Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Q-factor / polkimien leveys / erilaiset polkimet / pedal extender

StevieRayVehkakoski
30.03.2021, 11.39
Talvi meni fatbikella ja maasturilla ajellessa ja nyt kun siirryin graveliin niin ekan puolentoista tunnin lenkin jälkeen polviin sattuu aivan helvetisti ja takareidet / nivuset meni ihan jumiin? Satula taisi olla hieman liian edessä viimeisten säätöjen jäljiltä mutta säätelyjenkin jäljiltä pyörä tuntui todella ahtaalta polkea joten pikku pähkäilyn jäljiltä totesin että gravelissa Q-factor eli kampien etäisyys toisistaan on 150mm kun taas maasturissa se on 180mm ja fatissa ties kuinka paljon. Lueskelin aikani ja internet tietää että kapeampi poljinlinja on tehontuoton ja polvien kannalta parempi mutta mun eka lenkki kyllä kertoi muuta? Testailin heti perään toisella käppyräsarvella jossa on maastokammet 175mm levityksellä ja siinä liikerata on paljon luonnollisempi mun jaloille.

Onko olemassa SPD-lukkopolkimia jotka olisi erityisen leveitä? Siis lukko olisi leveämmällä kuin Shimanon perusnappuloissa? Toinen vaihtoehto tietysti laittaa polkimien ja kampien väliin levityspalat? Ja kolmas vaihtoehto kokeilla lukkokenkiin pohjallisia jotka kääntäisi nilkkaa vähän "sisäänpäin" niin että polvet kääntyisi vähän ulommas?

marco1
30.03.2021, 11.54
SPD:tä leveämmällä akselilla ei taida olla Shimanolla, ehkä joku niistä "yhteensopivista" polkimista saattaa olla eri levyinen. Speedplay (https://eu.wahoofitness.com/devices/pedals/speedplay) tekee eri pituisilla akseleilla polkimia omiin klossityyppeihinsä tai ainakin on tehnyt.
https://www.sjscycles.co.uk/pedal-spares-other/?geoc=FI löytyy noita pedal extensioneita.

nure
30.03.2021, 12.09
Ei kannata hätäisiä johtopäätöksiä tehdä kevään ekoista lenkeistä. Laita vaikka kokeeksi jotkin flätit jossa pystyy siirtämään asentoa sivusuunnassa ja tuumailemaan onko vika siinä. Jotenkin vaan tuntuu oudolta jollei ole uusi pyörä että tuollainen "cowboy" asetuksena olisi parempi...

paaton
30.03.2021, 12.26
Kyllä tuo totta varmasti on. Kaupungilla kävellessä tunnistaa fatbike kuskin jo kaukaa.

nure
30.03.2021, 13.50
^Jep, kuin John Wayne aikoinaan!

StevieRayVehkakoski
30.03.2021, 14.10
Nyt itse asiassa kun mietin niin mä ostin talvella nuo kengät enkä ole tainnut tällä kapeakampisella pyörällä ajaa metriäkään näillä kengillä joten täytyy klossien paikka ja kulma vielä hienosäätää. Samoilla kengillä ja leveämmillä kammilla on tosin ajettu useampi sata kilsaa maastopyörällä. Ja flättipolkimilla myös useampi sata kilsaa fatbikella. Jos nyt lähtis siitä että katsois saisko jollain pohjallisilla käännettyä nilkkoja niin että polvet tulis vähän ulospäin. Tai sitten jos jostain löytyis 15mm levityspalat polkimien varsiin..

nure
30.03.2021, 17.48
Riski että vaivat siirtyy polviin jos niiden asento muuttuu "luonnottomaksi"...

ViP
03.04.2021, 11.33
Xtr-polkimiin näkyisi saavan +4mm pituiset titaaniset varret: https://titaniumplanet.com/en/products/136-shimano-2-titanium-axel-for-xtr-pedals.html

Noilla q-factor siis kasvaisi 158 mm:iin. Jos klosseja vielä säätää keskeltä lähemmäs sisäsyrjää, niin pääset varmaan jo aika lähelle tuota 180 mm:ä.

StevieRayVehkakoski
03.04.2021, 22.58
Mä itse asiassa säädin kengistä klossit niin reunaan kuin sai ja käänsin nilkkoja ulospäin niin nyt oli huomattavasti paremman tuntuinen eli vika taisi olla uusissa kengissä ja klossien säädöissä. En kyllä ole vielä kunnon kovavauhtista lenkkiä käynyt ajamassa mutta tuossa kotikadulla testatessa ero on huomattava.

Antti Salonen
04.04.2021, 06.45
Tosi paha sanoa varmasti näkemättä, mutta en ratkaisisi ongelmaa ainakaan pysyvästi sillä, että pakotat jalkateriä sisäänpäin. Luulisi, että tuo tuottaa ylimääräistä rasitusta nilkkaan tai polviin?

Voi olla, että ihan totuttelu ratkaisisi ongelman. Tosin on se varmaan ihan hyvä kysymys, että miksi pitäisi totutella jos nopeampi helpotus löytyy toisella tavalla.

Maantiepyörissä Q-factor on nykyään melkolailla universaalisti haarukassa 145-150 mm. Ajattelu on mennyt niin päin, että maastopyörissä ja erityisesti läskipyörissä on siedetty suurempaa välimatkaa välttämättömänä kompromissina.

Menneinä aikoina Q-factorit oli kai vielä selvästi nykyistä pienempiä. Kaupunkipyörässäni on Campagnolo Record Pista -ratakammet, joista mittasin 127 millimetriä, ja ne on kyllä melko sporttisen tuntuiset jos pienen tauon jälkeen ajaa.

nure
04.04.2021, 09.36
Itse kyllä en kovin radikaalisti muuttaisi nilkan kulmaa, suuri riski ainakin pitemmällä lenkillä saada polvet aroiksi. Toisaaltaan, ihminen yksilö ja paha sanoa millaisia luustorakenteita kullakin löytyy...