Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtaja ja pakan uusiminen
Moro. Vanha 9v deore rupeaa olemaan sen verran ränkkä että pitäisi uusi vaihtaa. Olisiko suosituksia millainen olisi käypänen vaihtaja sekä pakka? Ajoa n.400km vuodessa joten ihan huippuvehkeet ei tarvitse olla. Pyörä on focus redskin 29er ja n.10v vanha. Myös käytettyä hyväkuntoista voi tarjota. Savonlinna.
Esim. Larulta näyttää löytyvän koko voimansiirto. Eturattaat kannattanee myös vaihtaa samalla, jos ovat kulahtaneet. Ja mahdollisesti vajjeri kuorineen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210531/4b5202bf31ada96bebba29299de566ee.jpg
^Juuri noin, koko ketjulinja kerrallaan...
Huoltoa, putsausta, öljyä ja uudet vaijerit, ei nuo vaihtajat lopu muutoin kuin kolarirymäyksessä. Se vaihtaja tuntuu vähän pehmoselta uutenakin, kun se nojailee erilaisiin jousivoimiin, kun kaikki on kunnossa.
Ei parane vaihtamalla.
Pakka ja ketju, no rissat tarvittaessa vielä uudet, jos ovat kuluneet.
^Totta. Vastasin vain miettimättä aloittajan kysymykseen.
Vaihtaja ottanut osumaa ja käsin väännellyt suht suoraan. Ongelmana vaihtojen tarkkuus. Saa naksutella välillä 2-3 kertaa että vaihde vaihtuu ja kun vaihtuu niin 1-3 vaihdetta????
maalinni
31.05.2021, 16.41
Sit hommaisin uuden korvakkeen.
Vaihtaja ottanut osumaa ja käsin väännellyt suht suoraan. Jos on vaihtajan korvake vääntynyt, niin sitä ei tule uuden vaihtajan mukana, eli ongelma jatkuu. Sen tarkoitus on estää mahdollisessa osumassa rungon tai vaihtajan rikkoutuminen. Voisi olla alla linkitetty, mutta en mene takuuseen. Parempi olisi irrottaa vanha ja verrata kuvaan. Pilon valmistamat ovat laadukkaita. Elanus Partsilta olen tilannut ja muistaakseni postikulut oli jotain 4 eur ja viikossa tuli Suomeen.
https://www.forcellinocambio.com/focus/derailleur-hanger-focus-redskin-29?zenid=ne5m4othrsd10re80qp4oh5nr3
Pilo D78 derailleur hanger for Bottecchia, Canyon No. 8 Competition, Elite, Passione, Focoso, Record, Roadlite, Ultimate, Roadmaster Pro, Speedmax, Olympia RSX, Centurion, De Rosa, Focus, Fuji, Ironhorse, KSM, Marin, Merida, Orbea, Raleigh, Salsa, Stevens - Elanus Parts (https://www.elanusparts.com/derailleur-hangers/d78-derailleur-hanger-marin-ironhorse-salsa-orbea-de-rosa-fuji-centurion-canyon-merida)
Vaihtajaa on oiottu ei korvaketta. Korvake on uusi ja vaijeri rasvattu sekä ehjä. Eli vaihtaja on susi!
Rupiaa näyttämään, että tuo Kanuunan ehdotus on hyvin kohdillaan!
^Jep, kun halvoista perusosista kyse niin ei paljoa kannata yöunia menettää, vaihtoon vaan!
Lainataan ketjua, kun takapakan kulumisesta on kyse.
Olisko hyviä vinkkejä milloin vaihtaa pakka? Jossain nettivideoissa ohjeistetaan vaihtamaan silloin, kun rattaan hampaan reuna alkaa "rispaamaan" ja muuttumaan teräväksi. Tuijottelin omaa pakkaani ja siinä on joidenkin rattaiden kohdalla havaittavissa, että hampaan kärjen reuna on aavistuksen terävän oloinen ja tarkkasilmäisesti katsoen on myös havaittavista röpelöä hampaan reunassa. Kovin kuluneelta pakka ei muilta osin vaikuta. Eikä vaihteet hypi. Pakka on Sramin PG 1070.
