PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousi-iskarille sopiva vipusuhde pyörän takapäässä



Suikkanenm
21.03.2021, 22.08
Nettikeskustelut on täynnä ihmisiä jotka toistaa pyörävalmistajien valmiita Q&A vastauksia että pyörää ei ole suunniteltu käyttämään jousi-iskunvaimentimia, ja että linkusto ei ole riittävän progressiivinen. Valmiita käyriä pyörien linkustojen vipusuhteista joista voi vertailla oman pyörän linkustoa muihin vastaavan joustomatkan pyöriin on yllin kyllin tarjolla netissä.
Millainen vipusuhde toimii mielestäsi parhaiten jousi-iskarin kanssa? Oma Spectral on mielestäni parempi coililla kuin ilmaiskarilla eikä notku liiaksi polkiessakaan. Vipusuhde on progressiivinen 2.9->2.1 0-joustosta 140mm joustoon. Tämä on ainakin itsellä ollut riittävän progressiivinen perus bike park ajoon. Toki pelkkä vipusuhde numeroina ei kerro kaikkea, vaan vipusuhteen muodollakin on väliä.
Eli keskustelua, mikä määrä progressiota jollakin käyrällä on riittävästi? Millaisella anti squat käyrällä perä ei notku liikaa polkiessa? Oletko käyttänyt progressiivista jousta paikkaamaan tai parantamaan vipusuhteen puutteita?

kauris
21.03.2021, 22.24
Mulla ei riitä kokemus ja ymmärtämys tällaiseen yhtään. En tosin ole jaksanut yrittääkään ymmärtää. Vaikka luen jatkuvasti pyöräarvosteluja, mulla ei ole jäänyt päähän mikä lukeman pitäisi olla tai miltä käyrän pitäisi piirroksissa näyttää, jotta se olisi ehkä sopivampi coilille kuin ilmaiskarille. Tai mikä antisagin pitäis olla. Luotan siihen, jos testaajat sanovat, että jompikumpi tuntuu selvästi sopivammalta tai että molemmat käy ja että toisella saa keveyttä tai on helppo pomppia tai että pito tai pintaherkkyys toisella parempi. Esim omassa Spectralissa olen ollut tyytyväinen ilmaiskariin ja eihän sitä coililla myytykään. Ja kovasti pyörää kaikissa testeissä kehuttiin ja kaikissa niissä ilmaiskari.
Uuteen tulossa olevaan Propain Spindriftiin taas otin coilin. Propainin tyeetä ja spindriftia on sanottu erityisen hyvin juuri coilin kanssa toimiviksi vaikka ilmaiskarillakin sen vois ostaa.

Suikkanenm
22.03.2021, 08.55
Mulla ei riitä kokemus ja ymmärtämys tällaiseen yhtään. En tosin ole jaksanut yrittääkään ymmärtää. Vaikka luen jatkuvasti pyöräarvosteluja, mulla ei ole jäänyt päähän mikä lukeman pitäisi olla tai miltä käyrän pitäisi piirroksissa näyttää, jotta se olisi ehkä sopivampi coilille kuin ilmaiskarille. Tai mikä antisagin pitäis olla. Luotan siihen, jos testaajat sanovat, että jompikumpi tuntuu selvästi sopivammalta tai että molemmat käy ja että toisella saa keveyttä tai on helppo pomppia tai että pito tai pintaherkkyys toisella parempi. Esim omassa Spectralissa olen ollut tyytyväinen ilmaiskariin ja eihän sitä coililla myytykään. Ja kovasti pyörää kaikissa testeissä kehuttiin ja kaikissa niissä ilmaiskari.
Uuteen tulossa olevaan Propain Spindriftiin taas otin coilin. Propainin tyeetä ja spindriftia on sanottu erityisen hyvin juuri coilin kanssa toimiviksi vaikka ilmaiskarillakin sen vois ostaa.

Tuon spindriftin vipusuhde näyttää omaan silmään ihan hyvälle coilia ajatellen. Loppua kohden jyrkkenevä käyrä "ramppaa" mukavasti iskarin lähestyessä pohjausta.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb19457648/p4pb19457648.jpg

Jos vertaa tuota Spectralin käyrään, niin spectral on kokonaisuudessaan kyllä riittävän progressiivinen omaan makuun, mutta muodoltaan tuo spindriftin käyrä näyttää coilia ajatellen paremmalta. Spectralissa siis alussa jyrkkä ja loivenee loppua kohden. Spindriftissä sag asettuu luultavasti helpommin yleisesti hyvälle alueelle ja lopun progressiivisuus estää suurimmalta osalta kovat pohjaamiset. Spectralissa sag on itsellä ehkä hieman pieni, ainakin verrattuna mitä ilma iskarilla ajan. Ajossa tuota pienehköä sagia en huomaa omissa ympyröissä.

https://1.bp.blogspot.com/-eBdqlmzn1vw/WkY2E8XFh7I/AAAAAAAAa8w/u2h7HKfo9GMib71puWut8-xUWEYZ0VP1gCLcBGAs/s1600/Canyon%2BSpectral%2B27.5%2527%2527%2B2018_LevRatio .gif

uusitunnus
22.03.2021, 10.24
Tuo ylempi Spindriftin käppyrä on ilmeisesti tärä uusinta vuosimallia, joka viime kesänä julkaistiin. Eli se, jossa iskari siirtyi runkokolmion sisäpuolelle.

2018-2020 Spindriftien käyrä oli paljon vähemmän progressiivinen: 3,2 -> 2,78
lähde: https://www.propain-bikes.com/wp-content/uploads/2018/09/000353-AF_Spindrift_Explosion_customer.pdf

Vanhempi Spindrifti ainakin muuttui heti paljon paremmaksi kun laittoi progressiivisen jousen rokkarin vakiolineaarisen tilalle.

Suikkanenm
22.03.2021, 10.56
Tuo ylempi Spindriftin käppyrä on ilmeisesti tärä uusinta vuosimallia, joka viime kesänä julkaistiin. Eli se, jossa iskari siirtyi runkokolmion sisäpuolelle.

2018-2020 Spindriftien käyrä oli paljon vähemmän progressiivinen: 3,2 -> 2,78
lähde: https://www.propain-bikes.com/wp-content/uploads/2018/09/000353-AF_Spindrift_Explosion_customer.pdf

Vanhempi Spindrifti ainakin muuttui heti paljon paremmaksi kun laittoi progressiivisen jousen rokkarin vakiolineaarisen tilalle.

Joo, tuo pitäisi olla 2021 vuoden Spindriftistä. Otin googlen kuvahausta tuon viestiin.

Seuraava pyörä johon meinasin coilin laittaa on Spectral:on CF sähköpyörä. Sen linkusto on hyvin samanlainen tuon luomu spectralin kanssa.
Linkuston progressiivisuus 3.18 -> 2.34 riittänee hyvin polkuajoon. Tuolla ei tule bikepark rymistelyä harrastettua eikä siten isoimpia hyppyjä. Kunhan saan varmistettua että coil mahtuu niin saatan testata tuohon progressiivista jousta, jolla saisi tuota alun jyrkkää ja lopun loivenemista vipusuhteessa kompensoitua. Canyon tuohonkin sanoo että ei voi käyttää jousta ja suunnittelivat linkuston "lineaarisemmaksi", joka pitää kyllä paikkansa mutta linkustossa riittää kyllä progressiivisuus jousen käyttöön.

https://1.bp.blogspot.com/-KKFI7lsZ54s/X3j8dBrscwI/AAAAAAAAeI4/6NIXHllK4cQAg4C0V8giYUxYrIo8qG8eACLcBGAsYHQ/s1600/Vitus%2BE-Sommet%2B2020_LevRatio.gif

Bnito
23.03.2021, 10.59
Itsellä myös tuo vanhempi spindrift.

Itsellä oli ongelmia pohjaamisen kanssa. Painoa 100kg ja jäykimmällä 650lbs jousella pohjasi edelleen. Hommasin MRP:n 600+ progressiivisen jousen ja tuo on toiminut vallan mainiosti bikepark ajossa sekä satunnaisilla polkulenkeillä. Speksattu tuo on 575lbs@25% sag ja 725lbs @ 90% sag. Ilmaiskarilla megnegin kera toki toimi ihan ok ja oli megnegin ansiosta suht lähellä coilia mutta ei se kuitenkaan ihan sama asia ole.

Vanhassa SD:ssä linkustossa progressioo tosiaan vain 14% tienoilla joka ei vaan riitä tavallisella jousella, uudessa SD rungossa progressioo on jo n. 28% joka riittää normi jouselle hyvin. Yleisesti ottaen jouselle sitä progressioo pyörän linkustossa tulisi olla yli 20%...

Antisagia pitäisi polku tehokkuuden kannalta olla vähän yli 100% tällöin runko vastustaa poljettaessa perän notkumista.

Linkustojen käppyröitä löytyy (vähän sekava sivu) :

https://linkagedesign.blogspot.com/

Youtubesta löytyy esimerkiksi kyseinen hyvä kanava jossa selitetty aika kattavasti jousitukseen liittyviä asioita (episode1:stä kun lähtee katsomaan):

https://www.youtube.com/c/andrextr/videos


(https://www.youtube.com/c/andrextr/videos)

Laars
23.03.2021, 16.02
Miten riittää paluuvaimennuksessa säätövara, kun käytössä progressiivinen 600+ jousi?

Bnito
23.03.2021, 20.49
Miten riittää paluuvaimennuksessa säätövara, kun käytössä progressiivinen 600+ jousi?

Ihan hyvin on riittänyt. En nyt ulkoa muista mutta olisiko mulla kiinni asennosta 4-6 naksua auki suuntaan. Pelivaraa on kyllä vielä hidastaa jos haluaa. Rs super deluxe oisko vm 17 tai 18...

EDIT:

Ihan mielenkiinnosta, onko jollain oikeasti loppunut paluuvaimennuksen puolelta säätövara?

Jonkun verran on tullut iskareita täys huollettua ja hieman shim stackeihin tutustuttua, mutta ei ne nyt ihan täysin vielä ole auenneet... :)

Lähinnä kun omasta mielestäni kaikista huoltamistani iskareista paluu vaimennuksen saa kyllä tosi hitaalle tunesta riippumatta.. (eli riittää tosi isolle jousivakiolle / painavalle kuskille).