PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Down-country" renkaat

20.03.2021, 11.32
Moro,

Millaisia renkaita löytyis tähän kategoriaan?
Mulla on kevyempi setti ralph/ray 29x2.25, mutta pitäis löytää naksun-kaks karkeampi setti, jotta kostealla kuvio vielä tyhjenis. Renkaat saisi rullata vielä hyvin ja olla suht keveitä niin pääsee hyvin ylöspäinkin.
Mittasin että 29x2.25 isp:llä jää sentti väliä takahaarukan eteen, joten vähän voisi ilmatilaa kasvattaa. Meneeköhän vielä 2.4-2.5 leveät? Rekon kävi mielessä, mutta varmaan paljon muitakin löytyis.
Riittäiskö 2.5 leveälle kumille i25 vanne, niin pysyi kiekotkin suht keveänä jos ei kuitua raski investoida?

kauris
20.03.2021, 16.15
Schwalbe Hans Damfp 2.35 pace star seoksella oli tosi hyvin rullaava trail/endurokumiksi. Mutta nykyään seokset ovat toiset ja ihan kuin sitä rullaavinta mikä vissiin vastaa pacestaria ei saa kuin 2.6 leveänä.
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/hans-dampf

Nobby nick olis sitten Schwalbelta se seuraava rullaavampaan suuntaan. Eteen pehmeämpi soft seos ja taakse rullaavampi speedgrip.

20.03.2021, 17.19
Nobby nic tietty olis vaihtoehto. Pojan fillarissa on hans 2.35 performance seoksella ja se rullaa yllättävän huonosti, tosin vastineeksi toimii vaikka kitkarenkaana talvella.

Divi
20.03.2021, 21.34
Forekaster ois yks semmonen fiksu märän kelin ryskäyskumi josta ei kuvio mene tukkoon.
Bontragerin XR2 team issue on toinen mistä oon ite tykkäilly. Nopea kumi pehmeillä kyljillä, rullaa hyvin ja muotoutuu sen verran hyvin märkien juurien ympärille että pito on parempi kuin mitä odottaa. Kurassa menee kyllä tukkoon.

ATK
20.03.2021, 22.16
Wolfpack Tiresin renkaat menisivät varmaan "DC"-kategoriaan,
melko kepeitä, kuitenkin pitäviä eikä kovin pahan hintaisia. Suunnittelijana siis sama kaveri kuin joka kehitteli Continentalille Black Chilin, Specializedille Griptonin ja Schwalbelle Addixin. Pitänee joskus kokeilla mielenkiinnosta.

https://wolfpack-tires.com

Yksi revikka enkuksi: https://www.bikeperfect.com/reviews/wolfpack-trail-speed-and-cross-mountain-bike-tire-review

20.03.2021, 22.47
Aika mielenkiintoisia renkaita. Meriitit kyllä kohdallaan seosten suhteen.
Hintakaan ei ole paha. Hankinta vahvasti harkintaan.

Vuoti
21.03.2021, 09.33
Hankin syksyllä Wolfpack Trailin taakse. Muutamien lenkkien perusteella todella hyvä rengas. Lipsui vähemmän juurakoissa sivusuuntaan kuin etupäässä ollut Magic Mary evo softina. Pyörii myös melko kevyesti. Mudassa Trail menee kyllä menee tukkoon pienehköstä kuviosta johtuen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

elbe
21.03.2021, 11.55
Itse ajellut Ikon + Renkon kompolla, toiminut hyvin oikeastaan missä vaan, mutta mutaisemmat kelit luonnollisesti tukkivat molempia. Laitoin alle tupla forekasterit loppu syksyksi ja ne pysyivät kyllä hyvin auki, lisäksi ovat kevyet ja rullaavat hyvin. Nyt kesäksi laitan Teravail Ehline + Honcho kompon, piirun verran karkeampi kuin tuo Ikon + Rekon, mutta paino pysyy samoissa tai oli jopa vaa'an mukaan 40g kevyempi setti.

Antza44
24.03.2021, 14.35
Bontrager XR4 ja XR3.

Antza44
25.03.2021, 12.28
Siirsin tännekkin keskustelun tuolta Spectral 29 ketjusta. Semi sekavaa, mutta aiheeseen kuitenkin.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti virtuaalipyöräilijä https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=3045030#post3045030)
Itsekkin noita rengashommia vähän pohdiskelin. 7 mallissa on tuo Maxxis Dissector takana, niin suunnittelin että jos vaihtaisi kesäksi sen eteen, kun polut sulaa ja kuivuu. Jos taakse ostaisi sitten vaikka Rekonin. Vittorian Barzo löytyisi ylimääräisenä niin voisihan sitäkin kokeilla, voi kyllä olla että se on vähän liian xc. Vanhassa pyörässä se toimi kyllä mielestäni hyvin kevyenä takarenkaana kesäkeleillä.

Tuota XR4 olen ajanut omassa takana 3"/29" ja lainapyörässä oli i30 vanteella 2.6" 29" ja on kyllä hyvä yleisrengas josta ei kyvyt heti lopu. Eihän se takana varmasti rullaa, kuin Rekon tai vastaava, mutta Rekonin pienehköt kantti nappulat ei houkuta. Taas tuo XR3 vois olla taakse, mutta sehän on selkeä, että haastavien teknisten nousujen pito ei sama ole, kuin XR4. XR2 rullaa kyllä hyvin ainakin 3" ja kyllä silläkin ajelee ja tuo XR3" olis noiden sekoitus, ni voisi olla the takarengas.

Taidan pidättäytyä tuossa 2.4 tuuman kokoluokassa painon säästönä ja kumi on vielä oikeen napakka näille i30 vanteille. 2.6" alkaa mennä jo aika palloksi, ni vauhdissa alkaa varmasti taipumista tapahtua.

Noi 2.4" Bontragerit on sika kevyitä XR4 vain 745g ja minulla ei ole näiden kylkien kestossa, niin kuin ei Maxxixsen EXO.issakaan ollu ongelmia vaikka toisilla nää ei kaiketi kestä yhtään. Orkkis Minioneihin pyörivää massaa tippuu huimat 450g ja kyvykäs rengas on silti.
https://www.bike24.com/p2364650.html

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti Antza44 https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=3045279#post3045279)
Mites vertaisit noiden rullausta ja pitoa toisiinsa? No niin hän se luki Trekin sivuilla 780 jossain vaiheessa sen katoinkin, mut jäi tuo Bike24 paino vaan mieleen. Forekasterin seokset ja rungot ei oikeen houkuttele. 3c terraa ja 120tpi.tä sais olla ja exo riittää.

En pysty vielä vertaamaan XR4:ää ja FK:ta kun noi Bontyt on vielä asentamatta. Mutta Forekastereista oon tykänny yleisrenkaana. Ekaksi oli eturenkaana jolloin takana oli Rekon. Kaipasin taakse vähän reilumpia nappuloita niin laitoin sitten taaksekin FK:n, mun mielestä rullaavuudessa ei ollut huomattavaa eroa, jos yhtään. Rekonia olen sentään pitänyt eri hyvin rullaavana kumina. Pitoa FK:ssa on kuitenkin ihan eri tavalla. Siis enemmän tietty. Nyt ajattelin kokeilla XR4:ää koska halusin aavistuksen lisää leveyttä. Maxxikseissa oon saanu hyvin vaihtelevan levyisiä yksilöitä saman mallin ja koon puitteissa. Toinen viimeisistä Forekastereista oli ihan selkeästi kapeampi ja sekös harmitti.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti zort https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=3045350#post3045350)
En pysty vielä vertaamaan XR4:ää ja FK:ta kun noi Bontyt on vielä asentamatta. Mutta Forekastereista oon tykänny yleisrenkaana. Ekaksi oli eturenkaana jolloin takana oli Rekon. Kaipasin taakse vähän reilumpia nappuloita niin laitoin sitten taaksekin FK:n, mun mielestä rullaavuudessa ei ollut huomattavaa eroa, jos yhtään. Rekonia olen sentään pitänyt eri hyvin rullaavana kumina. Pitoa FK:ssa on kuitenkin ihan eri tavalla. Siis enemmän tietty. Nyt ajattelin kokeilla XR4:ää koska halusin aavistuksen lisää leveyttä. Maxxikseissa oon saanu hyvin vaihtelevan levyisiä yksilöitä saman mallin ja koon puitteissa. Toinen viimeisistä Forekastereista oli ihan selkeästi kapeampi ja sekös harmitti.

Mielenkiintoista FK,n osalta, jos ei kerran juuri häviä rullauksessa Rekonille mitä kokoa, seosta ja tpi.tä on nuo testaamasi Rekonit ollut? FK oletettavasti 120tpi, dual ja EXO. Jännä, että näissä monessakaan enemmä XC kumeissa ei ole 3C Terra seosta, kun sitä pidetään paremmin rullaavana, kuin Dual seosta, jota ei tietty Maxxis omillakaan sivuilla vertaa näihin 3C seoksin. 3C Speed.hän se lienee nopein seos ja siksi XC kumeissa ehkä vähemmän tuota 3C terraa.

Canyoniin mahtuisi tuo FK.n 2.6" 120tpi 3C Speed 840g sekin voisi olla mielenkiintoinen.

simtee
25.03.2021, 12.47
Mulla on nyt täpärin XC-setissä f/r Rekon 2.4/Rekon Race 2.35 ja järeämmässä setissä f/r HighRoller2 2.5/DHR2 2.4, kaikki EXO:na. Ei vielä kovin paljoa ajokokemusta kelien vuoksi, mutta yllättävän kevyesti rullaa toi jälkimmäinenkin setti.

velib
25.03.2021, 12.51
Omassa DC-pyörässä on alla Ardent + Ikon (2.4” ja 2.35”). Sekalaiseen ajoon hyvä yhdistelmä. Syksyllä oli tarkoitus siirtää Ardent taakse ja hommata eteen enemmän nappulaa, mutta en sitten jaksanut, kun noillakin pärjäsi hyvin märässä. Mudassa toki Ikon ei toimi. Toisille kevyemmille kiekoille on tulossa kesäksi 2.2” Ikonit tai 2.25” Rekonit.

Jone51
25.03.2021, 13.49
Itse ajelin loppukesän 2.4” Rekon - Rekon yhdistelmällä mutta ei tuo oikein mun mieleen eturenkaana ole juurikin antza44 mainitseman turhan pienen reunanappulan takia. Tai sitten kontrasti High Roller II oli liian suuri pidon osalta, rullaavuus tosin sen osalta lähinnä vitsi nimessä ainakin. Momemmat Rekonit muuten 60tpi kun ainakin 2.6 120tpi rekonista jäi aikanaan vaikutelma että ihan liian lötkö matalilla paineilla, mutta vannekin oli vain 25 mm id. Olisko toi 60tpi sen verran jäykempi että vaikuttaa myös pidon tunteeseen esim juurakoilla eli ei niin muotoudu/muovaudu.

Olisko se sitten ton Forekasterin kokeilu kans edessä tai sitten XR4:set. Ostin kyllä myös sulo vileeninä
vanhan mallisia nobby nic:jä 2.6” koossa parin viime syksynä että jospa ne ensin kokeiluun alle.

Antza44
25.03.2021, 14.03
Itse ajelin loppukesän 2.4” Rekon - Rekon yhdistelmällä mutta ei tuo oikein mun mieleen eturenkaana ole juurikin antza44 mainitseman turhan pienen reunanappulan takia. Tai sitten kontrasti High Roller II oli liian suuri pidon osalta, rullaavuus tosin sen osalta lähinnä vitsi nimessä ainakin. Momemmat Rekonit muuten 60tpi kun ainakin 2.6 120tpi rekonista jäi aikanaan vaikutelma että ihan liian lötkö matalilla paineilla, mutta vannekin oli vain 25 mm id. Olisko toi 60tpi sen verran jäykempi että vaikuttaa myös pidon tunteeseen esim juurakoilla eli ei niin muotoudu/muovaudu.

Olisko se sitten ton Forekasterin kokeilu kans edessä tai sitten XR4:set. Ostin kyllä myös sulo vileeninä
vanhan mallisia nobby nic:jä 2.6” koossa parin viime syksynä että jospa ne ensin kokeiluun alle.Rekonin 2.6" on aika korkea i29 vanteellakin vaikka leveys ei yllä 2.6". Pojan pyörässä tuommoiset ja näyttää sille että ronskimmassa kanttailussa alkaa varmaan taipua. i35 vanne olis näille poikaa. Kokeilin taas omilla i41 ja ne on jo liikaa. Nappulat ei levene i29 64mm/2.52" leveydestä, mutta kyljet menee yli 2.6" en tosin ajanut, kun oli testissä lähinnä yhden rungon tilat. Ei niin agressiiviseen ajoon toimii nuo Maxxisen 2.6" noilla i30 vanteilla ja ilmatilaa on mukavasti. Selkeästi enemmän, kuin 2.4/5" Minioneissa vaikka leveys ero marginaalinen 3 milliä. Uusi 2.5wt DHF antoi 61mm eli 2.4" i30 vanteella

Jone51
25.03.2021, 14.12
Rekonin 2.6" on aika korkea i29 vanteellakin vaikka leveys ei yllä 2.6". Pojan pyörässä tuommoiset ja näyttää sille että ronskimmassa kanttailussa alkaa varmaan taipua. i35 vanne olis näille poikaa. Kokeilin taas omilla i41 ja ne on jo liikaa en tosin ajanut, kun oli testissä lähinnä yhden rungon tilat. Ei niin agressiiviseen ajoon toiminee nuo Maxxisen 2.6" noilla i30 vanteilla.

