PDA

Näytä tavallinen näkymä : Poljinvarsien asentaminen/kiristäminen



tvih
27.05.2021, 17.54
Heipparallaa.

Tuntuu tyhmältä kysellä näin yksinkertaisia, mutta ei taida muu auttaa. Eli olen varsin kokematon fillarihuolloissa, mutta vaihdoin omatoimisesti fillarista voimansiirtoon uudet osat - sekä etu- että takarataspakat, ketjut ja takavaihtaja (vanha oli ihan vääntynyt). Ongelmaksi on muodostunut poljinvarsien takaisin asentaminen, niin helppoa kuin sen pitäisikin olla. Kyseessä on siis Kona Dew Plus 2015-pyörä ja poljinvarsien osalta neliöliitäntäinen Shimano:

https://i.imgur.com/I5ueqIq.jpg

https://i.imgur.com/Esx94hm.jpg

https://i.imgur.com/iy8l4WD.jpg

En saa varsia menemään tuon "sisemmäs". Kuva nyt on tuolta puolelta kun siitä näkee paremmin, mutta molemmilla puolilla sama juttu. Pyörällä voi kyllä ajaa (siksi onkin kuvassa likainen, puhtaana toki asentaessa), mutta etuvaihteita ei voi vaihtaa, koska rattaat ovat liian ulkona vaihtajaan nähden. Kolme eturatasta tässä siis, ja etuvaihtajan pitää olla 3-asennossa kun ketju on kakkosrattaalla, että ketju pääsee pyörimään hinkkaamatta siihen kiinni (tai ottaa se hitusen siltikin). Ja koska eturattaat ovat "väärin", vähän turha takavaihtajaakaan yrittää hirveästi säätää (sikäli kuin edes osaan). Niinpä pyörä on nyt käytönnössä "yksivaihteinen".

Netistä olen jo keskusteluja aiheesta plärännyt, ja kyllä nuo paljon syvemmälle pitäisi sen perusteella mennä (en tietenkään hoksannut ennen purkua katsoa miten alkuperäiset oli omassa pyörässä), ja toki tuo etuvaihtajaongelma on myös siitä selkeä indikaattori. Ja löytämieni ohjeistysten mukaan noiden pitäisi kiristysmutterilla "upota" paikoilleen, hieman samaan tapaan kuin ulosvetäjä vetää sen ulos. Mutta eipäs vaan. Ajattelin ensin että lyhyehkö kuusiokolo on syynä ettei saa tarpeeksi vääntöä, kuten joissakin löytämissäni tapauksissa, ja ostin Park Toolin pidemmän. Eikä mitä, todennäköisesti katkeaa joko työkalu (taipuu jo) tai hajoaa mutteri/kierteet jos vielä enemmän voimaa yritän käyttää (en ole mikään ihan vinkuheinä). Eli money well spent. Yritin myös aiemmin vasaran ja välikappaleen avulla paukuttaa vartta syvemmälle ennen mutterin laittoa, mutta ei sekään auttanut yhtään. Yritin varmuuden vuoksi alkuperäisiäkin poljinvarsia uusiksi, mutta sama vika.

Eli onko minulla nyt kuitenkin jotain olennaista jäänyt hoksaamatta, vai pitääkö vaan luovuttaa ja kuitenkin viedä pyörä huoltoon, vaikka koko jutun idea oli opetella tekemään itse? "Tein itse ja säästin", tosiaankin... mietin vaan että kenenköhän mielestä tämä oli olevinaan fiksu asennustapa näillä osien toleransseilla.

maalinni
27.05.2021, 18.27
Ei mene syvemmälle nelikantissa.

A.M.®
27.05.2021, 18.38
Näyttää sille, että tarvitset kapeammalla akselilla olevan keskiön

tvih
27.05.2021, 19.09
Ei mene syvemmälle nelikantissa.
Näin kyllä kuvia missä oli syvemmällä, mutta joka tapauksessa ei tosiaan linjaudu ollenkaan oikein etuvaihtajan kanssa nykysyvyydellä. Eikä tuota etuvaihtajaa myöskään saa "ulommas".


