Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuitukiekot 29" MTB



Jami2003
06.05.2021, 08.21
Tarkoitus olisi rakennella viimeisestä hankinnasta, Scott Spark 940, erään sortin "dream build" itselle sellaisilla osilla mitä voi sitten siirtää seuraavaankin runkoon. Sähkövaihteet, tehomittari on jo tulossa, ohjaamo vaihtuu hiilikuituun ja myös tarkoitus olisi hankkia pitkäikäiset hiilikuitu kiekot kakkoskiekoiksi.

Mitä suosituksia olisi, budjetti pyörii tuolla 1 keur-1,5 keur huiteilla. Vai kannattaako vaan unohtaa. Kokemusta on oikeastaan pyöreät nolla MTB kiekoista. Tähän asti olen niillä ajanut mitkä alla on. Sinänsä mitään järkeä noiden hankinnassa ei ole mutta toisaalta harrastukseni taso on jo kauan sitten ohittanut järjenkäytön. Ja on tullut opittua että hankinnat yleensä pyörii käytössä monta vuotta että mieluummin hankkii jotain kunnollista jos yleensä hankkii...

F. Kotlerburg
06.05.2021, 09.09
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-xrc-1501-spline-r-one-30-one-carbon-cl-boost-29-wheelset-987014

Tommoset ei varmaan oo hassummat, jos olen oikein ymmärtänyt niin Sparkilla tuskin mitään enskaa vedetään. RCZ on tarjoillut noita 1050 euroon muutamana päivänä tässä, mutta se on sitten sitä koodin kyttäämistä 24/7 että ehtii.

Tai sitten nää on kai vähän järeämmät

https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-xmc-1501-spline-r-one-30-carbon-cl-boost-29-wheelset-987076

Antza44
06.05.2021, 09.57
Mulla tuli uudessa 160/50 joustavassa trailipyörässä mukana XMC kiekot. 50h jälkeen ei mitään valittamista, kuskilla painoa noin 95kg aatamin asussa. Droppailtu on ja enska henkisestikkin ajettu. Tosin 1200 versiot mulla jossa litteät pinnat ja vielä eripaksuisia, että sitten jos noita alkaa paukkua on nuo 1501 kivemmat, kun on pyöreillä pinnoilla kasattu. Tubeless sika helppoa. Uusi Ratchet EXP ei ole siinämielessä kiva, kun toinen ratchet rengas on jengalla navassa kiinni, jos onnistuu taipaleella hajottamaan ei voikkaan enään repusta kaivaa uusia tilalle. Toisin muita etuja esim navan jämäkkyyden suhteen on ilmeisesti saatu aikaan.

Pidän kyllä noita 1501 aika järki hintaisena tuolla 1300€. Bontragerin kiekkoja moni myös ostellut. Ne on ihan ok hintaisia, mutta itse en luota Bontragerin taka napoihin, siksi omat 29+ Line Prot pyörii nykyään takuuna vaihdetulla DT.n 240 navalla.

XMC=All mountain 4 ASTM ja 120kg
ja
XRC=Cross Country 3 ASTM ja 110kg
Ja sitten on vielä
EXC=Enduro 4 ASTM ja 130kg

zort
06.05.2021, 12.59
Bontrager Kovee Pro 30. Tollaset on mulla nyt ollut käytössä tän kevään. Kun ottaa huomioon Bontragerin Carbon Care -ohjelman niin minusta aika huoleton valinta, semminkin kuin nää takuuasiat vaan Suomessa hoituu mutkattomasti (ainakin hyviä kokemuksia olen muilta kuullut/lukenut).
En ole menettänyt yöunia napojen takia, vaikuttavat ihan yhtä laadukkailta kuin muut. Samaten koko konaisuus tuntuu jopa hintaansa laadukkaammalta.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyöräilyvarusteet/polkupyörän-osat/pyörien-kiekot/maastopyörät-kiekot-ja-kiekkosarjat/bontrager-kovee-pro-30-tlr-boost-29-mtb-wheel/p/23354/

Sent from my iPhone using Tapatalk

MRe
06.05.2021, 13.04
Tarjoan tähän vakiovastausta Mcarbon...

Mitä tulee painonsäästöön, niin täytyy punnita kiekot erikseen, kun pyörän pitäisi tulla tänään ja huomenna haen situmilta kiekot. Orkkikset jää sitten talveksi. Tämä on tosin mullet, mutta painoerosta saanee jonkun käsityksen.

Antza44
06.05.2021, 13.36
Bontrager Kovee Pro 30. Tollaset on mulla nyt ollut käytössä tän kevään. Kun ottaa huomioon Bontragerin Carbon Care -ohjelman niin minusta aika huoleton valinta, semminkin kuin nää takuuasiat vaan Suomessa hoituu mutkattomasti (ainakin hyviä kokemuksia olen muilta kuullut/lukenut).
En ole menettänyt yöunia napojen takia, vaikuttavat ihan yhtä laadukkailta kuin muut. Samaten koko konaisuus tuntuu jopa hintaansa laadukkaammalta.

https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-wheels/mountain-bike-wheels/bontrager-kovee-pro-30-tlr-boost-29-mtb-wheel/p/23354/


Sent from my iPhone using TapatalkTrekin takuut hoituu kyllä moitteetta, jos vaan myyjäliike hoitaa osuutensa, niin kuin pitää. Kokemusta on ja paljon:cool:.

Jami2003
06.05.2021, 14.42
Mcarbon on käynyt mielessä mutta ilmeisesti hinnat pitää aina kysyä koska nettisivuilta ei löydy mitään esimerkkejä.

PTS
06.05.2021, 15.00
Esim. Nextieltä suoraan kehät Suomeen toimitettuna ja verot maksettuna alle 500€, vaikka DT 350 navat Saksasta 200, pinnat ja nippelit päälle satasen. = 800 ja kasaus päälle jollain osaajalla. Itse kasasin krossariin tällä menetelmällä ja hienosti pelasi cx-kisoissa ja poluilla. Olivat vasta kolmannet itse tehdyt, joten hyvälaatuista kuitua oltava :p

Näin saa valittua leveyden ja profiilin mieleiseksi.

usko juntunen
06.05.2021, 18.27
Säätämöstäni löytyy 3 paria DT Swiss kiekkoja 24mm, 25mm ja 30mm sis.leveydeltään. Eipä ole tarvinnut pinna-avainta kuluttaa rihtaamiseen eikä muutenkaan rassailla.
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-mtb/cross-country/xrc-1200-spline

Käytössä myös pyörän (Trek) mukana tulleita Bontrager kuitukiekkoja 2pr, sekä irrallisena hankittuja Sram Rise 60 kiekkoja vanhan liiton ei-boost navoilla.
JOS tulis tarve hankkia lisää muovikiekkoja, valintaa ei tarviis edes miettiä. Noista mainitsemistani DT Swiss selvä ykkönen.

Wanha viidakon sanonta -raavassa ejjoo raha hukassa voisi muuttaa muotoon -kuitukiekoissa ei ole raha hukassa :)

zort
06.05.2021, 18.29
Trekin takuut hoituu kyllä moitteetta, jos vaan myyjäliike hoitaa osuutensa, niin kuin pitää. Kokemusta on ja paljon:cool:.

Hieno homma. Tosin tässä tapauksessa joutuisin hoitamaan mahdollisen takuukeissin jollain toisella Trek-jälleenmyyjällä. Ostin kiekot kaverin omistamasta pyöräliikkeestä juuri ennenkuin kaveri myi liiketoiminnan toiselle pyöräliikkeelle (joka ei ole Trek-kauppa). Onhan noita Trek-kauppoja Suomi täynnä jos joku vaan viitsii ottaa asian käsittelyyn. Jos ei niin sitten varmaa pitää ottaa yhteyttä itseensä Veijo Trekkiin.
Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse takuisiin turvautua.


