Näytä tavallinen näkymä : V-jarrun herkistäminen?
Noin 15 vuotta vanhan perus-Crescentin käsijarrut vaativat melkoista voimaa että alkaa tapahtua. Onko joku helppo keino millä noita saisi herkistettyä? Vaijeritkin taitavat olla vielä alkuperäiset mutta ei niissä ruostetta näy.
https://www.dropbox.com/s/s0yp00lkqsr4mcu/crescent.jpg?raw=1
BB Holland
12.05.2021, 12.57
Halvat Avidin kahvat. Paljon paremmat kuin Shimanon. Voi myös vääntää jarrupaloja auran muotoon, ainakin kitinä loppuu toisaalta väitetään että teho heikkenee minä en ole huomannut
Halvat Avidin kahvat. Paljon paremmat kuin Shimanon. Voi myös vääntää jarrupaloja auran muotoon, ainakin kitinä loppuu toisaalta väitetään että teho heikkenee minä en ole huomannut
Unohtuikin laittaa kuva kahvasta:
https://www.dropbox.com/s/xzudegq7gl5cpfa/kahva.jpg?raw=1
Väittäisin, että jarrupalojen vaihto olisi tehokkain huoltohomma. Vanha kumi kovettuu.
Kumminkos se menee - pikkuisen edestä ottavammaksi kuin takaa, jos ei täydellisen suoraan saa. Eli aavistuksen V muotoon paloja siten että etureuna ottaa kiinni ensin? Jompi kumpi suunta auttoi jarrujen ulinaan - tai sitten se oli ihan urbaani legenda.
Mutta joo ääni uusille paloille - se on usein se pienimmän riesan tie ja selviää alta kympillä. Ja voihan ostaa jotain merkkituote hipopaloja, mutta kyllä ne halvimmatkin ovat hommansa hoitaneet.
BB Holland
12.05.2021, 15.29
Kyllä se on Motoliten jarruillakin havaittu ihan hiljan, että ulina loppuu kun laittaa auraamaan. Sitä en muista kuinka päin eikä sillä luultavasti ole väliäkään.
maalinni
12.05.2021, 15.36
Väittäisin, että jarrupalojen vaihto olisi tehokkain huoltohomma. Vanha kumi kovettuu.
Joo ja samalla ne uudet vaijerit ja kuoret. Myös jarrulänget voisi irroittaa ja voidella ne tapit, jos intoa riittää.
Totta uudet palathan ei herkistä jarrun liikettä - tekee siitä vain ottavamman ja jos liike ei ole haluttu, niin sitten vaijeri kanittanee kuoressa.
Etureunan kun laittaa ottaan ensin kiinni, niin ei pitäisi alkaa ulista eikä nypyttää.
Vaijerin ja kuoren vaihto tai länkien puhdistus (jos eivät käsin liiku sulavasti) ja rasvaus auttanee kahvan jäykkyyteen. Kuten edelläkin jo mainittiin muutamaan otteeseen.
Väittäisin, että jarrupalojen vaihto olisi tehokkain huoltohomma. Vanha kumi kovettuu.
Pitää nekin vaihtaa, mutta kahvan jäykkyyteen ne eivät kyllä voi vaikuttaa (tässä tapauksessa ainakaan).
Marsusram
12.05.2021, 16.08
Vaijerin ja kuoren vaihto tai länkien puhdistus (jos ei vät käsin liiku sulavasti) ja rasvaus auttanee kahvan jäykkyyteen. Kuten edelläkin jo mainittiin muutamaan otteeseen.
Mutkalla olevan kuoren metalliputkiosuuden herkistely myös, voi vanhassa olla ruostetta sisällä.
Kuvasta näkee, näkeeköhän oikein, että vanteeseen on kulunut syvä ura jarrutellessa? Jos noin on, jarrupalat ovat hyvin kovat, palojen vaihto paikallaan ja vanteenvaihtokin on lähellä.
Voi olla jousetkin kuoleutuneet... Kannattaa harkinta koko setin uusinta, nelisenkymppiä kahvat ja länget...
Eiköhän mene niin yksinkertaisella konstilla, jotta jotain riitävän ohutta öljyä pistää kaikkiin niihin kohtiin, jossa kitkaa tarvii vähentää.
Eikä tarvii purkaa mitään voitelua varten. Fillaria vaan kääntelee sopiviin asentoihin, jotta saa öljyä menemään tarvittaviin paikkoihin.
Tuskinpa öljy pelasta 15v vanhoja vaijereita eikä väsyneitä jousia... Muuten kitkapisteet aika vähissä.
Kylläpä ne on ruukannu vaijerien ja kuorien vaihtamalla herkistyä. Ei oikeen luista se vaijeri enää siel kuoressa ku ruostetta ja muuta paskaa.
Lähetetty minun SM-T725 laitteesta Tapatalkilla
Nyt on uudet vaijerit ynnä jarrupalat ostettu, mutta vaijeria ja kaapelikuorta pitäisi lyhentää. Minkälaista työkalua siihen kannattaisi käyttää (yritin kyllä hakea mutta hintsusti löytyi vastauksia)?
Jotkut kunnon vaijerileikkurit, eikä mitkään kuparille tarkoitetut. Esim. nää on ihan kelvot: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/sakset-ja-leikkurit/erikoissakset-ja--leikkurit/vaijerin-katkaisin-2000022429
Ja jos kuori menee leikatessa vähän lyttyyn, niin jollain piikillä ronkkii ja pyörittelee aukon muotoonsa. Etujarru on yleensä paljon helpompi pitää hyvänä, koska vaijeri on lyhyempi ja tekee vähemmän mutkia.
Ja tosiaan kannattaa ehkä länget tarkistaa, längen pitäisi toimia napakasti (jouselle on yleensä kolmen pykälän säätö) ja pehmeästi (rasvaa sinne runkotappiin). Jarrukahvan sarana kannattaa myös öljytä.
Kyllä noissa V-jarruissa on "portaaton" jousen kireyden säätö. Ainakin itsellä olevissa. Se kuvassakin oleva alin pikkuruuvi. Kummallakin puolella tietty omansa.
maalinni
13.05.2021, 20.00
Kyllä noissa V-jarruissa on "portaaton" jousen kireyden säätö. Ainakin itsellä olevissa. Se kuvassakin oleva alin pikkuruuvi. Kummallakin puolella tietty omansa.
Sillä on tarkoitus säätää liike symmetriseksi.
V-jarrun länkien välissä olevan vaijerin ympärillä oleva kumiluttana tuntuu olevan kanssa "aavistuksen" kovettunut. Mikähän sen nimi on, saako niistä ostettua jostakin erikseen ja kuinka paljon toimintaan vaikuttaa jos sen jättäisi pois? Ilmeisesti ideana on että lukkojarrutukseen tarvitaan suhteessa enemmän voimaa kuin kevyeeseen.
V-jarrun länkien välissä olevan vaijerin ympärillä oleva kumiluttana tuntuu olevan kanssa "aavistuksen" kovettunut. Mikähän sen nimi on, saako niistä ostettua jostakin erikseen ja kuinka paljon toimintaan vaikuttaa jos sen jättäisi pois? Ilmeisesti ideana on että lukkojarrutukseen tarvitaan suhteessa enemmän voimaa kuin kevyeeseen.
Eiköhän se ole pellkkä pölysuoja vai sekoitanko nyt jonkun osan??
Eiköhän se ole pellkkä pölysuoja vai sekoitanko nyt jonkun osan??Joo, eiköhän ole just se. Voipi heittää roskiin.
Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla
Nykyisillä jarrupaloilla saa paremman tehon, kun siirtää noiden tapeissa olevien hilujen järjestystä, noilla saa länkien V:tä lisää. Tuo kumituttikin saa samalla lisää tilaa.
Nyt nuo länget ovat jo kovin lähellä toisiaan, jonkin verran aherrusta vaatii uudelleen asennus.
Kyllä noissa V-jarruissa on "portaaton" jousen kireyden säätö. Ainakin itsellä olevissa. Se kuvassakin oleva alin pikkuruuvi. Kummallakin puolella tietty omansa.
Tarkoitin reikiä canti-tappien vieressä, joista johonkin jousen pää tökätään. Saa lisää voimaa jouseen, ellei sitten satu olemaan jo valmiiksi kireimmällä asetuksella.
https://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/cantiT_002.jpg
Tuossa saattaisi kysyjälle olla yksi tarkistuksen paikka jarrujen tehon parantamiseen, nuo kolmiportaiset palautusjousen säädöt, jouset ovat hyvin jäykät ja jos ovat liian jäykiksi asennettuna, vaatii kahvasta puristaminen paljon ylimääräistä voimaa.
Niillä pikkuruuveilla jousivoimaa hienosäädetään jotta jarrupalat eivät laahaa kummaltakaan puolelta vanteeseen ajon aikana, siis tasataan palojen väliä, eikä se ole aina kovin helppoa näissä.
Puskiksen neuvo hyvä, valitsemalla tiukempi reikä niin löytyy voimaa lisää. Pikkuruuvit tosiaan tehty säätöä varten.
Jotkut kunnon vaijerileikkurit, eikä mitkään kuparille tarkoitetut. Esim. nää on ihan kelvot: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/sakset-ja-leikkurit/erikoissakset-ja--leikkurit/vaijerin-katkaisin-2000022429
Ja jos kuori menee leikatessa vähän lyttyyn, niin jollain piikillä ronkkii ja pyörittelee aukon muotoonsa. Etujarru on yleensä paljon helpompi pitää hyvänä, koska vaijeri on lyhyempi ja tekee vähemmän mutkia.
Ja tosiaan kannattaa ehkä länget tarkistaa, längen pitäisi toimia napakasti (jouselle on yleensä kolmen pykälän säätö) ja pehmeästi (rasvaa sinne runkotappiin). Jarrukahvan sarana kannattaa myös öljytä.
Bilteman sivujen mukaan Tampereella näitä olisi 10+ hyllyssä, mutta olivat jossain "hukassa". Nettikaupan kauttakaan tilaaminen ei onnistu koska niitä ei ole keskusvarastolla yhtään. Löytyyköhän muualta järkevässä hintaluokassa olevaa vastaavaa härveliä?
Motonetissä näyttää olevan tällaisia, onko joku testannut: https://m.motonet.fi/fi/tuote/762996/Vaijerileikkuri-200-mm
Ei katkea noilla, hyvät sivuleikkurit katkaisee vaijerin ja molemmat kuoretkin. Motonetissa on pyörätyökaluissa kaapelileikkurit, mut maksaa jotain 27,-
Itsellä Bahcon sivuleikkurit, toimii kyllä...
Juu Bahco on se hyvä, tuohon rinnalle kotalaiset vaijerileikkurit, koska noiden tarve harvakseltaan, sivuleikkureita taas tarvii niiin monessa kohtaa.
^Katkeaa kyllä vaijeritkin vaikka hieman vaatii voimaa... Vanha hyvä konsti että vaijeri pihtien väliin, pihdit jotain kovaa vasten ja sopiva napautus vasaralla, tulee kaunis leikkuujälki...
Vaijeri kyllä katkeaa nätisti peltisaksillakin mutta se vaijerikuori on hankalampi. Lopulta sain pummattua lainaan Felco C7 leikkurin jolla suht näppärästi meni, kunhan piti jonkun vaijerinpitkän kuoren sisällä leikatessa.
Nyt on vaijerit ja jarrupalat vaihdettu, kiitos kaikille avusta ja vinkeistä. Ei tässä kovalle tuntipalkalle päässyt, etenkin kun huomasin että ajatuksissani olin ostanut ensin vain yhden parin jarrupaloja... Mutta pääsipä näpräämään ja oppimaan.
Vielä vaijerin katkaisusta, tässä ketjussa on jo mainittu ne monet mitä omassa kokemuksessakin hyväksi havaittu, mutta vielä yksi knoppi, jarruvaijerin kuori, jossa on spiraalilanka sisuksissa, katkeaa siistimmin hyvillä Bahcon sivuleikkureilla kuin varsinaisilla vaijeripihdeillä. Kuorenpäistä tulee jokseenkin suorat, tarttee vain pyöreällä piikillä avata vähän päätyreikää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.