Näytä tavallinen näkymä : Shimano Linkglide
Kuminauha
28.04.2021, 13.57
Uutta voimansiirtopakettia shimanolta:
Sähkärit tässä taitaa olla se kohderyhmä. Jos ymmärsin oikein, niin nykyset 11sp ketjut käy tämän kanssa yhteen, mutta vaihtajat ja vivut ei.
https://www.pinkbike.com/news/shimano-introduces-new-high-durability-drivetrain.html
HG-vapari vielä. Mielenkiintoista. Olenkin odottanut pientä vallankumousta tällä saralla juuri sähkäreiden takia. Pakan kestävyys ei tosin minulla ole ollut ongelma, vaan se että ketjut kuluu nopeasti ja vasta sitten jos ei huomaa ajoissa menee pakkakin.
Melko painava tuo XT -pakka PB:n mukaan, 783gr - varmaankin lopettaa rutinat muiden pakkojen painosta kertaheitolla...
Ja tuonkin vuoksi voi päätellä että nimenomaan sähköavusteisiin suunniteltua. Painoero tavalliseen slx tai xt pakkaan on melko suuri.
^Puhumattakaan keveisiin pakkoihin... Kammet rattaineen ja takavaihtaja painavat suurinpiirten tuon yhteensä ja maantiepyörässä huomattavasti vähemmän ja
pakkojen painoista ei kannata edes puhua.
Mutta kun sähköisiin tehty niin tuskin merkitystä moisella seikalla.
maalinni
28.04.2021, 18.03
Lisää epäyhteensopivuutta, jee. Onko tuossa siis leveämmät rattaiden välit vai?
Ei kai tuota nyt kannata edes maantiepakkoihin edes verrata. Tuolle löytynee varmasti oma käyttäjäkuntansa.
Juu, menee ns. pakka sekaisin taas... Ei tosiaan kannata kun yli 4x painavampi...
No onhan joku 10-50 vähän eri asia kuitenkin kuin esim 11-25. Eikä vähiten painon vuoksi.
Muiden sivustojen uutisissa puhutaan sähköpyöristä ja hardcore ajajista
https://www.bikeradar.com/news/shimano-linkglide-xt-deore/
maalinni
28.04.2021, 22.08
Muiden sivustojen uutisissa puhutaan sähköpyöristä ja hardcore ajajista
https://www.bikeradar.com/news/shimano-linkglide-xt-deore/
Saahan sitä puhua. Tuskin silti noita tulee kuin sähköpyöriin.
Kuminauha
29.04.2021, 10.52
Saattaahan noita EWS:n kuskeilta löytyä, vaikka ei sielläkään pakkojen kestot ole kynnyksenä olleet.
Ilmeisesti eri vetosuhde takavaihtajassa ja siksi ei käy nykyiset 10s tai 11s liipasimet. Olemassaolevat 11s ketjut kuitenkin käy. Olisikohan pakkojen hampaiden väli sivusuunnassa kasvanut joka vaatii että takavaihtaja liikkuu enemmän sivusuunnassa? Olisi tosin luullut tuostakin selvinneen joko vaihtajan vetosuhteen tai liipasimen kaapelin vetomäärän muutoksella niin olisi joku yhteensopivuus säilynyt. Toisaalta nämä uudet 10/11s takavaihtajat ovat jatkaneet 12s takavaihtajien osoittamalla suunnalla ja b-linkistä on luovuttu eikä siten enää yhteensopiva direct mount -korvakkeiden kanssa.
EMBN: https://youtu.be/jvESNh8g5pE
Ohiampuja
30.04.2021, 08.58
Onpas hieno uutinen. Panostetaan kestävyyteen eikä vaan rattaiden lisäämiseen. Minusta oli ihan keinotekoinen tarve saada 10 piikkinen ratas taakse. Hyvä että tässä on käytössä vanha perintenen vapaaratas.
https://tekniikanmaailma.fi/shimano-lupaa-uusille-osasarjoilleen-jopa-kolminkertaisen-kayttoian-salaisuus-piilee-takapakan-muotoilussa-ja-valmistustekniikasa/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3gm0pxM8plXSywc7DVz4rtJbHfxU4VXtsPgS7lI gazhoPGvzXa-mzCrek#Echobox=1619704072
Ohiampuja
30.04.2021, 08.59
Ja tuo pakka olisi siis vaatimassa oman ketjun, vivun ja vaihtajan.
maalinni
30.04.2021, 09.46
Ja tuo pakka olisi siis vaatimassa oman ketjun, vivun ja vaihtajan.
Tämä huomioiden tuo perinteinen vapari on laiha lohtu, miksei samalla vaivalla tehty siitäkin kestävämpi.
Ja tuo pakka olisi siis vaatimassa oman ketjun, vivun ja vaihtajan.
Normaali 11-vaihteinen ketju käy molempiin 10s ja 11s Linkglide systeemeihin vaikka myös uusi 11s yhteensopiva ketjumalli myös esiteltiin.
Joko näitä saisi jostain? Saisivat myös samalla tuoda reilusti vahvempia ketjuja sähköpolkupyörille.
Joko näitä saisi jostain? Saisivat myös samalla tuoda reilusti vahvempia ketjuja sähköpolkupyörille.
Kyllähän noita jo saa, eikä ole edes paha hinta. Yleinen komponenttipula rajoittaa saamista myös näissä. Tässä vaikka 10 speed versioita:
Shimano CS-LG600 Linkglide 10-speed Cassette 10-speed | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/shimano-cs-lg600-linkglide-10-speed-cassette)
Shimano CS-LG600 Linkglide 10-speed Cassette 11-43T 69,99 €
Shimano CN-LG500 Linkglide 10/11-speed Chain with Quick-Link alk. 22,99 €
Shimano DEORE Linkglide RD-M5130 10-speed Rear Derailleur 49,99 €
Shimano DEORE Linkglide SL-M5130 10-speed Shift Lever right with Optical Gear Display 29,99 €
Kuminauha
22.01.2022, 21.58
R2bike:lta saa suoraan varastosta XT sarjasta kaikki paitsi takapakkaa. Painonki puolesta menee aika samaan ku SLX osat.
Kyllähän noita jo saa, eikä ole edes paha hinta. Yleinen komponenttipula rajoittaa saamista myös näissä. Tässä vaikka 10 speed versioita:
Shimano CS-LG600 Linkglide 10-speed Cassette 10-speed | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/shimano-cs-lg600-linkglide-10-speed-cassette)
Shimano CS-LG600 Linkglide 10-speed Cassette 11-43T 69,99 €
Shimano CN-LG500 Linkglide 10/11-speed Chain with Quick-Link alk. 22,99 €
Shimano DEORE Linkglide RD-M5130 10-speed Rear Derailleur 49,99 €
Shimano DEORE Linkglide SL-M5130 10-speed Shift Lever right with Optical Gear Display 29,99 €
Voisipa melkeinpä laittaa näitä tilaukseen, toivottavasti väitteet paremmasta kestosta pitää paikkaansa. Hinta yllättävän maltillinen, toivottavasti tuo ketju on kestävä. Pistää tosin vähän epäilyttämään tuo ketju, kun on kevyempi esimerkiksi verrattuna KMC X10.
Terästä niin kestää, paljonkos tuo pakka painaa?
Terästä niin kestää, paljonkos tuo pakka painaa?
En löytänyt nopeasti Googlettamalla Shimanon virallista tietoa, mutta tämän New Shimano Deore & XT Linkglide drivetrain claimed to offer improved longevity for e-MTBs - BikeRadar (https://www.bikeradar.com/news/shimano-linkglide-xt-deore/) mukaan tuo 11-43T kymppipakka painaa 634g.
^Siis painavia ainakin jos se kestävyyden mitta...
Kuminauha
23.01.2022, 09.59
https://r2-bike.com/SHIMANO-Deore-Linkglide-Cassette-10-speed-CS-LG600-11-43-teeth
R2 on punninnu 657g, aika möhkäle.
XT 11s 11-50 pitäs painaa 500g, tota voimansiirtoa vois harkita sähkämaasturiin, jos jokus saan näistä omista 12s jutuista jotain rikki.
^Siis painavia ainakin jos se kestävyyden mitta...
Mitä tarkoitat?
^Siis painavia ainakin jos se kestävyyden mitta...
Joo on painava, esim oman sähkön Shimano XT 10-speed CS-M771-10 kymppipakka joka on kylläkin 11-32T painaa tämän Shimano XT CS-M771-10 10-Speed Cassette - bike-components (https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-CS-M771-10-10-Speed-Cassette-p24985/) mukaan 294g.
