Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 12 rattaan MTB kasetit

Kiituri
16.04.2021, 16.04
Metsässä voin käyttää käytännössä vain vaihteita (1),2-4 ja pääasiassa vaihdetta 3 ja 4 jotka on hitusen pitkiä. Maasto on kyllä teknistä eikä todellakaan neulaspolkua. Missään en ole tarvinnut 8 vaihdetta pidempää välitystä. Silläkin pääse helposti yli 30km/h eikä ole tarvetta missään polkea kovempaa.

Ongelma on se että vaihteiden välit on turhan isot ja toissijaisesti että kolmannes rattaista on täysin turhia.

Kasetti on SRAM GX eagle 10-50t. Onkohan olemassa vaikkapa 14-50 kasettia?
SRAMilla ei ole muita kuin 10-50, 11-50 ja 10-52 mikäli oikein luin.

k2x80w
16.04.2021, 16.22
Mikä eturatas? Pistä 28 hampainen niin voit omassa ajossa käyttää myös 9-12 rattaita.

hece
16.04.2021, 16.34
Eli käytössä on vaihteet 18-50 (8kpl) eli 278% range. Mikähän nykyinen eturatas? Esim 34/50 antaa välityksen 0.68 ja 34/18 1.89.

Eturattaaksi 28 ja takapakaksi kymmenvaihteinen 11-42 niin saa välitykseksi 0.67 - 2.55 Tai 11-36 10-pakka ja 26T 0.72-2.36. Samalla säästyy painoa. Vaihtaja ja liipasin menee valitettavasti samalla vaihtoon.

Kiituri
16.04.2021, 18.13
Nykyinen ratas on 32 mutta ongelma on se että noiden eniten käyttämieni välit on turhan suuret. Haluaisin että kyseiselle 2-4 vaihteen välille olisi kolmen sijaan vaikkapa viisi vaihdetta.

maalinni
16.04.2021, 18.16
Halvinta olisi tosiaan kokeilla sitä 28 tai 30 piikkistä eteen.

kauris
16.04.2021, 19.15
Ei taida onnistua mutta kysyjällä pitäis olla maantiepakka takana ja edessä sitten vain tosi pieni eturatas.

nure
17.04.2021, 09.01
Itse en ole koskaan ymmärtänyt noita isoja rattaita takana, mihin niitä oikein tarvitaan ellei puuhun halua kiivetä?

kmruuska
17.04.2021, 10.04
Itse en ole koskaan ymmärtänyt noita isoja rattaita takana, mihin niitä oikein tarvitaan ellei puuhun halua kiivetä?

Yhdellä eturattaalla tarpeeks pitkästi tarpeeks jyrkkää nousua niin tarve alkaa ilmetä.

F. Kotlerburg
17.04.2021, 10.18
Ei kannata yrittää nurelle selittää tätä asiaa. Se on jo pitkään tullu taivastelemaan asiaa joka topicciin missä puhe Eagle-kaseteista ja yhtä monta kertaa asiaa on sille selitetty.

Mitä aloittajan ongelmaan tulee niin ei ole tiheämpiä kasetteja. Vaihda eturatasta.

Kiituri
17.04.2021, 11.14
Tein excelillä laskelmat ja jos vaihdan 32->30t eturattaan tai jopa pienemmän, tilanne ei muut mitenkään siinä mielessä että vaihdevälit pienenisi, se itseasissa pahenisi koska vaihdeväli kasvaa pienmpiin rattaisiin mentäessä.
SRAMilla ei ole tähän mitään tarjota mutta mitenkäs Eaglen tilalle käivis jonkin toisen firman kasetit, onko kiinnitys sama?

Onkos sellaisia kasetteja mihin voisi valita itse rattaat?
Mulla oli joskus nöösinä katupyörässä yksittäisrattaista koottu kasetti mutta en ole sellaisia nähnyt maastopyöriin.

Jokkepappa
17.04.2021, 11.14
Yhdellä eturattaalla tarpeeks pitkästi tarpeeks jyrkkää nousua niin tarve alkaa ilmetä.4-5 minuutin nousua on kivempi jo työntää pienimmällä leivällä, Shimano 12 ja edessä 32. Ei viitti tehdä asioista kurjaa millään 42 takaleivällä

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

jones mäkinen
17.04.2021, 11.27
Kyllä noita kovissa nousuissa saa käyttää, tässä esim hetkittäin 38% nousujyrkkyys, tiukilla että menee edes kevyimmällä välityksellä.
https://www.strava.com/segments/24118182 (https://www.strava.com/activities/5110118292/segments/2816373191825278488)

janik
17.04.2021, 11.46
Mites noi sopivuudet meni, shimanolla on 10-45T 12s pakka, mutta sopiiko se GX:n tilalle

Jokkepappa
17.04.2021, 11.55
Mites noi sopivuudet meni, shimanolla on 10-45T 12s pakka, mutta sopiiko se GX:n tilalleEi tietenkään.

Kuminauha
17.04.2021, 12.11
Ei sovi samaan vapaarattaan runkoon. GX on XD kiinnitys ja shimano 12s Microspline kiinnitys. Vaihtajan puolesta pitäisi olla ok, kunhan B-gäppi säädetään kohdalleen. Kiekoista riippuen voi olla mahdollista vaihtaa sopiva vaparin runko nykyisen tilalle.

nure
17.04.2021, 13.38
Kotler, ei auta selittää, takana 11-34 ja ei koskaan ole ollut "urani" aikana noin suurta ratasta... Jokainen tietty tavallaan ja saahan sitä ihmetellä...

Kiituri
18.04.2021, 09.11
Jos siis haluaisi käyttää Shimanon kasettia niin vapaaratas pitäisi vaihtaa vai meneekö koko napa (Mavic) vaihtoon?
Mavicin navan vapaaratas on kyllä pätevä. Se on todella tiheä.

Entä toimisikohan Shimanon 12 lehtinen SRAMin vaihtajan ja vivun kanssa eli onko rattaiden fyysinen etäisyys sama?

Kuminauha
18.04.2021, 09.34
Vivut toimivat ristiin oman käsityksen mukaan.

Tosta navasta sen enempää tietämättä en osaa sanoa, voiko siihen vaihtaa vapaarattaiden runkoja. Jos ei, niin helpoin tapa on hommata uusi takakiekko, pelkän navan vaihto maksaa samanverran, ainakin peruskiekoissa.

F. Kotlerburg
18.04.2021, 09.40
Jos siis haluaisi käyttää Shimanon kasettia niin vapaaratas pitäisi vaihtaa vai meneekö koko napa (Mavic) vaihtoon?
Mavicin navan vapaaratas on kyllä pätevä. Se on todella tiheä.

Se on vaikea sanoa tietämättä tarkkaan millaiset Mavic-kiekot sinulla on.

Kyllä joihinkin Maviceihin on Microspline-vaparia tarjolla

https://www.bike24.com/p2347535.html

F. Kotlerburg
18.04.2021, 10.40
Kotler, ei auta selittää, takana 11-34 ja ei koskaan ole ollut "urani" aikana noin suurta ratasta... Jokainen tietty tavallaan ja saahan sitä ihmetellä...

Säähän sanoit ajavasikin maantiellä. Mihin siellä tarvii tommosta takapakkaa?

Jokkepappa
18.04.2021, 10.45
Vähän sama kun miks endurossa tarvis järeempää keulaa kun vois ajaa pikellä

Huoleton
18.04.2021, 11.30
Semmonen on olemassa kun FORCE XG-1270 10-36 eli 12-vaihteinen 10-36.
Toi antaisi 2 lehteä tiheämmän pakan ja 26 eturatas siihen vielä niin saa yli yhden pykälän pienemmät rattaat käyttöön samalla vauhdilla.
Kai ton forcen pakan jotenkin saa maasturiin viriteltyä vaikka se on eri vapaarattaalle (XDR).

Ei tollakaan kolmesta pykälästä viittä saa, mutta ompahan ainakin yrittänyt.

Topsi
18.04.2021, 11.45
Entä toimisikohan Shimanon 12 lehtinen SRAMin vaihtajan ja vivun kanssa eli onko rattaiden fyysinen etäisyys sama?
Pitäisi toimia, ilmeisesti vielä ihan mukavasti: https://www.bikemag.com/gear/components/drivetrain/a-mismatch-made-in-heaven-xtr-axs/. Mutta ei mene tosiaan samaan vapaarattaaseen (riippuu navasta, että kuinka hyvin erilaisia vapaarattaita on saatavilla).

Semmonen on olemassa kun FORCE XG-1270 10-36 eli 12-vaihteinen 10-36...Tämä vaatii Flattop-ketjun, mikä taas vaatii omanlaisensa takavaihtajan (eli maantielle tarkoitetun, Force, Red tai uusi Rival) ja eturattaan (näitä taas ei löydy kovin pieninä, esim. https://www.wolftoothcomponents.com/collections/gravel-cyclocross-road/products/110-bcd-cyclocross-chainrings).

F. Kotlerburg
18.04.2021, 12.10
Käsittääkseni maantiepakka on leveämpi joten eipä taida indeksit osua kohdalleen.

nure
18.04.2021, 12.55
Kotler, tuo pakka on täysjäykässä "Polkupyörässä", maantiellä 11-28 ihan passeli.

F. Kotlerburg
18.04.2021, 13.16
Kotler, tuo pakka on täysjäykässä "Polkupyörässä", maantiellä 11-28 ihan passeli.
Ootko joku ripulireisi, kun noin suurta takaratasta maantiellä tarttet?

Huoleton
18.04.2021, 14.59
On ne sramilla vaan aika kekseliäitä noitten kanssa. Kova homma vaihtaa kokonaan shimanoonkaan 50-> 45 takia.

Kiituri
18.04.2021, 16.55
Harmi ettei helppoa tietä ole mutta tulipa kunnolla selväksi. Kiitoksia kaikille.

nure
18.04.2021, 17.04
^Kotler, paha sanoa... Taitaa jo ikä painaa...

F. Kotlerburg
18.04.2021, 19.15
No ei kait se iso homma ole sitä vaparia vaihtaa ja Shimanon pakkaa. Vapari lähtee vetämällä irti ja uusi menee painalla paikoilleen.

harmis
18.04.2021, 23.12
Itse kun en noista Sramin vehkeistä oikein innostu, niin sanoisin että jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, vaihda koko setti Shimanon laatu vehkeisiin. Minulla tuli ostamani pyörän mukana Sramin Nx sarjan voimansiirtosarja 1x12. Takapakan kokoa en muista, mutta oli Sunracen pakka. Pyörässä Mavicin kiekot ja hg vapari, johon siis tuo edellä mainittu pakka menee. Otin kaikki pois ja tilalle Deore Xt 1x11. En kyllä pakan kokoa muista tässäkään, mutta muistelisin että 40-11 olisi ollut kyseessä. Nämä ei hirveästi maksa ja vanhan osasarjan saa aina myytyä eteenpäin. Omani tosin asensin poitsun maastopyörään jonkun hinnat alkaen 3x8 tilalle. Meni heittämällä ja toimii huomattavasti paremmin.

maalinni
19.04.2021, 14.16
Itse kun en noista Sramin vehkeistä oikein innostu, niin sanoisin että jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, vaihda koko setti Shimanon laatu vehkeisiin. Minulla tuli ostamani pyörän mukana Sramin Nx sarjan voimansiirtosarja 1x12. Takapakan kokoa en muista, mutta oli Sunracen pakka. Pyörässä Mavicin kiekot ja hg vapari, johon siis tuo edellä mainittu pakka menee. Otin kaikki pois ja tilalle Deore Xt 1x11. En kyllä pakan kokoa muista tässäkään, mutta muistelisin että 40-11 olisi ollut kyseessä. Nämä ei hirveästi maksa ja vanhan osasarjan saa aina myytyä eteenpäin. Omani tosin asensin poitsun maastopyörään jonkun hinnat alkaen 3x8 tilalle. Meni heittämällä ja toimii huomattavasti paremmin.

No eipä varmaan yllätys, että 500e osasarja toimii paremmin kuin 300e osasarja (ja Sunrace ei ole Sramia). Itsellä on kyllä moitteetta toiminut erihintaiset Sramin ja Shimanot, jotenkin vaan itse tykkään enemmän Sramista.

Kuminauha
19.04.2021, 15.12
Yksi elämänlaatu asia minkä nykyisen Shimano voimansiirron kanssa olen huomannut, kuinka paljon jäin kaipaamaan SRAM:n vaihtajan häkin huoltoasento lukitusta. Takakiekon sai irti ja kiinni ilman, että ketjuun piti koskea käsin. Nyt ei ihan yhtä helppo operaatio ole Shimanon kanssa. Ei toki isoa asia, mutta kuitenkin.

Qilty
19.04.2021, 15.27
Itse kun en noista Sramin vehkeistä oikein innostu, niin sanoisin että jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, vaihda koko setti Shimanon laatu vehkeisiin. Minulla tuli ostamani pyörän mukana Sramin Nx sarjan voimansiirtosarja 1x12. Takapakan kokoa en muista, mutta oli Sunracen pakka. Pyörässä Mavicin kiekot ja hg vapari, johon siis tuo edellä mainittu pakka menee. Otin kaikki pois ja tilalle Deore Xt 1x11. En kyllä pakan kokoa muista tässäkään, mutta muistelisin että 40-11 olisi ollut kyseessä. Nämä ei hirveästi maksa ja vanhan osasarjan saa aina myytyä eteenpäin. Omani tosin asensin poitsun maastopyörään jonkun hinnat alkaen 3x8 tilalle. Meni heittämällä ja toimii huomattavasti paremmin.Eikä tämäkään muuta sitä että ketjun aloittaja haluaisi kasetin Pienemmillä väleillä kasetin sisällä, eli pienemmät erot hammasluvuissa. 11-vaihteisella asia vaan huononee. Tätä ei myöskään muuta mikään eturatas.

Microspline vaparia ja shimanon kasettia, varmasti saa mavicin kiekkoihin.

harmis
19.04.2021, 16.26
No eipä varmaan yllätys, että 500e osasarja toimii paremmin kuin 300e osasarja (ja Sunrace ei ole Sramia). Itsellä on kyllä moitteetta toiminut erihintaiset Sramin ja Shimanot, jotenkin vaan itse tykkään enemmän Sramista.

Eikä tämäkään muuta sitä että ketjun aloittaja haluaisi kasetin Pienemmillä väleillä kasetin sisällä, eli pienemmät erot hammasluvuissa. 11-vaihteisella asia vaan huononee. Tätä ei myöskään muuta mikään eturatas.

Microspline vaparia ja shimanon kasettia, varmasti saa mavicin kiekkoihin.
Ilmaisin asiani epäselvästi ensinmäisessä viestissäni. Pahoittelut siitä. Pointtina se, että aloittaja voi palata "evoluutiossa" taaksepäin, eli myy eagle sarjan eteenpäin ja ostaa tilalle "vanhempaa". Pakan koko pienenee = välit lyhenee. 10 ja 9 pakoissa välit on jo lyhempiä kuin 11 ja 12 pakoissa.
Kokonaisuutena ei tule maksamaan paljoa, voi jopa tienata. Riippuu millaisen osasarjan laittaa. Jos laittaa hg vaparin niin käytännössä kaikki pakat käy, 12 pakkoja lukuunottamatta. (Sunrace valmistaa hg yhteensopivaa 12 pakkaa).
Ja kyllä, Sram vs Shimano = makuasia, sanoi kissa kun persettään nuoli :)

