PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sram Force E-tap AXS 2x ohjelmointi



Lammy
04.05.2021, 19.11
Sähköraadille kysymyksiä.

Onnistuin saamaan kyseisen setin edukkaasti (sis etu- ja takavaihtajat, kahvat, hydrojarrut).
Haluaisin päivittää tällä setillä vanhan Sram Red sarjan.
Voinko käyttää vanhaa Red 11-speed takapakkaa ja Cannondale HollowGram Si kampisettiä?
Pystyykö tuon takavaihtajan ohjelmoimaan vanhalle setilleni vai onko ostettava Sram 12-speed pakka?
Entäpä etuvaihtaja?

Kiitos etukäteen!

Lammy
05.05.2021, 00.26
Sähköraadille kysymyksiä.

Onnistuin saamaan kyseisen setin edukkaasti (sis etu- ja takavaihtajat, kahvat, hydrojarrut).
Haluaisin päivittää tällä setillä vanhan Sram Red sarjan.
Voinko käyttää vanhaa Red 11-speed takapakkaa ja Cannondale HollowGram Si kampisettiä?
Pystyykö tuon takavaihtajan ohjelmoimaan vanhalle setilleni vai onko ostettava Sram 12-speed pakka?
Entäpä etuvaihtaja?

Kiitos etukäteen!Ilmeisesti takapakka ja luultavasti myös vapaaratas on vaihdettava.
Eturattaat ovat 46/36 joten ovat lähellä vaadittavaa 48/35.
Vaatiiko 12-speed ketju myös omat Eturattaat?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Föhn
05.05.2021, 06.34
Sramin etapit ei ole niitä kaikkein kiitollisempia rakennuskohteita eri setupeihin. Jotain hienomekaanisia kikkailuja tuossa on sen verran että osien sekoittaminen saattaa viedä mielenterveyden. Mutta, 12-lehtiselle pakalle pitää olla tosiaan vapari sitä varten eli XDR. Flattop ketju kapeana ja 12- vaihteelle suunnattuna rajoittaa myös eturattaiden käytettävää valikoimaa varsinkin jos se on 2x. Jos lähtökohta on se että on molemmat sähköiset vaihtajat, laittaisin myös eturattaiston samaa sarjaa. Forcelle ja Redille pitää sitten olla myös oma keskiönsä. Näin internet kertoo. Vältin itse päänsäryn ja ostin kaikki samaa sarjaa.

Firlefanz
05.05.2021, 10.52
Ymmärsinkö oikein että idea tai haluttu tavoite on tehdä olemassaolevasta mekaanisesta 11-vaihteisesta Redistä sähköinen? Eli pitää fillari 11-vaihteisena?

Voisi kuvitella että jossain päin Amerikkaa yleensä joku olisi jo tehnyt samanlaisen ratkaisun ja joko onnistunut tai epäonnistunut, mutta pikaisella haulla en sellaista kertomusta silmiini saanut.

Ainoa mikä on minulle - puhtaasti teoriassa - selvää on että siirryttäessä 12-vaihteiseen maailmaan, kaiken pitää olla AXS. Mutta eiväthän vaihtajat muuta tee kuin käskevät ja suorittavat ketjun siirron sivusuunnassa? Jos AXS:ssa ("äkseksissä"?) ketju siirtyy saman verran kuin vanhassa eli 11-vaihteisessa, ei kai kovin suuria ongelmia pitäisi olla?

Mutta jos ei, meillä taitaa olla taas oikea oppikirjaesimerkki siitä miten yllätyksellisiä aluksi edukkailta vaikuttaneet hankinnat voivat olla:rolleyes:

Lammy
05.05.2021, 14.11
Sramin etapit ei ole niitä kaikkein kiitollisempia rakennuskohteita eri setupeihin. Jotain hienomekaanisia kikkailuja tuossa on sen verran että osien sekoittaminen saattaa viedä mielenterveyden. Mutta, 12-lehtiselle pakalle pitää olla tosiaan vapari sitä varten eli XDR. Flattop ketju kapeana ja 12- vaihteelle suunnattuna rajoittaa myös eturattaiden käytettävää valikoimaa varsinkin jos se on 2x. Jos lähtökohta on se että on molemmat sähköiset vaihtajat, laittaisin myös eturattaiston samaa sarjaa. Forcelle ja Redille pitää sitten olla myös oma keskiönsä. Näin internet kertoo. Vältin itse päänsäryn ja ostin kaikki samaa sarjaa.

Kiitos näistä!
Pitää nyt vielä varmistaa tuo keskiön/rattaiden sopivuus tai sopimattomuus.
Takapää menee uusiksi mutta olisi vieläkin hyvä hinta jos sillä selviää.
Kampisetin mennessä uusiksi säästöä jää enään muutama saturainen.
Toisaaltaan jokapaikassa myydään eioota:rolleyes:.

Lammy
05.05.2021, 14.15
Ymmärsinkö oikein että idea tai haluttu tavoite on tehdä olemassaolevasta mekaanisesta 11-vaihteisesta Redistä sähköinen? Eli pitää fillari 11-vaihteisena?

Voisi kuvitella että jossain päin Amerikkaa yleensä joku olisi jo tehnyt samanlaisen ratkaisun ja joko onnistunut tai epäonnistunut, mutta pikaisella haulla en sellaista kertomusta silmiini saanut.

Ainoa mikä on minulle - puhtaasti teoriassa - selvää on että siirryttäessä 12-vaihteiseen maailmaan, kaiken pitää olla AXS. Mutta eiväthän vaihtajat muuta tee kuin käskevät ja suorittavat ketjun siirron sivusuunnassa? Jos AXS:ssa ("äkseksissä"?) ketju siirtyy saman verran kuin vanhassa eli 11-vaihteisessa, ei kai kovin suuria ongelmia pitäisi olla?

Mutta jos ei, meillä taitaa olla taas oikea oppikirjaesimerkki siitä miten yllätyksellisiä aluksi edukkailta vaikuttaneet hankinnat voivat olla:rolleyes:

Kyllä 11-vaihteisuus on tippunut tavoitelistalta.
Halpuus ei!!!
En vielä tiedä oliko tämäkin kauppa kangastus vain kun oli sellainen säätö. No - nyt tavara on varmuudella kaupasta loppu.
Jään odottelemaan tietoisuuden lisääntymistä.

Lammy
05.05.2021, 18.18
Kyllä 11-vaihteisuus on tippunut tavoitelistalta.
Halpuus ei!!!
En vielä tiedä oliko tämäkin kauppa kangastus vain kun oli sellainen säätö. No - nyt tavara on varmuudella kaupasta loppu.
Jään odottelemaan tietoisuuden lisääntymistä.

No eivät sitten suostu tekemään kauppoja kanssani.
Kiitos vielä kommenteista.
Ovat hyvin hyödyllisiä tulevan varalle.

Föhn
07.05.2021, 16.34
Silkka uteliaisuus herätti kyselemään että mikä meni pieleen?

Föhn
07.05.2021, 16.50
Ainoa mikä on minulle - puhtaasti teoriassa - selvää on että siirryttäessä 12-vaihteiseen maailmaan, kaiken pitää olla AXS. Mutta eiväthän vaihtajat muuta tee kuin käskevät ja suorittavat ketjun siirron sivusuunnassa? Jos AXS:ssa ("äkseksissä"?) ketju siirtyy saman verran kuin vanhassa eli 11-vaihteisessa, ei kai kovin suuria ongelmia pitäisi olla?

Mutta jos ei, meillä taitaa olla taas oikea oppikirjaesimerkki siitä miten yllätyksellisiä aluksi edukkailta vaikuttaneet hankinnat voivat olla:rolleyes:
Kyllä se tosiaan näin taitaa olla. Eli siirryttäessä AXS, pitää olla aikalailla AXS. Flattop on sen verran kapea aiheuttamaan ongelmia ilmeisesti että ihan joka komponentti ei sille passaa. Silmämääräisesti arvioituna eroa on ainakin milli ja jotain pilkun päälle. Omassa Dt-Swissin kiekossa oli aluksi Shimanon vaparissa 10 lehtinen pakka prikalla, sitten 11 ilman ja nyt samaan kiekkoon vapari vaihtamalla 12- lehtinen. Maalaisjärkeni sanoo että lehtien väli on kapeampi. Tai sitten tuossa on jotain muuta insinöörismiä. Olin kyllä ulkomaan foorumeilta lukevinani onnistuneita sekoituksia osien suhteen. Ja enemmän niitä pohdintoja kuten täällä.

Lammy
07.05.2021, 23.18
Silkka uteliaisuus herätti kyselemään että mikä meni pieleen?Ihan vain oli loppuunmyyty vaikka onnistuinkin setin maksamaan. Oli varmaan liian iso alennus[emoji28]. 1800->1000e.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla