PDA

Näytä tavallinen näkymä : Focus JAM2 2021

twentyniner
15.05.2021, 13.35
Niin se kääntyi täälläkin pää ja tuli tilattua viiskymppislahjaksi kyseinen fillari, tarkemmin 6.8 Nine eli 29" kiekoilla.

Itselläni tietämys sähköfillareista lähes nolla, siksi ajattelin aloittaa tästä topiikin.

Nopealla aikataululla skaalasin mitä malleja olisi tarjolla tässä maailmantilanteessa, tärkeimpänä ehtona oli että akun saa irroitettua helposti sisälle vientiä varten. Muutamia vaihtoehtoja veivatessa päädyin Focukseen, ikävä kyllä Larussa ei ollut tarjolla joten joutui tilaamaan Bike-Discountista, josta itsellä hyvät kokemukset yli 10v.ajalta.

Itse pyörän suhteen kiinnostaa kuinka esim. muilla on kestänyt selkeästi pyörän heikoin lenkki eli Novatechin vapaaratas? Muita huomioita fillarista, ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta oppia.

Oma ajo kevyttä trailia, joten uskon tuon Foxin 34:sen riittävän itselleni, toisessa fillarista sama 120mm SC :tinä.

Boschin päivitykset yms. vain huollon kautta ilmeisesti? Suosituksia huollosta noin 100km säteellä Hyvinkäältä?

petev
15.05.2021, 16.46
Ei o hirveesti vielä ehtinyt kokemusta syntyä, kun lähetys Saksasta (samat syyt, kuin sulla eli saatavuus) tulossa seurannan mukaan maanantaina ?? No kaverin vastaavalla yhden lenkin heitin ja alusta on ainakin itselle riittävä vaikka aikamoista kivikko juurakkoa ajelin. Shimanoon verrattuna aika hyökkäävä toi Bosch on, mutta siihenkin tottunee. Kaveri ajellun nyt jonkun sataa eikä mitään huollon tarvetta ole ollut.

skyof
15.05.2021, 18.49
Itellä nyt ajettu reilu 500km nii ei ainakaa vielä ole vapaaratas antautunut.
Ainut miinus mikä tullut vastaan että takajarrusta en saa kaikkea ilmaa pois vaikka ilmattu monet kerrat ja eri tavoilla.
Tosissaan bosch on hyökkäävämpi kun shimanon e8000 joka omasta mielestä on välillä häiritsevä.
Jossain vaiheessa olisi tarkoitus kokeilla taakse 27.5" kiekkoa.

twentyniner
15.05.2021, 22.17
Eikös me huono jalkaiset sähköllä tuota hyökkäävyyttä haeta? :) Tuosta olen lukenut, Shimanoista ei kokemusta yhtään, Brosesta pienesti. Tänään luomulla lenkkiä, en tiedän mihin kääntyy nuo lenkit Jamin saavuttua? Aika näyttää, pikkuisen joutuu odottelemaan, olisko ollut 16-24pvää kaupan lupaus, jos juhannukseksi saapuisi.

MukkelisMakkelis
16.05.2021, 11.00
Mulla on ollut nyt kolmisen viikko 6.9 Nine ja sairaan hauska laite. 550km oon ajanu eri pohjia ja kyllä ton Boschin kanssa on jo hyvin oppinu kujeet. Hauskoja kilometrejä, toivottavasti pyörät tulee pikasesti!

twentyniner
16.05.2021, 12.11
Mulla on ollut nyt kolmisen viikko 6.9 Nine ja sairaan hauska laite. 550km oon ajanu eri pohjia ja kyllä ton Boschin kanssa on jo hyvin oppinu kujeet. Hauskoja kilometrejä, toivottavasti pyörät tulee pikasesti!

Itse pallottelin 6.8 vs. 6.9 välillä, 34 vs. 36 Fox, olen nössö ja tuon nykyisen 120mm 34 SC tuntuu tarpeeksi tukevalta, toki painoa ja vauhtia tulee lisää, pääsee sitten kalliisti päivittämään. Stemmi & tanko menee itsellä heti vaihtoon ja noille hyville kehille viitsii laittaa paremmatkin navat, toki tallista löytyy Race Facen Next 36 kuitukiekot, joita ehkä tulee kokeiltua tuon 6.8 kanssa. Jarrut myös vaihtuu tallissa oleviin Hopeihin, siksi valintani jäi tuohon 6.8 malliin.

harb
18.05.2021, 14.02
Itse pyörän suhteen kiinnostaa kuinka esim. muilla on kestänyt selkeästi pyörän heikoin lenkki eli Novatechin vapaaratas? Muita huomioita fillarista, ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta oppia.

Mulla on viime vuonna hommattu C Plus exclusive bikediscountista. Vapari on toiminut ensimmäiset 1500km ihan mallikkaasti. Takanavan jouduin ottamaan auki toissapäivänä kun kartioruuvi oli löysällä mutta kaikinpuolin olen tyytyväinen hankintaan.

Toivottavasti nykyään on lyhyemmät odotusajat kuin viime vuonna sillä kokemuksesta tiedän että odottavan aika on pitkä. Kyllä se sitten palkitsee :)

petev
18.05.2021, 21.15
No niin, eka lenkki ajettu 6.8 ninella, jotenkin tuntui moottori paremmalta, kuin kaverin viimevuotisella ajaessa, liekkö jotain ohjelmisto eroja. L- koko myöskin tuntui ihan sopivalta 180cm pitkälle. Jousitus tuntui aika hyvältä, oletus paineet kattelin FOXin sivuilta ja naksut sieltä myös oletusarvoille ja aika hyvältä tuntui. Yksi ihmetyksen aihe tuli keulasta sellainen kolaus jossain kiven ylityksessä muutaman kerran, ainakaan se o-rengas ei indikoinut pohjaamista, kiristelin ohjauslaakerinkin, mutta en vielä tiedä mistä se ääni tuli. Renkaat ei kyllä varauksetonta luottoa saanut, vinokallioilla tuntui liukkaalta, joku 1,3 oli paineita ja sisurit. Laitoin puntariinkin suoraan pahvilaatikosta 24,9kg, ei kevyt, mutta taitaa olla aika normi näissä. Ja vielä sellainen huomio, että pyörä tuntuu aika korkealta eikä polkimet kolisseet kertaakaan kiviin, vertailukohtana vanhempi Spectral (taitaa olla speksien mukaan 30mm korkeammalla keskiö)
Hyvältä pyörältä se kaiken kaikkiaan tuntuu ja voi aika huoletta paukuttaa kivikkojuurakkoa menemään, menee vakaasti valittua linjaa. Eikä se rajoitinkaan tuntunut niin häiritsevältä, kuin ennakkoon ajattelin, edellinen pyörä, kun meni sen 32, mutta vanhassa Shimanossa se rajoitin tuntui, kuin seinää päin olisi ajanut.

TMie
19.05.2021, 22.49
Mulla on ollut nyt kolmisen viikko 6.9 Nine ja sairaan hauska laite.

Mistä löytyy 6.9 Nineä?

MukkelisMakkelis
19.05.2021, 23.32
Larusta sain napattua viimesen M-koon. Sen jälkeen tais vielä pari päivää olla yks L-koko. Siinä ne sitten tais olla tällä erää…

twentyniner
21.05.2021, 13.55
Lähetetty, nyt vain odotellaan

Tomi Kuisma
21.05.2021, 22.39
Itsellä ollut Focus JAM 6.8 Nine ajossa nyt vuoden verran. Vapaaratas alkoi paukkumaan tuhannessa kilometrissä ja se vaihdettiin takuuseen. Bike-Discountissa tämä otti yli 4kk, onneksi oli talvi. Muuta vikaa siinä ei ole vielä ollutkaan. Olen ollut pyörään tyytyväinen enkä ole vaihtanut siihen kuin polkimet ja ohjaustangon. Käyttö pääasiassa kevyttä metsälenkkiä. Kärry+mukulat kulkee kevyesti mukana tarvittaessa.

Puskissa
23.05.2021, 15.03
Onko normiajajalle väliä, että ostaako 29 vai 27+? Näyttäisi muutama pyörä olevan kaupassa. Laru ja Focus antaa pikkaisen erilaisen kokosuosituksen. Kannattaako 177 cm pitkän mennä M-kokoon?

simtee
23.05.2021, 15.26
Onko normiajajalle väliä, että ostaako 29 vai 27+? Näyttäisi muutama pyörä olevan kaupassa. Laru ja Focus antaa pikkaisen erilaisen kokosuosituksen. Kannattaako 177 cm pitkän mennä M-kokoon?

Minusta avustuksen kanssa plussa on Suomen kivikkojuurakkoon parempi, ellei sitten meinaa esim. kovavauhtista bikeparkkia tuolla ajella. Itselläni on 2019 mallinen M-koko ja on kyllä 179 pitkälle vähän liian pieni.

twentyniner
02.06.2021, 10.48
Kahden lenkin jälkeen olen vielä tyytyväinen hankintaan, tosiaan eka sähköfillari, joten verrata en osaa mutta kivahan tuolla on päästellä. Vauhti kasvaa ja lenkki pysyy paremmin pk-alueella, ei painu mittari punaiselle. Kirjoitellaan lisää kokemuksia kun kiireiltä ehtii ajamaan.

M-koko ja 176cm/79cm mitoilla juuri sopiva, korkeudesta isompi olisi korkea, ehkä kokeilen 60mm stemmiä jossain vaiheessa.

twentyniner
07.06.2021, 22.01
Kukaan asentanut moottorinsuojaa sen alapuolelle? Mikä ja mistä? Muutamia "tehdastekoisia" tullut vastaan selaillessa interwebbiä, useampi hyvinkin taidokkaasti väännetty omavalmiste myös näkynyt. Ilman suojaa tulee hiukan varotttua kivikoissa.

Torspeedo
08.06.2021, 08.58
Hyvinkäällä olisi toinenkin moottoripellistä kiinnostunut.

Tätä olet varmaan jo katsellut? https://www.idearuote.it/standup-protezione-telaio-e-motore-e-bike-focus-jam-2-sam-2-2020-2021-motore-bosch-stup09-tg.html

Olemattomalla italiankielen taidolla en osannut pikakokeilulla vielä tilata tuolta Suomeen.

twentyniner
08.06.2021, 09.38
Focus Jam2/Sam2 FB-ryhmässä joku suomipoika odotteli tuollaista tulevaksi, oli hetken jo viivähtänyt toimitus, joku toinen oli saanut ajallaan, tuon takia en vielä lähtenyt tuolta tilaamaan.

MukkelisMakkelis
08.06.2021, 11.38
Focus Jam2/Sam2 FB-ryhmässä joku suomipoika odotteli tuollaista tulevaksi, oli hetken jo viivähtänyt toimitus, joku toinen oli saanut ajallaan, tuon takia en vielä lähtenyt tuolta tilaamaan.

Minä sitä oottelin. Eilen vihdoin saapui parin-kolmen viikon odottelun jälkeen. Asiakaspalvelu vähän hidasta tuolla ja kommunikointi muistuttaa robottia, mutta kyllä ne lähettää lopulta.

Asentamaan en vielä ehtinyt, kun piti värittää vähän. Mutta ihan asialliselta vaikuttaa eikä painollakaan ole pilattu.
https://aijaa.com/p9STzc][img]https://img.aijaa.com/t/00498/14979640.t.jpg

https://img.aijaa.com/m/00498/14979640.jpg (https://aijaa.com/p9STzc)
https://aijaa.com/p9STzc][img]https://img.aijaa.com/t/00498/14979640.t.jpg

Cubenisti
08.06.2021, 23.55
Tilasin myös tuolta Italiasta - reilu viikon toimitus. Kohtuullisen helppo asentaa, porasin muutaman reiän veden/roskan poistumiselle. L kokoa ei heti ollut netin mukaan tuolloin saatavissa, laitoin meiliä ja kysyin, löytyikin hyllystä. Suosittelen - fb ryhmässä joku oli ko. suojan kanssa pamauttanut kiveen ja jälkien perusteella olis voinut olla moottorin muovikuori entinen.

MukkelisMakkelis
09.06.2021, 15.47
Tollanen siitä nyt sitte tuli. Vedin kuvien päälle useemman kerroksen Plastilak:ia, toivottavasti suojaa edes vähän...
https://img.aijaa.com/m/00654/14980078.jpg (https://aijaa.com/nhIbZA)
https://img.aijaa.com/m/00279/14980079.jpg (https://aijaa.com/TaqqMj)

Puskissa
25.06.2021, 01.02
Tuli sitten kesäkuun alkupuolella taloon Jam2 6.8 Nine kokoa L. Reilu 500 km on tullut mittariin ja pyörä tuntuu erittäin hyvälle. Hankinta ei kaduta yhtään vaikka alussa investointi hieman hirvitti. Talon muilla pyörillä ei hirveästi tee enää mieli ajella: tämä on todellinen hyvän mielen pyörä. Ja jotenkin vain ergonomia sopii minulle. Viikko tuli rymyttyä Lapissa ja tuli kokeiltua kaikenlaisia maastoja kova vauhtisista kivikkolaskuista suorymyämiseen. Käyttöä tuli niin satulan hissitolpalle kuin isoimmille avustuksille. Mitään ongelmia ei ole tullut vastaan paitsi moottori tippui (eli Boshin muovinen lätkä koneen kyljestä). Oneupin polkimet alkoivat kitisemään, mutta se vaiva helpottui traktorin tappirasvalla. Tosin olisin olettanut niiden toimivan ilman huoltoa kauemmin kuin 300 km. Helposti irrotettava akku on loistava juttu, koska pyörä asuu kylmässä varastossa (nyt tosin aika kuuma). Tämän lyhyen yhteiselon perusteella erittäin vahva suositus laitteelle. Eikä ne ruskeat renkaan kyljetkään näytä enää niin rumalle kuin alussa - ajaessahan niitä ei näe[emoji16]

Jonkinlaista runkolaukkua pitäisi pyörään hommata. Onko kokemuksia, mitkä istuisivat tähän vekottimeen? Ei tarvitsisi raahata reppua ja puhelin olisi lähempänä näppejä kuvausta varten.

petev
25.06.2021, 08.59
Puskissa: katsoin tuolla fiilistelykuvissa, että sulla on näyttö sarvessa olevassa kiinikkessä, oliko vakiona tuossa, mulla on siinä kannattimen päällä vakiona ? Menin sitten katkaisemaan omasta takavaihtajan ja uutta laittaessani en meinannut saada vaihteita kunnolla toimimaan niin huomasin, että on aika tarkka sille b-ruuvin säädölle.

