Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Coil-takaiskarin säätäminen ja virittäminen



kauris
06.05.2021, 14.05
Avaan keskustelun liittyen coil- eli jousitakaiskareihin liittyen. Ilmakeulojen säätämiseen ja virittelyyn liittyviä keskusteluja on useita ja jonkin verran on vuosien saatossa myös käyty läpi ilmatakaiskarien säätämistä ja huoltoa. Ainakin tokeneiden / reducereiden lisäämistä.

Aihe on itsellä ajankohtainen, kun tuli ostettua ensimmäistä kertaa pyörä jossa on coil-takaiskari. Tarkemmin sanottuna Rock Shox super deluxe Select.

Lähtökohta on ymmärtääkseni se, että iskariin on valittava sellaisen jäykkyyden jousi, että se suurinpiirtein sopii omaan painoon ja pyörään. Pyöränvalmistaja voi ilmoittaa suurinpiirtein sen, minkä jäykkyinen jousi kannattaa ottaa kyseiseen pyörään eri painoisille kuskeille. Jotta painauma eli sag on suurinpiirtein kohdillaan ja jotta iskari ei pohjaa liian helposti mutta pystyy käyttämään koko joustomatkansa kaikista isoimmissa iskuissa.

Jousen valinnan jälkeen kierrettävällä (pyöritettävällä) "prikalla" säädetään jousen esijännitys. Ennen tätä mahdolliset paluuvaimennuksen ja kompression säädöt tai lukitukset laitetaan täysin auki. Ohjeen mukaan prikkaa kierretään kireämmälle eli kohti jousta kunnes välys jouseen poistuu ja tämän jälkeen vielä 2 täyttä kierrosta. Seuraavaksi tarkistetaan onko painauma tavoitellulla tasolla esimerkiksi 30 %. Tämä tehdään menemällä ajovarusteissa pyörän päälle ja tarvittaessa avustajan kanssa liu'utetaan "bottom out bumber" kiinni iskarin säiliöön. Kun pyörän päältä sen jälkeen nousee varovasti pois (tai pyytää avustajaa tihrustamaan asian ollessasi vielä pyörän päällä) voi tarkistaa onko painauma toivottu. Yleisin nykyaikaisissa traili/enduro täysjoustoissa liikkuu kai siellä tosiaan n. 30 prosentissa tai hieman alle.
Tämän jälkeen ohjeessa mainitaan enää siitä, että jos sagia haluaa säätää, esijännityksen säätörinkulaa voi kiertää vielä alun 2 kierroksen päälle maksimissaan 5 kierrosta. Jos tämäkään ei riitä, pitää itse jousi vaihtaa jäykempään.

Nyt alkaa seuraamaan niitä pohdintoja ja kysymyksiä viisaammille. Ylläolevan kappaleen vikoista ohjeista voi siis päätellä, että esijännityksen säätörinkulan kiertäminen jousta kohden vähentää sagia. Jos siis kahden kierroksen alkusäädön jälkeen sagia testattaessa sagi on liian suuri, esimerkiksi 35 % vaikka tavoite on 30 %, voi esijännitystä ruuvata lisää, mikä pienentää sagia kohti kolmeakymmentä. Toisaalta jos sagi on kahden kierroksen alkujännityksen jälkeen liian pieni (esimerkiksi 20 %), tulee jousi vaihtaa löysempään.
Mutta miten tämä esijännityksen kiristäminen kahdesta alkukierroksesta esim viiteen lisäkierrokseen eli 7 kierrokseen yhteensä vaikuttaa muutoin? Sagi on siis pienempi (eli pyörä "istuu korkeammalla") mutta vaikuttaako esijännityksen lisäys siihen, meneekö iskari pohjaan isoimmissa iskuissa? Tai miten se muutoin vaikuttaa ajotuntumaan jos vaikuttaa?

Omassa perusmallissa on muita säätöjä ymmärtääkseni vain rebound eli paluuvaimennus. Nopeassa eli täysin auki asennossa säädön ollessa iskari palautuu takaisin suoraksi iskun jälkeen vauhdilla ja kiinni eli myötäpäivään pyöritettäessä paluu hidastuu. Liian hidas ei ehdi palauttaa iskaria kunnolla monien peräkkäisten iskujen jälkeen ja liian nopea taas saattaa saada tunteen, että pyörä ja kuski ponnahtaa uudelleen ilmaan kuin pelkkä jousi. Peruslähtökohta kai se, että paluu pidetään niin nopeana kuin mahdollista ilman, että jousi ponnauttaa edellä kerrotulla tavalla kuskin tai pyörän irti maasta.

Bnito
06.05.2021, 15.24
Preloadin lisääminen vaikuttaa aina negatiivisesti jousen alkuherkkyyteen. Ei vaikuta pohjaamiseen millään tavalla. Vaikka valmistaja sanoo että voit kiertää x määrän preloadia päälle, vältän sitä kyllä itse lähtökohtasesti aina. Sen verran vaan kireelle että jousi ei hölsky.

Esimerkkinä (massat vain esimerkin vuoksi) :

Jos ajatellaan että jousi alkaa menemään kasaan kun siihen laitetaan päälle 50kg massa. Tässä tilanteessa ei ole preloadia yhtään. Kun preloadia lisätään esim 2 kierrosta, vaatii jousi 60kg massan jotta se lähtee liikkeelle, 7 kierroksella vaaditaan jo 90kg massa jotta jousi liikahtaa. Eli mitä enemmän preloadia sitä isompi voima vaaditaan että jousi alkaa "elämään".

Jos ajattelet että polulla on pieniä töyssyjä/kiviä yms. niin mitä enemmän sulla on preloadia sitä huonommin jousi ehtii reagoida näihin pieniin iskuihin, koska olet jo jännittänyt jousta kasaan preloadilla.

Testaamalla huomaa tai ei huomaa, pari kierrosta preloadia ei välttämättä radikaalisti lopulta tunnu.

Reboundin perus asetukset voi hakea esim rotvallin yli ajamalla tai jostain missä perä tippuu vaikka 10 senttiä. Jousen tulsi painua kerran kasaan, palautua täyteen mittaan ja tämän jälkeen niiata hieman ja pysähtyä.

Itse huomasin että esim. bikeparkeissa aloittaessa tuli reboundi laitettua hitaalle jotta hyppyreissä perä ei karkaisi korkeuksiin, sitten kun on vähän hyppy kokemusta kertynyt on reboundia tullut nopeutettua...

Coileissa ehkä juurikin negatiivinen homma on tuo oikean jäykkyyden jousen löytäminen, mutta eipä perus jouset nyt ihan kamalia kustanna.

JRR-1
06.05.2021, 16.15
Preload ei vaikuta jousivakioon. Preloadin kierrokset rajoittaa periaattessa vain jousen pohjaaminen, sitä ei saa tapahtua. Jouseen täytyy jäädä muutama milli liikevaraa sen päälle mitä iskari sallii liikettä. Lähtökohtaisesti mitä pienemmällä preloadilla pärjää, sitä paremmin jousi toimii eli jousivakio on oikein. Pohjaamiset hanskataan vaimennuksen säädöillä. Tietysti jos harrastaa kerrostalon katolta droppailua, niin sitten taas lähtökohdat voi olla hieman toisenlaiset.

kauris
06.05.2021, 17.04
Nyt en ymmärrä tuota "pohjaamiset hanskataan vaimennuksen säädöillä". Jos iskarissa on vain paluuvaimennuksen säätö, eikai sen säätäminen vaikuta siihen pohjaako iskari isommissa dropeissa tai hypyissä? Eikö pohjaamista estä vain tarpeeksi jäykkä jousi?

kauris
06.05.2021, 17.40
Nyt kun oli aika hetki googlailla ja katsoa videota niin tämä tuli kuunneltua. https://www.youtube.com/watch?v=iTdfxpBurmg
Eli Vorsprung-firman sagia, preloudia ja jousen jäykkyyden merkitystä käsittelevä video.
Yhteenvetona siitä se minkä Bnito kertoikin, että proloudia kannattaa laittaa vain niin vähän kuin mahdollista. Tyhjät pois ja siitä ehkä noin kierroksen verran vielä päälle.
Jos iskari lyö pohjaan liian helposti tai sagia on liikaa, pitää vaihtaa jäykempi jousi tai päin vastoin. Ja että preloudia ei tule käyttää sagin pienentämiseen eikä sagin määrä itsessään ole tavoittelemisen arvoinen asia. Jos muutoin sopivalla jousella sagi on 32 % niin ei kannata yrittää samalla jousella sitä muuttaa preloudia ruuvaamalla.

Meikä lähtee nyt varastoon katsomaan minkä verran sitä preloudia oli tehtaan kasauksen jäljiltä iskarissa ja huvikseen katson miltä se sag yhdellä kierroksella tyhjien jälkeen näyttää. Luulen että jousi on valmiiksi ihan oikea (mun tapauksessa jousi 400, kuski ilman varusteita 72 kg. Ja pyöränvalmistaja Propain suosittaa Spindrift-malliin 400 lb jousta 74-85 kiloisille). Täydessä parkkivarustuksessa painoni lienee jossain selvästi yli 75 kg.

kauris
06.05.2021, 19.21
Terveiset testiajosta.
Sagi asettuu minulla noin 26 prosenttiin. En pukenut fullfacea ja syndejä mutta pistin repun 2 kg lisäpainolla selkään.
Esijännitystä vajaa 2 kierrosta.

Mutta täysillä takajousitusta tasaisella rullatessa kuormittaen (kevennys ja sen jälkeen jaloilla ja vartalolla polkimista voimakas painonsiirto ja ponnistus) saan bottom out bumperin liukumaan pohjaan saakka. En siis tunne että jousto päättyisi (eli jousitus pohjaisi äkisti) mutta bumber on aivan päädyssä. Käykö sitten niin että se ponnahtaa ja liukuu pohjaan vaikka iskari ei aivan siihen asti liikkuisikaan. Eli tönäyksen voimasta. Vai käykö iskari oikeasti pohjassa asti mikä saa miettimään onko jousi liian löysä. Toisaalta pienehkö sag ei viittaa siihen.
Ja mitenhän nämä coilit on toteutettu. Bumber on ehkä n. 12-13 mm paksuinen ja melko pehmeä. Kuinka tiiviiksi se litistyy ennen kuin iskari oikeasti pohjaa ajajalle ikävästi tuntuen? Eli jos saan tasaisella kaikin voimin kuormittaen bumberin siirtymään oletuksena juuri ja juuri pohjaan mutta ei litistymään, niin onko joustomatkaa tosiasiassa vielä jopa sentin verran jäljellä? Jos bumber on noin 12 mm ja pystyy litistymään pariin milliin?? Senttikin 65 mm iskarissa 8n kuitenkin vielä 15 %.
Ja onko 65 mm iskunpituuden iskarin liukuputken pituus ja liikkumisalue tasan 65 mm vai pari milliä tai puoli senttiä enemmän kun litistynyt bumber vie väkisin tilaa.

Sambolo
06.05.2021, 20.15
Onko pyörässä sit tarpeeks progressiivinen leverage ratio coilille?

kauris
06.05.2021, 20.33
Niinpä. Olettama minulla oli, että Spindriftissä näin olisi.

Edit.
Kävin sitten testaamassa miltä tuntuu isommat dropit.
Vauhti jäi yhden portaan kymmenestä vajaaksi ja takapyörä tuli alas siis vikan rapun nurkkaan. Rajua pohjaamista ei tuntunut mutta takarengas alkoi hiljalleen tyhjentyä. Venttiilin seudulta suhina. Ehkä tubeless venan juuresta. Olisko teippaus ratkennut. Ens viikolla sitten ensimmäinen parkkireissu niin saa parempaa käsitystä ominaisuuksista.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb20571414/p4pb20571414.jpg

miumau
06.05.2021, 21.14
Se 2 kierrosta on maksimi preload eli jos joutuu enempi kiertämään sitä prikaa niin tarvitsee jäykemmän jousen. Noissa perusrokkareissa ei ole tosiaan suuria säätömahdollisuuksia joten jos pohjaa niin jäykempi jousi tai sitten jollekin tuunerille uudelleen shimmityksen. Ne bumperit liukuu aika helposti itsekseen joten sen pohjaan meneminen ei vielä tarkoita pohjaamista. Kyllä sen huomaa kun se pohja. Yllättävän hyvin ne perus coili RS:ät kuitenkin toimii.

Suikkanenm
07.05.2021, 11.33
Kyllä tuo propainin leverage ratio näyttää aika hyvältä jouselle. Käyrä jyrkkenee mukavasti loppua kohden joka tuo lisää vastusta lähestyttäessä jouston loppua.
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-propains-2021-spindrift-is-taking-a-leap.html#:~:text=The%20bike's%20has%20a%20progres sive,fear%20of%20bottoming%20out%20harshly.&text=For%20the%20rear%20shocks%2C%20you,coil%20mod els%20from%20both%20makers.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb19457648/p4pb19457648.jpg
Itse säätelen tällä hetkellä Fox DHX2 iskaria sopivaksi omaan sähköpyörään. Linkusto on progressiivinen 3.18 -> 2.34 mutta käyrä on alussa hieman jyrkempi kuin lopussa. Tällöin saadaan hieman enempi keskialueen tukea, mutta jousitus pohjaa helpommin. Käytännössä tuollaisella linkustolla joutuu ajamaan hieman pienemmällä sagilla jos haluan hyvän "pohjaamisen keston".
Nyt on 400lb jousi, ja sagia n.26%. Ekalla lenkillä oli molemmat kompressiot lähes auki ja sain iskarin pohjaamaan helposti. Pienehkö hyppy tai tasaisella täysillä jousitusta kuorimittamalla sain jousituksen pohjaamaan. Lisäsin 6 napsua nopeata sekä hidasta compressio vaimennusta ja nyt ei ole kovaa pohjaamisen tunnetta perus polkurymistely lenkillä ollut. Avasin hidasta vaimennusta pari napsua tosin jo ja herkkyyttä tuli hieman lisää.
Tänään pitäisi saapua Cane Creekin 400-480 progressiivinen jousi jota ajattelin seuraavaksi kokeilla. Jos sen avulla uskaltaisi hieman paremmin ajaa hypyistä ja dropeista.
Paluuvaimennuksen asettelin vaan sopivan tuntuiseksi paikallaan sen enempää siihen vielä keskittymättä.

kauris
07.05.2021, 12.01
Ehkä minun olisi se reilu 100 euroa pitänyt maksaa lisää ja ottaa select super deluxen sijaan ultimate malli kompressio-lisäsäätöineen. Keulana on ultimate. Mutta ajattelin, että menen vain sekaisin jos perässäkin on liikaa säätöjä :)
Keulan osalta oli helppo lähtötilanne säädöille valmiiksi selvillä, kun aika lailla itseni painoinen Pinkbiken testaaja oli etsinyt syvällisessä fox38 vs Zeb ultimate testissä ihannesäädöt molempiin. Äkkiseltään vaikuttaakin varsin toimivalta.

Bnito
07.05.2021, 12.43
Itselläkin vanhemmassa spindriftissä (vm 2020) perus rs coili ilman kompressio säätöä. Helpompaa se elämä on kun ei ole säätöjä liikaa. Itse nyt ehkä 4 parkkikauden jälkeen kokisin että vähän säätöjä voisi olla ja hieman kompressioo lisätä, mutta sanoisin kyllä että ilman kompressio säätöökin pääsee aika pitkälle...

Uudemmassa spindriftissä pitäisi kyllä olla linkustossa sopivasti progressioo jottei pohjaamista kovin herkällä ilmene. Kyllä sen parkissa huomaa jos oikeasti kovaa pohjaa. Jos sag on nyt 26, veikkaisin että voisi toimia jopa 50lbs löysempi jousi jolla sag olisi varmaan lähempänä 30. Mutta näitä voi myöhemmim testailla kun saa vähän tuntumaa...

Tässä vanhemmassa spindriftissä progressioo on aika maltillisesti ja pohjasi kyllä perus dropissa normi jousella. Nyt käytössä progressiivinen jousi joka tilanteen korjasi ja on toiminut vallan mainiosti.

uusitunnus
11.05.2021, 10.18
Kyllä tuo propainin leverage ratio näyttää aika hyvältä jouselle. Käyrä jyrkkenee mukavasti loppua kohden joka tuo lisää vastusta lähestyttäessä jouston loppua.
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-propains-2021-spindrift-is-taking-a-leap.html#:~:text=The%20bike's%20has%20a%20progres sive,fear%20of%20bottoming%20out%20harshly.&text=For%20the%20rear%20shocks%2C%20you,coil%20mod els%20from%20both%20makers.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb19457648/p4pb19457648.jpg
.

Riippuu, minkä vuoden spindrift. Postaamasi taulukko on uusimpan Spindriftiin, mutta aiemmassa versiossa oli vielä erilainen käppyrä:
https://www.propain-bikes.com/wp-content/uploads/2018/09/000353-AF_Spindrift_Explosion_customer.pdf


(https://www.propain-bikes.com/wp-content/uploads/2018/09/000353-AF_Spindrift_Explosion_customer.pdf)

Jatasaa
11.05.2021, 22.14
Nyt on loistava aihe. Mulla on tyeessä kans fox dhx2 ja aivan uus tuttavuus coililla ajaa. Juuriki miettiny että mite paljon esijännityksen lisäämisestä on haittaa herkkyydessä.
Sitte tuo kumen saa pohjaa perus hypyssä pihalla mutta ku ei tuo kolise eikä tunnu, että se olis "pohjannu" nii vähän kans ihmetelly että meneekö se tönäsystä vai mikä homma.
2 bikepark reissua takana ja sielä se on tuntunu kyllä hyvältä.

hakpas
16.05.2021, 01.42
Oma käsitys noista propainin uusista takajousituksista on että pienempi sagi riittäisi noissa, juurikin koska liikkeen alkuosalla(sagin alueella) iskarin liike on suhteellisen pientä takarenkaan liikkeeseen nähden.
Vaikka oikeasti on ihansesama mitä se sagi näyttää jos jousitus vastaa omia tarpeita hyvin ajossa.

Laars
17.05.2021, 13.52
Lukeeko siellä RS ohjeissa tosiaan, että max 7 kierrosta preloadia? Jos kyllä, niin on aika huima määrä. Yleensä tyyliin 1-2 kierrosta.
Se pohjaanlyöntikumi on tosiaan se progressio siinä kierreiskarissa, iskari ei pohjaa silloin kun se osuu siihen kumiin, vaan vasta silloin kun se pohjaa sen kumin ns. läpi.
Sitten saa toki ostettua progressiivia jousia, sellainen voisi olla kokeilemisen arvoinen, jos tuntuu, että liiaksi pohjaa, mutta ei halua jäykempää jousta.
Vaikkapa tällainen:
https://mrpbike.com/products/enduro-progressive-coil-springs
jos vaan jousen sisämitta täsmää iskariin.

uusitunnus
18.05.2021, 09.26
Mulla ainakin super deluxe coilin preloadprikassa lukee max 5 kierrosta, ellen aivan väärin muista