PDA

Näytä tavallinen näkymä : Teräsrunkoiset maantie- ja gravelpyörät tai jotain siltä väliltä



Oulunjulli
09.04.2021, 09.56
Olisikohan tilaus tämmöiselle säikeelle.
Haaveilisin että joskus olisi teräsrunkoinen levyjarrullinen 40+mm rengasta syövä pyörä taas alla ainakin fiilistelykäyttöön. Koska tuli sellainen muovipyörä jo laitettua, niin tähän samaan säikeeseen mahtunee hyvin kaikki muutkin käyräsarviset levy tai vannejarruin.
Mitä kaikkia on olemassa eri hintaluokissa ja mimmoisia kokemuksia ja kuvia on tarjolla?
Entisöintejä sun muita projekteja?
Materiaali vaikuttaa tieten fiilikseen, mutta mitattuja eroja kenelläkään?
Mainstream vaihtoehtoja, on Konaa ja Surlya ja Genesistä jne., mitä muuta ja mitä pikku pajoja löytyy?
...jos kertyisi dataa tähän niin onpa mitä lukea kun taas n+1 nytkähtää seuraavan kerran.

Avauksena yksi mikä niin miellyttäisi silmää ainoaksi käyräsarveksi jos ei tuota nykyistä jo olisi. Liekkö noita kulkenut Suomen teille?

https://cinelli.it/en/prodotti/nemo-tig-gravel-en/

(https://cinelli.it/en/prodotti/nemo-tig-gravel-en/)

nure
09.04.2021, 10.56
https://cinelli.it/it/prodotti/vigorelli-disc/ Itsellä tuollainen edellinen, osaa sanoa mihin kategoriaan sopii mutta aivan mainio mutta rengaskoko taitaa tulla vastaan.
Mutta laaturunkoja varmaan kummatkin, itsellä nyt saman valmistajan kuitunen maantiepyörä valmiina...

pturunen
09.04.2021, 11.50
En tiedä mikä tässä nimenomaisessa pyörässä viehättää, mutta tätä kuolaan toistuvasti:

https://fairlightcycles.com/product/faran-2-deposit/?v=79cba1185463

Muovipyörä löytyy jo, enkä ole ihan varma tuon tarpeellisuudesta. Polttelee nevertheless

nure
09.04.2021, 12.45
Teräs on terästä, ymmärrän täysin ja tuostahan helppo modata mieleinen jos ei rakennus innostus iske...

nure
09.04.2021, 12.59
https://allcitycycles.com/bikes/archive/macho_man_disc_orange Ennen Vigorellia oli tuo, mainio paketti tuokin mutta kun oli pakko saada keveämpi niin yhden kesän ajot riitti. Foxilta hankin runkosetin ja myöhemmin keulalle vaihtui Ritcheyn kuituinen.

kide
09.04.2021, 14.10
Täällä ollut vuodesta 2013 All-City Space Horse mini-V jarruin. Ajettu myös sinkulana sekä laukkujen kanssa. Nyt alla 43 mm Rock 'n Roadit.

pkuitune
09.04.2021, 15.21
En tiedä mikä tässä nimenomaisessa pyörässä viehättää, mutta tätä kuolaan toistuvasti:

https://fairlightcycles.com/product/faran-2-deposit/?v=79cba1185463

Muovipyörä löytyy jo, enkä ole ihan varma tuon tarpeellisuudesta. Polttelee nevertheless

Ääni tälle tai Secanille https://fairlightcycles.com/product/secan-deposit/?v=79cba1185463

Itselläni ykköstykkinä Fairlight Strael 2.0 ja olen pitänyt pyörästä todella paljon :)

Jona
09.04.2021, 15.59
Ääni tälle tai Secanille https://fairlightcycles.com/product/secan-deposit/?v=79cba1185463

Itselläni ykköstykkinä Fairlight Strael 2.0 ja olen pitänyt pyörästä todella paljon :)

+1

Muutaman kuukauden ollut Secan 2.0 alla eikä ole pahaa sanottavaa.

gallodepelea
09.04.2021, 22.25
Jos budjetti ei olisi rajoitteena ja haluaisi käsintehdyn rungon niin tällaista voisin miettiä:
https://www.yamaguchibike.com/content/Frames/Road

Pancho
10.04.2021, 21.16
Itsellä on Faran 2.0 runko odottamassa saapuvia osia. Tuossa vielä hyväksyn levyjarrut kun tulee isompien massojen ja lapsen kuljetukseen, mutta maantiepyörään/ graveliin en niitä tarvitsisi. Silmäillyt siitä huolimatta Straelia, koska vaihtoehtoja ei muuten hirveästi ole. Selasin vanhoja keskusteluita läpi ja oli siellä muutamissa sivuttu teräspyöriä, mutta yllättävän vähän. Tässä yksi mielenkiintoisista keskusteluista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44755-Kaunein-arvostetuin-ter%C3%A4srunkoinen/page2

Ja tässä muutamia siellä ja muualla mainittuja kaunottaria:

Shand Skinnymalinky:
https://www.shandcycles.com/shop/bikes/skinnymalinky/

Prova Razzo:
https://www.provacycles.com/razzo

Condor Acciaio:
https://www.condorcycles.com/products/condor-acciaio-stainless-frameset?_pos=1&_sid=d7fb37226&_ss=r

Stelbel Inox:
https://stelbel.it/en/model/inox/

Noiden kanssa ehkä jo saisi maistaa sitä, miltä tuntuu ajaa laadukasta teräsrunkoa.

F. Kotlerburg
10.04.2021, 21.42
Standert Erdgeschoss https://standert.de/collections/bikepacking-and-gravel-bikes/products/erdgeschoss-bikepacking-gravel-frame

Ehkä noitakin joskus saa vielä...

Köfte
10.04.2021, 22.08
^^ Stelbel Inox miellytti silmää ja mieltä.

Oulunjulli
15.04.2021, 23.32
Fillarilehen Eddy Merckx Hageland oli myös mennyt ihan ohi tuollaisen olemassaolo. Äkkiseltään mahdollisesti ihan asiallinen runko Konien ja muiden vähän saavutettavimpien teräksisten vaihtoehtojen sekaan. Nettisivut vaikuttaa mahottoman kököiltä, mutta jonninmoista kustomointiakin on tyrkyllä.
https://www.mycorsa.com/hageland#/
Vertasin vielä nykyistä vastaavaan runkoon (minulla tuo suoraan kiinan tehtaalta) ja geometrialtaan luulisin että tuo sopisi hyvin sen rinnalle ajatuksena muovipyörä rouheilla renkailla ja tämä enempi asvaltille mukavaan ajoon.
https://geometrygeeks.bike/compare/eddy-merckx-hageland-2020-l,on-one-free-ranger-2020-l-560mm/
....jos siis joskus on fyffeä ja intoa alkaa taas pyörärulettia veivaamaan.

IJa
16.04.2021, 09.53
Onko kenelläkään kokemusta ritchey road logic disc:tä?

https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/bike/frames/road-logic-disc-frameset

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

nure
16.04.2021, 11.28
https://www.bike24.com/p2367738.html?menu=1000,4,34 Tuolta hieman halvemmalla. Laaturunko ja varmasti toimiva paketti, Keula on myös laatutavaraa ja hyvin positiivista että on BSA:n keskiöllä... Tuon kun rakentaa Ritcheyn putkitavaralla ja esim. SRAM Rivalin osilla niin saa pyörän pitkäksi aikaa.

IJa
16.04.2021, 19.16
https://www.bike24.com/p2367738.html?menu=1000,4,34 Tuolta hieman halvemmalla. Laaturunko ja varmasti toimiva paketti, Keula on myös laatutavaraa ja hyvin positiivista että on BSA:n keskiöllä... Tuon kun rakentaa Ritcheyn putkitavaralla ja esim. SRAM Rivalin osilla niin saa pyörän pitkäksi aikaa.Ok, Genesis volare disc on ollu tilauksessa mutta ei tunnu saavan. Tuota saisi ja aattelin vaihtoehdoksi. Osat on ja enemmän sellaista brevetti pyörää haen.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

J_R
19.04.2021, 11.56
Fairlightin omistajat, hankitteko ennen brexitiä vai sen jälkeen? Jos jälkeen, pysyikö budjetissa verojen, tullien jne. suhteen?

Itsellä vielä listalla;

Ribble Endurance 725 disc https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-endurance-725-disc/

Mason Resolution Force 1x http://masoncycles.cc/products/resolution-force-1x

Fairlight Strael 2.0 http://fairlightcycles.com/product/deposit/?v=79cba1185463

Ribbleä voi räätälöidä aika lailla, Mason kiinnostaa koska ajatuksena 1x voimansiirto vaikka maantielle meneekin ajoon.

Onko Ribblestä / Masonista kokemusta & näkemystä muilla?

markkut
19.04.2021, 12.48
Edellä mainituista omat suosikit varmaan löytyvät Fairlightin ja All Cityn mallistoista, jos ihan estetiikasta puhutaan. Ja kyllä oman Ergdeschossinkin luota on vaikea poistua kääntymättä vielä kerran ihailemaan pyörää. :D Pyöreissä putkissa vain on sitä jotain.

Muoks: Jos nyt jotain informatiivistakin tähän, niin Erdgeschossin ilmoitettu rengastila 700c x 40 ja 650B x 47, mutta varmaan ainakin 700c x 45 mahtuisi takahaarukkaan. Etuhaarukka on aika älytön, varmaan 60-millinen rengas mahtuisi pyörimään. Voisi minun makuuni ehkä vähän sirompikin olla.

Kollinjoki
31.07.2021, 01.09
Fairlight Strael 3.0 sai melkoisen ylistävät arviot road.cc:n testissä. Painokin saatu pidettyä mukavasti kurissa kun kuitenkin perus-Ultegralla vain 8,84 kg. Mitä näitä teräspyöriä olen mielenkiinnosta katsellut, aika harva on kuitenkaan sytyttänyt isommin ja viimeistään paino on tökännyt vastaan. Mutta Strael sähkövaihteilla olisi melko lailla täydellinen fillari itselleni. Nyt kun ajatus on jäänyt takaraivoon kytemään, niin parisen vuotta luultavasti jaksan vastustaa nuukuuttani, mutta joskus tuollainen tai jotain vastaavaa on saatava. Sen jälkeen ei tarvitsisi maantiepyöriä enää ostaa, kunhan päivittelee osia sitä mukaa kun kuluvat loppuun.