Puskissa
25.06.2021, 10.50
Näyttö oli tangossa vakiona, joka oli pieni positiivinen yllätys pyörää hakiessa.

quicksilver
05.07.2021, 07.28
Minkäskokoinen takarengas menee 2020/2021 - malleihin. Mahtaako Fat Freddie mahtua flichippi kummassakaan asennossa?

|le
22.07.2021, 09.36
Pari päivää sitten saapui uusi Focus Jam2 6.7 Plus ja käväsin ottamassa ensimmäiset testiajot. Aika nopeasti huomasin, että takarenkaan suunnalta kuuluu ylimääräistä mouruamista. Ei selkeästi kuulu esim. jarrupalojen hinkkaamisesta levyyn tms.

Onko vinkkiä mistä vois johtua ? Omaan amatöörin korvaan kuulostais hieman laakerivialta ? Voisko olla näin ja mitähän tuolle vois itse tehdä ? Millainen homma on repiä irti ja tsekata onko siellä edes rasvaa kun noin mouruaa ?

Video havainnollistamaan:

https://youtu.be/MtzA7JljQZg

hphuhtin
22.07.2021, 10.10
Kuulostaa melkein siltä, että rengas hinkkaisi johonkin, vaikka tuskin se sitä on. Paremmin kuulisi jos polkisit samalla avustus pois päältä.

|le
22.07.2021, 10.21
Joo sitä mietin itsekin, mutta en havainnut, että se johonkin hinkkaisi. Hyvä pointti; koitan ottaa tänään uutta videota avustus pois päältä.

Ääni on myös hieman mystinen kun tuota ei välttämättä saa aivan heti uudestaan aikaiseksi. Ääni saattaa loppua mikäli laskenkin toisen jalan suoraksi, jolloin painopiste liikkuu sen verran, että oire katoaa hetkeksi. Ääni ei myöskään kuulu jos laitan renkaan pyörimään vapaasti ilmassa tai vaikka walk-modella. Eli ilmestyy kun pyörän päällä on painoa.

hphuhtin
22.07.2021, 11.09
Okei, onkohan taka-akseli varmasti kireällä?

|le
22.07.2021, 11.34
Okei, onkohan taka-akseli varmasti kireällä?

Joo tuntuis olevan varsin kireällä. Hieman tuota epäilinkin, että rengas pääsisi hieman vääntään johonkin suuntaan ja vaikka ottamaan rungon osaan kiinni. Vaan lujasti tuntuu olevan kiinni eikä käsinkään vääntelemällä liiku sivuttain tms.

harb
22.07.2021, 13.44
Yksi vaihtoehto on että taka-akselin napalaakerit ovat löysällä. Tuohan on tosin ihan kokoamisvirhe eli menisi takuuseen jos ei itse halua korjata. Kannattaa aloittaa helpoimmasta ja haarukoida ongelmaa. Velogilla on hyvä video napalaakerin kiristyksestä ja vapaarattaan vaihdosta.

|le
27.07.2021, 12.05
Yksi vaihtoehto on että taka-akselin napalaakerit ovat löysällä. Tuohan on tosin ihan kokoamisvirhe eli menisi takuuseen jos ei itse halua korjata. Kannattaa aloittaa helpoimmasta ja haarukoida ongelmaa. Velogilla on hyvä video napalaakerin kiristyksestä ja vapaarattaan vaihdosta.

Kiitoksia vielä tuosta tarkentavasta videosuosituksesta. Otin takarenkaan kokonaan irti ja sieltähän paljastui heti, että lukkomutteri avautui jo aivan sormilla pyörittäen ilman, että tarvi edes voimaa käyttää. Eli siis jo tehtaalta lähtiessä on koottu ja kiristetty huonosti. Kiristin tuon työkaluilla kunnolla ja pahin rohina lähti samantien. Oon nyt pieniä lenkkejä käynyt testimielessä ja ääntä ei kuulu kuin todella harvoin ja hetkellisesti. Voi olla vielä hyvinkin, että itse laakerivälys saattaa olla vielä löysällä. Tuon säätämiseen tarvii varmaankin jo sitten vähän erilaisia työkaluja kuin itseltä löytyy kun pitäisi ottaa ainakin jarrulevy irti jne. Täytynee seurata alkaako tuo rohina tulla takaisin, jolloin pyörää voisi viedä jo huoltoliikkeeseen niin saisi nuo laakeritkin sopivaan kireyteen.

Kiitoksia vastauksista. Alkoi olla jo useamman metrin jööti otsassa kun tämän hintaluokan pyörässä on uutena tällaista ongelmaa...

quicksilver
30.07.2021, 14.20
Talouteen pyörä harkinnassa ja joissakin revikoissa ja foorumipostauksissa on vähän moitittu takajousituksen kantavuutta.
Onkos tuo oikeasti joku k'äytännön haaste vai esiintyykö vain extreme-testauksessa.
Iskarin vaihto ei liene kovin helppoa niukan tllan takia.

petev
30.07.2021, 17.18
Talouteen pyörä harkinnassa ja joissakin revikoissa ja foorumipostauksissa on vähän moitittu takajousituksen kantavuutta.
Onkos tuo oikeasti joku k'äytännön haaste vai esiintyykö vain extreme-testauksessa.
Iskarin vaihto ei liene kovin helppoa niukan tllan takia.

en ole ainakaan itse kokenut minkäänlaisena ongelmana, päinvastoin tykännyt jousituksesta tosi paljon normi kivikko-juurakko ajelussa.

quicksilver
31.07.2021, 20.40
Thanks, tulee juurikin normi kivikko-juurakko ajeluun joten eiköhän tuolla mennä.

MRe
01.08.2021, 10.18

Revikoitten osalta kannattaa katsoa, missä fillarilla on ajettu. Usein niillä pommitetaan jossain Keski-Euroopan bike-parkissa olosuhteissa, joista täällä voi vain haaveilla. Tai kauhulla pelätä. Henkilöstä riippuen.

hphuhtin
01.08.2021, 11.18
Revikoitten osalta kannattaa katsoa, missä fillarilla on ajettu. Usein niillä pommitetaan jossain Keski-Euroopan bike-parkissa olosuhteissa, joista täällä voi vain haaveilla. Tai kauhulla pelätä. Henkilöstä riippuen.

