Näytä tavallinen näkymä : Fatbike/maastopyörä joka kestää 150kg
Kuusiniitty
06.04.2021, 15.53
Etsinnässä olisi hyvä fatbike/maastopyörä joka kestäisi 150kg, painoni on nyt 143kg ja tietenkin haluaisin saada painoa alemmas. Pyöräily oli rakas harrastukseni, mutta menetin pääsyn maastopyöräilemään monta vuotta sitten eräästä syystä, ja painoni nousi reippaat 50kg.
Googlettelin suomeksi ja englanniksi fatbikea joka kestäisi 150kg, eipä löytynyt mitään. Selvitin myös että fatbiken vahvuudet ovat metsäpolut ja niitä haluaisin ajaa, kun lähistöllä on. Voisitteko suositella mitään pyörää? Kiitos kovasti.
Itse katselisin jotain teräsrunkoista noilla spekseille. esim Surlyn jätskiautoa, jos jostain saa. Mitä lie lupaa painon kestoa, mutta vois oikeasti kestää. https://surlybikes.com/bikes/ice_cream_truck
Etsinnässä olisi hyvä fatbike/maastopyörä joka kestäisi 150kg, painoni on nyt 143kg ja tietenkin haluaisin saada painoa alemmas. Pyöräily oli rakas harrastukseni, mutta menetin pääsyn maastopyöräilemään monta vuotta sitten eräästä syystä, ja painoni nousi reippaat 50kg.
Googlettelin suomeksi ja englanniksi fatbikea joka kestäisi 150kg, eipä löytynyt mitään. Selvitin myös että fatbiken vahvuudet ovat metsäpolut ja niitä haluaisin ajaa, kun lähistöllä on. Voisitteko suositella mitään pyörää? Kiitos kovasti.
Tuttavapiirissä on samassa painoluokassa oleva vahva kaveri joka ajaa jäykkäkeulaisella Trek Farleylla. Oiskohan Farley 5..
On kestänyt, tosin voimansiirto on noilla voimilla kovilla pyörällä kuin pyörällä ja saa varautua keskimääräistä tiheämpään osien uusimiseen.
Kaveri on kyllä tykännyt, ajaa myös sileällä alustalla lenkkejä varsinkin talviaikaan. Vailla omaa kokemusta vieressä seuranneen varovainen suositus tälle.
Aika monella valmistajalla taitaa olla geneeriset rajat kuljettajan maksimipainolle, mikä on yleensä 120 - 140 kg tienoilla. Esim. Polella Taigalle määritelty 120 kg (https://polebicycles.com/pole-service-portal/start-here/intended-use/), Surlyllä geneerisen taulukon mukaan 136 kg ja Konalla muistaakseni samoin läskipyörille. Kiekot ja voimansiirtohan noissa joutuvat yleensä kovimmille painon kasvaessa siinä missä runko voi suuremmankin painon vielä kestää.
Antza44:n kanssa samoilla linjoilla että teräs lienee tuossa tapauksessa kuitenkin varmempi valinta. Jos kiinnostaa spesifisempi runko niin Runtelilla kustomoivat myös putkivahvuudet ajajan painon mukaan: https://runtelibike.com/ Ei toki mikään halpa valinta ja pyörät on ilmeisesti suunnattu geon puolesta kovempaan ajoon. Toki kustomina tulee sitten mittoihin nähden sopiva kokokin.
Trekillä taitaa olla 136kg painoraja ja veikkaan ettei runko ole heikoin lenkki. Kiekoilla usein painoraja selkeästi alle tuon, taitaa olla E kelpoistenkin rajat tuolla 130kg:n nurkilla. Kiekot tietenkin pystyy teettämään mieleisillä osilla jolloin saavutetaan kyllä kestävyyttä hinnen kylläkin kasvaessa. Komponentit kestää paremmin, niitä rasitaa mielestäni enemmän ajotyyli kuin kuskin paino...
Kannattaa miettiä budjettia ja jos resulssit riittää niin sitten vaan teräsrunkoa etsimään, luulis löytyvän rajumpaan käyttöön tehtyjä AM jäykkäperiä joilla menee dropit ja muutkin ja myös kestävän..
Veikkaan myös ettei nimestään huolimatta läskipyörät kestä sen enempää kuormaa kuin jäykkäperä maastopyörätkään...
Trekeistä on sen verran kokemusta, että takuuna saa uutta runkoa, mutta kannattaa tarkistaa myyjältä, että ei puutu kuskin painoo takuu keikoissa. Seattuben juurethan niistä ratkeaa. Niiden kanssa, kun saa rampata keveemmätkin. Joo tiedän jollain kestää, mut aika monella ei. Läskikiekot on aika vahvoja lähtököhtainsesti, kunhan on kunnon vapaaratas esim DT ratchet.
Etsinnässä olisi hyvä fatbike/maastopyörä joka kestäisi 150kg, painoni on nyt 143kg ja tietenkin haluaisin saada painoa alemmas. Pyöräily oli rakas harrastukseni, mutta menetin pääsyn maastopyöräilemään monta vuotta sitten eräästä syystä, ja painoni nousi reippaat 50kg.
Ajotyyllistä se kestäminen on paljon kiinni. Kun käyttää järkeä voimien kanssa, ei runno putkelta, eikä hypi hyppyreistä ja pitää juurakon / kivikon vauhdit maltillisena, niin normipolkuajelut kestää mikä tahansa, mihin luvataan yli 130 kg kestävyyttä.
Salsa taitaa olla harvoja, joka ei aseta mitään jyrkkiä rajoja retkimalleille.
https://salsacycles.com/bikes/blackborow/2020_blackborow_gx_eagle
Tarakallekin saa lastata 50 kg ja lähteä kivikkoon ajelemaan.
Trekeistä on sen verran kokemusta, että takuuna saa uutta runkoa, mutta kannattaa tarkistaa myyjältä, että ei puutu kuskin painoo takuu keikoissa. Seattuben juurethan niistä ratkeaa. Niiden kanssa, kun saa rampata keveemmätkin. Joo tiedän jollain kestää, mut aika monella ei. Läskikiekot on aika vahvoja lähtököhtainsesti, kunhan on kunnon vapaaratas esim DT ratchet.
Jos on paljon pituutta, niin kannattaa varmistaa, että satulaputki on riittävän pitkä. Läskipyörä on painavalle hyvä, leveä rengas kantaa pehmeämmälläkin polulla hyvin. 29+ voisi olla toinen hyvä vaihtoehto.
Ajotyyllistä se kestäminen on paljon kiinni. Kun käyttää järkeä voimien kanssa, ei runno putkelta, eikä hypi hyppyreistä ja pitää juurakon / kivikon vauhdit maltillisena, niin normipolkuajelut kestää mikä tahansa, mihin luvataan yli 130 kg kestävyyttä. Mulla meni eka Trekin Stachen kuiturunko seattubesta 80h kohalla sileitä talvipolkuja ajellessa. 3 niitä taisin ajaa rikki ja sit vaihtui muutaa. Samaa vaivaa tuntuu olevan kuitusissa ja alumiinisissa Farleyissa.
^Laatupyörä... Yhä sitä mieltä että kannattaa harkita tuota rakentamis vaihtoehtoa ja pääsisi mieleiseen ja pystyisi heti karsimaan heikot lenkit pois.
Kyllä minä väittäisin, että joku vähän perinteisemmällä geolla tehty 27.5+ jäykkäperä kestäisi paremmin kuormaa kuin läskipyörä (mieluusti terästä). Läskeissä on rungot kuitenkin suhteessa keveitä ja ainakin alumiiniset on alttiita rasitusmurtumille, lisäksi esimerkiksi levemmät navat ovat kovilla. Kiekoistakin saa kapeampana helpommin lujemmat.
Eikös se kannata ostaa vaikka retkipyörä ja polkea sileitä. Hommaa sit maastopyörän ku on 50kg kevyempi.
Ei sitä kuitenkaan pysty maastossa rynkyttään tolla painolla
Todennäkösesti painoki tippuu paremmin ku tekee pitkiä fiilistelyretkiä
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Travelkicking
07.04.2021, 14.01
Hakusanana voi käyttää XXL, xxl-bikes ja xxl-räder. Tavallisia sähköpyöriä https://trekking-ebike.de/e-bikes-fuer-uebergewichtige/ Tuossa on vanhempi testi https://www.mybike-magazin.de/fahrraeder_e_bikes/test_fahrraeder/raeder-fuer-schwere-und-grosse Maxx'lla on mielenkiintoinen artikkeli https://www.maxx.de/en/rahmen/xxl-bikes/overview.php#Zusatz
Oli kyllä kyse polkupyöristä ja ei kysyjä välttämättä halua tuollaista mamma/pappapyörää ja maasturia hakee ... Ja tuossa jälkimmäisessä kyse lähinnä kuskin pituudesta...
Jutut voi olla useinkin hyviä mutta ei aina kannata kuvitella että saksa taipuu jokaisella jos sinulla onnistuu...
Eikös se kannata ostaa vaikka retkipyörä ja polkea sileitä. Hommaa sit maastopyörän ku on 50kg kevyempi.
Ei sitä kuitenkaan pysty maastossa rynkyttään tolla painolla
Jos haluaa ajaa polkuja ja niitä löytyy lähistöltä, niin hankkii sitten pyörän joka kestää ja ajaa siellä missä haluaa.
Ei siellä maastossa ole pakko ryynkyttää, voi ajella myös fiilistellen.
Kona antaa mm. Wo:lle, kahunalle ja Honzolle polkijalle 136 kg ja jos käyttää tarakkaa 25 kg lisää. Total 161 kg.
Väitän, että nätisti ajellen kestää kyllä kysyjän alla murenematta myös metsässä. Tärkeintä on, että ei pidä isommissa töyssyissä täyttä painoa satulalla.
Travelkicking
08.04.2021, 08.32
[QUOTE=nure;3049263]Oli kyllä kyse polkupyöristä ja ei kysyjä välttämättä halua tuollaista mamma/pappapyörää ja maasturia hakee ... Ja tuossa jälkimmäisessä kyse lähinnä kuskin pituudesta...
Jutut voi olla useinkin hyviä mutta ei aina kannata kuvitella että saksa taipuu jokaisella jos sinulla onnistuu...[/QUOTEätetään]
Kivat sullekin. Maxxin jutussa mainitaan heavy riders. Jätetään harkinta kuusiniitylle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.