Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano SLX Uiva levy



Larppa73
03.04.2021, 23.10
Onko kenelläkään suositella Shimanon SLX jarruihin uivia levyjä? Yritin vähän kurkkia mut en oikein löytänyt niitä..

Larppa73
07.04.2021, 11.10
Lisäys!

Ite olen niin tumpelö asian kanssa niin mistä löydän ns:uivan jarrulevyn ainakin eteen.? Vakio jarrut shimano SLX ja etulevy on sellaista peltiä että morjes.

Yrittäny kauppojen ilmoituksia selata,mut harvoin mainintaa että uivalevy..

Antza44
07.04.2021, 11.27
Hope tekee ainakin uivia levyjä. Esim.. https://www.bike-components.de/en/Hope/Brake-Rotors-MV2-Floating-6-Bolt-for-V2-p16405/

Shimanothan ei ole uivia. Tosin ei tuolla hyllyssä. https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-RT86-6-bolt-Brake-Rotor-for-XT-p28524/

maalinni
07.04.2021, 13.01
Mikä vika siinä slx:ssä on? Eli miten ilmenee?

Larppa73
07.04.2021, 16.35
Mikä vika siinä slx:ssä on? Eli miten ilmenee?

Kyl mun mielestä parempi jarruteho sais olla. lähinnä jyrkkä lasku yms kalliolta alas,niin ei vakuuta toi peruspeltinen orkkis.

Ja myös uivasta levystä vähän kokekusta prätkissä niin toimii

Kiitos infosta:Antza 44 täytyy tutustua noihin.

maalinni
07.04.2021, 16.38
No ei se taida kuiteskaan peltiä olla. Itellä ei käyttö ole noin rankkaa. Kannattaa varmaan harkita myös nelimäntäisiä jarruja.

nure
07.04.2021, 16.44
Mitähän hyötyä noita uivista yleensä on? Hopen kamoista yleensä taitaa olla piiiitkä odotusaika, joitakin palikoita katsellut niin kuusi viikkoa taitaa olla minimiaika, levyistä en kylläkään tiedä...

marco1
07.04.2021, 16.52
Ei sitä uivaa jarrulevyä tarvi tehoon vaan tarvitsee isommalla halkaisijalla olevan jarrulevyn (isompi levy vaatii kaveriksi adapterin jolla jarrusatula nousee oikealle kohdalle). Nelimäntäiset jarrut tuo vähän enemmän tehoa ja hallittavuutta mutta levyn koon kasvattaminen on se eka keino. Tai onhan vaihtoehtona myös jarrupalojen vaihto tehokkaampiin.

Nykyisen jarrulevyn kokoa ei nyt tuosta ylläolevasta näe mutta 160mm -> 180mm vaihto tuo jo mukavasti tehoa lisää ja 203mm on myös mahdollinen. Se onko jarrulevy yhdestä palasta vai erillisellä spiderillä varustettu ei juuri vaikuta tehoon.

maalinni
07.04.2021, 17.30
Kannattaa myös tsekata keulan speksit, että kuinka ison levyn siihen saa laittaa. Ettei satu Juhaa leukaan.

nure
07.04.2021, 23.38
Monella keulalla saattaa olla tuo 180mm. suositeltu maksimi. Toisaaltaan en vieläkään ymmärrä miksei pyörä pysähdy normaalikonsteilla? Itsellä 180 edessä ja XT:t, etusormea näyttää niin rengas lukossa, miten voi enemmän tehoa vaatia?

Larppa73
08.04.2021, 11.05
Kyllähän nykyjarruilla pysähtyy esim poluilla tms suhteellisen hyvin,mut otetaan esimerkiksi jyrkkä kova kallion mistä joudut laskemaan jarrulla alas+88kg niin kyl ite ainakin toivoisin parempaa tuntumaa lähinnä etujarruun..

Testasin kaverin pyörää missä kumpikin levy vaihdettu uivaan,niin aivan eri tuntuma. Toki erijarrrut muutenki mut 160mm

nure
08.04.2021, 11.43
^Sadan kilonkin massa pysähtyy ja pysyy hallinnassa, ennemmin rengas luistaa...