Juu se oli kyllä erikoisen korkea rengas vaikken nyt muista tarkkoja mittoja vanteella enää. Nykyiset (molemmat) vannesetit mulla siis 30mm sisäleveydellä. Mun ajo harvoin on agressiivista mutta noilla 2.6 rekoneilla tuli pari oh shit kokemusta kun harvoin vähän kaahasi. Noi 2.4 on kans alimittaiset leveydeltään mutta ei pahasti olikohan noin 2.3. Kevyet, rullaavat, oikeasti 2.4–2.5 leveät vanteella ollessaan olis kait se tavoite ja saisivat sitten vielä tuntua ajossakin hyviltä ;)

rndm
25.03.2021, 14.48
Jännä, että näissä monessakaan enemmä XC kumeissa ei ole 3C Terra seosta, kun sitä pidetään paremmin rullaavana, kuin Dual seosta,

En ole kyllä ikinä kuullut kenenkään sanovan noin. Kyllähän dual on kovempaa kumiseosta kuin 3C Terra ja omienkin kokemusten perusteella rullaa paremmin sekä varsinkin kestää paremmin. 3C maxxspeedistä ei ole kokemusta, sillä seoksella saa forekasteria dualin lisäksi 2.6 leveänä (edit: ja niinhän tuossa tosiaan sanoitkin, ei pysy silmät perässä). Onko jollain antaa analyysia dual vs maxxspeed rullaavuuden ja pidon suhteen? Eteen en mielelläni dualia laittais mutta onko maxxspeed sen parempi pidon puolesta?

zort
25.03.2021, 15.02
Kun Antza tätä spektaakkeliketjussaan kyseli niin vastaan että Forekaster 2.35 EXO TR on mulla ollut malli ja eiköhän ne 120 TPI:tä olleet, mun käsittääkseni 60 tpi ei kai ole ollut vaihtoehtonakaan (saatan olla väärässä)

Antza44
25.03.2021, 15.53
En ole kyllä ikinä kuullut kenenkään sanovan noin. Kyllähän dual on kovempaa kumiseosta kuin 3C Terra ja omienkin kokemusten perusteella rullaa paremmin sekä varsinkin kestää paremmin. 3C maxxspeedistä ei ole kokemusta, sillä seoksella saa forekasteria dualin lisäksi 2.6 leveänä (edit: ja niinhän tuossa tosiaan sanoitkin, ei pysy silmät perässä). Onko jollain antaa analyysia dual vs maxxspeed rullaavuuden ja pidon suhteen? Eteen en mielelläni dualia laittais mutta onko maxxspeed sen parempi pidon puolesta?Mulla jäi vaan jotenkin fiilis noista läskin 4" Dual Minioneista, että ei kaksisseti rullannut, kun taas 3" 29" 3C terrat suhteellisen ok, mutta vertailu ei ole kovin yksiselitteinen joten uskon sanomaasi.

zort
25.03.2021, 16.35
No mullahan oli Rekon mallia 29x2.25 3C MAXX SPEED3C/EXO/TR ja olihan se tosi hyvin rullaava takakumi. Mutta niinkun mainitsin niin yllättäen en jäänyt sen rullaavuutta kaipaamaan kun vaihdoin 2.35 Forekasteriin. Joku tarkempi hahmo saattaa huomata niiden rullaavuudessa enemmän eroa mutta minusta ero ei päätä huimannut. Vastaavasti Rekonia edeltävä takarengas Ardent Race 2.20 3C maxspeed EXO TR oli minusta huonosti rullaava (monet varmaan eri mieltä), ero Rekoniin oli huima rekonin hyväksi. Mun mielestä kuskin painolla on myös merkitystä, mulla paino ajovarusteineen on siellä 92-94 kg paikkeilla, kevytrakenteisemmat kuskit varmaan tykkäävät pieninappulaisista renkaista mutta itse olen huomannut että vähän isommat muta jämäkät nappulat auttaa myös rullaavuudessa koska eivät ikäänkuin taivu alta pois. Kunhan ovat sopivasti sijoitellut eikä ole mitään traktori dh-nappuloita.

Antza44
25.03.2021, 17.01
Tuolta kattelin, että Maxxisen Dissector.ia kehuttiin kyllä hyväksi rullaavaksi takarenkaaksi ilman, että muut ominaisuudet olisi myyty pois. https://www.outdoorgearlab.com/topics/biking/best-mountain-bike-tires?specs=n&n=25&sort_field=#compare
Paino olis 870G tuolla 2.4WT 29 60tpi exo.lla. Ainakin väitettiin rullaavammaksi, kuin Bontragerin SE4 mikä on samalla kuviolla, kuin XR4, mutta tukusampi runko. Painoahan tulee takkiin 2.4" XR4 se noin 100G.

OJ
25.03.2021, 18.18
Maxxis Forekaster näyttää kuvioltaan hyvältä, mutta sanovat sen olevan optimoitu 30-35mm sisälevyiselle vanteelle. Toimiiko toi kapeammallakin vanteella? Mulla oli viimesimpänä Maxxiksen kumina Ikon eikä se oikein vakuuttanut, olkanappulat vähän heikot ja taittui liian herkästi alle jos yritti matalammilla paineilla hakea pitoa.

zort
25.03.2021, 20.30
Minusta toimii ihan hyvin 26 mm leveän vanteen (sisämitta) kanssa. Oon tykänny noista exo-kylkisistä renkaista siksi kun voi ajaa pienillä painella ja silti rengas pysyy ryhdissään. Ajelin viime kesän 18/21 psi paineilla noita meidän kivirännejä eikä ollut ongelmia. Tosin vauhdit ei mulla mitään huippuluokkaa ole.
Mitä nyt vertailin vierekkäin mun pyörässä nyt olevia Forekastereita ja vielä asentamattomia XR4 Bontragereita niin kuviot ovat hyvin samankaltaiset. Ton tyyppinen kuvio on perinteisesti ollu mulle mieluinen. Sopivan avoin ja kohtuullisen kokoiset nappulat.

rndm
25.03.2021, 21.33
No mullahan oli Rekon mallia 29x2.25 3C MAXX SPEED3C/EXO/TR ja olihan se tosi hyvin rullaava takakumi. Mutta niinkun mainitsin niin yllättäen en jäänyt sen rullaavuutta kaipaamaan kun vaihdoin 2.35 Forekasteriin. Joku tarkempi hahmo saattaa huomata niiden rullaavuudessa enemmän eroa mutta minusta ero ei päätä huimannut. Vastaavasti Rekonia edeltävä takarengas Ardent Race 2.20 3C maxspeed EXO TR oli minusta huonosti rullaava (monet varmaan eri mieltä), ero Rekoniin oli huima rekonin hyväksi. Mun mielestä kuskin painolla on myös merkitystä, mulla paino ajovarusteineen on siellä 92-94 kg paikkeilla, kevytrakenteisemmat kuskit varmaan tykkäävät pieninappulaisista renkaista mutta itse olen huomannut että vähän isommat muta jämäkät nappulat auttaa myös rullaavuudessa koska eivät ikäänkuin taivu alta pois. Kunhan ovat sopivasti sijoitellut eikä ole mitään traktori dh-nappuloita.

Joo maxxspeedin pitäisi ollakkin sitten terraa rullaavampi ja dualiin verrattavissa. Itsellä lähinnä kiinnostaa maxxspeedin kohdalla että kuinka pitävä se on terraan verrattuna koska taakse tulee dualia joka tapauksessa ja forekaster harkinnassa eturenkaaksi speedillä (koska terraa ei saatavilla).

edit: typo

zort
25.03.2021, 22.45
Välillä huvittaa noi omat talviset rengasspekulaatiot. Funtsaa koko talven yli sitä täydellistä rengaskombinaatiota seuraavalle kesälle, sitten kevät koittaa ja ostaa jotkut yleisrenkaat mitkä kävis mahdollisimman monelle eri kelille ja ajaa niillä tyytyväisenä keväästä syksyyn jolleivat aivan sysipaskat satu olemaan. No sellasia mulle on viime aikana sattunu kaksi takarengasta: Racing Ralph ja Ardent Race. Molemmat meni vaihtoon jo alkukesästä.

virtuaalipyöräilijä
26.03.2021, 21.14
Mitä renkaita sulla on ollut viimeaikoina? Olisi juurikin haussa tollanen fit & forget tyyppinen ratkaisu ainakin kesän ajaksi. Kohtalaisen hyvin rullaavaa takarengasta, vähän joka kelille ja joka paikkaan. Tällä hetkellä takana Maxxis Dissector, joka todennäköisesti siirtyy kelien kuivuttua eteen. Ajot pääasiassa polkua mutta varmasti vähän myös bike parkkia eli reunanappulaakin saisi vähän olla. Forekaster on käynyt mielessä sekä Vittoria Agarro. Bontragerin XR3 kiinnostaisi kanssa keveyden puolesta, mutta mietityttää että onko siinä se nappula kuitenkin turhan pientä.

zort
26.03.2021, 22.25
Viimeiset kolme kesää on ollut ainoastaan Maxxiksen renkaita joista edessä on ollut pelkästään edellä mainitsemaani Forekasteria. Takana ollut Ardent Race, en tykännyt (tuntui jotenkin lahnamaiselta, ei rullannut eikä pitänyt). Sitten Ardent Race vaihtui Rekoniin josta tykkäsin uutena mutta matalat nappulat kulahti aika nopeasti jolloin pito alkoi hupenemaan. Nyttemmin ollut Forekaster myös takana mikä mun mielestä on ollut hyvä yleisjyyrä. Päätin nyt kokeilla XR4:ää koska viimeisimmät Forekasterit oli leveyden ja painon puolesta ikään kuin eri paria vaikka olivat samaan aikaan ostetut ja samaa mallia/kokoa. Aika paljon vaihtelua siis mitoissa. Maxxiksethan ovat kylläkin olleet ihan unelmat asentaa, toisin kuin Schwalbet joista aikanaan siirryin Maxxiksiin kun kyllästyin lainailemaan toisten kompuroita asennusta varten. Maxxikset vaan lupsahtaa paikoilleen ihan jalkapumpulla. En tiedä noista nyky Schwalbeista, nää mun oli ajalta ennen addixia. Nobby Nic yleensä edessä ja Rocket Ron takana, niillä pärjäsi ihan kivasti. Mutta Racing Ralphista en tykännyt, siinä oli vähän samantapaista lahnamaisuutta kuin Ardent Racessa. Jännä sinänsä koska RaRa ja AR kuitenkin hyvin monen mielestä ovat niitä rullaavampia renkaita. Joku siinä vaan on että minä en niistä oppinut tykkäämään.

zort
27.03.2021, 13.48
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210327/cfb17bf5379a73ddf0a73bb08c463861.jpg
Siinähän ne olis rinnakkain. Vasemmalla XR4 Team Issue 29x2.4” 29 id vanteella ja oikealla Forekaster Exo TR 120 tpi 29x2.35” 25 id vanteella. Runkojen leveydet tönärilla mitattuna 59 (XR4) ja 57 (FK) mm. Mun toinen samanlainen FK oli vain 55 mm :-(
Lisäksi vasemman puoleisella setillä halkaisija silmämääräisesti n. sentin suurempi joten keskiö nousee puolisen senttiä. Lisää ilmatilaa oli tavoitteena ja sitähän nyt sitten tuli. Hiukka agressiivisemman oloinen kuvio XR4:llä mutta molemmat renkaat saman painoiset. Ans kattoa tuliko mieluisa kombo, kunhan lumet sulaa niin sitten se nähdään.

27.03.2021, 19.43
Kiinnostais paljonko on ton 29x2.4 xr4 halkaisija? Olis kiinnostava setti, mutta vähän tarkalla itsellä taakse. Sais vajaa sentti kuitenkin jäädä turvaväliksi.

zort
27.03.2021, 22.08
^tasan 75 cm vanteella jonka sisäleveys on 29 mm

27.03.2021, 22.25
Jep kiitos????.

zort
28.03.2021, 10.35
????.

?

28.03.2021, 10.46
Laitoin peukun, mutta kännykällä näyttää kysymysmerkkinä... Sorry

zort
28.03.2021, 12.05
:-)
No eipä mitään

Jone51
28.03.2021, 13.00
Ihan tälleen joutava kysymys mutta mistä olette koita xr4:ia ostaneet? Kansainvälisiä kauppoja melko vähän ja hinta sama mitä kotimaasta kait ostettuna niin laittaako paikalliselle trek jälleenmyyjälle vaan kyselyä että saisko heiltä?

stumpe
28.03.2021, 14.26
Ihan tälleen joutava kysymys mutta mistä olette koita xr4:ia ostaneet? Kansainvälisiä kauppoja melko vähän ja hinta sama mitä kotimaasta kait ostettuna niin laittaako paikalliselle trek jälleenmyyjälle vaan kyselyä että saisko heiltä?

Cycli.fi tilannut.

zort
28.03.2021, 15.08
Paikallinen Trek-kauppias saa noita hommattua ellei ole hyllyssä valmiiksi

zort
01.04.2021, 20.53
Tuntuu noi XR4:t pitävän hyvin ilmaa sisällään. Viime perjantaina asensin renkaat vanteille ja pumppasin ne pinkeäksi. Ajattelin että laitan litkut vasta jos paineet putoaa, tarkoitus nimittäin ottaa renkaat/kiekot käyttöön vasta kun lumet alkaa olla vähissä. Nyt kun käsikopelolla koittaa niin paineet eivät ole pudonneet yhtään.
Jos Trekin pyöriä pitää referenssinä niin heidän näkemys down country -renkaista taitaa kallistua ennemmin XR3:n kuin XR4:n puolelle. Nimittäin jos Top Fuelia pitää down country -pyöränä. Fuel Ex enempi trail ja niissä on XR5/XR4 -rengastus. XR3:a en ole hypistellyt mutta jos on niin että siinä on keskinappulat kuin XR2:ssa ja reunanappulat kuin XR4:ssä niin taitaa XR4 olla mieluisampi rengas mulle. XR2:ssa näytti olevan hyvin pienet nappulat kun sellaista kerran hypistelin. Voi olla että olen hyvinkin väärässä. Nää rengasasiat voi joskus olla yllättävän mystisiä.

