Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Painorajoista...

nure
21.03.2021, 14.29
Varmaan aikaisemminkin kysynyt mutta on siivottu paljon pois joten... Kuinkahan paljon on esimerkiksi kiekoilla toleranssia kun ilmoitetaan kuskin painoraja?
Koronan ja voimaharjoitelun "ansiosta" massa kasvanut ja ei viitsisi ihan tieten tahtoen hajoittaa mitään...

maalinni
21.03.2021, 14.42
Itse ajoin viime kesänä yhden bikepacking reissun Mavicin halvoilla maantiekiekoilla. Painoraja tuli arviolta aikalailla tasan vastaan ja pinnat piti kyllä ihme konserttia. En ainakaan niillä kiekoilla enää uskalla rajoja koetella.

uusitunnus
22.03.2021, 10.34
Itsellä retkipyörässä mavicin jotkut XC-vanteet, joille ilmoitetaan kokonaissyysteemin painorajaksi muistaakseni 120 kiloa.

Itse painan 95 kiloa, retkipyörä kiinteine varusteineen 15 kiloa ja siihen päälle vielä kaikki pakattavat varusteet. Sen enempää en ole varusteita punninnut kuin että teltta 2 kiloa ja vettä ainakin 4 kiloa. Eli helposti paukkuu tuo painoraja, muttei ole menoa haitannut.

Tietty tuo painoraja voi olla mitoitettu maastoajoon ja tasaisella soratiellä ei vastaavia kuormituksia tule.

nure
22.03.2021, 10.44
^Kyseessä maantiepyörän kiekot, Acrosin 95kg haaveissa mutta Tunessa 110kg joka kyllä riittänee... Krysium SL:ssä 120kg pyörineen... Lähinnä että kuinkahan paljon löytyy toletanssia, tuskin juuri noihin kiloihin grammalleen kantavuus lopu...

erkkk
23.03.2021, 10.30
Eihän se lopu, mutta kun niillä ei pääsääntöisesti ajeta velodromeilla. Jos vedät kuormituksen tappiin ja ajat takapuoli kiinni penkissä kuoppaan, niin saatat todistaa kuinka satalappuset lentää haarojen välistä käsien ulottumattomiin.

hcf
23.03.2021, 13.52
Nii onko se per vanne?
Painohan jakautuu ihan miten lastaa pyörän. Kuskin kans taitaa olla jotai 30/70%

nure
23.03.2021, 14.03
^Kyllä se on per setti. Jos olis per kiekko niin silloinhan voisi hankkia minkä vaan HiEnd setin alle... Renkaissahan on sitten erikseen per rengas painoraja ilmoitettu...
Esim. Mavic ilmoittaa 120kg pyörineen ja 15cm droppi... Joku merkki pelkän kuskin painon ja toiset varusteineen/pyörineen...

Kysehän ei ole retkipyörästä vaan tuollaisesta aikuisen miehen rattoisasta maantiekapistuksesta...

erkkk
24.03.2021, 11.54
Toi painoraja ja tuotteen kestävyys on vähän valmistajakohtaista. Yhdessä vaiheessa esmes Litespeed pukkas markkinoille painorajallista titaanirunkoa, joista murtui käytössä suunnilleen puolet. Tuotettahan ei tuossa tapauksesa olisi pitänyt ollenkaan päästää markkinoille, mut silti se pistettiin pokkana sinne HiEnd sektorille sopivan hintalapun kera. Canyonilla taitaa olla tuoreempi esimerkki tuotteesta, jossa on säästetty muutama gramma väärässä paikassa.

Mut kerta kiekoista puhutaan, niin unohda samantien alumiiniset vanteet. Sieltä pinnan juuresta se kiekko yleensä lasahtaa, ja superkevyen alumiinivanteen lujuus on pari kertaluokkaa heikompi kuin hiilikuidun. Nuudelimaisia ominaisuuksia joutuu kompensoimaan aika reippaalla jännityksellä, mikä ainakin itsellä on aiheuttanut just noita hups oho tää ksyriumhan korkkas kun hyppäs putkelle-tyylisiä tapahtumia. :D

nure
24.03.2021, 14.32
Nythän ei ole kyse mistään superkeveistä, lähinnä normaaleista +/-1500grammaista suht normaalihintaista kiekoista. Kuidun ongelma on että kunnollisten ja keveiden hinta menee yli budjetin.
Taitaa olla Krysium aika varma vaikka toista sanotkin, jos valmistaja lupaa 120kg painoraja ja jopa 15cm:n dropin niin kyllä luottamus aika vakaa ja kuitenkin ollut jo markkinoilla vielä aikaakin...

tchegge_
25.03.2021, 07.54
Pari vuotta sitten rakentelin DtSwissin kiekot 32 pinnaisten RR521db vanteiden ympärille. Taitavat kyllä olla cyclocrossa kategoriassa heillä. Niissä max systeemipaino 130kg ja siitä mennään heittämällä yli mun ruho+teräsrunko Vaya combolla.
Siihen nähden että itse fiilispohjalla kasatut kiekot on ihme ettei mitään ole rikkoutunut.

Pitäisi kyllä varmaan viedä kevät huoltoon jollekin joka oikeasti tietää miten noota kiristellään...

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
25.03.2021, 12.05
^Kyllähän noita löytyy varsinkin E aikana mutta kuitenkin hakusessa inhimillisen painoiset...

tchegge_
25.03.2021, 14.08
Joo, itsellä kestävyys/hinta menee keveyden edelle, puolen kilon luokkaa taisi olla pelkän vanteen paino.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
25.03.2021, 14.50
^Itsellä keveys ja kestävyys, ei parane että pyörän paino karkaa liian suureksi...