Ajokilometreistä en osaa varmaksi sanoa muuta kuin että sillä on ajettu ainakin n. 1400km Ultegran ketjulla ja sitä ennen ehkä saman verran vuosia sitten (oli varakiekon pakkana, josta realisoin sen ajoon viime ketjunvaidossa). Eli ei mitään mahdottomia kilsoja, varsinkin kun ajoalusta on ollut asvalttia ja hiekkatiekelviä.
Mutta olisko hyviä vinkkejä arvioida pakan kuluneisuus?
maalinni
11.08.2021, 15.41
Vaihto viimeistään, kun ketju hyppää rattaan yli putkelta ajettaessa.
Noilla kilsoilla pakka ei ota vastaan enää uutta ketjua, aja menemään ja vaihda molemmat samalla kertaa, ehkä kampiinkin kulunein uutta. Tässä yks menetelmä.
Toinen menetelmä, kun kaikki uutta, niin osta kaksi tai jopa kolme ketjua, pyöritä ketjusarjaa tonnin-kahden välein, niin samalla voimalinjalla voi ajaa useita kymppitonneja ja kaikki pelaa.
Tätä jälkimmäistä on tullut pyöriteltyä kolmessa pyörässä jo pidempään omaa mieltä tyydyttävästi, edellyttää "kirjanpitoa" kuin myös vähän muutakin paneutumista. Niin ja sitten omistani ketjua ei pestä koskaan, näin on kestänyt pisimpään vähin voiteluin tai ketjuhuolin, on voinut ajaa vaan!
Noilla kilsoilla pakka ei ota vastaan enää uutta ketjua...
Sisäänajettu, ~2800 km ajettu pakka? Itse vaihdan uuden ketjun muutaman tonnin välein eikä ole pakka koskaan nikotellut vastaan millään tavalla. Pakka kestää vähintään kymppitonnin ja 2-4 ketjut menee samalla matkalla. Grävelissä ketjut on kuluneet hitaammin kuin maastopyörissä.
Tämä on vaihtoehtoinen menetelmä. Eturattaat kestää vaikka kuinka, en ole edes nyt kartalla asiasta ilman exceliä.
Ei ota mitään, jos kokeilee nykisellä pakalla ja uudella ketjulla, palaa vanhaan ketjuun, jos hyppii kuluneimmilla rattailla.
Kymppitonnin voi ajaa yhdellä ketjullakin, sitten on vaihdettava kaikki uutta
Pakan ajetut kilsat on rankka arvio. Otin sen käyttöön viime ketjunvaihdossa, kun edellinen pakka hyppi. Pakka itsessään on vanha kuin taevas. Muistelisin, että otin sen käyttööön v. 2012 (?!) varavanteessa jolla ajoin ehkä puolisen kautta. Kaudelle 2013 tuli uudet kiekot uusine pakkoineen ja tuo jäi varavanteeseen. Mutta joo, ihan siistiltä näyttää eikä ketju hypi.
Mulla menee nyt toinen eturatas vaihtoon, on sen verran kulunut. Mutta jos laitan tuon ultegran (kuluneisuusmittarin 0.75 ei vielä mahdu) ja vanhan pakan, niin syönkö uutta eturatasta miten vauhdilla?
Voisinhan vaihtaa vain eturattaan lisäksi ketjun uuteen ja jatkaa vanhalla pakalla.
Ja joo, voishan kaikki laittaa uusiksi mutta ei nyt viittisi uutta laittaa alle "varmuudeksi."
Eturattaat kestää pidempään kuten ylempänä kerrottiin, jos kun pakka hyväksyi uuden ketjun, ei mielestäni kammenratrailla ole kiirettä vaihtoon, mutta jos piikkilukua tahtoo vaihtaa, niin mikäpä tuossa.
Omista ketjuista en ole mitannut kulumaa, vaihtoon osat sitten kun selvästi vaativat, tämä yksi tapa toimia, hyvin epäesimerkillistä!
^Samoilla linjoilla, ketjujen vaihtotarpeen kyllä huomaa ilman mittauksiakin...
maalinni
11.08.2021, 20.20
Itekin vaihdan 2-3 vuoden välein keväällä ennen ajokautta.