Antza44
01.04.2021, 22.51
Tuntuu noi XR4:t pitävän hyvin ilmaa sisällään. Viime perjantaina asensin renkaat vanteille ja pumppasin ne pinkeäksi. Ajattelin että laitan litkut vasta jos paineet putoaa, tarkoitus nimittäin ottaa renkaat/kiekot käyttöön vasta kun lumet alkaa olla vähissä. Nyt kun käsikopelolla koittaa niin paineet eivät ole pudonneet yhtään.
Jos Trekin pyöriä pitää referenssinä niin heidän näkemys down country -renkaista taitaa kallistua ennemmin XR3:n kuin XR4:n puolelle. Nimittäin jos Top Fuelia pitää down country -pyöränä. Fuel Ex enempi trail ja niissä on XR5/XR4 -rengastus. XR3:a en ole hypistellyt mutta jos on niin että siinä on keskinappulat kuin XR2:ssa ja reunanappulat kuin XR4:ssä niin taitaa XR4 olla mieluisampi rengas mulle. XR2:ssa näytti olevan hyvin pienet nappulat kun sellaista kerran hypistelin. Voi olla että olen hyvinkin väärässä. Nää rengasasiat voi joskus olla yllättävän mystisiä.

Sent from my iPhone using TapatalkPienet on XR2 nappulat. Toisaalta ilmatilaa on reilusti 3" minusta enempi, kuin XR4 vaikka luulis, et sama runko, mut ei välttämättää ole. 2.6 XR2 on mittailtu ihan nimellismitan kokoja.

Niinhän ne kehuu, että XR3 on 2 ja 4 sekoitus ja siltä se kuvissakin näyttää. 3" XR2 pärjää takana yllättävän hyvin, mutta nousuissa missä tarvitsee nappulaa alkaa tunkkaus. XR4, niin kuin DHR voi sutasta ja jatkaa menoa 2 se loppuu siihen.

Mittasitko noita 2.4" XR4?

Jotenkin nyt oon alkanut päätyä kuitenkin 2.6" ainakin takana saadakseni ilmatilaa ja muovautumiskykyä teknisiin nousuihin. Eli Forekasterin 2.6" olis nyt vahvoilla, sillä pysys vielä paino kurissa noin 850g, rouheemmat menee sit sinne + 950g.

Oliko muuten Lahessa XR4 hyllyssä vai tilasitko jostain? Edessähän tuo 2.4 riittänee. Vaikka kaikki harrastaa isompaa eessä, mut minusta takana se pitää olla, jos jossain.

zort
02.04.2021, 07.26
Nää mun XR4:t tuli Bike24:sta. Vähän ylempää tätä ketjua jos kurkkaat niin löydät noista mun mittauksista juttua (verrattuna 2.35 Forekasteriin). Voisin kuvitella että 2.6 Forekaster saattaa olla pikkusen pulleampi kuin 2.4 XR4 mutta ei välttämättä paljoa. Mutta mistä noista tietää kun Maxxiksen koot tuntuu (mun vähäisen otannan perusteella) vaihtelevan. Esim. 2.25 Rekon oli mulla aiemmin 2.35 Forekasterin parina ja olivat tismalleen yhtä korkeat/leveät. Ja nyt noi 2 kpl saman koon FK:ta joiden leveydessä on 2 mm eroa ja korkeudessa n. milli.

Antza44
02.04.2021, 12.20
Nää mun XR4:t tuli Bike24:sta. Vähän ylempää tätä ketjua jos kurkkaat niin löydät noista mun mittauksista juttua (verrattuna 2.35 Forekasteriin). Voisin kuvitella että 2.6 Forekaster saattaa olla pikkusen pulleampi kuin 2.4 XR4 mutta ei välttämättä paljoa. Mutta mistä noista tietää kun Maxxiksen koot tuntuu (mun vähäisen otannan perusteella) vaihtelevan. Esim. 2.25 Rekon oli mulla aiemmin 2.35 Forekasterin parina ja olivat tismalleen yhtä korkeat/leveät. Ja nyt noi 2 kpl saman koon FK:ta joiden leveydessä on 2 mm eroa ja korkeudessa n. milli.

