PDA

Näytä tavallinen näkymä : Taka-akselin irroitus fatbikestä.



JarskiAi
09.05.2021, 19.38
Noniin sain tuon akselin kannan pyöristettyä. Onko jotain pirkkaniksiä miten sais irti? Ja uusikin pitänee hommata, onko näissä fäteissä jokin yleispätevä akseli? Pyörä siis rock machine avalance e50 sähköfätti.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210509/76ab42a5ad08752f9016cc5873d17874.jpg

TuplaO
09.05.2021, 21.10
Hintsusti reilulla torxilla yrittäisin itse.

Kanuuna
09.05.2021, 21.22
Onko pyöristynyt pelkästään kuusiokolon alusta vai syvemmältäkin? Jos syvällä on vielä kuuskulmaa jäljellä, koittaisin saada avaimen syvemmälle ja vääntää uudelleen. Torxi tai iso vastakierretappikin voisi toimia.

JarskiAi
09.05.2021, 21.32
Kyllä, syvemmältä löytyi vielä ehjää kuusiokoloa. Kiitos vinkeistä. Sain akselin irti. Varmaankin tuolla akselilla vielä pärjää.
Momenttiavain täytyy hankkia, ettei vahingossa kiristä taas yli.

JarskiAi
09.05.2021, 23.04
Olisiko suosituksia momenttiavaimeksi sieltä edullisemmasta päästä?

laattamaa
10.05.2021, 10.04
Tavallaa nuo kestää vetää hyvinki tiukkaan kuhan muistaa rasvata kierteen ja käyttää kunnollista kuusiokoloavainta niin ei lipsaa ja mene kanta pilalle.

A.M.®
10.05.2021, 10.14
Olisiko suosituksia momenttiavaimeksi sieltä edullisemmasta päästä?

Mulla on tää setti, on toiminut niinkuin pitääkin

https://www.bikester.fi/bbb-torqueset-btl-73-momenttiavainsarja-M146062.html

Kuminauha
10.05.2021, 10.58
Noissa pitää laittaa se avain aina mahdollisimman syvälle, niin ei kyllä käsivoimin kohtuullisen kokoisella avaimella saa tota kantaa pyöreeksi. Semmonen ~5cm pitkällä vipuvarrella avain riittää sopivan momentin saavuttamiseen ja sitä ei sitten saa väännettyä liikaa kun vipuvarsi niin lyhyt

Antza44
10.05.2021, 13.22
Tavallaa nuo kestää vetää hyvinki tiukkaan kuhan muistaa rasvata kierteen ja käyttää kunnollista kuusiokoloavainta niin ei lipsaa ja mene kanta pilalle.Toisaalta alumiini pultti väsyy ylikiristyksestä ja sitten kas kerran se napsahtaa poikki vaikka aikansa se kestää.

Jehu
10.05.2021, 14.41
Toiseen keskusteluun laittamani työkaluvinkit noihin nylppääntyneisiin kuusiokoloihin:


Tässä vielä pari vaihtoehtoa:

https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/K%C3%A4sity%C3%B6kalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Vaurioituneen+ruuvin+ulosporaussarja+kuusikoloille/7430

tai ehkä

https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/K%C3%A4sity%C3%B6kalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Kuusiokoloavainsarja+Tecos+Rescue+34527620/7418

t. Janne

maalinni
10.05.2021, 15.52
Onneksi omissa akseleissa on paikat työkalulle molemmissa päissä. Huolto oli viimeksi vetänyt ihan helkkurin tiukkaan. Aika hellällä kädellä tulee itse kiristeltyä.

K.Kuronen
10.05.2021, 21.20
Biltemasta löytyy myös edullisia momenttiavaimia.

Itse vedän pulttiläpiakselit valmistajan ilmoittamaan kireyteen, että kiekkoa paikallaan pitävä, päätyholkkien ja dropouttien välinen kitka olisi riittävä. Sorapyörässä takana ollut kiristyslinkullinen oli tässä suhteessa vähän ongelmallinen ja akselissa oli jälkiä mahdollisesta liikkumisesta.

Situm
10.05.2021, 22.29
Mä olen nähnyt muutamia tapauksia, missä liian tiukalle vedetty akseli on lytännyt endcapin laakeria vasten ja paskonut vaparin.

_RiKu_
11.05.2021, 08.10
Mä olen nähnyt muutamia tapauksia, missä liian tiukalle vedetty akseli on lytännyt endcapin laakeria vasten ja paskonut vaparin.
Omassa painui kasaan aina kivikko juurakko ajelussa. Akseli aina vain löystyi vaikka oli oikeassa momentissa.

laattamaa
11.05.2021, 08.55
Toisaalta alumiini pultti väsyy ylikiristyksestä ja sitten kas kerran se napsahtaa poikki vaikka aikansa se kestää.

Tokkiisa kaikki pultit väsyy aikanaan ja heikkenee, nopiampaa kun vetää liian tiukkaan, eikähä se hyvästä koskaan ole jos vetää liika kiriälle, tuota näkee vaan usein että kanta nylvätään ja monasti vika on huonossa työkalussa,

Kanuuna
11.05.2021, 10.04
^Tai siitä, ettei työnnetä työkalua pohjaan. Mikä voi johtua myös huonosta työkalusta.

JarskiAi
11.05.2021, 10.26
Tuo kuusiokolon aukko on ilmeisesti sellainen kaks osanen, niin eipä sitä tiennyt että se jatkuu sinne syvemmällekin. Ainakin minulla sitä työkalua pitää vähän sovitella että se menee kunnolla.

MRe
11.05.2021, 10.29
Jossain jutussa oli aikanaan vinkkinä akselin kiinnityksestä & kiristyksestä, että tekee sen pyörän työkaluilla, jotta saa akselin irti metsässäkin. Nyt availin uuden pyörän takakiekkoa, joka oli tehtaan jäljiltä. Mitään saumaa ei olisi ollut saada sitä metsässä auki jollain minityökalulla. Usko meinasi loppua 30 cm varrellakin varustetulla kuusiokololla. Pariin kertaan piti raapia päätä, että onko tässä joku jippo vai mitä.

laattamaa
11.05.2021, 13.40
^Tai siitä, ettei työnnetä työkalua pohjaan. Mikä voi johtua myös huonosta työkalusta.
Jep