Kanuuna
08.04.2021, 12.01
Itse olen myös sillä kannalla, että itse jarruttimissa on jotain vikaa, jos ei saa pysähtymään suurtakin massaa tai renkulaa lukkoon jyrkempäänkin mäkeen. Ennemmin menee tosiaan renkula lukkoon, kun on hyvät, huolletut, oikein säädetyt ja muuten toimivat jarrut. Itsellä myös kaksimäntäiset XT:t ja 180/160 mm levyt. Tosin oma ajo on pääosin ihan XC-rytyytystä, mutta on nuo jarruttimet riittäneet muutamat kerrat bikepark-touhuiluissakin, joskin lämpenevät pitemmän päälle aikalailla menettäen jarrutehoa sitä kautta. Satakuuskymppiseksi muutan molemmat päät tuota pikaa, koska tehoa kyllä piisaa ihan riittämiin.
Sen verran otan sanojani takaisin, että alamäkiajoon jarrut sitten erikseen (levyn halkaisija ja mäntien määrä sekä jäähdytys). Mutta normaaliin polkuajoon ja yksittäisiin jyrkempiin kohtiin ei _mielestäni_ tarvitse sen kummoisempia kikkailuja.
Fysikaaliset perustelut toki puoltavat isomman halkaisijan levyjen puolesta tehokkuudessa.

E. Onko Larppa73:n jarruissa vikaa? Saatko molemmat päät lukkoon kohtuullisella voimalla? Vai voisiko helpotusta lähteä hakemaan iskaripuolelta?
Palojahan saa lähemmäs levyä (tai toisiaan), kun painaa jarrua pari kertaa varovasti ilman, että palojen tai mäntien välissä on mitään.

hece
08.04.2021, 12.33
Puhutaanhan nyt varmasti oikeasta levystä? "SLX" taitaa tarkoittaa tätä levyä 6-pulttisena:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-RT66-6-bolt-Brake-Rotor-p33653/

Tuo kuitenkin koneistettu tms. suoraksi ja kestää metallipalat. Tätä Shimanon RT26 halpislevyä kutsuisin pellipalaksi, valmistettu vissiin prässäämällä ja siten pehmeämpää terästä, ei kestä metallipaloja:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-RT26-6-bolt-Brake-Rotor-p50329/

kauris
08.04.2021, 13.00
Kysyjä taitaa olla sähköpyöräilijä eli oman massan lisäksi joutuu jarruttamaan suurempaa pyörän massaa ja vauhtia saatta olla paikoin enemmän kuin muutoin olisi. Silti hyvillä ja toimivilla jarruilla ja levyillä luulisi pysähtyvän eli se kelluva sinänsä ei ole se ainut mahdollinen ratkaisu. Mulla jarrupalat tahtoivat välillä lasittua ja se aiheutti huonoa tehoa. Vaihto metallisiin jarrupaloihin korjasi ongelman. Toki jarrulevyt on oltava myös metallipaloille yhteensopivaksi ilmoitetut.

edit. mulla on just nuo hecen ylemmän linkin sr-t 66 levyt ja niihin sitten Shimanon metallipalat. Toisen pyörän jarrut Zee ja toisen niin ikään nelimäntäiset br-m500-sarjaa. Ei ongelmaa bikeparkissa. Tosin levytkin isot 203 täpärissä ja 180 jäykkäperässä.

kauris
08.04.2021, 13.28
Ehkä tältä merkiltä uudet levyt ja palat?
https://www.pinkbike.com/news/new-rotors-and-materials-from-galfer-pond-beaver-2021.html

nure
08.04.2021, 13.53
Kanuunan kanssa samaa mieltä, perus XT tosiaan käytössä ja Ashiman 160/180 levyinä ja en tosiaan tarvi lisää tehoa. Edellisessä versiossa mekaaniset ja nekin toimi liki yhtä hyvin, voimaa vaan piti käyttää hieman enemmän...

Larppa73
08.04.2021, 15.20
Siis vastailen tässä ja tosiaan sähkö mtb n:26kg ja ei noissa sinänsä vika vika ole,mut siis tuntuman haluisin paremmaksi. Joo vois onnistua paloillakin,mut haluun testata jos tohon sopivasti saa uivan kiekon. Ja siis en aio laittaa satasia siihen jarruun.mut lähtökohtaisesti levy+palat uudet ja testi.

Vaikee selittää tätä oikein mut siis se tuntuma pitää olla sellainen erilainen ja pitävä versus noihin orkkis levyihin. ja pyörä on ihan uusi n:400km ajettu

Kiitos vinekista ja linkeistä

Larppa73
08.04.2021, 15.25
Uhohtui toi orkkis levyn osa nro SM-RT70-L

maalinni
08.04.2021, 16.36
Tuntumaan vaikuttanee se keulakin.

Larppa73
08.04.2021, 21.11
Kyllä täytää sanoa että onhan toi orkkis etujarru ihan sysipaska jos puhutaa että lasket jyrkkää mäkeä tms. Tänään oikein huolella kuritin sitä jos joku tietää Vantaalla Kulomäen täyttömäen missä on aika isot korkeuserot.. etujarru ulisee kun neitsyt ja ei siinä kyllä riittävää pitoa ole lähimainkaan mulle, Keulaa testasin myös eri säädöllä mut en laittas sen piikkiin tota. Jotain pitää keksiä jos pelkkä uivalevy palat ei riitä raadin mukaan

TurboKoo
08.04.2021, 21.38
Oletko ajanut jarrulevyt sisään vai vaan ajanut?
5 perättäistä voimakasta jarrutusta 30-5km/h per pääty.

kauris
08.04.2021, 22.14
Kyllä täytää sanoa että onhan toi orkkis etujarru ihan sysipaska jos puhutaa että lasket jyrkkää mäkeä tms. Tänään oikein huolella kuritin sitä jos joku tietää Vantaalla Kulomäen täyttömäen missä on aika isot korkeuserot.. etujarru ulisee kun neitsyt ja ei siinä kyllä riittävää pitoa ole lähimainkaan mulle, Keulaa testasin myös eri säädöllä mut en laittas sen piikkiin tota. Jotain pitää keksiä jos pelkkä uivalevy palat ei riitä raadin mukaan

Oletko ottanut palat irti ja katsonut miltä näyttää? Onko toinen tai molemmat kiiltävän lasittuneet pinnaltaan? Olematon pito ja ulina pitkässäkin laskussa vois viitata siihen.
Uusien karheiden pintojen esiin hionta ja uusi sisäänajo vois auttaa. Levynkin pinnan voi varovasti hioa hiekkapaperilla. Ja puhdistaa esim isopropanonilla.

Laitan tähän kuvan mun lasittuneista paloista ja hiotuista jos löydän vanhan ottamani kuvan.

Edit. Kuvaa en löytänyt mutta monta aiempaa keskusteluketjua aiheesta ja suurimmassa osassa itsekin mukana :)
Tässä yksi: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58941-Shimanon-jarrujen-SLX-ja-Zee-pidon-hukkuminen-paloista

hakpas
08.04.2021, 22.26
Luulen että tässä on kyseessä spectralon cf7:ssa tulleet levyt? Itsekkin heivasin ne heti alkuunsa mäkeen. Levyissä näkyy erittäin selvästi prässätyn levyn huonot puolet. Kuva alla. Ja myös käytännössä ne on yksinkertaisesti huonot.
Tilalle laitoin Maguran tuoteita, noilla jarrut parani selvästi ja varmasti paranisi merkistä riippumatta kunhan levyt ovat suorat ja sileät. En tiedä mitä etua saadaan kelluvalla rakenteella?

Eihän hyvän jarrun tunnuspiirteenä voi pitää sitä kuinka herkästi se lukkiintuu, lukossa oleva jarru ei muunna liike-energiaa lämmöksi...
Mun mielestä hyvä jarru ei lukkiudu herkästi vaan sitä voi helposti pitää siinä rajamailla.
https://pic.useful.fi/pTSRLhE2i.jpg

Larppa73
08.04.2021, 23.20
Joo samat peltilätkät mullakin. Uiva levy nappaa tehokkaammin kiinni kuitenkaan ei ole takoitus että lukkoon menis tms! se tuntuma! Kuten ed kertonut että crossi/enska pyöristä tuttu vaikka niin eriasia fillarissa. Mulle siis kelpaa toki muukin kun uiva jos hyvä! esim noi Magurat.

Se tuntuma vaan oli niin tehokas kun testatasin kaveri hillitsimiä niin siitä innostuin ja tänään tosiaan totesin noi Simpat että ei hyvää päivää! No okey en mä laskettele päivittäin mäkiä,mut silti haluan paremman etujarrun.

Antza44
09.04.2021, 00.17
Joo samat peltilätkät mullakin. Uiva levy nappaa tehokkaammin kiinni kuitenkaan ei ole takoitus että lukkoon menis tms! se tuntuma! Kuten ed kertonut että crossi/enska pyöristä tuttu vaikka niin eriasia fillarissa. Mulle siis kelpaa toki muukin kun uiva jos hyvä! esim noi Magurat.

Se tuntuma vaan oli niin tehokas kun testatasin kaveri hillitsimiä niin siitä innostuin ja tänään tosiaan totesin noi Simpat että ei hyvää päivää! No okey en mä laskettele päivittäin mäkiä,mut silti haluan paremman etujarrun.Mitkä ne sun jarrut on?

Tuskin liittyy tähän, mutta mulla useammat vanhemmat slx ja zeet, ne ilmeisesti vuotaa mineraali öljyä sen verran, että paloja ei saa ajettua lähellekkään loppuu, kun palat on pilalla. Palojen poltto, hionta ja putsaus auttaa vähän, mutta ei tee uuden veroiseksi.

M A
09.04.2021, 16.13
Tuo pinta näyttää kyllä surkealta. Ehkä se siitä tasoittuu kun tarpeeksi hinkkaa. Esim. Deore-levyt näyttää että olisivat koneistettuja, oliskohan sellainen parempi. Toki ei ole tuota alumiiniydintä niissä, mutta pienemmissä mäissä tuskin huomaa eroa. Itsellä kyllä auttoi tuntumaan siirtyminen halvimmista pikkushimanoista nelimäntäisiin ja servowavella varustettuihin kahvoihin. Hyvin pystyi jäisiä alamäkiä laskemaan piikkisioilla pidon rajamailla. Seuraavat jarrulevyt tulevat olemaan jotain muuta kuin nuo Shimanon halvimmat, mutta näköjään slx ei ole hyvä vaihtoehto myöskään.

Kanuuna
09.04.2021, 18.44
Eihän hyvän jarrun tunnuspiirteenä voi pitää sitä kuinka herkästi se lukkiintuu, lukossa oleva jarru ei muunna liike-energiaa lämmöksi...
Mun mielestä hyvä jarru ei lukkiudu herkästi vaan sitä voi helposti pitää siinä rajamailla.

Juurikin näin. Mutta jos jarru on tarvittaessa saatavissa lukkoon kohtuullisella voimalla, voitaneen todeta, että vika ei ole hidastuvuuden puolesta enää jarrujen tehosta kiinni, vaan renkaan pidosta. Jos taas jarrulla ei saa millään renkulaa lukkoon ja vauhti kasvaa kasvamistaan, on jarruttimissa jotain oleellista häikkää, kun eivät hoida hommaansa tarvitulla tavalla.
Eikö näin tai jotain sinne päin?

nure
09.04.2021, 23.18
^ Kanssa ihmettelen tuota "jarruteho" käsitystä. Kun aloittanut perinteisillä längillä,
canteilla ja siirtynyt tehokkaisiin V-jarruihin ja aina pysähtyy kuin seinään. Miettii tosiaan onko loppupeleissä vika jarruissa vai jossain muussa...

StevieRayVehkakoski
10.04.2021, 01.12
Kannattaa muistaa että osa kirjoittajista katsoo tätä asiaa siltä kantilta että kaikki 80-luvun maantiepyörää paremmat jarrut on niin hyviä ettei parempia voi ollakaan ja taas toisilla voi vertailukohtana olla krossipyörän (siis moottoripyörän) jarrut niin näkemys voi olla aika lailla eri. Käy nure kokeilemassa rojauttaa kuuttakymppiä alas jotain downhill-pätkää niillä V-jarruilla niin ehkä ymmärrät että eri käyttötarkoituksiin tarvitaan erilaisia jarruja ja joillakin on niille jarruille erilainen vaatimustaso kuin sinulla.

OJ
10.04.2021, 04.54
Jos ne jarrut pitää meteliä, niin silloin jarrupalat ovat "likaantuneet" eivätkä jarrut toimi oikein. Siihen auttaa palojen uusiminen/levyn puhdistaminen/"uudelleenlikaantumisen" estäminen. Eihän noi jarrulevyt paljoa maksa, eli ihan hyvin voi laittaa jarruremontin osana uudet levyt, mutta suosittelen myos tsekkaamaan noi muut osat. Ja aja ne uudet palat sisään kuten TurboK tossa jo kirjoitti.

Oman kokemuksen perusteella halvoissakin Shimanon jarruissa on ihan sikana tehoa ja tuntumaa kunhan siellä ei ole noita ongelmia matkassa.

nure
10.04.2021, 09.09
^Itseasiassa aikoinaan kovatkin kuskit ajoi V-jarruilla, aikoinaan järjestetyissä Dual kisoissa Katja Revolla ja parilla kisakuskilla oli levyt ja homma silti hoitui. Itsellä oli Kona SexThree tuplakruunu DHO:lla ja V:t myös...Loppupeleissähän jarruttaminen on aika epäolennaista, vauhti tärkeämpää...

Kuminauha
10.04.2021, 09.14
Jarrutehon lisääntyminen maastossa on levyt tuonu sen kiistattoman edun, että ei tarvi enää ku yhen sormen millä vääntää jarruvipua ja kädet on vapautettu enemmän tangosta kiinni pitämiseen.

janik
10.04.2021, 11.05
Aloittajalla on siis m520 jarrut? Ihan hyvin ne ainakin tämän mukaan toimii
https://www.bikemag.com/gear/tested-shimano-bl-mt501-br-mt520-145-per-brake/
Mutta haukkuuko toimittajat koskaan mitään?
Testissä oli paremmat levyt. Ehkä kannattaa hankkia napsun pari paremmat levyt, mutta uivat voi olla lievä ylilyönti. Mutta joskus kannattaa maksaa vähän ylimääräistä, jotta saa sen minkä haluaa.

Omassa pyörässä on jarruina xt 8120 203/180 setti. Vinkaisee joskus kylmänä ja märkänä, mutta kokonaisuudessaan hyvin hiljaiset. Jarruvivulle ei tosiaan tarvitse laittaa kuin etusormi

Sitten kehutaan krossien jarruja.. mulla on ollu 250 honda cr ja 450 jammu. En kyllä kehuisi kummankaan jarruja.

StevieRayVehkakoski
10.04.2021, 13.52
No mä nyt enemmänkin ajattelin että eri vehkeissä on erilaisia jarruja ja jos vertaa keskimääräisen nykymaastopyörän jarruja prätkän hifi-jarruihin niin ne on aika kehnoja ja jos niitä taas vertaa -87 Kuningaskulkurin jarruihin niin ne on ihan älyttömän tehokkaat. Mulla on yhdessä pyörässä SRAMin nelimäntäiset Guide R- jarrut ja ne on niin hyvät etten parempia osaa kuvitella ja taas fatbikessa on Tektron malliston alapään 2-mäntäiset jotka nekin on oikein hyvät mutta verrattuna noihin SRAMeihin ne on täysin tunnottomat kiljuvat paskat. Kummallakin saa joka kerta renkaan lukkoon kun haluaa mutta sitä kaameinta kivikkoalamäkeä on aika paljon mukavampi tulla noi nelimäntäiset etusormen alla.

-W-
10.04.2021, 22.34
Lähtökohtaisesti ei ole jarrutehossa mitään eroa onko levy uiva vai ei. Uiva kestää lämpöä enemmän vääntymättä, mutta tuskin on Suomessa tämä ongelma ja saattaa olla inan kevyempi alumiinikeskiön takia (yleensä kuitenkaan ei, koska kelluvan rakenteen holkit jne. nostaa taas painoa).

Ensin kannattaa katsoa Shimanon jarruista onko palat orgaaniset vai metalliset. Jos on orgaaniset, niin pelkällä palojen vaihdolla Shimanon metallipaloihin tulee jarruvoimaa reilusti lisää.

Sen jälkeen jos ei teho riitä vieläkään, niin isompaa levyä, mutta kelluva rakenne ei tuo tippaakaan lisää jarrutehoa - halkaisija tuo.

Nykyisissä Shimanon Deore/520 tason 4-mäntäisissä on metallipaloilla tehoa ihan yhtä paljon kuin vaikka Zee-tason alamäkijarruissa. Jos palat ovat orgaaniset (kuten useim tehtaalta ovat), niin tehoa on huomattavasti vähemmän. Ja niin on myös vaikka Zeessä jos siihen laittaa nuo orgaaniset (käyttävät samoja paloja).

-W-
10.04.2021, 22.45
..niin ja tietty levyjen pitää olla sellaiset, että kestävät metallipaloja.

Itselläni toisessa pyörässä SLX:n levyt metallipaloilla Zeen jarruilla ja toisessa Maguran MDR-P kelluvat Deoren 4-mäntäisillä = kummassakin ihan yhtä hyvin tehoa kun on metallipalat. Jos kumpaan tahansa taas vaihtaa orgaaniset palat (kuten joskus talvella teen), niin tehosta katoaa about puolet..

Jokkepappa
10.04.2021, 22.49
Itsellä käytössä noi maguran kelluvat mt5 satulalla ja xt kahvalla. Ei tosta oikeen jarrut enään parane. Sramissa ehkä modulaatio parempi mutta kyllä noihinkin tottuu.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

-W-
10.04.2021, 23.04
Mulla kans kolmannessa pyörässä MT-5:t ja olen miettinyt et tekiskö niistä Shigurat myös. Maguran omasta kahvasta en tykkää ja ilmaus on raivostuttava operaatio + niitä saa ilmata melko tiuhaan Shimanoon nähden muutenkin..

Kuinka Shiguran kanssa ilmaus onnistuu = yhtä helppo kuin Shimanolla, vai yhtä raivostuttava kuin Maguralla? ;)

Jokkepappa
10.04.2021, 23.27
Mulla kans kolmannessa pyörässä MT-5:t ja olen miettinyt et tekiskö niistä Shigurat myös. Maguran omasta kahvasta en tykkää ja ilmaus on raivostuttava operaatio + niitä saa ilmata melko tiuhaan Shimanoon nähden muutenkin..

Kuinka Shiguran kanssa ilmaus onnistuu = yhtä helppo kuin Shimanolla, vai yhtä raivostuttava kuin Maguralla? ;)En maguraa ilmannut koskaan. Ei se ihan niin yksinkertaista oo kun full Shimanon ilmaus, koska maguran satulassa ei ole vastaavaa nippaa kuten shimanossa minkä voi sulkea että neste ei tule pois.

Ilmasin jotakuin näin shiguran. Gravity bleed kupista noin kolme kupillista.

Ruisku kiinni satulaan (ruiskussa nestettä) vetelin ees taas noin 3-5 kertaa rauhallisesti. Kun tämä oli tehty niin nostin satulan ylemmäs kuin kahva on. Ruisku irti sit laskin sen verran satulaa että neste näkyy ruuvin reijässä. Nestettä ei saa tulla oikeestaan yhtää ulos muuten kahvan tuntuma jää pehmeäksi, eikä ruuvia saa laittaa kiinni jos nestettä ei näy muuten sinne jää ilmaa. Sit lopuksi vielä painelin kahvaa ja naputtelin letkua että loput ilmat tulee kuppiin.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla