PDA

Näytä tavallinen näkymä : Oletko oikeasti kova pyöräilijä?

tommi2
24.05.2021, 16.06
Tuli toisen ketjun inspiroimana mieleen tällainen kysely. Tähän voi laittaa parhaita fillarimeriittejään näkyviin ja raati sitten kertoo onko niistä mihinkään. Jos et laita, on tuomio defaultina että et ole kova pyöräiljä.

Itse olen ilmeisesti ainakin palstauhoon verrattuna todella surkea pyöräilijä. Parhaat suoritukset ovat matkapyöräily Brysseliin ja Lahti-Espoo siivun ajaminen (noin 130km). Joskus nuorena miehenä hyppäsin dirtillä pienehkön tuplan ja droppasin jostain metristä tasaselle. Vuosikilsat ovat siinä 5000km paikkeilla, johtuen lähinnä työmatkoista. Korona-aikaan vähän vähemmän. Oma tuomio: ei jatkoon, en tarvitse kalliita fillareita, nykyisetkin liian hyviä.

K.Kuronen
24.05.2021, 16.41
Meriittejä ei ole. Pisin kertapolkaisu taitaa olla vähän yli viidensadan, maantiepyörällä. Vuodessa kilometrejä, ilman hyötyajoa, karttuu viiden ja kahdeksan tonnin välillä. Pääosin ajo on nykyään retkeilyä. Hypyt ovat jääneet vähälle, mutta yhden isomman dropin olen tehnyt tasaiselle useammasta metristä, tosin ilman pyörää.

Fillarit ovat parjattua alumiinia ja siksi tasoltaan kuskia vastaavia.

Oatmeal Stout
24.05.2021, 17.13
Ei, en ole. Aina kun olen törmännyt autoon, betoniin, asfalttiin, mopoon, olen ollut pehmeämpi osapuoli.

Hower
24.05.2021, 17.30
Sen verran paljon tuli nuorempana ajeltua Nopsa Kombilla baareista kotiin ilman kaatumisia niin olen kyllä kova.
Jos menneet saavutukset lasketaan?
Nykyisin tyyli on tärkein, ajakoot muut räkä poskella.

Juha Lehtinen
24.05.2021, 17.33
Ehkä pitäisi olla vielä Elvistely topiikki jossa jokainen saa panna parastaan itsestään ilman mitään rajaa.

tempokisu
24.05.2021, 17.38
Olen ehkä ( paino sanalla ehkä) joskus ollut. Kestävyysurheilutaustaahan on ja jaksan sitä tasaisen tappavaa keskikovaa vauhtia vaikka miten pitkään...

Pyöräilyssä huippuhetkiä:
* aiemmin fillaroinut koulumatkoja, ostin ekan maantiepyöräni 1999 huhtikuussa - ja kesällä SM-kisoissa sekä tempossa että maantiellä 4. sija, se katkerin sija mutta kuitenkin sillä harjoittelulla hyvin.
* SM-kultaa tempossa 2000 ja 2002 ja puolikas voittoa 2001. Hopeita tai pronsseja, tai ikäsarjavoittoja en niin laske, on siellä kymmenkunta.
* Unelmieni fillarin Colnago for Ferrari ostin 2008, se mahdollisti seuraavat:
* Pisin lenkki 711km yksikseen ( 2010)
* Ennätysvuosikilometrit 40 240 vuonna 2009

Kahta viimeisintä ihmettelen itekin, miten ihmeessä olen jaksanu. Lisäksi plussana hienoja luontoelämyksiä lenkeillä ( ilves, hirvi liukastuu just sun eteen..) hyviä ystävyyssuhteita, mun mielestä hyvä kunto edelleen ja se että läpi vuoden on voinu ajella, vaikka talvella joskus on hivenen haasteellista.
No ok, olen mä aika sitkeä vieläkin :D kokonaisarvio ihan hyvä, saavutin kaikki omat tavoitteeni, ja mikä tärkeintä; pyöräilystä jäi hyvä harrastus ja pääsen töihin kätevästi.

Kuvia matkan varrelta.
1. Maantie sm 1999 - mitä pirua mulla on juomapullot, ja vielä kaksi, mukana??? verissä päin mä maaliin tulin..
2. "Sininen Salama" ( kuvaaja nimesi sen näin) epätoivoista tempoa Kälviällä kun sähkövaihteet ei toiminu sateella, aika hyvät reisilihakset
3. Reilu satasen lenkki -20 asteen lämmössä
4. Pitkää ( 500km) lenkkiä ajan ja Hämeenlinnasta Pälkäneelle päin, kivasti google mut kuviin nappasi.

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/Py%C3%B6r%C3%A4ily99%20maantiesm.jpg?img=smaller https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/Py%C3%B6r%C3%A4ily2003%20ismK%C3%A4lvi%C3%A4.jpg?i mg=smaller

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/Talvilenkill%C3%A42011%20Valkeakoskella1.jpg?img=s maller

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/GoogleEarth_kuva.jpg?img=smaller

Ai joo, tärkein vielä eli paha kaatuminen 2017 yö-aamulenkillä, koska sen kaatumisen ansiosta ( yksi asia johtaa toiseen...) löysin nahkiaiset ~

Juha Lehtinen
24.05.2021, 17.44
En ole kova kuin ihan alussa ennen lenkkiä omissa mielikuvissa, siihen se sitten jääkin. Pisin ajoni on joskus kauan aikaa sitten 250km ajo Myllyn Pyöräilyssä, pari Tour de Helsinkiä olen ajanut ja muutaman kerran Lahdessa Royal-Pyöräilyssä sitä vanhempaa 104km lenkkiä ajanut. Paperilla vuotuiset kilometrit näyttää hyvältä mutta kun osa niistä on virtuaalisia niin taitaa vuotuinen kilometri määrä puolittua johonkin 5000-6000km.

MRe
24.05.2021, 18.05
Otsikon kysymykseen: en.

Kampinalle
24.05.2021, 18.13
En todellakaan.

ruuduntakaa
24.05.2021, 18.14
Helvetin kova. Ei oo meriittejä.
En myöskään käytä säämiskää, kermaperseet käyttää.

bici74
24.05.2021, 18.37
No en. Pikemmin aivammpaska. Kovin suoritus 65 kilsan lenkki jäykkäperämaasturilla asfaltilla elokuun 15. päivänä yli 35 asteen helteessä joku vuosi takaperin.

Föhn
24.05.2021, 18.40
Helvetin kova. Ei oo meriittejä.
En myöskään käytä säämiskää, kermaperseet käyttää.
Mutta jakkarasta löytyy pehmuste? Eli kermaperse sittenkin. Mulla ei ole sitäkään.

ruuduntakaa
24.05.2021, 19.02
Mutta jakkarasta löytyy pehmuste? Eli kermaperse sittenkin. Mulla ei ole sitäkään.

Perhana.
No on se aika kova kuitenkin.
Auttaaks?