Tässä sähköpyörän pakan kestävyyden maksimoinnissa voi käyttää hiukan samaa periaatetta kuin vaikka säännöllisissä autojen huolloissa. Itse vaihdan Shimano CN-E6090-10 ketjut kahdesti vuodessa noin 2500 km ajettuna uusiin ja kerran vuodessa, renkaiden vaihdossa (keväällä) vaihtuu tuohon CS-M771-10 pakkaan eniten käytetyt 14T ja 16T rattaat. En pahemmin ketjuja mittaile, vaan vaihdan tuon aikataulun mukaan. Pakan loputkin rattaat löytyvät, mutta ne vaihdan sitten tarpeen mukaan. Tämä on aika edullista ja varsinkin huoletonta ajoa. Itselläni oli pyörässä uutena 38T eturatas ja huomasin välittömästi, että tulee ajettua silloisen pakan 11T rattaalla paljon. Vaihdoin 38T --> 42T ja silloin välitykset olivat minulle paremmat ja ajoa tuli eniten silloiseen pakkaan 13T ja 15T rattaille jotka jo kokonsakin puolesta ovat kestävämmät.
^Selkeästi ilmaistuna lie luottavat että painava, siis teräs on kestävää. Toisaaltaan aika pieni kilohinta kuitenkin...
F. Kotlerburg
23.01.2022, 11.17
Vähän ihmetyttää, että mihin sähkömopossa tarvii tuollaista 11-50 pakkaa?
Vähän ihmetyttää, että mihin sähköpyörässä tarvii tuollaista 11-50 pakkaa?
Korjasin tämän sinulle. Ole hyvä! On varmasti vaikea ymmärtää kun kompuroi jo perustason termeissä. Luulen, että mikään selitys ei sitä pysty sinulle avaamaan.
^Selkeästi ilmaistuna lie luottavat että painava, siis teräs on kestävää. Toisaaltaan aika pieni kilohinta kuitenkin...
Luulin jo hetken, että olet yllättänyt painonnoususta kun kestävyyttä on lähdetty parantamaan.
^En yllättynyt, tuskin tulen kuitenkaan koskaan moista tarvimaan... Pysyttelen keveissä tulevaisuudessakin...
Zykkel, taitaa painaa 350grammaa todellisuudessa mutta punnitse jos tilaisuus...
Vähän ihmetyttää, että mihin sähkömopossa tarvii tuollaista 11-50 pakkaa?
Mihin yleensäkään tarvitaan 11-50 pakkaa? -70 -luvulla ajettiin viidellä tai 2x5 vaihteella ja oltiin kovin onnellisia.
Tosin en ole sähkömopojen voimansiirtoon perehtynyt, mutta onhan rekoissakin 16 vaihdetta. Tai enemmänkin. Kai.
Zykkel, taitaa painaa 350grammaa todellisuudessa mutta punnitse jos tilaisuus...
Ei minulle sähköpyörässä ole kymmenistä grammoista kinni, mutta kyllä tähän 11-32T pakkaan Shimanokin ilmoittaa tuon 294g.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/saint-m820/CS-M771-10.html
^Lienee olet suht oikeassa, en huomannut että kympistä kyse... Omassa 11-52 ja painaa 330g.
Kuminauha
23.01.2022, 16.57
Vähän ihmetyttää, että mihin sähkömopossa tarvii tuollaista 11-50 pakkaa?
Ihan samaan, mihin niitä tarvii luomupyörissä. Kadenssi pitää pysyä tietyllä alueella, muuten motti ei avusta.
Kuminauha
23.01.2022, 17.01
Ei minulle sähköpyörässä ole kymmenistä grammoista kinni, mutta kyllä tähän 11-32T pakkaan Shimanokin ilmoittaa tuon 294g.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/saint-m820/CS-M771-10.html
Zykkel, taitaa painaa 350grammaa todellisuudessa mutta punnitse jos tilaisuus...
https://r2-bike.com/SHIMANO-XT-Cassette-CS-M771-10-speed
Tolla sivuilla kaikkien versioiden painot punnittuna.
Vähän ihmetyttää, että mihin sähkömopossa tarvii tuollaista 11-50 pakkaa?
Mm. jyrkkien mäkien kiipeämiseen, pääsee monia sellaisia kohtia pyörän selässä ylös, jotka menisi luomupyörällä taluttamiseksi.
https://youtu.be/8aAvm7gBcjk
https://www.youtube.com/watch?v=e92iJ5bb9Lk
^^Ihan ok painoiset, omat maantiepakat 11-28 koossa 136/168g...
^Itsellä kyllä maastopyörässä tuollainen 11-52 hirvitys ja ainoa pointti oli XX1 yhteensopivuus, kuskissa jo vika jos tuollaista käyännössä tarvii edes luomulla... Tätä ennen laajin pakka taisi olla 11-34 ja ei pahemmin ole tarvinut talutella...
11-46 -pakkaa on tullut luomuläskissä käytettyä reunasta reunaan. Sähkärin 50-limppu on saanut olla rauhassa. Läskissä muistaakseni 28 edessä.
Kuminauha
23.01.2022, 20.41
No joo 28 etuleivällä vähän eri juttu kun esim sähkäreissä yleisellä 34 piikkisellä. Itellä tulee tuota 51/34 välitystä käytettyä lähinnä siinä kohtaa kun alkaa jo olee ite aika puhki ja joku jyrkkä ja suh pitkä polkunousu edessä. Ei sitä yleensä tarvii mutta kiva että se siellä on, ei se tuo mukanaan muuta haittaa ku jokusen kymmentä grammaa lisäpainoa.
46/28 on sama kun 50/32
^^Ihan ok painoiset, omat maantiepakat 11-28 koossa 136/168g...
^Itsellä kyllä maastopyörässä tuollainen 11-52 hirvitys ja ainoa pointti oli XX1 yhteensopivuus, kuskissa jo vika jos tuollaista käyännössä tarvii edes luomulla... Tätä ennen laajin pakka taisi olla 11-34 ja ei pahemmin ole tarvinut talutella...
Noh jokaisella omat tarpeensa, itsellä tulee tuota 52 käytettyä ihan maastoajossa jyrkissä kohdissa.
ruuduntakaa
25.01.2022, 10.10
^^Ihan ok painoiset, omat maantiepakat 11-28 koossa 136/168g...
^Itsellä kyllä maastopyörässä tuollainen 11-52 hirvitys ja ainoa pointti oli XX1 yhteensopivuus, kuskissa jo vika jos tuollaista käyännössä tarvii edes luomulla... Tätä ennen laajin pakka taisi olla 11-34 ja ei pahemmin ole tarvinut talutella...
On reidet terästä. Ja keuhkot kunnossa.
Omassa Honzossa on edessä 28t ja pakkana 11-42. Taluttaminen on ollut kulman takana useaan otteeseen. Pitäis hankkia 11-46.
Sitä se sähköllä ajaminen teettää. Huomio sanalla ajaminen.
Ja kyllä mulla on sähkössäkin 11-50 pakan kaikki lehdet käytössä. 50 harvemmin mutta kuitenkin. Ja tykkään luomussakin pitää sen kadenssin siellä optimaalisella alueella.
^Jep, ikäisekseen hyvässä kunnossa ja reisissä voimaa. Toisaaltaan vaikeimmat maastot jää kyllä näillä vuosilla vähälle ajolle...
^^Ihan ok painoiset, omat maantiepakat 11-28 koossa 136/168g...
^Itsellä kyllä maastopyörässä tuollainen 11-52 hirvitys ja ainoa pointti oli XX1 yhteensopivuus, kuskissa jo vika jos tuollaista käyännössä tarvii edes luomulla... Tätä ennen laajin pakka taisi olla 11-34 ja ei pahemmin ole tarvinut talutella...Tervetuloa Tiirismaalle ajelemaan pidempi lenkki. Olen minäkin 32 ovaali/36 välityksellä tuolla jonkun jyrkän mäen ajanut putkelta. Istualteen tuolla mahdotonta aika monelle ja vielä useammalle putkelta. Nyt pyörissä 28/46, 30/51 ja 30/51 ja kyllä joka lenkillä se pienin siellä sisässä käy, joo menee tiukemmallakin, mut jos sen vaik 4h meinaa jaksaa vääntä mäkiä, ni aika tarpeeseen on 46 ja 51 rattaat, nousuja kuitenkin kertyy se 700-1000m riippuen kelistä tossa aikaa. Vähintäänkin ne toisiksi pienimmät on 42 ja 45 on käytössä paljon, mutta en silti enään luovu tuosta löysimmästäkään vaihteesta. On sillä vaan nii paljon kivempi pyörittää korkeammalla kadenssilla, kuin vääntää jalkoja hapolle. Juu ja meillä ajetaan 365 silloinkin, kun muut nyplää pippeliä kotona lumisateiden jälkeen ja oottelee, et joku aukoo polut.
Kyl meilläkin noita tasamaan polkuja veivailee vaikka sillä 34 pakalla päivän.
Nämä siis luomulla.
ruuduntakaa
25.01.2022, 12.36
Juu, eilen näytti olleen 632 nousumetrit. Tosin vain 1h 50min ja sähköllä. Eikä tainnut kyllä eilen olla 50t käytössä laisin jos oikein muistan.
^ & ^^ Ei moiset enää maistu... Tosiaan tähän asti tuolla 32/34 välityksellä tullut toimeen mutta jos keväällä koittaa sitten tuolla lälläripakalla miten vanhalla homma sujuu.
^ mikset vaihda tilalle 12-speed maantiepakkaa jos jytkypakka oksettaa?
^ Miettii että miten yhteen sopii XX1:n ja HG vapaarattaan kanssa... Ihan hyvin joku 34/38 riittäisi...
^ & ^^ Ei moiset enää maistu... Tosiaan tähän asti tuolla 32/34 välityksellä tullut toimeen mutta jos keväällä koittaa sitten tuolla lälläripakalla miten vanhalla homma sujuu.Eli siis kuskissa vika, kun ei maistu.
Ps. eilen ennätys nopea keli 829m vertikaalia 2h.19min kilsoja 22.66. Pystyi jopa putkelta ajamaan mäkiä ylös mitä yleensä on pidontakia pakko veivaa persus penkissä, mutta silti 30/51 välitys oli sisässä aika paljon ei toki putkelta ajaessa.
Eli voimme siis lopettaa ihmettelyn, että mihin muut mokomia välityksiä tarvitsee, kun muut kerran saatta ajella ylämäkiäkin alamäkien lisäksi.
ruuduntakaa
26.01.2022, 11.35
Tänään ei ollu kuin 550 nousumetriä, mutta yksi nousu jossa tarvittiin jo turboa ja sitä 50t-rieskaa. Silti syke 168 ja omat watit 500.
Että on sille paikkansa. Meillä heikkojalkaisilla.
Ylös ja alas on kiva mennä, kuka tasamaata jaksaa? Paitsi sähköllä metässä, kun sekin on alamäkeä:rolleyes:
Uusi E-MTB harkinnassa ja toiveena olisi osien kestävyys. Huomasin että Shimanon Linkglide näyttäisi vastaavan toiveisiini, mutta miksi tätä osasarjaa ei näytä olevan yhdessäkään myynnissä olevassa sähkömaastopyörässä?
^Perustelut miksi olisi kestävämpi kuin perustason XT? Saahan noita vaihdettua...
Uusi E-MTB harkinnassa ja toiveena olisi osien kestävyys. Huomasin että Shimanon Linkglide näyttäisi vastaavan toiveisiini, mutta miksi tätä osasarjaa ei näytä olevan yhdessäkään myynnissä olevassa sähkömaastopyörässä?
Uudessa Riftzonessa on:https://www.marinbikes.com/fi/bikes/2023-rift-zone-e2
Kuminauha
04.08.2023, 17.10
^Perustelut miksi olisi kestävämpi kuin perustason XT? Saahan noita vaihdettua...
Paksummat rattaat, pelkkää terästä rattaissa, paksumpi ketju ja erilaiset vaihtorampit nyt alkuun niitä syitä miksi olisi kestävämpi.
Joo pitäisi olla hyvä ja kestävä. Vastaavasti painoa enemmän ja vaihtaa vain silloin kun ketju ja ratas oikeissa kohdissa. Vaihteen vaihto saattaa siis tapahtua pienen pienellä viiveellä mutta vastaavasti vaihteen voi vaihtaa kovassakin vedossa. Eli esim sähköpyöriin tämä uus linkglide on varmaan omiaan.
Jos englanti taipuu, niin tässä kattava haastattelu podcast aiheesta: https://m.pinkbike.com/news/the-pinkbike-podcast-shimano-linkglide-cues-explained.html
^^Kiitos infosta uteliaalle, toisaaltaan tuskin käyttöä itselle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.