALJON helpompi huoltaa. GRIP:ssä on erikoinen ominaisuus, että jos kompressiovaimennukset ovat täysin auki niin keula tuntuu tönköltä. Naksu pari nopeaa ja hidasta kompressiovaimennusta ja keula muuttuu aivan täysin.

Coil-konversioon ehkä omaan kolmekutoseen lähde, mutta Luftkappea kiinnostaisi kokeilla.

Jukka4130
20.12.2022, 21.59
Aiemmin mainittua Vorsprung Smashpot -kierrejousisarjaa on saatavilla nyt myös Öhlins RFX 38 -keulaan.

Uuno1
04.01.2023, 14.24
Päivitin Fox 36 Rhythmin Marsun Z1 coiliin (Z1 jousisarja sopii 36 Rhythmiin mutta ei muihin 36:iin) ja ero sekä alkuherkkyydessä että keskimatkan tuessa on huomattava.

Alkuherkkyys parani samalla tavalla kuin olisi vaihtanut sisurilliset nakit litkutettuihin insertillissiin ja tiputtanut paineet.
Keskimatkan tuen huomasi hyppyrinnokilla kun yhtäkkiä se mitä vasten "painaa" käsillä ponnistaessa olikin hyvin ennakoitavissa ja tasalaatuista läpi koko nokan, mikä teki hyppäämisestä sekä helpompaa, turvallisemman tuntuista että pidemmälle samalla vauhdilla lentävää.

R36:lla piti joka valita, haluaako jäätävät tärinät jarrupateista vai tarpeeksi keskimatkan tukea, eikä se keksimatkan tuki siltikään ollut samaa luokaa ennakoitavuuden suhteen kuin tällä Z1 teräsjousella. En tiedä kuinka pitkälle saman vaikutuksen voisi saada aikaiseksi vaimenninta päivittämällä, mutta tämä Z1 on aika aseta & unohda kunhan jousi on jäykkyydeltään OK.

Nyt pakkasilla se tosin polkuajossa on aika tahmea eikä käytä joustomatkaansa paljoakaan taikka reagoi kunnolla pieniin epätasaisuuksin. Oletan, että joko vaimmeninöljy tai stefarasvat ovat liian jähmeitä mutta tätä ei voi kompensoida tiputtamalla paineita.

järtsy
04.01.2023, 17.57
Kyllä siellä öljyt tahmaa, eikä sitä mielestäni pysy kompensoimaan painetta pudottamalla ilmakeulassakaan. rupee vaan uimaan liian alhaalla ja lopulta pohjaa kuitenkin.

Hanski
04.01.2023, 23.01
Mielenkiintoinen väite - 140 TM sähkökuutio tuli 36 mm rytmiketulla ja se vaati yläjalkojen vaihdon 36 ei-rytmiin ennen kuin Marsun konversio sopi - näin kertoi R-tech rapsa. Oliko siis ihan varmasti rytmikettu aka mötikkä, vai sittenkin peruskevyehkö 36?
Kierrejousi toimii aivan eri lailla kuin ilmajousi, lähimmäksi ilmajousista käsittääkseni pääsee DVO:n OTT - siinä on lähes lineaarinen jousi, kunnes viimeinen n. 20 % kiristyy. Keulat, joissa on negapuolen säätö erikseen pyrkivät samansuuntaiseen lopputulokseen. Ero on yhtä kaikki suuri tuolla muutoksellasi.
Syksyllä ajelin yhden pidemmän maastolenkin tuollaisella 36 + Z1 Coil yhdistelmällä, en saanut siihen mitään tuntumaa. En tiedä sakkasiko vaimennin vai oliko liukuholkit epäpyöreät tai liian ahtaat. Jälkikäteen ajatellen selvää, että tahmasi, jostain, joka tapuksessa. Silloin kelit nollan tienoilla. Kovin erilaiseen pyörään säädettynäkin Helm Coil toimi niin paljon paremmin, etten jaksanut ottaa selvääkään (2,5 WT VI n. 450 iskariöljyllä). Foxin vaimentimissa saattaa löytyä tahmaliisteriä pakkasessa, kokeile alajalat irrallaan pakkasessa, tahmaako. Coil-konversion jälkeen voi tahmata enää liukuholkit, stefat tai vaimennin. Kaksi ensimmäistä selviää alajalat huoltamalla, viimesin vaimenninhuollolla. Aloita alhaalta, kyl se siitä kohan jaksaa taistella valtavirran mukana ;)

Uuno1
05.01.2023, 18.39
Mielenkiintoinen väite - 140 TM sähkökuutio tuli 36 mm rytmiketulla ja se vaati yläjalkojen vaihdon 36 ei-rytmiin ennen kuin Marsun konversio sopi - näin kertoi R-tech rapsa. Oliko siis ihan varmasti rytmikettu aka mötikkä, vai sittenkin peruskevyehkö 36?
Kierrejousi toimii aivan eri lailla kuin ilmajousi, lähimmäksi ilmajousista käsittääkseni pääsee DVO:n OTT - siinä on lähes lineaarinen jousi, kunnes viimeinen n. 20 % kiristyy. Keulat, joissa on negapuolen säätö erikseen pyrkivät samansuuntaiseen lopputulokseen. Ero on yhtä kaikki suuri tuolla muutoksellasi.
Syksyllä ajelin yhden pidemmän maastolenkin tuollaisella 36 + Z1 Coil yhdistelmällä, en saanut siihen mitään tuntumaa. En tiedä sakkasiko vaimennin vai oliko liukuholkit epäpyöreät tai liian ahtaat. Jälkikäteen ajatellen selvää, että tahmasi, jostain, joka tapuksessa. Silloin kelit nollan tienoilla. Kovin erilaiseen pyörään säädettynäkin Helm Coil toimi niin paljon paremmin, etten jaksanut ottaa selvääkään (2,5 WT VI n. 450 iskariöljyllä). Foxin vaimentimissa saattaa löytyä tahmaliisteriä pakkasessa, kokeile alajalat irrallaan pakkasessa, tahmaako. Coil-konversion jälkeen voi tahmata enää liukuholkit, stefat tai vaimennin. Kaksi ensimmäistä selviää alajalat huoltamalla, viimesin vaimenninhuollolla. Aloita alhaalta, kyl se siitä kohan jaksaa taistella valtavirran mukana ;)

