Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kestävämpi vaihteisto?

Tuulipuku
25.05.2021, 08.54
Olen ajellut nyt vajaa 2 vuotta työmatkoja, kelin ja muiden asioiden niin salliessa, sähköavusteisella pyörällä ja ollut todella tyytyväinen tähän minulle sopivaan hyötyliikuntamuotoon. Aikaisempaa kokemusta tavallisista pyöristä on jo muutamia vuosikymmeniä eikä koskaan aikaisemmin nämä vaihteistot ole tarvinneet muuta kuin säätöä, puhdistusta, voitelua ja muutaman kerran vaijerin vaihtoa ja hämmästykseni oli suuri kun takapakan pienimmät rattaat olivat loppuun kuluneita jo tämän mielestäni kohtalaisen vähäisen käytön jälkeen. Olin itse asiassa asiasta niin hämmästynyt että vein fillarin pyöräliikkeeseen jossa sitten vaihdettiin uusi takapakka 100€ hintaan. Minun mielestäni komponenttien, siis ketjujen ja rattaiden, tulisi kestää selvästi kauemmin.

Koko vaihteisto, Shimanon Deore, on välityksiltään aivan väärä sähköpyörään koska sähköavustusta käytettäessä käytän käytännössä koko ajan kahta suurinta vaihdetta. Koskapa en ole koskaan ennen näitä rattaita polkupyörään vaihtanut niin kysyin olisiko saatavilla isompaa eturatasta jolloin voisin jakaa käyttöä useammalle rattaalle ja se ketjulinjakin olisi suorempi. Ei kuulemma ole mutta "intternetistä voi löytyä"..

Kysynkin missä intternetissä :) on palveleva ja osaava suomalainen kauppa joka myy oikean kokoisia ketjuja ja rattaita? Sitten kysyn vielä onko mahdollista seuraavan kerran vaihtaa saman tien kestävämpi takapakka, siis onko sellaisia olemassakaan?

jpuu
25.05.2021, 09.37
Vähän valottaisi enemmän jos kertoisit minkälainen sähköpyörä on kyseessä. Keskimoottori? Takavetoinen? Montako vaihdetta? Kuinka paljon kilometrejä on takana? Keskimoottori sähkäri syö voimansiirtoa enemmän kuin takamoottorilla varustettu pyörä. Välityksistä riippuen yleisesti ottaen juurikin pienimmät rattaat kuluvat nopeimmin, koska niinkuin sanoit niillä tulee ajettua eniten. Erikokoisia eturattaita on toki olemassa ainakin tiettyihin moottorimerkkeihin ja onhan niitä jotkut vaihtaneetkin. Ketjuja uusimalla esim. tuhannen kilometrin välein saa ratasopakalle lisää elinaikaa. Sähköpyörille tarkoitettuja ketjuja on markkinoilla tosin kovaan hintaan mutta rataspakkoja ei niinkään. Tällä hetkellä saatavuus on vaikeaa myös. Kaiken kaikkiaan voimansiirron hyvä huolto kuten puhdistus ja voitelu ovat keskeinen asia osien kestävyydelle.

Tuulipuku
25.05.2021, 09.58
Vähän valottaisi enemmän jos kertoisit minkälainen sähköpyörä on kyseessä. Keskimoottori? Takavetoinen? Montako vaihdetta?

Joo, keskimoottori ja 1X10 vaihdetta. Jos ajan täydellä tehostuksella niin yhtään liioittelematta 99% ajasta olisi suurin vaihde käytössä joten ihmettelen idistä ylipäätään laittaa tällainen ja näin välitetty vaihteisto sähköpyörään, vieläpä kevlien Mercedekseen, Haibikeen :) tai ehkä saksalaiset eivät osaa enää mitään vaihdoinhan sen oikean mersunkin pois vikavaloihin kyllästyneenä.. Moottori on vakiotehoinen Yamaha. En osaa sanoa tarkasti paljonko olen ajanut mutta en montaa tuhatta kuitenkaan.

Sitten mietin tarvitseeko ostaa pidempi ketju jos vaihdan eturattaan isompaan vai riittääkö takavaihtajan säätö..?

Santtu75
25.05.2021, 10.06
Onko ketjut vaihdettu missään vaiheessa uuteen, vai onko ajettu samalla ketjulla?

vihtis83
25.05.2021, 10.09
Shimanon pakkoihin saa myös aika hyvin irrallisina noita pieniä rattaita niin ei tarvitse koko pakkaa uusia. Mutta kannattaa toki se eturatas vaihtaa isompaan jos vaan sellainen löytyy.

Tuulipuku
25.05.2021, 10.20
Joo en vaihtanut ketjua, samalla mentiin. Täytyy talveksi hommata se isompi eturatas jostain ja toinen ketju tai sitten tietysti kaksi jos sen ketjun tarvitsee vaihtaa pidemmäksi.

Vertailun vuoksi mulla on myös normaali cyclocrossari jolla olen ajellut paljon kauemmin, ehkä 15 vuotta, ja enemmän eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa yhtään osaa eikä ole sitä 2. ketjuakaan..

Näköjään minkä sähköllä säästää sen huoltoajassa menettää.. ;)

Santtu75
25.05.2021, 10.42
Joo en vaihtanut ketjua, samalla mentiin. Täytyy talveksi hommata se isompi eturatas jostain ja toinen ketju tai sitten tietysti kaksi jos sen ketjun tarvitsee vaihtaa pidemmäksi.

Vertailun vuoksi mulla on myös normaali cyclocrossari jolla olen ajellut paljon kauemmin, ehkä 15 vuotta, ja enemmän eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa yhtään osaa eikä ole sitä 2. ketjuakaan..

Näköjään minkä sähköllä säästää sen huoltoajassa menettää.. ;)

Tuo takapakan (rattaiden) kuluminen tulee monasti sen kautta, että nuo keskiömoottorilla varustetutut sähköavusteiset pyörät ovat tehojensa takia kovia kuluttamaan/venyttämään tuota ketjua (ketjulenkit eivät sinänsä veny, mutta ketjussa tapahtuu kulumista joka aiheuttaa ketjun pituuden kasvua).
No, nyt kun tuon ketjun mitta kasvaa suunnitellusta/alkuperäisestä lenkkivälistään, niin se ei enään istukkaan suunnitellusti rattaiden hammasväleihin vaan alkaa kuluttamaan näitä, mitä enemmän ketju venyy sitä enemmän se kuluttaa myös ratasta ja näin (myös) ratas on nopeasti entinen venyneen ketjun takia.
Eli tuossa sinun tapauksessasi kun ketjua ei ole vaihdettu (ajoissa) niin uskaltaisin veikata että tuohon takapakan kulumiseen on ollut syynä juurikin tuo mittoistaan venynyt ketju .

