PDA

Näytä tavallinen näkymä : Wanhan harjoituskilpurin vanteiden vaihto/uusiminen



Roiala
15.05.2021, 15.48
Minulla on jo hieman aikaa nähnyt eli noin vuodelta 1986 oleva harjoituskilpapyörä. Siinä on ns tuubirenkaat ja haluaisin uusia kiekot kokonaan mahdollisimman kestäviin ja leveisiin kumeihin. Kuskin paino kun on 150kg niin tuollaiset äärikapeat ei ole optimaalliset.
Onkohan mulla mitään toivoa löytää suoraan jostain sopivat vai pitääkö rakennuttaa jollain vanhoihin napoihin. Sinä on sellaiset ilman pykäliä olevat vaihteet eli itse pitää säätää vaihtajat kohdilleen, vannejarrut, olisikohan ollut kaksi vaihdetta edessä ja jopa viisi takana jne...

Käytössä ko kampe ei ole ollut ainakaan 25 vuoteen mutta nyt alkanut kiinnostaa. Sinänsä ihan kohtuu kunnossa ja siisti niin tekisi mieli ottaa käyttöön.

petev
15.05.2021, 16.27
Rakentelin omasta 1979 pyörästä tällaisen lähtökohta oli suunnilleen samoilla spekseillä eli toivoa on :)

Aika paljon saa osia vaihdella, nyt tuo on 1x10. Tietty jos teettää vanhoihin napoihin uudet kiekot niin selviää helpommalla.

https://drive.google.com/file/d/1fWMXzkpeL3T7L5nzIxk6IlOwRqd58MkR/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1fWMXzkpeL3T7L5nzIxk6IlOwRqd58MkR/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1fWMXzkpeL3T7L5nzIxk6IlOwRqd58MkR/view?usp=drivesdk

Roiala
15.05.2021, 16.31
Hieno petev:llä.
Jotain tuollaista kun saisi aikaiseksi ja miksei saa jos muutkin :)

Matti Heikkinen
15.05.2021, 19.39
on varmaan 130 mm takahaarukka,mutta ei ongelmaa,voit ostaa uudet tukevat kiekot ovat yleensä 135 mm haarukkaan mutta takanapa on helppo kaventaa taakse saa esin 8 tai 9 ratasta,vaihdevipu toimii niiden kanssa

Matti Heikkinen
15.05.2021, 19.43
varmista vielä millainen rengas haarukoissa sopii pyörimään,maininta tubeless voi tarkoittaa että tilaa on aika vähän

petev
15.05.2021, 19.43
Tuollaisen rautarungon takahaarukka on aika vaivaton levittää ”nyky” standardin 135mm.

stenu
15.05.2021, 21.00
Nykystandardin mukaiset vannejarrumaantienavat on 130 mm leveitä ja vanha viisirattainen on 126 mm, jos se on kasettinapa ja jos se on kierrenapa, niin se voi olla 122 mm. Jos takanapa on kierrepakalla, niin sellaiseen sopivia napoja ei nykyään ehkä saa ainaakan uusina eli mikäli uusit takanavan, joudut luultavasti päivittämään vaihteiston myös. Jos se kasettinapa, voi navan vaihto onnistua niin, että tarvittaessa speiseröit pakan.

BB Holland
16.05.2021, 02.34
Eli parhaassa tapauksessa takahaarukka levitetään 130:een milliin, hommataan normi vannejarrullinen maantiekiekko ja laitetaan prikkaa alle? Yksi prikka joskus tulee napojen mukana, nyt tarvitaan ehkä useampi. Tällaisia? https://www.bike24.com/p2231244.html

rymy
16.05.2021, 14.28
Hyvinkin samantyyppinen keskusteluketju vähän aikaa sitten: Pugeot Carbolite 103 uudet kiekot, renkaat ja rataspakka (fillarifoorumi.fi) (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62658-Pugeot-Carbolite-103-uudet-kiekot-renkaat-ja-rataspakka)

Matti Heikkinen
17.05.2021, 18.35
Yksi oleellinen kysymys? Mistä löytyy maantikiekot 160 kg kuormalle?

Kanuuna
17.05.2021, 18.49
Itse kanssa kaivoin muutama viikko takaperin vanhan 80-luvun alusta olevan teräs-Kresentin tallin perukoilta. Siinä oli tuubit ja 2x6 voimansiirto (Shimpan 600) alaputkessa olevilla vaihteilla ja vannejarruilla. Itseltä ylimääräiseksi jääneet Shimpan RS30 kiekot menivät paikalleen aika vaivatta levittämällä hieman haarukkaa ja samalla vaihteet päivittyivät 2x10:ksi. Samalla kuutosvaihtajalla toimii myös kymppipakka, rajat riittävät hienosti. Pienempi eturieska oli kulahtanut täysin loppuun, siitä ainoa uusi osa rojektiin, Dura-Ace, 39t, 25€. Ja jarrupalat ovat uudet. Vajjerit ja kuoret on käytettyjä, satula toisen pyörän ensiasennussatula. Kuvaa vielä alla.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210517/53d161995204a1af025681c691d9e2f2.jpg

rymy
17.05.2021, 20.04
Jotensakin ihan helvatin siisti peli toi sun Cressus !!

Kanuuna
17.05.2021, 22.11
^Yllättävän mukava ajaakin. Värikoodaukset kun laittaisi vielä kuntoon.

Tässä oli lähtötilanne purkamisien jäljeen. Keskiötä ja ohjainlaakereita en viitsinyt availla, kun tuntui hyviltä. Muut osat menivät pesun kautta. Ruostetta löytyy oletetuista paikoista. Keskiön alla ei muuten ole vesireikää.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210517/7445d11b45284f6fac15d85f26102453.jpg

harald
17.05.2021, 22.14
Väkersin juuri samannäköistä Crescent Världsmästarcykel ja siinä oli ongelma että keskiö oli löysällä, ruuvasi itsensä auki. Hämmästelin että keskiössä ei ollut ruostetta, reikä tosin löytyi mutta se oli dynamo johtoa varten.

Siihenkin taitaa tulla ajankohtaiseksi kiekkojen vaihto jotta saa HG-vaparin taakse ja indeksoidun vaihtajan. Se tarvinnee hahlon vaihtajan korvakkeeseen B-ruuvia varten? Rengaskoko siinä pyörässä on 27 1/2 x 1 1/4 eli 32-630. Tulee varmaan 622 kiekot tilalle sitten jos sille polulle mennään.

Matti Heikkinen
18.05.2021, 19.08
Ettei vaan olisi vasemmalta puolelta ruuvattava keskiö,en ole vielä tavannut oikealta ruuvattavaa löystynyttä keskiötä,vas puolelta ruuvattavia on ollut 2,Xt ja BB-UN 90 jostain 90-luvulta,molemmat löystyneet ajettaessa

SSGT-92
18.05.2021, 21.41
Ja sit kun on oikein "hyvää" tuuria,on siinä ranskalainen kierre/keskiö.Ja löystyy vas. puolelta jos lukkomutteri ei pidä/kautta on löysällä.
Itellä vm. -86 316 fashion line kersentti,ja kellokeskiö ranskalaisella kierteellä. . .

Matti Heikkinen
19.05.2021, 18.09
Enpä katsonut kuvaa tarkasti,eihän tuo ole kasettikeskiö vaan laakerikuppi-irtokuulamalli toivottavasti ei ole ajettu pitkään löysänä ettei laakeripinnat olee kuluneet