PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköfattari eripituisille?

AlliumPorrum
12.04.2021, 21.39
Tässä talven mittaan kovasti jo houkutti hommata jonkin sortin sähköfättäriä lumisia polkuja ja jopa hankikantoja varten, nykyisen kapearenkaisen täpärin rinnalle. Toisaalta, vaimokin tykkäisi satunnaisesti ajella helpohkoja metsäpolkuja kesäisin, ja kun nämä sähköfillarit ovat kuitenkin suht kalliita, olisi toki hyvä jos tuo "kakkospyörä" olisi sellainen että molemmat sillä pystyisimme ajamaan.

Joten kysymys kuuluukin siis että näettekös mitään mahista löytää sellaista fillaria jolla pystyisi edes suhteellisen kohtuullisesti ajamaan sekä 182cm että 166cm pituiset kuskit, vai onko tuossa ihan liikaa eroa? Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä että mun koko on about L ja vaimon koko n. S, eli tuon "välimallin" pitäisi siis vissiin olla M. Droppitolpallahan saisi ainakin satulan helposti molemmille kohdalleen, mutta mitäs olette mieltä, olisiko tuo muuten järjesteltävissä edes kohtuullisen toimivaksi kompromissiksi rauhallisempaan ajeluun?

AlliumPorrum
12.04.2021, 22.09
Ai niin ja olihan tässä muuten toinenkin juttu mitä mietin; noista fat- renkaistahan ei meidän käytössä kesäisin vissiin olisi juurikaan hyötyä, koska kesäkäyttö olisi lähinnä helppojen metsäpolkujen ja hiekkateiden rauhallista ajelua. Talvelle taas haluaisin leveät eli onkos se nyt sitten 5" talvirenkaat, että kantaisi mahdollisimman hyvin lumessa. Ja mm. keveyden takia olen aina tykännyt litkuttaa renkaat tubelessiksi, eli tässä tapauksessa pitäisi sitten varmaan olla kahdet vanteet eri nakeille. Joten sitä mietin että voiko/kannattaako tommoseen fättäriin laittaa kesän ajaksi vähän kapeammat vanteet & renkaat jotka ehkä toimivat paremmin tiellä, esim. jotain 27.5 x 3" tms.? Tai onko moisessa edes mitään järkeä eli onko sittenkin paree käyttää leveitä renkaita myös kesällä, vaikkei missään suolla meinaakaan ajella?

harald
12.04.2021, 22.12
Minä olen 175, 81 sisäreisi. Ostin aikoinaan L-kokoisen (50 cm) Haibike fatsixin koska sulovilen. Tyttäreni on juuri tuota 166 cm luokkaa. Olemme kaikki ajaneet sillä, vähän joutuu kurottamaan mutta tämä riippuu käsivarsien pituudestakin. Kyllä minä uskon että tuo toimii välttävästi. Nykyinen Tunturi emax on 43 cm, ja se sopii vielä paremmin näille perheen lyhyemmille. En sitten tiedä miten ahtaaksi se menisi 182 cm pitkälle, kuinka pitkä sisäsäärimitta on?

Menkää kokeilemaan 45 cm kokoista emaxia.

Potti5
12.04.2021, 23.07
Itse olen 184 pitkä ja sisäjalan mitta vain 82cm ja suositus maxxille oli M-koko. Ja mitä kokeilin jälkeen päin L-kokoa niin tuo M on itselle parempi. Kaveri on 180cm pitkä mutta jalan sisämitta 87cm niin suositus tuo L-koko. Eli kannattaa mitata myös jalan sisämitta. Pelkkä pituus ei vielä kerro kaikkea. Jos toisella on lyhyet jalat ja toisella pitkät niin tuo M-koko voi ollakkin hyvin lähelle molemmille.

AlliumPorrum
13.04.2021, 19.20
Kiitti vinkeistä! :)

AlliumPorrum
13.04.2021, 20.20
Ai niin sitäkin muuten mietin että onkohan olemassakaan sellaista satulaa jossa olisi jonkin sortin helppo pikasäätö eteen-taakse- siirtämiselle? Sehän olisi tosi hyvä ratkaisu useammalle eri pituiselle kuskille! Mitään säädettäviä stemmejä tuskin kannattaa kevyeenkään maastokäyttöön kuvitella..?

wiljam
13.04.2021, 22.43
Ai niin sitäkin muuten mietin että onkohan olemassakaan sellaista satulaa jossa olisi jonkin sortin helppo pikasäätö eteen-taakse- siirtämiselle? Sehän olisi tosi hyvä ratkaisu useammalle eri pituiselle kuskille! Mitään säädettäviä stemmejä tuskin kannattaa kevyeenkään maastokäyttöön kuvitella..?

Meillä on toiseen fättiin kaksi satulatolppaa, joista lyhyempi on 300 mm ja pidempi 400 mm. Tämä siksi että satulaputkessa olevien pullotelineen niittimutterien takia pitempää tolppaa ei saa tarpeeksi alas. Molemmissa tolpissa on satulat kiinni siten, että lyhyemmässä tolpassa satula on edessä ja pidemmässä topassa satula on melko takana ja lisäksi tolpassa on set back 25 mm. Satulatolpan kiristyspanta on vivulla, joten vaihtaminen käy hetkessä. Mitään monen sadan tolppia ja satuloita ei kahta paria viitti samaan pyörään ostaa, mutta meillä tämä on todettu ihan toimivaksi ratkaisuksi edullisemman pään komponenteilla.

SaPeKa
14.04.2021, 01.18
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60573-Tunturi-eMax&p=3036155#post3036155

Piti käydä tallissa ihan mielenkiinnosta katsomassa. Meillä on perheessä "yhteiskäytössä" 45cm koon Emax (M). Teoriassa minulle pieni ja vaimolle & pojalle suuri. Matalan yläputken takia jopa 155 cm poikani pystyy ajamaan pyörällä ok. Itse olen 187 / 89 cm ja runko on aikas lyhyt, mutta kohtuudella pystyy ajamaan. Ao. kuvassa tolppa minun säädöissä. Näyttää jäävän noin 13 cm putkeä sisään eli jotain 40 cm tolppa.
https://i.ibb.co/vv4K0b0/20210218-133918.jpg (https://i.ibb.co/3YmLgwg/20210218-133918.jpg)

Emaxin runko on korkea, mutta lyhyt eli vähän "mummomalli". Itselläni ei noussut satula tankoa ylemmäs, mutta saisi olla pidempi eli L-koko.
Minä en osaa nähdä isosti hyötyä kapeista renkaista fätissä - varsinkaan sähköisessä sellaisessa. Sehän rullaa hiekkatiellä siinä missä kapeampi renkainenkin, kun vähän nostaa rengaspaineita. Sähkö vielä paikkaa pienen lisävastuksen. Paksut renkaat tuo joustollaan mukavuutta lisää ja vakautta pehmeällä. Ainakin meidän vaimo tykkää ajaa kesälläkin mielummin fatilla kuin kapearenkaisella.

AlliumPorrum
14.04.2021, 11.29
Kiitoksia jälleen kaikille kommenteista, rohkaisevaa että muillakin on löytynyt sopiva "välimalli" jolla homma on saatu toimimaan. Ja tuo kahden satulatolpan & satulan ratkaisu on tosi hyvä idea! Eikähän meillä itse asiassa kovin usein tarvetta tuolla vaihtamiselle liene, koska kesät ajan täpärillä enkä tiedä haluaako rouva talvella juurikaan ajella, mutta tuollai se ainakin olisi helposti tehtävissä.

Onkos tuolla fätin renkaan leveydellä ja/tai rengaspaineilla miten paljon vaikutusta siihen ns. itseohjaavuuteen? Viime kesänä kokeilin yhtä sähköfättiä 4.8" renkailla ja se oli ainakin asfatilla aivan kaamea ajettava, ei yhtään tiennyt minne se haluaa karata... Eli mikä olisi hyvä rengas sellaiseen kesäkäyttöön, jos välillä joutuu ajelemaan myös asfatilla että pääsee metsään?

Mnederst
14.04.2021, 12.07
Jumbo Jim on ollut aika hyvä yleisrangas. Ei mikään täydellinen maastokumi, ja jäällä liukas, mutta muuten rullaa hyvin. Ja paineet asfaltilla lähemmäs 1 bar, jos haluaa, ettei yhtään wobblaa.

Travelkicking
14.04.2021, 13.16
Viime kesänä kokeilin yhtä sähköfättiä 4.8" renkailla ja se oli ainakin asfatilla aivan kaamea ajettava, ei yhtään tiennyt minne se haluaa karata... Eli mikä olisi hyvä rengas sellaiseen kesäkäyttöön, jos välillä joutuu ajelemaan myös asfatilla että pääsee metsään?
Tää menee kuin traktoritöissä. Alustan tai työn vaatimukset hoidetaan rengaspaineilla tai erilevyisillä renkailla, jotka ovat omilla vanteilla.

harald
14.04.2021, 13.19
Renkaissa on tosi paljon eroa miten käyttäytyvät matalilla (<0,40 bar) paineilla. Paras eturengas tässä mielessä lienee Surly Bud, mutta jos käytetään >0,40 bar paineita tuo Jumbo Jim on hyvä perusrengas. Pehmeällä alustalla on sitten aivan sama, kaikki toimivat kai matalilla paineilla, ongelmia on kovemmalla alustalla ja matalilla paineilla.

hitlike
14.04.2021, 13.30
E-maxien yms geometria on suoraan mallia Cittarin marketti eli tosi lyhyt ja pysty. Ottaisin suoraan L-koon jotta se on sinulle sopiva mutta 166cm pystyy myös sujuvasti käyttämään kun laskee tolppaa. M-koko on hankala koska se on sinulle liian pieni, mutta samalla tyttärelle on ihan sama ajaako M vai L-kokoa.

-W-
14.04.2021, 15.47
No ja höpön höpö - näin oli vielä joku vuosi sitten, mutta ei enää = kannattaa hieman paneutua asiaan ennen kuin tuollaisia sammakoita latelee.

Nykyinen L-koon eMax vastaa rungon pituudeltaan esimerkiksi XL-koon Trek Farleytä ja M-koko taas on inan pidempi kuin Farleyn M-koko.

Ennemminkin voisi kysyä mitkä fätbiket sitten on ns. "oikeasti moderneja" geometrialtaan vs. nykymuodin mukaiset trailipyörät ja niitä ei taida olla kuin Polen Taiga. Eikä se tuo uusin eMax ole edes kaikista trailipyöristäkään niin jumalattomasti poikkeava = tämän vuosimallin Spessun Levon Reach on esimerkiksi L-koossa ihan sama kuin eMaxin L-koossa (455mm).

Se mikä nyky eMaxissa on edelleenkin outoa on ohjainputken pituus = se on sama 140mm myös pienimmässä S-koossa mikä tekee todella korkean etupäästä pieneen runkoon.

Meillä on rouvan kanssa L-koon eMax puoliksi siten, että itse ajan sillä talvet ja rouva kesät. Minä 180cm ja rouva 167cm.

Minulla 2XL renkaat - rouvalla JumboJimit. Minulla 50mm stemmi - rouvalla 35mm. Minulla 780mm tanko 20mm nousulla - rouvalla 720mm tanko 0 nousulla. Minulla satula keskiasennossa - rouvalla eteen työnnettynä. Minulla koko 170mm hissitolppa käytössä - rouvalla liikematka rajoitettu huomattavasti lyhyemmäksi.

Itse tykkäisin inan pidemmästä rungosta kun olen muissa pyörissä sellaiseen tottunut, mutta tulen ihan hyvin tuollakin toimeen. Rouvalle taas saisi satulaputki lähinnä olla matalampi, niin saisi satulaa tiputettua enemmän alamäissä, mutta tulee tuollakin toimeen kun ei niin pahoja ajele kuin minä.