Tämä kyllä. Ja Suomessa polut voi olla aika erilaista, jos jossain kehutaan ”matalaa painopistettä”, pidän sitä itse merkkinä siitä, että kotipoluilla kammet todnäk kolisee kiviin ;)

|le
08.08.2021, 17.51
Palatakseni vielä aikaisempaan omaan ongelmaan Jam2:n takakeskiön aiheuttaman "grinding/creaking" äänen suhteen kun rengas pyörii polkemisen loputtua. Tässä kuvaavampi video kun ongelma esiintyy pyörän ollessa huoltotelineessä: https://youtu.be/xVkWcLi6hwk

Otin varsin takarenkaan irti ja koitin paikallistaa ääntä tarkemmin. Takapakkaa pyörittämällä tuntee selvästi kohdan, joka vastustaa ja on varmaankin juuri tuon rouhinta-äänen syy. Otin takapakan kokonaan irti ja vapaarattaan akseleineen myös. Itse akselia en saanu Novatec D162-vapaarattaasta irti ja tuntui ettei se välttämättä ole tarkoituskaan siitä lähteä irti kun selkeää pulttia tai vastaavaa ei tuntunut näkyvän, jota availla enempää. Huomasin kuitenkin, että vapaaratas liikkuu hieman edestakaisin akselillaan, joka vaikutti hieman oudolta. Laakerithan tuossa ovat koneistetut, joten kuulia on jo melko vaikea lähtä irroittamaan ja katsomaan niiden kuntoa. Pyörä kun on aikalailla pakasta vedetty niin luulisi tosin olevan kunnossa nekin :)

TL;DR: Onko ehdottaa kokonaan uutta kiekkoa, johon vaihtaa Jam2:n stocki-versio ? Kyseessä kuitenkin plus-koon renkaat, joten valinnanvara voi hieman karsiintua + budjetin voisi koittaa pitää muutamassa satasessa myöskin :) Itsellä ei ole kauheasti kokemusta itse kiekoista, mutta saisipa samalla uuden keskiön ja nykyinen täytyy varmaan lähettää Saksaan BikeDiscountille. Tuossa reissussa meneekin sitten varmaan lähemmäs 2kk, jolloin tekisi mieli ostaa suoraan uusi kiekko, jotta pääsisi nopeasti vielä ajamaankin uudella pyörällä :)

Kiitoksia kaikesta avusta. Tässä alkaa hieman otsasta kasvava jööti kasvaa kun kyseessä uusi pyörä...

hphuhtin
09.08.2021, 01.54
Vähän mystinen on, ei kovin montaa liikkuvaa osaa ole. Vapaarattaan kynnet kuitenkin kaikki liikkuivat hyvin eikä ollut liikaa rasvaa? Itsellä porsi yksi uusi dtswissin napa 400m ajon jälkeen, oli ilmeisesti tehtaalta/kaupasta liikaa rasvaa alunperin.

Netistä kun katsoin niin sanotaaN ”Hub D162SB is more economical hub and it comes with steel axle and steel cassette body which are both mounted together as one whole.”, joten ei ehkä enempää palasiksi mene. Sähköpyörässä teräs lienee vallan hyvä asia :)

Suht edullisia ja riittäviä kiekkoja on jos ei halua muuts kuin hetkeksi korvaavan. Pitääköhän edelleen olla 6-bolt eikä centerlock pyörimistunnistimen magneetin kiinnitystä varten? Näkee nykyisestä kiekosta.

Kuminauha
09.08.2021, 09.41
6-bolttiin saa magneetin joka kiinnitetään jarrulevyn pultteihin, korvaa sellasen mikä on valmiina centerlock levyssä. Toimii ainakin omassa Spectral:ON:ssa shimanon EP8 järjestelmässä.

Minkälaiset kiekot pitäisi siis olla? 27,5"? 29"? centerlock vai 6-bolt?

Kuminauha
09.08.2021, 09.43
EDIT: vahingossa tuplat

hphuhtin
09.08.2021, 09.58
6-bolttiin saa magneetin joka kiinnitetään jarrulevyn pultteihin, korvaa sellasen mikä on valmiina centerlock levyssä. Toimii ainakin omassa Spectral:ON:ssa shimanon EP8 järjestelmässä.

Omassa Jamissa se centerlockissa oleva ei toimi. Se jää liian kauas.

|le
09.08.2021, 10.03
Vähän mystinen on, ei kovin montaa liikkuvaa osaa ole. Vapaarattaan kynnet kuitenkin kaikki liikkuivat hyvin eikä ollut liikaa rasvaa? Itsellä porsi yksi uusi dtswissin napa 400m ajon jälkeen, oli ilmeisesti tehtaalta/kaupasta liikaa rasvaa alunperin.

Netistä kun katsoin niin sanotaaN ”Hub D162SB is more economical hub and it comes with steel axle and steel cassette body which are both mounted together as one whole.”, joten ei ehkä enempää palasiksi mene. Sähköpyörässä teräs lienee vallan hyvä asia :)

Suht edullisia ja riittäviä kiekkoja on jos ei halua muuts kuin hetkeksi korvaavan. Pitääköhän edelleen olla 6-bolt eikä centerlock pyörimistunnistimen magneetin kiinnitystä varten? Näkee nykyisestä kiekosta.

Joo sepä tuossa hieman vaivaakin kun ei kauheesti liikkuavia osia ole ja ongelma varmaan aika sormepäiden ulottuvilla, mutta hankala löytää. Varmaan riittää jo sekin mikäli jokin osa on vain vinossa hieman. Tuosta rasvan määrästä on aika paha sanoa varsinkin kun ekaa kertaa noiden kanssa väsään. Tässä kuvaa miltä hubin sisus näytti kun vapaaratas irroitettiin akselinsa kanssa: https://aijaa.com/9OkXVX

Tuo lainaus kyllä kertois aika paljon miksi ei löydy oikein keinoja saada tuota vapaarattaan akselia irti :)

Uutta kiekkoa ajatellen, kyseessä on 27,5" koko plussarenkaita käyttäen ja tosiaan 6-bolt. Ymmärtääkseni myös 12x148. Hakusessa juurikin kyseisenlainen edullinen kiekko korvaamaan nykyistä. Sinäänsä ei kauheata upgradea tarvi kun pääsisi edes näitä nykyisiä kunnolla kuluttamaan :D Focuksen sivulta RIMS-kohta sanoo "RaceFace AR40 Offset".

Kuminauha
09.08.2021, 10.17
Tässä nyt ois muutama ehdokas. Oliko siis pelkkä takakiekko vai setti?

https://www.bike-components.de/en/Fulcrum/E-Fire-5-Disc-6-bolt-Boost-27-5-Wheelset-2019-p66662/
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/H-1900-SPLINE-35-Boost-Disc-6-bolt-Hybrid-27-5-Wheelset-2020-p72518/

|le
09.08.2021, 10.43
Tässä nyt ois muutama ehdokas. Oliko siis pelkkä takakiekko vai setti?

https://www.bike-components.de/en/Fulcrum/E-Fire-5-Disc-6-bolt-Boost-27-5-Wheelset-2019-p66662/
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/H-1900-SPLINE-35-Boost-Disc-6-bolt-Hybrid-27-5-Wheelset-2020-p72518/

Äh, joo siis takakiekko pelkästään :) Kuinkahan korkeelle noissa hyppii hinnat jos ei ihan priimaa hae, muttei aivan sitä surkeintakaan. DT Swiss ymmärtääkseni jo varsin laadukasta kamaa.

ruuduntakaa
09.08.2021, 10.46
Äh, joo siis takakiekko pelkästään :) Kuinkahan korkeelle noissa hyppii hinnat jos ei ihan priimaa hae, muttei aivan sitä surkeintakaan. DT Swiss ymmärtääkseni jo varsin laadukasta kamaa.

DT Swiss E1900 ainakin omaa huikean hinta-/laatusuhteen. Ei mitään järkeä maksaa enempää, jos ei sitten oman mielenrauhan takia. Tai jos jyrää parkissa todella lujaa.
Mä en ole noita rikki saanut. En edes vekkiä aikaiseksi.