SvaR
24.05.2021, 20.43
Olen kovin PISTE
Aihe lukkoon, poistoon ja seuraava kysymys?

m-52
24.05.2021, 20.53
En. Olin yli viisikymppinen, kun ostin maantiepyörän (samalla ajan vieläkin, nyt 18 vuotta myöhemmin). Tuolla pisin päivälenkki (307 km) tuli, kun kävin Kainuun vaaramaisemia kiertämässä.

Firlefanz
24.05.2021, 21.38
Totta kai olen.

En ole ajanut kertaakaan numerolappu selässä, en ole ajanut ensimmäistäkään brevettiä, en ole ikinä ajanut pikkaista päälle kolmeasataa pitempää matkaa - mutta minulla on ollut ajaessani nälkä, kuuma, kylmä, olen kastunut läpimäräksi ja on käynyt niinkin että johonkin on tehnyt sen verran kipeää että olisin lopettanut ajamisen siihen paikkaan jos en olisi ollut oikeasti kova pyöräilijä.

Muuten: eihän se joka on oikeasti kova pyöräilijä tarvitse tämän foorumi tai minkään muunkaan raadin arviota tai tuomiota siitä onko kova vai ei, tulokset tai suoritukset sen jo kertovat niin hänelle itselleen kuin muillekin. Me kaikki muut olemme vain wannabe-kovia pyöräilijöitä, kenties eri kohdilla asteikkoa, mutta yhtä kaikki pelkkiä omissa unelmissamme tai harhakuvitelmissamme kovia pyöräilijöitä.

PS Minun kovin - ja samalla ainoa - fillarimeriittini on se että palvelin yksitoista kuukautta (pl. kadun toisella puolella vietetty jakso) Kymen Jääkäripataljoonassa.

Il ciclista di Roine
24.05.2021, 21.49
Adjektiivi KOVA liittyen minuun on kait 100,000 km maantiepyöräilypoljennan saavuttaminen tänä vuotta! Mittari alkoi tikittämään 2010.
Ulkopyöräilykaudella viikko-ohjelma 4 pyörälenkkiä (2 PK/2 VK - mutta lipsuu usein 3 PK/1 VK), 1 (juoksu)hölkkä (10 km tai puolimarathon) ja 2 vapaapäivää. Minimilenkki pyörällä 49,4 km, keskiarvo yli 70 km.
Sisäpyöräilykaudella 3 treeniä viikossa, aina 50 minuutin veto ja painonnostot. Piti pudottaa viidestä kolmeen, kun arvot ovat alkaneet hiipua. Miksi nähdä vaivaa, kun ei tule nousujohtoista tulosparannusta enää näillä kilometreillä?

Siinäpä se, KOVA sitoutuneisuus vielä pyöräilyyn.

F. Kotlerburg
24.05.2021, 22.31
Liittyykö tämä jotenkin mahdollisiin pyöräilyn liikakäytön seurauksiin?

paaton
24.05.2021, 22.44
Ei uppoa Tommi :) Hiffasit varmaan mitä tarkoitin? Jos pyöräilyä ei enää harrasta, niin 5ke pyörä tosiaan tuntuu kalliilta.

Kotlerburgin vertaus 600e monoihin oli ihan hyvä. Jos ei hiihdä, niin tuo kuulostaa täysin aivottomalta.

Tää on kuitenkin fillarifoorumi, eikä kultakellofoorumi.

Mr_W
24.05.2021, 22.46
En ole kova pyöräilijä, tunnustus. Kunhan pääsee liikkumaan paikasta toiseen ja kunto ei romahda. Tekniikkaharrastuskin on sitä luokkaa, että olen kalustoon tyytyväinen (kop kop) ja rissojen vaihtaminen on uusi opeteltava asia.

Voihan olla että joskus vielä innostuu tosissaan lenkkien pituuksien kasvattamisesta ja treenaamisesta.

F. Kotlerburg
24.05.2021, 22.47
Mä en ihan oikeasti tajua miksi pitäisi välineurheilua harrastaa paskoilla vehkeillä vaikka ei mikään kilpatason menijä olisikaan. Ei vaan tajua.

Ja että tietyn tason pyöräilijä saisi ostaa tietyn tason pyörän. Vähän kun sanoisi, että pitää olla softa-alan ammattilainen että saa ostaa Gigantin halvinta Aceria paremman tietokoneen.

Oatmeal Stout
24.05.2021, 23.04
Adjektiivi KOVA liittyen minuun on kait 100,000 km maantiepyöräilypoljennan saavuttaminen tänä vuotta! Mittari alkoi tikittämään 2010.
Hyvällä onnella saavuta tuon sadan kilometrin tavoitteen jopa tuon kolmen desimaalin tarkkuudella. Hyviä pyöräilymetrejä sitä kohden.

ruuduntakaa
25.05.2021, 05.56
Mä en ihan oikeasti tajua miksi pitäisi välineurheilua harrastaa paskoilla vehkeillä vaikka ei mikään kilpatason menijä olisikaan. Ei vaan tajua.

Ja että tietyn tason pyöräilijä saisi ostaa tietyn tason pyörän. Vähän kun sanoisi, että pitää olla softa-alan ammattilainen että saa ostaa Gigantin halvinta Aceria paremman tietokoneen.

Täysin samaa mieltä.
Edes uuteen lajiin ei kannattais tutustua paskoilla vehkeillä.

tommi2
25.05.2021, 06.07
Ei uppoa Tommi :) Hiffasit varmaan mitä tarkoitin? Jos pyöräilyä ei enää harrasta, niin 5ke pyörä tosiaan tuntuu kalliilta.

Kotlerburgin vertaus 600e monoihin oli ihan hyvä. Jos ei hiihdä, niin tuo kuulostaa täysin aivottomalta.

Tää on kuitenkin fillarifoorumi, eikä kultakellofoorumi.

Laita nyt kuitenkin meriittisi tähän , voitetut kisat jne. Oikeasti kiinnostaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nickname
25.05.2021, 06.43
...jos pyöräilyä ei enää harrasta, niin 5ke pyörä tosiaan tuntuu kalliilta...Minä sanon harrastavani pyöräilyä koska lähden yleensä vartavasten pyörällä lenkille ja kyllä, 5000€ olisi minulle pyörästä liikaa.
En tietenkään lenkkeile tavoitteellisesti niin kai se johtuu myös siitä että tuntuu kalliille, jos treenaisi jotain varten tod.näk. ostaisin paremman kaluston, mutta uskon silti olevani harrastaja.

On topic, en ole kova pyöräilijä.

paaton
25.05.2021, 07.29
Laita nyt kuitenkin meriittisi tähän , voitetut kisat jne. Oikeasti kiinnostaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

En todellakaan. Koko ketju on itkupotkua :)

tommi2
25.05.2021, 07.39
^ :D. Sillä lailla.

Mä en ihan oikeasti tajua miksi pitäisi välineurheilua harrastaa paskoilla vehkeillä vaikka ei mikään kilpatason menijä olisikaan.

