PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sesonkiherkut! Ketju sesonkiluontoisten herkkujen makumaailmaan.

Laroute
02.04.2021, 17.37
Näin Pääsiäisenä on hyvä aloittaa ketju, jossa ruoditaan sesonkiherkkuja ja omassa arvoasteikossani mämmi nousee kaikkien muiden pääsiäisruokien yli kirkkaasti. Tuokkosia alkaa ilmestymään jääkaappiin jo viikkoja ennen Pääsiäistä ja mämmi sesonkini jatkuu pitkälle kevääseen.

Itse nautin tuon kaikkien ruokien päällystöön kuuluvan herkun maidon tahi kerman kera. Emäntä saanut kokeilemaan vaniliakastikkeen kanssa, mutta se ei mielestäni sovi, ellei siitä jatka maidolla tai kermalla. Mielestäni em. nesteitä pitää olla annoksessa runsaasti ja ehdottoman kylmänä. Joskus ripautan hieman sokeria mämmin päälle, mutta en aina.

Kun tuo iso herkullinen nokare ruskeaa kultaa on nautittu, niin minun annostelussani pitää lautaselle jäädä vielä runsaasti maitoa. Se kruunaa koko nautinnon, kun kylmän maidon, johon mämmiä hieman sekoittunut, kulauttaa kulhon reunalta kitapurjeen taakse. Siinä velat muuttuu saataviksi, kun tuon nautinnon hetken kokee.

Onko sinulla sesonkiherkkuihin liittyviä mielipiteitä, vinkkejä tai ohjeita ultimaattisen nautinnon buustaamiseksi? Jaa, mukavat tietosi aiheesta tässä ketjussa.

Risto Koivunen
02.04.2021, 22.00
Pasha on kyllä mainiota herkkua, eipä ole tullut aikoihin syötyä. Pitäisi varmaan joskus kokeilla itse tuon tekemistä.

Mitä tulee valmiisiin sesonkiherkkuihin, niin ne tuntuvat saapuvan myyntiin joka vuosi vähän aikaisemmin. Tippaleipiäkin olen nähnyt jo parin viikon ajan ainakin erään kaupan hyllyssä.

MV
02.04.2021, 22.20
^ Joo, sesonkien pituus on liian pitkä, ryyneperejä saa jo ennen joulua. Toisaalta mämmiä on joskus heikosti laskiaisen aikaan vaikka se on nimenomaan paaston ajan ruoka.

Tekisi mieli kokeilla tätä (https://www.browneyedbaker.com/paska-bread-ukrainian-or-polish-easter-bread/) ellei joku tiedä mistä saisi valmista.

Lähikaupassa oli varhaisperunoita...

Laroute
02.04.2021, 22.39
^ Jos äkkiä tekee tuon perinteisen ukrainalaisen pääsiäisleivän nimellä kotivarantojen inventaarion, niin monelta löytyisi sitä valmiina.

tempokisu
03.04.2021, 01.14
Pasha on kyllä mainiota herkkua, eipä ole tullut aikoihin syötyä. Pitäisi varmaan joskus kokeilla itse tuon tekemistä.

Mitä tulee valmiisiin sesonkiherkkuihin, niin ne tuntuvat saapuvan myyntiin joka vuosi vähän aikaisemmin. Tippaleipiäkin olen nähnyt jo parin viikon ajan ainakin erään kaupan hyllyssä.

Niinpä!
Muistan että jossain vaiheessa jätin pasha ( no vitsit, kirjoitin ensin että paska...) -ateriasta sen pullasiivun kokonaan pois. Mutta pääsiäismunia oli kaupassa jo yli kuukausi sitten, tippaleipiä ja simaa on ollut jo kauan tarjolla ( hetken aloin epäilläkin että onko vapun paikka siirretty kun jo nyt...) ja kaikkein pahinta on joulu, se tulee joka vuosi aiemmin ja aiemmin.

Risto Koivunen
03.04.2021, 01.55
ja kaikkein pahinta on joulu, se tulee joka vuosi aiemmin ja aiemmin.

Reilut kymmenen vuotta sitten olin Itävallassa syys-lokakuun vaihteessa, ja ihmettelin kun siellä kauppojen hyllyt notkuivat jouluherkuista jo tuohon aikaan. Mielestäni Suomessa sai tuolloin odottaa ainakin kuukauden verran pidempään, ennen kuin kauppoihin alkoi ilmaantua mitään jouluista.

Mutta vuosien myötä ovat nuo joulutuotteet hiipineet aina vain aikaisemmin kauppoihin täällä pohjoisessa; viime syksyltä muistan kuinka Munkkivuoren S-marketin sesonkihyllyt olivat pullollaan joulusuklaita jo lokakuun toisella viikolla.

Valmiiden tuotteiden lisäksihän mm. erilaisilla kaloilla ja kasviksilla on omat sesonkinsa. Esimerkiksi madetta, tuota mainion makuista mutta hieman pelottavan näköistä kalaa, pyydetään erityisesti kevättalvella, kun taas nahkiaispaistamoissa taitaa olla kiireisintä syyskesästä.

Kampinalle
03.04.2021, 13.13
Vuoden paras sesonkiherkkuhetki on, kun saa ekan kerran siikliä alkukesästä. Voita, silliä ja siikliä, pyhä kolminaisuus koossa.

callahan
03.04.2021, 13.50
Vuoden paras sesonkiherkkuhetki on, kun saa ekan kerran siikliä alkukesästä. Voita, silliä ja siikliä, pyhä kolminaisuus koossa.

Eli peruna ja lajikkeista "siikli", uskon että monelle tuo ei kerro mitään ilman täsmennystä tai googlausta. (vaikkakin perunalajikkeiden nimi mainittu laatikossa tai pussissa miten nyt kukakin ostaa)

Kampinalle
03.04.2021, 14.54
^Hyvä korjaus, suosikit ovat usein liian itsestäänselviä.

OKS
03.04.2021, 17.39
Tekisi mieli kokeilla tätä (https://www.browneyedbaker.com/paska-bread-ukrainian-or-polish-easter-bread/) ellei joku tiedä mistä saisi valmista.

Jos tuota saisi ostaa kaupasta, niin hyvällä omallatunnolla voisi sanoa, että paskan myivät.

Nickname
17.11.2021, 00.27
Glögiä on tullut juotua jo useampi pullo, joulutorttuja tekisi mieli tehdä.

ilmora
17.11.2021, 09.33
Suppikset eli suppilovahverot. Tämä on ollut hyvä sienisyksy.

Yksi ihan parhaimmista pizzoista mitä on tullut tehtyä oli suppispizza ranskankermapohjalla, punasipulilla ja mozzarellalla. Suosittelen!

Concorde
17.11.2021, 10.32
joulutorttuja tekisi mieli tehdä.

Joulutortut ovat silkkaa parhautta :D

marco1
17.11.2021, 10.36
Melkein kaikkia sesonkiherkkuja saa vuoden ympäri nykyään mutta kivempihan se on pitää ne sesonkiin kuuluvina erikoisherkkuina. Joulu ja juhannus erikseen vaikka silliä saattaa olla pöydässä molempina kausina.

Nickname
17.11.2021, 14.05
Joulutortut ovat silkkaa parhautta :D

Kyllä, meinasin sortua kaupassa käydessä mutta en ostanut kuitenkaan vielä taikinalevyjä, sen sijaan ostin porkkana laatikkoa kun oli tullut jo myyntiin

JackOja
17.11.2021, 14.07
...sen sijaan ostin porkkana laatikkoa ...

Offtopic! Porkkanalaatikko ei ole sesonkiherkku vaan sesonkikamaluus.

ruuduntakaa
17.11.2021, 14.11
^Kuten myös sienet. Sienet (https://fi.wikipedia.org/wiki/Sienet) eivät ole ihmisravinnoksi kelpaavaa ainesta.

Laroute
17.11.2021, 14.14
Piparkakut ja Joulutortut maidon kanssa kuuluisivat salaliittoteoria ketjuun. Niillä on tarkoitus huumata kansalainen auvoiseen onnen tilaan ja unohtaa ongelmat. Pari piparilaatikkoa jo syöty, sekä Joulutorttuihin sorruttu jo pari viikkoa sitten.

Nickname
17.11.2021, 14.24
Offtopic! Porkkanalaatikko ei ole sesonkiherkku vaan sesonkikamaluus.

Niin tulee aitä tehtyä muulloinkin kuin vain jouluna

Teemu H
17.11.2021, 16.18
Joulu-IPAa olen juonut, se oli hyvää.

tempokisu
20.11.2021, 01.50
Sesonkiherkkujen kuninkaita ovat - yllätys, nahkiaiset! nämä syksyiset herkut jotka ovat parhaimmillaan vastapaistettuna mutta jos niin ei saa, voi nahkikset paistaa nopeesti pannulla ja on kyllä hyvää :cool:

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/nahkiainen21/nakkila21%20n18d.jpg?img=smaller

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kalajuttuja/kalaruokaa%20enateuno%20nah5.jpg?img=smaller

Risto Koivunen
20.11.2021, 22.19
Suppikset eli suppilovahverot. Tämä on ollut hyvä sienisyksy.

Suppilovahverot ovat kyllä sienien aatelia, mainio maku ja rakenne. Kuivatuista suppilovahveroista saa myös mainion keiton, kun jaksaa liottaa ensin sopivasti (liotusliemi luonnollisesti käytetään keittoon). Noiden poimiminen loppusyksyisestä metsästä paksun sammalikon keskeltä vaatii kyllä tiettyä antaumusta, erityisesti kun eivät yleensä ole koolla pilattuja.

Joulutuotteet näyttävät tulleen tänä vuonna myyntiin jos mahdollista vielä aikaisemmin kuin viime vuonna, ja joulukalentereja näyttää olevan taas mitä moninaisinta sorttia (muutakin kuin karkkia). Itse ostin tällä viikolla puolivahingossa paketin joulumeetwurstia, tosin ainoa jouluun liittyvä siinä taitaa olla joulupukin kuva pakkauksessa (tai sitten se, että valmistuksessa ei ole käytetty poronlihaa).

Risto Koivunen
06.01.2022, 21.04
Eilen näkyi jo paikalliseen kauppaan ilmestyneen parin eri valmistajan runebergintorttuja, vaikka kalenterin mukaan itse päivään on vielä melkein kuukausi. Hyviähän nuo tortut ovat, ja tukevan täyteläisinä sopivat hyvin kylmiin talvipäiviin kuuman juoman kaveriksi.

Laskiainen näyttäisi olevan tänä vuonna helmi- ja maaliskuun vaihteessa, joten sen ja runeberginpäivän väliin jää vähän taukoa valmistautua laskiaispullien syömiseen - tai sitten niiden oikeaoppisesta täyttämisestä kinastelemiseen. Vieläkö moni jaksaa keittää isomman kattilallisen hernekeittoa laskiaiseksi?

OKS
06.01.2022, 22.27
Laskiainen näyttäisi olevan tänä vuonna helmi- ja maaliskuun vaihteessa, joten sen ja runeberginpäivän väliin jää vähän taukoa valmistautua laskiaispullien syömiseen

Paikallisessa Espresso Housessa näytti jo olevan tarjolla jotain laskiaispullan tapaisia leivonnaisia.

Sambolo
06.01.2022, 23.52
Laskiaispullia on juu jo kaupassa, ne kuten monet muutkin sesongin herkut on mun heikkous. Tosin ruuneperit jääny vähemmälle, taino, yks vuos sain 30kpl rasian töistä.. :D Kohta varmaa saa mignoneitakin :p

OKS
12.01.2022, 15.21
Kaksi joulutorttua paistoin juuri iltapäiväkahvin kaveriksi. Myllyn Paras voitaikinalevyistä tulee kyllä hyvät tortut.

https://www.myllynparas.fi/sites/default/files/styles/article_image/public/thumbnails/image/Voitaikina%20500%20g.jpg?itok=Oeb7MxAG

zort
12.01.2022, 17.17
Eilen näkyi jo paikalliseen kauppaan ilmestyneen parin eri valmistajan runebergintorttuja…

2 Runebergiä tuli syötyä jouluaattona. Jostain syystä eivät maistuneet yhtä hyviltä kuin sesonkina. Saattaa johtua siitäkin että oli niin montaa muutakin herkkua mitä ”piti” syödä. Silti tykkäisin jos Runebergin torttuja olisi kahviloissa tarjolla aina silloin kuin haluaisi, vuodenajasta riippumatta. Vaikka ei niitä edes joka viikko tulisi syötyä. Mutta optio olisi kiva.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
12.01.2022, 17.45
Samaa mieltä. Silloin tällöin pitkin vuotta voisin hyvin tehdyn ryydbergerin syödä.

MV
12.01.2022, 17.59
Eka ruuneperi puoliksi kakaran kanssa ketjukahvilassa. Ihan ok mutta melko mitäänsanomaton. Olisi ollut myös paskiaislullia (vähän niin kuin laskiaispulla mutta hillolla) muttei napannut.

stenu
13.01.2022, 16.01
Chjokon (https://fi-fi.facebook.com/chjoko/) laskiaspullamarathon alkaa huomenna.

Nickname
13.01.2022, 23.53
Yhden rommilla kostutetun runebergin tortun söin, ei maistunut oikealle, ehkä johtui siitä että pakettia tarkastellessa selvisi niiden olevan mantelittomia versioita.

JackOja
14.01.2022, 09.03
...mantelittomia versioita.

Väärennös ja kulttuurista omimista. Rikoksena samaa luokkaa kuin hillotäytteinen pulla.

stenu
14.01.2022, 09.29
Oikeastaan suomalaisten laskiaspulla on täytteestä riippumatta ja parhaimmillaankin vain huono kopio ruotsalaisten semlasta.

JackOja
14.01.2022, 09.37
^aivan totta, meidät pitäisikin palauttaa Ruotsin valtakunnan yhteyteen niin moni asia yksinkertaistuisi.

Nickname
14.01.2022, 11.08
Väärennös ja kulttuurista omimista. Rikoksena samaa luokkaa kuin hillotäytteinen pulla.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, pitäisi melkein soittaa iltapäivä lehteen ja aloittaa someraivo. ;)

Laroute
14.01.2022, 13.27
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, pitäisi melkein soittaa iltapäivä lehteen ja aloittaa someraivo. ;)

Koit varmasti lukiessasi tuon viestin, olevasi turvattomassa tilassa. Onneksi viesti ei sentään n-sanaa sisältänyt.

Sambolo
14.01.2022, 18.48
Kyllä pulla pitää olla hillolla ja kermalla! Ei ole montaa ruoka-ainesta mistä en pidä, mut mantelimassa on yks niistä, hirveetä kuraa vaikka ois mitä ympärillä :) en yhtää ihmettele et ne jää kaupan hyllyille mätänemään.

JackOja
14.01.2022, 19.20
Hillopulla voi olla jees tuote joillekin, mutta ei se laskiaispulla ole.

Risto Koivunen
14.01.2022, 20.01
Laskiaisherkkuihin liittyen, tunnustaako kukaan kiskovansa punssia hernekeiton kanssa? Omaan makuuni turhan makea juoma, mutta kylmänä talvipäivänä ulkoliikunnan jälkeen voisi maistua paremmin.

Mantelimassa maistuu itselleni parhaiten tummaan suklaaseen käärittynä. Keski-Euroopassa taitaa olla kohtuullisen suosittua erityisesti talvella, Suomessa näkyy lähinnä Lidlin valikoimissa joulun ja pääsiäisen alla. Hollannissa käsittääkseni erityisen suosittua pyhän Nikolauksen (Sinter Klaas) päivänä eli 5. joulukuuta.

Pääsiäisherkuista ehtinee keskustella enemmän sitten, kun laskiainen on saatu vietettyä ja pullat syötyä. Sitä ennen voi tietysti herkutella vaikkapa mateella tai blineillä.

OKS
14.01.2022, 21.56
Ei ole montaa ruoka-ainesta mistä en pidä, mut mantelimassa on yks niistä

Joskus aikoinaan olin työporukasta ainoa, joka söi laskiaispullan mantelimassalla. Kookos oli toinen joka kelpasi vain minulle. Voisin elää kookoksella ja mantelimassalla. :)

MV
14.01.2022, 22.41
Hillopulla voi olla jees tuote joillekin, mutta ei se laskiaispulla ole.

Just näin. Maailmassa jossa näitä kasvisperäisiä lihan- ja maidonkorvikkeita ei saa markkinoida lihana tai maitona tai Champagnessa (https://en.wikipedia.org/wiki/Champagne,_Switzerland) tehtyä viiniä ei saa kutsua Champagneksi ei pitäisi olla isokaan vaiva kutsua laskiaispulla laskiaispullaksi ja hillopullaa paskiaislullaksi. Tai puskiaislallaksi jos halutaan olla kielioppinatseja.

Jos sitten joku haluaa pullaansa hilloa tai nutellaa tai sinappia tai graavilohta niin se on mulle ihan ok. Siitä ei ole kyse ollenkaan, vain nimestä.

MRe
15.01.2022, 10.33
Laskiaispulla hillolla ja kermavaahdolla. Piste. Lupaan äänestää sote-vaaleissa puoluetta, joka lupaa lisätä tämän perustuslakiin.

Joni Kani
15.01.2022, 10.52
Vegaanillehan nyt on maino aika tehdä keittoja, linssi, parsakaali, tomaatti ja yms. Lämmittää mukavasti ulkoilun jälkeen.

jalkkis
15.01.2022, 10.52
^^ Komps. Aivan sama mitä nimeä tuosta kutsutaan mutta mantelimassaversioon kosken vain aseella uhattua. Jos sittenkään.

Ja mitä väliä mitä Ruåtsissa syödään ja kuka kopioi mitäkin. En minä syö hapansilakkaakaan.

JackOja
15.01.2022, 11.47
Vegaanillehan nyt on maino aika tehdä keittoja, linssi, parsakaali, tomaatti ja yms. Lämmittää mukavasti ulkoilun jälkeen.

Miksi juuri nyt? Miksi pitää olla vegaani?

stenu
15.01.2022, 12.03
Ja mitä väliä mitä Ruåtsissa syödään ja kuka kopioi mitäkin. En minä syö hapansilakkaakaan.

Tottakai sillä on väliä. Jos kopioidaan, niin voitaisiin kopioida edes kunnolla. Ruotsalaisten mantelimassatkin on ihan eri planeetalta.

bici74
15.01.2022, 12.14
Miksi juuri nyt? Miksi pitää olla vegaani?Niinpä, kait vegaanina ololla maailma pelastuu. Sitäpaitsi linssikeittoon kuuluu olennaisena osana chorizo, siinä on vegaanilla ihmettelemistä kun keitossa on myös oikeata ruokaa mukana.

(olen linssikeitton suuri ystävä ja sen teko kuuluu sunnuntairutiineihin näin talvisin)

JackOja
15.01.2022, 12.31
Niinpä, kait vegaanina ololla maailma pelastuu. ..

Niin ja juuri nyt nuo luetellut eineet on ulkomailta lennätettyä kuraa. Hiilipäästöt!
Vihannekset on parhaimmillaan tuoreina kotimaisina.

bici74
15.01.2022, 12.45
Vihannekset on parhaimmillaan tuoreina kotimaisina.

Ja vielä jos omalta kasvimaalta ne saa kaivaa niin avot!

MV
15.01.2022, 13.50
Miksi juuri nyt? Miksi pitää olla vegaani?

Jättämällä eläinperäiset pois ja vähän suunnittelemalla voi ruokalaskusta leikata puolet ja enemmänkin. Säästyneillä rahoilla voi vaikka ostaa fillarin palasia tai sitten juhlapäivänä vähän parempaa lihaa/juustoa.

JackOja
15.01.2022, 13.55
^tarkoitin miksi pitäis olla vegaani syödäkseen noita mainittuja kasviskeittoja? Eikö sekasyöjä saa syödä kasviskeittoja ja muuta kasvisruokaa? Ja pitääkö olla vegaani syödäkseen juuri nyt kasviskeittoja? Itsekin syön niitä ympäri vuoden.

Edit: miksi vegaani ostaisi jouluna lihaa tai juustoa?

MRe
15.01.2022, 14.04
Jättämällä eläinperäiset pois ja vähän suunnittelemalla voi ruokalaskusta leikata puolet ja enemmänkin. Säästyneillä rahoilla voi vaikka ostaa fillarin palasia tai sitten juhlapäivänä vähän parempaa lihaa/juustoa.

Ihan en olisi tuosta säästöstä varma. Siis että siirtymällä kasviksiin ruokalaskun loppusumma putoaa. Liha on suoraan sanoen halpaa sen energiasisältöön suhteutettuna. Liiankin halpaa. Sen sijaan esimerkiksi kala, pl. Norjan kassilohi, on aika hinnakasta.

JackOja
15.01.2022, 15.21
^vähän kade. Mä haluaisin kuulua johonkin ryhmään, mutten ole tietoinen kaikista mahdollisuuksista.

Kerrotko muuten ihmisille tuosta, tietääkö ne sun olevan fleksitaristi. Kun esim. vegaanit ja absolutistit tunnistaa helposti.

MV
15.01.2022, 16.28
^tarkoitin miksi pitäis olla vegaani syödäkseen noita mainittuja kasviskeittoja? ?

Ach so. Ei tarvitse olla vegaani, senkun syö vaan. Hyvää ruokahalua!

Kuulin jossain että jos on vegaani, sitä ei tarvitse mainita jokaisessa lauseessa. Luultavasti urbaanilegenda, vaikea uskoa todeksi.

OKS
15.01.2022, 17.23
Mä haluaisin kuulua johonkin ryhmään, mutten ole tietoinen kaikista mahdollisuuksista.

Onkohan ryhmiin kuulumattomille olemassa oma ryhmänsä?

kauris
15.01.2022, 19.26
Ylempänä mainitusta punssista hernekeiton kaverina. Ei maistu. Punssi siis. Opiskeluaikaan tuli "pakosta" juotua pöytäjuhlissa ja kerran myöhemminkin testannut mutta ei vaan ole hyvää. Olen varma ettei hernekeitto auta asiaa.

Tänään söin vuoden ekan Ruunebergin. Hyvää oli. Aamulla söin ensin puolikkaan kahvin kanssa ja ip toisen puolen jouluglögin kaverina. Jouluherkuista on vielä hieman suklaata ja toinen rasia vihreitä pallosia jäljellä. Näitä tuli aika paljon lahjaksi pelkästään itselleni.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb21924937/p4pb21924937.jpg

marco1
15.01.2022, 19.50
Konjakkisinappi hernekeiton kanssa toki maistuu.

usko juntunen
15.01.2022, 20.11
Joskus aikoinaan olin työporukasta ainoa, joka söi laskiaispullan mantelimassalla. Kookos oli toinen joka kelpasi vain minulle. Voisin elää kookoksella ja mantelimassalla. :)
Minä oon ainut meijän kattilakunnassa joka syö korvapuustit jauhelihamausteella höystettynä.
Huonekalujeni vartijalla tuossa joulun aikohin kaneli ja jauhelihamauste vaihtaneet paikkaansa.
Vähä jo ihmettelin kun hää niin hanakasti kehotteli maistamaan paistoksiaan.
Seuraavaksi oli leipurin vuoro hämmästellä kun pistelin korviksia kaksin käsin naamaan silmät ummesssa -on niin hyvvää ettei sanotuksi saa - säestyksellä.
Sain yksin syyvä kaikki puustit ja pyysin tekkeen myös seuraavan kerran samalla reseptillä :D Eipä oo tehny prkl. Sensijaan oli merkannut maustepurnukat isolla fontilla mustalla tussilla,
sen huomasin tänään kun paistoin 3 pellillistä lindsrömin piffejä.
Kävi jo mielessä tehä pikku källi, mut pelekäsin jotta hää syö kaik pihvit ja jään tiiron osalle :cool:

Risto Koivunen
15.01.2022, 22.51
Jauhelihamausteet olen jättänyt kaupan hyllyyn, kuten muutkin valmiit mausteseokset currya lukuunottamatta, joten en voi tuota Uskon reseptiä kokeilla. Jutun täytyy kuitenkin olla täyttä totta, kun savolainen sen interwebissä kertoo.

Olen kylläkin kuullut eräästä, jos edesmenneestä, ruoanlaittajasta joka kuuleman mukaan porsaankyljyksiä maustaessa laittoi mukaan vähän kaneliakin, ennen uuniin laittamista.

Edellä mainittua hapansilakkaa olen kerran Ruotsissa käydessäni maistanut, enkä oikein innostunut. Tämä tosin tapahtui ulkotilassa helmikuussa. Oikeaoppinen aika surströmmingin nauttimiseen taitaa olla elokuussa - en ole varma maistuuko itse tuote silloin paremmalta, mutta ainakin ulkosalla on lämpimämpää. Sisätiloissa kyseistä tuotetta ei kuulemma kannata käsitellä.

MV
15.01.2022, 23.28
^ kaneli toimii ihan hyvin possun kanssa. Kannattaa käyttää tankoa eikä jauhoa koska jauhon maku voimistuu ajan myötä ja lopulta possu maistuu vain kanelilta. Myös jauhelihalle se sopii samoin edellytyksin.

Vastaavasti kannattaa kokeilla riisipuuroa Madras curryn kanssa.

MRe
16.01.2022, 16.42
Kanelillahan maustetaan ruokia ihan yleisesti itämailla.

kauris
16.01.2022, 17.58
Ostin Iso-Syötteellä vuodenvaihteen tienoilla rinnekahvilasta sesonkiherkkuna minttukaakaon. Maksoi 12 euroa! Pikkasen kohtuutonta mielestäni. Kotona on joskus vuoden päivän sitten jo hankittu minttupullo josta parit minttukaakaot olen väsännyt kotonakin tänä talvena. Vaikka se ei ihan yhtä hyvää ole oboy jauheeseen tehtynä kuin kahvilan tazzaan niin hinta jää aivan toiseksi.

Joni Kani
16.01.2022, 19.05
Miksi juuri nyt? Miksi pitää olla vegaani?Ulkona on kylmä. Kannattaa joskus käydä siellä eikä vaan hakata sisällä päätä seinään. Liha on murha, en syö toisten vanhempia...

JackOja
16.01.2022, 19.57
Ulkona on kylmä. Kannattaa joskus käydä siellä eikä vaan hakata sisällä päätä seinään. ...

?? Useamminhan minä ulkona olen kuin teikämandoliini.

Hippo04
16.01.2022, 21.44
Laskiaspulla hillolla on pyhäin häväistys. Laskiaspullan syöminen "kuivana" on myös totaalisen kammottavaa. Eli mantelimassalla ja kuuman maidon kera.

30 hampainen
16.01.2022, 22.06
En ole koskaan syönyt laskiaispullaa missä ei ole mansikkahilloa, enkä syö.

lis. Olenpas syönyt, vadelmahillolla. Mansikka on mun mielestä kuitenkin parempi.

stenu
21.01.2022, 22.19
Alkoi muuten sitten mämmisesonkikin ihan just nyt.

Tälläviissiin alkusesongista se onkin parhaimmillaan, kun on tuoretta eikä pakastettuna säilöttyä.

kauris
22.01.2022, 17.17
Tuntuu välillä olevan vaikea löytää pakastamatonta. Jääkaappikylmätkin ovat olleet aiemmin pakastettuina.

kauris
22.01.2022, 17.20
Tänään oli Fazerin Runebergin vuoro. Ihan hyvä muttei täydellinen. Tällä kertaa oli vähän kuiva. Ihmeen paljon vaihtelee mielestäni saman valmistajan eri erienkin (ja/tai vuosien) kesken. Tässä oli kuitenkin päivämäärää hyvin jäljellä.

stenu
23.01.2022, 16.16
^^ jep, parasta ennen päiväyksiä pitää vakoilla. Pelkästään se, että on sulana myynnissä, ei kerro koko totuutta.

^ sama fiilis Fazun tämänvuotisista, mutta vasta yhden otannalla S-talon Fazu-kahvilasta. Raja liian kuivan ja liian kostean välillä on kyllä hiuksenhieno… :D

MV
23.01.2022, 17.21
Raja liian kuivan ja liian kostean välillä on kyllä hiuksenhieno… :D

Mitä vaikeaa siinä muka on?
a) jos leivosta nostaessa rasiaan/lautaselle jää sellainen tahmean sokerinen ympyrä, torttu on liian kostea
b) jos ei jää, torttu on liian kuiva.

Edit: kokeiltu fasu (liian imelä) ja paikallisen kahvilan oma (liian arkinen) sekä robert'sin (melko ok). En tosin tiedä tuleeko noi Roopet samalta tehtaalta kuin Fasut.

jalkkis
23.01.2022, 18.18
^ Mites tiedät koskematta ja maistamatta, että tortsa on passelin kuiva/kostea? Ooksää niitä, jonka on pakko räplää kaikki läpi ennen kuin valitset yhden (jos siis itsepalvelu)?

Situm
23.01.2022, 18.26
En ole koskaan syönyt laskiaispullaa missä ei ole mansikkahilloa, enkä syö.

lis. Olenpas syönyt, vadelmahillolla. Mansikka on mun mielestä kuitenkin parempi.

Korjaan, et ole koskaan syönyt laskiaispullaa. Vain hillopullaa.

jalkkis
23.01.2022, 18.42
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Laskiaispulla

Jos tässä on yhtään totuuden perää, niin aidoin laskiaispulla on tavallinen pulla maitolautasessa. Ruåtsalainen manteliversio on sekin muunnos alkuperäisestä.

usko juntunen
23.01.2022, 20.21
Savolaisten herkku ja kansallisruoka mykyrokka. Käytetään myös termiä -tappaiskeitto. Jälkimmäinen juontaa juurensa maatiloilla tapahtuvaan syysteurastukseen.
Possut ja naudat pistettiin "talvehtimaan" suolattuna sammioon. Teurastuksen sivuttuoteena tulleesta verestä leivottiin mykyjä.
Ruhon(t) kaikki osaset otettiin hyötykäytöön. Onko tämä lie sitä viherpiperrystä :)

https://www.youtube.com/watch?v=75zK7eSZSjM

Moinen soppa saattaa ja -on jäänyt ihan todistetusti syömäti muutamaltakin ei-savolaiselta ;)
Meijän kattilakunnassa perinne elää ja on muuten hyvvää ja tolokkua evästä. Lämmitettynä eikun paranee. Nam.
Paikallisesta kauppahallista saa ehtaa mykyrokkaa ja vieläpä perinteeseen kuluvalla ohrarieskalla höystettynä.

https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x46839dfed7bbc3f7%3A0xc96b9bddf3b6258c!3 m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com %2Fp%2FAF1QipOyQLXHeWRHKobZyY269zx-App_tm4niaCKcrW2%3Dw260-h175-n-k-no!5sv%C3%A4is%C3%A4sen%20kotiliha%20mykyrokka%20-%20Google-haku!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipODEPikb71OLPrdjKz1aBBEY2zrd v7MBVIAQSuy&hl=fi#

kauris
23.01.2022, 21.30
^ Mites tiedät koskematta ja maistamatta, että tortsa on passelin kuiva/kostea? Ooksää niitä, jonka on pakko räplää kaikki läpi ennen kuin valitset yhden (jos siis itsepalvelu)?

Et tainnut hoksata MV:n vitsiä? Toinen kostea, toinen kuiva eli tietäminen mahdotonta.

Tai sitten mä en tajunnut, että tämäkin vastausviestisi oli :)

JackOja
24.01.2022, 18.50
Salosen ruuneperit vedettiin äsken. Täydellinen kosteus. Viikonloppuna Rostenin leipomon tuotosta ja herkkua oli nekin. Turussa osataan nömä hommat.

Risto Koivunen
25.01.2022, 00.23
Savolaisten herkku ja kansallisruoka mykyrokka. Käytetään myös termiä -tappaiskeitto. Jälkimmäinen juontaa juurensa maatiloilla tapahtuvaan syysteurastukseen.
Possut ja naudat pistettiin "talvehtimaan" suolattuna sammioon. Teurastuksen sivuttuoteena tulleesta verestä leivottiin mykyjä.
Ruhon(t) kaikki osaset otettiin hyötykäytöön.

Noihin omavaraistalouden aikoihin syysteurastuksen jälkeen päästiin myös herkuttelemaan sisäelimillä, jotka säilyivät lihoja huonommin ja tuli siten käyttää nopeammin. Esimerkiksi Hämeessä päin maksalaatikko oli aikanaan harvinainen herkku, jota tarjottiin loppuvuodesta pitopöydässä.

(Söin muuten tänään kaupan maksalaatikkoa, ilman rusinoita. Parasta maksalaatikkoa olen kuitenkin syönyt aikanaan armeijassa - erityisesti maastossa se oli oikein maukasta ja helposti syötävää.)

Tolkun mies
25.01.2022, 08.26
Salosen ruuneperit vedettiin äsken. Täydellinen kosteus. Viikonloppuna Rostenin leipomon tuotosta ja herkkua oli nekin. Turussa osataan nömä hommat.

Salonen ja Rosten ovat varmat valinnat. Laitilan Leipä on tunnettu mehevistä kääretortuistaan, mutta heidän Runeberg on kuivakka ja nihkeä. Plussat kuitenkin heille suurimmasta hillosilmästä mitä koskaan tullut vastaan.

Sambolo
25.01.2022, 11.41
Noihin omavaraistalouden aikoihin syysteurastuksen jälkeen päästiin myös herkuttelemaan sisäelimillä, jotka säilyivät lihoja huonommin ja tuli siten käyttää nopeammin. Esimerkiksi Hämeessä päin maksalaatikko oli aikanaan harvinainen herkku, jota tarjottiin loppuvuodesta pitopöydässä.

(Söin muuten tänään kaupan maksalaatikkoa, ilman rusinoita. Parasta maksalaatikkoa olen kuitenkin syönyt aikanaan armeijassa - erityisesti maastossa se oli oikein maukasta ja helposti syötävää.)

Ei se kyllä ole maksalaatikko jos ei rusinoita ole.

Sambolo
25.01.2022, 11.43
Salonen ja Rosten ovat varmat valinnat. Laitilan Leipä on tunnettu mehevistä kääretortuistaan, mutta heidän Runeberg on kuivakka ja nihkeä. Plussat kuitenkin heille suurimmasta hillosilmästä mitä koskaan tullut vastaan.

Ainakin Rostenin laskiaispulla yks huonnoimmista, mut tulee ostettua kun joko ainoa tai halvin. Sinuhella jo paaaljon maukkaampi, siinä hyvä hinta/laatu suhde, tosi teollinen tuo Rostenin, jäi siksi myös heidän ruuneperi maistamatta.

MV
02.02.2022, 14.47
Vielä sunnuntaihin aikaa nauttia ruunareista. Tässä ohjeet:
http://kasperstromman.com/2022/02/02/kasperin-kymmenen-ruunariteesia/

Fasun pätkislaskiainen on kamalinta mitä olen syönyt sitten korealaisen sisälmyspadan.

kauris
02.02.2022, 16.47
Itse asiassa olin tänään just aikeissa leipoa ruunereita. Siksi mulla sitä punssiakin muuten oli tuolla kaapissa kun viime vuonna leivoin. Tällä kertaa koitan laittaa osaan konjakkia ja osaan rommia. Punssi ei sopinut. Karvasmanteliöljyä myös vielä vähemmän kuin viimeksi. Mä olin katsonut tätä
https://www.valio.fi/reseptit/runebergin-torttu-2/
ja tätä reseptiä:
https://www.martat.fi/reseptit/runebergin-tortut/

runebergintorttuvuokaa mulla ei ole joudun siis valitettavasti tekemään muffinssivuokaan (sellainen metallinen jossa koloja mutta ei aivan suorareunaisia). Ihan kohtalaisen näköisiä tuli viime vuonna ensi yrittämällä. Maku punssin kanssa tai jostain muusta syystä ei kyllä ollut kaupan parhaimpien veroinen.

stenu
03.02.2022, 12.28
^ Eiks pahin tapa haukkua kotileipuria olekaan sanoa, että ”tämä on melkein yhtä hyvää kuin kaupasta ostettu..”? :)

Söin eilen kaksi Rostenia (lähi-Alepassa ei ole muuta), koska piti tehdä empiiristä tutkimusta, että maistuuko ne paremmalle huoneenlämpöisinä vai jääkaappikylminä. Molemmissa on puolensa, mutta mä preferoin kylmänä syömistä. Koostumus ja suutuntuma on parempi niin ja makeus ylikorostuu vähän vähemmän.

kauris
03.02.2022, 14.23
Lapsi sanoo aina välillä kotiruuasta, että on kyllä aika hyvää, melkein yhtä hyvää kuin päiväkodissa. Tai niin kuin sanoi just toissapäivänä: "hyvää makaronilaatikkoa, melkein yhtä hyvää kuin se kaupan laatikko".

Runebergin tortuista tuli nyt parempia kuin viime vuonna. Vähän vaaleampaa se taikina omatekemässä kuin kaupan tummemman ruskea. Maistoin vasta yhden ja luultavasti se oli rommilla kostutettu. Pitää tänään ottaa lisäotantaa ja etsiä erikseen konjakit ja rommit.

Edit. Nyt on päälikoristeetkin väkerretty.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb22018833/p4pb22018833.jpg

Sambolo
04.02.2022, 12.48
Elosen ruuneperi iha jeppis, hilloa kivasti ja sopivan märkyli, sekä ennen kaikkea halvin :D
https://i.imgur.com/WEi4mb8.jpg

JackOja
04.02.2022, 12.56
^matalan näköinen torttu :(

Jonkun ihmeen artefaktisumun sun kamera tekee tuohon mukin yläreunaan, hassua.

Äsken rannan lounasravintolassa kehtasin ottaa kaksi kun olivat tuotakin matalampia. Oikein hyviä joskin yläreuna oli kuivahko, selvästi paikan päällä tehtyjä..

Sambolo
04.02.2022, 13.01
Mataluus oli plussaa, pysty syömään silleen et sai joka haukulle vähä hilloa :D Sumu tuli varmaa puhelimen softan tekemästä feikki bokeh:sta :D

JackOja
04.02.2022, 13.03
...joka haukulle vähä hilloa :D...

Haukulle? Syötsä Ruunarin haukkaamalla? Kuka muu syö?

Itse en ole tullut edes ajatelleeksi, että niinkin voisi yrittää.

marco1
04.02.2022, 13.20
Ruokalautasen kokoinen Runeberg-versio leipomosta ei ollut niin hyvä kuin 6kpl mini-Runeja marketista.

kauris
04.02.2022, 13.50
Haukulle? Syötsä Ruunarin haukkaamalla? Kuka muu syö?

Itse en ole tullut edes ajatelleeksi, että niinkin voisi yrittää.

Tarkoitti varmaan sitä, että sitä pinnalla olevaa hilloa annostelee aavistuksen jokaiselle lusikalliselle. Jos torttu on matala, hilloa riittää paremmin jokaiselle suupalalle. Niin minäkin suunnilleen teen. Eli en syö hilloa päältä kerralla vaan annostelen pitkin torttua. Ei toki joka palalle tule yhtään.

Jos haukkaamalla tarkoitettiin käsin syömistä tyyliin hampurilainen niin en tee niin. Pyrin aina syömään pienellä lusikalla.

JackOja
04.02.2022, 13.57
^ok. Itse en pidä hirvittävän tärkeänä hillon annostelua joka suulliselle, mutta ei haittaakaan jos niin tapahtuu. Ymmärrän toki tarpeen.

Nyt on hyvä torttutilanne: iltapäiväkahville oli jo hankittuna arrakki-Rostenit eilisellä kauppareissulla ja äsken kun hain auton marketilta latauksesta ostin vielä varatortuiksi Kanniston tekeleet. Ne jäänee viikonlopuksi kuitenkin, kolme Ruunaria päivässä riittää hyvin.

taski63
04.02.2022, 15.25
Täällä on oma tekniikka noille korkeille ruunareille: haarukalla ensin huolella poikki puolivälistä, syöntijärjestys alaosa - yläosa. Rostenit on kieltämättä hyviä.

p bonk
04.02.2022, 15.57
Ääni Lidlin DeLuxe Runebergin tortulle. Hillosydän eli oikeaoppisesti hilloa ei ole vain pinnalla. Kotimaisen leipomon tuote.

Pakastuksesta: ammattilaisten mukaan on kaksi leipomotuotetta, jotka eivät kärsi pakastamisesta ja jotka kaikki käytännössä tehdään pakasteen kautta valmistuspiikin tasaamiseksi: Runebergin torttu ja mämmi.

zort
04.02.2022, 16.27
Se on vedettävä kotiinpäin ruuneperiasiassakin: Kyllä Sinuhen on paras. Varsinkin Sinuhen akvaariokuppilassa syötynä. Vaikka kaikki mulle toki kelpaa, niin huonoa ei oo vielä tullu vastaan.
Ruuneperin tortulle olis olemassa ihan oma topiccinsakin.

zort
04.02.2022, 17.41
Eipä ole tullut Viipurilaista maistettua mutta uskon että on hyvää kun on niiden muita tekeleitä tullut hotkittua. Just nyt tuli syötyä Kahvila Karirannan ruuneperi mikä oli myös erinomainen niinkuin arvata saattoikin. Nam. Niitä ei taida saadakaan kuin paikan päällä.

https://www.kariranta.fi

Nickname
04.02.2022, 17.45
Ai Runebergin torttu kuuluis syödä lusikalla tai haarukalla? käsin ja haukulla ollaan menty tähän asti, miksi tehdä turhaa tiskiä likaamalla lautanen ja aterin.
Tänään meni 2kpl ja kuukauden sisään yhteensä jo toistakymmentä :D on ne hyviä.

Sambolo
04.02.2022, 21.01
Täällä kans elukka joka syö kyllä käsin, oon äärimmäisen huono muutenkin käyttämään ruokailuvälineitä.

JackOja
05.02.2022, 14.03
Kanniston Ruunari 100/100! Täydellinen kosteus, selvä rommin maku ja kardemummaa!

Risto Koivunen
05.02.2022, 21.11
Tänään taisivat tarttua omalta kohdalta matkaan 2020-luvun ensimmäiset runebergintortut, edellisinä kahtena vuotena jääneet syystä tai toisesta väliin. Muistaakseni aikaisemmin olen aina syönyt kyseiset tortut pienellä lusikalla, mutta nyt kokeilin vaihtelun vuoksi haarukkaa, ja sillä syöminen osoittautui yllättävän käteväksi. Tuote oli myös hyvin kostutettu, ja siten helppo saada paloja irtoamaan - omaan suuhun kyllä kelpaisivat vähän kuivemmatkin versiot, kunhan saa nauttia kuuman juoman kera.

Runebergintorttujen ja laskiaispullien lisäksi kaupassa näkyi olevan jo tarjolla hyvä valikoima mämmejä, vaikka pääsiäiseen näyttäisi olevan vielä yli kaksi kuukautta aikaa. Sen sijaan yhtään ystävänpäiväleivosta ei osunut silmiin.

stenu
09.02.2022, 18.17
Maanantain lenkillä sesongin viimeinen runeberg Halmella ja piti ottaa myös laskiaispulla, kun oli sen verta raskas loskalenkki. Molemmat hyviä, vähän kotikutoisemman oloisia ja makuisia kuin isompien leipomoiden tuotteet.

Tänään aamulenkillä onnellisten saarella vieraillessa Teemu Auran Cafe Puhurissa laskiaispulla. Ihan ok, mutta ei pärjännyt Halmen pullalle.

Nyt oli lähikauppaankin tullut palastamatonta Hovi Ruoka mämmiä, sitä imellettyä, sokeroimatonta versiota toki, koska paras.

Sambolo
09.02.2022, 23.19
Rostenin ryyneperiä sai 99 sentin hintaan niin kokeilin, söin jopa lusikalla! Oli se parempaa kuin saman merkin laskiaispulla, joka maistuu leivältä jossai tunkkaisen makuinen hillo ja jotain etäisesti kermaa muistuttavaa ainesta.

Laroute
10.02.2022, 08.21
Eilen tuli syötyä kauden ensimmäinen "laskiaispulla" ja siinä hypättiin arveluttavalle tasolle, sillä kermavaahto oli suklaaminttu kermavaahtoa. Koska sitä tarjottiin laskiaispullana, niin kokemus oli hyvin radikaali ja jätin santsikierroksen väliin.

kauris
10.02.2022, 11.18
Rostenin ryyneperiä sai 99 sentin hintaan niin kokeilin, söin jopa lusikalla! Oli se parempaa kuin saman merkin laskiaispulla, joka maistuu leivältä jossai tunkkaisen makuinen hillo ja jotain etäisesti kermaa muistuttavaa ainesta.

Hyvä! Pöytätavoista ja edukkaasta ostoksesta ;)

Mä testasin pakastaa yhden omatekoisista heti tuoreeltaan. Jonkun päivän päästä voisin sulatella ja testata pitääkö paikkaansa ettei pakastaminen yhtään huononna näiden herkkujen osalta lopputulosta.

Mutta eiköhän se laskiaiskauteen ole nyt muutoin siirryttävä. Itse olen kermavaahto ja hillo miehiä. Mansikka parempi kuin vadelma.
Munkeissa muuten suosikkini on taas omena ja kakkosena vadelma.

JackOja
10.02.2022, 11.43
Maanantaina vedin Salosen laskiaispullan. Jotenkin oli höttöinen ilmava pulla ja kermavaahto teollisen makuinen. Ei tosin ollut aivan tuorein mahdollinen kun pep oli heti seuraava päivä.

Nickname
10.02.2022, 21.39
Tänään kahvin kanssa Fatzerin mantelimassa laskiaispulla, ei nyt mitenkään huono mutta onhan ne aina vähän teollisen makusia nämä tehdas tuotetut.

JackOja
12.02.2022, 17.46
Tänään kauden huipputulos laskiaispullan suhteen. Vanhakylän kartanon kahvilan pulla 100/100.

https://i.postimg.cc/28tZP7QL/IMG-20220212-112246936-HDR.jpg

stenu
12.02.2022, 18.41
^ Kyseisen kahvittelukeitaan nettisivut ja google sanoo, että ”suljettu pysyvästi”??

2 x 500 g mämmiä jo tällä viikolla ja just hain lähikaupasta 2 x 500 g lisää :)

JackOja
12.02.2022, 18.54
^ Kyseisen kahvittelukeitaan nettisivut ja google sanoo, että ”suljettu pysyvästi”??

Höh, ei mun Google. Puhutaankohan me samasta paikasta?

stenu
12.02.2022, 18.59
Juu, mutta korjaus edelliseen - google maps: https://www.google.fi/maps/search/vanhankylän+kartano/@60.4559563,25.0585613,16.3z?hl=fi-fi

JackOja
12.02.2022, 21.39
Juu, mutta korjaus edelliseen - google maps: https://www.google.fi/maps/search/vanhankylän+kartano/@60.4559563,25.0585613,16.3z?hl=fi-fi

Joo Maps nimenomaan, mulla ihan eri tiedot. Mystillistä.

Ja siis erittäin avoinna oli.

EDIT: selvennys; jos mä avaan tuon sun linkin niin tiedot ovat kuten sanoinkin. Kun menen "omin päin" Mapsiin niin:

https://pic.useful.fi/VVn_fonVi.jpg

Jospa Mapsin tekoäly päättelee, että olet syönyt tarpeeksi pullaa ja siksi näyttää sulle valikoidut kahvilat suljetuiksi?

Sambolo
14.02.2022, 02.08
Kaupan pullista annan parhaan arvosanan fazerin leipomon laskiaispullalle. En siis tarkota niitä fasun einespullia, vaan vähän fiinimpiä. Hinta/laatuna valitsisin sinuhen.
https://i.imgur.com/MBZ12VC.jpg

JackOja
14.02.2022, 09.16
Kaupan pullista annan parhaan arvosanan fazerin leipomon laskiaispullalle. En siis tarkota niitä fasun einespullia, vaan vähän fiinimpiä.

Joo... ne on varmaankin Gateaun tekemiä. Fazer osti Keisarin Leipomon lisätäkseen artesaaniosaamistaan ja muutti myyntipisteiden nimen Gateauksi. Niistä saa namipullia kyllä!

kauris
14.02.2022, 13.52
Eilen tehtiin itse.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb22072078/p4pb22072078.jpg

stenu
25.02.2022, 21.23
Tänään ihan aito Semla. Ai hitto, että oli kyllä hyvää.

Sambolo
25.02.2022, 21.36
Pääsiäinen korkattu mignonilla. Ei nääkään kyllä ole entisellään.

tinke77
25.02.2022, 21.37
^ kuinka niin ?

Sambolo
25.02.2022, 22.02
Voi toki olla et maku muuttuu ajan myötä, mun mielestä ei enää niin maukkaita, vähä sama kuin wienernougateissa, missä rasva vaihdettu. Myös tuntuu, että koko pienenee vuosi vuodelta, kohta viiriäisen munina :)

tinke77
25.02.2022, 22.05
Okei, jäi vaan kiinnostamaan, kun osuu melko lähelle [emoji16].

kauris
25.02.2022, 22.47
Voi toki olla et maku muuttuu ajan myötä, mun mielestä ei enää niin maukkaita, vähä sama kuin wienernougateissa, missä rasva vaihdettu. Myös tuntuu, että koko pienenee vuosi vuodelta, kohta viiriäisen munina :)

Onkohan tuosta mignonin koosta muuten jotain faktaa. Pieniän nimittäin ovat. Ja muistan, että kaveri ei pystynyt yllytettynä syömään viittä mignonia putkeen (n. 25 vuotta sitten) mutta epäilen, että itse pystyisin nykyisen kokoisia helposti.

Laroute
25.02.2022, 22.49
Nyt taitaa ylläpidon sesonkiherkkuna olla blinit ja kaviaari.

MV
25.02.2022, 23.00
^ Kävin viime lauantaina vetämässä kauden pakolliset blinit mädillä ja lohella. Oli hyvää, taikinassa oli Portteria, toi siihen mukavasti makeutta ja syvyyttä. Tuolla sotaa käyvässä naapurimaassa blinit on lettuja ja oladyit näitä paksuja pannareita.

Sambolo
26.02.2022, 08.08
Okei, jäi vaan kiinnostamaan, kun osuu melko lähelle [emoji16].
Mutta siis, mun mielestä muuttunu jo vuosia sit. Hyviä kyllä edelleen, mut ei enää niin hyviä, että olisi semmosta pakottavaa tarvetta ostaa, niin kuin joskus ennen :D

stenu
26.02.2022, 09.15
Myös tuntuu, että koko pienenee vuosi vuodelta, kohta viiriäisen munina :)

Sanomatalon fasukahvilassa oli viime pääsiäisenä jotain sellaisia special edition (handmade?) Mignoneita, joihin oli valittu mahdollisimman isoja munia.

OKS
01.03.2022, 11.57
Tänään näyttää olevan Kansainvälinen Pannukakkupäivä. :seko:

https://www.pancakeday.net/

Sambolo
01.03.2022, 22.19
Eikös jossain uutisoitu että rasva palautetaan takaisin kaakaovoiksi?

Tutkin tuoteselostetta ja vaikutti originaalilta. Ehkä kuvittelin, että huonolla rasvalla ja pahaa koska nyt oli ehkä parempi :D

Risto Koivunen
17.03.2022, 20.20
Kaupassa osuivat tänään silmään vuoden ensimmäiset tippaleivät. Kalenterin mukaankin vappuun on aikaa enää vähän yli kuusi viikkoa.

Itselleni eivät tippaleivät kauheasti enää maistu, johtuisikohan rasvan määrästä. Mutta onhan noissa ruokalajina vähän sellaista samanlaista wanhan ajan charmia kuin esimerkiksi runebergintortuissa.

tempokisu
17.03.2022, 22.11
^ simaa on ollut tarjolla jo pitemmän aikaa...viime vappuna oli "juhannussimaa" :D jos tulee tarjolle niin taidan ostaa...

usko juntunen
01.04.2022, 20.10
Se on kuulkaas kohta pääsiäinen ja mämmin aika.
Mämmiin EI laiteta kevytmaitoa -rasvattomasta pumattakaan. Täysmaito tai mieluiten kerma. Kenttäoloissa kevytkerma menee rimaa hipoen.
Myös tämän pääsiäisherkun nautinta ympäristöön on syytä paneutua. Mämmi nautitaan mieluiten terasilla auringolaskun aikoihin. Kyllä jämpti on niin.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLX3w9dLQWLKiUR_m2ea1T46LizN8uE1DPaHePP3KG5hBRTwS V-xvhYdHcilWKQ9q5PvVvSuCCitB2B50RBOzkd_v6957Doj30ioY P36OH-BDQPuZqjYy3N3b658QcOBYxHez4_6XO0vy-_Xjpna7GiK1A=w1328-h747-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVsOXX9Y95qBqkQr45T47hjO4CGfMVhgW2Tj7Km_wIVgAU7k DomzDE8hh3oA8NdoItw_kp2qEbeYjqf9aEAHWdHSH40M5cuhYs ZTmLYg73kQS1-mCEd3zrNwGeRQR2P0Mj534o4nKWVjX77bFPeg-V75A=w1328-h747-no?authuser=0

Laroute
01.04.2022, 21.55
Juuri nautittu tuokkosellinen ihanaa mämmiä kerman kanssa. Sokeria tietenkään unohtamatta. Saldo tälle päivälle on puolitoista mämmi tuokkosta ja n. puolilitraa kermaa.

Hartsa69
01.04.2022, 22.17
Mämmi on kyllä hyvää. Miedon rovemääriin ei kyllä pääse. Poikkeuksena edellä kirjoittaneisiin miulla menee kevytmaitokin, rasvatonkin.

kauris
01.04.2022, 22.44
Minäkin laitan hieman sokeria. Kuohukerman lisäksi. Mämmien makeuksissa on toisaalta eroa. Tää millä tän kauden aloitin tuntuu selvästi vähemmän makealta. Se keltainen tuokkonen. En muista nyt nimeä. Ei kyllä ole mun suosikkini mämmeistä tämä.

Minä myös syön mämmin lasten korkeareunaisesta muumi-lautasesta. Saa enemmän kermaa :)
Sama jos ottaa omenapiirakkaa ja pitää saada kunnolla vaniljakastiketta.

Laroute
02.04.2022, 08.03
Sanovat jotkut että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Olen eri mieltä. Esimerkiksi on tyhmää kysyä miksi laitat sokeria mämmiin kun se on muutenkin makeaa. Tyhmään kysymykseen viisas vastaus: sokeri rapisee mukavasti suussa ja hampaissa kun mämmiä nauttii.

Aivan oikein. Sokerin rapina purukalustossa. Tästä syystä käytän sitä isorakeista sokeria mämmin kanssa. Tuon yhdistelmän johdosta tunnen olevani mämmin kanssa lähellä paratiisia.

kauris
02.04.2022, 09.42
Rapinatunne oli erityisen läsnä lapsena, kun laitoin viiliin sokeria aina niin paljon kuin viilipurkin reunat vain antoivat myöten. Reilun sentin kerros siis. Laitoin myös Kellogs frosties sokerihuurrettuihin muroihin lisää sokeria. Nykyään niitä muroja ei pysty edes syömään.
Nykyään rapinaa koen muuten edelleen, kun syön puolukkapuuroa. Siihen ripottelen sen verran sokeria, että taitaa vähän rapistakin :)

usko juntunen
02.04.2022, 10.56
Kerman ohella vaniljajäätelö mämmin kyytipoikana ei oo ollenkaan paha.

usko juntunen
03.04.2022, 16.13
Juha Mieto haastettu mämminsyöntikisaan.
Kylläkin maksumuurin takana, mutta asia selvinnee tuostakin.

"Hiihtolegenda on vastannut myöntävästi haasteeseen. Kilpailu pidetään 21. huhtikuuta Kiuruveden torilla järjestettävässä Suomen suurin torjkokkous -tapahtumassa."

https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/4537337

kauris
17.04.2022, 16.59
Ei ole tullut koskaan tehtyä. Veikkaan että aika harvinaista.

Mkone
17.04.2022, 22.27
Sen verran on suvussa verta idästä että pääsiäiseen kuuluu pashan teko. Ja tietysti omatekemä mämmi, kun saa tuohon tuntumaa niin ei kaupan mämmiin ole paluuta.

fob
18.04.2022, 09.45
Mämmiä kokeilin kerman, mansikoiden ja mangon kanssa. Ei paha. Mutta vuohenjuuston aromit peittyvät seuraavassa kokeilussa täysin mämmin maun alle.

kauris
18.04.2022, 10.54
Mulla on 2 tuokkosta vielä jääkaapissa, kun viikonloppuna oli niin paljon muuta herkkua koko ajan syötävänä.

jalkkis
18.04.2022, 13.27
Vetäisin juuri pääsiäisen ekan ja vikan Mignonin. On se hyvä tuo Mignon, kun eilen nautiskelin Lindtin pääsiäsipupun, niin suomi-tyyppiseen suola/rasva-arvostusmakuaistikokemukseen tosi makeaa ja ällöttävää.

Haha, meillä nappulat jätti Mignonit syömättä mutta hotkaisivat noi Lidlin 150gr (?) puput.

Mulle riittää yksi Mignon per vuosi. Nyt tuli syötyä kaksi ja se toinen oli liikaa vaikka se tuli nautittua seuraavana päivänä.

kauris
18.04.2022, 15.21
Itse ostin Moponetin(!) tarjouksesta mignoneita 5 kpl ja yks on jäljellä. Aloitin vetämällä heti kaksi putkeen. Ovat niin pieniä nykyään.

OKS
18.04.2022, 19.52
Pääsiäismunatestissä vahvistui se, mikä on tavallaan ollut jo tiedossa eli olen tavallinen minimuna. :p

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06a12d51-f937-4b30-9648-1d1df06ece2b

tempokisu
18.04.2022, 20.14
^ minä olenkin elegantti mignon :D olen kyllä elegantin vastakohta ja vasta tässä opetellaan nauttimaan kivoista asiosita ja hyvästä ruoasta...

Kuulut todennäköisesti itsekin joukkoon, joka arvostaa yleisesti tyyliä ja laatua enemmän kuin turhaa krääsää. Olet todennäköisesti luonteeltasi kypsä ja osaat nautiskella. Toivottavasti et ota elämää ja itseäsi kuitenkaan liian vakavasti!

Risto Koivunen
22.04.2022, 21.04
Mignonit ja muut pääsiäismunat olen onnistunut välttämään. Nyt niitä tosin näkyisi vielä olevan kaupan hyllyillä paikoitellen 50 % alennuksessa.

Tippaleipiä on ollut jo tovin verran hyllyissä, mutta pian ilmaantunee vielä lisää.

kauris
22.04.2022, 23.04
Söin ennen pääsiäistä hieman muiden avustuksella 2 rasiaa mämmiä. Pääsiäiseksi ostetut 2 uutta ovat syömättä. Oli pääsiäisenä niin paljon kaikkea muuta ja nytkään ei tee vielä mieli.
Mignoneita on 1 jäljellä. Taidankin käydä syömässä iltapalaksi.

Sambolo
29.04.2022, 13.12
Tuoreita munkkeja pitää koittaa sunnuntaina vielä saada.
https://i.imgur.com/yNdQiIW.jpg

kauris
29.04.2022, 13.34
Mä väsäsin ekaa kertaa itse tippaleipiä. Sima toki myös valmis.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb22483759/p4pb22483759.jpg

kauris
29.04.2022, 15.14
En olen ihan varma onko donitsi vähän eri kuin suomalainen munkkirinkilä. Itse pidän perinteisenä vappuherkkuna näitä perinteisiä, pullataikinaan tehtyjä (tietääkseni), rasvassa uppopaistettuja ja sokerilla kuorutettuja munkkeja. Rouva niitä meillä aina vapuksi ja juhannukseksi tekee. Ensimmäinen (ensimmäiset kaksi) tuoreeltaan lämpiminä ovat kyllä jotain uskomatonta. Ei ne seuraavana päivänä enää maistu.

OKS
29.04.2022, 19.07
... miksi donitsi on monikko, kuten muffinssi.

En saa noista monikkoa mitenkään. :seko:

usko juntunen
29.04.2022, 20.40
En olen ihan varma onko donitsi vähän eri kuin suomalainen munkkirinkilä. Itse pidän perinteisenä vappuherkkuna näitä perinteisiä, pullataikinaan tehtyjä (tietääkseni), rasvassa uppopaistettuja ja sokerilla kuorutettuja munkkeja. Rouva niitä meillä aina vapuksi ja juhannukseksi tekee. Ensimmäinen (ensimmäiset kaksi) tuoreeltaan lämpiminä ovat kyllä jotain uskomatonta. Ei ne seuraavana päivänä enää maistu.
Jossei maistu seuraavana päivänä niin kyllä syöjiä riittää. Hyvin kelepas vaik ei kotona paistettu vaan ihan kaupan joku halpis donitsi.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLWP8KTXyNamYGlxjABd35T7TOm4UkRokGOMM9pt9-Me2nxs6WG4CRNrN7Rw2KVzLUJGpDrU8PF4hf7EVpdhQ8c1sbZl Bjex0ioyz9hX8UKH9RGeD70KyCAUTSf5BmBdsWm42bmPOqt_HU fklXU4fVxF_Q=s748-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVi2tI4CCqnChQNyLoTEy9gTqqdbAPnaaatgjQ0_YbUOx_FY 4Z1ymQ0PRZsTeTpXqMkRtsiv3qjg296-zaoc8Va3pJPBe_WW6KLcbSxpHuN__uFq4iM9b15e1j5UKZhsUS CIXaLiO17C853Tp6lAuAdiw=s748-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVrfCt40-FmnVmyFgnsWnltgZ5RgsGRpJ1Ekisv-0MPwH_Q2_YkTKGQ-edqmzn7FO6F5QjA8BwmgAv_auf86mdQe26KrerDgxZsvoPHycI dSwBFtxpqwC5sKWHX-81PZC7b2RL88oeLeiIzbjZXG3hYgg=s748-no?authuser=0

kauris
29.04.2022, 21.34
Heh, no noille varmasti kyllä maistuu.

Laroute
29.04.2022, 21.43
"Sotkun" munkit ylittävät kaikki muut! Ei ole parempaa, vaikka olisikin!

Laroute
29.04.2022, 22.06
Kömpelyyteni ei kaikesta huolimatta salli unohtaa mahlaa, tuota luonnon ihanaa, vuolasta hunajaa. Rohkaistu poraamaan koivun, etten sanoisi, jäntevään ytimeen, arviolta 3-6 senttimetriä syvä reikä. Laita reikään tikku, joka johdattaa tuon ihanan litkun kitusiisi tahi kippoon.

kauris
30.04.2022, 07.02
Lapsena viimeksi maistanut mahlaa ja muistikuvat heikot. Voiko sitä syödä ihan sellaisenaan vai käytetäänkö sitä lisämausteena johonkin jälkiruokiin tai välipaloihin tyyliin rahkan ja pähkinöiden kanssa. Ja onko se jotenkin sesonkiherkku eli tiettyyn aikaan vuodesta saatavilla ja tuoreena sitten vedettävä? No voishan tuota tietty koittaa googlata tietenkin mutta silloin ei syntyisi keskustelua :)

JackOja
30.04.2022, 10.16
Ei muuten ole jokamiehenoikeus. Lupa tarvitaan tai omat koivut.

Risto Koivunen
30.04.2022, 22.47
Mummielestä donitsitaikina on kohotettu jollain kemikaalilla hiivan siaan.

Käsittääkseni donitsitaikina perustuu kakkutaikinaan, eli kohotetaan leivinjauheella. Munkit taas pohjaavat pullataikinaan, eli kohotus hiivalla.

Omaan makuuni donitsit ovat aika kuivahkoja, eivätkä ole koskaan kauheasti maistuneet. Munkkeja on sen sijaan pisteltyä poskeen pienestä pitäen innolla, tosin viime vuosina jääneet aika vähille kun yritän pitää sokerin ja rasvan määriä vähän kurissa.

Vaahterasiirappia toin aikoinaan Kanadasta pullollisen matkamuistona. Ihan maukasta pannukakun päällä, ja yhdestä pullosta riitti pitkään. Sokeripitoisuus taisi olla 50 % hujakoilla.

usko juntunen
01.05.2022, 19.25
Juha Mieto haastettu mämminsyöntikisaan.
Kylläkin maksumuurin takana, mutta asia selvinnee tuostakin.

"Hiihtolegenda on vastannut myöntävästi haasteeseen. Kilpailu pidetään 21. huhtikuuta Kiuruveden torilla järjestettävässä Suomen suurin torjkokkous -tapahtumassa."

https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/4537337

Palataan vielä mämmin syöntiin, kun siitä on nyt ihan mualiman mestarin tyylinäyte.
https://www.youtube.com/watch?v=4pXNRU_h-LI

Jami2003
01.05.2022, 20.42
Söin eilen tippaleivän ja join simaa.

Firlefanz
01.05.2022, 21.31
Join eilen kaksi pahvimukillista simaa ja söin tänään tuokkosellisen mämmiä, en tosin yhdellä istumalla.

Tippaleipiin en ollut mieltynyt lapsena enkä kokenut valaistumista kun jokunen vuosi sitten yritin selvittää itselleni mikä niiden viehätyksen salaisuus voisi olla erikoisen ulkomuodon lisäksi.

OKS
02.05.2022, 19.17
Söin eilen tippaleivän ja join simaa.

Malvialan tippaleipiä (2kpl/pkt) tullut syötyä luvattoman paljon tässä pääsiäisen ja vapun aikoihin.

MRe
06.09.2022, 14.52
Hernekeittoa tein joulukinkun rippeistä. Eikö se ole kauden ruoka?

kauris
06.09.2022, 17.56
Mä en ole näiden juttujen jälkeen syönyt purkkihernekeittoa. Ks. Linkki koppakuoriaisista ja sen linkit aiempiin tilanteisiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4ac5ec6-4370-4963-9375-e244ec2a7894
Eivätkä edes vedä eriä myynnistä.

Kerran vuodessa olen tehnyt itse herneistä ja sitä keittoa vois toki koittaa jaksaa tehdä useammin.

JohannesP
07.09.2022, 07.51
^ Radion uutisissa oli juuri puhetta tämän vuoden suuresta hernesadosta. Ei tarvi tuoda Keski-Euroopasta mikä oli myös noiden purkkihernareiden ötököiden lähde.

Kieltämättä etteikö noi uutiset kävisi mielessä kävellessä hernarihyllyn ohi ja vaikuttaisi sitä kautta ostopäätökseen. Ei ole tullut kesän aikana syötyä.

MRe
07.09.2022, 09.28
Hernari on sen verran helppo tehdä kuivatuista herneistä, ettei kotiolosuhteissa purkkihernariin välttämättä tarvitse turvautua. Tosin kyllä meilläkin menee vuodessa purkki tai kaksi noita, kun joulukinkkua ei yleensä riitä koko vuodeksi. Voisihan sinne toki palvikinkkuakin.

tempokisu
07.09.2022, 16.46
Syksyn ehdoton herkku

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kalajuttuja/kalaruokaa%20nahkiainen22%20nb1.jpg?img=smaller

OKS
04.10.2022, 18.39
Ei varsinainen sesonkiherkku, mutta päivällä näyttivät pystyttävän joulukuusta tuonne lähellä olevaan liikenneympyrään.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEW0I3f7zBFXe3NO7qTVy_KrA9C1-xS08sWEfDrtCOOA0cfaEj0A55TzFom1PqFB2dXqA7YzrUD-2K7jscwvBvsLOHFHacKAIMXXouYLpgyR86EzGdObBu39YeKIwO llImBfeBMa9SvFYWbIVi0psxNgmw=w1818-h909-no?authuser=0

fob
09.10.2022, 21.01
Ajoissa liikkeellä

Sambolo
09.10.2022, 23.31
Syyskuun lopulla tuli jo joulukalenterit ja suklaat.

usko juntunen
10.10.2022, 20.36
Se on sitten virallinen maksalaatikkopäivä nyt.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tiesitko-tata-maksalaatikosta-suomen-ostetuimpaan-valmisruokaan-liittyy-oleellisesti-luku-21/8256540

Maksalaatikko toisella kotimaisella kielellä betalaloden. Näin sen ruotsinti eräs työkaveri.

Sambolo
10.10.2022, 23.51
Ilmankos teki mieli maksalaatikkoa tänään, skippasin kuitenkin :( suurta herkkua kyllä! Suosittelen kokeilemaan voi-sipulikastikkeella. Ite leikkaan semmosia siivuja laatikosta, laitan pellille ja uuniin, niin tulee mukavaa rapeeta kuorta ja sit kastike, sekä myös puolukkasurvosta nam!

kauris
11.10.2022, 10.20
Mulla on alkanut jo tekemään taas mieli Rubebergin torttuja. Mämmiä ei sentään. No jos tuon joulun välissä viettäisi ensin. Laatikoista en niin välitä mutta rosolli, kalat (ei lipeä), kinkku, itse tehty sinappi kinkulle jne maistuu. Sopivat viinit kaverina mutta kohtuudella. Siis ne viinit. Ruokamäärässä ei pysty millään kohtuudessa.

Sambolo
03.01.2023, 12.23
Ruuneperit ja mämmit hyllyssä, mutta missä laskiainen :(

jalkkis
03.01.2023, 16.21
Ruuneperit ja mämmit hyllyssä, mutta missä laskiainen :(

Samaa kysyn. Tosin lievästi painostettuna, kun poika ihmettelee miksei laskiaispullaa saa aina kaupasta.

kauris
03.01.2023, 16.28
Olin vihjaillut rouvalle, että Runebergin tortuille omat vuoat olis kivat mutta ei tullut joululahjaksi eikä synttärilahjaksi. Kohtalaisia niistä sai muffinssivuollakin mutta vähän silmään ottaa reunat jotka eivät ole pystysuorat.
Täytyy alkaa itse katselemaan asiaa. Muistelen että vähän kalliita ovat. Joulupukilta saatuna ne ei olis maksaneet mitään ;)

JackOja
03.01.2023, 16.30
...Muistelen että vähän kalliita ovat. Joulupukilta saatuna ne ei olis maksaneet mitään ;)

Halvempaa kuin hiilikiekot. Osta pois