Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Apuja kaivataan.

Hostell
24.04.2021, 09.25
Moro,

Ensimmäisen sähköpyörän hankintaan kaipaisi mielipiteitä lähinnä kahden mallin välillä.

https://ebikebrothers.fi/product/103/haibike-xduro-allmtn-20-sahkopyora

tai

https://larunpyora.com/tuote/2021-focus-jam2-6-7-plus-blue/

Ei muuta tietoa kyseisistä malleista kuin että kaveri hehkuttaa haibiken maasta taivaaseen.

Jos mahdollisia plussia ja miinuksia saisi viisaammilta niin olisi mahtavaa.

kuusto
24.04.2021, 12.46
Itse en ostaisi enää uutta pyörää ulkoisella akulla, pääasiassa kaikki nykypäivän laitteet on jo integroidulla akulla. Haibike vm.2020 Focus vm.2021. Suurimmat erot on keula, moottori ja akku koko. Focuksessa aavistuksen heikompi keula, mutta on isommalla akulla. Focukseen mahdollista myös laittaa 29" vanteet mitä pitäisi hyvänä etuna. Moottoreissa 5nm väännössä eroa Focuksen hyväksi, en pitäisi merkittävänä asiana. En näkisi mitään syytä, että ottaisin Haibiken ennemmin kuin Focuksen jos hinnassa ei olisi merkittävää eroa.

Terppari
24.04.2021, 16.55
Itse en taas missään nimessä ottaisi mallia missä akku on integroitu.

Jos meinaa esim. Kaupassa käydä tai pahimassa tilanteessa säilyttämään pyörää jossain pihalla/pyötävarastossa, niin akku on kyllä saatava mukaan.

Akku on kuitenkin sen noin. 1000e maksava osa ja sähköpyörä ilman akku jo heti ei niin kiinnostava varkauden kohde.

kuusto
24.04.2021, 20.28
Focuksen akku on integroitu, mutta irroitettava...

dbster
24.04.2021, 22.14
Integroidut akut ovat yleensä lukittuina runkoon, joten varastaminen ei onnistu tuosta vaan. Toki, jos pyörää joutuu jossain pihalla pitämään, niin sitten integroidun akun irroittelu voi alkaa pidemmän päälle ärsyttämään.

Jälleenmyyntiarvossa näkisin, että integroitu on parempi modernimman ulkonäön ansiosta.

vesku61
25.04.2021, 07.56
Bosch Gen. 4 625 Wh akulla olisi minun valinta , 500 Wh ja Yamaha on selvästi vähemmän . Ja Focuksen integroidun akun irroitus on yhtä yksinkertaista kuin ulkoisen akun irroitus.

ruuduntakaa
25.04.2021, 09.02
Integroidut akut ovat yleensä lukittuina runkoon, joten varastaminen ei onnistu tuosta vaan. Toki, jos pyörää joutuu jossain pihalla pitämään, niin sitten integroidun akun irroittelu voi alkaa pidemmän päälle ärsyttämään.

Jälleenmyyntiarvossa näkisin, että integroitu on parempi modernimman ulkonäön ansiosta.

Ei tuon lukitun integroidun akun irroittamisessa ole mitään kummallista. Koko viime talven sitä irroittelin päivittäin. Nopea ja helppo homma. Ainakin Cubessa.
Bosch gen4 olen tykännyt, lähes yhtä hyvä kuin Brose. Melko tasoissa menevät. Shimanon moottorit jättäisin kauppaan, mitä täältäkin foorumilta lukee ongelmista. Yamahasta, Boschista ja Brosesta ei juuri huudella. Luultavasti melko luotettavia motteja siis.

dbster
25.04.2021, 10.57
Ei tuon lukitun integroidun akun irroittamisessa ole mitään kummallista. Koko viime talven sitä irroittelin päivittäin. Nopea ja helppo homma. Ainakin Cubessa.
Bosch gen4 olen tykännyt, lähes yhtä hyvä kuin Brose. Melko tasoissa menevät. Shimanon moottorit jättäisin kauppaan, mitä täältäkin foorumilta lukee ongelmista. Yamahasta, Boschista ja Brosesta ei juuri huudella. Luultavasti melko luotettavia motteja siis.

Ok, itsellä samanlainen akku Cubessa, mutta myönnetään, etten ole ottanut sitä vielä kertaakaan irti! :)

Bosch gen 4 on kyllä hyvä ja tehokas moottori. Itse pyörää valitessa jätin kanssa Shimanot suosiolla pois laskusta juuri noiden luotettavuusongelmien takia.

Santtu75
25.04.2021, 12.39
Sitten tulee vielä se tämän hetkinen ongelma eli saatavuus. En muualta katsonut, mutta noiden linkkien takaa löytyy Haibikea koossa S, M ja L (XL on loppu) ja Focusta löytyisi vain koossa XL (muut loppu).
Eli saatavuuskin voi olla yksi valintakriteeri.

Jetpilot85
25.04.2021, 18.37
Itse arvoin muutama viikko sitten läskin ja täpärin välillä. Sitten testasin kaverin focusta (jam2) pienen pätkän ja se oli menoa. Valinnan ratkaisi juurikin saatavuus joten päädyin haibike fullseven 8.0 malliin. Verrata en osaa mihinkään, mutta tyytyväinen olen ollut vaikka alkuun epäilytti kun mitään tietoa/arvostelua ei tahtonut löytyä. Maastot täällä melko tasaisia joten mitään hirmuisia alamäki ominaisuuksia en edes kaipaa kun ne mäen laskut jää aika vähäisiksi.
Tänään löysin pykälää paremmasta jonkun ajovideon ja ominaisuudet ei ainaskaa heti lopu kesken.????

https://youtu.be/P0BQ4omx_BI
https://youtu.be/btZ7YlGGq6Q

Kuminauha
25.04.2021, 21.45
Kyseinen herra kehuu kaikkia tuotteita, mitä sen sponssit antaa käsiinsä. Katson hänen videoitaan, mutta en kyllä sen takia, että niistä saa mitään hyödyllistä neuvoa tuotteiden osalta. Toki Pilgrimin käytössä jos kestää ni sitten kestää kyllä. Toki hänkään ei kerro vaikka jotain rikki menisikin.

Mitä tulee noihin shimanon ongelmiin, niin vastaavaa kyllä lukee muistakin merkeistä siinä missä shimanostakin. Omalle kohdalle sattui kyllä heti alkuun kyykännyt EP8, mutta takuuvaihto hoiti ton, niinku tulee tekee seuraavat 2 vuotta. Aika näyttää.

hana79
25.04.2021, 22.46
[QUOTE] Shimanon moottorit jättäisin kauppaan, mitä täältäkin foorumilta lukee ongelmista. Yamahasta, Boschista ja Brosesta ei juuri huudella. Luultavasti melko luotettavia motteja siis. /QUOTE]
[QUOTE] Itse pyörää valitessa jätin kanssa Shimanot suosiolla pois laskusta juuri noiden luotettavuusongelmien takia. /QUOTE]

Näitä kirjoituksia ei kannata ottaa tosissaan. Kaikissa moottoreissa on vikoja. Shimanoja voi muuten olla ehkä eniten ajossa?

dbster
26.04.2021, 10.35
[QUOTE] Shimanon moottorit jättäisin kauppaan, mitä täältäkin foorumilta lukee ongelmista. Yamahasta, Boschista ja Brosesta ei juuri huudella. Luultavasti melko luotettavia motteja siis. /QUOTE]
[QUOTE] Itse pyörää valitessa jätin kanssa Shimanot suosiolla pois laskusta juuri noiden luotettavuusongelmien takia. /QUOTE]

Näitä kirjoituksia ei kannata ottaa tosissaan. Kaikissa moottoreissa on vikoja. Shimanoja voi muuten olla ehkä eniten ajossa?

Toki nämä mielipiteet Shimanon haasteista perustuvat foorumeilta ja youtubesta yms. kerättyyn tietoon, joten mitään kauhean luotettavia johtopäätöksiä ei niistä voi varmuudella sanoa. Ehkä enemmänkin suunta-antavia tulkintoja ja toki jokainen tekee ne omat päätöksensa sen oman tiedon pohjalta. Kaikissa moottoreissa varmasti on vikoja, mutta toisissa niitä esiintyy useammin kuin toisissa. Tuohan on vähän sama, kuin sanoisi, että auton valinnassa luotettavuudella ei ole merkitystä, koska kaikissa niissä on vikoja. No katsastustilastot kertovat aika suuristakin merkki ja mallikohtaisista eroista, mutta sähköpyöristä tällaista tietoa ei ole kuin merkkien valmistajilla ja he eivät varmasti kovinkaan helpolla lähde näitä tietoja avaamaan.

Shimanon EP8 on vielä todella uusi moottori ja usein on niin, että mallisarjan ensimmäisissä kappaleissa on suhteessa eniten näitä lastentauteja. Ne karsiutuvat myöhemmässä vaiheessa pois tuotekehityksen mukana, joten myöhempien erien laitteet ovat lähtökohtaisesti turvallisempia hankintoja.

Dude
26.04.2021, 10.36
Itse arvoin muutama viikko sitten läskin ja täpärin välillä. Sitten testasin kaverin focusta (jam2) pienen pätkän ja se oli menoa. Valinnan ratkaisi juurikin saatavuus joten päädyin haibike fullseven 8.0 malliin. Verrata en osaa mihinkään, mutta tyytyväinen olen ollut vaikka alkuun epäilytti kun mitään tietoa/arvostelua ei tahtonut löytyä. Maastot täällä melko tasaisia joten mitään hirmuisia alamäki ominaisuuksia en edes kaipaa kun ne mäen laskut jää aika vähäisiksi.
Tänään löysin pykälää paremmasta jonkun ajovideon ja ominaisuudet ei ainaskaa heti lopu kesken.????

https://youtu.be/P0BQ4omx_BI
https://youtu.be/btZ7YlGGq6Q
Tämähän se usein on:

Verrata en osaa mihinkään, mutta tyytyväinen olen ollut vaikka alkuun epäilytti kun mitään tietoa/arvostelua ei tahtonut löytyä.

Aika moni ekaa sähkäriä ostaessaan saa wau -elämyksen pyörästä kuin pyörästä. Erot tulevat sitten ajan ja kokemuksen kanssa.

jra72
27.04.2021, 11.36
Shimanon moottorit jättäisin kauppaan, mitä täältäkin foorumilta lukee ongelmista. Yamahasta, Boschista ja Brosesta ei juuri huudella. Luultavasti melko luotettavia motteja siis.

Tämän keskustelualueen uusimpien viestien listan perusteella ylläoleva on ihan täyttä puppua.

Juho Jokitalo
27.04.2021, 15.24
Työkaverilla on focus jam2 6.7 plus. Positiivinen yllätys, mukava ajoasento. Takapää ehkä vähän pehmeä mutta saahan sinne lisää painetta, max paineet tulee vastaan varmaan jossain 100kg kuskilla. Ihan hyvät osat, vaihtaja pelas moitteettomasti. Keulasta en osaa sanoa, katotaan ku käydään juurakossa.
Tuo haibikekin vaikuttas olevan ihan ok osilla, tosin akun koosta miinus. Yhdellä kaverilla on jäykkäperä haibike tolla yamahan pw-x2 moottorilla, on se sillä 2 vuotta veivannu eikä oo ollu mitään ongelmia. En oo käyny kokeileen niin en osaa moottorin käytöksestä sanoa mitään.
Vikoja on kaikissa moottoreissa ja tulee oleen. En ite jättäis mitään pois sen perusteella näistä isoimmista bosch, yamaha, shimano tai brose. Lukemani perusteella brosea huollettu takuuseen aika paljon, joku hammashihna ilmeisesti porsii herkästi ja siihen tuli joku ohjelmapäivityskin jolla vähän pudotettiin pienillä kierroksilla moottorin vääntöä.

Jami2003
27.04.2021, 18.46
Vajaa 3000 km olen ajellut Shimanolla joka kelissä eikä yhtään erroria edes ole tullut.

hana79
28.04.2021, 16.46
Vikoja on kaikissa moottoreissa ja tulee oleen. En ite jättäis mitään pois sen perusteella näistä isoimmista bosch, yamaha, shimano tai brose. Lukemani perusteella brosea huollettu takuuseen aika paljon, joku hammashihna ilmeisesti porsii herkästi ja siihen tuli joku ohjelmapäivityskin jolla vähän pudotettiin pienillä kierroksilla moottorin vääntöä.

Tuossa on hyvin kiteytetty asia.