Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Akseli ilman laakeria, mitä väliin?



hphuhtin
29.03.2021, 14.33
OT-osastolla, koska ei liity juurikaan polkupyöriin, vaan pyörätuoliin. Arvelin, että täältä voisi silti löytyä ainakin monta eri mielipidettä mistä valita.

Homman nimi on se, että mietin mitä rasvaa (jos yhtään mitään) kannattaisi laittaa maastopyörätuolin renkaan akselille, kun renkaassa ei näytä olevan mitään laakeria. Perheessä on siis pyörätuolilla liikuteltava perheenjäsen. Tuli juuri hankittua maastopyörätuoli käytettynä, koska ei tuolla lumimassoissa normituolilla pystynyt liikkumaan. Tällainen https://www.vipamat.uk/product-uk/hippocampe-beach-and-all-terrain/ kyseessä.

Akseli ei pyöri, ja renkaassa on vain muovinen reikä akselille.

Ulkoa päin:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210329/97759616b1fb55f0faa3f5f863eb08db.jpg

Ulkoa päin akselia läpi työnnettynä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210329/de5109588491dc84baca33933c7e1b2d.jpg
Sisäpuolelta. Akselin saa työnnettyä tuosta sisäänkin, ei siellä sormella mitään pyörivää laakeria tunnu olevan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210329/e01e54a03be7e7b32a121a5256240f86.jpg

Kiitos kannanotoista.

Concorde
29.03.2021, 15.09
Joku säätä kestävä vaseliini ekana tulee mieleen. Lähteekö toi akseli siis tuosta irti, vai pitäisikö tavara saada uitettua tuosta raosta pyörän ja akselin väliin?

hphuhtin
29.03.2021, 15.25
Tätä mietin että laittaako jotain laakerirasvaa tai SRAM military greasea, mutta mietin myös että josko se sitten jymähtää pakkasella tms. Akseli lähtee näköjään irti.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210329/5355254336e3d42541ae1b840f07bc70.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210329/588466554cc5b3f7e604851838dcb392.jpg

hphuhtin
29.03.2021, 15.26
Tai saisikohan tuohon vaihdettua tilalle ihan laakerin, hmm :)

paaton
29.03.2021, 15.29
Rasva ehkä vähän huono. Kerää hiekkaa ja pölyä. Sä tarttet tuohon hiilikuitukiekot kunnon laakereilla.

Concorde
29.03.2021, 15.35
Moottorikelkkaosastolta vois löytyä jotain linkkurasvaa, joka on tehty kestämään kovissa pakkasissa juoksevana?

SvaR
29.03.2021, 16.26
Äkkiseltään näyttäisi että tuossa on irrotettava liukulaakerit. Voi olla hankala löytää sopivaa tuossa tapauksessa rullalaakeria, mutta voithan tuosta koittaa irrottaa tuota liukulaakeria ja ottaa sitten mitat akselista ja sitten tuosta renkaasta tai liukulaakerista.
Konsteja voidella tuota monia riippuen toki kuinka helppo tuo on irrottaa. Jos vaikea niin täyttää tuon laakerien välisen tilan vaseliinilla...vaikka niveltappirasvalla. Tai suihkauttaa silloin tällöin vaikka vaseliinisprayta niihin, tai aseöljyä, tai ihan ketjuöljyä tuo nyt ei niin kovin nuuka kohde ole.

Pekka L
29.03.2021, 16.31
Silikonirasva, esim. CRC, on liukasta ja toimii hyvin muovin ja metallin välissä.

hphuhtin
29.03.2021, 16.31
Rasva ehkä vähän huono. Kerää hiekkaa ja pölyä. Sä tarttet tuohon hiilikuitukiekot kunnon laakereilla.

Tosta on erikseen ”marathon”-malli joka on siihen suuntaan. Maksaa pari tonnia enemmän, tällainen karvalakkimalli on vain n. 4000€ uutena. Sen kun hommaisi olisi vissiin pakko juosta niitä maratoneja sitten.. ;D

hphuhtin
29.03.2021, 16.38
Kiitoksia @concorde, nyt kun irroitin akselin niin tässähän on vain muoviholkit.. jotka saa irti nakuteltua. Nyt vain etsimään sopivaa kuulalaakeria :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210329/c921bf6c9521ac725030d41c88e877ba.jpg

Pekka L
29.03.2021, 17.24
Voi toki miettiä muoviholkin paksuutta ja sitä kuinka paksut laakerin ulko- ja sisäkehä + kuulat tuohon väliin menee... joku tuollainen neulaholkki voisi löytyäkin.
https://www.laakerinetti.com/images/neulaholkkiyleis.JPG

hphuhtin
29.03.2021, 18.36
Mitta saattaa olla hankala, sisämitta olisi 21mm ja ulkomitta 30mm, katsotaan. Saatan päätyä vain rasvailemaan alkuun.

Kiitoksia paljon jo kommentoineille :)

janik
29.03.2021, 22.17
Jos olisi mun huollettavana, niin ensin ajaisin nuo nykyiset loppuun, sitten sorvaisin tuon keskiön auki, eli sisempi putki ja ”tähti” pois. Siihen liimaamalla teräksinen tai alumiininen holkki jonka sisään konelaakerit.
Jos ei ole itsellä, suvussa tai kavereilla laitteita osien tekoon, niin hankalaksi ja kalliiksi menee.

Tuolin valmistajalla ei ole varaosana laadukkaampia osia?

Lare
29.03.2021, 22.27
Kysäise täältä

https://www.laakeri-center.fi/kauppa

30 hampainen
29.03.2021, 22.27
Vaseliini tuohon kuuluu, litium vaseliini on hyvä, tai ihan tavallinen CRC Multi Grease. Mitään laakereita tuohon voi asentaa.

paaton
29.03.2021, 22.46
Jos olisi mun huollettavana, niin ensin ajaisin nuo nykyiset loppuun, sitten sorvaisin tuon keskiön auki, eli sisempi putki ja ”tähti” pois. Siihen liimaamalla teräksinen tai alumiininen holkki jonka sisään konelaakerit.
Jos ei ole itsellä, suvussa tai kavereilla laitteita osien tekoon, niin hankalaksi ja kalliiksi menee.

Tuolin valmistajalla ei ole varaosana laadukkaampia osia?

Just noin. Ihan suotta tuohon mitään laakereita on etsiä. Ei tuollaisia ole. Neulalaakerin saat unehtaa heti kättelyssä, koska se vaatii karkaistun akselin, joka toimii sisäkoolina. Lisäksi neulalaakeri vaatii kunnolliset tiivisteet. Tuonne pääsee hiekka heti.

Itse tosin unehtaisin tuon renkaan holkittamisenkin. Aika iso työ, eikä ole varmuutta kestävyydestä.

Eikö mikään fillarin kiekko ole oikean kokoinen? Akseli näyttäisi siltä, että sen saisi kyllä sovitettua läpiakselikiekoille.

paaton
29.03.2021, 23.06
No tuossa kuvassahan tuo renkaan koko lukee. 20" luulisi tuohon löytyvän oikeitakin kiekkoja.

JohannesP
29.03.2021, 23.13
No tuossa kuvassahan tuo renkaan koko lukee. 20" luulisi tuohon löytyvän oikeitakin kiekkoja.
Tälläsiä? :p

https://www.corima.com/wheelchair/athletics/front-corima-40mm-carbon-wheel-tubular-for-wheelchair.html

Mut jos oikeasti fillarinkin kiekot haluaa rakentaa tuohon niin BMX kiekot näyttää olevan juurikin 20 tuumaa. Ja taitaa moni taittopyöräkin käyttää tuota kokoa, kun muistan jonkun hankkineen kuitukehät Kiinasta.

marmar
29.03.2021, 23.26
Silikonirasva, esim. CRC, on liukasta ja toimii hyvin muovin ja metallin välissä.

Ääni tälle. Itse olen vähän skeptinen sen suhteen mitä uskaltaa muovipinnoille laittaa. Pelkona on muovin pehmeneminen, jos ei tiedä varmaksi muovilaatua.

Silikoni ja teflonrasvoja olen käyttänyt.
Esim: tämä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/600101/CRC-Silicone-Grease-Silikonirasva-100-ml

Esko
30.03.2021, 00.52
Tosta on erikseen ”marathon”-malli joka on siihen suuntaan. Maksaa pari tonnia enemmän, tällainen karvalakkimalli on vain n. 4000€ uutena. Sen kun hommaisi olisi vissiin pakko juosta niitä maratoneja sitten.. ;D

On kyllä neljän tonnin melko yksinkertaiselle kärrylle aika tosi halpa ratkaisu, kyseessä on vielä miltei ainoa suoraan käytössä kuluva kohta jos renkaita ei lasketa (eikä siis kuluisi jos olisi kunnon laakerit)... Toki jos firmassa on testattu että tuokin toimii ja kestää niin sitten varmaan on niin, ja tuotantokuluissa on onnistuttu säästämään taas muutama euro.

Vilkaisin juuri Phil&Teds -lastenrattaiden rengasta, ulkoisesti aika vastaavannäköinen muovirinkula vastaavanlaisella kiinnityksellä mutta pienempi ja kaksi kuulalaakeria per kiekko. Toimii... Jos tuohon haluaisi laittaa kunnon laakerit niin muovia pitäisi varmastikin poistaa tuohon ulompaan muovikehään asti ja sitten uusi holkki ja sopivat kuulalaakerit 2kpl per kiekko kiinni (tai suoraan jotkin 6cm(?) megalaakerit ilman holkkia). Ehkä kannattaa katsoa ensin miten alkuperäinen kestää ja toimii ja jos ei kestä, niin tuollaisen muutoksenhan voi sitten tehdä vaikka vasta siinä vaiheessa.

marmar
30.03.2021, 06.12
. Ehkä kannattaa katsoa ensin miten alkuperäinen kestää ja toimii ja jos ei kestä, niin tuollaisen muutoksenhan voi sitten tehdä vaikka vasta siinä vaiheessa.

Vaikka ei kestäisikään määrättömästi, niin ainahan voi kysyä mitä nuo muoviholkit maksaa. Jos maksaa muutaman euron/kpl, niin Maksaako vaivaa muuttaa rakennetta?

Itse rasvaisin silikonirasvalla ja selvittelisin kuluvan osan hintaa ja saatavuutta hyvissä ajoin.

Joskus ennen vanhaan vastaava laakerointi oli lasten rattaissa yleinen ja ei niihin kuluvat osat mitään järjettömiä maksaneet.

paaton
30.03.2021, 07.50
Laakeri rullaa painon alla hivenen eri tavalla.

marmar
30.03.2021, 10.44
Laakeri rullaa painon alla hivenen eri tavalla.

Ei se ero niin iso ole. Silikonirasvalla voideltu muovinen liukulaakeri vs kuulalaakeri että sitä pystyisi edes noilla kumeilla huomaamaan käytännössä.

Jos rullaavuutta hakee, niin ensimmäiseksi laittaisin kumit vaihtoon.


Muuten voi olla helpointa sovitella jotain läpiakselikiekkoja, mutta ei sekään välttämättä ihan helppo ja halpa juttu ole. Metallisorvia siihenkin todennäköisesti tarvitaan.

hphuhtin
30.03.2021, 10.53
Kiitos paljon kommenteista, taidan unohtaa laakeroinnin toistaiseksi. Noita muoviholkkeja saanee varaosina, oletettavasti kuluvana osana vaihtokamaa. Katsonpa löytyykö jotain silikonirasvaa varastoista, jos ei niin sitten motonettiin. Rasvaaminen tässä nyt ensin oli mielessä, kuulalaakerien suhteen lähti vähän ajatukset keulimaan.

Ihan helpolla tuo kulkee, oli meillä lainassa se kuulalaakeroitu marathon-malli ennenkuin tämä ostettiin ja olihan se kaikin puolin kevyempi, mutta ei peruskävelyssä mistä meillä on kyse, ole väliä. Tavalliseen pyörätuoliin verrattuna tuo on kuitenkin n. 100x kevyempi sohjossa.

20” fillarin renkaat tuossa on, mutta kiekot ovat vähän erikoisrakenteiset, renkaita menee kaksi vierekkäin per kiekko ja se on talvella ja maastossa oikein hyvä toteutus. Automaattinen vararengaskin mukana :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210330/0cdc791069c76582211deedd2b98a4a4.jpg