PDA

Näytä tavallinen näkymä : Formiaatti

Timbermann
01.04.2021, 09.29
Moro.
Eilen sain soiton fillarihuollosta, ja kertoi vapaarattaan ruostuneen kiinni. Asun lahdessa ja täällä on tänä talvena pyöräteille levitetty formiaatti litkua, ja fillarihuoltajan kanssa tarinoitiin, ja kertoi että useampi kohta on ruostunut, ja epäili myös kyseistä ainetta syyksi. Niin onko muilla kokemuksia Lahden suunnalla että kyseinen litku olisi ruostuttanut osia pyörässä? Fillaria säilytän autotallissa, ja perushuoltoa/pesua tehnyt. Toki jos syystä tai toisesta, se vain on ruostunut, niin sitten se on niin.
Kuvaa en saanut liitettyä tähän.:mad:

xubu
02.04.2021, 10.01
^Viimeinen lause tuosta tutkimuksesta: "Siltimolemmat aineet voivat suotuisissa oloissa aiheuttaa merkittävää ajoneuvojen oleellisten turvallisuutta ylläpitävien metallien syöpymistä, jos näitä metalliosia ei ole asianmukaisesti suojattu".

Eli fillaritkin täytyy sitten "ruostesuojata" niinkuin autotkin.

Mitkä ovat fillarin oleellisesti turvallisuuta ylläpitäviä osia. Ei ole kiva jos runko katkeaa ajaessa. Siitä kyllä on kokemusta, kun snadina niitä katkeili aika usein hyndistä ajaessa.

nure
02.04.2021, 10.25
^Useissa teräsrungoissa jokin EDcoat tyyppinen suojaus jo vakiona ja vastaavan kyllä voi hoitaa itsekin... hän pyörästä olis tietää että mistä kyse? Onkohan usein vapaaratas/kiekko terästä että voivat ruostua...?

Juha Lehtinen
02.04.2021, 11.37
Itse olen varotoimenpiteenä voidellut vapaarattaan vaseliinilla ennen takarattaiden asennusta. Toivon mukaan tuo estää kiinni jämähtämiset.

Sent from my iPad using Tapatalk

nure
02.04.2021, 12.12
Ei itsellä koskaan moista tapahtunut enkä usko että monella muullakaan jos osista pidetty huolta. Itse perinteistä merivaseliinia käyttänyt kunhan ei liikaa tunge mutta HSS synteettinen toimii ja helppo käyttää... Myös täytyy muistaa että puhtaus on puoli ruokaa...
Omasta mielestä kelveillä riittä hyvin auraus ja osan hiekoitus tarvittaessa, näinä nastarenkaiden ja nastakenkien aikana ei sitä sepeliä/hiekkaa niin ahkeraan tarvi levittää...

vihtis83
02.04.2021, 23.28
Mä oon yrittänyt mahdollisuuksien mukaan vältellä noita formiaattireittejä, aina se ei tosin onnistu. Ei vain käy järkeen että vielä -15 lämpötilassa pyörätie on märkänä tuosta litkusta. Saisivat tosiaan käyttää nuokin rahat kunnolliseen auraukseen. Kummempaa ruostumista en mielestäni ole pyörässä havainnut.

stenu
03.04.2021, 09.20
Tämän voisi ehkä siirtää jo olemassa olleen ketjun jatkoksi. Modet?

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54818-Tiesuolojen-ja-muiden-kemikaalien-käyttö-kevyen-liikenteen-väylillä/page12

Timbermann
05.04.2021, 09.10
Ainakin itse uskon luulen formiaatin tuhonneet oman fillarin. Aikaisemmin ei tällaista ongelmaa ollut, mutta miksi nyt tänä talvena kävi näin????????kanteessa mukana.

nure
05.04.2021, 13.31
Kerrohan mikä pyörä kyseessä ja miten tuhoutunut...? Olis mielenkiintoista jos tarkentaisit.

Lovejoy
06.04.2021, 16.04
Kyllä sitä ruostetta aina vähän tulee talven aikana, vaikka ei täällä omalla paikkakunnallani kemikaaleja kylvetäkään teille.

Omat teräsrunkoni (vankkaa ja halpaa terästä) olen Dinitrolilla kevyesti käsitellyt ja keskiöihin porannut 3 mm reiät estämään veden kertymistä ja korroosion syntyä. Paljoa ei kannata laittaa, muuten saattaa ikävästi jostain valua esim jarrulevyille.

Edellisenä talvena olin jutuissa paikallisen tutun pyöräliikkeen pitäjän kanssa ja hän puhuin uudehkosta fatbikesta, jossa vapaaratas oli jollain tasolla ruostunut eli saattaa olla ihan tehtaallakin heppoisesti suojattu, eikä välttämättä johdu jäänpoistoaineista.

nure
06.04.2021, 18.06
^Onkos osat terästä vai alumiinia?

Lovejoy
06.04.2021, 18.49
Omat kokemukseni liittyvät lähinnä runkoihin ja joidenkin satunnaisten pulttien päihin, mutta ei mitään suurempaa vaan lähinnä kosmeettista.

Viittaamaani tapaus liittyi ymmärrykseni mukaan vaparattaan kynsiosaan, jotka olivat olleet nähtävästi korroosio/lika syistä jumissa, olisiko vapaaratas lyönyt tyhjää tai jtms, kun oli kerta tutkittu. Tämä myös kuulosti jossin määrin samalta kuin ketjun aloittajan kuvailema ongelma, jos oikein tuota tulkitsin (ruostunut kiinni) tai sitten tuolla tarkoitettiin jotain ihan muuta.

Timbermann
07.04.2021, 09.52
Fillari on cyclo Cannondale caadx, toiminut v2014 asti,ilman ongelmia. Fillari on työkalu ja ajan läpi vuoden työmatkat, ja talveksi vaihdan kiekot. Ainoa mikä tässä ihmetyttää että aikaisempina talvina ei tällaista ongelmaa ollut, kun työmatkalle ei formiaatti pätkää osunut, nyt työpaikan vaihdoksen myötä 2 kk:tta formiaatti pätkää, niin huonosti kävi.
No, sehän on vaan pyörä, mutta tuolloin ainakin itselleni arvokas ostos, josta huolta pidetään.

Yritän saada kuvaa liitetyksi, ja alla kuva kiinni jämähtäneestä rattaasta.

Timbermann
07.04.2021, 11.14
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210407/9d50258624f379c9f77a51a6e6f3588f.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk