Näytä tavallinen näkymä : Pitäis päästä kovempaa, minkälainen etuhammasratas?
Tarttis vähän pitempää välitystä, että pääsis kelaamaan kovempaa. Ajattelin, että pystyiskö tuon isoimman etuhammasrattaan vaihtamaan isompaan?
- Edessä 3 hammasratasta, takana 7
- Etuvaihtaja Shimano Altus
- Isoimmassa etuhammasrattaassa noin 42 hammasta, saiskohan tähän isomman?
- ketjun lenkin pituusmitta nivelen keskeltä toisen nivelen keskelle n. 13,3 mm ja nivelen kohdalta n. 7,4 mm paksu.
Kävisköhän tämmöinen siihen etuhammasrattaaksi vai löytyiskö vielä isompia?
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/shimano_acera_fc_m391_48t_9v_eturatas-p-61171-90
Jos tuollainen etuhammasratas niin onko se ketjukin sitten 6 hammasta pidempi? Voiko niitä jatkaa vai kokonaan uusi? Ketjun valinnassa menin kyllä solmuun, vaikka mitat onkin selvillä :seko: Tuota etuvaihtajaa vissiin vaan siirtää ylemmäs sitten?
https://i.postimg.cc/XJvXXwYd/Whats-App-Image-2021-04-23-at-18-19-27.jpg
https://i.postimg.cc/L6gYzBBV/Whats-App-Image-2021-04-23-at-18-19-27-2.jpg
https://i.postimg.cc/7hfCtgvw/Whats-App-Image-2021-04-23-at-18-19-27-1.jpg
tchegge_
23.04.2021, 19.57
Saattas tuo mennäkin kampiin kiinni, etuvaihtajaa joutunee siirtämään vähän ylemmäs. Sähköavustuksen max. vauhtiin tuskin on vaikutusta ketjupuolen komponenteilla.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Joo, sähkö stoppaa 25 kmh mutta sen jälkeen jerkkua riittäis koivissa vielä. En ole vaan tuota isompaa löytänyt. Löytääkö asiantuntijat?
Oletettavasti olet mitannut pulttien reikävälien halkaisijaksi tuon 104 mm.
Niitä taitaa olla vaikkapa 52 piikkiseen asti. Tässä esimerkiksi 44 piikkinen.
https://www.bikester.fi/truvativ-mtb-eturattaat-M457675.html?vgid=G644948&_cid=21_1_-1_9_146_644948_493305867060_pla&ef_id=EAIaIQobChMI0I3hwO2U8AIVwkeRBR2_tAdVEAQYAiAB EgIIL_D_BwE:G:s&&campaign_detail=&gclid=EAIaIQobChMI0I3hwO2U8AIVwkeRBR2_tAdVEAQYAiAB EgIIL_D_BwE
Tästä 48 piikkinen
https://foxcomp.fi/specializeed-vado-chainring-48t-104bcd
https://www.ridemore.fi/miranda-chainring-bcd-104-singlespeed-34t-4-holes
Tästä 50 piikkistä, luulisi reisien pikku hiljaa loppuvan tässä kohtaa.
https://www.sjscycles.co.uk/chainrings/42-ta-chinook-104mm-bcd-4-arm-alloy-outer-chainring-silver/?geoc=FI
tri-nisti
23.04.2021, 21.55
Mikä on pienin takaratas, 12?
42/12 antaa 90 pyöritysnopeudella n. 40 km/h vauhtia, eikös se ole tuolla kamppeella jo aika kova nopeus?
Mikä on pienin takaratas, 12?
42/12 antaa 90 pyöritysnopeudella n. 40 km/h vauhtia, eikös se ole tuolla kamppeella jo aika kova nopeus?
Tätä itsekin pohdin, vaan taitaapi olla kysyjällä reittä ihan maailman tasolle asti. Katotaan hyytyykö reisi 52 piikkisellä etuleivällä ja vaikkapa sillä 12 piikkisellä takasella. Mahtaa tulla paljon KOMeja, oli sitten sarja e taikka luomu.
Tätä itsekin pohdin, vaan taitaapi olla kysyjällä reittä ihan maailman tasolle asti. Katotaan hyytyykö reisi 52 piikkisellä etuleivällä ja vaikkapa sillä 12 piikkisellä takasella. Mahtaa tulla paljon KOMeja, oli sitten sarja e taikka luomu.
Tai sitten haluaa vääntää pienillä kierroksilla tai polkea alamäkeen kohtuullisen rauhallisella kadenssilla. Itseäni olen pitänyt hitaana pyörittäjänä ja läskipyörällä 36/11 tehot alkaa loppumaan 36-38 paikkeilla. Vähän päälle 50 taitaa olla huiput.
29 maasturin 44/11 on oikein mukava välitys maantielle. Vain alamäessä ja reilussa myötätuulessa tulee käytettyä suurinta vaihdetta, mutta kyllä se ihan kiva on olemassa silloin kun sitä tarvitsee.
Jos etusia on useampia, niin miksi ei ottaisi niistä täyttä hyötyä irti laajalla kokonaisalueella, vaikka suurinta käyttäisikin harvoin.
Jotenkin silti tuntuisi, että yli 48 koko menee liioittelun puolelle. Ja itse kysymykseen, pulttijako plon tärkein ja kakkosena tulee se, että ratas on suunniteltu useamman eturattaan järjestelmään. Tuo foxcompin taisi olla yhden eturattaan systeemiin.. Toimii sekin, mutta vaihtaminen voi olla hitaampaa.
En osaa sanoa pyöritysnopeudesta ja pitää käydä laskemassa takaa pienin, mutta kyllä 30 kmh jalat saa vispata semmosta vauhtia, että kateellisena olen kattellu kun joku vääntää samaa tai kovempaa vauhtia rauhallisemmin. Ei ole kummoset jalat mutta tasasella toivoisi pidempää välitystä. Mutta pitää suunnitella sitten vielä.
maalinni
24.04.2021, 08.41
Mikä on pienin takaratas, 12?
42/12 antaa 90 pyöritysnopeudella n. 40 km/h vauhtia, eikös se ole tuolla kamppeella jo aika kova nopeus?
Millä rengaskoolla?
tri-nisti
24.04.2021, 10.14
Millä rengaskoolla?
650b/45mm.
Mutta varmaan pakasta ei löydy tarpeeksi pientä ratasta jos tarvii kovin vispata ;).
Netistä löytyy laskureita millä selvittää sopivan ratastuksen sopivalle kadenssille... Täytyy myös miettiä että osaa ajaa oikealla kadenssilla...
Noi renkaat on 2.75x2.1 tai 2.0, joten kolmessakympissä 42/12:lla kadenssi ois 66rpm.
ja jos takana on pienin joku 14t, niin sittenhän on helpointa vaihtaa tilalle 11:stä alkava kasetti.
maalinni
24.04.2021, 13.42
^ Saako kierrepakkoja(?) alle 14t ?
Niin joo, ei taida ees nykyaikaisia kasetteja olla alkaen 14t? Ja jos on tehty moottorinapa kierrepakalle, niin ei voi muuta kun sillalta heittää. Suosittelen siis aloittajalle pyörittämisen opettelua.
Oatmeal Stout
24.04.2021, 16.32
^ Saako kierrepakkoja(?) alle 14t ?
Niin joo, ei taida ees nykyaikaisia kasetteja olla alkaen 14t?
Saa ihan ilman teettämistä ja teettämällä saa mitä haluaa.
maalinni
24.04.2021, 17.03
^ Laittaisitko linkin, en löydä itse millään.
Oatmeal Stout
24.04.2021, 18.27
https://www.jsport.fi/product/kierrepakka-5v-14-28/
https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-mf-tz20-6-pakka
https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-hg-50-10-pakka-kopio-2585
https://www.cycli.fi/vapaaratas-7v-mf-tz500-14-16-18-20-22-24-28t
https://www.pyorakeskus.fi/osat/ketjurattaat/kierteelliset-rataspakat/kierrepakka-5-v-ventura-14-28-detail
https://powerfactory.fi/pyoraily/varaosat/ketjurattaat/kierteelliset-rataspakat.html (https://www.pyorakeskus.fi/osat/ketjurattaat/kierteelliset-rataspakat/kierrepakka-5-v-ventura-14-28-detail)
Puskiksen kanssa samoilla linjoilla, jos ei esim. 70 kadenssillä ja noilla välityksellä tule toimeen niin ihme on.
Takanapamoottorit toimivat lähes aina peukkukaasulla tai on helposti lisättävissä. Haiskahtaa kyllä jonkunverran tuo jerkkua reisissä -argumentti kun katsoo tuota pyörää. Hinnat alkaen fillari napamoottorilla ei oikein sovi yhteen 1000W reisivoimat omaavan pyöräilijän kanssa.
Aloittajalle ehkä sopivampi kysymyksen asettelu olisi, että miten nopeasti akku tyhjenee kun ajan 50km/h peukkukaasulla ja tyhjeneekö akku hitaammin jos laitan isomman etuleivän ja yritän huijata fysiikan lakeja? Vastaus: Kadenssi ja moottorin pyörimisnopeus kyllä laskee mutta voimansiirto ei kestä lisääntynyttä vääntöä ja akku ei riitä kuin sen max 10km matkan vaikka mikä ratas olisi edessä. Ilmanvastuksen voittamiseen kuluva energia kasvaa tuollaisissa vauhdeissa sitä tahtia että joku 500Wh akku tyhjenee silmänräpäyksessä ja alkaa katkomaan tehoja jo parin kilometrin kohdalla noilla välityksillä.
Näitä "kovempaa pitää päästä" aloittelevia sähköfillaristeja tullut itsellänikin vastaan ja aina sama homma. Välityksiä pitää saada enemmän kun ei kulje kuin sen 40km/h ja luokkakaverin isoveli menee ohi ja noloa trollolloo...
maalinni
24.04.2021, 19.50
https://www.jsport.fi/product/kierrepakka-5v-14-28/
https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-mf-tz20-6-pakka
https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-hg-50-10-pakka-kopio-2585
https://www.cycli.fi/vapaaratas-7v-mf-tz500-14-16-18-20-22-24-28t
https://www.pyorakeskus.fi/osat/ketjurattaat/kierteelliset-rataspakat/kierrepakka-5-v-ventura-14-28-detail
https://powerfactory.fi/pyoraily/varaosat/ketjurattaat/kierteelliset-rataspakat.html (https://www.pyorakeskus.fi/osat/ketjurattaat/kierteelliset-rataspakat/kierrepakka-5-v-ventura-14-28-detail)
Ja missä noissa on alle 14t pienin ratas?
^On tossa yhdessä näköjään 13t, mut se on 8v ja kyseinen pyörä on 7v.
Eiköhän tossa kumminkin oo ihan kasetti ja semmosia ei taida olla taas kuin alkaen 11t tai 12t rattailla. Pyörän esittelytekstistä ei paljon apua ole.
Tyylikäs ja kestävä miesten sähköpyörä pyöräretkeilyyn, työmatkapyöräilyyn ja citykäyttöön. Joustohaarukka, levyjarrut edessä ja takana, Bafangin laatumoottori ja huippulaadukas LG:n akku, tarkka 21-vaihteinen Shimano-vaihteisto sekä Apollon laadukkaat takuuosat takaavat tyytyväisyytesi. Paino 20 kg
Uusi Pluto M2 Plus on erittäin mukava ja ulkomuodoltaan moderni sähköhybridi. Leveät renkaat antavat erityisen paljon mukavuutta ja varmuutta sekä asfaltilla että epätasaisilla alustoilla. Renkaat ottavat hyvin vastaan tien epätasaisuuksia. Tukeva ja kestävä pyörä aktiivipyöräilijöille, työmatkapyöräilijöille, kuntoilijoille kuin kaupunkipyöräilijöillekin.
Bafangin moottori ja LG-akku, öljyvaimennettu joustokeula, Apollon huippukomponentit ja Shimano-napavaihteet tekevät pyörästä toimintavarman arkipyörän ja vähän enemmänkin. Yksinkertainen ja selkeä led KD-580 -näyttö antaa tiedot vauhdista, matkasta ja akkukapasiteetista. Mukana latauslaite.
Tuotetiedot:
Käyttö: Asfaltti ja soratiet, kaupunki ja maaseutu
Käyttäjäryhmä: Miehet
Moottori: Bafang harjaton takamoottori 250w / 36V
Akku: Sijainti rungossa, avaimella irrotettava LG 36V / 10,4 Ah
Runko: Sub E-Ride Alloy 6061 T6
Haarukka: Öljyvaimennettu joustohaarukka
Satula: Velo
Vaihteet: Shimano Acera 21 vaihdetta
Jarrut: Tektro levyjarrut edessä ja takana
Talutustehostin (walk assist): Kyllä 6 km/h
Renkaat: Kenda 27,5 x 2.1. Renkaissa on pitävä kuviointi
Rungon korkeus 483 mm (koko M)
Max. nopeus 25 km/h
Vääntömomentti: 40 Nm
Kantoetäisyys 40-50 km
Latausaika n. 4-6 tuntia
Paino 20 kg
Kantavuus 120 kg
Takanapamoottorit toimivat lähes aina peukkukaasulla tai on helposti lisättävissä. Haiskahtaa kyllä jonkunverran tuo jerkkua reisissä -argumentti kun katsoo tuota pyörää. Hinnat alkaen fillari napamoottorilla ei oikein sovi yhteen 1000W reisivoimat omaavan pyöräilijän kanssa.
Aloittajalle ehkä sopivampi kysymyksen asettelu olisi, että miten nopeasti akku tyhjenee kun ajan 50km/h peukkukaasulla ja tyhjeneekö akku hitaammin jos laitan isomman etuleivän ja yritän huijata fysiikan lakeja? Vastaus: Kadenssi ja moottorin pyörimisnopeus kyllä laskee mutta voimansiirto ei kestä lisääntynyttä vääntöä ja akku ei riitä kuin sen max 10km matkan vaikka mikä ratas olisi edessä. Ilmanvastuksen voittamiseen kuluva energia kasvaa tuollaisissa vauhdeissa sitä tahtia että joku 500Wh akku tyhjenee silmänräpäyksessä ja alkaa katkomaan tehoja jo parin kilometrin kohdalla noilla välityksillä.
Näitä "kovempaa pitää päästä" aloittelevia sähköfillaristeja tullut itsellänikin vastaan ja aina sama homma. Välityksiä pitää saada enemmän kun ei kulje kuin sen 40km/h ja luokkakaverin isoveli menee ohi ja noloa trollolloo...
Tästäkin viestistä kun jättää vittuilun pois niin jäljelle jää vain katkera postaaja ilman asiaa. Kun moottori on takana niin moottorin pyörimisnopeus ei kyllä laske. Oletko missä päin maata? Lähtisitkö aloittelevan pyöräilijän kanssa pyörälenkille?
Tilaan tämän: https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/shimano_acera_fc_m391_48t_9v_eturatas-p-61171-90
Pärjäänkö vanhan ketjun kanssa vai pitääkö tilata isompi ja jos, niin millainen?
Kysymykseen vastaamattomat kiukuttelut voi purkaa tähänkin lankaan kyllä jos on paha olo. Seulon kyllä asiantuntijoiden vinkit seasta.
maalinni
25.04.2021, 13.01
Vanha ketju menee tai ei mene, riippuu miten paljon "löysää" siinä on. Jos ei mene, niin ketju hommataan takarattaan lehtien lukumäärän mukaan.
Joo, eli tarvittaessa 7v ketju kun takana 7 ratasta? :)
maalinni
25.04.2021, 17.26
Joo, eli tarvittaessa 7v ketju kun takana 7 ratasta? :)
Joo 6-8 ketjut taitaa olla identtisiä, mikä tahansa niistä kelpaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.