wiljam
20.04.2021, 16.41
Pakan koko pienenee = välit lyhenee. 10 ja 9 pakoissa välit on jo lyhempiä kuin 11 ja 12 pakoissa.
Eikös tuo mene juuri toisinpäin :seko: Mitä enemmän lehtiä samassa pakassa, sitä lyhyemmät vaihteiden välit? Tai ainakin mahdollistaa lyhyemmät vaihteiden välit, jos ei pikkuvaihteiden hammaslukua lähdetä hirveästi kasvattamaan.

Kiituri
20.04.2021, 17.14
Välit pitää kyllä laskea joka pakalle ja joka välille (piikkien erotus / rattaan koko). Ei ole sanottua että välit olisi pienemmät pienemmässä pakassa.
Pieni ratas edessä ja takana ei ole ehkä hyötysuhteeltaan optimaalinen ja rasittaa paljon ketjua ja rattaita.

Tässä 10-52 kasetin välityksen kasvu edellisesltä rattaalta rivin rattaalle.

10

12
20%

14
17%

16
14%

18
13%

21
17%

24
14%

28
17%

32
14%

36
13%

42
17%

52
24%

harmis
21.04.2021, 08.47
Tässä vastaava laskelma 11-36 10 pakan osalta:
11
13 18%
15 15%
17 13%
19 12%
21 11%
24 14%
28 17%
32 14%
36 13%
Summa summarum, 10 pakka on tiheämpi, erityisesti suurten rattaiden osalta. Jos laittaa eteen 28 tai 30 hampaisen rattaan, pärjää suomalaisessa maastossa oikein mainiosti, ja suurimpien rattainen osalta hyppäykset on pienempiä. Sitähän ketjun aloittaja toivoi.
Edit. Lisätään nyt että samaan lopputulokseen tulee tosin vaihtamalla pelkästään eturatas pienempään ja ajelee vaihteilla 2-5, ja jättää isoimman rieskan käyttämättä. Taikka käyttää sitä vaan extra jyrkissä mäissä.

TERU
21.04.2021, 09.12
Tuo on ykskertaasysteemin loukku, ansa, miina, välityksiin jää harvat portaat tärkeisiinkin alueisiin, kahdella eturattaalla on vähän helpompaa väistellä miinakenttää.

wiljam
21.04.2021, 15.37
Alkaa mennä jo offtopiciksi, mutta vertailun vuoksi. Tämän Shimpan uuden Deoren pakan laiton omaan läskipyörääni, kun oli 11 S vipu ja HG vapari valmiina, mielestäni melko järkevät vaihteiden välit ja välitykset yleensä:

Shimano Deore CS-M5100 11-51 11-speed

11
13 18%
15 15%
18 20%
21 17%
24 14%
28 17%
33 18%
39 18%
45 15%
51 13%

Ainakin läskipyörissä on tärkeää, että ryömimisvaihteet on melko lähellä toisiaan, pikkurattailla ei sitten ole niin väliä.

Huoleton
21.04.2021, 17.52
Tuo on ykskertaasysteemin loukku, ansa, miina, välityksiin jää harvat portaat tärkeisiinkin alueisiin, kahdella eturattaalla on vähän helpompaa väistellä miinakenttää.
Kyllä ne maastopakat aikalailla yhtä harvoja on riippumatta siitä montako ratasta edessä on.
Teoriassa 2x tai 3x antaa tiheämpiä välitysvaihtoehtoja jos vaihtaa joka tilanteessa molempia päitä esim, isompaa eteen kaks alas takaa ja seuraava pienempi eteen yks ylös takaa tms. Käytännössä tuskin tuota kuitenkaan haetaan.
Tässähän oli haussa aika pieni välitysalue, mutta kuitenkin kevyemmässä päässä, että maantiepakat ei oikein käy ilman tosi pientä eturatasta.

pturunen
21.04.2021, 18.06
Yksi elämänlaatu asia minkä nykyisen Shimano voimansiirron kanssa olen huomannut, kuinka paljon jäin kaipaamaan SRAM:n vaihtajan häkin huoltoasento lukitusta. Takakiekon sai irti ja kiinni ilman, että ketjuun piti koskea käsin. Nyt ei ihan yhtä helppo operaatio ole Shimanon kanssa. Ei toki isoa asia, mutta kuitenkin.

