Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen "kunnon" maantie/gravel-pyörä
meikmasa
04.04.2021, 14.20
Etsinnässä hyvä all-round pyörä aiemmin pitkälti työmatkoja pyöräilleelle, jota on nyt alkanut enemmänkin kiinnostaa kaksipyöräisellä kulkeminen. Tällä hetkellä kohteena olisi Trekin Domane AL 5, onko siitä kokemuksia? Lähinnä mietityttää, onko se liian maantiepyörään suuntautunut, jos tarkoituksena olisi kuitenkin ajella myös huonommilla keleillä ja sorateillä. Paksummilla renkailla tekee toki paljon, mutta pitäisikö mieluummin sijoittaa todelliseen gravel grinderiin?
kurvaaja
05.04.2021, 10.15
Jos yhtään enemmän ajaa soralla, niin kyllä itse ostaisin ennemmin sen gravelin ja siihen kahdet kiekot.
Kannattaa katsella vaikka saksanmaalta jotain, voi saada paremman kuituisena kuin tuon Trekin...
Kurvaajan neuvo kyllä hyvä, toiset kiekot 28mm. maantiekumeille ja toiset joillakin tukevimmilla.
En ole Domanella ajanut, mutta Trekillä on Checkpoint, joka on viritetty enemmän gravelin suuntaan ja josta olen kehuja kuullut.
Eikös myös Domaneen mahdu ainakin 35 mm renkaat? Tuo on mielestäni hyvä yleisrengas asfaltille ja soralle. Jos normaalia soratietä karkeammalla pinnalla pitää ajaa, silloin tietysti leveys on tarpeen, mutta aika harvoin gravelilla noin huonoille teille kai osuu? Itse en välittäisi pelata kaksien kiekkojen kanssa, kun reiteillä on usein asfalttia ja soraa. Lähtiessä ei edes aina tiedä, mihin tulee ajettua.
Hyväpintainen soratie ei ajoalustana paljon asfaltista poikkea, joten eiköhän Domanen geometria sielläkin toimi.
Ja loppupeleissä koska pyörä on liian paljon "maantiesuuntaantunut"? Jos kovalla alustalla ajaa niin maantiepyörä sopii aivan mainiosti kunhan vaan katsoo että hieman leveämmät renkaat mahtuu...
meikmasa
05.04.2021, 22.35
Osaisitko vinkata miltä suuntaa kannattaisi vilkaista? Canyonin ja Rosen vastaavia olen katsellut, mutta ainakaan samassa hintaluokassa en ole kuituihin törmännyt. Kovin tuntuu olevan myös kiven alla pyörät muutenkin, aikaisimmillaan toimitusaika ilmeisesti heinäkuulla.
Nyt on pyörät kortilla. Yksi ehdokas jota voisi ajatella alun määrittelyn perusteella. Tässä eräs maahantuoja ja myyjä ja hyvä pyörä:
https://www.pyorasuvala.fi/cyclocross-1/cannondale-caadx-tiagra-2020
Ps. Suvala myy monta muutakin merkkiä.
Bike Discountissa on kuituisia parin tonnin maantiepyöriä, Cubea,Radonia ja Focusta. Rengastila on kylläkin kysymysmerkki Radonilla. Cubeen mennee 32mm ja Focukseen 35mm.
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attain-gtc-race-carbon-n-flashyellow-1006061
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-spire-disc-8.0-1073284
https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-paralane-8.8-998411
^Vain Radonia noista on varastossa. Muut "Available in at least six weeks" tai "not available"
Jos tällä hetkellä kuudessa viikossa saa niin hyvä... Toukokuussa ei saa mitään, karkea veikkaus. Nyt jo huomaa Fillaritorilla normaalia suurempaa ostohalukkuutta.
Houkuttelisi kyllä kokeilla myydä paria vannejarrullista, saisi varmaan hyvän hinnan esim. päivitetystä Radon R1:stä. Painoa uusilla Aksiumeilla 8 kg ilman polkimia. Tonnilla joku ostaa? :)
Houkuttelisi kyllä kokeilla myydä paria vannejarrullista, saisi varmaan hyvän hinnan esim. päivitetystä Radon R1:stä. Painoa uusilla Aksiumeilla 8 kg ilman polkimia. Tonnilla joku ostaa? :)
Levyjarrut on ihanuutta. Tuo on nykyään kevyt maantiepyörä, jos ei lado 7ke rahaa.
^^Voi tehdä tiukkaa tonni kun uutta vannejarruversiota myyty tonnilla ja levariversion hinta reilu 1300€... Toisaaltaan nyt kannattaa koittaa kun kysyntä kovaa...
Kyllä kevyen saa alle seitsemällä tonnilla, oma rakennettu Cinelli just 7kg ja huomattavasti halvemmaksi tuli...
Itsellä ollut saman suuntaisia kutinoita. Muutaman vuoden takaista cycloa olen ajatellut päivittää osittain geometrian epäsopivuuden takia, mutta myös yleisesti paremman pyörän toivossa. Ensisijaisesti kiinnostaisi endurance maantiepyörä, koska kropan mittasuhteet on sellaiset että se on aika kisakireä.
Olen ajatellut, että sillä voisi sitten kurvailla työmatkaa ja osallistua vähän joihinkin kuntoajoihin tai jopa pientä kisaa koittaa jos yli nelikymppisenä uskaltaisi jotain vielä kokeilla..
Mut sitten toisaalta tullut mieleen että olisiko tuosta aika jo ajanut ohi.. ja sitä kautta sitten voisi ajatella sellaista retkeilyyn ja lenkkeilyyn sopivaa pyörää eli gravelia.
Rotkon endurace ja Trekin domane ja Giantit ja Cannarit olleet tutkinnassa, ensi kaudelle tavoite saada joten toimitusaika ei ihan kovin suuri ongelma olisi.
Onko jollakin kokemusta vastaavanlaisesta pähkäilystä tai osaatteko sanoa, kuinka hyvin esim. Rorkon endurace taipuu graveliin tai domane maantiekisaan äijäluokassa? Tai jos jollain ollut samanlaista pähkäilyä, olisi kiva kuulla miten mahdollisesti olette ratkaisseet?
Nimim. Jahkailun aatelinen..
Itsellä oli viime kesänä vähän sama tilanne. Katselin uutta pyörää, mutta ei tuntunut löytyvän sopivaa helpolla, niin pyörän osto siirtyi talveen. Pyöräksi tuli lopulta Cube Nuroad C62 pro.
Kiinnostava vaihtoehto tuollainen Cube, täytyy perehtyä tarkemmin. Periaatteessa domanea puoltaisi omissa ajatuksissa tähän mennessä sopiva stack ja reach, osuu fittauksen mukaan aika lähelle, tavoite olisi stack n. 593 ja reach 367, mutta rotkossa taas olisi enemmän tuota ns. kisahenkisyyttä, ja edullisempikin olisi. Taitaa olla ihan makukysymyksiä loppuviimein, että mitä haluaa..
Miksi maantiepyörä ja gravel ovat ainoat vaihtoehdot. Välissä voisi olla nimittäin ratkaisu nimeltä cycclocross :)
^Nimikkeitä monia mutta jos painii noiden välillä niin ehkä paras kuitenkin rennohko maantiepyörä mihin mahtuu esim. 32milliset renkaat...
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/p720x720/189996359_1192034311222908_8359448196014429287_n.j pg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=GibJc9tafBwAX-7eKTT&tn=Dkii2ZiIiLpENiV5&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&tp=6&oh=3a5e98a6f3cdf03a40fbba0acc2d8072&oe=60D4B3A5Otin vähän osumaa volvon kanssa. Cube Cross Race SL 2017 cyclocross vois nyt vaihtua maantiepyörään, kun asfaltilla mä ajan. Mikähän olis lähellä tota?
^Harmin paikka. Mitoituksen puolesta varmaankin joku endurance -tyyppinen maantiepyörä olisi lähellä tuota Cubea. Mitä kokoa etsit ja ennen kaikkea, mikä on budjetti?
Oon 173/82, koko lienee 51-54. 3000€ siihen voi sijoittaa. Tarvii mennä nyt heittää toi Rtechille ja kattoa mitä siellä on, vai onko mitään.
Nostoa:
Mitä ajatuksia herättää Cube Nuroad C62?
https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_c62_pro_2022_gravel_grinder?attr1_id=3 1
Olisiko vaihtoehtoa tuolle? Kävin koeajamassa ja tuntui 53cm koossa aika hyvältä.
Onhan tuo kunnon pyörä, miksi etsiä vihreämpää ruohoa aidan takaa. Kunhan noita saisi. Saksan kaupasta lupailevat huhtikuun puolella.
Onhan tuo kunnon pyörä, miksi etsiä vihreämpää ruohoa aidan takaa. Kunhan noita saisi. Saksan kaupasta lupailevat huhtikuun puolella.
XXL:ssä on jotain kokoja vielä.
Lisää kokokyselyjä: Onko Feltin F85 56-kokoisena aivan liian iso 178/78 kuskille, vai voiko stemmin ja satulan säädöillä pelata yhtään tilannetta paremmaksi?
^Vahva veikkaus että on, ko. pyörän geometriaa tunne mutta itse 180cm normaaliraajainen ja 54 (53)senttinen runko yleensä passeli. Yleensä liian suuri on pikku katastrofi.
imartika
04.04.2022, 22.54
Lisää kokokyselyjä: Onko Feltin F85 56-kokoisena aivan liian iso 178/78 kuskille, vai voiko stemmin ja satulan säädöillä pelata yhtään tilannetta paremmaksi?
Feltin bike fit kalkulaattori väittää että F-sarja 56 kokoisena olisi 179-183 pituiselle ja 81-85 senttisen inseam mittaiselle. 54 olisi parempi. Tarkemmin täältä, https://feltbicycles.com/pages/bike-fit-calculator
^Ja täytyy muistaa että kalkulaattorit eivät ole raamattuja, jos ei pyöristä kokemusta niin suositan koeajoa jos mahdollista.
Lisää kokokyselyjä: Onko Feltin F85 56-kokoisena aivan liian iso 178/78 kuskille, vai voiko stemmin ja satulan säädöillä pelata yhtään tilannetta paremmaksi?
Katselin Feltin mitoitusta ja nappikoko olisi 54 ja 56 olisi ns. isommalta puolelta, joten ei tuon pitäisi olla aivan mahdoton saada ehkä toimivaksi ajokiksi eikä keulakaan ehkä liian korkea, kun malli on kisatyyppinen, vrt. ohjauskulma, tässä lienee mitoitus pyörään:
https://geometrygeeks.bike/bike/felt-f85-2015/
Jos kysyjän yläkroppa on edes vähän salityyppiä vahvoine käsineen, vois tuo toimia koon puloesta . Tässä vähän jahkailua, ei tällä pidä päättää...onko muuten haaramita tarkka.
Gary oin'
05.04.2022, 08.38
Täsmälleen samoilla mitoilla arvelisin Feltiä ainakin kokeilemisen arvoiseksi. Selkää on oletettavasti paljon jos jalat ovat keskivertoa lyhemmät, joten hieman pidempi vaakaputki voisi olla ihan paikallaan.
Vertasin omaan 54-koon Paceriin, olkootkin aivan erilaiset pyörät, mutta top tubessa on eroa vain 5mm ja reachissa 3.5mm. Korkeuden puolesta sitten melkein parin spacerin verran korkeampi, jos aivan matalaa asentoa haet niin voi vara loppua.
https://geometrygeeks.bike/compare/felt-f85-2015-56cm,surly-pacer-2017-54cm/
Jos mitään merkitsee niin munat hankaa vaakaputkeen, standover isommassa 767milliä...
^Ja täytyy muistaa että kalkulaattorit eivät ole raamattuja, jos ei pyöristä kokemusta niin suositan koeajoa jos mahdollista.
Alitteleva maantiefillaristi ei kyllä ota mitään selkoa koeajon aikana mistä on kysymys jos ei ole vertailukohtana aiempaa maantiepyörää. Lyhyt koeajo ensimmäisellä maantiepyörällä on aika tyhjän kanssa. Luottaisin taulukoihin ja valinta mieluummin pienempään päin jos taulukkossa jää kahden koon väliin.
^Harvoin pääsee kunnon koeajoa ajamaan niin johonkin täytyy luottaa ja tuo kyllä totta että aina mielummin se pienempi vaikka ison halvalla saisikin.
Katselin Feltin mitoitusta ja nappikoko olisi 54 ja 56 olisi ns. isommalta puolelta, joten ei tuon pitäisi olla aivan mahdoton saada ehkä toimivaksi ajokiksi eikä keulakaan ehkä liian korkea, kun malli on kisatyyppinen, vrt. ohjauskulma, tässä lienee mitoitus pyörään:
https://geometrygeeks.bike/bike/felt-f85-2015/
Jos kysyjän yläkroppa on edes vähän salityyppiä vahvoine käsineen, vois tuo toimia koon puloesta . Tässä vähän jahkailua, ei tällä pidä päättää...onko muuten haaramita tarkka.
Tarkoittaako tässä tilanteessa salityyppinen yläkroppa sitä, että käsissä riittäisi voimaa kannatella ylävartaloa ajoasennossa, vai liittyykö se ohjauskulmaan?
Haaramittaa tarkastettu avustajan kanssa, tarkempi mitta 79.5cm
Ei ne kädet painoa kannattele kovinkaan paljoa. Keskivartalon lihakset ne ottaa enimmän kuorman vastaan. Tai siis näin pitäisi olla. Alkuun liki kaikki paino on käsillä.
Ei ne kädet painoa kannattele kovinkaan paljoa. Keskivartalon lihakset ne ottaa enimmän kuorman vastaan. Tai siis näin pitäisi olla. Alkuun liki kaikki paino on käsillä.Ja vaikka kädet jaksaiskin niin kyllä se alkaa kämmenissä painaa
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Ei ne kädet painoa kannattele kovinkaan paljoa. Keskivartalon lihakset ne ottaa enimmän kuorman vastaan. Tai siis näin pitäisi olla. Alkuun liki kaikki paino on käsillä.
Tää. Hyvä harjoitus millä pääsee eroon tuosta käsiin nojaamisesta on ajaa hetki yhdellä kädellä jolloin keskikroppa ottaa vaistomaisesti taakan vastaan, ja sitten vaihtaa takaisin kahdelle kädelle ja samalla koittaa pitää se yhdellä kädellä ajamisen fiilis keskikropassa.
Tarkoittaako tässä tilanteessa salityyppinen yläkroppa sitä, että käsissä riittäisi voimaa kannatella ylävartaloa ajoasennossa, vai liittyykö se ohjauskulmaan?
Haaramittaa tarkastettu avustajan kanssa, tarkempi mitta 79.5cm
Keulan kulmalla ja korkeudella viittasin vain pyörän tyyppiin, salikropalla siihen että pyörän päällä olis kuskia täyttämässä ajopituutta vaikka se olis hiukan pitkä.
Kokonaisajopituus ja keula korkeus, tai mieluummin mataluus, ovat tärkeitä mittoja ja kun kysyjällä ylävartalon pituuttakin on kohtalaisesti, vois tuosta pyörästä syntyä ajokki.
Runko ei ole liian suuri tai pieni, kun kuski kahden koon väliin asettuu mitoiltaan, sitten katsotaan kropan mittoja ja rakennettakin. Monesti pienemmältä puolen on turvallisempaa valita, kuten tuossa eräs ylempänä sanoi. Ainakin jos on rimpula ylävartalo, kuten omani.
Minkä mittainen kuski on tuolla ajanut, jos käytetty kyseessä, tai mitä myyjä sanoo koosta, jos uudesta kyse?
Nykyinen kuski 179/82, eli hirveän iso ero ei ole kyseessä.
Koeajo onnistuu, mutta pitempää lenkkiin ei täältä vielä löydy sulia reittejä.
Onko tuo F-sarja väärä valinta ensimmäiseksi maantiepyöräksi, eli tekeekö "kisa-geometria" leppoisan lenkkeilyn mahdottomaksi?
Kun kalkulaattori sanoo, että kyseinen 56 on 81-85 senttisen inseam mittaiselle, niin en ainakaan itse edes harkitsisi kyseistä kokoa alle kasikymppisenä.
Nykyinen kuski 179/82, eli hirveän iso ero ei ole kyseessä.
Koeajo onnistuu, mutta pitempää lenkkiin ei täältä vielä löydy sulia reittejä.
Onko tuo F-sarja väärä valinta ensimmäiseksi maantiepyöräksi, eli tekeekö "kisa-geometria" leppoisan lenkkeilyn mahdottomaksi?
Ei tuo F ratkaise vaan vaakaputken pituus ja ennen kaikkea vaakaputken korkeus, kuten Leewi varoittelee. Kun pääset kokeilemaan nosta pyörää ylös sen päällä hajareisin seisten, jos vetää tiukaksi jätä ostamatta.
Jos toteat koeajon aiheelliseksi ja pääset ajamaan, tunnustele ajoasennon pituutta ja saatko tangon riittävän alas.
Ps. Kisatyyppinen pyörä on tehtaalta lähtenyt melkoisen pitkällä tangon kannattimella, sentin kaksikin lyhyemmällä kannattimella ei pyörä vielä mene ajokelvottomaksi.
Kolmekymmentä vuotta aktiivista maastopyöräilyä takana ja vasta nyt tuli hankittua eka maantiepyörä. Hakusessa oli pyörä johon oikuttelevan selän kanssa taipuu ja joka olisi mukava ajaa. Trek Domane SL 5, -23 vuosimallia, tuli hankittua.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230103/dab50696b08bca3d9724d019d14872cb.jpg
Plussaa siitä että saa asennettua kunnon lokasuojat ja mahtuu jopa 38 mm leveät renkaat. Kevättä odotellessa, vaikka voisihan tuolla talvellakin ajella.
Väri muistuttaa hämmästyttävästi celesteä :-0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuo Trekin "celeste" on ihan hauska, hyvältä näyttääkin!
Ajoasento säätöineen lienee jo sinne päin ja sekin näyttää hyvältä, contin 120 nastaista alle ja ajoon pian. Ajaa noilla renkailla jos ei ihan hirmuisesti talviajoa aio, eikä lokarit ole pakolliset jos vain lenkkejä ajaa.
Onnea uudelle ajokille ja ajolle.
arctic biker
04.01.2023, 08.58
Järki valinta, onnittelut.
Tuo Trekin "celeste" on ihan hauska, hyvältä näyttääkin!
Ajoasento säätöineen lienee jo sinne päin ja sekin näyttää hyvältä, contin 120 nastaista alle ja ajoon pian. Ajaa noilla renkailla jos ei ihan hirmuisesti talviajoa aio, eikä lokarit ole pakolliset jos vain lenkkejä ajaa.
Onnea uudelle ajokille ja ajolle.
Ajoasento on säädetty bikefitissä ukon mittojen ja taipumattomuuden mukaiseksi ja siitä on hyvä aloittaa ja jos jotain hienosäätöä tarvii niin sen sitten aika näyttää.
Talviajoon mulla olisi sekarotuinen täysjäykkä 29-maasturi jossa kunnon nastakumit mutta just nyt hiihtely on ajankohtaisempaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Järki valinta, onnittelut.
Kiitos!
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230104/94a16d24b0db49c951a97f9e3441c639.jpg
^^^^ loksut tulikin jo hommattua. Noiden asennus ja poisto tarvittaessa sujuu aika noleesti. Toivottavasti pysyvät ajaessa myös paikoillaan :-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takamisakari
04.01.2023, 14.12
Mitkäs nuo lokarit on?
^ SKS, Speed Rocker muistaakseni oli mallinimi
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takamisakari
04.01.2023, 14.52
Kiitos, itsellä jotkut vastaavat etsinnässä.. ja onnea uudelle kiiturille.
Tiedä sitten minkälainen kiituri näillä reisillä kehkeytyy :-D
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.