PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pugeot Carbolite 103 uudet kiekot, renkaat ja rataspakka



Jayson
29.04.2021, 15.37
Terve,

Olen uusi tällä foorumilla ja amatööri oikeastaan pyöräharrastuksen parissa, kaikkien juttujen fiksailu onkin omaa alaa... Noh asiaan.

Sain käsiini suht ok kuntoisen vaikkakin tosi likaisen 80-luvun Peugeot Carbolite 103 retkipyörän, jonka haluaisin kääntää city/maantiepyöräksi. Tarkoituksena olisi laittaa pyörä lähinnä työ/kaupunki ajokäyttöön. Vaihteet haluan pitää koska pidempääkin ajoa ajattelin aurinkoisina kesäpäivinä toteuttaa. Paljon olen kuullut parjausta kyseistä runkoa kohtaan, mutta korkea pyörä passaa omalle pituudelle ja tykkään nyt noin muutenkin tuon pyörän fiiliksestä. Tällä hetkellä etsin uusia alumiinikiekkoja ja 25-28 mm levysiä mielellään slickejä renkaita. Haluaisin säilyttää tuon 5 vaihteisen pakan pyörän takana. Haarukoiden leveydet edessä 110 mm ja takana 126 mm. Nykyisen renkaan merkinnät 32-622 (700x32C-28x 1 5/8 x 1 1/4).

Haluaisin säilyttää nuo Peugeotin pikalinkut, mutta mikäli nämä tulee vaihtaa vanteen mukana niin menköön. Freesi ulkonäkö saa viedä voiton.

Kysymyksiä:

-Kuinka helposti on saatavilla taakse uusia 5-vaihteisia rataspakkoja?
-Onko yksinkertaisempaa uusia koko pakka renkaiden osalta? (toisaalta laakereiden uusiminen ei olisi yhtään hölmömpi juttu)
-Miten akselin leveydet on merkattu kiekkoihin?
-Saako pösön alkuperäisten vaihtimien kanssa toimimaan isommat kuin 5-vaihteiset rataspakat helposti.

Olisiko joku niin ystävällinen että etsisi jonkun kuvausta vastaavan kiekkosetin (etu/taka) tai/ja rataspakan malliksi.

Varsinaista budjettia ei ole koska fiksailu on veressä mutta ensiprojekti tämä on joten kustannustehokkuutta silmälläpitäen fiksaillaan...

Katsotaan miten foorumi pelaa. Kiitos fiksuista vastauksista jo etukäteen! :cool:

B2R
29.04.2021, 16.09
Talossa on myös 80-luvun Pösö.

Siinä on uudet kiekot: https://www.bike-components.de/en/Shimano/WH-R501-Wheelset-p30161/

ja 8-pakka: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Claris-CS-HG50-8-8-speed-Cassette-p35939/

Uudet ketjut ehkä vielä, niin toimii.

nure
29.04.2021, 18.27
^Voi tulla kiekkojen kanssa ongelma jos kysyjä mitannut oikein... Normaalit taitaa olla 100/130 ja noihin kiekkoihin ei tosiaan sovi vitonen. Veikkaus on että jos kasille mennään niin vaihtuu koko voimansiirto.

B2R
29.04.2021, 21.03
^Teräshaarukka joustaa sen 2 mm/puoli helposti. Tuossa on siis kasipakka ja -ketju , mutta kaikki muu alkuperäistä. Poika on ajanut tuolla muutaman vuoden, ja itsekin aikaisemmin samantyylisellä ratkaisulla.

rymy
29.04.2021, 21.15
Muutama ajatus: - Mitä tarkoitat "haluaisin kääntää city/maantiepyöräksi"-lauseella
- Onko kiekoissa jotain vikaa, vai miksi haluat ne vaihtaa?
- Eiköhän ne alkuperäiset pikalinkut voi laittaa mihin tahansa pikalukitteisiin kiekkoihin/napoihin.
- Kyllähän niitä 5-osaisia rataspakkoja vielä saa. Yleensä voi tilalle laittaa myös 6-osaisen.
- Kyllähän runkovaihtajakäyttöinen takavaihtaja soveltuu ihan mille vaan takaratasmäärälle ainakin periaatteessa.
- Miten vaihdetaan koko pakka renkaiden osalta?
- Ei akselien leveyksiä mitenkään kiekkohin ole merkattu.
- Siis onko laakereissa jotain vikaa? Vai miksi ne pitäis uusia? Ei niitä laakeripintoja oikeastaan voi uusia. uudet navat tietty voi vaihtaa.

rymy
29.04.2021, 21.24
Alottajalle kysymys? Onhan sulle selvää mikä ero on perinteisellä kierteellisellä rataspakalla ja "uudella" kasettipakalla.

nure
29.04.2021, 21.44
B2, kyllä pari milliä mutta tuossa noin 10millistä kyse. Kylläkin veikkaan mitta virhettä koska nuo luvut kuulostaa oudoilta...

B2R
29.04.2021, 23.11
B2, kyllä pari milliä mutta tuossa noin 10millistä kyse. Kylläkin veikkaan mitta virhettä koska nuo luvut kuulostaa oudoilta...

Ajattelin takapuolta kirjoittaessani, 126:sta 130:een 2mm/puoli ei varmaankaan ole ongelma. Siis edessä on ehkä kuitenkin se 100 mm eikä mikään 110 mm.

Jayson
30.04.2021, 00.18
Jess. Foorumi yllätti aktiivisuudellaan. Kiitos vastauksista.

Tosiaan kyseessä on juuri käsiin saatu fillari ja tuota muunnosta touring pyörästä maantiepyöräksi tarkoitin sillä, että riisun sen kaikista varusteista veke, eli lokaria, telinettä ja härpäkettä, vaikka kaupunkikruisailussa nuo alumiiniset osat toisi tyylinsä.

Hain kotimatkalla töistä tarkan viivottimen ja haarukat tosiaan on etu: 100mm ja taka: 123mm

Onko tämä miltei vakiojako näissä pyörissä? Vai voiko netin uumenissa ampua paljon ohi kun kiekkoja selailee?

Vanteet on huonokuntoiset ja melkoisen vinkkelissä. Jotkut pinnat melkein kulmalla. Taitaa olla kunnolla ajansaatossa kolisteltu.

Kierteellisten rataspakkojen ja kasettipakan ero ei ole selkeä. Saa kouluttaa.

Oikeastaan tuo poljinten keskiölaakeri saisi mennä vaihtoon. Rahisee ja hinkkaa kun pyörittää. Nähnyt että joihinkin vehkeisiin on lyöty ihan uutta laakeria tilalle.

Kun projektia tästä tosiaan haettiin niin ajattelin irrottaa osiin ja freesata rungon maaleja uusiksi. Tähän mennessä on enää irrotettavana etuhaarukka ja keskiölaakeri. Haarukka tuntuu olevan jymäkässä juntussa kiinni. Stemmin pultti katkesi sisään. Se oli totaalisen ruosteessa. Sen sain kuitenkin kopsautettua irti.

Olli L
30.04.2021, 15.12
.
...
Hain kotimatkalla töistä tarkan viivottimen ja haarukat tosiaan on etu: 100mm ja taka: 123mm
...
Kierteellisten rataspakkojen ja kasettipakan ero ei ole selkeä. Saa kouluttaa.
...

Kasettien ja kierteellisten eroista: https://www.sheldonbrown.com/free-k7.html Eli kasettisysteemissä rattaat irtoavat omana kokonaisuutenaan, ja rullaamisen salliva vapaaratas on kiinni navassa usein koko navan eliniän. Kierrepakkasysteemissä takanapa on hyvin pelkistetty, ja vapaaratas muodostaa rattaiden kanssa oman vaihdettavan kokonaisuutensa. Tuon linkin takana on hyvät kuvat.

Napojen leveyksistä: https://www.sheldonbrown.com/gloss_sp-ss.html#spacing
(https://www.sheldonbrown.com/gloss_sp-ss.html#spacing)

Nuo yllämainitut sivut ovat vanhoissa asioissa hyvät, viime vuosien kehitystä niissä ei ole seurattu.

TERU
30.04.2021, 15.58
Suosittele käyttämään mahdollisimma pitkälle olemassa olevia osia, huoltamaan ja voitelemaan, kiekotkin voi oikaista vaikka joutuisi uusimaan pinnat. Katso vanteiden kyljet ettei jarrupalat olisi kovin kylkiä kuluttaneet, jos pahat syvät urat, niin sitten uutta. Noissa on ollut erittäin kestävät takapakat, samoin kammenrattaat, kettingin uusimisella voisi pärjätä, jos rattaiden piikit eivät ole vielä terävät vaan talttamaiset.
Ylimääräisen tavaran purkaminen pois on hyvä idea.

Yhden vanhan, mutta erimerkkisen vähän uudemman, olen kunnostanut ja kolme kesää ajoin, tahtoo olla että kun projekti on valmis kaikilta osilta niin kiinnostus loppuu ja sitten haluaakin nykyaikaisemman kahvavaihteiston ja tahtoo olla, että nuo ovat niin painaviakin, mielenkiinto hiipuu siksikin. Tämä yksilö oli jäänyt hyvin vähälle ajolle menneisyydessään.

rymy
30.04.2021, 16.54
Muutama ajatus lisää: B2R kirjoitti: "Ajattelin takapuolta kirjoittaessani" ->repesin. Mitä kullakin mielessä. Nykäsen Matilla oli aina pillu mielessä......

No joo... Kyllä noi haarukoiden mitat on ihankuin kuuluukin. Nyt koulutuksen jälkeen ymmärtänet, jotta kierrepakka/kasettitsydeemiä ei voi osia sekoittaa keskenään. Sun täytyy tehdä valinta kummalla jatkat. Jos siirryt kasettipakkanapaan on uuden navan leveys vähintään 130mm. Uskoisin takahaarukan kyllä venyvän niinkuin B2R arveli. Tällöin tosiaan 8-lehtinen pakka minimi. Hiukan helpottanee tieto siitä, että etupyörissä ei oo mitat muuttuneet ajan kuluessa. (Jos tietenkään ei lasketa levyjarru-napoja).

Jos taas pysyt kierrepakka-tsydeemissä maksimi taitaa olla 7-lehtinen. Siihen nykyiseen napaan taitaa maxsimissa mennä 6-lehtinen.

Toi keskiölaakerin vaihto on ihan perusjuttu. Maksaa pari kymppiä uusi. Ei kai siinä ole Ranskalainen standardi. Saattaa sittenkin olla hieman kinkkisempi hankkia. Mutta saahan niitäkin jostakin.

Sit tuli mieleen. Se takanapahan voi olla toin ajan ranskiksissa Maillardin Heliomatic. Se on sitten ihan oma systeeminsä. Kannattaa Googlettaa....

Mutta hei. Hyviä puuhasteluhetkiä. Tulee paljon uutta opiskeltavaa, mutta ne vain haasteita :)

TERU
01.05.2021, 09.53
On jo aikaa tuosta omasta vanhan pyörän uudelleen käyttöönotosta eikä kaikkea muista välittömästi.

Omassani oli erittäin kapea ja matalalle vievä tanko, sen vaihdoin normaalidroppiseksi ja 42 cm leveäksi sekä uudet jarrukahvat hommasin, niin ja vielä lukkopolkimet ja satulankin muutoin vain huoltaen läpeensä.
Tangon mahdollisessa uusimisessa huomiota stemmin klampin kokoon, kuin putkikokoihin muutoinkin jos täytyy vaihdella osia.

No tulihan tuohon jo noita uushankintojakin, mutta kilometrejäkin rutosti!
Vuonna 2009 tuo sitte meni seuraavalle omistajalle kaupasta, johon tuon jätin kun uuden hain. Toimivan pelin seuraava saikin ja minä kelpo hyvityksen!

Nickname
01.05.2021, 12.37
Aika samanlaisesta tilanteesta lähdin korjaamaan omaa pyörävanhusta toissa talvena, tosin en tehnyt siitä maantiepyörää, mukavaa hommaa tuo korjaaminen mutta kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan mitä kaikkea voi säästää ja huoltaa ja mitä pitää ostaa uutta, omiasi et saa tuosta pois jos kaiken uusit ja innostus yhtäkkiä lopahtaakin, minulla karkasi käsistä koko homma ja maalautin pyörän, ostin kiekot ym. ym. oikeastaan alkuperäistä on enää runko, stemmi ja satulaputki :rolleyes:

Kannattaa ehkä lähteä siitä että vaihtaa vaijerit, rasvaa laakerit jne. eli tekee peruskorjauksen mihin ei mene tolkuttomasti rahaa, ajaa sen jälkeen ja miettii kannattiko, saati että kannattaako tehdä enempää.