Mä yritän nyt viimeisen kerran kommentoida tätä (vaikka tästä saa hyvin postauksia kohti 10000 uusintaa :D). Ei pidä harrastaa millään vehkeillä, kukin valitsee itse, vaikka ne halvatkin. Kysymys oli toisessa ketjussa että onko noloa ostaa kallis fillari, jos sitä ei käytä paljon, mistä se ilmeisesti laajeni onko noloa ostaa liian hyvä pyörä. Nolous on monen tekijän summa varmaan oikeasti, mutta ainakin minun nuoruudessa oli termi "välineurheilija", joka ei ollut positiviinen.

Eiköhän asia kuitenkin ole käsitelty ja annetaan kunkin harrastaa millä ja miten haluaa? Kepeästä alustuksesta kehkeytyi mielestäni vähän turhan totinen väittely, mikä ei todellakaan ollut tarkoitukseni.

Tämä ketjun tarkoitus oli ihan kertoa kanssafoorumilaisille, millä tasolla kukin menee. Olen rivien välistä lukenut joidenkin kohdalla, että kyseessä saattaa olla ihan Suomenmestaruustason urheilija, olisi ihan hauska nähdä ihmisten saavutukset, tai myös niiden puute, kuten itselläni, kukin voi esim. meikän jorinat laittaa niille kuuluvaan arvoon tätä taustaa vasten :D. Iso hatunnosto tempokisulle, en tiedä palsta-aktiiveista toista noin hyvillä meriiteillä varustettua urheilijaa.

K.Kuronen
25.05.2021, 08.12
^ :D. Sillä lailla.

Mä yritän nyt viimeisen kerran kommentoida tätä (vaikka tästä saa hyvin postauksia kohti 10000 uusintaa :D). Ei pidä harrastaa millään vehkeillä, kukin valitsee itse, vaikka ne halvatkin. Kysymys oli toisessa ketjussa että onko noloa ostaa kallis fillari, jos sitä ei käytä paljon, mistä se ilmeisesti laajeni onko noloa ostaa liian hyvä pyörä. Nolous on monen tekijän summa varmaan oikeasti, mutta ainakin minun nuoruudessa oli termi "välineurheilija", joka ei ollut positiviinen.
...

Itse olen myös elänyt nuoruuteni aikana ja ympäristössä, jossa urheilua pidettiin enemmän tahdon asiana ja välineurheilu oli halventava ilmaisu toiminnasta, jossa yritetään korvata puuttuvaa osaaminen välineillä. Arvostettiin tekemistä, niillä mitä sattuu olemaan.

Nykyään perustason harrastaja tuntuu uskovan, että hänellä ei olisi varaa antaa tasoitusta muille harrastajille ajamalla muulla, kuin parhaalla. Todellisuudessa vain kilpaurheilijalle, jolle sijoitus on tärkeä, tasoitusta ei ole varaa antaa.

ruuduntakaa
25.05.2021, 08.15
Nykyään perustason harrastaja tuntuu uskovan, että hänellä ei olisi varaa antaa tasoitusta muille harrastajille ajamalla muulla, kuin parhaalla.

Kummallinen ajatus.
Perustason harrastajana ajan aina yksin.

Ovatko muut perustason harrastajat siis pääsääntöisesti kilpailuhenkisiä? Niin saavutusten kuin välineiden suhteen?
Porukkalenkillä pitää päteä niin kalustolla kuin vauhdillakin, niinkö?

F. Kotlerburg
25.05.2021, 08.31
Ei se ole porukkalenkki eikä mikään, jos siellä ei muutamaa kuskia saada tiputettua kyydistä.

simtee
25.05.2021, 08.34
Pätemisen voi hoitaa porukkalenkillä, mutta nykyään se onnistuu onneksi myös netissä :D

Juu ja hyvin keskiverto pyöräilijä olen kaikilla mittareilla. Säännön 12 määräämä minimäärä pyöriä sentään täyttyy.

K.Kuronen
25.05.2021, 08.37
Kummallinen ajatus.
Perustason harrastajana ajan aina yksin.

Ovatko muut perustason harrastajat siis pääsääntöisesti kilpailuhenkisiä? Niin saavutusten kuin välineiden suhteen?

Itsekin ajan yksin, mutta kirittäjä löytyy -korvien välistä. Olen langennut enemmän kuin kerran harhaan, että en pystyisi parhaimpaani ilman sitä ja tätä.

F. Kotlerburg
25.05.2021, 08.53
Itse olen myös elänyt nuoruuteni aikana ja ympäristössä, jossa urheilua pidettiin enemmän tahdon asiana ja välineurheilu oli halventava ilmaisu toiminnasta, jossa yritetään korvata puuttuvaa osaaminen välineillä. Arvostettiin tekemistä, niillä mitä sattuu olemaan.

Ei. Kyllä se oli kaikista eniten perinteistä suomalaista Kekkoslovakian ajan kateutta niitä kohtaan, joilla oli paremmat palikat elämässä. Se kantaa vieläkin erittäin vahvasti eteenpäin monilla.

ruuduntakaa
25.05.2021, 09.02
Itsekin ajan yksin, mutta kirittäjä löytyy -korvien välistä.

Sama juttu. Stravaa voi käyttää ihan itselleen, tehdä omat segmentit joissa voi päteä itseään vastaan. :D

simtee
25.05.2021, 09.23
Sama juttu. Stravaa voi käyttää ihan itselleen, tehdä omat segmentit joissa voi päteä itseään vastaan. :D

Sähköpyörillä tämä onkin ainoa oikea tapa. Muiden osalta ei kuitenkaan voi tietää kuinka tehokkaalla pyörällä ajellaan ja ovatko rajoittimet paikallaan.

paaton
25.05.2021, 09.26
Ei ole kyse mistään tsaakelin kisaamisesta. Hyvällä kalustolla tulee harrastettua. Ehkä Tommikin ajaisi vielä pyörää, jos fillari olisi ok tasoinen.

En ole ikinä ymmärtänyt ideaa, että ensin ostetaan se huono harrastusväline ja kokeillaan onko laji kiva. No ei varmasti ole.

Firlefanz
25.05.2021, 09.29

Ei, ei ja ei.

Porukkalenkkejä on monenlaisia - miltei yhtä monenlaisia kuin porukkalenkkejä ajavia.

Porukkalenkeillä on varmasti ajajia jotka haluavat päteä tai tuntevat pätevänsä kalustolla ja/tai vauhdilla, mutta yleensä edellinen loppuu siihen kun mukaan tulee joku jolla on vielä hienompi ja uudempi pyörä ja jälkimmäinen siihen kun mukaan tulee pari tuttua kisakuskia.

PS Mikään ei estä yksinajaavaakaan pätemästä kalustolla tai vauhdilla, ei pätemiseen aina yleisöä tarvita!

K.Kuronen
25.05.2021, 09.42
Ei ole kyse mistään tsaakelin kisaamisesta. Hyvällä kalustolla tulee harrastettua. Ehkä Tommikin ajaisi vielä pyörää, jos fillari olisi ok tasoinen.

En ole ikinä ymmärtänyt ideaa, että ensin ostetaan se huono harrastusväline ja kokeillaan onko laji kiva. No ei varmasti ole.

Huonon ja parhaan väliin mahtuu monta. Itse olen ajanut fyysisesti ja henkisesti kovimmat lenkkini nykyistä kalustoa halvemmalla, hyvää perustasoa olevalla. Yhdessä vaiheessa tuli ajettua useampi 250-300 km haarukkaan osuva soralenkki.

Tällä hetkellä hallitsee enemmän kruisailu, mieluiten kauniissa säässä. Mutta takaraivossa kytee ajatus itsensä kiusaamisesta. Mutta siihen en tarvitse parasta, vaan tahdon tehdä. Ja tahto on korvien välissä.

F. Kotlerburg
25.05.2021, 09.43

Joo emmä tajua kans, että pitäisi olla sm-tason kisakuski ollakseen kova pyöräilijä. Kyllä mä pidän noita kavereita jotka vetää yhtäsoittoa Suomen päästä päähän aika kovina, vaikka tuskin ne maantie sm-kisoissa kovin korkealle sijoittuisivat.

Ja emmä tajua sitäkään, että miksi se kuinka lujaa ajetaan olisi joku ultimaattinen mittari, että saa ostaa hyvän pyörän. Onko hitaammin ajavilta toimivat vaihteet jne. kielletty. Tommi itsekin on avautunut paskasti toimivasta Srammin hinnat alkaen osasarjasta. Sellaiseen pitää ilmeisesti tyytyä, jos ei ole sm-tason kuski.

paaton
25.05.2021, 09.54
Huonon ja parhaan väliin mahtuu monta. Itse olen ajanut fyysisesti ja henkisesti kovimmat lenkkini nykyistä kalustoa halvemmalla, hyvää perustasoa olevalla. Yhdessä vaiheessa tuli ajettua useampi 250-300 km haarukkaan osuva soralenkki.

Tällä hetkellä hallitsee enemmän kruisailu, mieluiten kauniissa säässä. Mutta takaraivossa kytee ajatus itsensä kiusaamisesta. Mutta siihen en tarvitse parasta, vaan tahdon tehdä. Ja tahto on korvien välissä.

Joo, niin tekee. Ja jokainen valitsee kaluston oman budjetin mukaan. Suht edullisella saa ok pyöriä. Mutta sen riittävän rajan voi määritellä ihan itse. 5ke ei ole toisella kallis ja toiselle on.

Itse nään vaan punaista, kun internetiinkin viljellään selkeää kateutta. Jumankekka. Itse ne rahat hankitaan. Ei ole keneltäkään pois, jos kaveri ajaa hienommalla pyörällä.

tommi2
25.05.2021, 09.57
Ehkä Tommikin ajaisi vielä pyörää, jos fillari olisi ok tasoinen.

Öh, tänäkin aamuna kävin maastossa lenkillä. Olen ihan tyytyväinen välineisiini, mulla nyt vaan kilsoina tulee suurin osa normaalisti työmatkoista, johtuen läpi talvenkin ajamisesta. Mut mut vois jo tipauttaa henkilönä tästä jankutuksesta veke, kinatkaa keskenänne, jooko?

K.Kuronen
25.05.2021, 10.10
...
Itse nään vaan punaista, kun internetiinkin viljellään selkeää kateutta. Jumankekka. Itse ne rahat hankitaan. Ei ole keneltäkään pois, jos kaveri ajaa hienommalla pyörällä.

Itse en koe tuntevani kateutta kenenkään kalustosta. Oma pointtini on, että harrastaa voi menestyksekkäästi asiallisilla perustason välineillä.

Mutta punaista näen silloin, kun internetin kamahomot väheksyvät toisten harrastusvälineitä nimitellen niitä paskoiksi: "ei kai kukaan paskoilla halua ajaa".

Hower
25.05.2021, 10.24
Itse en koe tuntevani kateutta kenenkään kalustosta. Oma pointtini on, että harrastaa voi menestyksekkäästi asiallisilla perustason välineillä.

Mutta punaista näen silloin, kun internetin kamahomot väheksyvät toisten harrastusvälineitä nimitellen niitä paskoiksi: "ei kai kukaan paskoilla halua ajaa".

Näin. Ja ihan nykyiset perustason fillarit on varmasti vauhdikkaampia, mukavempia ja parempia kulkineita kuin vaikkapa 70-80-luvun kilpa/harrastekäyttöön tarkoitetut huippupyöräilijöiden huippupyörät. Kamahomoilla pääsisi iso itku jos semmoisella joutuisi ajamaan.

F. Kotlerburg
25.05.2021, 10.28
Näin. Ja ihan nykyiset perustason fillarit on varmasti vauhdikkaampia, mukavempia ja parempia kulkineita kuin vaikkapa 70-80-luvun kilpa/harrastekäyttöön tarkoitetut huippupyöräilijöiden huippupyörät. Kamahomoilla pääsisi iso itku jos semmoisella joutuisi ajamaan.
Mies automaattisilla sähkövaihteilla huutelee kamahomoista.

Hower
25.05.2021, 10.59
Mies automaattisilla sähkövaihteilla huutelee kamahomoista.
:) No sanos muuta...

tommi2
25.05.2021, 11.13

En olisi paremmin osannut itse sanoa.

ruuduntakaa
25.05.2021, 11.27

Täysin samaa mieltä.

ruuduntakaa
25.05.2021, 11.29
Sähköpyörillä tämä onkin ainoa oikea tapa. Muiden osalta ei kuitenkaan voi tietää kuinka tehokkaalla pyörällä ajellaan ja ovatko rajoittimet paikallaan.

Ja mitähän väliä sillä olisi? Taasko se kilpailuhenki nostaa päätään. :D

F. Kotlerburg
25.05.2021, 11.35

Kai sää ymmärrät, että kukaan ei ole kehenkään tuollaista täällä kohdistanut ja tuokin on täysin subjektiivinen asia mikä on kenellekin paska ja ei halua paskoilla ajaa. Se on vähän kuin Mersumiehen mielestä Corolla on täyttä paskaa ja ei sellaisella voi ajaa. Molemmilla pääsee kuitenkin paikasta A paikkaan B.

Juha Lehtinen
25.05.2021, 11.42
Kuinkahan moni kiinnittää edes huomiota lenkillä toisen kalustoon ja/tai ymmärtää sen arvon. Jos tuon takia ostaa ns.kalliin harrastusvälineen niin hukkaan menee rahat. Muutenhan on ihan sama kuinka paljon kukin harrastukseensa rahaa pistää jos saa nautinnollisia harrastushetkiä. Sama asia rannekellojen kanssa, kuinka moni edes kiinnittää huomiota toisen ranteessa olevaan ökykelloon.

meni aiheen sivusta, pahoitteluni

paaton
25.05.2021, 11.44
Mutta kysymys kuuluu, milloin tulee Tommi3 :)

Firlefanz
25.05.2021, 12.13
Kai sää ymmärrät, että kukaan ei ole kehenkään tuollaista täällä kohdistanut ja tuokin on täysin subjektiivinen asia mikä on kenellekin paska ja ei halua paskoilla ajaa. Se on vähän kuin Mersumiehen mielestä Corolla on täyttä paskaa ja ei sellaisella voi ajaa. Molemmilla pääsee kuitenkin paikasta A paikkaan B.

Sä unohdit että kamahomoja on - kuten oikeitakin homoja - monenlaisia. On sellaisiakin jotka saavat tyydytyksensä siitä että ajavat halvemmilla fillareilla kuin ne toiset ja jopa sellaisia jotka tuntevat tiettyä nautintoa siitä että uskovat voivansa - toisin kuin ne muut - niin halutessaan harrastaa menestyksekkäästi asiallisilla perustason välineilläkin.

Tämän sortin kamahomo saattaa hyvin mielellään katsella maailmaa ja lukea foorumikommentteja aivan eri silmällä kuin me muut.

PS Multa on mennyt täysin ohi nämä väitetyt vähättelyt ja paskoiksi nimittelyt. Jos jotain fillaria on kommentoitu painavaksi, niin olen suhtautunut siihen asiallisena huomautuksena seikasta jonka painoarvon jokainen saa kohdallaan punnita tai jos jotain joustohaarukkaa on nimitetty pomppukepiksi, niin olen lukenut sen kenties tarpeettoman väritettynä ilmauksena mutta kuitenkin asiallisena huomautuksena sen ja hieman parempien ajossa ilmenevistä eroista jotka pyöränostoa harkitsevan on hyvä tietää.

Mutta olenkin saatanan tylsä tyyppi.

Verska-Vesa
25.05.2021, 12.22
Huono harrastusväline, jolla ajaminen varmasti vituttaa alusta lähtien:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbupZcYSn4w314LxqGiECMwuBxJF9z2 BOreQ&usqp=CAU

Halvahko mutta ihan kelvollinen harrastusväline, jolla lajin kokeilemisen mielekkyys ei minun mielestäni ole välineistä kiinni:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRjCMhy0p-SEZgZaf6PBqB9CYCML370ywEF8A&usqp=CAU

Laitetaan nyt maantiepyöräesimerkit vielä, jos tässä puhuttiinkin vain kippurasarvisista:

Huono:
https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1TkBfe3aTBuNjSszfq6xgfpXaZ/229806545/HTB1TkBfe3aTBuNjSszfq6xgfpXaZ.jpg_.webp

Halpa mutta varmaankin ihan kelvollinen:

https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/08/Triban-RC120-road-bike-1-bafe6ca.jpg?quality=90&resize=620,413

En usko että lajia ensi kertaa kokeileva saisi siitä yli viiden tonnin pyörästä juurikaan sen enempää ajamisen iloa kuin näistäkään.

F. Kotlerburg
25.05.2021, 12.23
Totta. Varusterunkkausta kaikki tyynni. Valokuvausfoorumille kun menee huutelemaan että se 400 euron Canonin runko ja perusputki riittää kaikille niin saa varmasti positiivisen vastaanoton. Toisaalta on niitäkin jotka nauttivat siitä, että saavat sillä 400 euron Canonin setillä parempia kuvia kuin muut.

tempokisu
25.05.2021, 12.46
höh, ostaa itselleen ja omaan tarkoitukseen sopivan, ehkä ei ihan sitä kalleinta mallia.. asiantuntevassa liikkeessä varmaan osataan suositella jotain? Ainakin itelle suositeltiin ensimmäinen maantiepyörä, ostin paljon kalliimman kuin mitä ensin ajattelin. Ja ihan erilaisenkin - mutta eka koeajo, ja tuli tunne "voi että on hienoa ajella". Harrastus lähti heti liikkeelle paremmin kuin hyvin. Tavoitteenani oli ajaa Pirkkalasta Valkeakoskelle ja takaisin, se tavoite täyttyi nopeesti ja 2kk pyörän ostosta ajoin SM-kisoissa, ja ajoin Pirkan pitkän lenkin myös. Lujaa, keskinopeus oli 30km/h.

^ Kameran kans samalla tavalla. Nyt kun ostin uutta, ostin vaan hieman paremman kuin edellinen kun en tartte kaikkia monimutkaisia juttuja tai kovin painavaa kameraa. Tuhat euroa oli kipurajana, ja annoin yhden vanhan rungon vaihdossa. En tartte kolmen tonnin runkoa näppäilykuviini.
Hyvä kuva on monen asian summa....

Tempo
25.05.2021, 21.34
Kai ne ammatikseen polkevat on kovia pyöräilijöitä. Muut pyöräilee, jos aikaa jää tai ylipäätään jaksaa raskaan päivän jälkeen. Ehkä ne kovat pyöräilijät onkin niitä, jotka haluaisivat pyöräillä, mutta asettavat muut asiat pyöräilyn edelle.

ArtoR
26.05.2021, 08.14
Asiaan!

Vastauksena kysymykseen:
Olen verrattuna moneen muuhun ihmiseen. Vaikka kilometrimäärissä tai keskinopeudessa.

Ja en ole verrattuna moneen muuhun pyöräilijään tuolla tien päällä. Siellä monet melkein ajelisivat kahdeksikkoa ympärilläni, kun minä yritän puskea menemään.

fiber
26.05.2021, 09.48
Arto, Arto, älä nyt vaimenna tätä kohkaamista asialinjallasi :)

Työmatkatempo saa perusharrastajankin kokemaan itsensä kovaksi. Sitten kun menee kansallisiin kisoihin tai Zwift-eventeihin, aika nopsaan huomaa olevansa keskivertopolkija. Minulle jo sekin on suuri ilo, että en ole ihan "pehmeä".

ruuduntakaa
26.05.2021, 10.09
Tänään palattiin taas maanpinnalle, kävin vuosien jälkeen kokeilemassa erästä vaativampaa enskapätkää.
Kattelin sit maisemia.

Eli en ole kova pyöräilijä. Vellihousu with no skills.

Hower
26.05.2021, 10.23
Kun tämä ketju on saanut innoituksensa fillareitten hintakeskustelusta niin onko ajatuksena hakea sellaista näkökulmaa, että kovat pyöräilijät ovat oikeutettuja kalliisiin/keveisiin/laadukkaisin fillareihin ja harrastelijoille kelpaavat vähemmän hinnakkaat vehkeet?

Nimenomaan päinvastoin!
Minä pehmeänä tarvitsen juurikin mahdollisimman kevyen (kalliin) ja liukaskulkuisen fillarin että jaksan kohtuullisesti ajaa ne muutamat kymmenet kilometrit kerrallaan...
Kovakuntoiset pärjäävät hyvin raskaammallakin kalustolla.

F. Kotlerburg
26.05.2021, 10.33
Nimenomaan ja tälläinen ajotaidoton tumpelo tarttee sen kunnon täysjouston maastoon joka antaa ajovirheitä anteeksi ettei satu mitään pahempaa.

fiber
26.05.2021, 10.58
Minulle "maastopyöräily" tarkoittaa sitä, että pystyn jalkautumatta ajamaan Helsingin keskuspuiston kolmen metrin levyisiä ulkoiluväyliä. Olisiko siinä vastausta tarpeeksi...
ja jos ei, niin lisätään, että en lähde tänään Pepen tempoon kuten olin suunnitellut, vaan ajelen illalla trainerilla virtuaalimaailmassa.

ArtoR
26.05.2021, 11.13
Arto, Arto, älä nyt vaimenna tätä kohkaamista asialinjallasi :)

Siihen en kuvittelisi mitenkään pystyväni. :)

tempokisu
26.05.2021, 11.14
Työmatkatempo saa perusharrastajankin kokemaan itsensä kovaksi. .

Tai sitten ihan löysäriksi, kuten minä.
heh...eilen pääsin liikennevaloista lähteen pysähtymättä, ja oli hyvä myötänen ja kepee fillari sekä kiire, niin suhahdin yhden "oikean" naispyöräilijän ( keltamusta kokonaisuus, trikoot ja pyörä näitä värejä) ohitte ja hätäseen ajoin, pelkäsin että tyttö suhahtaa ohitte mutta olisi pitäny neljääkymppiä...no vitsit, oli vaihtanu tien toiselle puolelle, kelviä siis, ja kun ylitin tien ( kotiin..) niin neitokainen kans vaihtoi puolta. Mitä hän siis noin 500m takia vaihtaa toiselle puolelle ajaan, ihme siirto. No kumpikin voitti; neitokainen ei menny mun ohi, mutta ei tarttenu myöskään ns. hävitä mulle kun ajoi eri reittiä :D

kp63
26.05.2021, 11.17
Aikoinaan tehtiin 3 hengen porukkalenkillä kasa, se oli kova suoritus. KLV:llä, kun jalankulkija yht äkkiä vaihtoi puolta. Onkohan kukaan onnistunut tekemään samaa 2 hlöllä?

duris
26.05.2021, 11.31
Joskus kuullut sanottavan ettet ole oikea pyöräilijä ennenkuin olet katkaissut solisluun. Vasemman solisluun poikkassut nyt kolmesti. Eli sen perusteella hemmetin kova pyöräilijä. Tai sitten aivan paska, riippuu näkökulmasta.

fiber
26.05.2021, 11.43
Ai niin sekin vielä puuttuu. Ei ole pyöräilyssä murtunut solisluu eikä muukaan paikka, vaikka aika monessa 1-20 pyöräilijän kasassa on tullut maattua.

tempokisu
26.05.2021, 11.47
^^ no sitten mä olen ollut jäätävän kova juoksija :D tai oli vaan väärä laji...

Juha Lehtinen
26.05.2021, 11.51
Minulle "maastopyöräily" tarkoittaa sitä, että pystyn jalkautumatta ajamaan Helsingin keskuspuiston kolmen metrin levyisiä ulkoiluväyliä. Olisiko siinä vastausta tarpeeksi...
ja jos ei, niin lisätään, että en lähde tänään Pepen tempoon kuten olin suunnitellut, vaan ajelen illalla trainerilla virtuaalimaailmassa.
Sama juttu, metsään en mene enää itseäni telomaan, pysyn mieluiten helpommilla reiteillä eli maantiellä. En myöskään lähde sateella lenkille eli en ole kova vaan sokerista tehty. Virtuaalimaailma kutsuu meikäläistäkin tänään.

tommi2
26.05.2021, 11.52
Joskus kuullut sanottavan ettet ole oikea pyöräilijä ennenkuin olet katkaissut solisluun. Vasemman solisluun poikkassut nyt kolmesti. Eli sen perusteella hemmetin kova pyöräilijä. Tai sitten aivan paska, riippuu näkökulmasta.

Riittääkö jos on irroittanut toisesta päästä? Vai saisiko sillä ei ihan kova, mutta kiinteähkö, tittelin? Oikeesti ihan tumpelointia, asvaltilla vedin syksyllä nurin lehtien ansiosta, pisteitä tulee ehkä lisää, koska ajoin fiksillä.

Juha Lehtinen
26.05.2021, 12.07
Riittääkö jos on irroittanut toisesta päästä? Vai saisiko sillä ei ihan kova, mutta kiinteähkö, tittelin? Oikeesti ihan tumpelointia, asvaltilla vedin syksyllä nurin lehtien ansiosta, pisteitä tulee ehkä lisää, koska ajoin fiksillä.
Itse en ole saanut kuin vähän ilmat pihalle, solisluihin en uskaltanut vielä siirtyä. Maastopyöräilyssä tämäkin. Onkohan tämä keskustelu siirtymässä siihen kuka on saanut pahimmat vammat pyöräilyssä, vähän samaan tapaan kuin Tappajahai elokuvassa vertailtiin erilaisia arpia että ei tuo vielä mitään mutta katsos tätä.

tommi2
26.05.2021, 12.42
^Toihan olisi ihan yksi vaihtoehto keskustelun siirtymiselle :D

TERU
26.05.2021, 12.43
Yhtään luuta ei poikki, mutta aina syksyllä ensimmäisellä pimeällä lenkillä tunnen olevani oikeasti kova pyöräilijä, kunnes katson mittariin - huomaan olevani yhtä suffeli kuin ennenkin.

Firlefanz
26.05.2021, 12.51
Semmoinen "pahin kaatumisesi" -ketju (jonka avaaja tosin vesitti heti alkuunsa kelpuuttamalla myös ärsyttävimmät kaatumiset) pysyi hetken hengissä joskus viime vuonna, mutta varmaan vastaavanlaisia on ollut aikaisemminkin.

Solisluunivelen sijoiltaanmeno kelpaa oikein hyvin, sehän on aivan yhtä tyypillinen pyöräiljöiden vamma kuin solisluun murtuma ja molempia voidaan hoitaa niin konservatiivisesti kuin kirurgisestikin.

Minä olen oikeasti kova pyöräilijä senkin takia että (arkana ja liikunnallisesti vähemmän lahjakkaana lapsena ja vauhti- tai kontaktilajeja harrastamattomana nuorena) pääsin yli nelikymppiseksi ilman ainuttakaan luunmurtumaa, mutta sen jälkeen kun aloitin pyöräilyn niitä on tullut kolme (solisluu, poskiluu ja istuinluu).

Marsusram
26.05.2021, 12.57
Tuosta muistui "oikea jääkiekkoilija"
https://images.app.goo.gl/8wZ7F4CngZbFssGRA

Ihan kovia nekin jotka tämän hetkisessä kelissä pyöräilee..

Juha Lehtinen
26.05.2021, 12.59
Onko kellään pyöräilyn saralta vahvistavaa tietoa tai omakohtaista kokemusta siitä hokemasta että mikä ei tapa vahvistaa?.

Firlefanz
26.05.2021, 13.01
Yhtään luuta ei poikki, mutta aina syksyllä ensimmäisellä pimeällä lenkillä tunnen olevani oikeasti kova pyöräilijä, kunnes katson mittariin - huomaan olevani yhtä suffeli kuin ennenkin.

Mulla vastaava illuusio syntyy keväällä silloin kun ajaa ensimmäisiä maantielenkkejä. Kun fillari kevenee, renkaat vaihtuvat rullaavimpiin ja ajettavaksi tarjoutuu sileää asfalttia, vauhti tosin paranee reaalisestikin, mutta syksyn ja talven ajojen jälkeen semmoinen subjektiivinen vauhdin tunne on vääristynyt eli sisäinen nopeusmittari näyttää ihan vääriä, jopa naurettavan korkeita lukemia.

30 km/h tuntuu aluksi silloin siltä kuin ajaisin kolmeaviittä ja kun vauhti myötätuulessa nousee kolmeenviiteen, on ihan varmaa että nyt mennään neljääkymppiä. Ja ollaan hetki ymmällään siitä mistä ne näin timantinkovat jalat oikein löytyivät, kun ei ole vielä ehtinyt ensimmäistäkään pikkaisen pahaa tekevää vetopätkää ajamaan (ja tuumataan että taisi siitä ylenpalttisesta hiihdosta sittenkin olla hyötyä fillaroinnin kannalta).

Juha Lehtinen
26.05.2021, 13.19
Onko kellään pyöräilyn saralta vahvistavaa tietoa tai omakohtaista kokemusta siitä hokemasta että mikä ei tapa vahvistaa?.
Pieni selvennys tarpeen. Tarkoitin lähinnä sitä jos joku on pahasti pyöräilyssä loukkaantunut ja pitkän kuntoutuksen jälkeen päässyt tolpilleen ja päässyt jopa entiseen loistoonsa tai jopa vielä parempaan kuntoon niin tuollaiselle nostan hattua ja pidän kovana, en pidä kovuuden mittarina pelkkästään suoritukseen liittyviä kriteerejä.

ArtoR
26.05.2021, 14.32
Tarkoitin lähinnä sitä jos joku on pahasti pyöräilyssä loukkaantunut ja pitkän kuntoutuksen jälkeen päässyt tolpilleen ja päässyt jopa entiseen loistoonsa tai jopa vielä parempaan kuntoon niin tuollaiselle nostan hattua ja pidän kovana, en pidä kovuuden mittarina pelkkästään suoritukseen liittyviä kriteerejä.

En tiedä, miten kova olen. Mutta 2017 keväällä kaaduin sillä seurauksella, että lonkka meni p**kaksi ja nyt siinä on sitten tekonivel. Seuranneina vuosina olen jokaisena ajanut kilometrimääräisesti enemmän kuin tuota tötöilyä edeltäneinä vuosina. Ja puhutaan siis luokasta 10000+.

tommi2
26.05.2021, 14.56
^Minun kirjoissa kova.

kervelo
26.05.2021, 15.26
Tuolla somemaailmassa osui silmään ketju, jossa oikeat ilmeisen kovat pyöräilijät keskustelivat ajopaidoista. Useampikin kirjoitti siitä, että merinopaidat ovat käteviä, koska niitä ei tarvitse pestä; parhaimmillaan pesu vain kerran vuodessa riittää.

En selvästi ole kova pyöräilijä, koska ajan puhtaissa vaatteissa. Kaikki ajokamat menevät pesuun jokaisen käytön jälkeen, olivat ne sitten merinoa tai keinokuitua.

Aakoo
26.05.2021, 15.50
En ole. Lyllerrän työmatkaa ympäri vuoden ja maantien vartta kesäkaudella, mutta kilometrimäärät tässäkin ketjussa esiintyneisiin polkijoihin jäävät aika vaatimattomiksi. Joskus aikanaan hankin maastopyörän, mutta maastossa ajaminen on v**tumaista rynkytystä ja kaatuilua josta en pitänyt lainkaan, joten nykyään sillä ajetaan talvisin pyöräteillä.

Situm
26.05.2021, 17.09
En tasan tarkkaan ole

peruspertti
26.05.2021, 17.37
Pyöräilystä tietämätömien mielestä olen. Pyöräilypiireissä en niinkään. Vuosittaiset kilometrit vaihdelleet viimeisen kymmenen vuoden ajan välillä 5000km- 12000km. Tänään vuoden alusta kilometrejä 4860. Tulossa paras vuosi aikoihin. Kovin suoritus oli varmaan Tahko MTB 240 km aikaan 16h 3 min vuonna 2016. Kova oli kai Turku -Kuopio 465km 14h 39 min. Pidän itseäni pyöräilijänä, mutta en kovana

tempokisu
26.05.2021, 17.41
^^^ 2007 tuli sellainen sairaus että se vuosi meni liikunnan suhteen nollille ja painokin oli pahimmassa vaihessa about 60kg!!, ja yhdessä vaiheessa unettomuutta kesti viikko ja 12 tuntia ( loppuvaiheessa matka sängyltä keittiöön oli maraton...) oli pakko hommata unilääkettä, pääsin siitä alkuun ja eka lenkki oli hyvin hyvin hidas 200m kävely. Hävetti kun olin niin paljo hitaampi kuin joku mummeli, mietin että ei voi olla totta että olen joskus ollut Suomen Mestari ja nyt hyvä kun muutaman sata metriä pystyy...siitä ne ulkoilut vähä vähältä piteni ja voi vitsit oli hieno tunne kun vuoden 2008 alussa pääsin vihdoin fillaroimaan.

En pystyny enää kisahommiin, olisi pitäny alkaa treenata tosissaan, mutta eisenväliä, siitä lähti pitkät lenkit. Kisavuosina harmitti kesäisin kun ei voi pitkiä lenkkejä, ne nimittäin häiritsi tempoja.
Oli kuitenkin aika kärsimys se vuosi, ja tein kovasti töitä....vuoden 2008 pyöräilykilometrit oli kuitenkin 30t ( ja siitä inspiraatio että pystyn mä parempaankin...), mutta kovin juttu oli kuitenkin se toipuminen että pääsi jälleen ajamaan. Ehkä en olisi innostunut jos sitä totaalipysähtymistä ei olisi tullut?

Onko täällä kukaan myöntäny että on kova? Mä olen ollut, ja olen ehkä edelleenkin, kun "tavikselle" kertoo että ajoin tuossa ennen töitä satasen, niin kyllä sitä kovana pidetään :D

hannupulkkinen
26.05.2021, 17.43
Harrastusvälineet eivät ole joko huonoja vai hyviä. Kirjo on laaja. Tärkeintä on pyörän sopivuus ja mitoitus kuskille. Itse kyllä huomasin eilen, että pyörän painollakin on merkitystä vaikka vanha koukkupolvi olenkin. Olen ajanut koko kevään 9 kiloisella endurancella ja nyt vaihdoin 7 kiloiseen kisakireään ja yllättävän paljon parikin kiloa tuntuu ylämäissä. Kolmen sentin lyhennys pyörän akselinvälissä ja keulakulman jyrkentyminen vaikuttivat vakauteen, mutta silti myös vauhdikkaat alamäet tuntuivat hyviltä. Ostin tuon endurancepyörän selkäkipujen takia, mutta kun ne eivät enää vaivaa, niin kevyellä ajan loppukesän. Ja en ole oikeasti kova pyöräilijä, mutta olen kova pyöräilemään. ;)

tempokisu
26.05.2021, 18.18
Tärkeintä on pyörän sopivuus ja mitoitus kuskille.

..yritin tätä aiemmin, siis harrastusvälineen sopivuus itelle.., mutta nyt kun se tulee miehen sanomana niin asia on....todennettu että näin se on :D

Lammy
26.05.2021, 21.42
Olen kovempi kuin koskaan[emoji108].

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Oatmeal Stout
26.05.2021, 22.40
Harrastusvälineet eivät ole joko huonoja vai hyviä. Kirjo on laaja.
Ettei nekään harrastusvälineet olleet huonoja, vaikka YLE:n mukaan -pyörien käyttö tuli lopettaa välittömästi hajoamisvaaran vuoksi?
Maantiepyörissä on ja on ollut sellaisia, joiden runko ei kestä kohtuullisen suuria nopeuksia - maastosta en tiedä ja radalla olen nähnyt rungon taittuvan kiihdytyksessä.

hphuhtin
26.05.2021, 22.50
En ole kova. Tempokisun +40000km/vuosi sen sijaan on jo jotain muuta kuin pehmeää, vaikka ei olekaan ihan viime vuodelta. En aja edes autolla tuota määrää.

hannupulkkinen
27.05.2021, 10.42
Ettei nekään harrastusvälineet olleet huonoja, vaikka YLE:n mukaan -pyörien käyttö tuli lopettaa välittömästi hajoamisvaaran vuoksi?
Maantiepyörissä on ja on ollut sellaisia, joiden runko ei kestä kohtuullisen suuria nopeuksia - maastosta en tiedä ja radalla olen nähnyt rungon taittuvan kiihdytyksessä.
Sinä se säilytät kunnioittavasti tasosi.

Oatmeal Stout
27.05.2021, 11.51
Sinä se säilytät kunnioittavasti tasosi.
Kiitos, opettajalta tullut palaute on aina tervetullutta, vaikka olisi evp-ope.
Meillä töissä oli aikoinaan useita, jotka sanoivat harrastavansa pyöräilyä, kun kulkivat harrasteissansa pyörillä siinä missä työmatkaakin taittoivat. Heille nämä market- ja kylkiäispyörät olivat vaarallisen suosittuja.

tempokisu
27.05.2021, 18.17
En ole kova. Tempokisun +40000km/vuosi sen sijaan on jo jotain muuta kuin pehmeää, vaikka ei olekaan ihan viime vuodelta. En aja edes autolla tuota määrää.

:cool: kiitos, tiesin jo ajaessani sitä vuotta 2009 että tämä on "kerran elämässä" juttu, ja väsähdin ihan totaalisesti sen jälkeen.
Vertaus autoiluun on huono, autoillaan eri syistä kun pyöräillään...pyöräilyaikoina en ole ajanu autolla vuodessa kertaakaan niin "paljo" kun pyöräilyä, en edelleenkään sillä autoilua tulee ehkä 10t km vuodessa.

Kyllä muuten aika kuluu nopeesti, muistan tietyt lenkit ja tuntemukset tuolta vuodelta kun eilisen päivän :D

hphuhtin
27.05.2021, 18.38
No ehkä parempi olisi sanoa, että en jaksaisi tuota määrää edes autolla vuodessa ;)

JackOja
28.05.2021, 07.56
En ole varma. On mulle niin sanottu, mutta sanojalla ei ehkä ole vaadittavaa kompetenssia arvioida asiaa.

izmo
28.05.2021, 09.09
Sunnuntai palautti maan pinnalle kun lähdin kokeileen maasturilla ja kaiken kukkuraksi sähkö avustus päällä Pyynikin kilpareittiä ja en päässyt kuin reilun neljänkympin keskivauhtiin mutta oli siellä autoja ja kaiken kukkuraksi punaiset valot edessä... aika huono olen mutta pyörällä olen kuitenkin yrittänyt korvata auton käyttöö ja kerätä vuodessa melkein kaksikymmentä tuhatta kilometriä:eek:

Jami2003
28.05.2021, 20.03
"Kovimmat" saavutukseni ovat brevetit. Asiaan perehtymättömät jaksavat hämmästellä kuinka voin polkea 400 km yhteen putkeen. Kieltämättä tämä aiheuttaa salaista mielihyvää.

Oatmeal Stout
29.05.2021, 00.46
"Kovimmat" saavutukseni ovat brevetit. Asiaan perehtymättömät jaksavat hämmästellä kuinka voin polkea 400 km yhteen putkeen. Kieltämättä tämä aiheuttaa salaista mielihyvää.
Kadehtittavan hyvin on suolen toiminta hallussa ;)

tempokisu
29.05.2021, 03.17
^^ ja ^ ...no siis ette tiedä vielä mitään, tossa ole mitään hämmästeltävää ja Oatmealin kommentillekin naureskelen :D

Oatmeal Stout
29.05.2021, 18.08
^^ ja ^ ...no siis ette tiedä vielä mitään, tossa ole mitään hämmästeltävää ja Oatmealin kommentillekin naureskelen :D
Minulla ei ole lääketieteellisiä opintoja, joiden avulla voisin arvioida ihmisten suolen keskimääräistä toimintaa, ainoastaan kokemuspohjaista tietoa omasta ja ajokaveriden osalta Myllyn pyöräilyn, Pirkan ja Vätternin ajamisita. Toki olemme miehiä eikä meillä ole diagnisoituja syömishäiriöitäkään.

Il ciclista di Roine
29.05.2021, 19.56
Kuten sanottu, kovaa minussa on kait enempi sitoutuneisuus kyseiseen aktiviteettiin.
Nimittäin uuden auton luovutuspvm on sama kuin Forssan Suvi-ilta 2021, lauantai 19.06.

Tiätteekö mitä?
Forssa on tärkeämpi kuin joku uusi 20-luvun automobiili! Autoon tulee kolmen vuoden huolenpitosopimus, joten kyllä sitä/setä ehtii rattia vääntään/kääntään/suoristamaan, kun elanto tarkoittaa pendelointia (= pitkää työmatkaa suomeksi / ei nykysähköautoiluun sopiva).

izmo
30.05.2021, 09.35
Kuten sanottu, kovaa minussa on kait enempi sitoutuneisuus kyseiseen aktiviteettiin.
Nimittäin uuden auton luovutuspvm on sama kuin Forssan Suvi-ilta 2021, lauantai 19.06.

Tiätteekö mitä?
Forssa on tärkeämpi kuin joku uusi 20-luvun automobiili! Autoon tulee kolmen vuoden huolenpitosopimus, joten kyllä sitä/setä ehtii rattia vääntään/kääntään/suoristamaan, kun elanto tarkoittaa pendelointia (= pitkää työmatkaa suomeksi / ei nykysähköautoiluun sopiva).

Siis onko tämä se Citroen vai ihan uusi mobiili :eek: