PDA

Näytä tavallinen näkymä : UUSI BOSCH GEN.4 / 625wh kuluttaa liikaa virtaa???



Jutenk
26.05.2021, 09.15
Ostin alkuviikosta uuden Cube Stereo hybrid 140 TM fillarin tuolla Bosch Gen.4 mosalla ja 625wh akulla.
Pari 40km lenkkiä on nyt metsässä tullut tehtyä kavereiden kanssa, joilla samat tekniikat saman merkkisissä pyörissä.

Kysymys kuuluukin, että miksi omassa pyörässä oli 7% akkua jäljellä kun muilla oli 30% vielä paukkuja jatkaa?

Samat tekniikat fillareissa, sama nopeus, saman painoiset kuskit, samoilla asetuksilla ajettuna (emtb).

Edellinen fillari oli juurikin samanlainen jonka myin tämän alta pois ja akku kesti siinä muiden kanssa yhtä paljon, nyt
pitää ajaa jo manuaalina osaksi, että akku riittäisi muiden kanssa saman matkan???

Voiko akun kesto olla aluksi huono ja se siitä parantuisi muutaman latauksen jälkeen??... vai pitäisikö kysäistä Rtechiltä
että olisiko mahdollisesti jotain vikaa?

Kyllä keljuttaa!! Olisiko ajatuksia?

Welly
26.05.2021, 09.17
Eiköhän siinä akussa ole joku vika. Ei muuta kun takuuna selvittelemään Rtechin kanssa.

Jutenk
26.05.2021, 09.22
Voisin vielä koittaa vaimon fillarista seuraavalle reissulle vaihtaa akun, kun on samanlainen 625wh cube...
saisi ainakin akkkupuolen suljettua pois. Siinä latauksia jo toistakymmentä takana.

Dude
26.05.2021, 09.25
Kyllä tossa kuntotasokin vaikuttaa. Jos ajat koko ajan koneelle optimaalisella kadenssilla, niin akkuakin menee vähemmän. Näin ainakin itse käsitän moottorien toiminnan.

dbster
26.05.2021, 09.34
Normaalisti akut tarvitsevat jonkun verran syklejä alle, että antavat parhaan tehon ulos.

Jutenk
26.05.2021, 09.42
Kyllä tossa kuntotasokin vaikuttaa. Jos ajat koko ajan koneelle optimaalisella kadenssilla, niin akkuakin menee vähemmän. Näin ainakin itse käsitän moottorien toiminnan.
Toki kuntotasollakin on tekemistä asian kanssa, mutta lähdinkin siitä ihmettelemään kun poljen aina mielestäni optimaalisesti ja kunto on varmasti kovempi kuin
muilla porukan cube-kuljettajilla. Tosiaan edellisessä pyörässä virtaa oli aina enemmän muihin nähden lenkin jälkeen (spessumiehillä tietysti aina yli puoli tankkia
jäljellä prkl!) Tuli jo sellainen olo, että olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa merkkiä ja alkaa brosen porukkaan...

Jutenk
26.05.2021, 11.38
Normaalisti akut tarvitsevat jonkun verran syklejä alle, että antavat parhaan tehon ulos.

Paljonkohan on jonkun verran? Kavereilla on viimekesäiset fillarit eli syklejä on varmasti kertynyt, mutta voiko ero olla noinkin suuri?
Mietin sitäkin, että ajaisi akun ihan kuivaksi prosenttilaskurin mukaan ja katsoisi, että pääseekö vielä senkin jälkeen ajamaan.

Jos meno jatkuu 0% jälkeenkin, niin tietokone ei ole kalibroitunut oikein akun kapasiteetille ja näyttää väärin. Onko edes mahdollista?

Santtu75
26.05.2021, 11.46
Voisin vielä koittaa vaimon fillarista seuraavalle reissulle vaihtaa akun, kun on samanlainen 625wh cube...
saisi ainakin akkkupuolen suljettua pois. Siinä latauksia jo toistakymmentä takana.

Kun sanoit että sinulla on "lenkkikavereilla" samaa tekniikkaa olevia pyöriä, joihin siis tuota akun kulutusta olet verrannut, niin onko mahdollista että vaihdat akkua seuraavalle yhteislenkille jonkun lenkkikaverin kanssa? Jos tuo ero keikahtaa toiseen suuntaan niin silloinhan vika on vielä helpommin yksilöitävissä tuohon akkuun.

dbster
26.05.2021, 12.00
Paljonkohan on jonkun verran? Kavereilla on viimekesäiset fillarit eli syklejä on varmasti kertynyt, mutta voiko ero olla noinkin suuri?
Mietin sitäkin, että ajaisi akun ihan kuivaksi prosenttilaskurin mukaan ja katsoisi, että pääseekö vielä senkin jälkeen ajamaan.

Jos meno jatkuu 0% jälkeenkin, niin tietokone ei ole kalibroitunut oikein akun kapasiteetille ja näyttää väärin. Onko edes mahdollista?

Yleensä valmistajat ilmoittavat, että muutama lataussykli ainakin menee, että täysi kapasiteetti saavutetaan.

Toki mietin tuota, että 40km ja Emtb moodilla metsässä, niin kyllähän tuon akun saa tuossa menemään(itsellä sama akku ja sama kone). Jos sulla on Kiox tai vastaava, niin tsekkaile sieltä paljonko olet tehnyt itse hommia yms.? Kadenssi vaikuttaa kanssa aika tavalla...

Dille Vallaton
26.05.2021, 12.21
Spessuihin ei kannata verrata, sillä ajokavereilla voi olla sellaiset säädöt että virtaa kuluu ihan eri tavalla kuin Boschin eMTB:llä. Sehän työntää Turboa peliin aina kun omaa jalkaa on suunnilleen 180 wattia ja yli. Jos olet kovajalkainen ja kuntoinen, niin saatat jopa kuluttaa paljon enemmän virtaa kuin samassa porukassa ajava nopeasti ja kevyesti pyörittävä heppu samanlaisella Boschilla. Renkaat ja paineetkin vaikuttavat yllättävän paljon.

s.ilmarinen
26.05.2021, 13.28
Mitäs täydellä akulla näyttää esim. Ecolla olevan rangea. Onko kaikilla sama.

Omaa gen4 moottorin kulutusta ihmettelin uudessa pyörässä, kun näytti Ecolla alta 70km rangeksi.

Ajoin vajaa kymmenen kilometriä niin näytti 153km.

Nyt ei ole tuon ajon jälkeen ollut akku kiinni pyörässä latauksen jäljiltä, että onkohan siellä taas toi alta 70km.

500Ah akku.

Osaako tuo tallentaa ajajan omat watit jotenkin ja oppii sen mukaan näyttämään jäljellä olevaa?

dbster
26.05.2021, 13.43
Mitäs täydellä akulla näyttää esim. Ecolla olevan rangea. Onko kaikilla sama.

Omaa gen4 moottorin kulutusta ihmettelin uudessa pyörässä, kun näytti Ecolla alta 70km rangeksi.

Ajoin vajaa kymmenen kilometriä niin näytti 153km.

Nyt ei ole tuon ajon jälkeen ollut akku kiinni pyörässä latauksen jäljiltä, että onkohan siellä taas toi alta 70km.

500Ah akku.

Osaako tuo tallentaa ajajan omat watit jotenkin ja oppii sen mukaan näyttämään jäljellä olevaa?

Sama kokemus itsellä, että uutenä näyttää jotain, mikä ei ihan pidä paikkaansa. Tuo tuntuu ajossakin säätävän tuota rangenäkymää vallitseva kulutuksen mukaan. Eli jos möyryyttää jossain metsässä etmb:llä aikansa ja katsoo rangea, niin menee aika alas lukemat. Sitten kun siirtyy takaisin tielle ja vaihtaa vaikkapa ecolle, niin edelleen range on alhaalla tuon möyryyttämisen takia, mutta kun olet muutaman kilsan ajanut, niin alkaakin oppia tuon ja näyttää jo pidempää matkaa sen perusteella.

Santtu75
26.05.2021, 14.19
Tuo Bosch:n range ennuste toimii samalla tavalla kuin vaikkapa auton ajotietokone kun se kertoo jäljellä olevan (ennustetun) toimintamatkan.
Eli laskee sen toteutuneen kulutuksen mukaan (joku tietynmittainen ajan/matkan jakso nykyhetkestä taaksepäin) suhteutettuna jäljellä olevaan energia (polttoainesisältöön).
Jos kulutus kasvaa, niin samalla Range kutistuu vastaamaan kohonnutta kulutusta ja päinvastoin.

jyrmy
26.05.2021, 14.35
On niin monesta asiasta kii. Itellä 500 akku. Jos lähden haastavaan maastoon ja ajan moottoria oikeesti käyttäen range on 30km luokkaa. Toisaalta oon ajanu pirkanpyöräilyn 136 km yhdellä akulla. Kaikkee tolta väliltä siis. Oman pyöränsä 'oppimiseenkin' menee hetki.

Jutenk
26.05.2021, 14.40
En ole tuota rangea seurannut kun Kiox näyttö antaa jäjellä olevan akun varauksen prosentteina reaaliajassa.
Hiekkatietä kun ajettiin, laski yhden prosentin jo parilla sadalla metrillä.

Rtechillä neuvottiin vaihtamaan tosiaan akkuja kaverin kanssa ja tekemään vielä siitä johtopäätökset.

Sitten pyörä tampesteriin ja testeriin kiinni jos vielä näyttää heikolta. Saavat kuulemma testerissä katsottua akun jos paskana.
Harmittaa vaan ajella vajaat 300km tämän takia, mutta ottivat ihan tosissaan asiaan kiinni ja asiallista palvelua. Siitä 5/5

grebe
26.05.2021, 15.40
Normaalisti akut tarvitsevat jonkun verran syklejä alle, että antavat parhaan tehon ulos.

Litium akut eivät toimi näin.

Ja jos saivarrellaan vielä lisää, niin teho = virranantokyky, joka ei ole akusta kiinni vaan ohjainelektroniikasta. Mutta tosiaan akun kapasitetti (energia,joka akusta voidaan purkaa) ei litiumakkujen osalta tarvitse sisäänajoa, kuten vanhat NiCd-akut.

Jutenk
26.05.2021, 16.21
Litium akut eivät toimi näin.

Ja jos saivarrellaan vielä lisää, niin teho = virranantokyky, joka ei ole akusta kiinni vaan ohjainelektroniikasta. Mutta tosiaan akun kapasitetti (energia,joka akusta voidaan purkaa) ei litiumakkujen osalta tarvitse sisäänajoa, kuten vanhat NiCd-akut.

Tämä oli hyvää tietoa, eli akku on heti se mitä on ja ei muutu "varaavammaksi" muutaman latauskerran jälkeen.
Mukava olisi vielä tietää, että alkaako litium akku kyykkäämään vanhuuttaan kuinka nopeasti? Jossain oli kyllä kerrottukin
että montako sykliä kestää... tää oma, uus akku tuntuu kyllä vanhalta heti alkuunsa:)

dbster
26.05.2021, 16.29
Litium akut eivät toimi näin.

Ja jos saivarrellaan vielä lisää, niin teho = virranantokyky, joka ei ole akusta kiinni vaan ohjainelektroniikasta. Mutta tosiaan akun kapasitetti (energia,joka akusta voidaan purkaa) ei litiumakkujen osalta tarvitse sisäänajoa, kuten vanhat NiCd-akut.
Ok, minua on sitten huijattu vielä uusienkin puhelimien ohjekirjojen kanssa, jossa todetaan, että paras kapasiteetti saavutetaan vasta muutaman syklin jälkeen. Toki näilläkin voi olla copy-pasteena vanhat ohjeet joistain nikkeliakkujen kultakaudelta. :D

Jehu
26.05.2021, 16.56
Yksi kotitekoinen, mutta silti turvallinen ja kohtuullisen hyvän kuvan antava tapa testata akku itse on ajaa akku about tyhjäksi ja laittaa energiamittari (muistelen että näitä on saanut takavuosina kirjastoista/sähköverkkoyhtiöiltä lainaan) töpselin ja laturin väliin. Näin saa selville sen energian mitä laturi ottaa. Näin pitäisi päästä ainakin samalle hehtaarille kuin mitä akun luvattu kapasiteetti on. Todellinen ladattu kapasiteettihan on vielä tätä mitattua pienempi, koska tuo mittaa myös laturin oman lämmöksi muuttaman energian.

t. Janne

grebe
26.05.2021, 16.57
Ok, minua on sitten huijattu vielä uusienkin puhelimien ohjekirjojen kanssa, jossa todetaan, että paras kapasiteetti saavutetaan vasta muutaman syklin jälkeen. Toki näilläkin voi olla copy-pasteena vanhat ohjeet joistain nikkeliakkujen kultakaudelta. :D

Litium-kennoilla ei ole muistiominaisuutta. Toki akun kennot voivat olla epätasapainossa, joka teoriassa voi vaikuttaa kapasiteettiin uutuuttaan. Puhelimien akuissa on tyypillisesti vain yksi kenno ymmärtääkseni, joten tämä ei päde puhelimiin.


Tuohon aloitusviestin havaintoon. Jos kaksi kaveria ajaa saman lenkin, mutta toinen käyttää koko ajan pari pyläkää suurempaa vaihdetta, niin avustusteho voi olla sama, mutta virran kulutus täysin eri. Tai sitten akut ovat kuluneet yhtä paljon, mutta toinen on saanut paljon enemmän mekaanista avustusta samalla akun enegiamäärällä.

Jos mahdollista, niin voithan vielä vaihtaa koko pyörän kaverin kanssa ja katsoa mitä tapahtuu.

Jutenk
26.05.2021, 18.19
Arvasinkin että väkisin keskustelu menee erilaisiin tapoihin polkea jne., ja sitä kautta koitetaan selittää akunkeston erot.

Kilsoja ja reissuja on kuitenkin kertynyt melko rajusti viimevuosina ja siksi väittäisin omaavani jonkinlaisen tuntuman myös oman polkemisen ja akun
kulumisen välillä. Samoin vertailu muihin pyöriin samalla reissulla on melko helppoa kun aina niistä prosenteista kouhkataan lenkin lopuksi saman konsernin sisällä.

Taas kerran spessumiehet kyllä jyrää siinä keskustelussa. Ihmeesti ne vaan on "pieniruokaisia" kun vertaa Boschiin, vaikka kuinka tekisi taas mieli puhua wateista, poljinnopeuksista..

No, aika näyttää kun päästään testaamaan. Kaveri vaan sanoi että tohtiikohan tuota akkua vaihdella, ettei bugi tartu:)

grebe
26.05.2021, 18.38
Kyllä sun perstuntuma varmasti on hyvä mittari uuden ja vanhan vertailussa. Toivotaan, että vika on akussa ja saat nopeasti uuden tilalle. Muutenhan tuo jää harmittamaan varmasti.

Santtu75
03.06.2021, 13.02
No, aika näyttää kun päästään testaamaan. Kaveri vaan sanoi että tohtiikohan tuota akkua vaihdella, ettei bugi tartu:)

Pääsittekö testaamaan oliko akku viallinen?

Jutenk
04.06.2021, 17.21
Huomenna lähtö Ylläkselle. Eiköhän siellä viikon ajoilla saada dataa akun käyttäytymisestä. Kaverilla sama laite, niin testataan huolella akuston erot.
Laitan sitten kokemukset tulemaan...

Jutenk
12.06.2021, 21.22
Viikko Ylläksen mäkisessä maastossa nyt testausta takana, mutta yhtään viisaammaksi ei tullut. Vaihdettiin akkuja kaverin kanssa ja erot hyvin pieniä
aiempiin toteamuksiin. Ylläs-Levi retkellä (55km pääosin polkua) ajoin Ecolla puolet matkasta, kun taas kaveri Emtb moodilla koko matkan.
Mulla oli perillä muutama hassu prosentti jäljellä akkua ja kaverilla noin 30%, joka tosiaan nautti koko matkan kovasta avustuksesta.
Nyt vaan akkuvertailu ei ollut linjassa, koska tämä ajokaveri on n.22kg kevyempi.... rajut ylämäethän kuluttaa enemmän painavammalla kaverilla ja erot
kasvaa siinä.

Voiko moottoreissa ja niiden kulutuksissa olla eroja? Uskon, että ei ja terveeltä äänetkin kuulostaa ajossa.
Olen jo antanut mahdollisuuden itselleni olla jopa hieman harhaluuloinen. Fysiikan lait pätee, eli painavampi kuluttaa enemmän virtaa:)
Jos täällä "tasamaalla" vielä nyt testataan saman painoisen kanssa muutama lenkki ja koitetaan saada hyvää dataa.

Hauska oli verrata isoissa mäissä watteja. Itsellä oli avustus Turbolla ja jaloista tulevat watit vaikka 200w, niin kevyemmällä kaverilla oli Tour avustuksella samat watit
kintuista. Niin paljon 20kg lisäläskiä siis vaikuttaa.

Läski toki sulaa noilla kulutuksilla nopeammin ja pikkuhiljaa polkijat tasavertaistuvat saman painoisiksi:)

grebe
12.06.2021, 22.19
Akku on siis ok. Jos se on rikki, tuloksia olisi tullut.

Jutenk
12.06.2021, 22.37
Akku on siis ok. Jos se on rikki, tuloksia olisi tullut.

Samaan ollaan päätymässä.

Votkins
12.06.2021, 23.33
Onko molemmilla samat firmwaret käytössä? Niissä on tullut akunkäyttöön liittyvää optimointia käsittääkseni jossain kohtaa viime vuotta.

Jutenk
13.06.2021, 10.48
Onko molemmilla samat firmwaret käytössä? Niissä on tullut akunkäyttöön liittyvää optimointia käsittääkseni jossain kohtaa viime vuotta.

Vois kai senkin vielä katsoa ihan mielenkiinnosta mutta ajattelisi optimoinnin tarkoittavan askelta parempaan, eli akun kesto olisi vielä parempi.

Jos taas optimoinnilla onkin lisätty joka avustuksen tehoa hieman ja se näkyy pitkällä matkalla noin rajuna erona, haluaisin pakosta vanhemmat
asetukset käyttöön. Esim. Emtb-moodilla metsässä polkiessa ei varmasti huomaa jos moottori avustaakin 15% vähemmän, mutta tulos näkyy sitten
vasta siellä loppupäässä akun ennenaikaisella loppumisella vs vanhempi softa.

Ecolla polkiessa väittäisin pyörän olevan raskaampi kuin perus manuaalifillari ja Tourilla "hyökkii" ihan liian rajusti monessa kohtaa. Vastaa melkein markettipyörien
napamoottorien parin sekunnin polkemisen lopettamisen jälkeistä viivettä.
Emtb-moodi tuntuu parhaalta omaan käteen. Vastaa parhaiten luomumpaa fiilistä ja tuntuma on luonnollisen tasainen.
Turbo menee jo vähän mopolla ajamiseksi mutta rajummat, pitkät ja puuduttavat
ylämäet on pakko ajaa sillä jos oikein haluaa mukavuutta. No, ei pakko mutta hauskempaa:)

Santtu75
13.06.2021, 14.04
Varmasti tuo 20kg painoero kuskien välillä näkyy kulutuksessa huomattavasti, mutta pitäisikö näkyä noin paljoa...
Onko teillä kaverisi kanssa kuinka paljon pituuseroa, eli pystyttekö vaihtamaan pyöriä keskenänne ja ajamaan niin yhteisen lenkin ja vertaamaan sen jälkeen sähkönkulutusta, se kertoisi paljon asiasta.

Jos kahta identtistä sähköpyörän moottoria miettii, niin ei niillä isoa eroa (montaa prosenttia) pitäisi sähkönkulutuksessa olla mikäli niiden voimantuotto on identtinen, kun ei niissä se sähkö muutu kuin liike-energiaksi (ja lämmöksi).

Jutenk
13.06.2021, 14.59
Voi Santtu kun taas palautit epäilyksen mieleen. Samoilla ajatuksilla tässä on menty täysin tähän asti...

Täytyy nyt ottaa siis se samanpainoinen, pituinen ajokaveri lähipäivinä ja vaihdetaan vielä fillareita kokonaisuudessaan.
Tekee varmaan mielellään TM:ään vaihdon, kun sillä pyöränä stereo hybrid 120mm:)

Tarkkana vaan pitää olla, kun se kaveri on pahinta laatua koiranleuka ja nauttii aina hyvästä jekusta. Ajelee vielä Ecolla testireissun ja sanoo, että
"kyllä mulla virta riitti normaalisti, vika on sussa":)

Oz
13.06.2021, 15.23
Millä avustuksilla ajoit? ’En vielä millään, laitan kohta virrat päälle.’

Jutenk
01.07.2021, 09.38
Ihme ja kumma mutta akku on alkanut muutaman reissun (n.400km) jälkeen kestämään paremmin.
Nyt vertailussa vastaaviin ollaan taas paremmalla puolella, eli varausta jäljellä jopa enemmän kuin muilla samanlaisilla
50km lenkin jälkeen. Näin ei pitänyt nykyakun toimia, mutta näin se vaan nyt kävi. Kovasti hämmästelen.

Viime rykäisyllä alkasi nyt vasemmalta puolelta kuulua tasaisesti "ranksumista"... kampi löysällä!
Edellisessä cubessa (bosch gen4) putosi vasen kampi kokonaan syvällä metsässä ja kiinnityspulttia etsittiin kauhuissaan 20km taluttamisen pelossa.
Pultti onneksi löytyi ja laitettiin loppumatkaksi teippi pultin päälle jos putoaa uudestaan.

Tässä uudessa, samanlaisessa oli pulttiin laitettu hurjasti ruuvilukitetta, eli tyyppivika tuo kammen löystyminen taitaa olla, eikä sekään nyt
auttanut. Eli kannattaa tarkistaa välillä kireys, ettei tule yllätyksiä.

grebe
01.07.2021, 11.29
Kyllä toi kuulostaa ihan normaalilta. Liikaa muuttujia, jos ajamalla yrittää akun toimintaa analysoida ja verrata. Joku testipenkki, jossa akkuja puretaan samalla tavalla tasaisella ja vaihtelevalla virralla antaa vertailukelpoista tietoa eri akkujen (kennojen kunnon ja balanssin) eroista. Ei muuta kuin kovaa ajoa!

PuMan
01.07.2021, 12.10
Täällä sama pyörä ja samoja fiiliksiä virtapolitiikasta. Akkukesto on vaan parantunut käytössä. Itsellä tämä on ensimmäinen sähköavusteinen, niin luulen että sitä on itsekkin tässä oppinut järkeistämään tuota avustuksen tasoa ja sitä kautta akku kestääkin huomattavasti pidemmälle.

grebe
01.07.2021, 12.23
Joo ajotapakin voi huomaamatta kehittyä. Kadenssilla on iso merkitys avustustehon ja virrankulutuksen välillä. Sitä ei voi oikein korostaa liikaa sähkömoottorilla. Samalla ottovirralla, mutta puolet isommalla kadenssilla saat puolet enemmän tehoa avustukseen. Näin karkeasti yksinkertaistettuna. Jos tämäkin fakta meni taas väärin, niin saa oikaista.

jullli
01.07.2021, 16.13
Itellä kans Boschissa ekat 300km akku kesti vähemmän mitä pienempiakkuisella shimanolla. nyt 1400km ajettuna kun shimanon akku kyykkää niin boschissa on vielä 30% jäljellä. ja tämä on minun neljäs sähköpyörä ja vertailukohtana useampi shimano minkä kanssa tulee melkeimpä kaikki ajot ajettua

ebike-harrastelija
01.07.2021, 19.01
Ihme ja kumma mutta akku on alkanut muutaman reissun (n.400km) jälkeen kestämään paremmin.
Nyt vertailussa vastaaviin ollaan taas paremmalla puolella, eli varausta jäljellä jopa enemmän kuin muilla samanlaisilla
50km lenkin jälkeen. Näin ei pitänyt nykyakun toimia, mutta näin se vaan nyt kävi. Kovasti hämmästelen.

Offtopikkia, mutta... Jos akku on ollut tehtaalla tai kaupassa pitempään käyttämättömänä, niin voihan olla että kennot eivät ole sinun ottaessasi sen käyttöön enää olleet täysin balanssissa. Eli kennojen jännitteissä on ollut eroa. Nyt kun olet muutaman kerran purkanut ja ladannut akun kennoja, ne on taas paremmin jännitteiden osalta balanssissa ja sitä kautta varausta akussa on alkanut olla enemmän tarjolla.

Itsellä on tyhmä peruslaturi, joka lataa jonnekin 90% tienoille ja kun punainen merkkivalo vaihtuu vihreäksi, jatkuu lataus silti vielä pienellä virralla. Olen tätä seuraillut ihan perus energiamittarilla. Eli vaikka laturi näyttää, että valmista on, niin jatkamalla latausta kennojen väliset jännite-erot tasaantuvat. Kutsutaan akun balansoinniksi. Ja muistaakseni oman akun ohjeissa luki, että kerran 1-2 kuukaudessa olisi hyvä pitää 12(!) tuntia akku laturissa kiinni, jotta tuo saataisiin tehtyä ja akku pidettyä kunnossa.

Parin vuoden, vajaan 4 tkm ja 156 latauskerran / 77 täyden lataussyklin jälkeen akku tuntuu vielä oikein terhakalta. Ei tuota 500-1000 täyttä lataussykliä ainakaan omalla ajolla aivan heti saa täyteen, vaikka pyörää hankkiessa oli yksi isoimmista huolista. [emoji846]