Tuossa on vaihtoehtona se, että hommaat ketjujen venymämittarin ja vaihdat ketjut aina ennen kuin niiden venymä alkaa olla siinä mitassa että alkavat "syömään"noita rattaita. Hyvänä ohjeena moni pitää ketjujen vaihtoa viimeistään 0,75%:n venymämitassa.

Osa tekee kuvion niin, että ajaakin kolmilla ketjuilla, vaihtaen niitä tasaisella sykilillä (ajaa esim 500km. ketjulla 1 sitten 500km. ketjulla 2 ja 500 km. ketjulla 3 jonkajälkeen taas palataan ketjuun 1) näin päästään helposti tilanteeseen jossa yksi rataspakka kestää kolmien ketjujen iän.

Itse kun ajan paljolti maastossa (rasittavampaa kuin maantieajo), niin uskaltaisin omasta kokemuksestani senoa, että itselläni ketjujen kesto on hyvin karkeasti ihan maksimissaan 1000km/ketju, alhaisimmillan olen vaihtanut ketjun pois alle 500km. ajosta kun venymä oli alkanut kasvamaan.

Ketjujen puhtaana ja hyvissä öljyissä pito auttaa luonnollisesti ketjua kestämään ja sitä kautta pidentää myös pakan elinikää.

Zykkel
25.05.2021, 10.53
Tämä menee hiukan arvailuksi, mutta jos on Haibike/Yamaha pyörä niin voisi olla alla olevat osat.
KMC e10 -ketju
Shimano Deore HG500 11-42T rataspakka (tähän ei myydä erikseen yksittäisiä rattaita)
FSA valmistama Haibiken omalla nimellä oleva 38T eturatas (WB531-38T)

Tämän voisi päivittää (ketju kannattaa vaihtaa samassa, kun rattaat uusitaan):
KMC e10/Shimano CN-E6090 10v vähintään 126 linkin ebike ketju. (Lyhennetään asentaessa oikeaan pituuteen).
FSA 42T eturatas WA516-42T (Sama kuin Bosch Gen3. 42T on maksimi koko, joka sopii vielä Haibiken vakioon ketjunohjaimeen)
Shimano XT CS-M771 10-speed rataspakka (tätä saa kolmena eri vaihtoehtona 11-32/34/36T. Kaikki käy.
Tähän myydään erikseen pienimpiä rattaita ja on laadukkaampi kuin HG500.

Osien löytäminen voi olla aika työlästä ja varmaan saisi ajan kanssa haalittua eri kaupoista, jos myös Euroopasta pystyy tilaamaan.

Tuulipuku
25.05.2021, 10.59
^Vai ketjun merkitys on noin suuri ja noin helposti venyy. Hyvä tietää! Aika usein saa olla vaihtamassa ketjua jos 500 km välein pitäisi. Luokkaa 500X tehokkaammissa moottoripyörissäni ne ovat kestäneet kuitenkin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Taitaa työmatkapyöräilyyn olla paras vaimoni pyörän systeemi eli 3X kappavaihde ja etupyörässä napamoottori. Se kyllä kyykkää erittäin jyrkissä ylämäissä mutta harvemmin me sellaisia ajellaankaan.

Lueskelin kyllä näistä sähköpyöristä artikkeleja ennen ostamista mutta eihän niissä koskaan kerrota mitään olennaista kuten kestävyydestä tai huollon tarpeesta käyttäjän kannalta. Huvittavana yksityiskohtana vaimon pyörässä on myös koteloitu ketju. Olen varma että tämäkin lisää sen kestävyyden monikertaiseksi.

Lisään vielä että kiitos hyvistä neuvoista! Selvittelen nuo tarkat osamallit kauteni päätyttyä kaamokseen :) niin onhan tuossa talvi aikaa tilata osia ja huoltaa. Nyt täytyy lähteä ajamaan sillä pyörällä, töihin :)

Santtu75
25.05.2021, 11.18
Lueskelin kyllä näistä sähköpyöristä artikkeleja ennen ostamista mutta eihän niissä koskaan kerrota mitään olennaista kuten kestävyydestä tai huollon tarpeesta käyttäjän kannalta. Huvittavana yksityiskohtana vaimon pyörässä on myös koteloitu ketju. Olen varma että tämäkin lisää sen kestävyyden monikertaiseksi.

:)

Onhan noista välillä ollut juttuakin.
https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html
Harva julkaisu kun nyt kuitenkaan tekee noita pitkä-aikaisia käyttötestejä joissa nuo ketjujen/rattaiden kulumiset yms. tulevat esille.

Ja tuo ketjujen venymän tarkastus ja venyneen ketjun vaihto eivät itseasissa ole kauhean ongelmallisia hommia, onnistuu ihan perus tee-se itse mieheltä ilman kovin isoja työkaluhankintoja (venymämittari, lenkkipihdit ja ketjun katkaisija = noin 50€)

Dude
25.05.2021, 11.18
^Vai ketjun merkitys on noin suuri ja noin helposti venyy. Hyvä tietää! Aika usein saa olla vaihtamassa ketjua jos 500 km välein pitäisi. Luokkaa 500X tehokkaammissa moottoripyörissäni ne ovat kestäneet kuitenkin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Taitaa työmatkapyöräilyyn olla paras vaimoni pyörän systeemi eli 3X kappavaihde ja etupyörässä napamoottori. Se kyllä kyykkää erittäin jyrkissä ylämäissä mutta harvemmin me sellaisia ajellaankaan.

Lisään vielä että kiitos hyvistä neuvoista! Selvittelen nuo tarkat osamallit kauteni päätyttyä kaamokseen :) niin onhan tuossa talvi aikaa tilata osia ja huoltaa. Nyt täytyy lähteä ajamaan sillä pyörällä, töihin :)
No eipä se vie kuin muutaman minuutin toi ketjun vaihto. Itse kokeilisin niin, että on 3 ketjua, joita tosiaan vaihtaa sen 400-500km välein. Kannattaa kokeilla sitten vielä vaikka toinen kierros samoilla ketjuilla, eli näin pääsisi ~3000km.