Näyttää sille, että tarvitset kapeammalla akselilla olevan keskiön
Kyllä nuo keskenään on tarkoitettu toimimaan. Ei siis tosiaan mene edes ne alkuperäiset varret sen paremmin takaisin, ja keskiötä ei ole vaihdettu.

nure
27.05.2021, 19.13
Saa muuten kiertää aika tiukkaan...

Zykkel
27.05.2021, 19.56
Jotain liukastetta väliin. Itse laitan tarvittaessa noihin asennuksiin jotain notkeaa perusfillari öljyä mitä nyt sattuu olemaan. Usein samaa mitä ketjuihin. Tuossa alla joitakin kiristysmomentteja pyörän ruuveille/pulteille. Joku 40 Nm olisi varmaan aika lähellä mihin pitäisi kiristää ja se on aika paljon. Jos vääntövarsi on esim. 20 cm. niin saa aika irvessä vääntää jos meinaa tuosta yli kiristää. Paras olisi tietenkin jos olisi momenttiavain, niin saisi varmasti kohdalleen.
https://www.bikeride.com/torque-specifications/

Arosusi
27.05.2021, 20.08
Jotain liukastetta väliin. Itse laitan tarvittaessa noihin asennuksiin jotain notkeaa perusfillari öljyä
Tai vaseliinia, pitää paremmin kosteutta ajan kanssa. Jotain kumminkin. Ja keskiön kierteisiin myös.
On paljon miellyttävämpi aikaista vuosien päästä kun kunnolla rasvattu.

tvih
27.05.2021, 20.28
"Liukkaria" tosiaan oli myös, sekä mutterin kierteissä että tuossa neliöhärpäkkeessä. Ja en osaa sanoa paljonko Nm-lukuna vääntöä olisi, mutta tuo Park Toolin työkalu on 27cm pitkä. Ja tosiaan voimaa löytyy varsin kohtuullisesti. Tuo työkalun varsi tosiaan jo taipuu selvästi kun yrittää vääntää enemmän, ilman että mutteri enää hievahtaakaan. Liika voima voi hajottaa vaikka jo ne kierteetkin, vaikka mutteri ja työkalu ei hajoaisi ensin, joten ei nyt ihan mahdottomia uskalla. Isompaa tuommoista kuusiokolotyökalua suoriltaan en edes löytänyt, pitäisi olla sitten jo tosi iso momenttiavain, mutta ala tässä nyt sitten vielä lisää työkaluja ostamaan jos ei auta kuitenkaan. Toki jos olisin fiksumpi ollut niin olis ostanu momenttiavaimen suoraan muutenkin, olis ollu vähän monikäyttöisempi.

Arosusi
27.05.2021, 21.01
Tarkentavia kysymyksiä;
Keskiölaakeri, kampisetti (poljinvarsi) vaihdettu?
Vanha kampisetin rattaat asettuu samaan kohtaan kuin uuden?
Vanha keskiölaskeri tallessa?
- sama akselin mitta kuin uudessa?

Zykkel
27.05.2021, 21.24
Voisit verrata ja yrittää mittailla niitä kampia, eli lähinnä onko ne vanhat ja uudet kiinnitykseltään samanlaiset? Voisit myös ottaa lisää kuvia hiukan kauempaa keskiön kohdalta, niin näkisi onko siinä kampi/ratas setin asennuksessa jotain mikä pistäisi silmään.

Edit. Katselin vielä keskimmäistä kuvaa. Onko siinä ketju pois rattaan päältä? Kun ketjun takana näkyy jokin isompi ratas. Kuva on tuossa kohtaa hiukan epätarkka, mutta onhan eturatas setti asennettu siten, että se kooltaan suurin ratas on rungosta katsoen kauimpana, eli lähimpänä kampea?

tvih
28.05.2021, 02.28
Tarkentavia kysymyksiä;
Keskiölaakeri, kampisetti (poljinvarsi) vaihdettu?
Vanha kampisetin rattaat asettuu samaan kohtaan kuin uuden?
Vanha keskiölaskeri tallessa?
- sama akselin mitta kuin uudessa?
Keskiötä/laakeria ei ole vaihdettu. Vain poljinvarret rattaineen, ketju, takarataspakka ja takavaihtaja. Mutta taisit kuitenkin osua kampisetin kohdalla napakymppiin kun vielä kerran tarkistin. Kokeilin vielä tuota vanhaa siihen, ja toisin kuin olin aiemmin jostain syystä (kahdesti) väärin katsonut niin kyllä ne sillä rattaat näyttäisi menevän kunnolla kiristettynä lähemmäksi runkoa (kieltämättä tuo Park Toolin työkalu siitä helpompaa tekee kuin aiempi lyhyempi). Silloinkin kun alun perin näitä vertailin, näytti paljaaseen silmään aika samanlaiselta leveyssuunnassa. Eli ilmeisesti tyhmä "kämmi" sitten kuitenkin (voisinpa sanoa olevani yllättynyt). Kun lueskelin näistä niin löysin "tiedon" että pitäisi olla suoraan yhteensopiva, mutta eipä sitten näköjään ihan kuitenkaan. Vaatisi siis ilmeisesti käytännössä myös eri etuvaihtajan tuota uutta kampisettiä käytettäessä (tai lyhyemmän akselin?). Sinänsähän en itse kampia olisi uusia edes tarvinnut, mutta ne kun tulivat tuossa rataskokonaisuudessa valmiiksi kasattuna mukana.

Pitää vielä huomenna varmistaa asia ulkotestillä - rassasin tuota nyt kämpässä sisällä näin yömyöhään - mutta sikäli kuin se nyt noin menee, niin ei taida edes tuon uuden kampisetin rattaat mennä tuohon vanhaan. Tai ainakin nyt vasta tajusin että pienin ratas on vallan erilainen kuin alkuperäisessä (siinä on ns. "offset"). Saattaa tosin olla että vanhat rattaatkin vielä "toimivat" - pääasiassa remonttia edeltäneet ongelmat olivat siitä vääntyneestä takavaihtajasta, mahdollisesti myös ketjun hyppimiset, ja ajattelin vaan samalla vaihtaa kaikki kun kuitenkin lähes kuuteen vuoteen ei huoltoa ole ollut nimeksikään joten liankin takia ekstrakulumaa varmasti tullut. En silmämääräisesti osaa arvioida noiden eturattaidenkaan käypäisyyttä, mutta sittenhän sen näkee hyppiikö ketju. Sitten jos/kun sekin pelittää oikein, asialistalle jäisi lähinnä takavaihtajan säätäminen niin, että ne takavaihteetkin saisi oikein vaihdettua. Se on yksi operaatio lisää, mitä en ennen ole tehnyt.

TERU
28.05.2021, 09.05
Nelikantissa on se etu, että voi valita keskiöakselin pituuden, haitta se on kun yrittää valita sopivia osia sitten kun tulee käyttäjälle vaihtotarvetta.

Kysyjän pitäisi katsoa kampisarjan tiedoista millaista akselipituutta tuolle suositellaan, ihan millin päälle ei ole, itse olen valinnut lyhimmän mahdollisen, koska siten saa polkimet lähelle toisuaan. Usein on suositusta lyhyempi ollut.

Uusi keskiökasetti paikallaan noille kammille.
Pyörän rungon takahaarukan alaputkia voi tutkailla miten on tilaa kampien pyörimiseen.

nure
28.05.2021, 10.09
Jos alat vaihtamaan keskiötä niin huonolla tuurilla saat varautua ongelmiin. Juuri jostain tuon ikäisestä Dew DL:stä yritin vaihtaa laakeria ja on varmasti yksi "urani" hommista joka jäi tekemättä. Oli Ajopyörän huoltomieskin hikoillut ja puhkunut melkolailla ennen kuin oli irronnut. Laakeri oli jotai aivan luokatonta singsong kamaa ja umpiruosteessa...

TERU
28.05.2021, 10.26
Tehtaan jäljiltä voi olla tiukassa, kerran jouduin myös käyttämään huollossa tuon avauksen vuoksi. Siellä oli sellainen päräyttävä vehje ja avautui välittömästi. Olen vetänyt nuo itsekin kunnolla kiinni, mutta ei noin tiukkaan, ovat sitten auenneet pidemmän ajan kuluttuakin. Nyt vain vaimolla enää nelikantti.

Juha Lehtinen
28.05.2021, 10.57
Vaikka ei keskiön vaihtotarvetta olisikaan niin itse olen määräajoin irroittanut keskiön rungosta ja putsannut kitkapinnat/kierteet ja laittanut uudet vaseliinit jotta irtoittaminen olisi mahdollisimman helppoa silloin kun vaihdon aika tulee.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
28.05.2021, 12.37
^Tuo on aivan hyvä konsti. Jossakin halpis nelikanttilaakereissa jopa tuo kehä muovia jolloin saa kyllä tosi helposti rikki jos todella tiukka... Olen onnellisessa asemassa nykyään kun kummassakin pyörässä BSA...

TERU
28.05.2021, 13.07
Halvin Shimano UN26 on tuolla muovisella hylsyllä lukittava, on tainnut jo loppua kaupoista, tässä kuva vielä jäljellä, ei tuu ikävä...vaikka muovihylsy tuskin lukittui ihan avaamattomaksi. On tuollainenkin tullut joskus ajetuksi lonksuvaksi.
Oma tukiasema sen verran vaatimaton työkaluineen etten auo noita kuin tarvittaessa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/381795/Shimano-keskiolaakeri-UN26-nelikantti--BSA-68mm

A.M.®
28.05.2021, 13.17
Mä oon joskus vaihtanut tuon muovisen metalliseen, siis jos vanhan keskiön "hylsy" on samoilla mitolla

Juha Lehtinen
28.05.2021, 14.11
Jos haluaa päivittää keskiön ja kammet uudempiin niin tuohon aiheen aloittavan fillariin kai käy myös vaikkapa uudemmat hollowtech keskiöt ja kampisetti tai yleensäkin BSA keskiö jossa laakerit rungon ulkopuolella?.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TERU
28.05.2021, 14.58
Joo niin vois nostaa tasoa, mutta tässä on jo hankittu uudet kammet, eikä tuo nelikantti niin huono juttu ole. Tuon akselinpituuden kanssa vaan joutuu buljaamaan.

Juha Lehtinen
28.05.2021, 15.19
Joo niin vois nostaa tasoa, mutta tässä on jo hankittu uudet kammet, eikä tuo nelikantti niin huono juttu ole. Tuon akselinpituuden kanssa vaan joutuu buljaamaan.
Itselläni oli joskus pientä ongelmaa nelikanttikeskiön ja Race Facen kampien kanssa. Kammet tahtoi löystymään jostain syystä, liekö ollut yhteensopivuus ongelma. Vaihdoin keskiön modernimpaan hollowtech keskiöön ja nuo ongelmat loppuivat. Shimanojen kanssa toki ongelmat taitaa olla harvinaisempia.

tvih
28.05.2021, 22.54
Jep jep, no sen verran päivitystä että kyllähän se tuolla vanhalla pakalla oli kiristettynä kohdallaan ja etuvaihteiden vaihto onnistui (tosin kuten ennenkin "huoltoa", tarttis tuunata vaihdevaijerista löysiä pois). Mutta tuli taas jotain skippausta mukaan. En ole varma oliko se noista kuluneista eturattaista johtuvaa vai taas tuo takarataspakka. Aiemmin se takapakan kiristyshässäkkä pääsi löystymään niin paljon kesken yhden matkan ettei käytännössä voinut polkea pienenkään ylämäkeen. Sitten kiristyksen jälkeen skippaus hävisi, mutta pitänee tarkastaa onko se taas löystynyt. On tää kotimekaanikoks ryhtyminen tämmöistä.

Niin ja siihen keskiöön en mielellään rupeaisi kajoamaan. Mikä tarkoittaa, että tuo uusi ratas/kampisarja on kuta kuinkin turha sitten vissiin. Ellei sitten kahta isompaa ratasta pysty vaihtamaan.

TERU
29.05.2021, 07.20
Pystyy vaihtamaan, jos rattaat on ruuveilla kasattu ja rattaita saa hyvistä kaupoista, mutta niittaamalla kasattu kampisarja vaihtuu kokonaisuudessaan.

Keskiökasetin vaihtoa ei kannata pelätä vaikka tässä onkin peloteltu, voisi olla jopa viisasta vaihtaa, ei nuo niin ikuisa ole. Tunnustele kammista sivusuuntaan väännellen minkä verran klappia laakereissa, pieni lonksuminen ei haittaa, sillä ajaa vielä pitkästi. Vaihtoon nuo aikanaan lopulta menee...

TERU
29.05.2021, 09.28
Oliskohan Velogin ohjeiden katsomisesta jotain hyötyä, muutakin kuin mainostajalle, rento meininki ja periaate säädöissä sama vaikka fillari olis eri.

https://youtu.be/SUB-1_BWio4

nure
29.05.2021, 10.15
Huomaa jos otat ketjut pois rattaalta ja jos ei pyöri kunnolla tai rutisee niin on vaihto kunnossa. Turhaa työtä kannattaa välttää...

tvih
30.05.2021, 23.00
Ei siinä keskiössä klappia ole havaittavissa yhtään. Vaikka tää on huonolla huollolla ollutkin ja noin 6 vuotta vanha, niin ajokilometrejä paljoa ole verraten siihen mitä totisemmilla touhuajilla täällä. Vaikea arvioida kilometreinä, ehkä ihan max 3000km, minkä kunnon harrastaja vetää vaikka parissa kuukaudessa jos sille päälle sattuu. Rattaiden kuluminenkin minulla siitä likaisena ajosta, eikä kilometreistä. Eihän se hyvää tee kun hiekka ratisee rattaiden ja ketjujen välissä. Ja vaikuttaakin vahvasti siltä että kyllä se tuo eturatas on mikä tuon skippauksen tekee, ei-niin-yllättäen. Jos käyttää noita isompinumeroisia vaihteita takaa, niin rupee skippaamaan, koska ne oli eniten käytössä ennen huoltoa. Joten vastaavat "piikit" vanhoista eturattaista ovat kuluneet. Pienempinumeroisilla takarattailla toimii OK. Sen verran tuossa siis nyt tänään pystyi takavaihdetta vaihtamaan että kakkosesta kutoseen taisi olla mitkä toimi. Seuraavaksi ne sitten kaikki kuntoon.

Ja Velogin videoita on tullut tosiaan joitain plärättyä eri asioista, mutta vaihteiden säätöä en ennakkoon katsonut, kun olisi unohtunut jo kuitenkin ennen operaatiota.

nure
30.05.2021, 23.29
Yleensä järkevää koko ketjulinja kerrallaan, rattaat, pakka ja ketjut. Kunnollinen kanttikeskiö kestää kymmeniä tuhansia normaaliajoa.

tvih
31.05.2021, 01.51
Joo, sillähän ne alkujaan kaikki kerralla vaihdoinkin. Mutta nää eturatassarjat on tosiaa näitä niitattuja, joten yksittäisvaihdot ei ainakaan onnistu. Tai siis rattaat on niitattuja toisiinsa, mutta ilmeisesti ruuvattu sitten kampisarjaan. Pitää huomenna katsoa saako sen koko kolmen setin vaihdettua noiden kampisarjojen kesken, ja jos, niin onko etäisyydet rungosta oikeat että vaihtaja edelleen toimii. Uusiin hankintoihin ei joka tapauksessa ole budjettia kuin heinäkuussa näillä näkymin, mutta kyllä tuolla nyt sen aikaa pärjää sopivilla vaihdekomboilla joka tapauksessa.

EDIT: Eihän ne ruuvit tietysti irroita kuin sen suojamuoviosan. Joten onhan se sitten uusi kampisarja metsästettävä. Acera M361 näyttäis olevan ainakin lähimpänä alkuperäistä, mutta mun tuurilla jotain muuta kuin sopiva sekin. No, tämän siitä saa ku yrittää säästää.