Toki vapaaratas voi kytkeä rivakammin, mutta itse en ole kokenut ongelmaksi.

https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-wheel-set-792391

https://www.bikeradar.com/reviews/components/wheels/wheel-sets/dt-swiss-e-1900-spline-30-wheelset-review/

hphuhtin
09.08.2021, 11.04
Tuo enkunkielinen osuus oli varmaan jossain nguide.eu-saitilla, en muista enää miten siihen päädyin.

Nyt kun mietin tuota ääntä, niin tulee mieleen että olisikohan mahdollinen paikka mistä se voi tulla, olla se osa mikä tulee kynsiin sivulta päin? Rytmi on aika sama kuin kynsistä tulee. Olisiko se pyörivä osamitä vasten kynnet sivuttain tulevat, vähän epätasainen?

Itse ostaisin suoraan jonkun siedettävän kiekkosetin eu+taka ja jättäisin sen sitten nastarenkaille. Enemmän hyötyä kuin yhdestä kiekosta. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Niinjuu, olikos tuo Shimano 12s nyt sitten? Microspline? Vai Shimano 11s?

Kuminauha
09.08.2021, 11.06
DT Swiss E1900 ainakin omaa huikean hinta-/laatusuhteen. Ei mitään järkeä maksaa enempää, jos ei sitten oman mielenrauhan takia. Tai jos jyrää parkissa todella lujaa.
Mä en ole noita rikki saanut. En edes vekkiä aikaiseksi.

Toki vapaaratas voi kytkeä rivakammin, mutta itse en ole kokenut ongelmaksi.

https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-e-1900-spline-30-29-wheel-set-792391

https://www.bikeradar.com/reviews/components/wheels/wheel-sets/dt-swiss-e-1900-spline-30-wheelset-review/

6 viikon toimitus ei varmaan tässä nyt oo se mitä haetaan. Muuten toki. Myös tuo 30mm id ehkä vähän kaponen plussarenkaille, toki kyllä noi 2,8" varmaan 30mm id:lläkin menee. Itse myös ostasin suoraan DT swissiä, vaikka vähän maksaakin enemmän kun olit suunnitellu. Varaosia ja huolto-ohjeita on hyvin saatavilla ja täten melko ikuiset kiekot. Saa tosta kiekkosetistä toiset kiekot just esim talvikäyttöä varten.

|le
09.08.2021, 11.38
Tuo enkunkielinen osuus oli varmaan jossain nguide.eu-saitilla, en muista enää miten siihen päädyin.

Nyt kun mietin tuota ääntä, niin tulee mieleen että olisikohan mahdollinen paikka mistä se voi tulla, olla se osa mikä tulee kynsiin sivulta päin? Rytmi on aika sama kuin kynsistä tulee. Olisiko se pyörivä osamitä vasten kynnet sivuttain tulevat, vähän epätasainen?

Itse ostaisin suoraan jonkun siedettävän kiekkosetin eu+taka ja jättäisin sen sitten nastarenkaille. Enemmän hyötyä kuin yhdestä kiekosta. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Niinjuu, olikos tuo Shimano 12s nyt sitten? Microspline? Vai Shimano 11s?

Ihan fiksun kuuloinen logiikka kyllä tuo, että jättäisi nykyisen setin nastarenkaille :) Kuulostais kyllä settikin ihan hyvältä tuon kannalta.

Kyseessä siis 12-vaihteinen ja Microspline.

PS. Kiitoksia jo noistakin ehdotuksista mitä muiltakin tuli :) Siellä näytti tosin olevan 29" kiekkoa @ruuduntakaa linkin takana :)

Kuminauha
09.08.2021, 12.30
Tämä on vastaava 27,5" 35mm id, 6-bolt, microspline. Ja heti saatavilla.

twentyniner
10.08.2021, 00.29
Kunnon takanapa ja sitten teettää vanhalle ihan laadukkaalle vanteelle uuden kiekon. Tähän olen omani kohdalla varautunut tietoisesti hankittuani fillarin jossa on Novatechin napa.

|le
10.08.2021, 09.50
Tämä on vastaava 27,5" 35mm id, 6-bolt, microspline. Ja heti saatavilla.

Tää ois kyllä houkutteleva paketti vaikka onkin suht hintava. Luulis olevan sitten melkoinen upgrade nykyisiin kiekkoihin.

Mitäs muuta kiekkojen suhteen täytyy vaihdella, muuta kuin itse kumit ? Jarrulevy täytyy varmaan ostaa myös ja jonkinlainen Focuksen/Boschin osa mukaan kun vauhtia mittaava magneetti näyttää olevan jarrulevyssä kiinni.

Kuminauha
10.08.2021, 13.51
Tää ois kyllä houkutteleva paketti vaikka onkin suht hintava. Luulis olevan sitten melkoinen upgrade nykyisiin kiekkoihin.

Mitäs muuta kiekkojen suhteen täytyy vaihdella, muuta kuin itse kumit ? Jarrulevy täytyy varmaan ostaa myös ja jonkinlainen Focuksen/Boschin osa mukaan kun vauhtia mittaava magneetti näyttää olevan jarrulevyssä kiinni.

Oisko magneetti tällänen?

https://www.bikester.fi/bosch-magneetti-6-pulttinen-nopeusanturiin-slim-M921994.html

Kiekkojen vaihdossa tarvii toki myös takapakka vaihtaa/olla toinen valmiina kiinni. Myös sitten sisäkumeja tarvii jos niitä käyttää. DT swissit tulee valmiina tubeless teipattuna ja venttiilit mukana, joten sekin helppoa pitäisi olla, ainakin omat DT swiss tubeless asennukset on ollu lasten leikkiä.

Pertsa78
13.08.2021, 15.15
Larusta ostin pari näitä reppuun varaosiksi, kun nyt haettiin itselle ja vaimolle jam2 6.9 ninet
https://larunpyora.com/tuote/bosch-nopeusanturi-magneetti-jarrulevyyn/

|le
15.08.2021, 18.51
Näinhän siinä kävi, että oma pyörä tai vähintään takarengas lähtee kiertoreissulle Saksaan ja tulee takaisin ties milloin. Tässä välin ois toki hyvin aikaa napata jotain varaosia myös tilaukseen, joita tulee joku päivä kuitenkin tarvitsemaan :) Uudet kiekot ovat yksi asia, mutta mitä arvon Focuslaiset suosittelevat ns. takataskuun varaosien suhteen, mistä kaupasta paras saatavuus/hinta ?

- Ketjut (suosituksia merkistä/mallista ?)
- Aiemmin vastatut magneetit jarrulevyyn
- "Derailleur hanger" osia vois olla myös pari kirjaimellisesti takataskussa jos pääsee maastossa vääntymään ellei jopa menemään poikki, jolloin matka tyssää siihen
- Mitäs muuta ?

Ois varsin ideaalista jos osat saisi yhdestä ja samasta paikkaa samoilla postikuluilla :) Jos siis löytyy ehdotuksia juuri Focuksen Jam2:een passaavista niin kelpais oikein hyvin.

petev
15.08.2021, 19.48
Takavaihtaja, niitä on jo kaks menny jostain syystä

|le
15.08.2021, 19.51

Oho, minkälaista merkkiä/mallia oot suosinut?

hphuhtin
15.08.2021, 20.52

Mistä kohtaa on hajonnut? Mulla meni yksi kuvan tapaan, ajoin hajoamishetkellä ojasta yli. Ajattelin liittyvän siihen, että edellisellä ajokerralla tuli ajettua pyörä aika korkealta vauhdissa alas, iskarit pohjaan ja kova paukaus kuului jostain, silloin en vaan löytänyt mitään jälkeä mistään.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210815/9c0bb42963d3adf7835147466bca7217.jpg

petev
15.08.2021, 21.45
Alkuperäine XT katkes, kun osui kaatuneeseen puuhun ja sit tilasin pari SLX:ää hyllyyn ni eikös oksa mennyt rissojen väliin ja väänsi se häkin. Noh eiköhän noista saa yhden toimivan yhdistettyä. Shimpan SLX ajaa asiansa ja on halvempi niitä uusia.

hphuhtin
16.08.2021, 00.55
Ok, ei siis mitään varsinaisesti pyörästä johtuvaa. Toi Di2 myös kirpaisi vähän ;)

petev
16.08.2021, 08.30
Enemmän taitaa kertoa kuskista, kuin pyörästä ??

ruuduntakaa
16.08.2021, 08.40
Ajattelin liittyvän siihen, että edellisellä ajokerralla tuli ajettua pyörä aika korkealta vauhdissa alas, iskarit pohjaan ja kova paukaus kuului jostain, silloin en vaan löytänyt mitään jälkeä mistään.

Liian lyhyt ketju?

hphuhtin
16.08.2021, 09.27
Liian lyhyt ketju?

Ehkä mahdollista, mutta sitten olisi tehtaalta ollut lyhyt. Saatoin vaihtaa ketjun vaihtajan vaihdon yhteydessä, joten varmasti ei enää näe, vaikka samaan mittaan olisin laittanut. Pitääpä tarkistella miltä näyttää. Ehkä myös se vaikuttaa mikä vaihde oli, mutta ei mitään käsitystä mikä olisi ollut sillä pamaushetkellä.

ruuduntakaa
16.08.2021, 09.38
Täpäristä kannattaa aina tarkastaa asia, ketju suurimmalle takarieskalle ja iskarista ilmat pois.
Omassa Levossa oli aivan liian pitkä ketju tehtaan jäljiltä. Vaihtaminenkin parani kummasti kun lyhensi sopivaksi.

Puskissa
18.08.2021, 14.07
Omastakin pyörästä lyhensivät ketjua ensihuollossa. Huoltomestari totesi, että monessa saksalaisessa on jostain syystä jätetty liian pitkäksi.

twentyniner
01.09.2021, 10.02
Onko kukaan vaihtanut 35mm stemmiä +tankoa pyöräänsä? Mistä löytyy Kioxin kiinnike 35mm, niin että sen saa samanlailla vasemmalle puolelle ja tangon alapuolelle?

twentyniner
16.09.2021, 23.47
Orbean teline on säädettävä, onnistuu Kioxin asennus joko tangon etu- tai takapuolelle. Ibikestä Larusta löytyi moinen 35mm tangolle.

|le
24.09.2021, 14.28
Onko havaintoa mistä kaupasta löytäis näppärästi Focus Jam2:n tai vastaavan mallin käsikahvat/tupit ? Ne ihan perus mukanava tulevat tupit ? Lähtee oma Jam2 palautukseen ja olen onnistunut hukkaamaan alkuperäiset niin täytynee ostaa tilalle uudet :)

Ketjurasva
24.09.2021, 17.01
Kolme kesää ajanut Jam2 6.7 Plus 2019lla, ihan tyytyväinen ollut. Mielessä kuitenkin vaihtaa, ehkä Jam 6.8 Plussaan. Saankohan mitään hyötyjä? Onko parempi tuo Bochin kone? Tuossa mullahan Shimano E8000. Akku ainakin suurenisi.
Työpaikalta saisin nyt hommattua työsuhdepyörän ja sen takia aloin miettii... Paljonkohan tuosta vanhasta saisi kun myisi, parituhatta vähän yli ajettu ja ihan kunnossa ja kaikki toimii.

Potentiaali
26.09.2021, 14.19
Onko havaintoa mistä kaupasta löytäis näppärästi Focus Jam2:n tai vastaavan mallin käsikahvat/tupit ? Ne ihan perus mukanava tulevat tupit ? Lähtee oma Jam2 palautukseen ja olen onnistunut hukkaamaan alkuperäiset niin täytynee ostaa tilalle uudet :)

Omassa vuoden 2021 Jam²:sessa oli ainakin nämä gripit:

https://www.bike24.com/p2265309.html

|le
26.09.2021, 15.58
Omassa vuoden 2021 Jam²:sessa oli ainakin nämä gripit:

https://www.bike24.com/p2265309.html

Kiitoksia! :)

twentyniner
19.10.2021, 11.22
Mikäs pyörään tuli? Tuliko muuta kuin tuo takanapa ongelma?

twentyniner
27.10.2021, 13.34
Takaiskarin upgreigaus, onko kukaan vaihtanut takaiskaria? Mitä tuli tilalle, muuttuiko fillarin ajattavuus?

Itselläni painoa noin 100kg ja alkuperäisessä iskarissa saa pitää aika kovia paineita.

hphuhtin
30.10.2021, 09.56
Jamiahan on vaikka kuinka monella eri iskarilla, joten mikä on ”upgrade”. Ja kaipa hyvä olisi että keula ja perä pelaa yhteen.

Omassa on Foxin Float DPS ja onhan se mukavan pehmeä 75 kiloiselle. Menee kuin sohvalla. Luomussa on Float DPX2 Factory ja se on paljon napakampi, aivan erilainen. En silti kaipaa vaihtoa, mutta isommalla kuskin painolla tilanne voi olla toinen, jos nykyisen iskarin säätövaran puitteissa ei pääse hyvältä tuntuvaan lopputulokseen.

Mikä tuntuu olevan puute, mitä pitäisi korjata? Progressio? Herkkyys?

twentyniner
30.10.2021, 16.29
Tietääkseni otsikon mukaista Jam2 2021 mallista ei ole myyty kuin DPS iskarilla varustettuna?

Itse kaipaisin hiukan herkkyyttä takapäähän lisää.

hphuhtin
30.10.2021, 21.54
Ehkä 2021 oli sitten poikkeusvuosi. Aiemmin oli eri malleja ja Foxin sivuilla tälläkin hetkellä on esillä myös Rockshox-malli ”6.7”. Sori että erehdyin vastaamaan.

twentyniner
30.10.2021, 22.11
Ehkä 2021 oli sitten poikkeusvuosi. Aiemmin oli eri malleja ja Foxin sivuilla tälläkin hetkellä on esillä myös Rockshox-malli ”6.7”. Sori että erehdyin vastaamaan.

Omasta mielestäni vastasin varsin asiallisesti, ei tarvitse vetää hernettä nenään. DPS:n tilalle etsin hiukan herkempää, tuon kanssa joudun käyttämään korkeita paineita ja tämän vuoksi herkkyys on hakusessa. Netti selailemalla Jam2 on aika vaikea saada mahtumaan tuota perus iskaria kummoisempaa, etenkään S&M-koossa, L-koko hiukan helpottaisi mahtumista.

Ja olet oikeassa, 6.7 mallissa on Rokkarin iskari.

hphuhtin
30.10.2021, 22.59
No ehkä herne ilmaantui nenään turhan herkästi, myönnetään.. valitettavasti ei ole herkkyyden suhteen muuta neuvoa kuin että ehkä voisi selvittää saako DPS:ään spacereita/tokeneita ilmatilaa pienentämään. Nopeampi progressio, matalampi paine alkuun ja sitä kautta herkkyyttä?

Jase
16.02.2022, 14.56
Tuntuu että avustus leikkaantuu 23km/h nurkilla pois GPS:stä katottuna (suora tie, keskellä peltoa, hyvä signaali jne). Kioxista kun koettaa säätää renkaan ympärysmittaa oikeaksi niin loppuu alapäästä asteikko kesken.

Jostain luin, että Boschiin voi olla konfiguroituna 29" rengas ja mullahan on 27.5 kiekot. Paikallinen kivijalka levitteli vain käsiään kun ei ole Focuksen edustusta. Onko muilla aiheesta kokemuksia vai onko tämä ihan normaalia?

ruuduntakaa
16.02.2022, 15.10
Kun vaihdoin Levoon 27.5 kiekot myyjäliike muutti rengaskoon 29->27.5

S50B32
16.02.2022, 18.04
Bosch ampuu kyllä systeemillään omaan jalkaan. Mulla joskus Purioniin muutettiin halkaisijaa, vaikutus oli vain mittarinopeuteen. Niin jäi 25 km/h haaveeksi avustetettuna, hieman yli 23 km/h ja avustus oli nollassa. Jossain oli ne vakiomoodien käppyrät nähtävillä, 18 km/h jälkeen avustus häipyy lineaarisesti nollaan teoreettista 25 km/h lähestyessä.

JusE83
19.05.2022, 22.11
Itseä kiinnostelisi kuulla kokemuksia Jam2 6.8 mullet -muutoksista?
Tuli tässä nimittäin moinen kapistus hommattua itselle vajaa kuukausi sitten ja on kyllä meno tuolla maistunut aika mainiosti.
Hieman kuitenkin polttelisi tuo mulletiksi muutamien kun tuli talvella sähkötäpäri-kuumeissa testailtua uutta Levoa ja tuntui kyllä tosi ketterältä kapeilla talvipoluilla.
Levo jäi tuolloin kauppaan ihan hintapolitiikan takia tosin mutta itselle ensimmäinen maistiainen mullet -rengastusta jäi kyllä ihan positiivisena mieleen.

Ihan pieni sijoitus kun tuo kiekon ja renkaan hankinta ei tietysti ole niin hieman mietityttää, että onko sijoitus sen arvoinen.

JusE83
22.05.2022, 20.05
Edelliseenkään ei ole vielä tullut vastausta mutta laitetaanpa jo uutta putkeen ;)
Eli mites moottorinsuojat, onko kukaan löytänyt mistä moisia?
Itselle tämä on ensimmäinen sähkäri ja jotenkin kuumottaa tuo moottorin sijainti kun on niin tarjolla kiviin yms.
Googlettelulla löysin ainoastaan tämän:

https://www.avs-racing.com/index.php/en/store/mtb-carbon-fibre-frame-protection/focus-e-bike-engine-skid-plate

On varmaan ihan pätevä mutta näinköhän olisi tälle jotain vaihtoehtoja...?

ArtoW
23.05.2022, 09.30
Edelliseenkään ei ole vielä tullut vastausta mutta laitetaanpa jo uutta putkeen ;)
Eli mites moottorinsuojat, onko kukaan löytänyt mistä moisia?
Itselle tämä on ensimmäinen sähkäri ja jotenkin kuumottaa tuo moottorin sijainti kun on niin tarjolla kiviin yms.
Googlettelulla löysin ainoastaan tämän:

https://www.avs-racing.com/index.php/en/store/mtb-carbon-fibre-frame-protection/focus-e-bike-engine-skid-plate

On varmaan ihan pätevä mutta näinköhän olisi tälle jotain vaihtoehtoja...?

En ole muita valmiita löytänyt. Ajattelin tehdä/teettää itse tuon, varmaan hyvin pitkälti saman mallinen kuin tuo AVS, mutta miettinyt 2mm teräksen käyttöä. Tuo alumiini kun ei luista kiven päällä.

JusE83
23.05.2022, 15.46
Itsellä ei kyllä taida rahkeet eikä välineet riittää moisen tekemiseen itse... :rolleyes:
Teettäminen tietysti voisi olla yksi vaihtoehto mutta malli ja mitat pitäisi saada kyllä hyvin selvitettyä työn suorittajalle.

JusE83
24.05.2022, 21.07
Ei taida mullet-kokemuksia sattua nyt kohdalle... ?

petev
24.05.2022, 22.21
Ei taida mullet-kokemuksia sattua nyt kohdalle... ?

oli mulla talvella mulletina, empä huomannut kyllä mitään eroa. Syy oli se, että sattui olemaan 27,5 nastat tallissa niin hommasin 27,5 kiekon taakse. Ehkä ainut ero oli, että saattoi hiukan enemmän ottaa kammet osumaa, mutta mulla oli samassa asennossa, kuin 29, kun oli 3,0” rengas.

JusE83
25.05.2022, 14.12
Itse löysin yhden videon YouTubesta missä tehtiin tuo mullet -muutos ja koeajelulla ohjastaja kehui maasta taivaisiin muutoksen :D
Mutta voihan se olla, ettei tule tuohon lähdettyä kun on juurikin kohtalaisen iso sijoitus eikä omaa fiilistä asiaan tietysti oikein voi arvailla etukäteen.
En usko, että huonompaan suuntaan menisi kuitenkaan mutta jos ei isoa eroa edes huomaa niin ehkä ei maksa vaivaa...
Ja varsin toimivahan se paketti tuossa on nytkin ei siinä, pirun hauska kampe kaikenlaiseen ajoon :D

Jase
25.05.2022, 22.19
Ei omia kokemuksia, mutta tällaisen linkin olin laittanut ylös moottorin suojasta

https://www.facebook.com/StandUpMTB/

Olikohan vähän halvempi kuin tuo AVS

JusE83
26.05.2022, 19.39
Hieman noilta etsiskelin ja löytyi nettisivu ja ebay - myyntiäkin mutta ei tuntunut olevan tarjolla suojaa Focukseen.
Nettisivuilla luki vaan "coming" Focuksen osalta.
Hinnat tuntui kyllä olevan aika hyvin viiden kympin luokkaa joten halvempaa tuntuisi olevan ihan mukavasti.

JJT
27.05.2022, 17.14
Täällä on Jam2 mullettina ja ajettu jo useampi sata kilsaa. Itsellä siis se plus malli. Eteen vaihdoin 160 millisen keulan ja 29 eturenkaan. TAkana on 27.5 2.5 rengas. Hyvän tuntuinen ja suht koht ketterä, mutta ero painossa aiempaan Meridaan kyllä huomaa. Rengas on todella lähellä runkoa ja pyörä toimii hyvin mullettina. Talven ajan 3" nastalla 29 asennossa. Itsellä on myös tuo AVS moottorisuoja.

JusE83
27.05.2022, 20.30
Voihan se tietysti olla, että jossain vaiheessa tulee tuota mullet -kuviotakin testailtua varsin jos sattuu joku sopivan hintainen kiekko kohdille.
Mutta toisaalta kun on tuollaisekin hyvinkin tyytyväinen pyörään, niin ei sinällään painetta aktiiviseen etsintään.

Itselle kyllä tuo 150mm on tuntunut riittävän varsin hyvin vaikka välistä tulee hieman ilmaakin renkaiden alle otettua. Hypyt nyt on tosin aika setämies-meiningillä suoritettuja joten mitään kunnon lentoja ei itsellä tule :D

Jossain lontoon kielisessä arviossa taisi olla mainittunakin, että jousto on 150mm mutta tuntuu enemmältä.
Melkein itse voisin tuon kyllä allekirjoittaa.

JusE83
14.06.2022, 08.45
Kysellääs taas :D

Eli jos tässä vaiheessa alkaa jo saapuvaa talvea ennakoimaan nastojen hankinnan merkeissä (tuumasin, että ehkä fiksumpi hyvissä ajoin eikä juuri sesongin alussa) niin minkä levyisiä on saatu mahtumaan Jam2 6.8:n? Kyllähän tuohon laittaisi mielellään mahdollisimman leveät mitkä vaan mahtuu maalipintaa pahoinpitelemättä.

Kyseessähän on siis juurikin tämä malli:

https://www.focus-bikes.com/int/1069721-jam-6-8?color_combo=119927#

petev
14.06.2022, 09.19
Kysellääs taas :D

Eli jos tässä vaiheessa alkaa jo saapuvaa talvea ennakoimaan nastojen hankinnan merkeissä (tuumasin, että ehkä fiksumpi hyvissä ajoin eikä juuri sesongin alussa) niin minkä levyisiä on saatu mahtumaan Jam2 6.8:n? Kyllähän tuohon laittaisi mielellään mahdollisimman leveät mitkä vaan mahtuu maalipintaa pahoinpitelemättä.

Kyseessähän on siis juurikin tämä malli:

https://www.focus-bikes.com/int/1069721-jam-6-8?color_combo=119927#

Mulla oli edessä Piikkisika 2.8 ja takana Wratchild 3.0, tosin se oli 27,5” vanteella

hphuhtin
15.06.2022, 23.15
Vaikka on 2021 ketju niin kysynpä että onko 2019 malliin (Shimano E8000) kukaan täällä mitään moottorin pohjapanssaria laittanut, kuten Boscheista tovi sitten keskusteltiin? Eipä se juuri kolissut ole, mutta jos olisi joku valmis malli. Bash Guard E8000 googlaamalla en pitkälle päässyt ;)

ArtoW
20.06.2022, 12.35
Kysyin piruuttani Focukselta olisiko ollut mahdolista saada rungosta piirustuksia pohjapanssarin tekoa varten, en saanut. Mutta alla vastaus koskien tuon panssarin tarpeellisuudesta.

We would also like to mention that the bikes were deliberately designed without skidplates in close cooperation with the Bosch engineers to allow effective cooling/heat dissipation and to create the slimmest possible line. The Bosch motors have a stable die-cast housing and can therefore withstand any stress that may occur in sporty riding (e.g. stone impacts from below or contact with trees/rocks).

Our FOCUS development team have been testing the new bikes (JAM², Thron², Jarifa²) for a long time and have not had any problems. Ground contact is extremely rare, even in extreme terrain, and there was no damage to the engine.

JeyJey
20.06.2022, 13.27
^ Minä taidan ajaa sitten aikalailla väärin kun melkein joka lenkillä moottori osuu vähintään puunrunkoon eikä ole harvinaista, että moottori osuu kiveenkin... Valmistajalle voisi jatkaa, että entä jos kuitenkin se motti osuu kiveen niin paljonko se sellaista kestää?

JusE83
20.06.2022, 16.44
Mulla oli edessä Piikkisika 2.8 ja takana Wratchild 3.0, tosin se oli 27,5” vanteella

Juu tuota 2.8 itsekin tuumailin, että on varmaan aika passeli tuohon

JusE83
20.06.2022, 16.54
Tuohan onkin ihan mielenkiintoinen tieto.

Itse en ole vielä panssarin hommaillut ja tuon perusteella ei sitä edes tarvitsisikaan.

Onhan tuo tietysti sinällään erikoinen toteamus, että osumat on erittäin harvinaisia mutta jokatapauksessa heidän väittämänsä mukaan moottori kestää osumat joten ei muuta kuin kovaa ajoa :D

Ja jos ei kestä niin pistää vaan vaatien uutta mottia pyörään Focukselta kun ei kestänytkään :D

ArtoW
20.06.2022, 18.13
Sain vielä lisätietoa kun kysyin, ulkoisesta iskusta johtuvat viat ei kuulu takuun piiriin.

Eli moottori kestää iskut, mutta niitä tulee todella harvoin ja jos tulee niistä johtuva hajoaminen, takuu ei korvaa :D

maustevoi
27.08.2023, 23.07
Mistä löytäisi laturin tähän Focus Jam 2, 2019 malliin ? Mekaanisen iskun (pienehkön) johdosta laturi ilmeisesti "rikki". Vielä olisi pyöräilykeliäkin..
Saisikohan joku tuon korjattua?..

hphuhtin
28.08.2023, 08.27
^kysyisin vaikka Larun pyörästä.

JusE83
29.08.2023, 15.32
Itseltä löytyy Focuksen Jam2 6.8 nine 2022.

Hieman olen päissäni pyöritellyt tahtotilaa päivitellä keulaa Foxin 36:n 160mm joustolla.
Mistään en vaan tahdo löytää faktaa miten tuo pyörä moisen muutoksen ottaa vastaan.
Dramaattinenhan tuo muutos ei toki ole mutta kyllähän se geometriaa muuttaa.

Jos nyt yhtään kartalla olen, niin ainakin keulakulmahan tuon myötä loivenisi hieman mutta se nyt ei välttämättä ole huono juttu. Kai :D
Muita vaikutuksia en oikein omalla geometrian ymmärryksellä tuosta osaa päätellä. Tai ainakaan miten ne vaikuttaa ajettavuuteen.

Onkos kukaan moista muutosta pyöräänsä tehnyt?

JJT
06.09.2023, 17.47
Täällä 160 mm domain nyt edessä ja hienosti toimii, ei muuttanut mitenkään dramaattisesti. Ihan jyrkimmissä kohdissa vähän kevyeltä keula tuntuu, mutta ei haittaa ja alamäissä on erittäin hyvä.

JusE83
06.09.2023, 18.50
Täällä 160 mm domain nyt edessä ja hienosti toimii, ei muuttanut mitenkään dramaattisesti. Ihan jyrkimmissä kohdissa vähän kevyeltä keula tuntuu, mutta ei haittaa ja alamäissä on erittäin hyvä.

Tuleeko ajettua paljon tiukkoja polkuja? Vaikuttaako pyörän ketteryyteen tiukoissa puun/kannon kierroissa ja ahtailla kinttupoluilla kikkailessa? Itsellä tulee myös tuotakin ajoa mutta välillä myös setämies-tasolla alamäkitouhuja.

edit:
Tuota kiipeämistä olen myös hieman miettinyt että miten vaikuttaisi.
Focuksella on kyllä toisinaan hieman haastavia oikein tiukat tekniset nousut juuri tuon keulan nousupyrkimysten takia ihan alkuperäiselläkin keulalla.