Sent from my iPhone using Tapatalk

usko juntunen
06.05.2021, 18.51
Hieno homma. Tosin tässä tapauksessa joutuisin hoitamaan mahdollisen takuukeissin jollain toisella Trek-jälleenmyyjällä. Ostin kiekot kaverin omistamasta pyöräliikkeestä juuri ennenkuin kaveri myi liiketoiminnan toiselle pyöräliikkeelle (joka ei ole Trek-kauppa). Onhan noita Trek-kauppoja Suomi täynnä jos joku vaan viitsii ottaa asian käsittelyyn. Jos ei niin sitten varmaa pitää ottaa yhteyttä itseensä Veijo Trekkiin.
Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse takuisiin turvautua.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei pitäisi olla mikään ongelma, jos hoitaa Trekin takuu-asiaa muualla kuin myyjäliikkeessä. Kokemusta on ko merkin rungon takuun kanssa. Pyörän myynyt liike lopetti toimintansa ja toinen liike hoiti homman viimesen päälle ja vähän ylikin.

BB Holland
06.05.2021, 19.11
Ei kai nuo kuitukiekot sen kevyempiä ole. Jos ne joustavat paremmin niin sitäkään ominaisuutta ei mun mielestä tarvita joustopyörässä. Mun korvaan kuulostaa kalliilta ja ehkä jopa riskaabelilta. Laskin tuolle mun Tune/H+Son yhdistelmälle jonkun 1470g painoa ja hintaa alle 800e, mutta takanapa oli reilussa alessa. Pinnojakin 32+28 eikä nuo kehät niitä kevyimpiä ole. Mut joo, raha on tehty tuhlattavaksi ja kaikkea voi kokeilla.

zort
06.05.2021, 20.44
Ei kai nuo kuitukiekot sen kevyempiä ole. Jos ne joustavat paremmin niin sitäkään ominaisuutta ei mun mielestä tarvita joustopyörässä. Mun korvaan kuulostaa kalliilta ja ehkä jopa riskaabelilta. Laskin tuolle mun Tune/H+Son yhdistelmälle jonkun 1470g painoa ja hintaa alle 800e, mutta takanapa oli reilussa alessa. Pinnojakin 32+28 eikä nuo kehät niitä kevyimpiä ole. Mut joo, raha on tehty tuhlattavaksi ja kaikkea voi kokeilla.

No mun Bontragerit maksoi reilu 1200€ paikallisessa. Saako alukiekkoihin vastaavia crash replacement politiikkoja kun esim. Trekin vastaava? Se oli mulla houkutteena sekä vanteen leveys suhteessa painoon. Ja plussana 108 poe -takanapa. Mut samaa mieltä että raha on tehty tuhlattavaksi, mitäs näistä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

zort
06.05.2021, 20.44
Ei pitäisi olla mikään ongelma, jos hoitaa Trekin takuu-asiaa muualla kuin myyjäliikkeessä. Kokemusta on ko merkin rungon takuun kanssa. Pyörän myynyt liike lopetti toimintansa ja toinen liike hoiti homman viimesen päälle ja vähän ylikin.

Iso peukku


Sent from my iPhone using Tapatalk

F. Kotlerburg
06.05.2021, 21.05
^Mielenkiintoista. Mä olen tyhmänä aina ajatellut että kuidun juttu on se keveys ja että se vasta on jäykkää... aina oppii uutta.
Itse olen kyllä eri mieltä ja sitä mieltä, että ajatuksesi on ollut ihan oikea.

Mulla on alla Lightbicyclen DT240S napojen ja Recon Pro AM930 kehien ympärille kasaamat kuitukiekot. Painoa on inan vajaat 1600g ja näyttäisi, että markkinat ei ole ihan tulvillaan 30mm sisäleveydellä olevia 29er alukiekkoja, jotka olisi saman painoisia. Lisäksi oli jonkinasteinen herätys, kun nuo laittoi alle, että kuinka paljon alukiekot oikein fleksaakaan sivuttaissuunnassa. Voi olla täysin placeboa, mutta ajo tuntuu jotenkin tarkemmalta noilla. Jotain reilut 900 euroa nuo maksoi viime syksynä.

