Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ohuet sorarenkaat



miz
07.05.2021, 12.05
Nyt kun on keskustelua paksuista sorarenkaista, niin tässä ottaisin vastaan vinkkejä kapeammista.

Nyt on alla 40mm Maxxis Ramblerit, tuo koko on maksimi mitä takapäähän mahtuu. Piti vielä nyppiä ne kumihitulat reunanappuloista ettei syö lakkapintaa rikki chainstaysta.

Seuraavat on varmaankin 38 koossa, onko parempaa vaihtoehtoa kuin Rambler?

Nykyiset silk shield suojatut on kestäneet hyvin ja on oikein hyvä yleisrengas, ei yhtään reikää parin tonnin ajolla, pintaakin vielä jäljellä.
Seuraavat voisivat kuitenkin olla vähän smootimmat ajaa. Eli 120 tpi ja exo suojaus Ramblerissa pysyttäessä.

Sliksiä, edes semiä en halua, vaan pientä nappulaa tulisi olla.
GK sk myös testattu, oli ok myös.

Hyvää kompromissia pito, kestävyys, mukavuus, rullaavuus ja paino huomioiden haussa.

miq
07.05.2021, 12.52
Mites olis Conti Terra Speed? Löytyy 35mm ja 40mm koossa, mutta mennee noihin annettuihin spekseihin, koska todellinen koko vanteella riippuu sitten paljon vanteen leveydestä.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-terra-speed

miz
07.05.2021, 12.59
Varmaan ihan hyvä vaihtoehto myös.
Kuvio muistuttaa Schwalbe x-onea, siitäkin renkaasta tykkäsin pidon ja rullaavuuden puolesta.

Tosin ne oli 33mm kapeina vähän turhankin kapeat ja alkoi kiemurtelemaan ja upottamaan herkästi pehmeällä alustalla.
Lisäksi ilmatilaa ylipäätään on kiva olla jottei tule iskuja vanteelle saakka liian helposti.

Oliskohan kauhea synti ajaa 38 takana ja 40 edessä..

Föhn
07.05.2021, 13.14
Anna mennä vaan!

Gary oin'
07.05.2021, 13.15
Vredestein Aventura on notkeakylkinen ja mukavasti rullaava, painokin maltillinen 410g 38mm koossa. Tässä on mielestäni hyvin kaikki palaset kohdallaan. Vuoden verran ollut 44-milliset alla Vagabondissa ja ei pahaa sanottavaa.

https://www.bike24.com/p2368574.html

miz
09.05.2021, 10.51
Itse asiassa kuvio voisikin olla kevyempi nyt kesällä. Ramblerit saa mennä toisille kiekoille huonomman pinnan lenkkejä varten ja odottelemaan sepeliä, jota ne tuntuu kestävän erittäin hyvin.

Tuo aventura ja nämä näyttää hyviltä:
https://www.bike24.com/p2370422.html

stenu
09.05.2021, 11.22
Vredestein Aventura on notkeakylkinen ja mukavasti rullaava, painokin maltillinen 410g 38mm koossa. Tässä on mielestäni hyvin kaikki palaset kohdallaan. Vuoden verran ollut 44-milliset alla Vagabondissa ja ei pahaa sanottavaa.

https://www.bike24.com/p2368574.html

Meillä on rouvan pyörässä 38-milliset Aventurat ja ne on kyllä kivat renkaat jos suht sileä kuvio keskellä ei haittaa. Rullaavat melkein yhtä hyvin kuin Challengen Gravel Grinder Prot, mutta eivät ole yhtä kulmikkaat ajaa. Gravel Grinderin iso reunanappula on vähän ärsyttävä kovemmalla alustalla kantatessa. Muuten Gravel Grinder on varmaan voittajarengas 38 mm kokoluokassa. IMO.

miz
09.05.2021, 15.23
Discountilla challenget alessa, näillä mennään.
https://www.bike-discount.de/en/buy/challenge-gravel-grinder-pro-tlr-36-622-folding-tyre-975565

jii.haanpaa
10.05.2021, 11.25
Meillä on rouvan pyörässä 38-milliset Aventurat ja ne on kyllä kivat renkaat jos suht sileä kuvio keskellä ei haittaa. Rullaavat melkein yhtä hyvin kuin Challengen Gravel Grinder Prot, mutta eivät ole yhtä kulmikkaat ajaa. Gravel Grinderin iso reunanappula on vähän ärsyttävä kovemmalla alustalla kantatessa. Muuten Gravel Grinder on varmaan voittajarengas 38 mm kokoluokassa. IMO.

Meinasin tulla samaa kertomaan, että Gravel grinder open tubular -renkaat kevyellä lateksisisurilla on parasta, mitä itse olen koittanut vaikka nykyään ajankin käytännönseikoista johtuen paksukylkisillä tubeless-renkailla. Itse en kokenut GG:n reunanappuloita ajaessa ärsyttäviksi, mutta se harmitti kun tuppaavat irtoamaan. Siis ihan irtoamaan irtoamaan, pikaliimalla noita yritin korjailla ja onnistuinkin.

https://pic.useful.fi/5c3SDYZHi.jpg

miz
19.05.2021, 22.12
Nyt on Challenget ähelletty paikalleen, kyllä muuten oli tiukat ja erilaiset laittaa kuin mikään aikaisempi.
Hetken sai pähkäillä tekniikkaa jolla onnistuisi, ilman rengasmuovien ja liukasteen apuja ei olisi ollut toivoakaan.

Samaan syssyyn Ramblerien siirto toisille kiekoille, joihin tietty joutui lisäämään pari kierrosta teippiä ennenkuin suostui nousemaan kompuralla.
Nyt on tubeless kiintiö täynnä, josko loppukesä menisi ilman rengassäätöä :D

Pedalatleten
19.05.2021, 23.50
Nyt on Challenget ähelletty paikalleen, kyllä muuten oli tiukat ja erilaiset laittaa kuin mikään aikaisempi.
Hetken sai pähkäillä tekniikkaa jolla onnistuisi, ilman rengasmuovien ja liukasteen apuja ei olisi ollut toivoakaan.

Taitaa kaikki nuo Challengen "open tubular"-renkaat olla aika pahoja saada vanteelle. Kolme paria Challengen Almanzoja (ei TLR) laittanut Fulcrumin vanteille (ja ajanut loppuun) ja vaikka kolme vuosikymmentä olen erilaisia avorenkaita laitellut maantie- crossi- ja maastopyöriin niin ei yhtä pirullista rengasta laittaa vanteelle kyllä tule mieleen. Muuten aivan loistorengas, vaikka monelle graveliin varmaan liian kapea (33 mm).

Benny
20.05.2021, 10.37
Michelin Power Gravel. Sitä löytyy muistaakseni 33,35 ja 40mm leveydellä.

miz
20.05.2021, 22.42
Ekat testit ajettu, on erittäin toimivan tuntuinen ja mukava ajaa tuo Challenge Gravel Grinder.
Rullaa hyvin, kiihtyy hyvin ja pitoakin on yllättävän hyvin jopa ohkaisella mutapinnalla. Ei tullut kertaakaan fiilis että pito loppuu tai rangas karkaa alta.
Paineet edessä oman mittarin mukaan vähän yli 2 ja takana vajaa 2,5.

StevieRayVehkakoski
22.05.2021, 11.24
Mitkäs ne olis nopeimmat 35-40mm sorateillekin sopivat renkaat? Toisessa pyörässä on nyt Gravelking SK:t 2,10 leveinä ja sillä poljen kaikki röykköisemmät pätkät mutta toiseen pyörään pitäisi löytää nopeat kumit joilla ajelisi asfaltit ja paremmat soratiet. Viime kesänä mulla oli 38mm Gravelking sliksit mutta en oikein tykännyt niiden tuntumasta kun niillä oli erikoinen taipumus yliohjata asfaltilla. Mitäs olisi vastaavia, saisi vielä olla mielellään tanwall? Bicyclerollingresistancen taulukot on kyllä katseltu mutta en oo ihan varma kuinka paljon noihin turkkilevytynnyritesteihin voi luottaa?

Gary oin'
22.05.2021, 11.35
Jos Gravelking oli muuten lähellä sitä mitä haet, niin Challenge Strada Bianca HTLR 36-millisenä kannattaa harkita. Hieman hankalammat asentaa ja hintavammat, mutta mielestäni sain noista juuri sen tuntuman mitä GK:lta kaipasin ja noista GK:n omituisuuksista ei ole tietoakaan. GG-rengasketjusta hieman lisää ensifiiliksiä. BRR-testiä on lupailtu ja odotellaan mielenkiinnolla, vaikka tokihan nuo kertoo vain miten rengas pyörii kuperalla turkkilevyllä.
https://www.bike24.com/p2370368.html

Sähläsin kännykällä muokatessa, otetaas uusiksi

miz
23.05.2021, 20.14
On muuten yllättävän toimiva tuo gravel grinderin kuvio noin matalaksi. Sipoonkorven läpi ajaessa parissa mutamäessä loppui vetopito, muuten ei ongelmia sielläkään.
Jos vaan kestää kilsoja kohtuullisesti niin tykkään.

Ohiampuja
27.07.2021, 14.22
Onko kokemuksia mistään alle 30mm sorarenkaista?

miz
27.07.2021, 19.46
Ei ole itsellä alle 30 millisistä, mutta kaveri kehui näitä 33 millisinä: https://www.bike24.com/search?searchTerm=strada+bianca ja saa myös 30mm koossa.
Aika harvassa taitaa olla kapeammat?

moukari
13.01.2022, 12.04
Ei ole itsellä alle 30 millisistä, mutta kaveri kehui näitä 33 millisinä: https://www.bike24.com/search?searchTerm=strada+bianca ja saa myös 30mm koossa.
Aika harvassa taitaa olla kapeammat?

Näitä tekisi mieli itsekin kokeilla maantiepyörään. Aion ajaa ensiksi nykyiset 25-milliset Schwalbe Pro Onet loppuun. Ne tosin ovat melko leveät 19,5 mm leveällä vanteella, muistaakseni ne levenevät 29 milliin. Omassa pyörässäni (Vitus Vitesse EVO) on noin 32 mm rengastilaa työntömitalla tarkistettuna. Olen etsinyt nopeita 30-32 -millisiä renkaita kesän treenejä varten. Maantiepyörällä ajan varmaan 50/50 asfalttia ja nopeita hiekkateitä, soramurskain on sitten erikseen 42 mm renkailla. Kumpihan näistä olisi nopeampi, Panaracer Gravelking slicksi 32-millisenä vai 30-millinen Challenge Strada Bianca Pro? Rengasta on tarkoitus siis käyttää tubelessina. Gravelking slicksistä on ihan hyviä kokemuksia 40 mm (vai oliko se 38 mm) koossa.

huotah
13.01.2022, 13.24
^Tästä ei ole paljon apua, mutta mulla on vuosien takaa lyhyt kokemus kapeista GK slikseistä (28, 30 tjsp.) ja se mitä niistä muistan niin olivat (1) kovat ja (2) rullasivat tahmeasti. Tämä kokemus oli kaupunkipyörällä, mutta sen perusteella itse pysyisin kaukana (kapeista) Gravel Kingeistä. YMMV.

Challengelta löytyy Strada Bianca Pron lisäksi 30mm Strada, mistä puuttuu Bianca Pron kylkisuojaus mutta missä on muutoin sama PPS Ganzo pistosuojaus.(https://www.challengetires.com/uploads/eu/Flyer-2022-FV.pdf). BRR:ltä on piakkoin tulossa 25mm Stradan testi, siitä saanee osviittaa myös 30mm version rullaavuuteen ja pistosuojaukseen.

JackOja
13.01.2022, 13.26
^Tästä ei ole paljon apua, mutta mulla on vuosien takaa lyhyt kokemus kapeista GK slikseistä (28, 30 tjsp.)...


Puhutko niistä mun vanhoista? Olihan ne 38 mm kuiteskin. Mutta aivampaskat enivei.

huotah
13.01.2022, 13.34
Puhutko niistä mun vanhoista? Olihan ne 38 mm kuiteskin. Mutta aivampaskat enivei.

En puhu niistä, kokeilin joskus noita kapeampiakin lyhyesti. Ei jatkoon. Ja tosiaan ne 38mm oli aivampaskat munkin mielestä.

EDIT: BRR:n GK TLC vierintävastuksen vertailu tubeleksena eri koossa:
https://i.postimg.cc/Kv9hzBRV/Screenshot-2022-01-13-at-12-38-39.png (https://postimg.cc/QHWyYBgk)

miz
13.01.2022, 14.00
Challengelta löytyy Strada Bianca Pron lisäksi 30mm Strada, mistä puuttuu Bianca Pron kylkisuojaus mutta missä on muutoin sama PPS Ganzo pistosuojaus.(https://www.challengetires.com/uploads/eu/Flyer-2022-FV.pdf). BRR:ltä on piakkoin tulossa 25mm Stradan testi, siitä saanee osviittaa myös 30mm version rullaavuuteen ja pistosuojaukseen.

On niin hyviä kokemuksia Challenge Gravel grinderista (36mm HLTR pro) että tilasin kesäksi maantiepyörään juurikin nuo kun melko edukkaasti saa: https://www.bike-components.de/en/Challenge/Strada-Pro-Handmade-TLR-28-Folding-Tyre-p78273/?v=124585-black-brown

Noissa Gravel Grindereissa ei ole ollut mitään ongelmaa, tai edes oikeastaan mitään jälkeä/vauriota pinnassa viime kesän 3500 km ajoista. Kuviosta ja kulumasta päätelleen kestää vielä saman verran lisää kilsoja kun vaihtaa ensikesäksi päittäin etu- ja takarenkaan.

huotah
16.01.2022, 12.47
BRR on julkaissut 32mm GP5000S TR:n matalilla paineilla saadut testitulokset: https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-32

TL;DR: Uutuus on selvästi nopeampi kuin edeltäjänsä 32mm GP5000 TL.

jalkkis
18.07.2022, 23.11
Funtsin maantiepyörään gravelihenkistä rengasta (hyväkuntoisten) sorateiden ajamiseen. Kumilla sais olla maksimissaan n. 32mm todellista leveyttä 19mm sisäleveällä vantella. Samalla ei haittais, jos kumilla pystyisi jatkamaan kautta edes hieman syksyn (=sepelin) tullen. Stradat mainittu yllä mutta omaan silmään ne näyttävät aika slikseiltä mutta jos toimisivat siinä niin miksei... Mutta onko muita?