Noiden hinnoista eri kokoonpanoilla ei saa mitään selvää, mutta jos road.cc:n pyörä on Britanniassa n. 3472 puntaa, olisi se Suomen alv:lla ja euroissa 3588 e. Niinpä voisi mielikuvitella Ultegra Di2:lla hinnan Suomeen toimitettuna ja verot maksettuna olevan jossain 4000 tienoilla muuten perusvarusteisena.

stenu
31.07.2021, 08.43
Standertilta tuli just ulos batch Triebwerk CR -runkosettejä (https://standert.de/collections/road-bikes). Spirit/XCR-yhdistelmä. 1899 € Kingin ohjanlaakerin kanssa. Jos olisin maantiepyörän tarpeessa en miettisi hetkeäkään - ja hetken jo mietin, vaikka ei ole tarvetta. Minusta teräspyörät on yksiselitteisesti parhaimmillaan 1 1/8-emäputkella ja vannejarruilla (sekä teräskeulalla).

https://www.swisscycles.com/wp-content/uploads/2021/07/Standert-Triebwerk-CR-classic-lightweight-steel-rim-brake-road-bike_photo-by-Savannah-van-der-Niet_Mont-Ventoux.jpg

hitlike
31.07.2021, 12.22
Teräsmaantielämää pääsisi kokeilemana edullisesti, Tori.fissä Surlyn Pacer runkosetti.

jalkkis
31.07.2021, 12.45
Fairlight Strael 3.0 sai melkoisen ylistävät arviot road.cc:n testissä. Painokin saatu pidettyä mukavasti kurissa kun kuitenkin perus-Ultegralla vain 8,84 kg. Mitä näitä teräspyöriä olen mielenkiinnosta katsellut, aika harva on kuitenkaan sytyttänyt isommin ja viimeistään paino on tökännyt vastaan. Mutta Strael sähkövaihteilla olisi melko lailla täydellinen fillari itselleni. Nyt kun ajatus on jäänyt takaraivoon kytemään, niin parisen vuotta luultavasti jaksan vastustaa nuukuuttani, mutta joskus tuollainen tai jotain vastaavaa on saatava. Sen jälkeen ei tarvitsisi maantiepyöriä enää ostaa, kunhan päivittelee osia sitä mukaa kun kuluvat loppuun.

Noiden hinnoista eri kokoonpanoilla ei saa mitään selvää, mutta jos road.cc:n pyörä on Britanniassa n. 3472 puntaa, olisi se Suomen alv:lla ja euroissa 3588 e. Niinpä voisi mielikuvitella Ultegra Di2:lla hinnan Suomeen toimitettuna ja verot maksettuna olevan jossain 4000 tienoilla muuten perusvarusteisena.

Ei tuo 3472 puntaa ole 3588e. Ota ensin paikallinen alvi pois, muuta euroiksi ja sitten vieklä tulli ja suomen alvi päälle. Lasken itse tuolle 3472 punnalle suomen hinnaksi 4365e sis. tullit ja alvit ilman rahtia... Eli olisko Di2 liki 5te Suomessa? Perusversio 105:lla siinä 3100e.

jalkkis
31.07.2021, 12.55
Mutta otsikon aiheeseen liittyen. Jos jätetään estetiikka ja henkilökohtaiset materiaaliperiaatteet sivuun, niin mikä on teräksen suurin etu vs. hiilikuitu tai alu? Mukavuus? Ajo-ominaisuudet? Paino on tietty miinusta?

En ole kokenut omaa alurunkoista kuitukeulaista pyörääni 32mm renkailla epämukavaksi missään vaiheessa kestopäällysteellä ajaessa. Omat lenkit (2h - 8h) menevät ilman mukavuusongelmia.

Harmi, että noiden eksoottisempien pyörien koeajomahdollisuuksia ei ole Suomessa.

metusala
31.07.2021, 13.03
Fairlight Strael 3.0 sai melkoisen ylistävät arviot road.cc:n testissä. /.../

Noiden hinnoista eri kokoonpanoilla ei saa mitään selvää, mutta jos road.cc:n pyörä on Britanniassa n. 3472 puntaa, olisi se Suomen alv:lla ja euroissa 3588 e. Niinpä voisi mielikuvitella Ultegra Di2:lla hinnan Suomeen toimitettuna ja verot maksettuna olevan jossain 4000 tienoilla muuten perusvarusteisena.

Fairlightin sivuilla https://fairlightcycles.com/product/strael3-deposit/?v=79cba1185463 lõytyy kyllä EU hinnasto ja infoa kokoonpanoista:
https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2021/06/Fairlight-Strael-3.0-Intl.pdf?v=79cba1185463

Kollinjoki
31.07.2021, 13.59
Fairlightin sivuilla https://fairlightcycles.com/product/strael3-deposit/?v=79cba1185463 lõytyy kyllä EU hinnasto ja infoa kokoonpanoista:
https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2021/06/Fairlight-Strael-3.0-Intl.pdf?v=79cba1185463

Eikun joo, niinpäs onkin. Katselin hinnastoa, mutta en huomannut silloin osasarjakohtaisille vakiokokoonpanoille annettua valmista hintaa. Tuli vielä opittua että nuo hinnat on alv 0 ja fillareista on hinnaston näkemyksen mukaan maksettava vielä tullia, koska ovat tehty Taiwanissa, niin kyllähän toivekokoonpanolle tuleekin hintaa toimitettuna jo ainakin 5500 e. Tullitariffi on Taiwan -> EU 14 % eli nostaa kokonaishintaa todella paljon.