Mitä luin netissä oli että se Z1:n jousisetti käy 36:ta vain rytmikettuun kun Z1:n ja Rhythmin ilmajousetkin ovat samat, ja saksalaisetkin ovat samaa mieltä.
https://www.bike-components.de/en/Marzocchi/Bomber-Z1-Coil-29-Conversion-Kit-p75925/
Tosin Rtech:hän on The Kettuhuoltofirma Suomessa, jotenka olen hyvin hämmentynyt että he sanoivat sinulle päinvastaista.

Itse mietin Fox R36:een jousisarjan ostoa, mutta se olisi ollut ~250 e jousineen, jotenka halvemmaksi tuli ostaa Z1 coil suoraan vähän käytettynä kun varmaan myyn sen 36 Rytmiketun pois. Syksyllä kun tämän Z1:n sain ennen pakkasia niin se oli kyllä todella kiva ajella ja en ole vissiin ainoa, joka on sitä mieltä: https://www.mtb-mag.com/en/tested-marzocchi-bomber-z1-coil/

36R:llä tosin ei ollut läheskään yhtä pahaa tahmeutta kuin tällä Z1:llä viime talvella maltillisillakin pakkasilla. Voisikohan niissä olla huollosta eri stefarasvat, jotka reagoivat eri tavalla pakkaseen?

Hanski
05.01.2023, 22.34
Näin ne osat R-techissä myös irrallaan, liukuputkissa on selvästi paksumpi seinämä Rhythm:ssä. Eikä tuo marsun sarja mahdu esim. 35 mm Cane Creekiin, jossa on lähempänä sama sisähalkaisija (itse kokeilin, vaimenninmuovikaan ei mahdu sisään, edes ilman jousta). Aika paljon enemmän luotan omiin havaintoihin kuin B-C ymv. väittämiin, noiden speksit on täynnä virheitä.
Jos coililla ero on noin suuri kun kuvauksestasi voisi päätellä, lopeta jahkailu / itsesi kiusaaminen ja tee ensin se alajalkahuolto. Z1/Grip vaimennin on yksinkertainen, senkin voit huoltaa samalla. Silkolene Pro RSF 2,5 tai 5 WT ja Öhlinssin 5 W, niissä ainakin ominaisuudet loistavat talveenkin. Moni muukin, riippuen sijainnistasi / paikallisesta saatavuudesta.

Jukka4130
07.01.2023, 09.10
36R:llä tosin ei ollut läheskään yhtä pahaa tahmeutta kuin tällä Z1:llä viime talvella maltillisillakin pakkasilla. Voisikohan niissä olla huollosta eri stefarasvat, jotka reagoivat eri tavalla pakkaseen?

Stefojen voiteluaineilla on vähäinen merkitys toimintaan, elleivät ne puutu kokonaan tai ovat täysin väärää sorttia (esim. kuparitahna tai vastaava). Voiteluöljyllä on sen sijaan suurempi ja jopa ratkaiseva merkitys. Voiteluöljyn viskositeetin lisäksi viskositeetti-indeksillä on merkitystä eli missä määrin öljy reagoi lämpötilavaihteluihin. Esimerkiksi Fox Gold on tunnetusti sellaista sorttia, että sen viskositeetti kasvaa merkittävästi kylmissä lämpötiloissa. Kylmä lämpötilan vaikutusta voi arvioida (minkä tahansa öljyn kanssa) kaatamalla tilkan purkkiin, juomalasiin tms. ja asettamalla tunniksi ulos pakkassäällä. Joissakin tapauksissa öljy saa melkein siirappimaisen koostumuksen niin, että se pitää melkein lusikoida purkin pohjalta pois.

Ohuemmat, käyttölämpötilaa vastaavat voiteluöljyt ovat ensimmäinen kokeilun arvoinen asia – sekä säännöllinen huolto totta kai. Mitä matalampi viskositeetti, sitä parempi –tyylinen ajattelu ei ole tosin tässäkään kohdin paras mahdollinen ajatusmalli, sillä voiteluominaisuudet laskevat tyypillisesti viskositeetin myötä.

Bndit
07.01.2023, 10.29
Näin ne osat R-techissä myös irrallaan, liukuputkissa on selvästi paksumpi seinämä Rhythm:ssä. Eikä tuo marsun sarja mahdu esim. 35 mm Cane Creekiin, jossa on lähempänä sama sisähalkaisija (itse kokeilin, vaimenninmuovikaan ei mahdu sisään, edes ilman jousta). Aika paljon enemmän luotan omiin havaintoihin kuin B-C ymv. väittämiin, noiden speksit on täynnä virheitä.
Jos coililla ero on noin suuri kun kuvauksestasi voisi päätellä, lopeta jahkailu / itsesi kiusaaminen ja tee ensin se alajalkahuolto. Z1/Grip vaimennin on yksinkertainen, senkin voit huoltaa samalla. Silkolene Pro RSF 2,5 tai 5 WT ja Öhlinssin 5 W, niissä ainakin ominaisuudet loistavat talveenkin. Moni muukin, riippuen sijainnistasi / paikallisesta saatavuudesta.
Mulla on Fox Float 36 Rhythm, Grip damper, 160mm ja siinä Marsun coili jousi sisällä.

jame1967
07.01.2023, 10.32
Vanhemmat harrastajat saattavat muistaa jonkun öljymerkinkin tv-mainoksen , missä näytettiin pakkasen vaikutus mm.banaaniin , ruusuun ja öljyyn.

Uuno1
07.01.2023, 12.44
Mulla on Fox Float 36 Rhythm, Grip damper, 160mm ja siinä Marsun coili jousi sisällä.

Hämmennys syvenee...

Mikäli tämä tahmeus johtuu Grip-vaimentimen öljystä niin antaa olla, talvisin tulee lähinnä hiihdettyä eikä sillä jousituksella ole niin isoa vaikutusta kun kaikki on lumen peitossa.
Pettymys tämä on sinänsä koska Foxhan tekee muistaakseni myös moottorikelkkojen iskareita eli on tietoinen kylmän ilman vaikutuksista.

JaKon
07.01.2023, 14.11
Kuten Jukka ja Hanski tuossa aiemmin kirjoitti, niin kannattaa kokeilla vaihtaa jousipuolen voiteluöljy. Ei ole kovin paha homma. Tuo Foxin Gold on melko käyttökelvotonta pakkasessa.

Vaimentimen puolen öljy tuskin on ongelma, kun tämän sivun taulukoita tulkitsee: https://us.wplbike.com/blogs/news/new-suspension-oil-viscosities

TuomasR
07.01.2023, 18.53
Mielenkiintoinen väite - 140 TM sähkökuutio tuli 36 mm rytmiketulla ja se vaati yläjalkojen vaihdon 36 ei-rytmiin ennen kuin Marsun konversio sopi - näin kertoi R-tech rapsa. Oliko siis ihan varmasti rytmikettu aka mötikkä, vai sittenkin peruskevyehkö 36?

Muistaakseni 36 Rhythmejä on kahta sorttia: e-bike ja normaali. E-biken yläjalat/csu paksummalla seinämävahvuudella ja 34 sisuskaluilla. Normaali on "normaali". E-bikeen ei käy Marsun coili, normaaliin käy. Rtech on varmaankin puhunut e-bikestä.

järtsy
08.01.2023, 15.01
Muistaakseni 36 Rhythmejä on kahta sorttia: e-bike ja normaali. E-biken yläjalat/csu paksummalla seinämävahvuudella ja 34 sisuskaluilla. Normaali on "normaali". E-bikeen ei käy Marsun coili, normaaliin käy. Rtech on varmaankin puhunut e-bikestä.

Voin vahvistaa tämän.
Minulla on tuo E-bike malli sähkärissä, se oli kanssa todella tönkkö pakkasessa mutta parani paljon kun huolsin sen.

Hirveä köntti oli rasvaa ilmamännän päällä. putsasin ylimääräiset pois ja laitoin pari ml Motorex Power synt 5w40 moottoriöljyä ilmakammioon. samaa tuli myös ilmapuolen alajalkaan.
Tämä on hyväksi todettu myös rokkarin alajalkoihin, tosin talvikäyttöön Motorexin Polar olisi ehkä vieläkin parempi.
Vaimenninpuolelle alajalkaan sitten Foxin 5wt teflon fluid.

Noh, meni vähän offtopic mutta antakee anteeks.

Hanski
08.01.2023, 22.34
Eli onko rytmikettu jotenkin erilainen, ellei se ole eMtb? Tai Parformance paksu poika, jos eMtb? Hämmentävää, ei yllättävää... jostain olisi kuitenkin hyvä päästä kartalle missä on paksua putkea/mihin ei sovikaan.
Kelkkojen iskariöljyjen speksit on oma maailmansa ja ne kaikki iskareihin + aivan eri nopeuksiin, en menis laittamaan samoilla spekseillä fillariin. Tarpeet on vaan niin toista ja vain kelkkoihih löytyy ne aidosti kylmän pääm speksit.
Kovin laajaa ja läpin alojen ymmärrystä vaatii näitä risteyttää, dataa valmistajilta meille tarjolla vain nimellisesti.
Moni asia pitäisi saada paljon avoimennin, jotta mitään voisi vertailla. Etenkin näin pakkasissa, kun kaikki ilma-jotain-häggyrät vähintään potuilee, pääosin porsii ja ajot pilaa...

Bndit
09.01.2023, 09.33
Itse en löytänyt Foxin sivuilta että Rytmiä olisi ebikes verisiona, ainakaan 20-21 malleissa. Teknisissä piirrustuksissa oli 36 keula, 36 ebike ja 36 Rhythm.

Uuno1
09.01.2023, 13.24
"Muistaakseni 36 Rhythmejä on kahta sorttia: e-bike ja normaali. E-biken yläjalat/csu paksummalla seinämävahvuudella ja 34 sisuskaluilla. Normaali on "normaali". E-bikeen ei käy Marsun coili, normaaliin käy. Rtech on varmaankin puhunut e-bikestä."

Voin vahvistaa tämän.
Minulla on tuo E-bike malli sähkärissä, se oli kanssa todella tönkkö pakkasessa mutta parani paljon kun huolsin sen.

Hirveä köntti oli rasvaa ilmamännän päällä. putsasin ylimääräiset pois ja laitoin pari ml Motorex Power synt 5w40 moottoriöljyä ilmakammioon. samaa tuli myös ilmapuolen alajalkaan.
Tämä on hyväksi todettu myös rokkarin alajalkoihin, tosin talvikäyttöön Motorexin Polar olisi ehkä vieläkin parempi.
Vaimenninpuolelle alajalkaan sitten Foxin 5wt teflon fluid.

Noh, meni vähän offtopic mutta antakee anteeks.

Tämä Fox 36 e-Rhythm selittäisi tämän mysteerin. Laitoitko siis lainkaan rasvaa sinne ilmapuolen männän ympärille vai vain moottoriöljyä yläkautta?
Rokkarissahan käytett(ii)ään alajaloissa moottoriöljyä, mutta rupesin tässä miettimään että onko jotain kumien turpoamis- tai hapertumisriskiä, jos talveksi vaihtaa "väärään" sorttiin?

järtsy
09.01.2023, 18.57
Tämä Fox 36 e-Rhythm selittäisi tämän mysteerin. Laitoitko siis lainkaan rasvaa sinne ilmapuolen männän ympärille vai vain moottoriöljyä yläkautta?
Rokkarissahan käytett(ii)ään alajaloissa moottoriöljyä, mutta rupesin tässä miettimään että onko jotain kumien turpoamis- tai hapertumisriskiä, jos talveksi vaihtaa "väärään" sorttiin?

Kyllä laitoin rasvaa mutta ylimääräiset köntit männän päältä jätin pois.

Eiköhän noi tiivisteet ole nimenomaan öljyn kestäviä, öljyä siellä alunperinkin on.

Uuno1
10.01.2023, 09.32
Kaikki tiivisteet eivät kestä kaikkia öljyjä, netin mukaan ainakin mp-keulaöljypuolella osassa on tiivisteenturvoitusaineita ja osassa ei. Siinä yhdessä Foxin öljyssä on teflonia, en tiedä mitä tapahtuu pidemmän päälle jos laittaa litkua sisään josta se puuttuu, Rtechillehän voinee soitella ja kysellä.

MTB Engineer
10.01.2023, 15.37
Käsitelty jo aiemmin, mutta Foxin GRIP ja GRIP2 imevät sisäänsä pieniä määriä kylpyöljyä ja siksi suositus on käyttää vaimentimessa ja alajalassa samaa tavaraa. Speksi taitaa Foxin puolelta olla n. 5ml / 125h, jota öljyä voi siirtyä vaimentimeen, mutta se on myös hyvin riippuvaista ajotyylistä.

Öljynä Foxin 5Wt Teflon ei ole erityisen hyvää varsinkaan alajalassa, joten olen itse käyttänyt Motorexin ja Motulin tuotteita GRIP ja GRIP2 kanssa. Teflon on hiutalemainen lisäaine, joka lisätään öljyyn ja tekee Foxin omasta öljystä samean vaalean harmaata. Koska teflon on käytännössä muovia se ei imeydy öljyyn vaan ajan mittaan erottuu purkin pohjalle ja on siksi ainakin minun mielestäni aika turha lisäaine öljyssä.

Ohiampuja
10.01.2023, 17.19
Onko missään vietereitä 100-120 mm keuloihin? Ei taida olla.

Ohiampuja
10.01.2023, 17.27
Eiköhän noi tiivisteet ole nimenomaan öljyn kestäviä, öljyä siellä alunperinkin on.
Ero on mineraaliöljyn ja synteettisenöljyn välillä. Yleensä kannattaa käyttää sitä öljyn perustyyppiä mitä valmistaja suosittaa.

https://eshop.tiivistekeskus.fi/fi/tuotteet/33/o-rengasmateriaalit#tab-tech

Hanski
10.01.2023, 22.11
Tämä minun tapaukseni oli juurikin e-biken rytmikettu. Eli tässä lienee (taas) heikosti kuluttajien suuntaan speksattu tärkeitä eroja.
Kuten Ohiampuja edellä mainitsi, mineraali vs. synteettinen on se avainasia - vastaava ilmiö kuin mineraaliöljy tai DOT jarruissa.
Ihan kesätoimivuudenkin näkökulmasta keula kannattaa yhtä kaikki avata - etenkin nyt jos/kun aikaa talven myötä on yli ajotarpeen.

Uuno1
11.01.2023, 08.04
Onko missään vietereitä 100-120 mm keuloihin? Ei taida olla.
Suntourilta taitaa löytyä ;)

Jukka4130
11.01.2023, 09.00
Onko missään vietereitä 100-120 mm keuloihin? Ei taida olla.

Vorsprung Smashpot menee lähelle. Kokoonpano on mahdollista tehdä 130-180 mm pituuksille 10 mm välein.

JohnnyBuzz
25.01.2023, 19.32
Tätä konversioita tuli taasen mietittyä, kun tsekkasi Fox 38:n huoltosuosituksia. Alajalkojen öljyjen vaihto 30 tunnin välein. Toihan on ihan järjetöntä. Coilin kanssa ei olisi varmastikaan noin tiuhaan? Entä muuten huoltotarve? Ja kuinka paljon toisi lisäpainoa 180 mm joustavaan 38:in? Ei sillä, että se hirveästi merkkaisi 17 kg painavassa bike park -pyörässä. :D

Benny
25.01.2023, 22.13
Tätä konversioita tuli taasen mietittyä, kun tsekkasi Fox 38:n huoltosuosituksia. Alajalkojen öljyjen vaihto 30 tunnin välein. Toihan on ihan järjetöntä. Coilin kanssa ei olisi varmastikaan noin tiuhaan? Entä muuten huoltotarve? Ja kuinka paljon toisi lisäpainoa 180 mm joustavaan 38:in? Ei sillä, että se hirveästi merkkaisi 17 kg painavassa bike park -pyörässä. :D

Ei kai se jousen rakenne alajalkojen huoltotarpeeseen vaikuta?

JohnnyBuzz
25.01.2023, 22.52
Ei kai se jousen rakenne alajalkojen huoltotarpeeseen vaikuta?

Enpä osaa sanoa, joten siksipä kysyin. :) Ainakin olin ymmärtänyt, että jousen kanssa keulan huoltoväli olisi pidempi.

Bnito
26.01.2023, 10.36
Enpä osaa sanoa, joten siksipä kysyin. :) Ainakin olin ymmärtänyt, että jousen kanssa keulan huoltoväli olisi pidempi.

Kyllä niitä alajalkojen öljyjä saa/voi/joutuu ihan samanlailla vaihdella oli siellä sitten jousi tai ilma .

Homma tosin on sen verta simppeli, että suosittelen mielummin opetteleen itse alajalka huollon...

Sanoisin että huoltoväli ei kyllä ole jousen vs ilman valita kriteeri, koska ei ne huolloltaan tai osien määrässä nyt mitenkään radikaalisti eroa vaikka eroja onkin. Vaimentimen huolto on molemmissa se isompi työmaa ja se vaimennin aina löytyy, oli se sitten keula tai takakeppi.

JRR-1
26.01.2023, 11.07
^ Arvaus vai kokemukseen perustuva tieto?

Ohiampuja
26.01.2023, 17.42
Alajalkojen öljy on siellä voitelemassa lähinnä niitä liukuputkia ja sen holkkeja. Ilmamännässä on omat voiteluaineensa, lähinnä rasvaa. Eli kyllä alajat on syytä huoltaa, on siellä mikä jousi tahansa.

Jukka4130
27.01.2023, 15.58
Tätä konversioita tuli taasen mietittyä, kun tsekkasi Fox 38:n huoltosuosituksia. Alajalkojen öljyjen vaihto 30 tunnin välein. Toihan on ihan järjetöntä. Coilin kanssa ei olisi varmastikaan noin tiuhaan? Entä muuten huoltotarve? Ja kuinka paljon toisi lisäpainoa 180 mm joustavaan 38:in? Ei sillä, että se hirveästi merkkaisi 17 kg painavassa bike park -pyörässä. :D

Huoltotarve alajalkojen osalta vastaava. Kun josuipuolen huoltotarpeen ottaa lukuun, kierrejousi on huoltovapaampi syystä, että se poistaa kaksi liikkuvaa tiivistepintaa. Keulan toiminnassa, yksilöstä riippune, liukuputkien ja liukuholkkien sekä stefojen välillä tapahtuva liike aiheuttaa tyypillisesti eniten kitkaa. Ilmajousi tulee heti toisena ja sen huoltotarve voi olla yhtä tiheä kuin alajalkahuollollakin.

Painoero riippuu jousivakiosta; mitä tujumpi jousi, sitä enemmän se painaa (arvatenkin). Lähtökohtaisesti painoa tulee lisää 250-350 g, riippuen jo kertaalleen mainitusta kierrejousen jousivakiosta korvattavan ilmajousen mallista sekä rakenteesta. Vorsprung Smashpot -sarjan kohdalla fiksu määrä voiteluöljyä on osatekijä, joka tuo painoa lisää. Tyypillisen 15-20 ml suosituksen sijaan, Smashpot käyttää noin 90 ml voiteluöljyä jousipuolella.

JRR-1
27.01.2023, 16.26
Millä tavalla ne Foxin öljyt muuten menee niin huonoon kuntoon, että niitä pitäisi 30h välein vaihdella? Vanhaan hyvään aikaan kun kaikki oli muutenkin paremmin, niin Marzocchin keuloilla ajettiin vuosikausia ilman huoltoja ilman ongelmia. Vaihdettaessa öljyt oli kyllä vaihtaneet väriä ja selvästi niissä oli alumiinihiukkasta mukana, mutta ei keulan käytös muuttunut mihinkään öljynvaihdon jälkeen. Mitä Fox tekee niin eritavalla, että ne öljyt on samantien pilalla? Omat ajot väheni koronaongelmien takia sen verran, että ei ole tullut smashpottiasennuksen jälkeen vielä öljyjä vaihdettua. Eli kaksi vuotta menty samoilla, milloin 36:nen hajoaa?

marco1
27.01.2023, 16.35
^Vanhoihin Marzööheihin verrattuna öljyä on tosi vähän, joku 15ml -25ml on yleinen määrä näissä uudemmissa Foxin keuloissa alajalkojen voiteluun ja tuollainen pikkumäärä likaantuu jo helposti. Lisäksi toleranssit liukuputkilla ja holkeilla on melko pienet niin onhan siinä eroa vanhoihin nähden - riski liukuputkien naarmuuntumiseen kasvaa kun ei ne tiivisteet kuitenkaan niin paljon ole parantuneet. Tietty riippuu niistä olosuhteista missä ajaa, suossa vääntäminen on vähän erilaista kuin aavikolla kurvailu.

Uudemmista keulamalleista DVO:lla näyttää olevan enemmän öljyä alajaloissa, 30ml luokkaa muistaakseni.

Hanski
01.02.2023, 22.02
Öljymääräthän ovat ihan naurettavan pieniä. DVO mallista riippuen, minulla 20 ml ja hyvin sietää ainakin 40 ml. Mutta onhan tuo aivan muuta kuin jatkuvaan voiteluun tarvittava, lk. min. 40-50 ml. Ja sitäpä ei sitten monikaan, jos mikään, ilmakeula jousipuolella kestä, tulee hydraulinen lukko vastaan. Coil-konversiossa voisi avata virtaustien, mutta ei sekään kaikissa keularakenteissa mitenkään suoraviivainen ole, ainakaan kotiverstaalla toteuttaa. Itselleni on modauksen alla Helm coil, johon saisin öljyä jousipuolellekin reilusti, mutta testausmahdollisuudet avautuvat vasta lumien lopullisesti hävittyä.

marco1
02.02.2023, 10.15
DVO Diamondissa ohjeen mukaiset öljymäärät on 25 ja 35ml (kasteltujen vaahtomuovirinkuloiden lisäksi) ja tässä vertailun vuoksi Foxin taulukko: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1106

Ihan millin päällehän nuo ei oikeasti ole kun siinä vaahtomuovissa oleva öljyn määräkään ei ole vakio.

Bnito
03.02.2023, 14.32
Millä tavalla ne Foxin öljyt muuten menee niin huonoon kuntoon, että niitä pitäisi 30h välein vaihdella? Vanhaan hyvään aikaan kun kaikki oli muutenkin paremmin, niin Marzocchin keuloilla ajettiin vuosikausia ilman huoltoja ilman ongelmia. Vaihdettaessa öljyt oli kyllä vaihtaneet väriä ja selvästi niissä oli alumiinihiukkasta mukana, mutta ei keulan käytös muuttunut mihinkään öljynvaihdon jälkeen. Mitä Fox tekee niin eritavalla, että ne öljyt on samantien pilalla? Omat ajot väheni koronaongelmien takia sen verran, että ei ole tullut smashpottiasennuksen jälkeen vielä öljyjä vaihdettua. Eli kaksi vuotta menty samoilla, milloin 36:nen hajoaa?

Varmaan riippuu paljolti missä olosuhteissa ajaa. Itse ajan paljon parkkia kesällä ja siellä hiekka välillä pöllyyää kuin aavikolla ajaisi, se pöly tuppaa myös keulan tiivisteistä läpi menemään ja alajalka öljyt on sitten sen näköisetkin. Poluilla ja metsässä pyöriminen ei varmaan ihan samanlaista huoltotarvetta tuo.

Vaikka itsekin pidän noita huoltovälejä vähän ylimitoitettuina, niin itse jätin huollon yhdellä kaudella RS superdeluxesta (coil) tekemättä ja seuraavalla kaudella sitten huollon yhteydessä totesin että iskarin akselista on sealheadi syönyt pinnoitteen iskarin varresta.Tiivis ja toimiva se toki edelleen on, mutta kyllä siinä näki että se pölypaska myös kuluttaa jos ei öljyjä vaihtele.

Nämä omia havaintoja, kukin huoltakoon vehkeensä miten parhaaksi näkee. Olosuhteet kuitenkin jonkun verran siihen huollon tarpeeseen vaikuttavat.

JohnnyBuzz
04.02.2023, 01.09
Huoltosuositukset on tunneissa. Mitäs jos pyörä on pääasiassa bike park -käytössä? Etelä-Suomessa tarkoittaa, että ajosta puolet on hissinousua. Eli esim. 30 h huoltoväli vois oikeasti olla esim. 60 h?

paaton
04.02.2023, 06.47
Huoltosuositukset on tunneissa. Mitäs jos pyörä on pääasiassa bike park -käytössä? Etelä-Suomessa tarkoittaa, että ajosta puolet on hissinousua. Eli esim. 30 h huoltoväli vois oikeasti olla esim. 60 h?

Tai sitten bike park käyttö on iskareille huomattavasti rankempaa ja huoltoväli lyhentyy radikaalisti.
Se iskareiden liike ja lian määrä sen huoltovälin kai määrää, mutta pakko vaan antaa jokin suositus.

Kuminauha
04.02.2023, 06.57
Niin eihän se autonkaan jakopää räjähdä käsiin heti kun kilotmertit tai vuodet tulee täyteen.

Koheltaja
04.02.2023, 08.31
Kun toisissa moottoreissa se jakopää räjähtää käsiin vaikka ei pitäisi, verrokki on muutenkin huono koska rakenne ja toiminta on täysin erilaisia.

Iskunvaimentimet ja keulat sisältää toleransseiltaan hienomekaanisia osia joiden pitää toimia optimoidun herkästä, huollolla pyritään maksimoimaan vaimennuksen toimivuus ja herkkyys sekä vähentää osien kulumista. Keula imee tiivisteiden kautta pölyä ja kosteutta sisäänsä joka ei anakaan paranna oljyn viskositeetiä ja puhtautta. Takaiskarissa lähes sama tilanne mutta lisänä on öljyn lämpeäminen joka muuttaa öljyn ominaisuuksia. Rankemmassa käytössä kannattaa pysytellä huooltovälien suosituksissa tai jopa puolittaa ne. Jos ajo on rennompaa retkeilyä niin huoltoväliä voi pidentää jopa huomattavasti.

paaton
04.02.2023, 13.49
Kun toisissa moottoreissa se jakopää räjähtää käsiin vaikka ei pitäisi, verrokki on muutenkin huono koska rakenne ja toiminta on täysin erilaisia.

Iskunvaimentimet ja keulat sisältää toleransseiltaan hienomekaanisia osia joiden pitää toimia optimoidun herkästä, huollolla pyritään maksimoimaan vaimennuksen toimivuus ja herkkyys sekä vähentää osien kulumista. Keula imee tiivisteiden kautta pölyä ja kosteutta sisäänsä joka ei anakaan paranna oljyn viskositeetiä ja puhtautta. Takaiskarissa lähes sama tilanne mutta lisänä on öljyn lämpeäminen joka muuttaa öljyn ominaisuuksia. Rankemmassa käytössä kannattaa pysytellä huooltovälien suosituksissa tai jopa puolittaa ne. Jos ajo on rennompaa retkeilyä niin huoltoväliä voi pidentää jopa huomattavasti.

Noin tuon itsekkin käsitän. Jos bike parkissa lasketaan aikaan mukaan vain se all-out alamäki, niin mennään ehkä aika pahasti metsään.

Kuminauha
04.02.2023, 14.36
^^ Tarkoitan juuri sitä, että huoltovälit on valmistajan pakko johonkin kohtaan määrittää ja ne eivät päde kaikissa tilanteissa ja käyttötarkoituksissa niin, että jos sitä laiminlyö suuntaan tai toiseen, aiheutuu siitä peruuttamatonta vauriota.

Ja vertaus on kyllä toimiva, koska sille autonkin osalle pitää joku huoltoväli määrittää vaikka se ei kaikissa olosuhteissa ja käyttötavoissa ole optimaalinen.

JohnnyBuzz
04.02.2023, 20.13
Noin tuon itsekkin käsitän. Jos bike parkissa lasketaan aikaan mukaan vain se all-out alamäki, niin mennään ehkä aika pahasti metsään.

Eli jos valmistajan suositus 30 h huoltoväli ja bike park -ajossa puolet tuosta puolet pois, niin sais omissa ajoissa tyyliin kerran kuussa huoltaa. Ei tunnu erityisen tarkoituksenmukaiselta. Kerran kauteen saa jatkossakin riittää. Tai oikeastaan täyshuolto joka toinen vuosi ja pelkkä alajalkojen huolto vuorovuosina. Tollaselle huoltosuunnitelmalla aattelin mennä Fox 38:n kanssa.

Votkins
04.02.2023, 21.55
Alajalat nyt huoltaa vaikka ennen lenkkiä, mutta ne iskunvaimentimet on se oikea kohde.

Koheltaja
05.02.2023, 07.01
^^Huoltovälit on usein tehty kisakuskien rynkytyksessä rankimmissa olosuhteissa ja todettu että 30h kohdalla ollaan vaimennusten ja likaantumisen osalta vaimennuksilta huolletun vaimentimen tasolla. Siihenkin 30h on laitettu marginaalia että tuon mukaan kun huoltaa niin sisäkalut pysyy kunnossa pitkään ja vaimennukset toimii. Harrastekäytössä voi hyvinkin nostaa huoltoväliä kun tarkkailee miten vaimentimet käyttäytyy ja miten likaistaöljy on vaihdon yhteydessä.

Sama tilanne on mp krosseissa ja enskoissa, höntsäilyssä keppien huoltaminen tehdään kerran vuodessa vaikka tunteja tulisi suositeltua enemmän. Kisakuskit tekee huollot useammin.

Jukka4130
05.02.2023, 08.02
Huoltoväli riippuu (melkein) lukemattomasta määrästä tekijöitä. Kyseessä olevan jousituskomponentin rakenne, käytetyt tiivisteet, ajon tyyppi, käyttöolosuhteet ja takaiskarin tapauksessa sen sijainti rungossa niin, että heittääkö takarengas suoraan kuraa liukupinnalle vai onko iskari vastavuoroisesti hyvinkin suojassa.

Yleisenä suuntaviivana voi kuitenkin sanoa, että mitä haastavammissa olosuhteissa ajoa tehdään – hienojakoinen pöly ja täysi kurakeli varmaankin pahimmat – ja mitä vaativampaa sekä kovavauhtisempaa ajo on, sitä tiheämpi huoltovälin tulisi olla. Sääolosuhteet ja niiden mukana tulevat epäpuhtaudet ovat melkein itsensä selittävä, mutta ajotyylin ja -vauhdin mukana tulevia vaatimuksia tiedostetaan harvemmin. Mitä korkeammat ajonopeudet, sitä suuremmat vaimentimen liikenopeudet ovat, pätee yhtä lailla keulaan kuin takaiskariinkin.

Suurilla liikenopeuksilla parhaatkaan tiivisteet eivät pysty täsin pyyhkimään liukupintojen päällä olevaa öljykalvoa ja sen mukana olevia mahdollisia epäpuhtauksia. Tiivisteiden ohi pääsee siis tavara. Vaikka se olisikin vain partikkeli tai pari kerrallaan, vaikutus on pitkän ajan saatossa merkittävä. Sama pätee niin ulkoisiin eli näkyviin liukupintoihin kuin myös yhtä lailla vaikkapa alajalkojen sisällä olevaan vaimenninpatruunan männänvarteen ja sitä suojaavaan tiivistepäähän.

Hyvänä esimerkkinä on Finale Liguren ajoreissun jälkeen avattu keula. Alajalkojen voiteluöljy oli muuttunut vajaan parin viikon ajolla lähes täysin mustaksi.

Kamppeista kannattaa pitää huolta. Niitä on kivempi käyttää ja kestävät pidempään.

Sambolo
05.02.2023, 14.40
Pyyhkii liukupinnat ja tiivisteet ajon jälkeen/ennen ajoa ni pääsee jo aika pitkälle. Välillä ylösalasin keula ja välillä ehkä keulaölpällä sivelen liukupintoja. Jos suljettu dämpperi ni ei vaadi juurikaan öljyjen puolesta huoltoa. Alajalan ölpät joskus ku muistaa/jaksaa/viittii.

paaton
05.02.2023, 14.55
Huoltoväli riippuu (melkein) lukemattomasta määrästä tekijöitä. Kyseessä olevan jousituskomponentin rakenne, käytetyt tiivisteet, ajon tyyppi, käyttöolosuhteet ja takaiskarin tapauksessa sen sijainti rungossa niin, että heittääkö takarengas suoraan kuraa liukupinnalle vai onko iskari vastavuoroisesti hyvinkin suojassa.

Yleisenä suuntaviivana voi kuitenkin sanoa, että mitä haastavammissa olosuhteissa ajoa tehdään – hienojakoinen pöly ja täysi kurakeli varmaankin pahimmat – ja mitä vaativampaa sekä kovavauhtisempaa ajo on, sitä tiheämpi huoltovälin tulisi olla. Sääolosuhteet ja niiden mukana tulevat epäpuhtaudet ovat melkein itsensä selittävä, mutta ajotyylin ja -vauhdin mukana tulevia vaatimuksia tiedostetaan harvemmin. Mitä korkeammat ajonopeudet, sitä suuremmat vaimentimen liikenopeudet ovat, pätee yhtä lailla keulaan kuin takaiskariinkin.

Suurilla liikenopeuksilla parhaatkaan tiivisteet eivät pysty täsin pyyhkimään liukupintojen päällä olevaa öljykalvoa ja sen mukana olevia mahdollisia epäpuhtauksia. Tiivisteiden ohi pääsee siis tavara. Vaikka se olisikin vain partikkeli tai pari kerrallaan, vaikutus on pitkän ajan saatossa merkittävä. Sama pätee niin ulkoisiin eli näkyviin liukupintoihin kuin myös yhtä lailla vaikkapa alajalkojen sisällä olevaan vaimenninpatruunan männänvarteen ja sitä suojaavaan tiivistepäähän.

Hyvänä esimerkkinä on Finale Liguren ajoreissun jälkeen avattu keula. Alajalkojen voiteluöljy oli muuttunut vajaan parin viikon ajolla lähes täysin mustaksi.

Kamppeista kannattaa pitää huolta. Niitä on kivempi käyttää ja kestävät pidempään.

Näin. Ja tosiaan ainakin itse olen käsittänyt, että parkkiajo on sitä raskainta touhua iskareille. Vähän erillaista touhua kun maantiekuskin ajo sipoonkorvessa. Viimeksi ajelin pitkät pätkät ennenkuin tajusin keulan olleen lukossa jäykkäperästä :)

Hanski
05.02.2023, 20.01
...hienojakoinen pöly ja täysi kurakeli varmaankin pahimmat – ja mitä vaativampaa sekä kovavauhtisempaa ajo on, sitä tiheämpi huoltovälin tulisi olla. Sääolosuhteet ja niiden mukana tulevat epäpuhtaudet ovat melkein itsensä selittävä...
Suurilla liikenopeuksilla parhaatkaan tiivisteet eivät pysty täsin pyyhkimään liukupintojen päällä olevaa öljykalvoa ja sen mukana olevia mahdollisia epäpuhtauksia. Tiivisteiden ohi pääsee siis tavara. Vaikka se olisikin vain partikkeli tai pari kerrallaan, vaikutus on pitkän ajan saatossa merkittävä...
Hyvänä esimerkkinä on Finale Liguren ajoreissun jälkeen avattu keula. Alajalkojen voiteluöljy oli muuttunut vajaan parin viikon ajolla lähes täysin mustaksi.


Avasin tänään keulan, jolla on ajettu (kaiken kaikkiaan) lähes sileissä talviolosuhteissa muutama tunti (30 km) ja sen jälkeen 5 pv lähinnä alamäkeen Malagassa. Piti vain vaihtaa pari simmiä...
Ei voi sanoa, että öljyt olisi olleet mustat, mutta kaukana kirkkaasta ja ilman muuta ajankohtaista puhdistaa osat ja uudet öljyt. Lisäksi vaimentimen männänvarsi oli jo kuljettanut jonkin verran likaa vaimentimen sisään, siinä määrin vähän etten kuitenkaan kokonaan purkanut / vaihdoin vain öljyn. Ilmajousen puolella sama havainto, eli sinnekin puhdistus ja uusi rasva + öljy.

Varsinaista ajoaikaa eli pyörä pakun perästä alle ja mäkeen / laskuaikaa kertyi alle 2 h / pv, kaiken kaikkiaan siis kymmenisen ajotuntia, mutta keula teki jatkuvasti jokseenkin täyttä iskua ja olosuhteet olivat pääosin pölyiset, yhtenä päivänä kuraiset. Pyörä pesty jokaisen ajopäivän jälkeen - siksikin, että tykkään pyörästä enemmän, kun se toimii kuin uutena.

Sinne alajalkoihin kannattaa oikeasti kurkkia mieluummin liian usein kuin harvoin. Partikkelit alajalkojen öljyssä kulkeutuvat myös näihin closed catridge rakenteisiin jne. Vaimenninkin kestää ja toimii paremmin, kun alajalkoja / ilmakammiota huoltaa / pitää liemet puhtaina.