Tämä. Plus Shimanon liipasinsysteemi maastovaihteista ei miellytä minua alkuunkaan. En opi millään etusormella vaihtamista, vaan olen veivannut vivut omituiseen kulmaan ja hoidan vaihdot peukalolla Sram tyyliin. Jotenkin Sram toimii itselle paremmin (XTR kyseessä eli ei pitäisi olla osasarjasta kiinni, aiemmin Sramin X01). Mietin viikoittain voimansiirron vaihtamista, mutta nyt rautaa ei saa mistään eli tuolla mennään ainakin seuraava kausi.

maxk
21.04.2021, 20.37
Tämä. Plus Shimanon liipasinsysteemi maastovaihteista ei miellytä minua alkuunkaan. En opi millään etusormella vaihtamista, vaan olen veivannut vivut omituiseen kulmaan ja hoidan vaihdot peukalolla Sram tyyliin.

Ainakin omassa XT:ssä onnistuu isommalle vaihtaminen joko etusormella tai peukulla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

vihtis83
21.04.2021, 20.51
Ainakin omassa XT:ssä onnistuu isommalle vaihtaminen joko etusormella tai peukulla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Näinhän se taitaa nykyään kaikissa Shimanon liipaisimissa olla. Ainakin mulla ollut Deore, SLX ja nyt viimeisimpänä XT. XT:ssä peukulla saa vaihtumaan kaksi pykälää kerralla mutta etusormella vaan yhden. Joten pitää nyt itsekin totutella käyttämään pelkkää peukkua vaihtamiseen.

Qilty
21.04.2021, 21.50
Näinhän se taitaa nykyään kaikissa Shimanon liipaisimissa olla. Ainakin mulla ollut Deore, SLX ja nyt viimeisimpänä XT. XT:ssä peukulla saa vaihtumaan kaksi pykälää kerralla mutta etusormella vaan yhden. Joten pitää nyt itsekin totutella käyttämään pelkkää peukkua vaihtamiseen.Ainakin jo 10spd Xt liipasin vaihtaa isompaa joko peukulla tai etusormella.

Ja tuo 12xt vivun tupla vaihto isommalle on kyllä hieno ominaisuus mitä ei osannut kaivata ennen kun sellainen on ollut.

harmis
22.04.2021, 08.14
Sramin NX ja GX Eagle sarjasta ollut, ja suurin puute nimenomaan se, että ei voi vaihtaa kuin yhden kerrallaan isommalle. Tuo etusormella vaihtaminen Shimanossa on plussaa. Yleensä tulee peukaloa käytettyä. Eli se minkä takia olen Shimanomiehiä, on parempi käytettävyys. Molemmat toimivat ihan yhtä hyvin tai huonosti, riippuen sarjan hintatasosta.

pturunen
22.04.2021, 17.20
Ainakin omassa XT:ssä onnistuu isommalle vaihtaminen joko etusormella tai peukulla. Sent from my iPhone using Tapatalk

Toki onnistuu, mutta design on sellainen, että peukalolla isommalle vaihtaessa vipua joutuu kääntämään suhteessa tankoon huomattavan paljon. Tällöin kevyelle vaihtava vipu tulee liian ylös eikä vaihtaminen ole luontevaa Sramin tapaan. Tuo on selkeästi tarkoitettu käytettäväksi kahdella sormella, vaikka siinä onkin tuo ominaisuus.

