Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : DT 240 navan liian lyhyt adapteri



pturunen
17.04.2021, 14.59
Ongelma: DT240 centerlock jarrullisessa etunavassa on 12 mm akseliadapterit gravelajoa varten. Centerlock-kiristimen reuna kuitenkin hankaa etuhaarukkaa huolimatta siitä miten tiukalle väännän jarrulevyn kiristimen. Ongelma korjaantuu kun ujutan ohuen prikan akselin ja etuhaarukan väliin. Tämä ei ole pysyväisratkaisu, sillä kiekkoja vaihtaessa prikka aina putoaa. Jäin miettimään, että voisiko prikan tunkea navan "sisään" laakerien ja akseliadapterin väliin, jolloin se ei pääsisi kiekkoja vaihtaessa putoamaan? Haittaako tämä esim. laakerien suunniteltua toimintaa? Adapterit ovat oikeat (DT:n kiekkojen mukana tuli kaksi settiä adaptereja).

K.Kuronen
17.04.2021, 19.11
Ratkaisisiko joku tällainen: https://r2-bike.com/SHIMANO-Center-Lock-Ring-for-Quick-Release-and-12-mm-Thru-Axle-SM-RT81

pturunen
21.04.2021, 17.05
Kiitos. Kokeiltu, mutta paikallisesta kivijalasta löytämällä lukkorenkaalla ei onnistunut. Opin matkalla pari uutta asiaa. Adapteri oli oikean mittainen, DT:n lukkorengas puolestaan wanhan mallinen ja liian paksu (maasturin keulaan suunniteltu). Shimanon kiristysmekanismi on sama kuin kasetissa, DT Swissin puolestaan sama kuin Hollowtech II keskiössä. Akseliadapterit aikaansaavat sen. että kasettiavain ei uponnut tarpeeksi syvälle ja kiristyessään kampeutuu samalla ulos. Sillä ei lukitusta pystynyt viemän loppuun. Ilmeisesti lukkorengas oli kuitenkin johonkin toiseen akselistandardiin tarkoitettu eikä yllä linkattu. Sillä luultavasti olisi onnistunut, mutta yritin ensin tukea paikallista.

Lopulta ratkaisu löytyi (kuinkas muutenkaan) Helsingin parhaasta pyöräliikkeestä Toni & Tonilta: DT Swiss on päivittänyt lukkorenkaat ja uusi on paksuudeltaan suunnilleen puolet edellisestä. Nyt napa toimii kuten pitääkin

K.Kuronen
21.04.2021, 17.24
Lyhyellä kasettiavaimella voi jäädä kiristymättä. Super B TB-1010 on pitkä kasettiavain ja ainakin omissa puuhissa riittänyt.

pturunen
21.04.2021, 17.58
Ongelma ei ollut pituus vaan mahtumattomuus tarpeeksi syvälle. Käytin kivijalassa eivätkä onnistuneet sielläkään usealla eri avaimella sitä saamaan. Osa oli akseliin väärä. Mutta nyt tosiaan toimii DT:n omalla renkaalla. Kiitos kuitenkin vinkistä, toimi hyvänä ponnahduksena ratkaisuun.

K.Kuronen
21.04.2021, 18.35
Toi Super B:n avain on hylsymallinen ja sisältä 25 mm syvä.

pturunen
22.04.2021, 10.33
Huomaan ilmaisevani itseäni epäselvästi. Minulla on myös hylsyavain. 12 mm akseliadapteri yhdessä ostamani renkaan kanssa oli sellainen yhdistelmä, että hylsy ei yksinkertaisesti mahtunut kiristysrakoon. Akseli oli liian paksu, jolloin rako kapeni niin ettei hylsyavain mahdu rakoon. Hylsyn pituudella ei tässä ollut väliä, en usko yhdenkään avaimen mahtuvan tuohon rakoon.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/blob:https://www.fillarifoorumi.fi/1c8bd6bd-364f-4987-bd3a-62a451338bb5

K.Kuronen
22.04.2021, 10.48
^Haa, nyt ymmärsin.

Nämä ovat ihan hyviä juttuja, jos vaikka joku toinen askartelee saman asian kanssa ja eksyy lueskelemaan.

pturunen
22.04.2021, 10.57
Tämä on taka-ajatuksena. Eli jos ostaa vanhanmallisilla navoilla olevat DT Swiss-kiekot tarkoituksena laittaa ne graveliin, niin vastaan voi tulla lukkorenkaan mahdollinen kontakti etuhaarukkaan. Tällöin helppo ratkaisu on päivittää lukkorengas uuteen versioon (samalla joutuu ostamaan 6-pulttiadapterin, sillä näitä ei erikseen myydä). Hinta oli 15 euroa.

Marsusram
22.04.2021, 14.18
Maastureissa on läpiakseleita käytetty pitempään ja erilaisten lukitusrenkaiden ongelma on tuttu.
Alkuperäinen Centerlock (usein mukana tuleva) lukitusrengas oli sisäpuolisella kasettiavaimella toimiva, mutta isompien etuakseleiden käyttötarve toi ulkopuolisen HT II avaimen käyttöön.
Erikseen myytävä lukkorengas isommille akseleille (ja ilmeisesti myös joillekin adaptereille):
https://www.bike24.com/p2136892.html

pturunen
22.04.2021, 15.57
^tuollainen kyseinen rengas oli juuri alkuperäinen ongelma, sillä se otti kontaktia gravelin etuhaarukkaan. Nykyinen DT-versio on tuosta ehkä puolet ohuempi ja mahtuu hyvin pyörimään. Avausmekanismi on edelleen sama ulkopuolelta keskiöavaimella tapahtuva.

K.Kuronen
22.04.2021, 17.29
Ihan mielenkiinnosta, millainen adapteri tuohon napaan tarvittiin -joku läpiholkki vai vanhojen päätyholkkien tilalle päästä kapeneva, kartion mallinen?

pturunen
23.04.2021, 10.20
Kiekoissa on mukana kahdet päätyadapterit 15 mm ja 12 mm, joita voi vaihtaa. Tarkempi tutkimus osoitti, etteivät ne edes kapene. 12 mm adapteri oli vaan liian paksu tuon ostamani renkaan kanssa. Oikealla renkaalla olisi toiminut, mutta kivijalka ei löytänyt sille koodia ja Tonista löytyi orkkisrengas.

Alan ymmärtää miksi DT Swissin parempia napoja palvotaan. Niihin löytyy varaosia joka lähtöön ja kaikki toimii täsmällisesti kuin sveitsiläinen rannekello.