Jayson
01.05.2021, 17.53
Joo tässä eilen sain koko pyörän osiin. Haarukkaa väännettiin irti kahden miehen voimin.

Tavoite ei ole tässä ensimmäisessä projektissa flipata pyörää tai hakea tuottoa tai arvoa myyntiin tulevaisuudessa. Tää on lähinnä rakkaudesta fiksaukseen :) taitaa mennä vähän tollasen citycruiserin puolelle tää pyörä.

Tässä jo työn tohinassa pohdin toisen ostamista enempi sitten urheilutarkotukseen. Ehkä vähän parempikuntoista yksilöä, johon sitten vois vähän sijottaa ja havitella arvon ylläpitoa enemmän.

Nykyiset osat kaikki koitan parhaani mukaan hyödyntää. Aika talttamaiset on nuo nykyset takarattaat, joten vaihtoon taitaa mennä ja kyllä noita kiekkojakin tullut tässä aktiivisesti luuppailtua.

Onko maalausprosessiin mitään vinkkejä? ja tulevaisuuden kannalta pohdiskelin meneekö entisöinnistä arvo jos alkuperäisiin maaleihin kajoaa? Ajattelin tollasella poraan laitettavalla pehmeähköllä teräsharjalaikalla poistella maaleja sitten pohjat ja automaalit päälle.

Pitääpä jossain vaiheessa sitten pistää prosessista vähän kuvia jonnekin. Viimeistään siitä lopputuloksesta.

Matti Heikkinen
01.05.2021, 19.01
suosittelen kasettinavalla varustettua takakiekkoa,siihen saa esim.8 tai 9 pakan,jos eturattaat ovat n 2mm leveät pakkoihin sopivat ketjut käyvät. 130 mm leveän navan voit melko helposti kaventaa vaikka 125 milliseksi,vasemmalle puolelle 5mm vähemmän holkkia ja akselista se 5mm pois.Vanne pitää keskittää uudelleen,lähelle menee kun löysäät vasemman puolen pinnoja kierroksen ja kiristät oikean puolen vastaavasti kierroksen,kiekko pitäisi pysyä suorana jos olet huolellinen

TERU
02.05.2021, 07.18
Aika samanlaisesta tilanteesta lähdin korjaamaan omaa pyörävanhusta toissa talvena, tosin en tehnyt siitä maantiepyörää, mukavaa hommaa tuo korjaaminen mutta kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan mitä kaikkea voi säästää ja huoltaa ja mitä pitää ostaa uutta, omiasi et saa tuosta pois jos kaiken uusit ja innostus yhtäkkiä lopahtaakin, minulla karkasi käsistä koko homma ja maalautin pyörän, ostin kiekot ym. ym. oikeastaan alkuperäistä on enää runko, stemmi ja satulaputki :rolleyes:

Kannattaa ehkä lähteä siitä että vaihtaa vaijerit, rasvaa laakerit jne. eli tekee peruskorjauksen mihin ei mene tolkuttomasti rahaa, ajaa sen jälkeen ja miettii kannattiko, saati että kannattaako tehdä enempää.
Halpa harrastus tämä on tällaisena ja mielestäni tiukan budjetin pitäminen sopii lajiin hyvn, vekotinhulluus ei omassani pääse valloilleen. Ajamiseen saa fiiliksiä latteen kautta ja laitteen kanssa puuhasteluun fiilistä kun ajaa aina kun haluttaa - olipa sitten menoa johonkin tai ei menoa mihinkään.

Omasta ajosta sanon ettei se ole urheilua, kuntoilua, liikuntaa... ei kuulu mihinkään ryhmään vaan on elämäntapa...siis pyörien parissa touhuaminen, ajaminen, ammattilaisten seuraaminen jne. jne. Jää tuota aikaa joutilaisuudellekin.