PDA

Näytä tavallinen näkymä : E-MTB Vaihteiston päivitys 12->8



Nagol
14.05.2021, 09.46
Kyselin tätä vähän jo aikaisemmin mutta vielä jäi vaivaamaan.
Olisiko jotain ihan oikeaa tietoa toimisiko tämä päivitys-setti paremmin minulla joka ajaa pääasiassa täysiä pienimmällä rattaalla työmatka-ajoa? Saa ehdottaa myös eri pienempää eturatasta jos näkee tarpeelliseksi.
Ja kyllä ymmärrän että minulla on maastopyörä, ymmärrän että nämä osat maksavat. Haluaisin vain että pyöräni toimisi hyvin kestävästi ja luotettavasti työmatkapyöränä.
Ja ongelma on edelleen se että tykkään ja haluan ajaa suurimmilla vaihteilla 99% ajosta.

Tällä hetkellä:
Vaihdevivut: Sram SX Eagle 12
Kampisarja: Shimano FC-E8000 36T
Takarataspakka: Sram SX Eagle PG1210 11-50T 12V
Takavaihtaja: Sram SX Eagle 12

Päivitys:
Vaihdevivut: SRAM EX1 - X-ACTUATION
https://www.bike24.com/p2185670.html
Takarataspakka: SRAM XG-899
https://www.bike24.com/p2185697.html (https://www.bike24.com/p2185670.html)
SRAM EX1 - X-HORIZON
https://www.bike24.com/p2185670.html

Tai vaihtoehtoisesti tämä Kitti:
https://r2-bike.com/SRAM-EX1-E-Bike-Upgrade-Kit-Base-Group-1x8

MRe
14.05.2021, 10.11
Mikään voimansiirto (pl. ehkä napavaihde) ei kestä jatkuvaa ajoa täydellä avustuksella ja suurimmalla vaihteella. En usko, että 8-lehtinen takapakka muuttaa tilannetta ratkaisevasti. Jos kerran ajo on 99% samalla vaihteella, niin tee tuosta sinkula, se voisi kestääkin. Ketjulinjan saisi silloin suoraksi.

Nagol
14.05.2021, 10.48
En mä aja kun Ecolla (joka muokattu aika raskaaksi) ja tiukassa paikassa Traililla(jota myös muokattu raskaammaksi) Kuvittelin että ketjulinja muuttuu paljon suoremmaksi jos napataan 4 turhaa ratasta pois. Jos ajaisin vaikka 7 vaihteella ecolla niin ei kai se nyt niin paljoa vedä ketjua mutkalle kuin 11 vaihe. Pahoittelen että joutuu vääntämään ratakiskosta mutta olen aika aloittelija näissä jutuissa. Ja kuten sanoin käytän suurimpia vaihteita eli 9-12 99% ajasta.


Mikään voimansiirto (pl. ehkä napavaihde) ei kestä jatkuvaa ajoa täydellä avustuksella ja suurimmalla vaihteella. En usko, että 8-lehtinen takapakka muuttaa tilannetta ratkaisevasti. Jos kerran ajo on 99% samalla vaihteella, niin tee tuosta sinkula, se voisi kestääkin. Ketjulinjan saisi silloin suoraksi.

hece
14.05.2021, 11.18
EX1 menee samalle tavalliselle HG vapaarattaalle kuin Eagle SX -pakka. Se on tosiaan 8-lehtisenä kapeampi kuin 12-vaihteset pakat mutta kuvien perusteella suurin 8. vaihde tulee samaan kohtaan eli nykyisen 12. vaihteen kohdalle. Ja pakan isoimman rattaan takana on spaceri. Eli ketjulinja suurimmilla vaihteilla paranee vain jos kammissa voi siirtää eturatasta ulommas. Kai se kestävä pakka on, on vain tuhottoman kallis. Shimanon tuleva LinkGlide 10 tai 11 olisi varmaan vastaus tähän kestävyyteen, mutta milloin lie tulee saataville.

MRe
14.05.2021, 13.07
Noihin 12-pakkoihin saa pieniä rattaita myös erikseen myytynä, jolloin ei ole pakko ostaa koko pakettia.

Marsusram
14.05.2021, 14.07
Rataspakan leveys Shimano vapaarattaalla on melkein sama (n. 40mm), rattaiden määrä/leveys vaan muuttuu kun vaihteiden määrä kasvaa. Rattaat siis kapenevat.
8v ei toimi sen paremmin kuin 12v.
Isompi eturatas on helpoin ratkaisu saada ketjulinjaa keskemmälle.
Ongelma on tosiaan tuo mainittu.

maalinni
14.05.2021, 14.43
Pystyykö muuten epyörään vaihtamaan eturattaan samalla tavalla kuin perinteiseen vai vaatiiko se ilmoituksen pyörän elektroniikalle? Siis, jos ratasmäärä muuttuu.

hece
14.05.2021, 14.58
On tuo EX1 oikeasti kapeampi kuin HG-vapaarattaan runko. Lisäksi 11s- ja 12s-pakoissa suurimmat rattaat menee vapaarattaan rungon sisäpuolelle. Siellä on isoille rattaille tilaa kun pinnat ovat lähempänä kiekon keskilinjaa lähempänä kehää.

https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2016/05/sram-EX1-e-bike-electric-mountain-bike-drivetrain-group05-768x512.jpg?ezimgfmt=ng:webp/ngcb13

https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/4-1463402117306-1wwxq4u90u5ij-643b476.jpg?webp=true&quality=90&resize=620%2C349
Using a spacer behind the cassette shifts its position and helps avoid cross chaining: using a spacer behind the cassette shifts its position and helps avoid cross chaining Victor Lucas/SRAM
https://www.bikeradar.com/news/sram-gives-e-mountain-bikes-a-little-something-extra/
Mutta eturatasta pitäisi tosiaan siirtää ulommas jotta ketjulinja parantuisi isoimmilla vaihteilla. Mutta samanhan voi tehdä millä vain pakalla, vaikka joku kevyt ja halpa 11-36 10s-pakka jos kevyimmille vaihteille ei ole käyttöä. Tällä hetkellä suurin kysymysmerkki on osien saatavuus.

quicksilver
14.05.2021, 15.13
Joku 10 - speed pakka + vaihtaja

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52484/nqdcj/Shimano-Deore-CS-HG50-10-speed-11-36T-rataspakka?list=OZCYkRZOMwjMK2Iqqwo3jYOuMWqgt1Jqyp Q1q9mCDiUhMWqd2jHqMuFciHY1HqYxY0I

Ja sitten ketjulinjan säätö parilla spacerilla eturattaan alle?

Edit: joskus ajoin Trekillä jossa oli tuo EX1 - setti ja se ainakin tökki todella paljon.

Zykkel
14.05.2021, 17.19
Tuo päivitys ei todennäköisesti toisi kovin paljoa kestävyyttä jos eturatas on alkuperäinen 36T? Eturattaan suurentaminen olisi parempi ratkaisu, koska silloin käyttäisit samalla polkemistyylillä isompaa takaratasta ja esim. kun käytetään pienimmän 11T sijasta 13T takarasta on siinä jo koon puolesta parempi kestävyys. Sähköpyörän moottori ei tiedä mitkä välitykset sinulla on asennettu ja sen puolesta vaihto onnistuu. Itselläni oli aikoinaan omassa Haibike/Yamahassa hiukan sama ongelma ja vaihdoin jo lähes uutena eturattaan 38T -> 42T.

Travelkicking
14.05.2021, 17.31
Pystyykö muuten epyörään vaihtamaan eturattaan samalla tavalla kuin perinteiseen vai vaatiiko se ilmoituksen pyörän elektroniikalle? Siis, jos ratasmäärä muuttuu.
Lisäsin 1x10 Deoreen pienemmän eturataan (32T). Kiinnike on 104 mm jaollinen ja sisäreunaan kiinni. Vanha 38T jäi ulkosyrjälle. Moottori on Brose T - ei vaadi mitään seurustelua elektroniikan kanssa. Sähköpyörät tuntuvat olevan turhaan harvaksi välitettyjä.

Kuminauha
15.05.2021, 22.24
Shimanon konetta kiinnostaa oikeastaan vaan kadenssi, eli kunhan se on 70-90 rpm välissä niin avustus toimii optimaalisesti.