Sambolo
06.05.2021, 21.23
^Mielenkiintoista. Mä olen tyhmänä aina ajatellut että kuidun juttu on se keveys ja että se vasta on jäykkää... aina oppii uutta.

Riippunee mihin tarkoitukseen ne kiekot on. Rymistely kuitukiekot ei juurikaan kevyempiä ole kuin vastaavat alukiekot. Kestävät pitäisi olla kyllä, ainaki esim santa cruzin reserve kuitukiekkoja kehuttu kestävinä, sellaset varmaa itsekin hommaisin jos olis ylimäärästä rahulia niin paljon :D Mutta varmaan nextien kehät tulee itsellekkin kun aika näistä Hopen ankkureista jättää.

Kai niihin kuitukiekkoihin saa myös noita ominaisuuksia eri tavalla leivottua, kuten juuri joustavuutta.

Iglumies
06.05.2021, 21.34
Vahva suositus Mcarbonille, itselle tuli viimeksi plussapyörään 40mm kuitukehillä ja Erasen boostinavoilla 1786g setti, erittäin kilpailukykyiseen hintaan.
Napojen laatu yllätti positiivisesti ja kasaus tehty todella ammattimaisesti (mukana pdf:t pinnojen kireydestä ja kaikkien käytettyjen osien spekseillä)

MRe
06.05.2021, 21.42
Mcarbon on käynyt mielessä mutta ilmeisesti hinnat pitää aina kysyä koska nettisivuilta ei löydy mitään esimerkkejä.

Ei sieltä nettikaupasta kukaan osta :D rohkeasti vaan suoraan yhteys. Tuolla kun teettää, saa sellaiset kuin haluaa. Mulla Ibiksessä esimerkiksi erilevyiset kehät edessä ja takana. Ja nyt sitten tulee mulletit. Ja taitaa nekin olla erilevyiset.

misopa
06.05.2021, 21.47
Nämä olisi mielenkiintoiset. 31mm sisäleveydelläkin ilmoitettu paino vain 1303g/pr. Ja hinta jää alle 1300€ parilta. Tuon merkin kiekoilla voitettu kaksi viimeistä MM-maraa, joten ei taida aivan pasketta olla. Sitä en tiedä myyvätkö Suomeen, mutta todennäköisesti raha kelpaa.

https://spacebikes.it/prodotto/spacecarbon-ws-signature-wshub-1289gr/

BB Holland
06.05.2021, 22.32
^ Noi olis. Kuituhan on periaatteessa ylivoimainen materiaali fillarissa, mutta jostain syystä vanteissa ei ole innostanut. On kai noissa aluvanteissakin eroja. Mitä olen kiekkoja rakentanut niin Velocityn vanteet eivät tunnu niin hyviltä kuin H+Sonin. Ja voi olla ihan placeboa tai joku ero jostain muualta.

nure
06.05.2021, 23.19
^Itse samoilla linjoilla, maantiekiekkoja hakiessa tuollaisia 1500grammaisia alukiekkoja saa alle 500€ ja vastaavan hintaiset kuitukiekot huomattavasti painavampia joten jäi hankkimatta...

Kanuuna
06.05.2021, 23.21
Jos keveyttä haetaan marakisoihin niin mahtaa olla kuituiset kehät ainoita vaihtoehtoja(?). Samoja havaintojakuin jollain aiemmin, kuitukehän jäykkyys (tuntuu) tuo(van) tarkkuutta ajoon. Jos pätäkkää riittää, niin tässä olisi i24 vanteella kiekkosettiä:

https://r2-bike.com/PI-ROPE-Wheelset-29-RL-SUB11-Carbon-FADE-Black-Premium-Edition

Ei taida minkäänlaisia lelumiinisia saada samoilla spekseillä.

zort
06.05.2021, 23.32
^Itse samoilla linjoilla, maantiekiekkoja hakiessa tuollaisia 1500grammaisia alukiekkoja saa alle 500€ ja vastaavan hintaiset kuitukiekot huomattavasti painavampia joten jäi hankkimatta...

Maantiekiekoilla ajetaan maanteillä, maastoon on sitten ihan eri jutut. Ne puurot ja vellit.

Föhn
07.05.2021, 05.10
^Itse samoilla linjoilla, maantiekiekkoja hakiessa tuollaisia 1500grammaisia alukiekkoja saa alle 500€ ja vastaavan hintaiset kuitukiekot huomattavasti painavampia joten jäi hankkimatta...
Yritin etsiä hiilakiekkoja jotka maksaisivat tuon 500€, en löytänyt ainuttakaan. Alle puoltoistakiloiset aluvanteet alle viiteen sataan. Niitäkään en löytänyt. Oletko nure ystävällinen ja laitat vaikka linkkejä mistä noita saa.

Phatagorva
07.05.2021, 06.16
Anteeksi tyhmyyteni, mutta... Miksi vanteiden ja renkaiden pitäisi olla kevyet? Kiihdytys ja jarrutus paranee, se on selviö. Muutenhan sillä ei käsittääkseni ole väliä, jos ei pyörän kokonaispainon vaikutusta huomioi.

MRe
07.05.2021, 09.29
^Jousittamaton massa maastovehkeessä ja en oikein ymmärrä miten onnistut jättämään pyörän kokonaispainon tässä kohden huomiotta...

F. Kotlerburg
07.05.2021, 10.16
Niin ja maastoajohan on yhtä kiihdyttämistä ja jarruttamista.

nure
07.05.2021, 10.57
Föhn, oli kyse vain esimerkistä vertailukohteena ja mainitsin että kyse maantiekiekoista.

Antza44
07.05.2021, 11.07
Ja noin 1500g/1600g alukiekot ei tasan kestä samaa, kuin kuituset millä on jo 4 ASTM leima, niillä voi jo + 100 kiloa paukuttaa enska kivikkoa ym aikas huoletta.

BB Holland
07.05.2021, 12.27
Föhn, oli kyse vain esimerkistä vertailukohteena ja mainitsin että kyse maantiekiekoista.
Niin onko noita? Fulcrum kolmoset on 500e mutta paino on muistaakseni 1560g. Sorry OT.

Föhn
07.05.2021, 12.49
Föhn, oli kyse vain esimerkistä vertailukohteena ja mainitsin että kyse maantiekiekoista.
Selvä. En osaa näköjään lukea riveiltä enkä niiden välistä.

Föhn
07.05.2021, 12.58
Niin onko noita? Fulcrum kolmoset on 500e mutta paino on muistaakseni 1560g. Sorry OT.
Kyllä ne ihan selvää vähemmistöä on. Eli joku tarjous korkeintaan. Kuitukiekkoja löytyy 1,5kg pari muttei todellakaan viiteensataan. Kuitukiekoissa etenkin maantielle ei välttämättä se paino ole ykkösprioriteetti vaikka silläkin merkittävä roolinsa onkin. En ole ainakaan nähnyt korkealaippasta aerokiekkoa alumiinista.

Boot
07.05.2021, 19.57
Ainakin omassa ajossa ja täkäläisessä rikkonaisessa maastossa pieniä mikrokiihdytyksia. Ei välttämättä edes yhtä polkaisua. Kiekkojen paino vaikuttaa valtavasti

Situm
07.05.2021, 22.14
Kiekoissa on melkoinen määrä muuttujia, ja tosiaan pistää meille Mcarboniin meiliä, niin yritetään vastata pikaisestikin.

nure
07.05.2021, 23.43
Föhn, korkealaippaiset aivan eri luku ja ovat pitkälti määrättyyn käyttöön tehtyjä...

BB Holland
13.05.2021, 21.11
Ainakin omassa ajossa ja täkäläisessä rikkonaisessa maastossa pieniä mikrokiihdytyksia. Ei välttämättä edes yhtä polkaisua. Kiekkojen paino vaikuttaa valtavasti
Meinasi välillä mennä usko siihen, ettei alumiinilla pääsisi käytännössä samaan. Tunella taitaa olla alumiinisetti 1330g ja palttiarallaaa 1500e. Kun noita kalliita ja kevyitä ei juuri ole tarjolla. Mutjoo, saatan vielä karbonikiekot hommata. Maantielle kylläkin, Tunet tai Borat jos tulee tarjoukseen ja sattuu massia olemaan. Sinänsä QR-tarjouksia saattaa vielä tulla.

Mikko Alakärppä
14.05.2021, 16.55
On kyllä hullun hauskaa ajaa maastossa kuitukiekoilla. Tasaisen vauhdin tilassa maastossa ollaan hyvin vähän aikaa kerrallaa, joten kiihtyvyys on minusta todella isossa asemassa ihan fiiliksenkin kannalkta.

M

Plihal
09.07.2021, 08.27
Lainaan vähän topiccia, vaikka kyse 27.5" kiekosta. Eli etsinnässä pojan marlin 7:aan paremmat/kevyemmät kiekot, nykyisten bontragerin connection kiekkojen tilalle. Xc käyttöön tulee, kevyt 40kg kuski.
Ongelma on siinä, että ovat pikalinkulliset, eikä tahdo löytyä mistään, tahtovat kaikki olla boost, tai no boost kiekkoja.
Vai onko näitä saatavilla jossain?, jos on nii olisiko jollain heittää linkkiä tms...

Kanuuna
09.07.2021, 09.46
Lainaan vähän topiccia, vaikka kyse 27.5" kiekosta. Eli etsinnässä pojan marlin 7:aan paremmat/kevyemmät kiekot, nykyisten bontragerin connection kiekkojen tilalle. Xc käyttöön tulee, kevyt 40kg kuski.
Ongelma on siinä, että ovat pikalinkulliset, eikä tahdo löytyä mistään, tahtovat kaikki olla boost, tai no boost kiekkoja.
Vai onko näitä saatavilla jossain?, jos on nii olisiko jollain heittää linkkiä tms...

Eikös esim. DT:llä ole päätyholkeilla muutettavissa ~kaikki kiekot sopivaksi?

XRC1200 kiinni ja päätyholkeilla sopivaksi.

Toinen kysymys on, tuleeko kuidusta juuri hyötyä verrattuna hyviin lelumiinisiin tuossa käytössä.

hphuhtin
09.07.2021, 10.35
Lisäisin edelliseen, että on ne nykyisetkin kiekot boost tai no boost. ”No boost” taitaa olla tuon Marlin 7 kohdalla. Edessä 5x100 QR ja takana 5x135 QR. Näkee tuota mittaa mainittavan kyllä 9x100 QR myös, ilmeisesti dropoutin koon mukaan. Jos haluaa säilyttää takapakan niin takanavassa vapaarattaan rungon pitää sopia nykyisen kanssa yhteen. Vaihtoehtoja käytännössä Shimano 9-11v, Shimano 12v microspline ja Sram XD. Marlinin kohdalla kaiketi ensimmäinen koska on Shimano 10v.

Koitin tehdä haun Bike24:ään 27.5 + QR filtterillä, kyllä näitä löytyy, mukana monissa em. päätyholkit: https://www.bike24.com/mtb-wheels.html?menu=1000,1868,1928,1929&__qf_form-filter=&pgc[72][475]=1&pgc[87][518]=1&pgc[128][741]=1&sort=price_desc

Esim. tällaisessa tulee mukana muunnossetti: https://www.bike24.com/p2306680.html. Eri asia tosiaan kannattaako Marlin 7:ään laittaa kiekkoja jotka on yhtä arvokkaat tai arvokkaammat kuin muu pyörä. Voi ne tietysti sitten siirtää edelleen seuraaviin pyöriin.