PDA

Näytä tavallinen näkymä : Huonosti tehty 1x10 muunnos



tuntuma
18.04.2021, 21.39
Terve

Tuli ostettua käytetty pyörä jossa edessä Shimano Deore FC-M617, 36x22T, 175mm on muunnettu edestä yksirattaiseksi. Eli edessä on sama kampisetti mutta tuo sisempi 22 hampainen on otettu kokonaan pois.

Nyt polkiessa kevyimmällä vaihteella ketju tipataa, on niin vinossa. Alkuperäistä 22T:tä ei ole tallessa.

Mikä mahtaisi olla fiksu ratkaisu tähän? Halpaa ratkaisu myös kiinnostaa.

Rungossa on paikat ketjuohjurille, mutta luulisi että varsinkin maastopyörässä tämä ratkaisu ei pidemmän päälle ole kovin fiksu, hankaisiko ketju liikaa jatkuvasti ketjuohjuriin, tulisiko sillä väännettyä ketjua liikaa väkisin suoraksi? Ja siitäkin syystä tekisi ehkä mieli kajota tuohon 36t rattaaseen, koska se voi käydä maastopyöräillessä aika raskaaksi ylämäissä ja teknisessä maastossa.



https://i.ibb.co/qkkBPzM/0d2b23ab-2b92-41aa-b45e-f767fe0270ea.jpg

0802905
18.04.2021, 21.49
Tuohon vain uusi narrow wide eturatas. Tuota ratasta ei ole tarkoitettu 1x käyttöön. Ketju saattaa olla myös venynyt, mikä edesauttaa tupahtelua.
Esim aliexpressiltä uutta ratasta, varmaan selviät n. 10€

tuntuma
18.04.2021, 22.05
Narrow wide. Näinpäs se olikin, kiitos. Tuleeko siinä vielä ongelmaa sen kanssa että tuo rattaan sivuttaisasettelu olisi tuossa kampisetissä erilainen, kun se on tehty kahdelle rattaalle?

0802905
18.04.2021, 22.36
Ei pitäisi tulla. Jollain rotorin 2x kammilla olen ajanut 1xänä. Piti vain katsoa kummalle puolellelle rattaan kiinnityskohtaa iskee nw-rattaan. Jotta ketjulinjan saa mahdollisimman keskelle suhteessa takapakkaan.

Suosittelen youtubea, varmasti löytyy hyviä tutoriaaleja projektin onnsitumiseen.

nure
18.04.2021, 23.40
Ja osta kunnollinen ja kierrä kiinanpaskat kaukaa, ei nekään kalliita suhteessa ole, toisaaltaan saat neljä paskaa yhden kunnollisen hinnalla joten niilläkin tulee toimeen...

wiljam
19.04.2021, 15.07
Ja siitäkin syystä tekisi ehkä mieli kajota tuohon 36t rattaaseen, koska se voi käydä maastopyöräillessä aika raskaaksi ylämäissä ja teknisessä maastossa.

Itse toteutin vastaavan projektin juuri välityssuhteen ja ketjulinjan takia pikkurattaan puolelle. Ongelmana oli se, että pikkurattaan 64 mm BCD pulttijaolle ei ollut NW rattaita saatavilla. Toteutin projektin Shimanon 28t peltirattaalla ja ketjuohjurilla. Taakse tuli 11-42 11-vaihteinen pakka ja ketju on suorassa 6-vaihteella. Ketjuohjurin ei ole missään vaiheessa tarkoitus laahata ketjun kylkeen, vaan se oikein säädettynä vain estää ketjua tippumasta kummaltakaan puolelta rattaan ohi.

hece
19.04.2021, 15.47
Narrow wide. Näinpäs se olikin, kiitos. Tuleeko siinä vielä ongelmaa sen kanssa että tuo rattaan sivuttaisasettelu olisi tuossa kampisetissä erilainen, kun se on tehty kahdelle rattaalle?
Tarkistapa nykyinen ketjulinja, millä vaihteella se on suora? Nw-rattaalla todennäköisesti toimii ilman muutosta mutta jos käyttö painottuu kevyeen päähän, voi olla syytäkin vähän siirtää ketjulinjaa keskemmälle. Pidemmät pultit ja sopivat prikat ajavat asian. Tai esimerkiksi absolute blackin ovaali 32T:ssa on kierteet suoraan rattaassa ja ratas 1.5mm sisempänä (chainline 30T - 48mm ; 32T - 48.5mm ; 34&36T - 50mm): https://absoluteblack.cc/oval-104bcd-chainring.html

Qilty
19.04.2021, 15.57
Itse toteutin vastaavan projektin juuri välityssuhteen ja ketjulinjan takia pikkurattaan puolelle. Ongelmana oli se, että pikkurattaan 64 mm BCD pulttijaolle ei ollut NW rattaita saatavilla. Toteutin projektin Shimanon 28t peltirattaalla ja ketjuohjurilla. Taakse tuli 11-42 11-vaihteinen pakka ja ketju on suorassa 6-vaihteella. Ketjuohjurin ei ole missään vaiheessa tarkoitus laahata ketjun kylkeen, vaan se oikein säädettynä vain estää ketjua tippumasta kummaltakaan puolelta rattaan ohi.Kyllä 64bcd jaolle on nw rattaita. Yleensä ei vaan mahdu kovinkaan iso ratas pyörimään pikku rattaan paikalla.

wiljam
19.04.2021, 16.11
Kyllä 64bcd jaolle on nw rattaita. Yleensä ei vaan mahdu kovinkaan iso ratas pyörimään pikku rattaan paikalla.

Pystytkö linkkiä laittamaan? Sais tuon ketjunohjurin riisuttua pois, jos NW löytyisi. 26-28t vois olla hyvä.

Benny
19.04.2021, 17.12
Deoren 1X kammet maksaa ~50€ ja toi teräsratas kestää ikuisuuden. En ite jaksais ihan hirveesti kikkailla väärillä kammilla ja kiinan rattailla :)

https://www.rosebikes.fi/shimano-deore-fc-m5100-1-hollowtech-ii-mtb-crankset-1-x-1110-speed-2688411

Edit:

Tuolla näköjään paremmin hyllyssä.

https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-FC-M5100-1-Crankset-p77714/

nure
19.04.2021, 17.15
https://r2-bike.com/GARBARUK-Chainring-Melon-oval-1-fach-narrow-wide-BCD-64-Shimano Garbarukin rattaat hyvin laadukkaita ja löytyy ovaalinakin jos kiinnostaa. Itsella sekä maasto- ja maantiepyörässä käytössä.

Fuuga
19.04.2021, 20.45
Tästä tuli mieleeni, että millaisia takavaihtajia porukka käyttää näissä 1x-ratkaisuissa kun näkee tolkuttomia rattaita (42?) pakassa ja kun mun joku semi-häkki kykenee max. 34-piikkiselle?

nure
19.04.2021, 21.22
^32 ovaali/11-34 XO1 takana... Ei mitään ihmeellistä...

Fuuga
19.04.2021, 21.24
^34 on vielä pieni.

F. Kotlerburg
19.04.2021, 21.34
Tästä tuli mieleeni, että millaisia takavaihtajia porukka käyttää näissä 1x-ratkaisuissa kun näkee tolkuttomia rattaita (42?) pakassa ja kun mun joku semi-häkki kykenee max. 34-piikkiselle?
Ihan medium-häkkistä Shimano XT M8000 vaihtajaa. Pakkana 11-46 XT :)

Toisessa on 10-50 pakan kaverina Sramin XX1 Eagle.

Aloittajalle suosittelen noiden yllämainittujen Deore-kampien tilausta. Noiden 2x maastokampien kanssa 1x ketjulinjan kanssa sähläämien on ihan perseestä.

Fuuga
19.04.2021, 21.47
^Onko sulla tavallista pitempi B-tension ruuvi vai millä saat sen nousemaan saati pysymään erossa tuosta 46:sta?

vihtis83
19.04.2021, 21.53
^Onko sulla tavallista pitempi B-tension ruuvi vai millä saat sen nousemaan saati pysymään erossa tuosta 46:sta?

Noille isoille pakoille on ihan omanlaiset vaihtajat mutta häkki niissä on yleensä kai lyhyt/medium. Ylempi rissa ei ole suoraan nivelpisteessä kiinni vaan sen yläpuolella niin se menee kauemmas rattaista ketjun kiristyessä jolloin pysyy erossa isoista rattaista.

wiljam
19.04.2021, 22.03
https://r2-bike.com/GARBARUK-Chainring-Melon-oval-1-fach-narrow-wide-BCD-64-Shimano Garbarukin rattaat hyvin laadukkaita ja löytyy ovaalinakin jos kiinnostaa. Itsella sekä maasto- ja maantiepyörässä käytössä.
Kiitos linkistä. Pitääpä tilata pyöreä 26t versio tuolta. Katotaan kampisetin vaihtoa vähän myöhemmin. Kyseessä on fatbike, joten valikoimaa ei ole aivan yhtä paljon kuin normi maastopyöriin.

Fuuga
19.04.2021, 22.06
Noille isoille pakoille on ihan omanlaiset vaihtajat mutta häkki niissä on yleensä kai lyhyt/medium. Ylempi rissa ei ole suoraan nivelpisteessä kiinni vaan sen yläpuolella niin se menee kauemmas rattaista ketjun kiristyessä jolloin pysyy erossa isoista rattaista.

No tämä tuli mieleen, mutta kun en ole asiaa tunteva niin en alkanut arvuuttelemaan.

Benny
19.04.2021, 22.41
Aloittajalle suosittelen noiden yllämainittujen Deore-kampien tilausta. Noiden 2x maastokampien kanssa 1x ketjulinjan kanssa sähläämien on ihan perseestä.

Ja tilaa samalla esimerkiksi deore M5120 takavaihtaja ja 11-42 tai 11-46 pakka taakse. Pyörä näyttäisi olevan täysjousto ja oletan että siinä on nyt 11-36 pakka takana, jos alkuperäinen on 2X voimansiirto. Aika jäykät välitykset on maastoon jos edessä on 30 tai 32 piikkinen ja takana on 11-36 pakka. Tai ainaki mun jaloille olis :D

tuntuma
20.04.2021, 10.06
Deoren 1X kammet maksaa ~50€ ja toi teräsratas kestää ikuisuuden. En ite jaksais ihan hirveesti kikkailla väärillä kammilla ja kiinan rattailla :)
No tämähän se olisi fiksuin vaihtoehto tietenkin. Nyt postissa kuitenkin tulossa tuo 50e:n narrow wide ratas.. Kokeillaan nyt jos sillä saisi hyväksi, jos ei niin tuota.

tuntuma
21.04.2021, 11.48
...postissa kuitenkin tulossa tuo 50e:n narrow wide ratas.. Kokeillaan nyt jos sillä saisi hyväksi, jos ei niin tuota.

Ratas asennettu onnistuneesti, täydellinen ketjulinja kolmosvaihteella, ykkösellä pientä säksätystä. Ketju pysyy kuitenkin hyvin paikoillaan. Välityksetkin meni parempaan suuntaan ellei jopa täysin nappiin.Haen vielä ohuet prikat rattaan ja kammen väliin, niin aletaan lähennellä täydellistä, vaikka ratkaisu onkin vähän kökkö diy

nure
21.04.2021, 13.25
Ei se ketjulinja niin nirson tarkka ole, olin varmasti rakentanut viisi pyörää onnistuneesti kun ensikerran kuulin koko asiasta...

Qilty
21.04.2021, 13.45
Ei se ketjulinja niin nirson tarkka ole, olin varmasti rakentanut viisi pyörää onnistuneesti kun ensikerran kuulin koko asiasta...Kyllä se oikeesti läskissä on, jos vaihtaa 2/3x -> 1x. Jos vaan isoimman eturattaan paikalle lätkäsee nw rattaan niin takuulla räksättää keveimmällä vaihteella, saati jos taaksepäin polkasee edes puoli kierrosta niin ketjut putoo jollekkin rattaalle.

64bcd löytyy myös ainakin Absolute Blackilta.

nure
21.04.2021, 16.35
^En ole läskiä muokannut mutta usean 3x systeemin muuttanut ja aina ollut helpointa muuttaa keskimmäisen rattaan tilalle NW...

maalinni
21.04.2021, 21.14
Joo ei kyllä itelläkään mitään ongelmia koskaan. Ehkä tosiaan läskeissä sit herkempi, mutta kai niilläkin ajetaan välillä ketju vinossa.

jame1967
22.04.2021, 19.44
Mikäs siinä läskissä on erilaista , onko niissä takapakka leveämpi vai mikä?

Kanuuna
22.04.2021, 20.15
Keskiö taitaapi ainakin olla eri levyinen renkaan takia eli ratas on lähtökohtaisesti ulompana. Silloin taas isojen rattaiden käytön osalta ketju mennee vinompaan.

harald
22.04.2021, 22.48
Ja taka-akseli on leveämpi. Boost 148 mm, läskit yleensä 197 mm.

nure
22.04.2021, 23.09
Ja normi 135 tai 142...

Qilty
23.04.2021, 07.51
Keskiö taitaapi ainakin olla eri levyinen renkaan takia eli ratas on lähtökohtaisesti ulompana. Silloin taas isojen rattaiden käytön osalta ketju mennee vinompaan.Tämä. Ja monesti kampina kuitenkin edullisen pään kammet joita tehdään yhdellä akseli pituudella mikä käy sitten myös niihin leveimpiin, 120mm keskiöihin. Mikä taas tarkoittaa että 100mm keskiössä tarvitaan 10mm spacerit per puoli, ja se ei ainakaan paranna ketjulinjaa