PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aerobarit pitkän matkan pyöräilyssä

Lammy
23.05.2021, 18.16
Kuinka ja kuinka paljon satulan säätöä olisi suotavaa tehdä kun brevet-fillariin asentaa aerobarit?
Kahden lenkin, 100km ja 400km, kokemuksella oletan polvitaipeiden jänteiden/limapussien kipeytymisen johtuvan aerobarien vaatimasta asennosta.
Pyrin yksin ajaessa aina kun mahdollista aero asentoon. Toki matkan/ajoajan määrän kasvaessa ei aina jaksa vaikka olisi olosuhteiden puolesta mahdollista.
Joku kelvoton kompromissi?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
23.05.2021, 18.49
En ole säätänyt yhtään. Pitkillä matkoilla, 200-400 km ajelen ehkä fifty-sixty aerobareilta ja ilman. Tarjoavat erilaisen yläkropan lepuutuksen ja siirtää työtä reisiltä pakaroille jne. En ole huomannut mitään ongelmia. Mutta varmaan hyvin henkilökohtainen juttu...

Kalle salonen
23.05.2021, 19.08
Komppaan, en ole kans muuttanut lainkaan. Ja varsinkin jos on löytänyt hyvät säädöt ilman noita ajamiseen niin sitä suuremmalla syyllä en lähtisi pilaamaan sitä asentoa. Itsellä kun on tuon lisäksi bikefitattu tri-pyörä niin huomaa kyllä ettei ole yhtä hyvä tikuilta ajettaessa, asento on kuitenkin kompromissi. Ja satulakaan ei optimi tuohon.

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Kalle salonen
23.05.2021, 19.10
Ja huikealla yhden 400:sen kokemuksella voin huudella että polvien kipeytymiseen todennäköiset syyt löytyy ympäröivien lihasten väsymisestä tai nestehukasta. Tai molemmista. Ainakin itsellä viime kesänä myös samanlaisia ongelmia, 300 pystyi ajamaan kahteen kertaankin ilman mitään polviongelmia, mutta voi jessus että olivat kipeät 400:n lopussa

Kalle salonen
23.05.2021, 19.14
Ja jauhan vielä noista aerotangoista sen verran että itse en maantiepyörään alkaisi rakentaa asentoa ensisijaisesti niiden varaan, ellei aio ajaa pääasiallisesti niiltä. Ja en edes haihattelisi moista ilman sähkövaihteita ja sitä myöten vaihtajia myös aerotankojen päissä. Jos joutuu koko ajan vaihtaakseen käymään normikahvoilla (=purkamaan asennon) niin aika hyödytöntä

Lammy
23.05.2021, 19.45
Hienoa - kiitos ajatuksista.
Jatkan siis ajamista niin kuin ennenkin.
Tieto ei lisää tuskaa vaan matka.
Pitää tehdä lisää matkaa.

Jami2003
23.05.2021, 20.53
Polvi- ja jalkaongelmissa kannattaa muuten myös tsekata klossit. Mulla oli viime kesänä ekalla parisatasella Shimanon SPD keltaiset kuuden asteen vapaaliikkeellä olevat klossit. Sen jälkeen laitoin tehomittarin (Favero Assiomat) jossa Look Keot 9 asteen vapaaliikkeellä. Eka reissulla oli jalkaongelmia (ei polvi) mitkä hävisivät myöhäisemmillä reissuilla ja pidän pitkälti muuttuneiden polkimien, klossien ja vapaaliikkeen ansiona.

Ja siis tuo Shimanon kuusi astetta on jo varsin paljon. Luulen etten pystyisi ajamaan edes kahtasataa kilometriä jollain 2 asteen vapaaliikkeellä mikä taitaa olla yleinen pro-kuskien valinta.

Puskis
24.05.2021, 00.17
Satulan paikan valinnan lisäksi on sitten kai vielä itse satulan valinta? Toiset satulat sopii vain yhdessä kohdassa istumiseen ja toisissa voi liikkua paremmin eestaas?

Meinasin muuten ite tehdä tismalleen samasta aiheesta topikin jokin aika sitten, mutta jätin asian vielä muhimaan ja odottamaan pidempiä kokemuksia, kun vasta aloittelen tempotankoelämää.

Tämän luin ja otin itelleni lähtökohdaksi: https://torstenfrank.wordpress.com/2017/06/13/ultradistance-cycling-aerobar-setup/
tldr: Pitkänmatkanpyöräilyssä tempotikuilta ajamisen tulisi olla ensisijaisesti mukavaa ja tehontuoton maksimoinnin ja ilmanvastuksen minimoinnin voi unohtaa. Satula jätetään mielellään siihen, mihin se on säädetty ilman tikkuja ja ostetaan tikut, jotka saa säädettyä niin taakse ja ylös, jotta lantiokulma, niska ym. muut jutut pysyy kunnossa. Yritin myös kurkistella kuvia joidenkin muiden kokeneiden ultrapyöräilijöiden hyteistä, mut aika paljon hajontaa noissa on. Mkpaalla kuitenkin ainakin korotuspalat käytössä ja kyynätukia siirretty taaemmas.

Noita monen suosimia Profile Designin tankoja kattavilla säädöillä ei näytä enää saavan, joten päädyin ite Pro Missileihin.

kp63
24.05.2021, 07.44
En kauheasti lähtisi hakemaan aero tms helpotusta pitkälle matkalle aerobar:n kautta. Se mitä nähnyt niin brevettimiehillä kyllä korkea ja leveäkin ajoasento. Sen ajaminen alas kyllä jeesaa. Totuttelua ja venyttelyä - ja lopulta asento menee niin alas ettei tarvi edes miettiä aerobareja. La 400b tuli itellä varmaan >300km alaotteelta, tietty ojentajat kipeet. 38mm tai kapeampikin tanko riittää kun ei mikään trialkisa.

paaton
24.05.2021, 08.49
Aika monella brevet? kuskilla näkee aerobareja jotka oikeasti nostavat yläkropan pystympään ja ilmanvastus kasvaa. Ehkä ne tosiaan tuossa kohtaa ovat ne lepuutustangot...

Kalle salonen
24.05.2021, 08.54
Olikohan se juuri mkpaa joka sanoi joskus transcontinentalin olevan ensisijaisesti satulassa istumiskilpailu. Näin ollen mukavampi asento=vähemmän taukoja=eteneminen pitkällä matkalla joutuisampaa

Puskis
24.05.2021, 12.23
Omalla mutulla muutaman sentin korotettu aerobar tarjoaa yhä pienemmän ilmanvastuksen kuin alaote ollen samalla myös paljon mukavampi. Riippuu tietty alaotteen leveydestä ja dropin syvyydestä myös.

Pulimonni
24.05.2021, 14.51
GCN tehnyt pari testiä tuulitunnelissa:

https://m.youtube.com/watch?v=hd0fXhDkH84

https://m.youtube.com/watch?v=u3-55E8zOBs

Aika suuren wattisäästön saa triathlontikuilla aikaiseksi. Jos vetää pitkää matkaa ja säännöt sallii, niin ehdottomasti käyttöön.

Esa S
24.05.2021, 15.01
En (vielä) katsonut noita, mutta yleensä tuulitunnelikokeet tehdään optimaalisella hyvin matalalla ajoasennolla. Se voi olla ihan mukavakin vielä muutaman sadan km matkalla, mutta kun mennäänkin muutama tuhat km (itsellä kokemusta vain 2000 km ajosta TT pyörällä), niin rajoittavaksi tekijäksi muodostuu niskalihasten kesto. Päätä pitää jaksaa kannatella, jotta näkee eteensä.
Toki harjoitus auttaa tässäkin asiassa.

kp63
24.05.2021, 15.25
Hyvä pointti, ite TT miehenä veikkaan ettei kovin moni aja edes 10min kunnon aeroasennossa. Sen verran raju se on. Toki nykytietämys helpottanut asentoa, kun etupäätä ei viedä niin alas. Mutta pää pitää kuitenkin saada alas ja eteen. Aerotangot ja pää ylhäällä ei vielä hirveästi vauhdita. Road kisoissa kielletty käsiasento antaa oman kokemuksen perusteella 1-2km/h edun.

Pulimonni
24.05.2021, 16.01
En (vielä) katsonut noita, mutta yleensä tuulitunnelikokeet tehdään optimaalisella hyvin matalalla ajoasennolla. Se voi olla ihan mukavakin vielä muutaman sadan km matkalla, mutta kun mennäänkin muutama tuhat km (itsellä kokemusta vain 2000 km ajosta TT pyörällä), niin rajoittavaksi tekijäksi muodostuu niskalihasten kesto. Päätä pitää jaksaa kannatella, jotta näkee eteensä.
Toki harjoitus auttaa tässäkin asiassa.Mitä nyt ulkoa muista, niin kahvat, dropit ja tikut käytiin kaikki läpi ja vertailtiin keskenään. Oli myös paljon eri varusteita kuten: kypärä, skinsuit jne vertailussa mukana. Itselle tuli n. 2kmh vauhtia lisää tikkujen ansiosta ja selkä voi paremmin, kun en selän vuoksi voi ajaa pitkään dropeilta. Varmasti itse saisin viilattua asentoa huomattavasti paremmaksi, mutta iso hyöty ilman sitäkin. Päätä kun yrittää pitää kehon jatkeena, niin näkeminen heikentyy.

Ahven
24.05.2021, 18.28
Olen itsekin miettinyt aerobarin hankkimista. Tähän mennessä olen ajanut vain B200 ajoja mutta haaveissa on ajaa pidempikin. Onko suosituksia hyvästä lepotangosta? Pyöränä Trekin Domane ja 440 mm leveä tanko jos sillä on merkitystä.

Lammy
24.05.2021, 19.15
En kauheasti lähtisi hakemaan aero tms helpotusta pitkälle matkalle aerobar:n kautta. Se mitä nähnyt niin brevettimiehillä kyllä korkea ja leveäkin ajoasento. Sen ajaminen alas kyllä jeesaa. Totuttelua ja venyttelyä - ja lopulta asento menee niin alas ettei tarvi edes miettiä aerobareja. La 400b tuli itellä varmaan >300km alaotteelta, tietty ojentajat kipeet. 38mm tai kapeampikin tanko riittää kun ei mikään trialkisa.Mulle aerobarit suo ensisijaisesti lepoa ranteille. Kun ranteet kipeytyvät ei pysty käyttämään vaihteita ja sinkulamiehenä en vedä kuin TMTtä.
Melko liikkuvana saan mielestäni myös kohtuullisen aeroedun.
Asentoa en pysty kovin pitkiä pätkiä pitämään mutta mielestäni kaikki lasketaan[emoji16].

Kalle salonen
24.05.2021, 19.24
Olen itsekin miettinyt aerobarin hankkimista. Tähän mennessä olen ajanut vain B200 ajoja mutta haaveissa on ajaa pidempikin. Onko suosituksia hyvästä lepotangosta? Pyöränä Trekin Domane ja 440 mm leveä tanko jos sillä on merkitystä.Pyörällä ja tangon leveydellä ei taida olla merkitystä sinänsä, mutta sillä on että tanko on pyöreä eikä varustettu millään erikoisella muotoilulla (litistetyyyn tms vaikea laittaa)

Itsellä tässäkin ketjussa jo mainitut pro missilet, alumiinisena. Hyvin ovat toimineet, säätövaraa hyvin (mitä ei voi kaikista muista sanoa). Hankintaa kun miettii niin kannattaa ottaa huomioon saako esim korotuspaloja kuinka helposti

kp63
24.05.2021, 19.42
Mulle aerobarit suo ensisijaisesti lepoa ranteille. Kun ranteet kipeytyvät
Enpä ole koskaan kuullut, että ranteet kipeytyy. ilmeisesti joku hlökohtainen juttu tai sitten asento pielessä.

Esa S
24.05.2021, 20.07
Olisikohan jotain suurinpiirtein 1300 km tai pidemmillä matkoilla tyypillistä erinäiset käsien puutumisongelmat, jollei ole käyttänyt edes osan matkaa aerobaareja tai sen tapaista käsien lepuutusta. Toki yksilöllistä.

Puskis
24.05.2021, 21.32
Itsellä tässäkin ketjussa jo mainitut pro missilet, alumiinisena. Hyvin ovat toimineet, säätövaraa hyvin (mitä ei voi kaikista muista sanoa). Hankintaa kun miettii niin kannattaa ottaa huomioon saako esim korotuspaloja kuinka helposti

Kyseiseen tankoon korotuspalat muuten ainakin ihan naurettavan hintaiset. Melkeen saa tuplattua hinnan, kun tanko on bike24:ssä 110€ ja korotuspalat 80€. Silleen hyvät, että mukana on 1cm, 2cm ja 4cm palat, joten kattaa sentin välein 1-7cm. Korotuspalojen ruuvit on jotenkin epämääräiset, enkä saanut momenttiavaimen palalla niihin mitään otetta. 3mm kuusiokoloavaimella toisaalta kun vääntää, niin 5nm on varmaan suunnilleen siinä kun avain taipuu. Mulla luiskahti toinen tikku viime lenkillä eri kulmaan, kun ajoin johonkin töyssyyn. Nuo itse tikut on maalattu jollain todella kitkaisella maalilla, joten tyynyjen pidikkeet pysynevät hyvin paikallaan.

Oatmeal Stout
24.05.2021, 22.59
Olisikohan jotain suurinpiirtein 1300 km tai pidemmillä matkoilla tyypillistä erinäiset käsien puutumisongelmat, jollei ole käyttänyt edes osan matkaa aerobaareja tai sen tapaista käsien lepuutusta. Toki yksilöllistä.
Kohtuullisen pitkiä tempoja ajelet, ilmeisesti huoltoauto mukana.

Fuuga
24.05.2021, 23.14
Enpä ole koskaan kuullut, että ranteet kipeytyy. ilmeisesti joku hlökohtainen juttu tai sitten asento pielessä.

Kyllä pitkään ajaessa alkaa rannekanavat kärsiä. On monta temppua, jolla ongelmia voi siirtää mutta jokaisen tempun kesto lyhenee matkan pitkittyessä. Itse olen yhdessä ruskassa pitänyt tikkuja, mutten ole oikein päässyt sinuiksi niiden kanssa. Sen sijaan ajan nykyään paljon keskeltä ylhäältä ja se helpottaa sekä voimantuottoa että ranteita.

--
Murphy elää!

Lammy
25.05.2021, 00.29
Enpä ole koskaan kuullut, että ranteet kipeytyy. ilmeisesti joku hlökohtainen juttu tai sitten asento pielessä.Äh joo - kuluneita/jäykistettyjä niveliä.

Esa S
25.05.2021, 10.00
Kohtuullisen pitkiä tempoja ajelet, ilmeisesti huoltoauto mukana.

Et ole tainnut oikein tutustua otsikon aiheeseen, eli pitkänmatkanpyöräilyyn?

Oatmeal Stout
25.05.2021, 14.39
Et ole tainnut oikein tutustua otsikon aiheeseen, eli pitkänmatkanpyöräilyyn?
Toki, juuri siitä syystä 1300km putkeen on kohtuuttoman pitkä ainakin minulle. Tauosta taukoon Vätterninkin kierrän, en 300km putkeen sitä aja ja kuse vauhdissa.

Puskis
11.07.2021, 15.18
Omat fiilikset on tempotangosta tälleen melko lyhyen testailun jälkeen kaksijakoiset.

Miinukset:
- 675g lisäpainoa korotuspalat ja teipit mukaanlukien. Lisäpaino tulee vielä paikkaan, jossa se vaikuttaa ohjattavuuteen ja esim. ilman käsiä ajaminen on vaikeampaa.
- Tankolaukkusysteemi vaatii enempi miettimistä.
- Ei jarruja ja vaihteiden rämppääminenkin työlästä. Ihan lyhyttä pätkää varten ei yleensä jaksa vaivautua asennon vaihtamiseen. Jarruille siirtyminen käy kyllä nopeasti, mutta tikuille meneminen vaatii vähän asettautumista.
- Kaatumisriski suurempi ja kaatumisen tapahtuessa vammautumisriski suurempi. Pelottaa mitä käy, kun kauris tai jänö ryntää puskasta eteen.
- Ajaminen onnistuu mukavasti ja turvallisesti vain suhteellisen sileällä ja mäettömällä tiellä.
- Paras asento vaatisi hivuttautumista satulassa edemmäs, mutta oma Cambium C15 on tuohon varmaan huonoin mahdollinen kitkaisuutensa vuoksi. Nokalla ajaessa satula tuntuu olevan myös liian alhaalla. Muuten yllättävän mukava tolleen ollut ajaa, enkä toistaiseksi oo kokenut mitään puutumisongelmiakaan.
- Jostain syystä tempotangolla ajaminen, joka on itsessään ihan mukavaa, tuntuu nopeuttavan mulla olkapääsärkyjen ilmaantumista hupuilta ajaessa. Tää saattaa olla asia, josta pääsee eroon ajamalla enemmän.

Plussat:
-Pääsee merkittävästi kovempaa, yllättäen jopa myötätuuleen(?)

El-Carpaso
13.07.2021, 16.30
Mä nyt en ole sillai pitkää matkaa aerotangoilla vetänyt, kun ne ovat olleet lähinnä retkipyörässä kiinni, mutta tuohon edelliseen liittyen:

- Kaatumisriski on mun mielestä vähän niin ja näin. Toki jarruille ei pääse niin nopeasti, mutta toisaalta mun mielestä aerotangoilla voi ajaa melko ryöttästäkin hiekkatietä mukavasti. Alkuun se jännitti, mutta kun siihen tottui, meni mukavasti. Kovissa alamäissä ne ovat erityisen hyvät, koska saa aika eri tavalla vauhtia. Ylämäissä niillä ei tee yhtään mitään JA
- Vievät yhden tärkeimmistä tankopaikoista eli topit pois. Voihan niitä käsiä pitää tyynyillä, mutta ei se ole sama. En ole nyt noilla 50cm leveillä droppitangoilla kokeillut vielä aerotankoja, mutta veikkaan, ettei tuolla leveämmälläkään tangolla ole topit käytössä aerotangon kanssa.
- Aerotankoasento, joka on riittävän lyhyt mukavaan ajeluun ilman satulansiirtoa tuppaa olemaan liian lyhyt kunnolliseen putkelta polkemiseen. Eli tyynytelineet kolisevat polviin putkelta ajettaessa.

Joku välimuoto olisi kyllä kiva

nikobiker
26.07.2021, 19.38
Laitoin aerotangot ekan kerran pyörämatkoille viime kesänä enkä niistä kyllä enää luopuisi. Ehkä tärkein pointti minulle niissä on se, että saa toisen hyvin erilaisen ajoasennon. Toki ei lisääntynyt vauhtikaan haitaksi ole. Tikuilla ajelen ehkä n. 25-30 % ajasta, jolloin kuormituksen saa kämmeniltä/ranteilta kokonaan pois. Myöskin takalisto kärsii vähemmän, kun aeroilla ajaessa se ottaa aika lailla eri kohtaan kuin normisti kahvoilta ajaessa. Lisää siis merkittävästi mukavuutta tähän istumakilpailuun. Viime kesänä vielä tikkujen kanssa tavallisella Brooksin B17:lla ajaessa väliliha tykkäsi vähän huonoa, mutta kun tälle kesälle hommasin carved-version penkistä, niin sekin ongelma poistui.

SvaR
26.07.2021, 21.34
Pikkasen miettinyt kanssa näitä, kun vimosella reissulla kyynärhermo tykkäs vähän kyttyrää ja tykkää edelleen.
Onko edukkaita hyviä olemassa joista tyynyt olisi vielä saranoitu eli nostettavissa ylös jolloin topitkin olis käytettävissä?

Lammy
22.08.2021, 10.38
Laitoin aerotangot ekan kerran pyörämatkoille viime kesänä enkä niistä kyllä enää luopuisi. Ehkä tärkein pointti minulle niissä on se, että saa toisen hyvin erilaisen ajoasennon. Toki ei lisääntynyt vauhtikaan haitaksi ole. Tikuilla ajelen ehkä n. 25-30 % ajasta, jolloin kuormituksen saa kämmeniltä/ranteilta kokonaan pois. Myöskin takalisto kärsii vähemmän, kun aeroilla ajaessa se ottaa aika lailla eri kohtaan kuin normisti kahvoilta ajaessa. Lisää siis merkittävästi mukavuutta tähän istumakilpailuun. Viime kesänä vielä tikkujen kanssa tavallisella Brooksin B17:lla ajaessa väliliha tykkäsi vähän huonoa, mutta kun tälle kesälle hommasin carved-version penkistä, niin sekin ongelma poistui.Tässä aikalailla omatkin ajatukseni tikkujen käytöstä. Vain tikuilla viettämäni aika on noin 50%[emoji16].