KotooTöihin
22.04.2021, 20.28
Mulla on ainakin etusormi aina jarrukahvalla. Vaihtaminen onnistuu kyllä varsin hyvin peukalolla, jos vain on sopivaan asentoon säädetty vipu.

ruuduntakaa
23.04.2021, 11.52
Sramin NX ja GX Eagle sarjasta ollut, ja suurin puute nimenomaan se, että ei voi vaihtaa kuin yhden kerrallaan isommalle..

Ja tämä taas on plussaa sähköpyörässä. Voimansiirto kiittää. Ja Sramilta löytyy kaiketi kahdenlaista triggeriä tuohon "ongelmaan"?

TERU
23.04.2021, 12.26
Kyllä ne maastopakat aikalailla yhtä harvoja on riippumatta siitä montako ratasta edessä on.
Teoriassa 2x tai 3x antaa tiheämpiä välitysvaihtoehtoja jos vaihtaa joka tilanteessa molempia päitä esim, isompaa eteen kaks alas takaa ja seuraava pienempi eteen yks ylös takaa tms. Käytännössä tuskin tuota kuitenkaan haetaan.
Tässähän oli haussa aika pieni välitysalue, mutta kuitenkin kevyemmässä päässä, että maantiepakat ei oikein käy ilman tosi pientä eturatasta.
Onhan se noinkin ja aidosta maastoajosta jokseenkin nollan verran omaa kokemusta, mutta kuitenkin tuo piparkakun kokoinen ratas kammissa ja takana limpun koinen pakka on hettänyt välityksiin kuperkeikan, harvaportaiseksi jää vaikka lehtiä paljonkin pakassa.
Kampiin vaikka 36/26 niin pakan voi valita noista klassisista maastopakoista, jaa onkohan noita enää ollenkaa, hybrideissä nuo olleet tyypillisesti...

F. Kotlerburg
23.04.2021, 21.47
Onhan se noinkin ja aidosta maastoajosta jokseenkin nollan verran omaa kokemusta, mutta kuitenkin tuo piparkakun kokoinen ratas kammissa ja takana limpun koinen pakka on hettänyt välityksiin kuperkeikan, harvaportaiseksi jää vaikka lehtiä paljonkin pakassa.
Kampiin vaikka 36/26 niin pakan voi valita noista klassisista maastopakoista, jaa onkohan noita enää ollenkaa, hybrideissä nuo olleet tyypillisesti...
Etuvaihtaja on ihan kamala maastoajossa. Jos sitä kokemusta olisi enemmän niin tietäisit, että maastossa ei juurikaan ajeta tasaisella kadenssilla, joten niillä hypyillä ei ole mitään merkitystä.

Mcross
23.04.2021, 22.22
Etuvaihtaja on ihan kamala maastoajossa. Jos sitä kokemusta olisi enemmän niin tietäisit, että maastossa ei juurikaan ajeta tasaisella kadenssilla, joten niillä hypyillä ei ole mitään merkitystä.

Ihan hyvin pystyin yli 20 vuotta ajamaan etuvaihtajan kanssa maastossakin, joten ei se ihan kamala voi olla. ???? Nyt oon kolmisen vuotta ajellut 1 x 11 välityksellä (10/42 pakka) ja välillä kaipaisin etuvaihtajaa ja 11/32 pakkaa. Mun ajot on enemmän xc tyyppistä juurakkopolkuja keskuspuistossa. Mun ajoihin riittää välitys, kun edessä on 30 piikkinen eturatas ja se 10/42 pakka. Niillä välityksillä nousee Paloheinän nyppylä joka suunnasta polkien ja tasamaallakin pääsee yli 40 km/h. En näe mitään syytä vaihtaa vielä harvempaan pakkaan esim 10/52. Aluks aattelin, että pyörässä on vähempi vaijereita ja letkuja ku ei oo etuvaihtajaa. Viime kesänä hommasin hissitolpan, joten tasoissa taas senkin suhteen. Sähkövaihteet ja jousituksen älylukitus ois ehkä seuraava ajatus tulevaisuudelle, että pääsis siistimpään ohjaamoon.????

F. Kotlerburg
23.04.2021, 22.32
Ajoin minäkin pitkään etuvaihtajan kans maastossa ja kyllähän se vaihtaminen aina keskittymistä vaati etenkin isommalla rattaalle. Sen takia se minusta on kamala. Takavaihtajasta voi naputella pykäliä suht ajattelematta. Mulla ei ole mitään käsitystä Paloheinän nyppylästä ja omissa pyörissä 32 - 10/50 ja 28 - 11/46. Niillä pääsen Suomen eteläisimmän tunturin alueella about kaikki nousut ja se riittää mulle.

Mcross
24.04.2021, 08.49
Ajoin minäkin pitkään etuvaihtajan kans maastossa ja kyllähän se vaihtaminen aina keskittymistä vaati etenkin isommalla rattaalle. Sen takia se minusta on kamala. Takavaihtajasta voi naputella pykäliä suht ajattelematta. Mulla ei ole mitään käsitystä Paloheinän nyppylästä ja omissa pyörissä 32 - 10/50 ja 28 - 11/46. Niillä pääsen Suomen eteläisimmän tunturin alueella about kaikki nousut ja se riittää mulle.

Shimanon XT:n etuvaihtaja 9 ja 10 vaihteisena toimi minusta hemmetin hyvin. Maantiepuolella minusta Ultegran (10 ja 11 speed) mekaaninenkin etuvaihtaja toimi paremmin kuin nykyinen Sram Red etap. Sram ei vaihda isolle eturattaalle tai pienemmälle, jos on enemmän vetoa päällä ja kevyellä vedolla saattaa heittää taas ketjun yli. Eli nykyään jos valitsisin etuvaihtajallista osasarjaa, niin suuntaisin katseet Shimanon suuntaan. Tällä hetkellä on tosin kaikissa pyörissä Sramin vaihteet ja ennen taas kaikissa oli Shimanon vaihteet.

TERU
24.04.2021, 09.55
Tuota välitysten porrastusta ajattelin noilla takalimpuilla en ääripäitä, XT minullakin maastopyörän tyyppisessä, jopa Kolme ratasta kammissa, vaihtaminen erittäin sutjakkaa XTR vivulla, mutta ajaminen tällä on sekatieajoenintäänpolku-tyyppiä, oikea maastoajo puttuu ihan, pakkana 11-32.
Kaksi ratasta kammissa olisi optimi, aattelen tuollaista seka-ajoa tiepainotteisena.

NikHa
25.04.2021, 14.11
Kotler, ei auta selittää, takana 11-34 ja ei koskaan ole ollut "urani" aikana noin suurta ratasta... Jokainen tietty tavallaan ja saahan sitä ihmetellä...Käyppä polkasemassa ylläs pari kertaa ylös asti ja seuraavana päivänä uudestaan. Jos hapenotto tuohon riittää niin onnea vaan ja tiedoksi ettei aika monella kestävyysurheilijallakaan riitä.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

NikHa
25.04.2021, 14.22
Ajoin minäkin pitkään etuvaihtajan kans maastossa ja kyllähän se vaihtaminen aina keskittymistä vaati etenkin isommalla rattaalle. Sen takia se minusta on kamala. Takavaihtajasta voi naputella pykäliä suht ajattelematta. Mulla ei ole mitään käsitystä Paloheinän nyppylästä ja omissa pyörissä 32 - 10/50 ja 28 - 11/46. Niillä pääsen Suomen eteläisimmän tunturin alueella about kaikki nousut ja se riittää mulle.Tutulta kuulostaa. 30x11/42 kanssa piti vielä pitää ryömintävaihteena 24sta etulehteä mille heitti ketjun käsin paikalleen. Siinä vaiheessa sai samalla hyvästellä poljettavuuden kun antisquatit heitti häränpyllyä. 51 piikkinen takapakan kanssa sai vihdoin heittää mummorieskan metallinkeräykseen.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla