Näytä tavallinen näkymä : Yksivaihteisen narrow drive train?
Hankin siis Fixie Inc -yksivaihteiseen vaihtoketjuksi KMC B1 narrow -ketjun. Eipä kuitenkaan sovi paikalleen, koska sekä taka- että eturattaan hampaat vaikuttaisivat olevan liian kaukana toisistaan sopiakseen ketjun linkkien väleihin. Oletin, että tuo narrow -määritys koskee ketjun paksuutta, mutta onko kyseessä siis rattaiden hammasvälin etäisyyttä määrittävä termi? Aloittelijana en edes hoksannut, että näissä olisi kahta standardia (vai useampaakin?).
Ketjun kyljessä seisoo ”for all narrow single speed drive trains”.
Apua viisaammalta?
Taitaa kuvailemasi perusteella päätellen ongelmana olla kuluneet rattaat jotka tulee uusia samalla ketjun kanssa yksivaihteisissa pyörissä.
Epäilin samaa, mutta kuluneiden hampaiden pitäisi kaiketi vain helpottaa ketjun laskeutumista rattaan ympärille (jos nyt eivät ihan mutkalle ole taipuneet), eikä estää sitä. Ja vaikka eturattaan hampaiden kuluman havaitsee selvästi (lievää painaumaan hampaiden toisella puolella), ei takarattaassa ole mitään vastaavaa havaittavissa ja myös sen ympärille uuden ketjun linkit ovat selkeästi liian tiukat (ts. liian lähellä toisiaan).
Ei ole mitään toisistaan poikkeavia standardeja koskien hammasvälejä. Todennäköisesti tossa on ainakin eturatas leveälle eli 1/8'' -ketjulle ja siinä vika, eli tarvitset leveän ketjun.
Epäilisin myös liian kapeaa ketjua. Ei ketjun lenkkien välien nimellisissä pituuksissa ole eroja.
https://bike.bikegremlin.com/3555/bicycle-drive-chain-dimension-standards/
For inner chain width there are the following standard dimensions:
Single speed chains have inner width of 1/8? (3.175 mm).
Multi speed chains, from 5 to 8 have inner width of 3/32? (2.38 mm).
Multi speed chains from 9 to 12 speeds have inner width of 11/128? (2.18 mm).
“Exotic” standard for freight bicycles is 5/32? (4 mm).
^Kohta voi olla[emoji6]
https://www.newmotionlabs.com
Hmmm mikäli käytössä on tosiaan vain yksi standardi linkkien välimatkaan, on varmaankin pakko olla kyseessä väärän levyinen ketjuvalinta. Hämmentäväksi asian vain tekee se, että tuon narrow -ketjun linkit istuvat oikein sievästi rattaan hampaiden väleihin sen ympärysmitan n. neljänneksellä, jonka jälkeen molemmissa päissä linkit alkavat olla liian lähellä toisiaan, eli pituussuuntainen ”pelivara” loppuu ja ketju kohoaa asteittain ulos paikaltaan. Missään kohtaa rattaita leveys ei ole rajoittava tekijä, vaan nimenomaan pituus / hammasväli / linkkien etäisyys toisistaan.
Pitää testailla lisää eri rattailla.
No jos et saa ketjua uppoamaan paikalleen, niin se tekee pidemmän matkan ollessaan siellä rattaan ulkokehällä ja luonnollisesti linkkien väli näyttää jäävän lyhyeksi.
Jos pyörä on siis joku Bikesteristä ostettu Fixie Inc, niin ne tullee kaikki ns. ratakammilla, joissa on leveälle ketjulle tarkoitettu eturatas. Takaratas on ehkä sitten fiksirattaalla leveä ja vapaarattaalla kapea. 1/8''-ketju toimii 3/32''-rattaalla, mutta 3/32''-ketju ei toimi 1/8''-rattaalla. (1/8)=(4/32)
NW ketju suunniteltu 11-12 vaihteisille jolloin ei myöskään mikään sinkulaketju toimi niin päin. Kannattaa käyttää yhteensopivia palikoita ja jos moisen haluat niin taakse kapeampi ratas ja eteen aito NW...
NW ketju suunniteltu 11-12 vaihteisille jolloin ei myöskään mikään sinkulaketju toimi niin päin. Kannattaa käyttää yhteensopivia palikoita ja jos moisen haluat niin taakse kapeampi ratas ja eteen aito NW...
Täällä ei nyt oo puhuttu mitään narrow widestä, eikä nw-spesifejä ketjuja varmaan edes ole olemassa. Aloittaja on ostanut tällaisen https://www.bikester.fi/kmc-b1-narrow-ketju-1-vaihteinen-M742550.html, eikä se toimi jossain tämän tyyppisessä: https://www.bikester.fi/fixie-inc.-floater-M806651.html?vgid=G1131839
9-12 speed ketjut on 11/128? (2.18 mm) leveitä.
https://bike.bikegremlin.com/1220/1-bicycle-chains-compatibility/
Inner roller width of all the multi speed chains is almost the same, being:
Single speed chains have inner width of 1/8? (3.175 mm).
Multi speed chains, from 5 to 8 have inner width of 3/32? (2.38 mm).
Multi speed chains from 9 to 12 speeds have inner width of 11/128? (2.18 mm).
“Exotic” standard for freight bicycles is 5/32? (4 mm).
No jos et saa ketjua uppoamaan paikalleen, niin se tekee pidemmän matkan ollessaan siellä rattaan ulkokehällä ja luonnollisesti linkkien väli näyttää jäävän lyhyeksi.
Jos pyörä on siis joku Bikesteristä ostettu Fixie Inc, niin ne tullee kaikki ns. ratakammilla, joissa on leveälle ketjulle tarkoitettu eturatas. Takaratas on ehkä sitten fiksirattaalla leveä ja vapaarattaalla kapea. 1/8''-ketju toimii 3/32''-rattaalla, mutta 3/32''-ketju ei toimi 1/8''-rattaalla. (1/8)=(4/32)
Aikalailla jetsulleen näin, tosin takarattaan kiekkojen leveydestä ei ole tietoa; Bikester ei jaa mitenkään avokätisesti noiden halpojen pyörien komponenttien teknisiä detaljeja.
Tosiaan näemmä ketjun pitch (rollereiden etäisyys toisistaan) on aina vakio ja pelkästään leveys vaihtelee. Tästä syystä pienen mieleni logiikan on vaikeaa hyväksyä sitä, että kapea ketju ei sovi rattaan hammasvälitykseen, kun se leveytensä puolesta sopisi paikalleen. Mutta silloin, kun ajan autoa, enpä moottorinkaan sielunelämästä paljoa ymmärrä, joten tyydytään toistaiseksi hyväksymään tämä mystinen fakta sen enempiä mukisematta.
Kiitokset vastauksista!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.