Ständertilla myös yhtä lailla kiinnostavia pyöriä. Paino on kurissa, riittävät kustomointimahdollisuudet jne. Nämä ilmeisesti lähetetään EU-alueelta ostajille. Valmistajan sivuilla ei puhuta mitään tullimaksuista EU-alueen sisäisille ostajille, joten onkohan tässä nyt sitten sellainen juttu, että tullia ei tarvitse maksaa vaikka fillari onkin tehty Taiwanissa? Tietysti Suomen isompaa alv:tä pitää maksaa kun sivuilla hinnat Saksan alv-prosentilla, mutta se ei vaikuta mitenkään olennaisesti. Tällöin Ständert tulisi huomattavasti halvemmaksi ostokseksi ollen kuitenkin myös hyvin varteenotettava vaihtoehto, eikä tarvitsisi muutenkaan pelleillä brexit-Britannian oikkuiluiden takia tullauksen ym. muodossa.

jalkkis
31.07.2021, 14.06
^ Eikö Standertin runko tehdä Italiassa? Eikös tuo mene sitten ihan EU-alueen sisäisenä kaupankäyntinä?

EDIT: Onko se sitten valmistusaste, jonka mukaan tullit määräytyy vai pitääkö mennä ihan komponenttitasolle?

JohannesP
31.07.2021, 14.11
Mutta otsikon aiheeseen liittyen. Jos jätetään estetiikka ja henkilökohtaiset materiaaliperiaatteet sivuun, niin mikä on teräksen suurin etu vs. hiilikuitu tai alu? Mukavuus? Ajo-ominaisuudet? Paino on tietty miinusta?

En ole kokenut omaa alurunkoista kuitukeulaista pyörääni 32mm renkailla epämukavaksi missään vaiheessa kestopäällysteellä ajaessa. Omat lenkit (2h - 8h) menevät ilman mukavuusongelmia.
En ole itsekkään päässyt ajamaan mitään nykyaikaista teräsrunkoa, mutta patarauta Rossinin ja vähän kevyemmän n. -89 Colnago Masterin kokemuksella noi on todella pehmeitä ajettavia 22 mm tuubeillakin verrattuna esim. jäykkään pyöreäputkiseen kuiturunkoon 31,6 mm satulaputkella. Tosin näissä omissa on teräskeula taivutuksella mikä todellakin toimii tehokkaana vaimentajana.

Aika vähän hiilikuitu vaimentaa pientä tärinää jos ei lasketa mukaan sitä varten tehtyjä erikoisempia rakenteita rungoissa. Halvemmasta kuidusta rakennettu paksuseinäminen kuiturunko voi mutulla päätellä vastaavan alumiinirungon tärinänvaimennus ominaisuuksia. Pienen halkasijan putkista tehdyt teräsrungot on löysiä nykymittapuulla (ainakin omat vintaget) niin ei ihme, että ne myös tuntuvat mukavilta ajaa perus ajoa.

Eiköhän se estetiikka ja fiilis paina kuitenkin suurimmalle osalle miksi valita teräsrunko. Ehkä myös tietynlainen massasta erottuminen ja ympäristöllisyysasiat painaa myös kupissa.

Asfaltilla 32 mm renkailla mikään rungon materiaali ei varmastikkaan tunnu epämukavalta jos rengaspaineet on edes hieman kohtuulliset.


^ Eikö Standertin runko tehdä Italiassa? Eikös tuo mene sitten ihan EU-alueen sisäisenä kaupankäyntinä
Teräsrungoissa lukee Handmade in Taiwan ja alurungoissa vastaavasti Italia. Noi tulee Saksasta niin ihan turha sekottaa brittikauppojen tulleihin.

gallodepelea
31.07.2021, 14.12
Minusta teräs on mukavin runkomateriaali pyörissä. Erityisesti jos ajaa muuta kuin kilpa-ajoa, niin teräsrunko sopii moneen käyttöön. Minulla on ollut teräksestä maasto-, maantie- ja gravel-pyöriä ja alu ja kuitu maantiepyöriä ja edelleen haaveilen uudesta teräsrungosta. Teräs ei ole kevein materiaali, mutta se on silti sopiva(sopivin?) retki-, maasto-, maantie-, gravel-, lasten-, kaupunkipyöriin. En vertailisi alu-teräs-kuitua keskenään, sillä kaikille on oma paikkansa. Alumiini on minusta todella hyvä materiaali vaikka usein nykyään ylenkatsottu, esim. lapsen pyörä (20' ja 24') on alumiinisenä todella kevyt ja kestävä. Silti kaikki lapseni ovat oppineet pyöräilemään teräsrunkoisilla ja sellainen on myös vaimolla käytössä. Teräs on käytännössä usein ikuinen, tosin saa alurungollakin ajaa monta kymmentä tuhatta km ennen kuin se väsyy.

JohannesP
31.07.2021, 14.28
Standertilta tuli just ulos batch Triebwerk CR -runkosettejä (https://standert.de/collections/road-bikes). Spirit/XCR-yhdistelmä. 1899 € Kingin ohjanlaakerin kanssa. Jos olisin maantiepyörän tarpeessa en miettisi hetkeäkään - ja hetken jo mietin, vaikka ei ole tarvetta. Minusta teräspyörät on yksiselitteisesti parhaimmillaan 1 1/8-emäputkella ja vannejarruilla (sekä teräskeulalla).
Kieltämättä hieman kiinnostaisi laittaa tälläinen joskus testiin hinnan puolesta, mutta olisivat nyt jotakin muutakin väriä laittaneet vaihtoehdoksi kuin musta ja valkoinen.

Joku tällänen suhkot hillitty väritys ja takakolmioon nykyisissäkin olevat klassisen kromimaiset paljaat putket niin olisin aivan myyty. Tietysti vannejarrut ja 1 1/8 emäputkella. Voisin hyvin maksaa sen satasenkin enemmän taiwanin maalaajalle mitä Triebwerk DISC limited värikkäämmässä (ei kuvassa) oli hintaa vs perus musta disc runko.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0830/1771/products/Rennrad-Kaufen-Berlin_1600x1600.jpg?v=1619545817

stenu
31.07.2021, 21.12
^ musta toi valko-oranssi-vihreä on kaikkea muuta kuin hillitty ja kiva ja tykkään noista yksivärisistä enemmän, mutta väriasiat ne vasta makuasioita onkin.


Mutta otsikon aiheeseen liittyen. Jos jätetään estetiikka ja henkilökohtaiset materiaaliperiaatteet sivuun, niin mikä on teräksen suurin etu vs. hiilikuitu tai alu? Mukavuus? Ajo-ominaisuudet? Paino on tietty miinusta?

En ole kokenut omaa alurunkoista kuitukeulaista pyörääni 32mm renkailla epämukavaksi missään vaiheessa kestopäällysteellä ajaessa. Omat lenkit (2h - 8h) menevät ilman mukavuusongelmia.

Harmi, että noiden eksoottisempien pyörien koeajomahdollisuuksia ei ole Suomessa.

Yleisellä tasolla ja ottamatta mitenkään kantaa juuri sinun pyörääsi (tai elämääsi :)), niin aika paljon sitä näkee sellaisiakin ihmisiä, jotka elävät huonossa parisuhteessa koko elämänsä luullen, että siltä sen pitääkin tuntua. Kun ei ole paremmasta tietoa, ei osaa haluta parempaa.

Alumiinipyörä 30-millisillä renkailla tuntuu alumiinipyörältä 30-millisillä renkailla. Teräspyörä 30-millisillä renkailla tuntuu teräspyörältä 30-millisillä renkailla. Se mikä kenestäkin sitten tuntuu paremmalta on makuasia, mutta ei renkaan paksuus häivytä sitä, että erilaiset rungot tuntuvat erilaisilta.

Mä olen tässä nyt parisen viikkoa opetellut yhteiseloa kuiturunkoisen gg-pyörän kanssa, kun teräksinen on telakalla. Yhä varmemmin olen sitä mieltä että Jan Heinen ”planing”-teoria (https://www.renehersecycles.com/what-is-planing/) pitää paikkansa. Superjäykkä kuiturunko syö jalat nopeammin kuin sopivasti polkemista myötäävä ”löysä” runko. Tieteellisesti tuota ei kukaan ole pystynyt todistamaan todeksi, mutta kukaan ei myöskään ole pystynyt todistamaan, että se ei pitäisi paikkansa. Ja teräksisen vannejarruhaarukan mukavuuteen ei yllä kuin Lauf.

jalkkis
02.08.2021, 18.09
Löytyykö suomalaisesta kivijalasta teräsrunkoisia maantiepyöriä? Eikös Konat, Surlyt, joilla ainakin on terästä valikoimissa, ole enemmän CC/gravel/adventure -pyöriä?

Strael olis kyllä hieno. 3500e Suomeen uitettuna 105 osilla on jo aika summa...

Kollinjoki
02.08.2021, 19.54
Konalla on Roadhouse-malli, joka näyttää maantiepyörältä ja periaatteessa onkin, tosin on samalla kuitenkin vähän joka paikan höyläksi tehty. Laadukkaan oloinen pyörä, mutta painoa sillä on jo 10 kg tienoilla.

Suomesta ei teräsrunkoista maantiekiitäjää oikein tunnu löytyvän kokonaisena pyöränä. Jotain runkosettejä on näkynyt, kuten Colnago Master, jossa on kiva retrofiilis, kun on kuvan perusteella design-osastolla käyty vedonlyöntiä siitä, paljonko on saatu tekstiä mahtumaan runkoon niin että ei mene printit päällekkäin.

Edit: No tällainen sentään löytyi https://classicbike.fi/tuote/cooper-reims-20-vaihteinen-maantiepyora/ Ei kyllä istu omaan makuuni, jos/kun teräsrunkoisen maantiepyörän joskus hankin, ei sen tarkoitus olisi retrofiilistely vaan haluaisin runkomateriaalin rajoissa mahd. kevyen modernilla geometrialla olevan pyörän, riittävillä herkuilla varusteltuna lenkkien ajamiseen nopeasti. Siis omalla mittapuullani nopeasti, joka ei välttämättä ole ihan sama vauhti kuin jollain muulla.

F. Kotlerburg
02.08.2021, 20.01
Ei ole taidettu Roadhousea tehdä enää vuosiin.

Marsusram
02.08.2021, 20.48
Genesistä on kotimaassa ollut aika pitkään.
Esim.

https://www.velobia.fi/genesis-equilibrium-disc-2020

JackOja
02.08.2021, 21.24
Muistanko väärin vai en, mutta eikö All-Citylläkin ollut maantierunkoa... Siis Foxcompin puheille.

nure
02.08.2021, 23.06
^Itsellä oli hetken All-City MachoMan modifoituna Ritcheyn kuituhaarukalla, en tiedä miksi sitä voi kutsua mutta oli kyllä mukava yleispyörä. 1x11 versiona ja maantiekiekoilla ja renkailla paino reippaasti alle 9kg muistaakseni..
Ko. valmistajalta löytyy laadukkaampiakin teräsrunkoja jos hifistellä haluaa...

Laerppi
04.08.2021, 14.04
Mulla on 90-luvun viemäriputki maantiepyörä ja strael. Kyllähän noissa on eroa kuin yöllä ja päivällä straelin hyväksi.

Kulkuri
04.08.2021, 14.33
Mulla on 90-luvun viemäriputki maantiepyörä …

Teräsrunko on ikuinen, vai pitäisikö sanoa elinkautinen. :)

Rosco
06.08.2021, 14.03
Onkos suomessa enää ketään teräsrunkojen hitsailijaa? Jotenkin haaveissa ollut pitkään terksisen crossipyörän teettäminen..

nure
06.08.2021, 14.20
Joskus jossain jopa järjestettiin rungon rakennuskursseja... Hitsareita varmaan löytyy mutta mitoitus ja jigien teko taas eri asia...

J_R
10.08.2021, 11.32
Strael 3.0:sta tilaus sisällä nyt, toimitus maaliskuussa. Toivottavasti...

Asiakaspalvelu oli erittäin hyvää ja ripeää, kaikin puolin asiallinen meno.







Fairlightin omistajat, hankitteko ennen brexitiä vai sen jälkeen? Jos jälkeen, pysyikö budjetissa verojen, tullien jne. suhteen?

Itsellä vielä listalla;

Ribble Endurance 725 disc https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-endurance-725-disc/

Mason Resolution Force 1x http://masoncycles.cc/products/resolution-force-1x

Fairlight Strael 2.0 http://fairlightcycles.com/product/deposit/?v=79cba1185463

Ribbleä voi räätälöidä aika lailla, Mason kiinnostaa koska ajatuksena 1x voimansiirto vaikka maantielle meneekin ajoon.

Onko Ribblestä / Masonista kokemusta & näkemystä muilla?

kosminen
10.08.2021, 20.39
Konga tekee kustom runkoja Suomessa

viljosiilo
11.08.2021, 15.59
Konga tekee kustom runkoja Suomessa

Ei ole tainnut tehdä enää vuoden 2017 jälkeen. Nykytilanne on ilmeisesti tämä: "Konga Bicycles tarjoaa tällä hetkellä osia ja työkaluja rungonrakennukseen. Lisäksi teen kiireettömiä teräsrunkojen korjauksia ja muokkauksia sekä maalauksia. Järjestän myös kursseja täytejuotamiseen ja rungonrakennukseen liittyen."

tsmo
11.08.2021, 17.31
Täytyy omasta puolestani hehkuttaa Mason Resolutionia. 35mm GravelKingit mahtuu ja niillä pääsee melkein mistä vaan tieksi kutsuttavasta pätkästä. Jos on valmis vähän kärsimään niin voi polkea täysii ihan perkeleellisestä gravel-murkulasta semmoisen eteen sattuessa.

Runko on jäykkä mutta myös aika painava, kallistuu enemmän semmoiseen leppoisaan pitkän matkan spinnailuun kuin vuorietapeille tai super-ketterään criterium-puikkelehtimiseen. Ehkä painon puolesta kyseessä ei mikään kisa- tai kiipeilykone, mutta jos on tavoitteena ajella huolettomasti kilsatolkulla allroad-henkisiä ajoja niin vahva suositus!

Itse ehkä tykkäisin jos olisi kolmas juomapulloteline, ja viime aikoina kaipaillut vähän kevyempää pyörää. Muuten ei moitteen sanaa. Kuvan setupilla 8,8 kg (ilman pulloja, mittaria ja valoja).

https://i.imgur.com/dXlaojO.jpg

kaakku
11.08.2021, 18.14
Minä tilasin nyt sitten yli vuoden jahkailun jälkeen Fairlight Secan 2.0 rungon. Kalliiksi tuli/tulee, sillä vasta on maksettu 625 puntaa deposittia, mutta ei tuo kaunis sininen runko yksinkertaisesti jättänyt rauhaan. On sitä ainakin kehuttu ja 54T rungon geon pitäisi olla itselleni varsin passeli. Sovin että tämä on 40-vuotislahja hieman etukäteen, sillä siirryn setämiesikäluokkaan vasta ensi maaliskuussa. Harmittaa vaan että ämpyilin niin kauan että Brexit nosti hintoja railakkaasti.

Uutta osaa piti tilata GRX kampien ja Ritcheyn satulatolpan muodossa, loput ryöstän Cannondalesta. Vielä vähän harkinnan alla pinnaanko takakiekon DT:n navalle vai jatkanko vielä tuolla paskahkolla Formulan navalla.

Marraskuun alkuun pitäisi jaksaa odottaa. Ja sittenhän onkin gravelkelit sen 4 kuukautta tauolla. Voi harmi.

kaakku
11.08.2021, 18.17
Mitkä nuo tsmo:n Resolutionin kiekot on? 303:t? Kammet näyttäisi olevan Praxikset, ilmeisesti Zayante Carbon? Millaisia kokemuksia 30mm akselista 68 BSA -rungossa?

nure
11.08.2021, 19.20
^Itsellä Veltrixissä Praxiksen kuitukammet 30mm akselilla ja Garbarukin rattaalla, mielestäni tosi tukevat ja notkumattomat +100kiloisen kuskin alla, mielestäni tukevammat kuin edelliset Force1:t, suosittelen!

tsmo
11.08.2021, 23.11
Mitkä nuo tsmo:n Resolutionin kiekot on? 303:t? Kammet näyttäisi olevan Praxikset, ilmeisesti Zayante Carbon? Millaisia kokemuksia 30mm akselista 68 BSA -rungossa?

202 Firecrest, nyt nelisen tonnia ajoa alla kaikenlaisella alustalla ja yhä ovat suorat kuin mitkä, tykkään!

Kammet juurikin nuo. Praxis-keskiössä laakerit rungon ulkopuolella, joten ei pitäisi tulla ongelmia paksumman akselin kanssa. Reilu tonni ajoa alla ja hyvin rullaa, ei silmillä havaittavia ongelmia, enkä ainakaan huomaa mitään fleksausta vaikka kuinka putkelta runttaisi.

buffon.bj
07.01.2022, 18.06
Olen pitkään jahkaillut Fairlightin hankkimista, ja nyt sitten tilasin Straelin putty-värisenä koossa 61T (runkosetti). Ajatukseni on ottaa Standertistani Ultegran osasarja ja Huntin kiekot ja myydä runkosetti pois tarpeettomana. Strael tulee pidempiä lenkkejä, pieniä päivän tai kahden retkiä ja huonompia kelejä varten, kun taas nopeampaan ajoon hommaan jonkin hiilikuituisen kisaisemman pyörän :) Nyt vaan pitäisi jaksaa odottaa heinäkuulle asti tämän kanssa! https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2021/06/FAIRLIGHT-2021-LS2-Strael-MK3-LightGREY-105-L1250695.jpg

Tafi
13.02.2022, 14.33
^Onko tuo pyörä photoshopilla pystyssä?

Jami2003
14.02.2022, 13.17
Studiossa kuvatultahan tuo näyttää.

Mutta on hieno. Siis pyörä.

buffon.bj
25.02.2022, 14.34
Päädyinkin peruuttamaan tilaukseni, sillä rungon koko mietitytti hieman liikaa. Sen sijaan rakennutin Foxcompilla Surlyn Midnight Specialin. Ei se ihan samaa kategoriaa ole kuin tuo Strael, mutta erittäin sopiva päivittäiseen ajoon, pidemmille retkille ja hiekkateille. Parin päivän loskakelikokeilujen perusteella aivan loistava pyörä! Vielä pitää miettiä sopiva ratkaisu lokasuojille, vaikka nuo Planet Biken Cascadiat ovatkin täysimittaiset niin roiskivat kyllä omaan makuuni aivan liikaa tällä hetkellä kengille. Pitää varmaan hommata joku ylimääräinen erityispitkä kumiläppä tuohon eteen melkein maahan asti.
https://i.imgur.com/P3hH8Lm.jpg

arctic biker
25.02.2022, 15.33
Itte hain suutarilta vankempaa nahkaa ja tein siitä eteen rahtiruunaan roiskeläpän, pituutta sillai ettei ihan maata viistä.
Kiekon päällä näyttää lokari hieman lyhyeltä
Itte löysin sinne kumiläpyskän jatkoksi.

Onnea uudelle pyörälle CrossCheck kuskilta!

cuppis
25.02.2022, 16.40
Jotkut ovat kai käyttäneet takalokaria myös edessä. Herrashenkilö laittaa maataviistävät kuraläpät sekä eteen että taakse niin suojaa myös peesaajia.

Genesis
25.02.2022, 17.44
Mulla on genesiksen croix de fer gravel pyörä ja volare maantiepyörä. Kumpikin 835 teräsrungolla. Volarella olen ajanut vasta talvella zwiftiä mutta tosta toisesta jo parin vuoden kokemus.

Edelliset pyörät ovat olleet kuitupyöriä ja kyllähän noissa teräksisissä on oma fiiliksensä. Ainakin tällä hetkellä tuntuu että en vaihtaisi takaisin.

ylivaihde
26.02.2022, 12.06
Itse tein roiskeläpät 4 mm paksusta kumilevystä. Ehkä 75 mm oli leveä. Etrasta löytyi. Nahkasta saisi ehkä kevyemmät.

velib
26.02.2022, 18.15
Rauhallisessa vauhdissa riittää pitkä roiskeläppä, mutta kovemmassa vauhdissa ongelmaksi tulee, että renkaan sivuille ja eteen heittämä vesi tulee päälle. Lokasuojan pitäisi olla huomattavasti rengasta leveämpi, että sivuroiskeet saisi aisoihin ja renkaan eteenpäin heittämää vettä ei voi oikein estää millään, ellei virittele tosiaan takalokaria myös eteen niin, että se yltäisi edestä ainakin pyörän navan korkeudelle.

nure
27.02.2022, 00.57
Itseä ei ainakaan haittaa jos kura roiskuu kun moisissa olosuhteissa ajellaan. Työmatkapyörä aikoinaan kyllä lokasuojilla varustettu mutta ei sen jälkeen yksikään...

Nickname
27.02.2022, 10.38
Itseä taas ärsyttää kun selkä, perse, naama ja jalat ( nilkoista polviin ) on läpensä märät jos ajaa ilman lokareita, täyspitkät lokarit kaikissa pyörissä...

maalinni
27.02.2022, 13.21
Pitkät lokarit on kivoja, kunnes nappaa rotvalliin kiinni. Siksi se nahkaläppä toimii parhaiten.

maalinni
27.02.2022, 13.22
Itseä taas ärsyttää kun selkä, perse, naama ja jalat ( nilkoista polviin ) on läpensä märät jos ajaa ilman lokareita, täyspitkät lokarit kaikissa pyörissä...

Kunnon lenkillä ko. paikat pitää olla märkinä jokatapauksessa :D

Nickname
27.02.2022, 13.43
Pitkät lokarit on kivoja, kunnes nappaa rotvalliin kiinni. Siksi se nahkaläppä toimii parhaiten.

Sulla on tosiaan piiiitkät lokarit jos ne ottaa rotvallin reunaan, eikös tommonen ns. "Normaali" pitkä lokari jää 15-20cm maasta irti niin ei sen pitäs mihinkään napata.

maalinni
27.02.2022, 13.44
Sks longboard otti rotvalliin kiinni ja portaisiin, kun talutin kellariin. Piti pätkäistä pala irti. Sama vika oli tyttären Spessun sähköpyörässä.

edit: Siis erittäin hitaassa vauhdissa.

nure
27.02.2022, 17.17
Ei kuskin kastuminen pahaa mutta kun pyöräkin kastuu... Toisaaltaan sellaisessa elämäntilanteessa ettei kaikilla paskakeleillä enää tarvi ajella...

Oulunjulli
03.11.2024, 10.03
Ei liene ole uusia löytöjä tähän kellään, painotuksella maantien suuntaan ja rengastilaksi riittää 35mm luokka?
BMC kuiturunkoja on nyt alle 1300€ viikossa ovelle tolppineen ja ohjainlaakereineen. Suuri kiusaus tilata sellainen, mutta Strael tai Triebwerk olisivat jotenkin kiehtovammat. Strael varsinkin, mutta siihen menee jotain 1800€ ja jälkimmäiseen lienee laitettava langatonta. Vai haluaakohan sitä terästä vain siksi että ovat harvemmassa.

Edit: äh, tilasin sen roadmachinen rungon.

Kuke
23.05.2025, 18.39
Ei tämäkään nyt uusi löytö ole, mutta Surly speksannu midnight specialiin 700c kiekot ja 105 maantiesarjan. Tilaa on 42mm kumille ilman lokareita ja lokareiden kanssa 38mm. Nyt kun itsekkin siirtynyt setämies ikäluokkiin niin, jokin tuommoisessa teräsrunkoisessa maantiepyörässä on alkanut viehättään. Bikeradar arvosteli jokune aika sitten ko. kulkineen ja muutoin sai kehut, mutta vähän raskaaksi haukkuivat. Mites onko täällä minkälaiset kokemukset MS:stä? Tuntuuko meno tahmealta vai olisko tällä mukava körötellä pitkin Suomen huonokuntoisia asfaltteja ja hyväkuntoisia hiekkateitä? Vähän jännittää, että onko geo turhan sporttinen. Tallista löytyy jo kuitunen maantiepyörä ja alu jäykkäperä 29, mutta siihen väliin vois tommonen sopia mainiosti. n+1...

nure
24.05.2025, 00.34
^ Just varmaan sopivan papparainen ajokki rattoisaan ajeluun kunhan saa geometriat ja säädöt kohdilleen.

Opulus
26.05.2025, 11.37
^ Mahtoiko linkki tulla oikein? Kuvan sijasta näkyy näet herja 404 Not Found.

(Linkin pitäisi tietenkin mennä oikein kopioi-ja-liitä menetelmällä, mutta tuossa on kymmenen merkkiä, mikä käsitykseni mukaan on yksi liikaa pic.usefulissa.)


PS Mitä tässä tarkalleen ottaen tarkoitat pappapyörällä? (Voi hyvinkin olla että termi on yleisesti tunnettu ja että sen pitäisi olla minullekin itsestään selvä, mutta ei vaan ole.)

Mihin käyttöön se on (tai oli) tarkoitettu ja miksi semmoinen siihen erikseen tarvittiin tai oli mukava olla olemassa (vaikka ei tietysti yhdenkään n+1 fillarin olemassaoloa tarvitse kenellekään - ei edes itselleen - perustella)?

nure
26.05.2025, 13.11
^Sorry, poistan...