Nyt on alla GP5000:t 28mm leveinä. Vissiin noillakin ajais sorateillä mutta mieluummin ottaisin vielä enempi sorakelpoiset, jos sellaisia vaan on.

miz
18.07.2022, 23.40
Voi olla aika hankalaa löytää max.32 sorarengasta kuviolla/nappulalla.
Cyclokumitkin taitaa alkaa 33 millisestä, samoin Challengen gravel grinder.

Laittaisin omat roponi strada biancaan.

jalkkis
19.07.2022, 00.35
Voi olla aika hankalaa löytää max.32 sorarengasta kuviolla/nappulalla.
Cyclokumitkin taitaa alkaa 33 millisestä, samoin Challengen gravel grinder.

Laittaisin omat roponi strada biancaan.Ok. Onkohan kellään ollut Gravel Grinderiä 33mm koossa?

Jos se on samalla todellinen leveys niin se saattaisi mennä.Tarttee mittailla tarkemmin tönärillä paljonko nykyinen 28 GP5k todella on. Rullamitalla edessä tilaa on ehkä joku 5-6mm molemmin puolin, joten 33mm ei välttämättä ole mahdoton. Taakse passaa leveämpikin, tilaa näytti olevan n. sentin verran molemmin puolin.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

velib
19.07.2022, 00.40
Jos sliksi käy niin 32mm GP5000 tai Rene Herseltä löytyy myös 32mm rengas, joka on varmasti mukavampi kuin tuo GP. Jos haluaa nappuloita niin Gravelking SK, löytyy sekä 32 että 28mm. Todellisista leveyksistä en tiedä.

StevieRayVehkakoski
19.07.2022, 01.17
Challenge Almanzo 33mm? Pieni timanttikuvio ja naurettavat pikku sivunappulat mutta ihan toimiva hyvällä hiekkatiellä.

pätkä
19.07.2022, 10.08
Ok. Onkohan kellään ollut Gravel Grinderiä 33mm koossa?

Jos se on samalla todellinen leveys niin se saattaisi mennä.Tarttee mittailla tarkemmin tönärillä paljonko nykyinen 28 GP5k todella on. Rullamitalla edessä tilaa on ehkä joku 5-6mm molemmin puolin, joten 33mm ei välttämättä ole mahdoton. Taakse passaa leveämpikin, tilaa näytti olevan n. sentin verran molemmin puolin.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Mulla oli kokeilussa Canyonin Enduraceen Challengen Gravel Grinder Race 33mm. Nämä turposivat 22mm sisäleveyden kiekoilla jopa n. 37mm leveiksi. Paineita en muista, mutta aika paljon koska kuski 95kg.

miz
19.07.2022, 10.11
Jos sliksi käy niin 32mm GP5000 tai Rene Herseltä löytyy myös 32mm rengas, joka on varmasti mukavampi kuin tuo GP. Jos haluaa nappuloita niin Gravelking SK, löytyy sekä 32 että 28mm. Todellisista leveyksistä en tiedä.

Katos, luulin että sk:ta ei saa noin kapeana, sehän olisi kysyjälle passeli.

Tuota GP5000, tai muun maanrenkaan käyttöä nimenomaan soralla en ole koskaan ymmärtänyt. Lenkillä voi toki ajaa soratien läpi, mutta vartavasten pitkälle soralenkille..
No, saa toki ajaa jos haluaa.

pätkä
19.07.2022, 10.12
Funtsin maantiepyörään gravelihenkistä rengasta (hyväkuntoisten) sorateiden ajamiseen. Kumilla sais olla maksimissaan n. 32mm todellista leveyttä 19mm sisäleveällä vantella. Samalla ei haittais, jos kumilla pystyisi jatkamaan kautta edes hieman syksyn (=sepelin) tullen. Stradat mainittu yllä mutta omaan silmään ne näyttävät aika slikseiltä mutta jos toimisivat siinä niin miksei... Mutta onko muita?

Nyt on alla GP5000:t 28mm leveinä. Vissiin noillakin ajais sorateillä mutta mieluummin ottaisin vielä enempi sorakelpoiset, jos sellaisia vaan on.

WTB Crosswolf 32mm. Nämä pysyi mulla hyvin nimellismitassaan myös 22mm sisälevyisillä kiekoilla.

Firlefanz
19.07.2022, 10.52
Tuota GP5000, tai muun maanrenkaan käyttöä nimenomaan soralla en ole koskaan ymmärtänyt. Lenkillä voi toki ajaa soratien läpi, mutta vartavasten pitkälle soralenkille..
No, saa toki ajaa jos haluaa.

Onko lenkkiporukassasi sitten ollut tai oletko muuten tavannut GP5000:t pitkälle soralenkeille valinneita fillaristeja? Vai onko joku foorumilla kertonut niin tehneensä?

(En siis epäile kertomusta, ihmettelen vain olenko kokonaan missannut foorumijutut.)

PS Oikeastaan halusin sanoa että jotkut parhaista soralenkeistäni olen ajanut maantiepyörällä ja 25-millisillä renkailla. Eiväthän ne tietenkään ole olleet kuin jotain puolet ihanaa sileää ja kovapintaista hiekkatietä ja puolet vaihtelevakuntoista asfalttitietä, mutta kuitenkin enemmän gravelia kuin vain jonkun yksittäisen soratien läpiajoa.

Millä haluan sanoa että vaikka meillä on paljon gravelpyöräilijöitä, joille gravel on sitä parempaa mitä vaativampaa tai mitä kauempana asfaltilla ajosta se on, on ihan okei tykätä helpommasta ja pyörältä ja renkailta vähemmän erityisiä gravelominaisuuksia vaativasta gravelista:D

stenu
19.07.2022, 10.57
Mun käsittääkseni Challengen Chicane ja Grifo Pro H-HTLR pitäisi olla UCI-mitoissa, mutta varmaa faktaa siitä en ole löytänyt. Jos on, niin kapealla vanteella ovat tuskin enempää kuin 32 mm. Grifoilla ajeltu gravelia yksi maailman sivu ja ne on ihan oivat renkaat siihen edelleen. Ovat nopeat, mukavat ja kestävät sepeliäkin melko hyvin.

Donnelly MXP World Cup on varmuudella matalilla paineilla alle 33 mm, kun niillä on UCI-krosseja ajettukin, mutta niiden saatavuus näyttää huonolta.

Tavalliset TLR Challenget ja Donnellyt on reilusti ylimittaisia.

E: Grifoa esim. tuolta: https://www.mantel.com/de/challenge-grifo-pro-tlr-reifen

K.Kuronen
19.07.2022, 11.34
...
PS Oikeastaan halusin sanoa että jotkut parhaista soralenkeistäni olen ajanut maantiepyörällä ja 25-millisillä renkailla. Eiväthän ne tietenkään ole olleet kuin jotain puolet ihanaa sileää ja kovapintaista hiekkatietä ja puolet vaihtelevakuntoista asfalttitietä, mutta kuitenkin enemmän gravelia kuin vain jonkun yksittäisen soratien läpiajoa.

Millä haluan sanoa että vaikka meillä on paljon gravelpyöräilijöitä, joille gravel on sitä parempaa mitä vaativampaa tai mitä kauempana asfaltilla ajosta se on, on ihan okei tykätä helpommasta ja pyörältä ja renkailta vähemmän erityisiä gravelominaisuuksia vaativasta gravelista:D

Omalle kohdalle on sattunut paljon sellaista soratietä, jossa maantiekumeilla olisi ajanut aivan mainiosti. Toisaalta sorateiden välttämätön kunnostus tuo yllätyksiä lanausten ja tuoreen kulutuskerroksen levityksen, tai kuivan jakson aikana pahalle nimismiehen kiharalle hakkaantuneen pätkän muodossa. Metsäautotiet ovat oma lukunsa ja niissä eteen voi tulla melkein mitä tahansa.

Aina voi toki kääntyä ja ajaa takaisin paremmalle alustalle.

miz
19.07.2022, 11.58
Onko lenkkiporukassasi sitten ollut tai oletko muuten tavannut GP5000:t pitkälle soralenkeille valinneita fillaristeja? Vai onko joku foorumilla kertonut niin tehneensä?

(En siis epäile kertomusta, ihmettelen vain olenko kokonaan missannut foorumijutut.)

PS Oikeastaan halusin sanoa että jotkut parhaista soralenkeistäni olen ajanut maantiepyörällä ja 25-millisillä renkailla. Eiväthän ne tietenkään ole olleet kuin jotain puolet ihanaa sileää ja kovapintaista hiekkatietä ja puolet vaihtelevakuntoista asfalttitietä, mutta kuitenkin enemmän gravelia kuin vain jonkun yksittäisen soratien läpiajoa.

Millä haluan sanoa että vaikka meillä on paljon gravelpyöräilijöitä, joille gravel on sitä parempaa mitä vaativampaa tai mitä kauempana asfaltilla ajosta se on, on ihan okei tykätä helpommasta ja pyörältä ja renkailta vähemmän erityisiä gravelominaisuuksia vaativasta gravelista:D

On ollut, olen tavannut.

Olen itsekin maantiepyörällä ja kumeilla aina välillä oikonut sorateiden kautta, ei ole koskaan erityisen kivaa, enkä lähtisi erikseen lenkille sorareiteille. Renkaat pompottaa irtokivissä ja kuopissa, eikä pitoa paljon ole. Lisäksi pitää ajaa varovaisemmin kun ei uskalla painaa yli kivikoista tai polunpätkistä.
Jos muut tykkää niin sehän on vallan ok ja saa ajaa. En silti itse ymmärrä miksi ei valitsisi kumia alustan mukaan.

Kaikki ajo on hyvää ajoa, en itsekään harrasta mitään erityisen vaativia reittejä monsterirenkailla, jotain reitti2000 vaativampia ei tule ajettua. Ja tuonne käy hyvin vaikkapa tubeless 36mm semisliksi kuivana aikana.

Edit: sitä piti vielä ihmetellä että esim brr:hän testaa noita gp viistonnisia gravel renkaina.

jalkkis
19.07.2022, 13.49
Tönärillä mitattuna nyky-GP5k:t ovat 29,2mm. Edessä on lisäksi tilaa n. 6mm sivulla ja yläpuolella enempi. Tuohon kait uskaltaisi laittaa miltei 34-35mm kumin?

Täytyy funtsia nappulatarve. Kesällä niitä en kaivanne mutta onko niistä yhtään vastustamaan tappajasepeliä?

miz
30.07.2022, 11.11
Noniin, siirryin n-2 taktiikkaan pyörissä kun lähes ajamattomiksi jääneet täpäri ja maantiepyörä tuli myytyä. Sai varastoon / puuhatilaan samalla kivasti lisätilaa.

Nyt on gravel/cx pyörässä kolmet kiekot, ja mietinnässä laittaa yksille kiekoille paremmin asfaltille sopivat renkaat joilla voisi painaa myös sorapätkät läpi melko huoletta.

Nykyisten 36mm gravel grinderien / getawayn kaveriksi ykkösehdokkaana olisi saman valmistajan strada bianca 33 millisenä.

Stradat oli maantiepyörässä 25 millisinä, ja noinkin kapeina oli kyllä hyvän tuntuiset ja söi tärinät yllättävän hyvin. Paremmin kuin todellisena kokona 2mm isommat pro one 25mm.

Pelkkiä asfalttilenkkejä tullut ajettua nyt todella vähän, ja pidemmätkin pikitiepätkät on menneet ihan hyvällä vauhdilla ja mukavasti noilla gravel grindereilla.

Nyt vaan miettii että saavuttaako noilla täysin slikseillä mitään huomattavaa etua nykytilaan, vai onko tämä taas kerran sitä kuuluisaa kamar….usta?

Tuo 33 tai jopa 30mm olisi varmaan järkevämpi että olisi edes henkisesti nopeampi valinta :D

stenu
09.08.2022, 11.21
Mun käsittääkseni Challengen Chicane ja Grifo Pro H-HTLR pitäisi olla UCI-mitoissa, mutta varmaa faktaa siitä en ole löytänyt. Jos on, niin kapealla vanteella ovat tuskin enempää kuin 32 mm. Grifoilla ajeltu gravelia yksi maailman sivu ja ne on ihan oivat renkaat siihen edelleen. Ovat nopeat, mukavat ja kestävät sepeliäkin melko hyvin.

Donnelly MXP World Cup on varmuudella matalilla paineilla alle 33 mm, kun niillä on UCI-krosseja ajettukin, mutta niiden saatavuus näyttää huonolta.

Tavalliset TLR Challenget ja Donnellyt on reilusti ylimittaisia.

E: Grifoa esim. tuolta: https://www.mantel.com/de/challenge-grifo-pro-tlr-reifen

Grifo Pro TLR mitat Hed Belgium Plussilla (i22ish): leveys 33 mm, korkeus 30 mm. Tosi aneemisen ohkaisilta UCI-lailliset krossirenkaat kyllä näyttää. Alkaa olla vähän hassua siinä mielessä, että kohta asfaltilla kisataan jo cyclocrossia isommilla renkailla… Saa nähdä, että paskonko vanteet heti.

Vahvasti tilarajoitteiseen pyörään noi on kyllä varmaan ihan loistavat GG-renkaat. Tavallinen Grifo TLR on samoilla vanteilla 36 mm leveä ja 35 mm korkea. Ulkonäöllinen kokoero on huima.

miz
09.08.2022, 12.32
^^
Tuli fillaritorissa sopivasti vastaan uudet 34mm pro onet niin päätin testata niitä.

Ihan kauheen löysät asennettavat zipp 303s:lle, ilmat pihisi renkaan ja vanteen välistä ympäriinsä. Lisäksi tippuu helposti toinen puoli hyllyltä kun tyhjentää kumin.

Ajamatta paskat kommentti (vain minimaalinen koeajo): varmaan ihan väärät kumit, maantiellä leveät lötköt ja soraa ei kestä :D

No, katotaan pari lenkkiä kun kerkiää

paaton
09.08.2022, 12.35
Mulla oli yhdet vanhat pro onet samanlaiset sisureilla.

Vähän ehkä hazardit renkaat, jos ja kun noilla ajelee oikeasti pienillä paineilla. 303 zipitän ovat vielä hookklesit.

Minulla siis pullahti nämä vialliset pro onet sisureiden kanssa clincherin reunan yli auringossa.

moukari
09.08.2022, 13.17
^^
Tuli fillaritorissa sopivasti vastaan uudet 34mm pro onet niin päätin testata niitä.

Ihan kauheen löysät asennettavat zipp 303s:lle, ilmat pihisi renkaan ja vanteen välistä ympäriinsä. Lisäksi tippuu helposti toinen puoli hyllyltä kun tyhjentää kumin.

Ajamatta paskat kommentti (vain minimaalinen koeajo): varmaan ihan väärät kumit, maantiellä leveät lötköt ja soraa ei kestä :D

No, katotaan pari lenkkiä kun kerkiää

Ne olivat varmaan just ne Pro Onet, jotka itse meinasin ostaa. Hyvä, kun ehdit ensin :) Taidan laittaa sitten GK slick 32 mm tai GP5000 32 mm maantiepyörääni seuraavaksi, nyt on 30 mm Strada Biancat.

paaton
09.08.2022, 13.24
Noin se harrastaja toimii toiselle harrastajalle. Renkaat myyntiin vaan. Laita miz heti moukarille yyveetä hyvistä pro oneista :)

miz
09.08.2022, 16.03
Satasella nopeat kaupat :D

Napakasti ne napsahti paikalleen, siksi se alas valahdus oli pieni ylläri.
Rengas on vanteelle laitettuna sen mallinen että ne reunalangat on ihan yhdessä keskiurassa.

Ei millään minipaineilla ole tarkoitus mennä, lienee runsas 3 Bar ok vajaa 90kg yhdistelmällä.

Kokeillaan nyt miltä tuntuu, ei ole aiemmin ollut maantieajoon yli 28mm kumia.

Vähän eri maata kuin samalla kertaa toisille kiekoille menneet challenge getawayt, sai taas hetken kikkailla kunnon niin järjettömän tiukat ja lättynä vanteen päällä. Nyt tosin kolmas kierros menossa noita pro-kumeja, niin alkaa työtavat hahmottumaan ja helpottaa.

moukari
09.08.2022, 16.22
Satasella nopeat kaupat :D

Napakasti ne napsahti paikalleen, siksi se alas valahdus oli pieni ylläri.
Rengas on vanteelle laitettuna sen mallinen että ne reunalangat on ihan yhdessä keskiurassa.

Ei millään minipaineilla ole tarkoitus mennä, lienee runsas 3 Bar ok vajaa 90kg yhdistelmällä.

Kokeillaan nyt miltä tuntuu, ei ole aiemmin ollut maantieajoon yli 28mm kumia.

Vähän eri maata kuin samalla kertaa toisille kiekoille menneet challenge getawayt, sai taas hetken kikkailla kunnon niin järjettömän tiukat ja lättynä vanteen päällä. Nyt tosin kolmas kierros menossa noita pro-kumeja, niin alkaa työtavat hahmottumaan ja helpottaa.

:D Schwalbet ovat olleet järjestään aika löysiä. Strada Biancat menivät aika just ja just vanteelle. Tufon leveämpien sorarenkaiden kanssa on tosin tullut hiki, kun olen samalla tunkenut insertiä sisälle. Tekisi mieli kokeilla insertiä maantierenkaissakin, tosin en maantiepyörällä mene sellaisiin paikkoihin joissa niitä juuri tarvitsisi.

Tuo oma sorapyörä kulkee sen verran hyvin, että en minä oikeastaan maantiepyörällä edes tee mitään. Porukkalenkeilläkin menisi aivan hyvin 40 mm renkailla. Nyt parhaillaan maantiepyörä on trainerissa kiinni.

J3K
09.08.2022, 20.14
Omalle kohdalle on sattunut paljon sellaista soratietä, jossa maantiekumeilla olisi ajanut aivan mainiosti. Toisaalta sorateiden välttämätön kunnostus tuo yllätyksiä lanausten ja tuoreen kulutuskerroksen levityksen, tai kuivan jakson aikana pahalle nimismiehen kiharalle hakkaantuneen pätkän muodossa. Metsäautotiet ovat oma lukunsa ja niissä eteen voi tulla melkein mitä tahansa.

Aina voi toki kääntyä ja ajaa takaisin paremmalle alustalle.

Onnistuuhan se ajaminen, mutta kun sen jälkeen on hiekkaa ja oravia voimansiirto täynnä. Nimimerkillä en aja 6-7km soralla vaan käännytään sitten seuraavasta (ja ajetaan +20km hiekalla)

paaton
09.08.2022, 20.42
Onnistuuhan se ajaminen, mutta kun sen jälkeen on hiekkaa ja oravia voimansiirto täynnä. Nimimerkillä en aja 6-7km soralla vaan käännytään sitten seuraavasta (ja ajetaan +20km hiekalla)

Vaha on se juttu. Ei tartu yhtään mitään ketjuihin ja saa paukutella nauraen gravellia.

Föhn
09.08.2022, 22.30
Tuo oma sorapyörä kulkee sen verran hyvin, että en minä oikeastaan maantiepyörällä edes tee mitään. Porukkalenkeilläkin menisi aivan hyvin 40 mm renkailla. Nyt parhaillaan maantiepyörä on trainerissa kiinni.
Epäilen että sulla on vaan niin paljon jalkaa muihin verrattuna. Koipi joka kerkeää ei kalustosta välitä juurikaan.

paaton
09.08.2022, 22.33
Epäilen että sulla on vaan niin paljon jalkaa muihin verrattuna. Koipi joka kerkeää ei kalustosta välitä juurikaan.

Noinhan se on. Moukarin gravelli on kuitenkin gravelli, joka on oikeasti hidas 40mm renkailla roadiin verrattuna.

Föhn
09.08.2022, 22.45
Jännä ero muuten contin uudessa s tr 32 ja 30mm välillä. 32mm tuntuu lutterolta tosin kuin 30mm. Ei kyllä kuulu suosikkeihin tuo 32. 30mm menee paljon paremmin sorallakin ja vähemmällä paineellakin. Tuon 32mm on pakko olla hitaampi.

miz
12.08.2022, 23.33
No eihän ne 34mm Pro Onet niin nihkeät ole kun ajamatta veikkailin.

Nousuja lukuunottamatta menee ihan kivasti ja mukavasti asfaltilla, ei ne niin hitaalta tunnu. Mutta kyllähän sen eron kapeampaan maantiekumiin huomaa tosi selkeästi kiihtyvyydessä ja yleisessä tahmeassa fiiliksessä varsinkin nousuissa. Pelkästään asfaltille olisi vähemmän yllättäen aika turha koko.

Ajelin muutaman kilsan pätkiä hyväkuntoista hiekkapintaa myös siinä ohessa, siellähän noi menee hyvin, löysää irtokamaa lukuunottamatta. Ei yhtään tarvi arkailla kuten kapeampien maantiekumien kanssa, en silti soralenkille lähtisi, siirtymät ja oikaisut on ihan ok.

Vauhteja kun katsoo niin itse asiassa samoja vauhteja tuli ajettua asfaltilla 36 millisillä gravel grindereilla, ja soralla ne on kuitenkin ihan eri renkaat jo..

paaton
12.08.2022, 23.37
No eihän ne 34mm Pro Onet niin nihkeät ole kun ajamatta veikkailin.

Nousuja lukuunottamatta menee ihan kivasti ja mukavasti asfaltilla, ei ne niin hitaalta tunnu. Mutta kyllähän sen eron kapeampaan maantiekumiin huomaa tosi selkeästi kiihtyvyydessä ja yleisessä tahmeassa fiiliksessä varsinkin nousuissa. Pelkästään asfaltille olisi vähemmän yllättäen aika turha koko.

Ajelin muutaman kilsan pätkiä hyväkuntoista hiekkapintaa myös siinä ohessa, siellähän noi menee hyvin, löysää irtokamaa lukuunottamatta. Ei yhtään tarvi arkailla kuten kapeampien maantiekumien kanssa, en silti soralenkille lähtisi, siirtymät ja oikaisut on ihan ok.

Vauhteja kun katsoo niin itse asiassa samoja vauhteja tuli ajettua asfaltilla 36 millisillä gravel grindereilla, ja soralla ne on kuitenkin ihan eri renkaat jo..

Tuo oikaisumääritelmä varmaan aika hyvä tuolle rengaskoolle. Eli tarkoitus ajaa assua, mutta hieman pidemmätkään hiekkatiet eivät kulkua haittaa. Pistosuojaus saattaa vain äkkiä tulla vastaan.

stenu
16.08.2022, 14.03
Grifo Pro TLR:t on muuten sitten varsin nopeat ja yllättävän mukavatkin. Se 300 tpi -runko tuntuu erilaiselta Strada Biancan, Gravel Grinderin ja Getawayn 260 tpi -runkoon verrattuna. Grifot pysyy joustavina vähän reilummillakin paineilla ja ne joustaa vaimentaen. En tullut paketeista katsoneeksi, että onko noi 300 tpi:t tehty Italiassa. 260 tpi -rungot tulee Taiwanista.

Nastat renkulat muutenkin vaihteeksi tommoset kapeammat. Stiggy i25-vanteilla ja 42 mm Herseillä tuntuu aika mtb:ltä verrattuna vanhaan pyörään Grifoilla. Silti ihan sujuvasti Grifoilla ajoi Munkan rannan juurakotkin, kun vähän katsoi, että miten ajaa.

Belgium Plussilla viikon verran 3 bar paineilla venytettynä leveys edelleen UCI-laillisissa mitoissa ja korkeus n. 31 mm vanteen reunasta.

Tolppa
16.08.2022, 15.06
Vanha Eddy Merckx kaipailisi uutta rengasta alle ja sorateille sopivaa rengasta hakusessa, mitä suosittelisitte?
Tällä hetkellä Primen kiekoilla Panaracer Race D evo3 joilla ajettu kolme kesää huonokuntoisella asfaltilla ja soralla, tekisi mieli koittaa jotain uutta tähän väliin. Vanhat Campan vannejarrut rajoittavana tekijänä kun Contin 4season 28mm ottivat jo länkiin kevyesti kiinni, tubeless ajatuksena kiehtoo maastokokemusten jäljiltä. Kestävyys kulma edellä mennään, koska lenkit saattaa mennä metsäautoteillä yms. kestävyyttä vaativilla pätkillä.

Benny
16.08.2022, 16.44
Mitenkäs Gravel King slick. Onko Plus vs normiversio merkkittävä ero pistosuojauksessa. Kestääkö tuo normiversio vähän rouheammilla ajopinnoilla?

SK ja SS on kestänyt normiversioina yllättävänkin hyvin.

jalkkis
30.08.2022, 09.48
Funtsin maantiepyörään gravelihenkistä rengasta (hyväkuntoisten) sorateiden ajamiseen. Kumilla sais olla maksimissaan n. 32mm todellista leveyttä 19mm sisäleveällä vantella. Samalla ei haittais, jos kumilla pystyisi jatkamaan kautta edes hieman syksyn (=sepelin) tullen. Stradat mainittu yllä mutta omaan silmään ne näyttävät aika slikseiltä mutta jos toimisivat siinä niin miksei... Mutta onko muita?

Nyt on alla GP5000:t 28mm leveinä. Vissiin noillakin ajais sorateillä mutta mieluummin ottaisin vielä enempi sorakelpoiset, jos sellaisia vaan on.

Kait se pitäis tälle aiheelle vähitellen tehdäkin jotain.

Onko Schwalben X-One ihan järjetön ajatus hiekkatieajoon ja loppuvuoden tappajasepelikelveille? Jonkun näköinen nappula löytyy mutta tuleeko vain paha mieli, jos noilla yrittää ajella assulla / kovalla alustalla? Ja onko tuon kuviosta lopulta vastustamaan t-sepeliä?

jalkkis
13.10.2022, 14.11
Grifo Pro TLR:t on muuten sitten varsin nopeat ja yllättävän mukavatkin. Se 300 tpi -runko tuntuu erilaiselta Strada Biancan, Gravel Grinderin ja Getawayn 260 tpi -runkoon verrattuna. Grifot pysyy joustavina vähän reilummillakin paineilla ja ne joustaa vaimentaen. En tullut paketeista katsoneeksi, että onko noi 300 tpi:t tehty Italiassa. 260 tpi -rungot tulee Taiwanista.

Nastat renkulat muutenkin vaihteeksi tommoset kapeammat. Stiggy i25-vanteilla ja 42 mm Herseillä tuntuu aika mtb:ltä verrattuna vanhaan pyörään Grifoilla. Silti ihan sujuvasti Grifoilla ajoi Munkan rannan juurakotkin, kun vähän katsoi, että miten ajaa.

Belgium Plussilla viikon verran 3 bar paineilla venytettynä leveys edelleen UCI-laillisissa mitoissa ja korkeus n. 31 mm vanteen reunasta.

Kulkeeko Grifot kuin hyvin kovalla alustalla / assulla? Olisko noista tappajasepelin vastustajaksi välikelin kumeiksi?

stenu
13.10.2022, 14.52
Kyllä ne mun mielestä kulkee ihan hyvin asfaltillakin, mutta ei ne tietenkään mitkään sliksit ole. Kuvio on harva ja melko matala, joten ne on varmaan ajettu aika nopeasti sileiksi, jos pääasiassa asfaltilla ajelee. Chicanet kannattanee tsekata myös, jos niitä jo jostain saa HTLR:nä. Mulla ei ole Grifoista sepelikokemusta, mutta HTLR Getawayn kanssa olen pärjännyt sepelikeleillä ihan hyvin.

jormakalevi
03.11.2022, 14.36
Ompas vaikea valita uudet renkaat. Liikaa vaihtoehtoja. Nyt gravelin ensiasennuskumit alkaa olla sileät G-one 35-622. Ajettu noin 2600km.Tuli eka rengasrikko, pieni terävä kivi. Työmatkaa ajelen lähinnä, 90% asfalttia. Välillä toki tulee ajeltua hiekkapolkuja pitkin vapaa-ajallakin. Näitä tuumailin https://www.bike-discount.de/en/panaracer-gravelking-sk-tlc-folding-tyre

moukari
22.12.2022, 13.01
Pitäisi speksata ensi kesäksi maantiepyörään 30-32 -milliset renkaat, joilla ajelisi hiekkateitäkin ihan hyvin. Lähinnä ns. "torpparinasfaltista" ja kaupunkien pyöräteistä kyse, kunnon gravel-ajoon löytyy eri välineet. Pitäisi siis päästä poikkeamaan pitkillä asfalttilenkeillä vaihtelun vuoksi kestopäällysteen ulkopuolelle.

Strada Biancat 30 millisinä olivat pierunkuoret eivätkä juuri kestäneet. Pirelli Cinturato Velo 32 millisenä on pistosuojaukseltaan varsin hyvä, mutta vierintävastus lienee Gravelking slickiä huonompi. Vittoria Corsa N.EXT on ilmeisesti tulossa 32-millisenä BRR:n testiin lähiaikoina. Sen pistosuojaus vaikuttaa olevan Gravelking slickin luokkaa ja vierintävastus matalampi, joten se voisi olla ihan hyvä vaihtoehto hiekkateille.

Gravelking slick 40 -millisenä on tähän mennessä kestänyt gravel-pyörän toisilla kiekoilla ihan hyvin, mutta takarengas antautui lopulta isoon naulaan ajamisen myötä.

paaton
22.12.2022, 13.12
Velo tlr tosiaan suht hidas ja painava. Only for sapelisepeli usage.

Tosin tosi smoothi ja pehmeä ajaa tuollaiseksi renkaaksi.

moukari
22.12.2022, 13.21
Velo tlr tosiaan suht hidas ja painava. Only for sapelisepeli usage.

Tosin tosi smoothi ja pehmeä ajaa tuollaiseksi renkaaksi.

Maantiepyörällä tulee kuitenkin ajettua enemmän maantietä, joten saisi olla aika nopea rengas. 30-millisillä ei mielellään aja mitään kovin karkeita pintoja. Ehkä tuo Vittoria voisi olla kokeilemisen arvoinen.

paaton
22.12.2022, 13.28
Jep. Itse ehkä ajaisin suosiolla 32mm gp5000, tai ainakaan paljoa ei kannata hitaampaa valita.

Antsa41
22.12.2022, 22.37
Jep. Itse ehkä ajaisin suosiolla 32mm gp5000, tai ainakaan paljoa ei kannata hitaampaa valita.
Komppaan tätä. Tuon 32 millisen gp5000:n olen todennnut kaikinpuolin toimivaksi sorapäällysteisillä pyöräteillä, latupohjilla ja hyvin hoidetuilla sorapäällysteisillä maanteillä sepelittömään aikaan. Jyrkimpiin mutkiin voi pito loppua kesken, mutta kun ajot on suurimmaksi osaksi asfalttia, on turha hakea pitoa lisäkuvioinnistakaan.

Smo
26.12.2022, 10.58
Cyclossa oli takana 25mm gp5000 kommuutteri-satunnainen seikkailuajossa.. piti yllättävän hyvin lumella ja jäälläkin :D mutta sepelin ja lisälumen takia piti vaihtaa nappulaan alkutalvesta

Isä nitro
27.12.2022, 13.41
Minulla kokemusta WTBn Expanseista:

https://www.wtb.com/products/expanse

Ostin sekakäyttöön ja ajelin jokusen sata kilometriä ennen lumien saapumista. Helppo asennus ja tunnokas ajettava. Ei moitittavaa.

Gambinamiäs
28.12.2022, 11.39
Noi olisi muuten yksi vaihtoehto heittää maantiepyörään vähän seikkailuhenkisemmille pitkille lenkeille ja retkille, joissa tulisi välillä soratiepätkiäkin. Mitenköhän noi pärjää nopeudessa/vierintävastuksessa normaalille 32mm maantierenkaalle, esim Conti GP 5000 S TR 32 tai
Corsa N.EXT TLR 32mm?

Isä nitro
28.12.2022, 12.19
Noita lienee joku vertaillut. Minulla vain perstuntuma. Nuo Expanset asennettuina DTSwissin GRC 1400-kiekoille sillä idealla, että menen sinne minne haluan pahimpia maasto- ja mutaosuuksia lukuun ottamatta. Sopii siis minun perusgravel-ajoon, mutta eivät häpeä maantielläkään.

Gambinamiäs
28.12.2022, 13.06
En varsinaisia vertailuja, joissa olisi vertailtu toisiin renkaisiin rullausvastuksen ja pistosuojauksen osalta, löytänyt, ainostaan yksitäisiä testejä. Vähän skeptinen WTB.n renkaisuun huonojen Byway-kokemusten jälkeen, eli ihan vertailudata kiinnostaisi. Toivottavasti esim BRR tai joku muu ottaa testipenkkiin.

Isä nitro
02.01.2023, 14.11
Vähän skeptinen WTB.n renkaisuun huonojen Byway-kokemusten jälkeen, eli ihan vertailudata kiinnostaisi.

Minulla taasen pelkästään positiivista sanottavaa WTBn renkaista. Olen tykästynyt erityisen kovasti firman hieman leveämpän gravel-kumiin eli Resoluteen (42 mm). Samoin Expansien kanssa samassa sarjassa kilpaillut Exposure (30 mm) oli hyvä gummi.

Gambinamiäs
02.01.2023, 14.28
Juu, ennakkoluulottomasti haluankin uskoa noihin edelleen, vaikka Bywayt paha pettymys olikin. Oletin nopeita gravelkumeja, mutta hitaathan ne oli. Mittadatat eri testeistä tukee tätä. Kyllä ne sai rullaamaan, kun laittoi maksimipaineet, mutta sitten ne ei kestäneet yhtään mitään ja koko ajan sai olla paikkailemassa. Jonkun 500km jaksoi ajaa mutta eipä noilla kuin reilun kuukauden jaksanut ajaa. Pirellit tilalle ja paljon kivempaa niin.

Isä nitro
03.01.2023, 13.14
Pirellit tilalle ja paljon kivempaa niin.

Tarkoitatko Pirellin Cinturato Veloja? Jos tarkoitat, niin nuokin tosi mainiot ja juuri tämän ketjun otsikon mittakaavassa.

Sitä kun vain haluaa kokeilla uusia gummeja, joita putkahtaa sangen usein tuotantohihnalta, niin harvemmin tulen päätyneeksi samoihin renkaisiin kahteen kertaan. Paitsi että leveämmässä gravel-luokituksessa jo toinen pari WTBn Resoluteja menossa.

Gambinamiäs
03.01.2023, 18.00
Ei, eikä ollut kyse tämän ketjun aiheesta, vaan 44 Bywayt osoittautui hitaiksi ja kestävyydeltään huonoiksi ja vaihdoin 45mm Pirellin Cinturato Gravel H't alle, jotka taas on nopeat ja ihan kelvolliset kestävyydeltään. Molemmista kyllä kapeitakin 35mm versioita tarjolla, mutta niille ei tarvetta. Noi Expanset kiinnostaa maantiepyötään GP5000/Vittoria NEXT 32mm:lle vaihtoehtoina bikepacking henkisille pidemmille vedoille. Jäi vaan vähän paska maku WTB:n kumeista suuhun, varsinkin kun Sutturan ensiasennusrenkaina olleet Venturetkin oli vähän ankkurit, vaikkakin ihan pitävät sitten soralla ja kuivilla poluilla. Aika hitaiksihan noi melkein kaikissa testeissä on osoittautunut, tosin juuri Resolutet sitten kuulemma omassa genressään erinomaiset. Itsellä sen verran positiiviset kokemukset Pirellin Gavel M:stä ja Rene Hersen napuloista, ettei Resolute kyllä siksi nostata kiimaa.

JackOja
04.01.2023, 09.16
Sitä kun vain haluaa kokeilla uusia gummeja, joita putkahtaa sangen usein tuotantohihnalta, niin harvemmin tulen päätyneeksi samoihin renkaisiin kahteen kertaan. Paitsi että leveämmässä gravel-luokituksessa jo toinen pari WTBn Resoluteja menossa.

Sama juttu. Itsellä toistaiseksi vain kaksi gravel-kumia päätynyt useammin kuin kerran kiekoille. Resolute ja Hutsun Overide. Näillä kahdella pärjäisi loppuelämän mainiosti, mutta uteliaisuus laittaa kokeilemaan muutakin.

Uskoisin, että yksillä kiekoilla nyt alla olevat Pathfinderit muodostuu tälläiseksi kestovalinnaksi ja Gravelking SK:t voin mainiosti valita jatkossakin. Mikseipä myös Maxxis Rambler, kiva sekin oli.

Isä nitro
04.01.2023, 16.45
... Gravelking SK:t voin mainiosti valita jatkossakin.

Hyvä kuin muistutit: SKt on matka-ajossa ja koossa 35 > mm kestosuosikkini.

Gambinamiäs
04.01.2023, 19.07
Gravelking SK onkin mielenkiintoinen rengas. Todella moni tuttukin käyttää, mutta sitten testeissä ei koskaan pärjää rullausvastuksessa, pistosuojauksessa tai pidossa kilpailijoilleen. Mutta moni kuitenkin tykkää niillä ajaa. Onko niissä jotain hyvää, mikä ei tuollaisissa testeissä tule esiin vai onko se vain edelläkävijyys, joka saa sitten käyttäjät pitäytymään tutussa ja hyväksi todetussa?

Benny
04.01.2023, 20.21
Gravelking SK onkin mielenkiintoinen rengas. Todella moni tuttukin käyttää, mutta sitten testeissä ei koskaan pärjää rullausvastuksessa, pistosuojauksessa tai pidossa kilpailijoilleen. Mutta moni kuitenkin tykkää niillä ajaa. Onko niissä jotain hyvää, mikä ei tuollaisissa testeissä tule esiin vai onko se vain edelläkävijyys, joka saa sitten käyttäjät pitäytymään tutussa ja hyväksi todetussa?

Oman kokemuksen mukaan ei ole rullaavimmasta päästä. Meno on sillä tahmean tuntuista moniin muihin verrattuna. Pito soralla on kyllä mielestäni ihan hyvä. Luotettavuudessa ei ole ainakaan tubeleksena ollut ongelmia.

Omassa on SK edessä ja SS takana, joka on vähän rullaavampi kombo.

Isä nitro
04.01.2023, 22.21
Gravelking SK onkin mielenkiintoinen rengas. Todella moni tuttukin käyttää, mutta sitten testeissä ei koskaan pärjää rullausvastuksessa, pistosuojauksessa tai pidossa kilpailijoilleen. Mutta moni kuitenkin tykkää niillä ajaa. Onko niissä jotain hyvää, mikä ei tuollaisissa testeissä tule esiin vai onko se vain edelläkävijyys, joka saa sitten käyttäjät pitäytymään tutussa ja hyväksi todetussa?

Siinäpä se. Hyvä puheenvuoro. Vaikka luen testejä ja katselen videoita, joissa vertaillaan milloin mitäkin niin lopullinen vastaus löytyy tien päällä eli siitä tuo aiemmin mainittu perstuntuma. Tunnokkuutta esimerkiksi on aika vaikea mitata. Fiilistä vielä vaikeampi.

Divi
07.01.2023, 11.51
Muita juttuja mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen:
- Renkaan kiemurtelu ja vetely erilaisilla paineilla
- Kuskin paino (renkaat käyttäytyy ihan eri tavoin, esim vahvemmasta rungosta on lihavalle paljon vähemmän haittaa mukavuuteen ja rullaavuuteen kuin höyhensarjan kuskille)
- Renkaan toiminta kantatessa (itse en voi kovalla alustalla sietää semisliksejä joissa iso reunanappula, murtuu alle ja tuntuu epäluotettavalta mutkissa vaikka pito riittäisikin)

GK SK pärjää näissä tilanteissa mainiosti! On todella mukava ja luotettavan tuntuinen, suuntavakaa rengas joka pitää riittävän monessa tilanteessa mutta kuitenkin rullaa riittävän hyvin. 5/5.

Gambinamiäs
07.01.2023, 12.42
Kävin toivomassa ja äänestämässä noi WTB Expanset BRR:n testiin. Ääniä tähän mennessä tasan yksi. Jos kiinnostaa data, niin käykää antamassa äänenne.