PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tanko ylemmäksi



Miksu44
01.04.2021, 05.26
Moi, pitäisi saada tankoa ylemmäksi Tunturi RX 700 pyörään. Varsinaista tankoa en haluasi kuitenkaan vaihtaa, eli jokin muu ratkaisu. Pidempää ohjauskannatinta katsonut, mutta tuntuu että silläkään ei saa korkeutta kovinkaan paljon lisättyä. Mitä muita vaihtoehtoja tähän olisi ja joitakin linkkejä jos löytyisi niin vielä parempi :)

nure
01.04.2021, 08.44
https://www.bike24.com/p2126643.html?menu=1000,4,25 Tuossa vaihtoehtoja 60mm:n pituudesta alkaen... Mikähän on syy moiseen toimenpiteeseen?

TERU
01.04.2021, 09.04
Nuren ohje yksi hyvä, toinen tässä
https://www.bike-discount.de/en/buy/ergotec-ahead-3-stem-adapter-40527
Mutta saman kysymyksen esittäisin kuin nurekin, miksi moiseen, onko pyörä liian pieni?

ATK
01.04.2021, 09.20
Tuolla laskurilla voi kokeilla, miten ohjainkannattimen vaihto vaikuttaa tangon korkeuteen ja etäisyyteen: http://www.booboodog.net/stemcalc/speedub.nates_stemcalc/speedub.nates_stemcalc.htm

Ilmeisesti tuossa Tunturissa (ainakin 2019 - 2021 malleissa) olisi kuitenkin jo vakiona ~105mm - 110mm säädettävä ohjainkannatin? Vähän epäilen onko ajo-ominaisuuksieen kannalta suotuisaa enää pidentää kannatinta. Riser-tanko tai -stemmi ehkä siis järkevämpi valinta.

maalinni
01.04.2021, 10.00
Miksi et halua vaihtaa tankoa. Joku 30mm-4mm riser tanko olisi minun ehdotus. Noita saa Saksasta parilla kympillä.

maalinni
01.04.2021, 10.01
Tällä nostin oman 90 mtb ohjaamoa: https://www.bike-components.de/en/Truvativ/Hussefelt-Comp-40-mm-31-8-Riser-Handlebars-p31408/

nure
01.04.2021, 12.14
Yleensä hillitön tarve on syy jostain "virheestä"... Vääränkokoinen, vääräntyyppinen tai väärä ajoasento... Kuten ATK jo mainitsi säätöstemmistä niin jos sillä ei saada asentoa oikeaksi niin sitten vaan reippaasti tankoa vaihtamaan...

HarrY61
02.04.2021, 01.03
Itsellä syy varmaankin vanheneminen, niska/kädet/ranteet/selkä...kipeytyy matalammilla eli siis alkuperäisillä joilla menty kymmeniä vuosia.
Nyt yhdessä (cyclocross)"maalinni" malli, toisessa "nure" malli (paras), kolmannessa korkeampi tanko, neljännessä säätöstemmi eli kaikki vaihtoehdot käytetty ja kaikki toimivia...

HarrY61
02.04.2021, 01.06
Virhe. Cyclocrossissa "Teru" malli, kolmannessa siis "maalinni" malli

hcf
02.04.2021, 08.08
Minä oon kyllä ostanu riser tangon. Nykysessä taitaa olla 50mm nostoa mutta tiputtanu sitä yhellä spacerillä alemmas. Otin kunnolla nostoa tankooon että on enemmän sääntövaraa :)

xubu
02.04.2021, 10.05
Mulla on tuo TERUn linkissä oleva, tosin erimerkkinen. On hyvä. Ja syytä miksi nostin en kerro. Mitä se muille kuuluu.

maalinni
02.04.2021, 10.17
Mulla on tuo TERUn linkissä oleva, tosin erimerkkinen. On hyvä. Ja syytä miksi nostin en kerro. Mitä se muille kuuluu.

Minä nostin, kun kesällä hankkimassani 90-luvun cännärissä ajoasento oli mallia fakiiri ja spacereita ei ollut.

nure
02.04.2021, 10.28
Täytyy sanoa että itse olen iän mukana kannatinta lyhentänyt, siirtynyt miinus kulmiin ja laskenut... Aikoinaan 120-130mm ja nykyään 90mm ja -17astetta toimii hyvin.

TERU
03.04.2021, 09.24
Eikös iän myötä selkä mene kumaraksi, vähän kuin maantiekuskeilla ajossa aktiiviaikanaan?

Tangon nosto tuonne satulalinjan tason lähelle on selitettävissä, mutta sen yli on classic-pyörän juttuja, no tietenkin jopo vielä oma juttunsa.
Kun pyörän runko on kooltaan lähellä optimia normimitoituksineen kulmineenkin, niin parhaimmillaan ajokin käsittely ja voimankäyttökin, kun tanko asettuu tuohon polvien etupuolelle sopivan lähelle ja alaskin, siis satulan tasoon tai siitä muutaman sentin alle. Kisakuskaillahan sitten droppia on hurjasti enemmän.

fob
13.05.2021, 13.42
Ehdotuksia ohjainkannattimesta, jonka mitat: pituus 60mm, kulma 10-15 (jopa 20) astetta, sopii 35 mm paksulle tangolle?

Zykkel
13.05.2021, 21.48
Ehdotuksia ohjainkannattimesta, jonka mitat: pituus 60mm, kulma 10-15 (jopa 20) astetta, sopii 35 mm paksulle tangolle?
Nopeasti googlettamalla ei löytynyt kuin yksi noilla spekseillä. Tuossa ilmoitetaan -17 °, mutta nämä voi asentaa kummin päin tahansa.
Tulee Kiinasta ja saa vielä heinäkuun alkuun asti ilman tulliselvitystä Suomeen.

Brand: KRSEC
Item#: XC500
Quantity: 1 piece
Color: Black/Red/Green/Silver/Purple
Material: Aluminum alloy
Length(C-C): 60mm
Angle: -17 Degree
Weight: 156g
Handlebar Clamp Diameter: 35mm/31.8mm
(31.8mm needs the spacer,the spacer is inluded.)
Steerer Tube Diameter: 28.6mm(1-1/8 in)

KRSEC Stem XC500 Aluminum CNC -17° 31.8/35*60mm MTB XC AM Road Mountain Bike bar | eBay (https://www.ebay.com/itm/KRSEC-Stem-XC500-Aluminum-CNC-17-31-8-35-60mm-MTB-XC-AM-Road-Mountain-Bike-bar-/263931713878)

Tuolla voi hiukan hahmottaa miten stemmin vaihto vaikuttaa ohjaustangon paikkaan: Stem Comparison Tool | yojimg.net (http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php)

fob
14.05.2021, 00.00
Jotenkin kiinalainen noname stemmi ebaysta ei herätä luottamusta

Zykkel
14.05.2021, 09.05
Jotenkin kiinalainen noname stemmi ebaysta ei herätä luottamusta
Tietenkin kun Kiinassa on varmaan useita tuhansia stemmien valmistajia ei ostaja voi täysin olla varma tuotteiden laadusta.
Suurin osa Kiinassa valmistetuista kamoista myydään muualle maailmaan AliExpressin kautta. Siellä noita KRSEC:n stemmejä on paljon myynnissä.
KRSEC Stem - Buy KRSEC Stem with free shipping on AliExpress (https://www.aliexpress.com/premium/KRSEC-Stem.html?d=y&origin=y&catId=0&initiative_id=SB_20210513204701&SearchText=KRSEC%20Stem)
Tähän pätee yleiset hyvät neuvot: Jos tuote on liian halpa on se todennäköisesti feikki tai myyjä on huijari. Kun tuolla KRSEC hakusanalla googlettaa niin löytyy aika monelta kauppa-alustalta pyöräily kamaa myynnissä, kuten esim. Amazon.com: Customer reviews: KRSEC Mountain Bike Pedals (Red) (https://www.amazon.com/product-reviews/B07PWZNMR2) missä luulisi myös arvosteluiden olevan ok.
Olisin itse aika luottavainen tämän KRSEC:n suhteen, mutta aina näiden kanssa kannattaa hiukan olla varovainen ja taustaa selvittää.