Näytä tavallinen näkymä : satulasuositusta kaivataan /mitä teen väärin?
 
 
Nettipepe
19.04.2021, 18.08
2005 vuosimallin trek fx 7.2 pyörässä olleen bontager sport satulan kanssa ei ollut ongelmia, mutta nykyisen pyörän satulan selle italia X1 kanssa kipeytyy häntäluu. 
Specseissä ei muuta eroa kuin sport on pari senttiä leveämpi 13.5 cm vs 15.5 cm. 
Vai onko minulla säädöt pyörässä persiillään? 
Ostanko suosiolla samanlaisen satulan kun ei tuo kallis näytä olevan.
StevieRayVehkakoski
19.04.2021, 18.27
Onhan satulan säädöt suunnilleen kohdillaan eli osapuilleen vaakatasossa ja satulan kärki sen 3-5 senttiä keskiöstä pystysuoraan ylös vedetyn viivan takana? Kannattaa varmistaa että uusi Bontragerin satula on osapuilleen samanlainen kuin tuo 2005 malli, voi olla isojakin muutoksia tehty 16 vuodessa. Jos en nyt väärin muista niin tuo X1 oli aika kova pulikka eikä munkaan hanurille koskaan sopinut.
On täysin henkimaailman hommia nuo satulajutut. Jokaisella mielipide mutta yleensä jokaisen perse aika henkilökohtainen kapistus niin paha antaa konkreettisia neuvoja.
Pehmeä satula ei takaa missään nimessä kivutonta kyytiä, päinvastoin ja leveydessä pari senttiä on jo paljon. Itse pidän ehdottomasti kovemmista ryhdikkäistä satuloista, Tune Speedneedle yksi kestosuosikki vaikka on hyvin kapea ja Spessun Romin Evo toimii vaikka on pehmeämpi mutta leveä. Maantiellä Sellen Carbon Evo SLR toiminut mutta haussa Berk ilman toppauksia.
En noita suosittele mutta tarkoitan sitä että moni saattaa sopia toiselle ja toiselle ei lainkaan.
Cyclocrossin X1 kans vaihtui heti bilteman halpikseen. Myös täysjouston Ergon sma30 vaihtui citymarketin ddk halpikseen (tosi hyvä). 
Tilasin taas yhden kokeeksi, selle italia Novus, reikä satula ja piti olla joku tupla pehmuke, mutta oli kivikova, palautin heti.
 
Aiemmin oli vaivoja niin pehmeämmät satulat ok (DDK:ssa vielä jonkinlainen ura keskellä), nyt vaiva leikattu pois niin ei asiaa satulaan niin ajattelin kokeilla reikä mallia mutta käytävä jossain paikan päällä kokeilemassa tai tehtävä niinkuin vaimo keksi kun valitin että ei pysty ajaan. "Aja seisaaltaan"
maalinni
19.04.2021, 19.21
Minäkään en pysty pehmeällä ajamaan tuntia pidempään. Työmatkalla 4km on joku wtb:n pehmeä halpis, siinä se toimii. Yritäpä ajaa sillä tunti, niin paikat huutaa hoosiannaa.
Maantiepyörässä alla kovaa ja kapeeta.
Firlefanz
19.04.2021, 20.58
Onko uusi pyörä samantyyppinen kuin vanha Trek? Onko satulan paikka suhteessa keskiöön ja ohjaustankoon sama eli onko ajoasento samanlainen kuin Trekissä? Jos, niin vikaa uuden satulan toimimattomuuteen on syytä ensiksi hakea - kuten täällä onkin jo todettu - sen kapeudesta. Ja vanhaa satulaa tai sen uudempaakin samanlevyistä mallia kannattaa kokeilla.
Yhtälö menee monimutkaisemmaksi jos uusi pyörä on kovasti erityyppinen. Mekin jotka tykkäämme maantiepyörässämme kovasta ja kapeahkosta satulasta saattaisimme pitää leveämpää ja miksi myös hivenen pehmustettua satulaa parempana pyörässä jossa ajoasento on pystympi (eli kuten joskus sanotaan istutaan ryhdikkäästi tai rennosti eikä maata eikä olla kisakireässä asennossa).
Mutta vika voi myös olla satulan mallissa: kaarevampi tai kuperampi satula ei välttämättä toimi yhtä hyvin kuin tasaisempi - tai päin vastoin. Ei voi tietää ennen kuin on kokeillut. Vääränlaisen satulan kokeileminen on siinä mielessä aina tilaisuus oppia itsestään jotain uutta:cool:
Specseissä ei muuta eroa kuin sport on pari senttiä leveämpi 13.5 cm vs 15.5 cm. 
Onhan tuo aivan valtavasti satulan mitoissa.
Ostanko suosiolla samanlaisen satulan kun ei tuo kallis näytä olevan.
Osta ihmeessä. Jos on tiedossa mikä toimii niin turha kokeilla mitään muuta.
kmruuska
20.04.2021, 11.06
Vahva suositus SQlabille täältä. Löytyy eri levyisinä ja painon mukaan voi säätää semmoista joustopalaa. Omassa pyörässä malli 611.
Onhan satulan säädöt suunnilleen kohdillaan eli osapuilleen vaakatasossa ja satulan kärki sen 3-5 senttiä keskiöstä pystysuoraan ylös vedetyn viivan takana? Kannattaa varmistaa että uusi Bontragerin satula on osapuilleen samanlainen kuin tuo 2005 malli, voi olla isojakin muutoksia tehty 16 vuodessa. Jos en nyt väärin muista niin tuo X1 oli aika kova pulikka eikä munkaan hanurille koskaan sopinut.
Satulan kärki kertoo missä kohtaa se satulan kärki on, eikä sitä kohtaa missä istutaan. Ei siitä kannata mittoja ottaa jos satuloita vaihtaa. Tuo 2cm on paljon leveydessä ja satulan muotokin vaikuttaa paljon. Esimerkiksi kovin kaarevat satulat eivät  omalle hanurille sovi, vaikka vertailussa olisi paperilla yhtä leveät satulat. Niin kuin tuossa joku jo mainitsikin, niin osta se jo hyväksi todettu satula jos sellainen on löytynyt. :)
^Just niin, kylläkin hieman ohjeellisena voi pitää. Siitähän kyllä löytyy hyvin selkeä määritelmä satulan sijainnista pituussuunnassa.
Satulan sijainti pituussuunnassa ei luultavasti vaikuta sit pätkääkään siihen tuleeko pyrstö kipeäksi. Eikös ne ole kaikenlisäksi jotain UCI sääntöjä
Satulan sijainti pituussuunnassa ei luultavasti vaikuta sit pätkääkään siihen tuleeko pyrstö kipeäksi. Eikös ne ole kaikenlisäksi jotain UCI sääntöjä
Edit:
Jos se on liian takana, voi sitä kompensoida istumalla edempänä satulassa, tällöin paine tulee istuinluiden sijaan väärään paikkaan joka voi aiheuttaa kipua ja puutumista.
Toisaalta jos se on liian edessä, voi sekin aiheuttaa hanurin eteen päin valumista ja edellä mainitut ongelmat :D 
Se, että on sopiva satula, oikeassa paikassa  on äärimmäisen oleellista kun ajoasentoa säädetään. :)
Jos se on liian takana, lantio hakeutuu eteen päin ja tällöin istut "väärässä" kohdassa satulaa ja paine tulee istuinluiden sijaan väärään paikkaan.
Justiinsa noin. Ei kannata tuijotella niitä mitoituksia vaan siirtää se riittävän eteen.
StevieRayVehkakoski
21.04.2021, 00.02
Vaikea täältä ruudun takaa on kovin tarkkoja ohjeita antaa mutta jos se satula tosiaan on laitettu vaakasuoraan ja sen kärki on sen 3-5 senttiä keskiön takana niin se on silloin palttiarallaa oikeassa kohdassa ja vois olettaa että perse kipeytyy sen takia että satula ei vaan sovi eikä sen takia että se on asennettu ihan mihin sattuu. Kannattaa muistaa että tänne palstalle kirjoittaa paljon myös sellaisia ihmisiä jotka eivät kaikkia iltojaan säädä ja rakenna polkupyöriä ja öyhötä fillarifoorumilla joten tekniikka ja säädöt ei ole hallussa. Ja kun nuoruudessa olin fillarikorjaamolla kesät töissä niin voin kokemuksesta kertoa että ihmiset osaavat asentaa satuloita, satulatolppia, ohjaustankoja, jarrukahvoja ym. todella eksoottisiin asentoihin.
^Tämä, liikenteessä (ja tällä foorumillakin) näkee ja kuulee aivan ihmeellisiä ajoasentoja, mikä on todiste siitä että ihmisen kroppa tottuu vaikka maakuopassa kökkimiseen kun sitä tarpeeksi kauan tekee. Tämä ei kuitenkaan ole hyvän ajoasennon tae.
Onhan noita testisatuloitakin monissa pyöräliikkeissä kokeiltavaksi. Osaavat varmaan myös antaa osviittaa minkä kokoisia/mallisia kannattaa kokeilla. Kun löytyy hyvä niin rahaa tiskiin!
Perussääntö taitaa olla se että polvilumpion takaa poljinakseliin tulee olla suora linja kun kammet vaaka-asennossa. Siitä mielestäni hyvä lähteä fiilaamaan. Tuo kesiöntakana mitta siitä ongelmallista kun satulan noka pituus saattaa heittää tuon 3-5senttiä.
Itse yleensä uuden satulan kanssa lenkille ja sitten haetaan hienosäätö, itse vahvasti kannatan tuota vaakasuorassa pitämistä mutta moni laskee nokkaa hieman.
Jos on alunperin oikean kokoinen runko niin saako sen satulan niin eteen tai niin taakse että sillä kipeytyy pärsse? Ite olen kyllä huomannut että jos satula on väärässä kohtaa tai väärässä asennossa niin siinä kipeytyy tai puutuu ihan muut paikat kun pärsse tai sitten täytyy koko ajan(ajossa) korjata asentoa. Satulan korkeus taas on voinut hyvinkin lisätä takaliston epämukavuutta.
Ja jos tässä kysyjällä on satuloiden leveydessä se 20mm eroa niin ei se taida liikuttelulla parantua, on vaan väärän mallinen satula.
WTB sivuilla on muuten jännä saddle finder missä mitatataan ranteen leveys ja sen mukaan se kertoo istuinluiden etäisyyden ja sitten suosittelee satulaa.
Perussääntö taitaa olla se että polvilumpion takaa poljinakseliin tulee olla suora linja kun kammet vaaka-asennossa. Siitä mielestäni hyvä lähteä fiilaamaan. Tuo kesiöntakana mitta siitä ongelmallista kun satulan noka pituus saattaa heittää tuon 3-5senttiä.
Itse yleensä uuden satulan kanssa lenkille ja sitten haetaan hienosäätö, itse vahvasti kannatan tuota vaakasuorassa pitämistä mutta moni laskee nokkaa hieman.Ennemmin juurikin vaikka näin, kun mittailee satulan nokasta yhtään mitään.
Luotilangalla katsoo tuon polvilumpion ja poljin akselin etäisyyden. Siinä otetaan sentään reiden pituus huomioon.
Samalla katsoo korkeuden niin että kun kantapää on polkimella ja jalka suorana niin persus ei nouse satulasta.
Ja se satula vaaterissakin on kinkkinen juttu kun satuloita eri muotoisia. Jossain sanottiin että katsottaisi satulan ekasta puolikkaasta, ja näin olen itse tehnyt. Poislukien SMP tyyppiset satulat, sitä en muista miten niiden kanssa kulma säädettiin.
Kun ensimmäinen kymppi alkaa olla täynnä suht tiivistä ajoa, niin kaikki satulat alkavat sopia, kun ovat sopivan levyisiä, jokseenkin toppamattomia, neutraaleja tyypiltään kuin säädöiltäänkin. Noin käynyt omassa ajossa, no peeveli tästänyt kenellekään mallia!
Hurjan eksoottisia ajoasentoja säätöjen puolesta tiellä näkee, tanko ja satula monastikki päin p**settä, sanomaan en käy mitään, huvittaa, kun ollaan niin itsenäisiä, ei sovi tavisten säädöt...
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.