Näytä tavallinen näkymä : Miten ketjut kestää?
Vaihdoin 5kk sitten Shimanon CN-HG54 ketjut ja ajelin talven melko huonolla pidolla, eli ehkä parin viikon välein puhdistus ja rasvaus. Nyt on ketjuilla ajettu 2600km ja ovat vaihtokunnossa. Paljonko noista ketjuista maksimissaan saa irti? Jossain jenkkifoorumille sanottiin, että 2000-3000ml pitäisi päästä. Mites teillä on ketjut kestänyt?
600 km kesti
No kuinkas tuo on mahdollista? Siinähän menee rahaa jo aikalailla ketjuihin.
Suomen talvessa ajettuna 2600km halvemman pään ketjuilla on ihan hyvä kilometrimäärä, varsinkin jos huolto on ollut vähän sinne päin.
Kakstoistasista ittellä reippaaseen puoleen prosenttiin (km):
NX ~700
GX ~1000
XX1 ~3800 (ei vieläkään puolikkaassa ja pakkakin näyttää hyvältä)
X01 ei vielä tonniakaan ajettuna. Kestotestiä ja vertailua XX1:een odotellessa.
Kaikki ketjut samalla käytöllä (maastossa) ja huollolla.
Paljon ketjun käyttöpituuteen vaikuttaa tosiaan huolto, ajokunto (lika/pöly), teho/nykiminen (maasto ja maantie vähän eri) sekä missä vaiheessa ketjun vaihtaa. Jos vaihtaa vasta 0.75-1% välissä niin ajokilsoja saa aika paljon ketjulle lisää, mutta samalla pakka sitten kulahtaa, eikä ota enää vastaan uusia ketjuja.
Kakstoistasista ittellä reippaaseen puoleen prosenttiin (km):
NX ~700
GX ~1000
XX1 ~3800 (ei vieläkään puolikkaassa ja pakkakin näyttää hyvältä)
X01 ei vielä tonniakaan ajettuna. Kestotestiä ja vertailua XX1:een odotellessa.
Kaikki ketjut samalla käytöllä (maastossa) ja huollolla.
Paljon ketjun käyttöpituuteen vaikuttaa tosiaan huolto, ajokunto (lika/pöly), teho/nykiminen (maasto ja maantie vähän eri) sekä missä vaiheessa ketjun vaihtaa. Jos vaihtaa vasta 0.75-1% välissä niin ajokilsoja saa aika paljon ketjulle lisää, mutta samalla pakka sitten kulahtaa, eikä ota enää vastaan uusia ketjuja.
Parktool väittää, että 10s ketjut voisi vaihtaa 0.75, itse olen vaihtanut tuossa kohtaa ja pakalla on ajettu nyt kolmet ketjut ja nyt lähtee neljännet.
Mulla kans mittarin mukaan (bbb 0,75 ja 1,0 mittatikku) 0,75 kohdalla vaihtaessa menee useammat uudet ketjut ongelmitta pakan kanssa. 1,0 jälkeen jos lipsahtaa niin alkaa jo ongelmat.
Ketjuissa on kyllä suuria eroja, pelkästään maantiellä ajetut Miche 11s perusketjut meni vaihtoon 1500 km paikkeilla, D-A ketjuilla ei mitään indikaatiota kulumasta 3200 km jälkeen.
Cyclossa sram pg 1170 ketju kesti 1300 km, toki kuraa ja hiekkaa päälle säännöllisesti. Samassa käytössä nyt kmc X11 sl 1500 km jälkeen ei havaintoa isommasta kulumasta, enemmän taitaa mitta kuitenkin upota kuin uuteen ketjuun.
Pyöräkohtaisesti siis samoilla aineilla ja hoidolla mennään.
Edit: Campan record ja chorus ketjut tuntuu kestävän hyvin myös.
Ketjut niin halpaa kamaa että kannattaako murehtia? Itse joskus laskin että noin sentin tulee kilometri ketjut maksamaan kuivankelinpyörällä. En koskaan mitannut kun kyllä huomaa koska vaihto tarpeellinen.
Oatmeal Stout
26.04.2021, 17.33
Ketjut niin halpaa kamaa että kannattaako murehtia? Itse joskus laskin että noin sentin tulee kilometri ketjut maksamaan kuivankelinpyörällä. En koskaan mitannut kun kyllä huomaa koska vaihto tarpeellinen.
Siis YBN Titaaniketjulla noin 20000km?
^Voipi olla, nallekarkkikaupasta ei löydy yhdelletoista, muuten tilaukseen, vois 20g. säästää painossakin... No, mun laskennan/kilometrien mukaan kolmisen senttiä kilometri...
Iso ero syntyy ihaan siintä,kuin kehtaa ketjuja huoltaa. Miulla on kahdet ketjut kierrossa,,noin 4-500 km vaihtoväli. Nyt just on uudet,sekä pakka ja kejkut,edellisillä ajoin noin 6tuhatta/per ketju, hyvin toimi ilman ylimääräsiä rutinoita. Edellinen pakka on tallessa,kilometrejä osimoilleen yli 12 tuhatta,meinasin sillä vielä ajaa rosspuuttokeleillä. Ne on ultegran ketju sekä pakka. Yleens kun putsaan ketjun,niin käytän ne kuumassa öljyssä hetken aikaa, nyt varsinkin kun alkaa olemaan osat kortilla,kannatta niistä huolta pitää
Antti Salonen
26.04.2021, 22.56
Lähinnä se on kiinni olosuhteista ja siitä, että kuinka hyvin jaksaa puhdistaa ketjua. Lyhyimmillään on mulla mennyt noin 1000 kilometrissä, pisimmillään on ollut yli 15000 kilometriä. Talvella tai maastoajossa voi mennä tosi nopeasti vaihtokuntoon.
Olen itse tullut siihen tulokseen, ettei kulumiselle toisaan voi yhtään mitään rospuuttokelin pyörässä. Rattaat ja ketjut kuluvat silmissä, jos ajaa kura-aikaan pitkiä lenkkejä.
Se hyväkin pesu ja voitelu toimii vain ehkä sen ensimmäisen tunnin tai kaksi.
Toisaalta kyllä esim sramin gx:n ja sitä alempien ero parhaaseen x01 ketjuun on sen verran merkittävä kulumisen suhteen, että itse olen siirtynyt käyttämään x01 ketjuja. Nekin maksavat "vain" n. 45 euroa kun ottaa sen perus värjäämättömän hopeisen version eikä mitään rainbowta :)
Edit. 12-ketjuissa X01 ja xx1 siis ilmeisesti yksi ja sama opastettiin minua täällä palstalla aikanaan. Vain väri vaihtuu. Ja hinta. Hopeinen halvin, musta 10 euroa kalliimpi ja sateenkaari taas vähän lisää.
Paaton oikeassa, kun ympärivuotisessa työmatka-ajossa pyörä niin käytäntönä että keväällä kummia ihmettelemättä uusi pakka ja ketjut ajoon. Ainakin etelän ainainen rospuutto ja räntäsohjo pitivät huolen.
Kesä/kuivankauden pyörillä tulee kilometrejä huomattavasti enemmän ja samoin ketjuillekin. En ole mikään himopuhdistaja ja tuollaisia IceWax tyyppisiä rasvoja käyttänyt jo vuosia eikä pahemmin rutinaa synny.
Periaatteessa ei todellakaan kannata murehtia tai laskea.
Varsinkaan jos ja kun pyöräilyn kilometrihinnoiksi tulee mullakin melkein samat kuin uudella autolla kaikkine kuluineen. Kun siis laskee mukaan edellisen uuden auton aikana uusitut 3 fillaria ja niiden kuluvat osat itse tehden..
Peruslaadukkaisiin osiin kannattaa kyllä panostaa muutama lantti enemmän kuin niihin hinnat alkaen osiin.
Juha Lehtinen
27.04.2021, 12.53
Itselläni on sellainen fiilis että voimansiirto ja varsinkin ketjut on aika kovilla trainerilla treenatessa. Voi olla että on väärä luulo mutta tuollainen omakohtainen fiilis on.
maalinni
27.04.2021, 14.43
Itselläni on sellainen fiilis että voimansiirto ja varsinkin ketjut on aika kovilla trainerilla treenatessa. Voi olla että on väärä luulo mutta tuollainen omakohtainen fiilis on.
Luulis, että siinä kestää pisimpään? Ei varmaan hirveästi hiekkapöly pääse hiomaan.
Juha Lehtinen
27.04.2021, 14.56
Luulis, että siinä kestää pisimpään? Ei varmaan hirveästi hiekkapöly pääse hiomaan.
Lähinnä oli se ajatus että virtuaali vuoria/mäkiä tulee ajeltua välillä vähän liian isolla välityksellä kun tulee ajeltua esim. Zwiftillä 100% trainer difficulty asetuksella. On myös ollut tapauksia jolloin ketju ei siirry rattaalta toiselle aina yhtä hyvin kuin ulkona ajaessa. Varsinaisesti likaantumisen takia ei ongelmia toki ole.
Mulla noi ketjut kesti ennen 500-2500km, nyt mennään XX1:llä noin 9000km kerrallaan. Ilman sen kummempia pesuja ja huoltoja.
Mulla noi ketjut kesti ennen 500-2500km, nyt mennään XX1:llä noin 9000km kerrallaan. Ilman sen kummempia pesuja ja huoltoja.
Aika rajua. Mikähän olisi vastaava ketju shimanon 11sp road vaihteiden kanssa?
Tosinse kovakromi pinnoite taisi olla hitaampi... Muistan nähneeni testin, jonka mukaan hg701/901 ketju on nopein. Maastossahan tuolla ei tietysti ole mitään merkitystä.
^https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/
Eli campan ja ybn ketjut olisi kovimmat? Toimiiko recordin ketju shimanon roadin kanssa hyvin? Tuo xx1 11sp ei varmaankaan toimi.
Antti Salonen
28.04.2021, 20.33
Campan 11-ketjuissa ei tuu liitospalaa, eikä Campan tapilla liittäminen onnistu useimmilla ketjutyökaluilla. Toki sen voinee liittää myös esim. KMC:n liittimellä. Mutta oon itse käyttänyt Recordin ja Choruksen kanssa tästä syystä aina KMC:n ketjuja.
Uudessa allroad-pyörässä on moderni 1x13-voimansiirto, ja siinä oon käyttänyt Campan 13-ketjua. Siinä tuli ensimmäistä kertaa liitospalakin mukana, varmaan siksi että kukaan ei halua ostaa sitäkin varten erilaista työkalua.
Campan 11-ketjuissa ei tuu liitospalaa, eikä Campan tapilla liittäminen onnistu useimmilla ketjutyökaluilla. Toki sen voinee liittää myös esim. KMC:n liittimellä. Mutta oon itse käyttänyt Recordin ja Choruksen kanssa tästä syystä aina KMC:n ketjuja.
Juu, KMC:n liittimet toimii mainiosti. Samoin tietty KMC:n ketjut ylipäätään.
Onko nuo kmc:n liittimet jo parantuneet? En tiedä mitä itselläni oli joskus 10 ketjuissa, mutta ne aukesivat ravistamalla. Ei tietysti ajossa koskaan pettänyt, mutta ei tuo nyt luottamusta herättänyt. Shimanon uusi on kyllä jämäkkä.
Eli eiköhän jatketa hg701:llä, kun noita taas näkyy saavan.
Antti Salonen
28.04.2021, 23.23
Onko nuo kmc:n liittimet jo parantuneet? En tiedä mitä itselläni oli joskus 10 ketjuissa, mutta ne aukesivat ravistamalla.
KMC:n pikaliittimiä on kahta mallia. Toisten paketissa lukee päällä "reusable" ja toisten "non-reusable". Uudelleenkäytettävät ei napsahda kiinni, eli niistä puuttuu se matala hammas sisäpinnasta.
Mutta valtaosa KMC:n liittimistä on semmosia, että saa aika voimalla polkaista kiinni, eikä aukea ilman voimankäyttöä. Ainakin 11-ketjuissa tulee kaikissa tommonen mukana. Ja mun mielestä se Shimanon uusi liitin on joko melkein sama tai täysin sama.
Noni. Mulla oli noita uudelleen käytettäviä siis. Enkä ole kyllä keksinyt syytä sille, miksei shimanoa voisi käyttää uudelleen. Itseasiassa teen sitä jatkuvasti
maalinni
29.04.2021, 11.34
Ainoa pikaliitin minkä olen onnistunut rikkomaan on Sramin uudelleen käytettävä 10sp. Sähköpyörässä tosin. Muutoin nuo on kestänyt käyttöä saman ajan kuin ketjukin. Sähkärissä tosin availen aika usein.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.