Näytä tavallinen näkymä : Levyjarruongelmia cyclocrossin kanssa
thinwhiteduke
03.04.2021, 18.46
Tervehdys foorumilaiset,
Kaipaan apuanne että saisin cyclocrossini pysähtymään luotettavasti. Omistan Cannondale CAADX-cyclocross pyörän, muistaakseni vuosimallia 2014. En ole oikein koskaan ollut täysin tyytyväinen levyjarrujen toimintaan, tai saanut niitä säädettyä kuntoon. Varsinkin etujarrun osalta tuntuu olevan mahdotonta, että saisin jarrut säädettyä siten, että jarrupalat eivät kiekon pyöriessä hinkuta levyä vasten pitäen ärsyttävää ääntä, mutta että saisin halutessani lukkojarrutettua ilman että puristan jarrukahvaa rystyset valkoisina pitäen sarvista kiinni ala-asennossa. Olen sinnitellyt tällä setupilla pitkään, koska pyörän saa jarrukahvoista kuitenkin hiljentämään vauhtiaan, mutta viimeaikaiset reissut lainapyörällä avasivat silmäni sille, minkälaiset ovat oikeasti toimivat levyjarrut. Jarrujen säädöistä olen luonnollisesti lukenut ohjeita ja katsonut videoita, eikä tuon pitäisi ymmärtääkseni mitään rakettitiedettä olla. Päätin tulla tänne etsimään apua turhautumiseeni, kun säädin kesäkiekkoja vaihtaessani taas tovin jarrujen kanssa huonoin tuloksin.
Tämänhetkisestä varustelu on seuraavanlainen: Pyörässä on Shimanon 105-sarjan kahvat, mikä on rajoittanut jarruvahtoehdot mekaanisiin jarruihin. Pyörän mukana alunperin tulleet jarrut olivat muistaakseni Promax-merkkiset ja olivat ilmeiseesti kasattu jostain halvasta muovista, koska onnistuin murtamaan jarrut p*skaksi jarrupaloja säädettäessä. En suosittele. Siispä hankin pari vuotta sitten tilalle Avid BB7 road malliset jarrut, jotka tuolloin selvittelin hinta/laatu suhteeltaan hyviksi. Päivitin viime syksynä molemmat kiekot ja jarrulevyt uusiin, joten jarrulevyjen luulisi olevan vielä suorassa. Samalla uusin jarruvaijerit sekä vaijereiden suojat (Shimanon setti), joten näidenkään ei pitäisi olla erityisen venyneet. Päivitin tämän remontin yhteydessä myös jarrupalat uusiin.
Mikäpä siis neuvoksi? Olen huomannut että jarruja käytettäessä jarrulevy hieman taipuu jarrupalan painamisen johdosta, mikä lienee varsin luonnollista, koska noissa jarruissa ei taida olla liikuttava mäntää kuin toisella puolella. Vai kieliikö tämä kenties siitä, ettei jarruja ole keskitetty kunnolla? Olisiko jarrujen purkamisesta ja perusteellisesta putsailusta mitään apua? Tarvitsenko jotain adapteria, mikä mahdollistaisi jarrujen paremman keskityksen? Vai kiristänkö vain jarrut liian kireälle jolloin keskitys menee pieleen, koska en ole vielä hankkinut momenttiavaimia pajalleni?
Vai ostanko vain uudet jarrut? Tämänhetkinen rahatilanne mahdollistaisi kyllä osien päivityksen, mutta haluaisin vielä vähän mielipiteitä, että olisiko tällä oikeasti vaikutusta kuvailemiini ongelmiin, vai onko ongelmien todennäköisempi syy näytön ja tuolin välissä? Googlailujen perusteella noiden BB7:jen pitäisi olla ihan soivia pelejä, mutta toisaalta mutu-tuntumani on, että parempaan suorituskykyyn pääsisi jarruilla, joissa männät painaa levyjarua molemmilta puolilta.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
BB7:t oli hankala säätää kuntoon mutta kun sen oppi, niin sai niistä ihan ok. Muistaakseni parhaaseen lopputulokseen pääsi, kun sääti se ei-mäntäpuolen niin lähellä levyä kuin mahdollista. Levyt piti olla aika suorat, niitä voi oikoa jakarilla. Vaihda kuoret sellaiseen compressionless -kuoreen (https://www.bike-components.de/en/Jagwire/KEB-SL-Brake-Cable-Housing-3-m-p34496/), niin tuntuma paranee oleellisesti. Normaalit jarrukuoret ei mekaanisten levyjen kanssa oikein toimi.
maalinni
03.04.2021, 20.00
Kerro miten säädät ne jarrut? Itse saan mekaaniset levarit säätöihin näin:
1. Löysää satula siten, että se liikkuu sivusuunnassa juuri ja juuri
2. Kiristä jarrupalat levyyn kiinni (tasaisesti kummaltakin puolelta)
3. Kiristä satula
4. Avaa jarrupaloja siten, että levy ei hinkuta.
maalinni
03.04.2021, 20.02
Ja katso, että vaijeri on kireällä siten, että pienikin liike liikuttaa jarrupaloja eikä pelkästään vaijeria.
Marsusram
03.04.2021, 20.23
Onko metallipalat? Pehmeämmät jarrupalat voisi purra paremmin, kuluvatkin tosin nopeammin. Noistahan on kovimmat metalliset, väliin semi-metal ja pehmein hartsi (resin/organic).
Jos on 140mm levyt, niin isommat 160mm antavat lisää tehoa ja paremman tuntuman.
BB7 jarrupaloista vain toinen liikkuu vaijerivetoisena, joten levy taipuu hieman toispuoleisesta puristuksesta johtuen.
Välyksen säätö on molemmilla puolin.
thinwhiteduke
03.04.2021, 21.04
Olen säätänyt jarrupaloja siten, että olen ensin säätänyt molemmat puolet niin auki kuin mahdollista ja löysännyt kiinnitysruuveja. Tämän jälkeen olen napsutellut sitten molempia puolia keskimäärin saman verran kiinni päin, kuitenkin siten että levy ei vielä kanita jarrujen väliin. Olettaisin että molemmalle puolelle jää tällöin ns. säätövaraa. Tämän jälkeen laitan jarrukahvasta liinat kiinni ja kiristän jarrut paikoilleen. Viimeisenä kiristän / löysytän molempia puolia napsu kerrallaan siten, että rengas pyörii vapaana ainaki muutaman kierroksen. Renkaan hidastumisnopeuden sijaan haluaisin tässä vaiheessa kuunnella, ettei jarrupalat hinkkaa edes levyä vasten, mutta olen todennut että mikäli jätän jarrupalat niin ulos ettei hinkutusta kuulu, on lopputuloksena kelvottomat jarrut.
Jarrupalat ovat nämä: https://r2-bike.com/SRAM-Brake-Pads-Sinter-Metal-for-Avid-Juicy-BB7 eli metalliset. Päädyin näihin, koska noille luvataan parempaa toimintakykyä kosteassa kelissä, enkä itse aina vilkuile että paistaako se aurinko kun lähden pyöräilemään. :)
Edessä minulla on 160 mm levy ja takana 140. En ole havainnut että näiden välillä olisi merkittävää eroa, mutta tämän etujarrun kanssa minulla on aina tainnut olla vähän huonommat säädöt.
Noita jarrukuoria voisin kokeilla vaihtaa compressionlesseiksi. Setti mitä käytin jarrukaapeleihin viimeksi on tämä: https://www.amazon.com/Shimano-Universal-Standard-Brake-Cable/dp/B07P5SB6LL
Pyöräkorjaajatuttuni haukkui tehdasasenteiset Jagwiren kuoret maan rakoon, niin olen yrittänyt itsekin tuota merkkiä vältellä. Kyseessä voi tietty olla vähän turhat ennakkoluulot :)
Jos haluat pitää pyörän, niin ostat nestejarrut. Ei noista ikinä hyviä saa, vaikka niillä kyllä pärjääkin.
https://www.cnc-bike.de/shimano-shifter-disc-brake-rs505br-rs785-postmount-2x11-fach-p-17024.html
Molemmat vaihtajat tarvitset myös, mutta r7000 ei maksa paljoa.
Oho, 10sp on olemassa myös vaihtajat. En tiennyt tuollaisia olevan olemassakaan. Näistä kyllä kannattaa tarkistaa vetosuhde, enkä varmaan laittaisi silti, koska joudut ostamaan adapterit jarruille. Eli mieluummin ne muutaman kympin 11sp vaihtajat, jos vaan takakiekko ei muodostu esteeksi.
https://www.cnc-bike.de/shimano-disc-brakeset-road-rs405br-rs405-2x10-fach-p-17037.html
Edit: Sehän lukeekin tuolla sivuilla, eli tämä kahva sopii vain uudempien tiagra 10sp vaihtajien kanssa.
thinwhiteduke
03.04.2021, 21.30
Kiitokset, paaton, kommenteista! Juuri näitä vaihtoehtoja yritänkin kartoitella! Mikäli tästä remontista selviää vaihtamatta kokonaan fillarin voimansiirtoa, niin se olisi plussaa... Mutta eihän tuo osasetti näytä yksinään hirmuhintaiselta. Mitä tarkoitat noilla jarruadaptereilla?
Edit. Haa, ilmeisesti nuo jarrut ei mene suoraan mun runkoon kiinni!
maalinni
03.04.2021, 21.47
Kyllä ne mekaaniset säätöihin saa, kokeile minun tapaani tai käy pyörähuollossa. Tulee aika paljon halvemmaksi kuin hydrauliset.
maalinni
03.04.2021, 21.50
Ja onhan varma, että se vaijerin kuori on kunnolla vaihtajan päässä?
Turf Moor
03.04.2021, 22.08
Tuossa on yksi ohjevideo BB7:n säädölle. Olisiko siitä mitään apua?
https://www.youtube.com/watch?v=NasGJFtgq0A
Cyclo2015
03.04.2021, 22.43
Hankin muutama vuosi sitten Juintechin jarrut. 20 min asennustyö, ei tarvitse vaihtaa kahvoja. Jarrut toimivat hyvin sisäänajon jälkeen, ei ole tarvinnut enää säätää.
https://www.edgesportsuk.com/store/components/juin-tech-r1-hydraulic-cable-pull-disc-brake-set-black-cyclocross-road.html
Tarkista myös etuhaarukka. Vaihdatin omani vaikka siinä ei mitään vikaa ollutkaan.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60318-Cannondale-CAADX-takaisinkutsu
Saa ne säätöihin ei se siitä kiinni ole. Mutta aina ne huonot ovat silti.
Mulla siis itselläni bb7 kunnon hopen kelluvilla levyillä ja takuulla hyvillä paloilla+vaijereilla. Hydrot on paremmat. Piste.
Jos duken kaverin fillarissa on ollut hydro jarrut, niin et saa noista mekaanisista ikinä yhtä hyviä.
Edit: Siis toisessa pyörässä mekaaniset ja toisessa nuo hydrot. Muutenkin kannattaa vaihtaa vanha 105 11speediin.
Etuvaihtajan käyttö kevenee huomattavasti. Takavaihtajakin muuttuu paljon tarkemmaksi, varsinkin jos kahvat ovat vielä alkuperäiset.
maalinni
03.04.2021, 23.14
On varmasti hydrot paremmat, mutta ei ne mekaaniset nyt kuitenkaan huonot ole. Kyllä minulla pyörä on pysähtynyt halvemman pään mekaanisillakin.
Hankin muutama vuosi sitten Juintechin jarrut. 20 min asennustyö, ei tarvitse vaihtaa kahvoja. Jarrut toimivat hyvin sisäänajon jälkeen, ei ole tarvinnut enää säätää.
https://www.edgesportsuk.com/store/components/juin-tech-r1-hydraulic-cable-pull-disc-brake-set-black-cyclocross-road.html
Tarkista myös etuhaarukka. Vaihdatin omani vaikka siinä ei mitään vikaa ollutkaan.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60318-Cannondale-CAADX-takaisinkutsu
Tämä tai vastaava on tosiaan yksi vaihtoehto. Hinta on vaan mielestäni vähän liian lähellä kokonaista hydrosettiä.
On varmasti hydrot paremmat, mutta ei ne mekaaniset nyt kuitenkaan huonot ole. Kyllä minulla pyörä on pysähtynyt halvemman pään mekaanisillakin.
Juu, tuon saa jokainen itse miettiä. En minäkään ole vielä trekkiin hydroja laittanut, mutta jos tuo olisi ainoa pyörä, niin tilanne olisi eri.
Mulla on BB7:t Sramin Rivalin kahvoilla. Mulla oli kanssa tehot hukassa etujarrussa. Sitten tajusin, että mun kahvat olivat ajan saatossa vajuneet napsun alaspäin ja vaijerinkuori ei ollut ihan paikoillaan. Nostin kahvat ja katsoin, että vaijerin kuori menee pohjaan asti. Ja kas, nyt pystyi taas säätämään ja tehot palasivat. Kuoret ovat jotain ihan perus-Shimanokamaa.
Ja kyllä noillakin pysähtyy, kun on säädöissään.
EDIT: mulla on toisessa fillarissa Shimanon hinnat alkaen hydrot. Ne ovat noita mekaanisia tehokkaammat. Mutta mekaanisillakin pärjää ihan jees.
Itsellä Spyre SLC Forcen kahvoilla Ashiman levyillä ja Niron vaijereilla ja toimii kuin ihmisen mieli. On usea pyörä ollut mekaanisilla, sekä maasto, gravel ja maantie eikä kyllä valittamista tehoissa, säätö tietenkin vaatii kärsivällisyyttä joskus mutta niin kaikkien jarrujen kanssa on.
JagWiren vaijereita ja kuoria käyttänyt pääasiallisesti enkä tosiaan keksi pointtia niiden haukkumiseen.
Pulimonni
04.04.2021, 10.44
Itsellä Spyre SLC Forcen kahvoilla Ashiman levyillä ja Niron vaijereilla ja toimii kuin ihmisen mieli. On usea pyörä ollut mekaanisilla, sekä maasto, gravel ja maantie eikä kyllä valittamista tehoissa, säätö tietenkin vaatii kärsivällisyyttä joskus mutta niin kaikkien jarrujen kanssa on.
JagWiren vaijereita ja kuoria käyttänyt pääasiallisesti enkä tosiaan keksi pointtia niiden haukkumiseen.Jagwireä suosin itsekin, compressionless ja mekaaniset jarrut ovat kuin uudet. Onko muilla valmistajilla compressionless kuoria?
maalinni
04.04.2021, 11.04
Eiköhän kokoonpuristumattomia löydy lähes kaikilta valmistajilta(?)
^Itse en moisista ole ennen kuullutkaan, jos teho vielä paranee niin kuinkahan tehokkaat omista tulisikaan...
Usein levyjarrujen hinkutukseen on syynä snadisti taipunut jarrulevy. Tsekkaa miltä kohta levy ottaa jarrupalaan kiinni ja sitten sitä kohtaa vähän sormilla painamalla taivutat oikeaan suuntaan. Kannattaa myös tarkkailla jarrusatulan liikettä kun ruuvit kiristää säätämisen yhteydessä lopulliseen tiukkuuteen. Aika usein jarrusatulalla on taipumus muutama millin kymmennys kallistua tai siirtyä kiristämisen yhteydessä (vinot vastinpinnat).
Jarrupaloiksi laittaisin EBC:n punaiset, jotka jarruttaa parhaiten. Miinuspuolena sitten nopeahko kuluminen mutta jarrupalat ei paljoa maksa, joten parempi tuntuma ja jarrutusteho on sen muutaman vuosittaisen ylimääräisen euron arvoista.
thinwhiteduke
04.04.2021, 20.49
Kiitokset vastauksista! Kävin vaihdattamassa tuon etutangon uuteen viime kesänä.
Päädyin kokeilemaan miten noiden EBC:n jarrupalojen vaihto vaikuttaa jarrutteluun ja mikäli nämä parantavat fiilistä, lähden varmaan seuraavaksi kokeilemaan vaihtaa kaapeleita jäykempiin. Mikäli homma taas ei toimi, ostan noi Juintechit tai spyrot.
Säädin jarrut tännekin laitettujen ojeiden avulla juuri vielä kertaalleen ja suoristelin jarrulevyä jakarilla, mikä vähän vähensi hinkkausääniä. Jarrutustehoihin jäi edelleen toivomisen varaa. Mutta katsotaan minkälaisen muutoksen uudet palat tuovat tullessaan!
maalinni
04.04.2021, 21.55
Sitten tsekkaisin vielä sen vaijerin pään vaikka joutuukin tankoteipin avaamaan.
Tämä ketjuhan sopii hyvin yleisiinkin jarrujuttuihin. Itselläni kun on taustaa rataprätkien puolelta, niin arvostan oikeasti hyvää jarrutuntumaa ja tehokkaita jarruja.
Seuraava päivitys gravelliin tulee olemaan grx kahvat + hopen nelimäntäiset satulat. Uskon aika vahvasti jarrujen parantuvan. Lisä plussana noissa kehutaan olevan suurempi palautus männissä, eli ehkäpä se kihnutus kurassa ajaessa jää historiaan.
https://www.hopetech.com/products/brakes/road/rx4-flatmount-front-caliper/
Ja näitä saa pinkkeinä.
Jarrulevyt kannattaa myös pitää puhtaana. Itse aina välillä sutaisen santapaperilla jarrulevyn pinnat puhdistuksen yhteydessä mikä tuntuu parantavan jarrutuntumaa ja tehoa.
maalinni
05.04.2021, 09.20
Jarrulevyt kannattaa myös pitää puhtaana. Itse aina välillä sutaisen santapaperilla jarrulevyn pinnat puhdistuksen yhteydessä mikä tuntuu parantavan jarrutuntumaa ja tehoa.
Minä sutasen kerran vuodessa bräkleenillä.
Bräkleeniä myös suosinut, asetoni toimii myös. Jos hiomisen tarve ilmennyt niin uusinut, kulutustavaraa...
Mikä muuten on riittävä jarrutusteho? Takana nyt ei kovin kummoista tehoa tarvitse, että renkaan saa lukkoon. Mutta entäs edessä? Pitääkö rengas saada lukkoon asvaltilla 40kmh vauhdissa?
Tuntuma / käyttömukavuus ja -varmuus sitten vielä päälle. Isoin ketutus mun BB7:ssa on vaijerien jäätyminen talvella. Viime talvena taklasin sen olemalla ajamatta ko. Pyörällä...
Ai niin, pitikin kysyä. Mulla Rivalin kahvat ja Rivalin etu- ja takavaihtaja, jarrut siis BB7). Fillari droppitanko CicliB. Jos haluaisin vaihtaa hydrojarruihin, niin mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan järkevin vaihtoehto? Koko setti mennee vaihtoon?
Ai niin, pitikin kysyä. Mulla Rivalin kahvat ja Rivalin etu- ja takavaihtaja, jarrut siis BB7). Fillari droppitanko CicliB. Jos haluaisin vaihtaa hydrojarruihin, niin mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan järkevin vaihtoehto? Koko setti mennee vaihtoon?
Tuo minun yllä linkittämäni shimanon halppiskahva ei ole ollenkaan niin huono, mitä ensin tuntui. Siihen paksumpaan kokoon tottuu äkkiä. Vaihteet vaihtuvat napakasti. 200e hinta satuloiden kanssa on minusta kyllä jo edullinen.
Jos et vaihda koko koko settiä niin Rivalin hydrauliset tai Force jos rahat riittää... Tietenkin riippuen siitä monelleko vaihteelle nykyiset on...
Jos et vaihda koko koko settiä niin Rivalin hydrauliset tai Force jos rahat riittää... Tietenkin riippuen siitä monelleko vaihteelle nykyiset on...
Wanha 2x10 tämä on. Mietin vaan, että kun on vanhasta kyse ja periaatteessa vaihtajatkin alkavat olemaan tiensä päässä, niin josko sitä koko settiä vaihtamaan.
Tuo minun yllä linkittämäni shimanon halppiskahva ei ole ollenkaan niin huono, mitä ensin tuntui. Siihen paksumpaan kokoon tottuu äkkiä. Vaihteet vaihtuvat napakasti. 200e hinta satuloiden kanssa on minusta kyllä jo edullinen.
Pitääkin tutkia tämä vaihtoehto!
EDIT: Alta 300e vaihtajineen saisi tuon paattoman esittämän setin. No, pakka ja ketjut uupuu, kun omissa varastoissani on vaan 2x10 -tavaraa...
thinwhiteduke
20.04.2021, 22.08
Aluperäiseen ketjuun palaten käärin tänään hihat ja aloin asentelemaan uusia jarrupaloja. Kurkkasin samalla jarrujen sisään ja sieltähän löytyikin potentiaalinen syy ongelmiin. Painemäntään koneistettu kohdistusnipukka oli puoliksi murtunut, minkä vuoksi toinen jarrupala saattoi asettua väärään kulmaan. Lisäksi huomasin, että korotuspala, joka tulee etutangon ja jarrun väliin oli asennettu väärinpäin siten, että samaisen jarrupalan ulos työntyvä varsi jäi kanittamaan tätä vasten ja rajoitti jarrupalan liikettä. En tiedä liekö näillä yhteys, mutta en saanut hinkutusääniä kaikkoamaan vaikka korotuspalan käänsinkin. Lisäksi en tiedä olinko mennyt ryssimään tuon korotuspalan asennuksen itse, vai liekö asialla ollut huoltoukko, joka vaihtoi etuhaarukan viime kesänä. Päätän syyttää huoltoukkoa, ettei yöunet mene.
Seuraavaksi suuntaankin spyrekauppaan ja sitten taas kovaa ajoa kohti kesää! :)
Ostin hiljattain emännälle lahjaksi gravelpyörän, jossa on uudesta lähtien ollut todella tehottomat TRP:n Spyret Shimano Soran kahvoilla ja JagWiren kuorilla ja kaapeleilla. Olen tästä ketjusta katsonut vinkkejä ja nyt kokeiltu seuraavat:
- vaihdettu Shimanon jarrupalat Resin (B01S), levyt putsattu cleanerillä
- säädetty palat mahdollisimman lähelle
- vaijeri säädetty siten, että jarru liikkuu heti, kun vaijeri liikahtaa
- sisäänajettu uudet palat tasaisilla jarrutuksilla
- kahvan liikerata on jarrutuksissa ok tuntuinen
Jarrut ovat mielestäni huomattavasti huonommat, kuin omassa pyörässäni olleet Promaxit, jotka on taannoin korvattu CNC:n kautta ostetuilla Shimano 105 hydraulisilla. Tässä saattaa aika kullata muistoja, mutta en ainakaan pelännyt kotipihan vierestä lasketella mäkeä reilu 40km/h vauhdilla. Näillä Spyren jarruilla ei tulisi mieleenkään kahvoilta ajaa kyseistä kohtaa. Vinkkejä? Jotain outoa tässä on, kun jarrut ovat kuitenkin melko kehutut mekaanisiksi.
Pulimonni
27.04.2021, 17.24
Ostin hiljattain emännälle lahjaksi gravelpyörän, jossa on uudesta lähtien ollut todella tehottomat TRP:n Spyret Shimano Soran kahvoilla ja JagWiren kuorilla ja kaapeleilla. Olen tästä ketjusta katsonut vinkkejä ja nyt kokeiltu seuraavat:
- vaihdettu Shimanon jarrupalat Resin (B01S), levyt putsattu cleanerillä
- säädetty palat mahdollisimman lähelle
- vaijeri säädetty siten, että jarru liikkuu heti, kun vaijeri liikahtaa
- sisäänajettu uudet palat tasaisilla jarrutuksilla
- kahvan liikerata on jarrutuksissa ok tuntuinen
Jarrut ovat mielestäni huomattavasti huonommat, kuin omassa pyörässäni olleet Promaxit, jotka on taannoin korvattu CNC:n kautta ostetuilla Shimano 105 hydraulisilla. Tässä saattaa aika kullata muistoja, mutta en ainakaan pelännyt kotipihan vierestä lasketella mäkeä reilu 40km/h vauhdilla. Näillä Spyren jarruilla ei tulisi mieleenkään kahvoilta ajaa kyseistä kohtaa. Vinkkejä? Jotain outoa tässä on, kun jarrut ovat kuitenkin melko kehutut mekaanisiksi.Mitä Jagwiren kuorissa lukee?
Pulimonni
27.04.2021, 17.28
Edelliseen vielä: pitää siis olla vähintään keb-sl kuoret Jagwireltä, jos haluaa jarrujen toimivan kunnolla.
^HöpöHöpö, jarrujen toiminta on kokonaisuus joten yksi osa ei pilaa systeemiä. Useita vuosia käyttänyt erillaisia JagWiren vaijerisettejä j ayksikään projekti ole niiden takia kussut...
Uusin setti kylläkin löytyy Niro-Glide Turbolta, säästi yli 50g painossa JagWireen verrattuna tehosta tinkimätä...
^^ keb-sl näyttää kuorissa lukevan.
Täytyy huomenna käydä ajamassa lenkki ja yrittää saada paloille lisää sisäänajoa ja tuon jälkeen vielä uudelleen säätöä. Jotain ohjeistusta löysin googlettelemalla, niin täytyy niitä yrittää. Tuntuma on kuminauhamainen, vähän kuin hydraulisilla, joissa on ilmaa järjestelmässä.
Kokeilen tämän mukaan:
Remember that with mechanical disc brakes you get the most power with the caliper arm fully back (i.e. the resting position with no cable installed). The Spyres make it really easy to do this.
Loosen the caliper fixing bolts just enough so that the caliper is freely movable.
Make sure cable is unclamped.
Dial in both left and right pad adjustments equally until the pads are hard against the rotor.
Carefully re-tighten the caliper fixing bolts to spec making sure the caliper doesn't move (it shouldn't because it's clamped on the rotor.)
Loosen the pad adjustments until there is no rub.
Make sure the barrel adjuster is all the way in and re-clamp the cable while pulling it tight (don't move the actuating arm at this point).
Back out barrel adjust to remove any play at the brake lever.
This process will give you the best possible results with the equipment you have because it ensures the caliper is aligned correctly and the arm is all the way back. If your results are still unsatisfactory I'll also suggest better housing. I like Yokozuna and Nokon, but there are other good ones.
KotooTöihin
27.04.2021, 19.34
Mulla on spyre-c jarrut sram apex kahvoilla, eikä ole moitteen sijaa ollut. Ennemminkin väliin tuntuu olevan liikaakin tehoa.
^ joo, eiköhän nuo kuntoon tule oikein säätämällä ja riittävällä sisäänajolla. Promax mielikuvan perusteella mekaanisista löytyy kyllä tehoa ihan riittävästi.
Pulimonni
27.04.2021, 19.42
^HöpöHöpö, jarrujen toiminta on kokonaisuus joten yksi osa ei pilaa systeemiä. Useita vuosia käyttänyt erillaisia JagWiren vaijerisettejä j ayksikään projekti ole niiden takia kussut...
Uusin setti kylläkin löytyy Niro-Glide Turbolta, säästi yli 50g painossa JagWireen verrattuna tehosta tinkimätä...Itellä on ollut myös Jagwiren halvempia kuoria ja olivat sysipaskoja. Samoin olivat Shimanon kuoret, mitä paikallisista kaupoista sai ostettua. Kompressoimaton kuori on ainoa oikea Spyrejen kanssa.
Tein tänään tuon ohjeen mukaisen säädön ja kävin kiertämässä pienen lenkin reilulla jarruttelulla. Nyt tuntui jo paremmalta ja luultavasti kilometrit tuo vielä lisää tehoa. Ero on kuitenkin aika raaka omiin hydraulisiin, mutta nyt ainakin saa takapyörän lukkoon alaotteen puolelta. Kahvoilta jarrutellessa kaipaisi vielä aavistuksen potkua, molempia jarruja hyödyntäen oli jo lähes siedettävällä tasolla.
Jostain ulkomaalaisista foorumeista lueskenteluna oli jotain spekulaatiota, että joillakin kahvoilla Spyret voisi jäädä tehottomiksi. Tiedä sitten näistä, aika näyttänee mille tasolle nämä jäävät.
Ei ole pahaa sanottavaa itselläkään, Spyre SLC ja Force aivan mainio konsepti. Ei todellakaan kaipaa hydraulisia moisessa ajossa.
Itellä on ollut myös Jagwiren halvempia kuoria ja olivat sysipaskoja. Samoin olivat Shimanon kuoret, mitä paikallisista kaupoista sai ostettua. Kompressoimaton kuori on ainoa oikea Spyrejen kanssa.Tämä, TRP muuttui huomattavasti paremmaksi kun vaihdoin nämä kuoret ja vaijerit.
https://www.velobia.fi/yokozuna-compressioless-jarrukuori
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.