Toisaalta se perusongelma toi yhdistelmä boost+pienet rattaat takana. Siellä kun jollain 11 rattaalla on kontakti vain muutamaan piikkiin ja boostilla se vääntö on aika kova, niin piikithän siinä kuluu. Meilllä poika ajoi vastaavalla ajotyylillä koulumatkaa Shimano E8000 moottorisella pyörällä. n. 500km ja aina alkoi keju hyppimään kahdella pienimmällä rattaalla. 3 pakkaa tais mennä noin (osti halvimipia n.30e HG500 saksasta). Sitten kyllästyin ja vaihdoin 34T-->38T eteen. Koko ajan toki opastin käyttämään vaihteita enemmän. Luulen että osasyy on myös se, että ei edes kiihdyttäessä käytä muita vaihteita. No toi 38T auttoi kai hieman. Muistaakseni n. 1000km pääsi.

No sittemmin pyörä vaihtui mun käyttöön ja olen ajanut sillä melkein pelkästään maastoa. Nyt on 1500km+ ajettu viimeisimmällä pakalla+ketjulla, eikä ongelmia. Ajan tasaisesti kaikilla vaihteilla ja boostia en käytä käytännössä koskaan.

Eli ajotapa vaikuttaa myös todella paljon tohon kulumiseen.

Kuminauha
25.05.2021, 14.06
Säännöllinen huolto myös pidentää ketjun ikää. Nopea pyyhkäsy ja voitelu ei vie 5min pidempää aikaa. Ainakin kerran viikossa tai mielellään joka päivä, jos esim työmatkaa joka päivä ajaa.

Santtu75
25.05.2021, 16.08
Nämä nykyiset vaihteistothan ovat paljolti suunnitteluperustaltaan "luomupyöriin" suunniteltuja ja eivät tahdo oikein kunnolla jaksaa kestää noita sähkiksen suurentuneita tehoja.
Shimanohan on pikkuhiljaa ongelmaan herännyt ja esitellyt tuon uuden Linkglide voimansiirtosarjan joka selvästi sähköpyöriin suunnattu ja jonka pitäisi olla suunniteltu nimenomaan kestävyyttä silmälläpitäen (siis mainostekstien perusteella).
https://www.shimano-steps.com/e-bikes/finland/fi/product-information/linkglide

Tuulipuku
05.07.2022, 20.54
Tämähän on kuin moottorikelkan huolto: kesällä kuuma ja talvella ei kerkiä :D Jäi siis isommat osienvaihdot tekemättä ja nyt meni ne ketjukin poikki, isot vaihteet alkoivat hyppiä jo hieman aiemmin. "Linkglide" ketju tilattu ja täytyy varmaan nöyrästi tilata se pari settiä niitä takakasetteja yrittää vielä löytää isompi eturatas, jos syksymmällä sitten..

Ajattelin kysyä tuosta "bikeinn" kaupasta mutta googlattuani huomasin ketjun aiheesta :) ei vaan oikein vakuuttanut kun tilauksen jälkeen tuli popup loistavasta tarjouksessa jossa saisin 25 € palautuksen 1 € sijoituksella. Tämähän on vanha huijaus jo siis..

No jos vielä muutaman vuoden tuota pitäisi ja sitten vaihtaisi järkevämpään vaihteistosysteemiin siis esim. napamoottori, kappavaihteet ja mieluiten vielä hihnaveto.

jalkkis
05.07.2022, 23.38
Jos ajat täydellä avustuksella niin mikään ei kestä. Ajan itse alimmalla avustustasolla 98% kaikesta ajosta ja vaihdoin rajalle venyneen ketjun uuteen n. 2tkm ajettuna, pakka on vielä hyvässä kunnossa (oma sähköajo on pelkästään talviajoa, kesät mennään lihasvoimin).

Takanapamoottori voisi olla aika täydellinen valinta työmatkapyörään. Maastoon ne eivät sovi.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Marsusram
06.07.2022, 00.26
Polkemistekniikassa näkee usein suuren ongelman, muistuttaa vanhan ajan mummopyörällä vääntämistä kun käyttää liian raskaita vaihteita, moottori avustaa täysillä kun polkee 30 rpm.
Sama kuin autolla lähtisi valoista aina pitkillä vaihteilla, ei autokaan ole siihen suunniteltu.
Jos noin haluaa polkea, niin kannattaa hankkia yksivaihteinen.

izmo
06.07.2022, 08.36
Olen nähnyt satota kertoja kun joku täti ajaa sähköavusteista pyörää ja eihän sillä oo käytössä kun se yksi vaihde... mitä suotta vaihteleen vaihdetta :eek:

nure
06.07.2022, 09.32
Jos kokoajan ajaa täydellä avustuksella niin onkohan väärä kulkuneuvo?

Situm
06.07.2022, 10.31
Vähän kävi mielessä.

SvaR
06.07.2022, 10.49
Jos siinä on tuo 38t eturatas ja ja takaa käytät vaan kahta pienintä ratasta niin järkevällä/normi kadenssilla vauhdin pitäisi olla siellä 30-40kmh huiteilla kokoajan.

Travelkicking
06.07.2022, 11.24
Menepä opettamaan sitä tätiä. "Sen pyörän pitää totella minua eikä minun pyörää".

haedon
06.07.2022, 15.56
Olen nähnyt satota kertoja kun joku täti ajaa sähköavusteista pyörää ja eihän sillä oo käytössä kun se yksi vaihde... mitä suotta vaihteleen vaihdetta :eek:
Ja maastossa näkee näitä sankareita kun laitetaan vaihdetta silmään veto päällä ja kuulostaa siltä että rattaan hampaat tai ketjut katkee ihan justiinsa :D.

Nikkke
06.07.2022, 16.20
Ja maastossa näkee näitä sankareita kun laitetaan vaihdetta silmään veto päällä ja kuulostaa siltä että rattaan hampaat tai ketjut katkee ihan justiinsa :D.

En tiedä oliko tässä kyse nimenomaan toimintatavoista sähköpyörällä vai mitä, mutta jos ei kestä vaihtaa vaihdetta veto päällä niin lienee kyse jostain biltemapyörästä.

haedon
06.07.2022, 16.28
No ei se kestä jos pyörässä on vääntöä 85 nyyttonia ja kuskikaan ei ole mikään heikkojalkanen ;). Eihän se tarvitse kuin oikean tekniikan ja millisekunkin kevennyksen niin vaihto on lähes äänetön eikä ketjut ja rattaat kulu...

Tuulipuku
06.07.2022, 16.32
Jos ajat täydellä avustuksella niin mikään ei kestä. Ajan itse alimmalla avustustasolla 98% kaikesta ajosta ja vaihdoin rajalle venyneen ketjun uuteen n. 2tkm ajettuna, pakka on vielä hyvässä kunnossa (oma sähköajo on pelkästään talviajoa, kesät mennään lihasvoimin).

Takanapamoottori voisi olla aika täydellinen valinta työmatkapyörään. Maastoon ne eivät sovi.

Joo, tämä ketju lähtikin liikkeelle mun hämmästyksestäni miten nuo vaihteistot voivat kulua loppuun noin nopeasti. Jos siis ajetaan lähes ilman tehostusta ja arvattavasti puhtaalla ja öljytyllä ketjulla ja kestoikä on silti vain 2 000 km niin minun mielestäni osat ovat silloin yksinkertaisesti liian heikkoja.

Hain jonkin verran tietoa ennen sähköpyörän hankintaa mutta missään ei varoitettu siitä etteivät vaihteistot kestä järin kauaa edes normipyörässä saati sitten valtavaa hetkellistä 0,25 kW tehoa + vanha ja lihava pyöräilijä. Mainittakoon että onhan sitä mun ikäluokka "luomu"pyörällä ajanut paljonkin kun harrastuksiin ym. mentiin omin avuin kesät talvet mutta silti voimansiirron huolto oli ketjun putsaus ja öljy kerran pari vuoteen. Toivon että tämä ketju osuu monen itseni kaltaisen sähköpyörää nimen omaan arkiseen käyttöön hankkivan silmiin.

Ei :) mulle tulee paremminkin mieleen että jos tehostusta ei kaipaa niin kannattaako silloin ostaa kallista sähköpyörää? ;)

Jos siinä on tuo 38t eturatas ja ja takaa käytät vaan kahta pienintä ratasta niin järkevällä/normi kadenssilla vauhdin pitäisi olla siellä 30-40kmh huiteilla kokoajan.

Tämä normaali kadenssi tarkoittaa minulle nopeaa polkemista ja jos kytken nopeudenrajoittimen pois niin kyllä, pyörä tosiaan liikkuu tuota vauhtia.

Menepä opettamaan sitä tätiä. "Sen pyörän pitää totella minua eikä minun pyörää".

Niin, asiakkaalle on myyty yli 2000 € maksava tuote ja luvattu että täti, tai lihava setä, sitten polkee vaan alamäkeen tulevaisuudessa. Myyjät eivät luultavasti yleensä kerro että "pyörässä käytetyt tekniset ratkaisut ja materiaalien laatu aiheuttavat paljon aikaisempia kulkuneuvoja suuremman tarpeen huoltamiselle ja korjaamiselle" vanhojen brittiautojen tapaan, ja mitenkäs tälle teollisuudelle sitten kävikään.. :)

Eivätkä he myöskään kerro että asiakas on väärässä ajaessaan pyörällään liian hitaalla kadenssilla.

En tiedä onko pyörämyyjillä nyttemmin enemmän tätä halua tai tietoa ohjata sitten asiakkaat näihin napamoottorivaihtoehtoihin kun ne taitavat olla usein vielä niitä halvempia vaihtoehtoja. Harmittaa vaan siksi että pidän muuten pyörästä todella paljon.

Mutta kuten aiemmin jo sanoin; sain täältä hyvää tietoa jolla fixaan fillarini taas kuntoon ja sitten se seuraava onkin toisenlainen..

Kuminauha
06.07.2022, 17.03
Kyllä ne luomupyöränkin ketjut menee jollain 2000km jälkeen vaihtokuntoon. Ei ole sähkö tässä vedenjakaja. Vaihaessa vedon keventäminen sekunnin murto-osaksi on ihan hyvä tapa pyörällä kuin pyörällä.

Situm
06.07.2022, 17.06
Kyllä ne luomupyöränkin ketjut menee jollain 2000km jälkeen vaihtokuntoon. Ei ole sähkö tässä vedenjakaja. Vaihaessa vedon keventäminen sekunnin murto-osaksi on ihan hyvä tapa pyörällä kuin pyörällä.
Heikoimmillaan kestänyt nippa nappa 500km, nykyisellä ajettu 8-9000km Siinä on se ero, miksi toinen maksaa 15,90 ja toinen satasen. Huolto kuitenkin tasaisen huonoa

MRe
06.07.2022, 17.46
jos kytken nopeudenrajoittimen pois niin kyllä, pyörä tosiaan liikkuu tuota vauhtia.

Tosin se ei ole enää sitten pyörä vaan mopo. Katsopa miten mopossa on voimansiirto toteutettu.

dbster
07.07.2022, 11.48
Ei kannata tuota moottorin huipputehoa tuijottaa, vaan niiden tuottamaa vääntöä. Joku 85nm on aika tavalla vääntöä pienestä motista kevyeen tekniikkaan siirrettynä.

Itsellä kesti ensiasennusketju Shimanon 6100 sekalaisessa maasto- ja siirtymäajossa sen 1600 km, ennen kuin ketjumittari heilahti paikoilleen. Uusi about vastaava 7100-ketju jotain neljänkympin huitteissa ja kun vaihdoin ajoissa, niin pakka ihan fine.

Situm
08.07.2022, 22.22
Ei kannata tuota moottorin huipputehoa tuijottaa, vaan niiden tuottamaa vääntöä. Joku 85nm on aika tavalla vääntöä pienestä motista kevyeen tekniikkaan siirrettynä.

Itsellä kesti ensiasennusketju Shimanon 6100 sekalaisessa maasto- ja siirtymäajossa sen 1600 km, ennen kuin ketjumittari heilahti paikoilleen. Uusi about vastaava 7100-ketju jotain neljänkympin huitteissa ja kun vaihdoin ajoissa, niin pakka ihan fine.
??? "jotain neljänkympin huitteissa" nyt mä en ihan ymmärrä

miikaael
09.07.2022, 10.44
Taisi kirjoittaja tarkoittaa että SHIMANO SLX M7100 ketju maksaa noin 40€?

dbster
09.07.2022, 14.19
Pahoittelen epäselvää kirjoitusasua. Ketjun hinta oli tosiaan siellä neljänkympin huitteissa tai vähän ylikin, eli reilu 40€.

Tässä aloittajalle mietin myös, että onko rataspakassa mahdollista vaihtaa irtona rattaita, vai onko ns. yhtä puuta? Tulisi varmaan halvemmaksi vaihtaa pari ratasta, jos aina käyttää vain tyyliin paria isointa vaihdetta?

MRe
09.07.2022, 14.57
^riippuu pakasta. Jos käyttää vain paria ratasta, on vääränlainen pyörä käyttötarkoitukseen ja/tai väärät välitykset.

hphuhtin
09.07.2022, 16.54
Juurikin noin. Aiemmin kun oli sähköläski, jolla ajoin maastossa ja työmatkaa, oli hyvä että oli Shimanon 11v maastopakka, niistä saa vaihdettua. Työmatka söi ne kaksi pienintä ratasta, vaihdoin niitä yhtenään. Silti pakka oli hyvä maastokäytössä, kulutus vain on ihan erilaista maastossa käytettäville vaihteille.

nure
09.07.2022, 17.27
Melkein voisi muuttaa sinkulaksi jos yhtä vaihdetta käyttää.

Kiituri
10.07.2022, 19.18
Aloitus on jo aika vanha mutta tuli vaan mieleen että millaisilla kierroksilla aloittaja mahtaa polkea?
Meinaan yleensä, oli pyörä mikä tahansa niin isoin vaihde sopii johonkin 50km/h vauhtiin. Jos sen kokee sopivaksi avustimen kanssa eli 25km/h vauhdissa niin polkukierrokseet on aika lyllertämistä.
Jos taas pyörän avustus toimii noissa yli 25km/h vauhdeissa, foorumi on väärä. Silloin kyse on moposta.

Villep81
11.07.2022, 00.20
Täällä on vissiin hienoita ilmoittaa kuinka vähän kukakin käyttää sähkömoottorin tehoja. Itse ostin sähkärit sitä varten että niillä pääsee mukavasti moottorin voimalla, ja käytän eri tehostusmuotoja aina kun siltä tuntuu. Olen myös sitä mieltä että nykyinen voimansiirto on aivan liian heikkoa. Ei mulla tarvitse noissa enskamotskareissakaan koko ajan vaihtaa rattaita ja ketjuja vaikka ajetaan käsittämättömässä paskassa, veden alla ja huonolla huollolla.

Parannuksia valmistajilta odotellessa, pakkohan näin on vaan mentävä nyt :)

jalkkis
11.07.2022, 00.22
Joo, tämä ketju lähtikin liikkeelle mun hämmästyksestäni miten nuo vaihteistot voivat kulua loppuun noin nopeasti. Jos siis ajetaan lähes ilman tehostusta ja arvattavasti puhtaalla ja öljytyllä ketjulla ja kestoikä on silti vain 2 000 km niin minun mielestäni osat ovat silloin yksinkertaisesti liian heikkoja.

Hain jonkin verran tietoa ennen sähköpyörän hankintaa mutta missään ei varoitettu siitä etteivät vaihteistot kestä järin kauaa edes normipyörässä saati sitten valtavaa hetkellistä 0,25 kW tehoa + vanha ja lihava pyöräilijä. Mainittakoon että onhan sitä mun ikäluokka "luomu"pyörällä ajanut paljonkin kun harrastuksiin ym. mentiin omin avuin kesät talvet mutta silti voimansiirron huolto oli ketjun putsaus ja öljy kerran pari vuoteen. Toivon että tämä ketju osuu monen itseni kaltaisen sähköpyörää nimen omaan arkiseen käyttöön hankkivan silmiin.

Ei :) mulle tulee paremminkin mieleen että jos tehostusta ei kaipaa niin kannattaako silloin ostaa kallista sähköpyörää? ;)

Tämä normaali kadenssi tarkoittaa minulle nopeaa polkemista ja jos kytken nopeudenrajoittimen pois niin kyllä, pyörä tosiaan liikkuu tuota vauhtia.

Niin, asiakkaalle on myyty yli 2000 € maksava tuote ja luvattu että täti, tai lihava setä, sitten polkee vaan alamäkeen tulevaisuudessa. Myyjät eivät luultavasti yleensä kerro että "pyörässä käytetyt tekniset ratkaisut ja materiaalien laatu aiheuttavat paljon aikaisempia kulkuneuvoja suuremman tarpeen huoltamiselle ja korjaamiselle" vanhojen brittiautojen tapaan, ja mitenkäs tälle teollisuudelle sitten kävikään.. :)

Eivätkä he myöskään kerro että asiakas on väärässä ajaessaan pyörällään liian hitaalla kadenssilla.

En tiedä onko pyörämyyjillä nyttemmin enemmän tätä halua tai tietoa ohjata sitten asiakkaat näihin napamoottorivaihtoehtoihin kun ne taitavat olla usein vielä niitä halvempia vaihtoehtoja. Harmittaa vaan siksi että pidän muuten pyörästä todella paljon.

Mutta kuten aiemmin jo sanoin; sain täältä hyvää tietoa jolla fixaan fillarini taas kuntoon ja sitten se seuraava onkin toisenlainen..Eihän sitä henkilöautoakaan ajeta aina suurimmalla vaihteella. Rikki menis sekin etuajassa. Eikä ajo-opettaminen ole myyjäliikkeen tehtävä. Sähkö- (ja miksei myös luomu-) pyörän ajokorttia tuo huutaa. Tai sitten ylläpitokurssia paikallisessa kansanopistossa.

Mitäs muuten sanoo pyörän mukana tulleet ohjeet suositellusta käytöstä?

Situm
11.07.2022, 00.36
Täällä on vissiin hienoita ilmoittaa kuinka vähän kukakin käyttää sähkömoottorin tehoja. Itse ostin sähkärit sitä varten että niillä pääsee mukavasti moottorin voimalla, ja käytän eri tehostusmuotoja aina kun siltä tuntuu. Olen myös sitä mieltä että nykyinen voimansiirto on aivan liian heikkoa. Ei mulla tarvitse noissa enskamotskareissakaan koko ajan vaihtaa rattaita ja ketjuja vaikka ajetaan käsittämättömässä paskassa, veden alla ja huonolla huollolla.

Kyllä saa kestävääkin, mutta 2k€ fillarissa tuskin käytetään tonnin hintaista voimansiirtoa, saati sitten että sellaisella ajava osaa/ymmärtää huoltaa fillariaan oikein.

MRe
11.07.2022, 09.31

Kummasti vaan täällä porukat ajelee tuhansia kilometrejä sähkäreillään ilman ongelmia, joten ehkä sinun tavassasi käyttää pyörää on jotain, mihin sitä ei ole suunniteltu.

Jos mahdollisimman kestävää voimansiirron osalta haluat, niin tee joko sinkula enskapyörän ketjuilla tai hanki napamoottorillinen pyörä. Kolmas vaihtehto on sitten vaihdella ja huoltaa niitä osia.

Kiituri
11.07.2022, 10.38
Hiekkapöly kuluttaa voimansiirtoa. Jos ketjuissa käyttää öljyä mikä on tahmaista ja kerää tuota pölyä niin aikas varmasti rattaat ja ketju kulahtaa nopsaan.
Ite ajan vain maastossa ja kelissä kuin kelissä. Käytän spray öljyä mikä käytännössä katoaa sateella. Niinpä aina kun tulen kurakelilenkiltä, huuhtelen pyörän (en pese pesuaineella) ja vedän tallissa ohuen PTFE älyn ketjuihin. Omassa käytössä voimansiirto kestää näin käytettynä liki ikuisuuden. Tämä tapa on varmasti asiointipyörään liian vaivalloinen mutta kannattaa harkita tahmaamattoman spayöljyn käyttämistä. Sitä kyllä pitää suihkia silloin tällöin. Kerta kesässä ei riitä.

Niin ja kannattavaa olisi myös totutella vähän kovempiin kampikierroksiin. Se toki lisää ketjujen liikettä mutta momentit pienenee.

Votkins
12.07.2022, 08.55
Kyllä saa kestävääkin, mutta 2k€ fillarissa tuskin käytetään tonnin hintaista voimansiirtoa, saati sitten että sellaisella ajava osaa/ymmärtää huoltaa fillariaan oikein.

Minkäs merkkinen ja mallinen sellainen tuhannen euron voimansiirto on kun alkaa kestämään? Eikä sekään kestä ilman huoltamista vai?

nure
12.07.2022, 18.01
^Tod.näk. Shimanon halpikset kestää paremmin kuin laatu osat, ovat huomattavsti keveämpiä ja ei edes suunniteltu ikuisuus käyttöön. Halvat voi uusia vaikka pari kertaa vuodessa ilman konkurssia.

miz
12.07.2022, 20.38
^Tod.näk. Shimanon halpikset kestää paremmin kuin laatu osat, ovat huomattavsti keveämpiä ja ei edes suunniteltu ikuisuus käyttöön. Halvat voi uusia vaikka pari kertaa vuodessa ilman konkurssia.

Joo, onhan ne halvimmat varmasti kevyempiä ja kestävämpiä kuin vaikka XTR tai XX1.

jalkkis
13.07.2022, 10.49
Ehkä joku hifimpi ketju kestää halpista paremmin? Eli halpissarjan valurautaiset rattaat ja hifiketju? Saako enää esim. ysipakkaan parhaita ketjuja?

Mutta mikään ei kestä paskaa käyttöä.

kauris
13.07.2022, 11.32
Kyllä, tutkitusti Shimanon xtr-ketju ja Sramin xx1/x01-ketju kestävät pidempään kuin heidän halvimmat ja korkeammasta hinnasta huolimatta ketju kannattaa olla tuota ylintä sarjaa.
Rattaiden osalta kaikista kalleimmissa on voitu käyttää kevyempää mutta nopeammin kuluvia materiaaleja.
https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#most-durable-12-speed

nure
13.07.2022, 11.57
^Mielenkiintoista jos tuohon laittaisi vertailuksi halvimpia ketjuja.

Santtu75
13.07.2022, 12.55
^Mielenkiintoista jos tuohon laittaisi vertailuksi halvimpia ketjuja.

Tuossahan tuo SRAM:n NX ketju edustaa sitä halvemman pään ketjua, sitä saa verkkokaupoista alle 25€ hintaan. Alle 20€ 12s. ketjua ei taida ainakaan miltään merkkivalmistajalta olla saatavilla, eli siinä mielessä tuo NX ketju on ihan hyvä verrokki "halpaketjuksi".
Siitä sitten tuo X01 ketju on tuplahintainen tuohon NX ketjuun nähden ja XX1 ketju maksaa karkeasti kolminkertaisen hinnan tuohon NX ketjuun nähden.

nure
13.07.2022, 18.17
^Itseasiassa kysyjän pyörässä kymppivaihteet joten aika turhaa noita vertailla.

Villep81
15.07.2022, 22.39

Mistäs löydät tiedon että mulla on alle 2k pyörän? Meinaatko etten osaa huoltaa? No tuuppa neuvomaan kun kaikkivoipa tunnut olevan

Kummasti vaan täällä porukat ajelee tuhansia kilometrejä sähkäreillään ilman ongelmia, joten ehkä sinun tavassasi käyttää pyörää on jotain, mihin sitä ei ole suunniteltu.

Jos mahdollisimman kestävää voimansiirron osalta haluat, niin tee joko sinkula enskapyörän ketjuilla tai hanki napamoottorillinen pyörä. Kolmas vaihtehto on sitten vaihdella ja huoltaa niitä osia.

Olenkos jotenkin kommentoinut kilometrimääriä? Minun tavassani ei ole mitään väärin vaikka sinulla taitaa olla. Muista nimittäin pitää hauskaa kaiken nipottamisesi keskellä :)

MRe
16.07.2022, 11.20
^ei tietenkään sulla ole mikään väärin, kun kerran voimansiirto ei kestä. Sen sijaan niillä joilla se kestää, niin väärinhän he ajavat.

Jatka samaan malliin.

Villep81
26.07.2022, 18.56
Oonko sanonut ettei mulla kestä?

Osaan ihan kuule huoltaa ja ajaakin näillä. Se ei muuta sitä tosiasiaa että voimansiirto on aivan surkean heppoista tavaraa.

viimeinenlenkki
01.08.2022, 11.58
Osaan ihan kuule huoltaa ja ajaakin näillä. Se ei muuta sitä tosiasiaa että voimansiirto on aivan surkean heppoista tavaraa.Siinä mielessä onkin kun suunniteltu väärin, luomuvoimille ei mootoroituun välineeseen esimerkkinä 750 cc moottoripyörä vääntöä 70Nm sähköpyörä samat jopa enemmän vääntöä,ketjut ja rattaat kuitenkin aivan eri luokkaa.ja ketjuissa isoja eroja kestävyyden suhteen halvin ei todellakaan se kestävin vaihtoehto,mutta ehkäpä se osasarjan toiseksi kallein olisi hyvä vaihtoehto.noita halvimpia ketjuja olen onnistunut polkemaan "poikki" ihan luomupyörällä.

Kiituri
01.08.2022, 13.03
Mikäs siinä voimansiirrossa oikein antautuikaan? Katkesiko ketju?

viimeinenlenkki
01.08.2022, 13.07
tappi tuli lenkeistä läpi liekkö lenkkien materiaali antanut periksi,suorassa vedossa ylämäkeen.

MRe
01.08.2022, 15.23
Mä en jaksa oikein uskoa noihin 70Nm vääntöihin. Tai siihen, että se on yhteismitallinen prätkän vääntöjen kanssa. 750cc prätkä jättää lakritsaa asfaltillekin horisonttiin asti neljä kertaa leveämmällä kumilla. Koittakaapa saada sähköpyörän takarengas pyörähtämään edes neljänneskierros joutavaa.

Mitä tulee voimansiirron kestävyyteen, niin kyllä se kestää, jos sitä osaa käyttää.

viimeinenlenkki
01.08.2022, 17.05
750cc prätkä jättää lakritsaa asfaltillekin horisonttiin asti neljä kertaa leveämmällä kumilla.tuohon tarvitaan niitä hevosvoimia joita ei polkupyörässä paljonkaan ole jos yhtään.Ja ilman kikkailua ei jätä lakritsia asfalttiin ellei taskusta putoa.kokeiltu on joskus aikoja sitten.

Kiituri
01.08.2022, 18.10
Jos ketju on jatkuvasti pahasti mutkalla ja käytetään maksimitehostusta ja jos jaloissakin on runtua niin toki siellä voi joku tappi löystyä. Ainakin omasta mielestä näin voisi olla..
Olikos niin että aloittaja surraa pääasiassa pienimmällä ja toiseksi pienimmällä takarattaalla? TÄllöin ketju varmasti on vinossa jatkuvasti.

Kannattaisi opetella pyörittämään vähän vinhemmillä kierroksilla ja käyttää pari pykälää pienempää vaihdetta niin että ketju on suoremmassa.
Koska kyseessä on sähköpyörä, uskoisin että yli 25km/h nopeudesta ei ole kyse joten normaalisti ihan hyvin pitäisi pärjätä jollain kolmanneksi tai neljänneksi pienimmällä rattaalla.

Se on ihanoikeasti käyttövirhe jos jatkuvasti ajaa pienimmällä tai toiseksi pienimmällä rattaalla.
Jos taas vauhtia on selvästi yli 25km/h niin silloinhan sähkö ei ole mukana ja alla on täysin vääränlainen pyörä siis jos jaksaa vääntää +30km/h jatkuvasti painvalla sähköpyörällä missä siis sähkö ei tee mitään.

nure
01.08.2022, 20.17
^ Jos jaloissa runtua niin mihin tarvii avustusta? Saa sitä vanha ihmetellä...

SvaR
01.08.2022, 21.24
Kuten toisaalle jo kirjoitin niin näissä pitäisi olla, rajoitin että jos kadenssi ei ole vähintään 60rpm niin avustus lakkaa. Ainostaan hetken liikkeelle lähdettäessä ja tyyliin alle 10 sekunttia saisi välillä tippua alle.

Onnistuuko sähköpyörällä semmoinen ihan hiuksenhieno kevennys tehoissa kun vaihtaa vaihteita?

nure
01.08.2022, 21.40
^Luulisi kadenssia keventäen ja ennakoiden vaihtaen. Jos ei osaa niin kannattaa opetella, pyörä kiittää!

Votkins
01.08.2022, 22.04
^ Jos jaloissa runtua niin mihin tarvii avustusta? Saa sitä vanha ihmetellä...
Mahdatko olla vähän väärällä alueella kirjoittelemassa?

Kuminauha
01.08.2022, 22.17
Itse ainakin kevennän kaikilla pyörillä vaihtaessa momenttina, mikäli se vain suinkin on tilanteessa mahdollista, oli sitten kyse sähkö tai normipyörästä.

nure
01.08.2022, 23.45
Votkins, pyörä kuin pyörä, ajaa sillä pitää osata... Ja kuka määrittää missä saa kirjoittaa?

MRe
02.08.2022, 09.37
Onnistuuko sähköpyörällä semmoinen ihan hiuksenhieno kevennys tehoissa kun vaihtaa vaihteita?

Onnistuu. Tuo kadenssin rajoittaminen on söpö ajatus, mutta miksi valmistaja sellaisen tekisi? Kauppa käy ja pyörät kulkee. Eikä tuo sähkärin voimalinja kulu juurikaan enempää kuin luomussa, jos vain osaa ajaa.

cyclomiha
02.08.2022, 10.46
Luomu ja sähkö, ketjuvaihteet sucks. Niitä saa olla puhdistamassa päivittäin. Etu -ja takarattaat on painonsäätön nimissä tehty niin heppoisista materiaaleista että osat on vaihtokunnossa useamman kerran vuodessa.

Toki jos ajelee luomulla vain tasaisella asfaltilla (mitä ei suomessa ole) sateen jälkeen poutapäivänä (ei pölyä/soraa tms) tienpinnassa niin ehkä ne ketjuvaihteet sitten kestää.

Seuraava e-bike joka minulle tulee on belt drive. Mainitsinko jo että ketjuvaihteet sucks?

Goomikko
02.08.2022, 11.38
Etu -ja takarattaat on painonsäätön nimissä tehty niin heppoisista materiaaleista että osat on vaihtokunnossa useamman kerran vuodessa.

Millaisista kilometrimääristä puhutaan?

nure
02.08.2022, 12.09
^^Rohloff ja Pinion hyviä valintoja, Gates kaveriksi. Kylläkin Pinion tuottaa vaikeuksia keskimoottorin kanssa. Kyllä halpisrattaita ja pakkoja löytyy joita ei kovasti kevennetty...

Bndit
02.08.2022, 15.45
Luomu ja sähkö, ketjuvaihteet sucks. Niitä saa olla puhdistamassa päivittäin. Etu -ja takarattaat on painonsäätön nimissä tehty niin heppoisista materiaaleista että osat on vaihtokunnossa useamman kerran vuodessa.

Toki jos ajelee luomulla vain tasaisella asfaltilla (mitä ei suomessa ole) sateen jälkeen poutapäivänä (ei pölyä/soraa tms) tienpinnassa niin ehkä ne ketjuvaihteet sitten kestää.

Seuraava e-bike joka minulle tulee on belt drive. Mainitsinko jo että ketjuvaihteet sucks?

Mulla kesti vuoden ja ehkä vähän yli 3000km omassa työmatkasähköpyörässä ketjut ja takaratas. Koko vuosi turbolla ja pääasiassa kahdella pienimmällä rattaalla jotka olikin jo vähän aikaisemmin aika valmista kauraa. Mun mielestä ihan kelpo suoritus, etenkin kun on hiekkapätkää työmatka suurimmaksi osaksi ja pesen tuota huomattavasti harvemmin kun muita pyöriä. Ei vaadi mitään muuta huomiota kun pesu silloin tällöin ja öljyä. Nyt sähkötäpärissä 1700km, kolmannet kejut kun tokat kesti vaan 150km kun otti hittiä jostain ja ekat meni 1000km:ssä 0,5%:saan. Takapakka on varmaan ihan ok vielä pitkän aikaa. Tässähän ketjut joutuu todella paljon kovemmalle rasitukselle kun työmatkapyörässä millä ajetaan pääasiassa vain parilla isommalla vaihteella. Työmatkapyörässä Deoren pakka ja ketjut ja maasturissa SLX. Noillehan voi löytyä kestävämpääkin ketju/ratasyhdistelmää sähköpyörään. Yleisesti ottaen pidän ihan perinteisestä ulkovaihtaja meinigistä kun renkaanvaihto on helppoa, samoin huolto ja noi on todella toimintavarmoja ympärivuoden.

Dude
02.08.2022, 15.46
Just katselin vaimon sähkäriä ja sillä on nyt menty 2900km alkuperäisellä 11v voimansiirrolla. Eli nätisti kun ajaa, niin kestäähän noi. Uusi voimansiirto on hommattuna, mutta ajakoon nyt tolla niin kauan kun toimii. Pääosin kevyttä maastoajoa on menty.

nure
02.08.2022, 20.06
No onneksi vaari jaksaa vielä ajella luomuna, paljon säästyy rahaa!

Votkins
02.08.2022, 20.07

Miten ajattelit vaihteiston hoitaa? Enemmän tuntuu näkevän ja kuulevan remmivedosta haaveilijoita, kuin varsinaisia käyttäjiä.

Votkins
02.08.2022, 20.08
No onneksi vaari jaksaa vielä ajella luomuna, paljon säästyy rahaa!

Mitä ihmettä tulet kirjoittelemaan näitä luomulässytyksiä sähköpyöräalueelle? Tervetuloa takaisin kun sinulla on joko asenne-, tai sähköpyörä linjassa.

Kiituri
02.08.2022, 20.30
Asiantuntijat ovat kertoneet että ketjut ei veny, ne kuluu. Miksi isompi rasitus kuluttaisi reilusti enemmän ketjua jos voitleu on kunnossa?

Niissä linkeissähän kyllä tapahtuu liukulaakerointia kun sillä kohtaa kun ketju alkaa rattaan kohdalla taittua ja se liukulaakerointi kyllä syö metallia varsinkin jos välissä ei ole paineen kestävää voiteluainetta ja jos siellä on hiekkapölyä.
Muutenhan ketju ei kulu eikä veny.

MUTTA aloittajalla oli ongelmana se että ketjusta irtosi tappi. Nyt oliskin mielenkiintoista tietää oliko ketjussa shimanon painettava tappiliitos vai lukkoliitos.
Niitä tappiliitoksiahan on joskus irtoillut ja voin kuvitella että se antautuisi kun ketju on jatkuvasti isolla voimalla ja kovasti vinossa (pikkurattaat takana).
Jos taas ketju oli lukkoliitoksella ja silti tappi irtosi, kyse voi olla yksilöviasta tai sitten vaan huonosta ketjulaadusta.

Kannattaisi vaihtaa e-bike käyttöön tehdyt laadukkaat lukkoliitoksella olevat ketjut ja muistaa rasvata ne ohuella sray öljyllä aina sateen jälkeen ja ehkä myös pestä ne säännöllisesti, varsinkin keväällä hiekoitussepelin pölyaikaan.

Zykkel
02.08.2022, 20.40
Kun aikoinaan muutama vuosi sitten ostettiin kaksi asiointi ja työssäkäynti sähköpyörää niin niissäkin oli välityksenä 38t edessä ja 11-42 takana. Heti huomasin, että valtaosa ajosta tulisi tasamaalla 11t ja 13t rattaille. Eturattaat vaihtuivat 42t jolloin pääosa ajosta on nyt rattailla 13t – 15t – 17t.
Kun rataspakat olivat vaihtokunnossa, niin vaihtui Shimano Deore M771 XT 10-pakkoihin, jossa nuo alimmat rattaat voi vaihtaa erikseen.
En jaksa ihmeemmin ketjuja mittailla ja nykyään vaihdan ketjut 2500km, 13 -15 17t rattaat 5000km ja eturattaat noin 10000km välein. Ketjuihin Squirt e-bike Chain Wax:a kesällä parin viikon välein ja talvisin Holmenkol Lube Extreme:a niin kauan, kun sitä vielä omasta varastosta löytyy.