^ Tietenkin kirpaisee kun uusintaan menee reilu 4sataa... Mutta mitäs tämän harrastuksen vuoksi ei tekisi...
Nyt kun on todennut uuden ketjun toimivan pakalla, olisi mahdollista kokeilla kahdella ketjulla pyörittämistä, lepovuorossa oleva muovipussiin, suhaus öljyä päälle, ketjusta ensin pahimmat liat rätillä tai luetulla lehdellä, parin tonnin jälkeen paluu vanhempaan. Vaihto vie vain muutaman minuutin nykyisillä pikalukoilla, merkki Docsiin kilsoista, vaikkapa.
Siistiä maantieajoa samalla voimalinjalla ajaa ainakin 30 th. No mitä tuolla saavutta, keventäen voi ajatella viivyttäneensä yhteiskuntamme romahdusta millisekunnin.
Vaihdoin joo eilen toisen eturattaista ja ketjut. Vanhalla pakalla mennään. Pikatestissä ei ainakaan oireillut millään tavalla. Ja jos alkaa, niin vaihdetaan pakkakin.
Ketjun laitan toistaiseksi talteen, onhan se "vaan" 1400km ja 98% asvaltilla ajettu Ultegra.
Minulla on menossa maantiepyörällä yhdestoista kausi, ajoa vain kesäisin, kaksi ketjua ja samat rattaat, ketju vaihtuu kerran kaudessa, kun ajoa tällä vain paritonnia kaudessa, nyt siis noin parikymppiä samoilla kaluilla eikä vielä mitään merkkiä loppumisesta.
Varmasti pääsee vielä kympin, käyttöpyörällä olen ajanut kestotestimielessä kolmen ketjun sarjalla päälle viiskymppiä. Ajo ympärivuotista tieajoa.
Sram vastaa gravel- ja retkipyöräilijöiden toiveisiin uudella 12-vaihteisella ja sähkötoimisella osasarjallaan - Tekniikan Maailma (https://tekniikanmaailma.fi/sram-vastaa-gravel-ja-retkipyorailijoiden-toiveisiin-uudella-12-vaihteisella-ja-sahkotoimisella-osasarjallaan/?shared=1178549-1effb33b-500)
^Samoilla linjoilla, ketjujen vaihtotarpeen kyllä huomaa ilman mittauksiakin...
Älkää vaan uskoko näitä nuren juttuja. Ketjun vaihtotarvetta ei huomaa ilman mittausta.
^Yksi toivomus olisi, vipu suoraan tankoon olis passeli jos ei toimi Eagle sarjan kanssa yhteen. Vitsi, eihän mikään nykyään ole yhteensopivaa!
^^Paaton, en olekkaan kaltaisesi profeetta muuta jos yli 40vuotta tullut toimeen ilman moista niin ihan samaa mihin uskot...
Sitten jos sillä pyörällä ajaa, niin huomaa ketjujen kuluvan. Tuon näkee vain mittaamalla. Varsinkin talven aikana ketjut saattaa kulua tosi nopeastikkin ja tuon jälkeen rattaat on äkkiä sököt.
^Kun talven työmatkat ajoin tuollaisella täysjäykällä niin oli suunnattoman helppoa vaihtaa ketjut mittaamatta keväällä, peruspyörässä kustannus parikymppiä on olematon hyötyyn nähden. Eturatas kesti pitempään ja ysipakkakin toista vuotta...
^Kun talven työmatkat ajoin tuollaisella täysjäykällä niin oli suunnattoman helppoa vaihtaa ketjut mittaamatta keväällä, peruspyörässä kustannus parikymppiä on olematon hyötyyn nähden. Eturatas kesti pitempään ja ysipakkakin toista vuotta...
Niinniin. Työmatkalla tuo varmasti riittääkin, mutta jotenkin toivon, että tälläkin foorumilla vielä on niitä jotka ajaa pyörällä lenkkiäkin.
Edelleen, ne venyneet ketjut syö tosi nopeasti eturattaankin sököksi maantiepyörästä.
^Joillakin kertyy työmatkaa talvikaudessa saman verran kuin joku lenkkeilee kyseisenä aikana joten miten se muuttaa tilannetta? Puollat huviajelua hyötypyöräilyn sijasta?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.