No niinhän ne olikin hyvä muisti. Täytyykin verrata tota korkeutta noihin pojan 2.6" Rekoneihin. Niissä korkeutta oli selkeesti enemmän, kuin 2.4/5 minioneissa vaikka leveys ero aika marginaalinen 3mm.

M A
02.04.2021, 21.29
Onkos noissa seoksissa eroa xr4 vs maxxis dual? Itellä nyt rekon/forekaster combo ja aattelin et heittäis ton forekasterin taakse kun rekon alkaa olla kulunu ja eteen sit joko toinen samanlainen tai xr4, jos se pitäis kylmissä ja kosteissa keleissä paremmin.

JohnnyBuzz
02.04.2021, 22.33
Mulla on hyvät kokemukset XR4:sta kylmässä ja kosteassa, tosin 3” leveydessä. Mielestäni ominaisuudet ei huonone ainakaan pikkupakkasilla lämpöisempiin keleihin verrattuna. Pitää ehdottomasti paremmin kuin vaikkapa Maxxiksen Minionit.

rndm
03.04.2021, 15.51
Niin tosiaan maxxiksen dualhan toimii kylmässä ihan hyvin ilmeisesti. 3C on se mikä muuttuu saippuaksi. Itsellä hyvin vähän kylmän sään kokemusta maxxiksen renkailla mutta noin kuulopuheiden mukaan.

Kuminauha
03.04.2021, 16.52
Mitä talvella omia maxxiksen kumeja näpräilin, niin pakkasessa DHR II 3C tuntui kovemmalta kumilta, kun Recon DUAL.

Divi
03.04.2021, 21.20
heidän näkemys down country -renkaista
Riippuu ajopaikastakin. Britannian kuravellissä XC renkaatkin on aika isonappulaisia, kun monessa kuivemmassa paikassa trail tai enduro renkaanakin voi olla pieninappulainen. Renkaan runko valitaan enemmän ajotyylin mukaan ja nappula maaston mukaan. Bontrageriltakin löytyy esim SE2 joka on verrattain aika järeärunkoinen ja pieninappulainen.

zort
03.04.2021, 22.38
^totta

Antza44
16.04.2021, 13.28
2.4" XR4 / i30 vanteella litkutettuna ajettu nyt yksi testiajo. Rullaavuus ei kyllä vakuuttanut ensi purasulla. Vertailuna edellisellä lenkillä oli edessä 2.5 DHF 60tpi 3c exo ja takana 2.6" Rekon dual exo. Noihin en huomannut mitään positiivista eroa vaikka rengas massakin keveni 300g. En nyt mitään älytöntä rullausta kuvitellutkaan noille XR4, kun tuota olen 3" ajanut ja niissäkään ei 3" Minioneihin minusta järin suurta eroa ole.

Nyt jäi kaivelemaan olisiko se 2.6" Maxxis Forekaster sitten oikeasti rullannut paremmin. Paino ero tuohon 2.4 XR4 on aika pieni ja ilmatila toista luokkaa. XR4 oli 800g ja 820g. Sen verran kyvykäs pyörä ja kuskilla painoa, että reilumpi ilmatila sallisi ajaa pikkasen mukavammilla paineilla ilman läpilyöntejä, tosin alle taittuminenhan saattaa pahentua. Kevyet insertit on kuitenkin välissä antamassa hieman lisä suojaa ja tukeehan ne pikkasen kumin kylkiä. XR3 ja vittoria Barzo.kin vois tuoda takarenkaana toivottavan lisä rullaavuuden. Toisaalta Barzo 2.6" taitaa olla aika alamittanen ja ehkä tuo XR3 2.4" ei nyt sitten kuitenkaan houkuta kokonsa puolesta ja niitä saa huonosti. Olisin Cyclistä jo samalla yhden XR3 tilannut, jos olisi ollut. XR2 rullaa kyllä hyvin ainakin 3" ja takapäässä toimii lenkkiajossa suht hyvin, mutta ehkä tuo Rekon on kuitenkin yleispätevämpi satunnaisiin parkkiajoihinkin ja rajumpiin kivikoihin.

XR4 nappulakoko oli pettymyt. Kanttinappuloiden koko ei ole juuri isompi, kuin 2.6" Rekonissa ja eipä nuo keskinappulatkaan juuri korkeampia ole. Sitä kun on tottunu 3" 29 kumeihin, niin on nää aika onnettoman kokoisia kuvioltaan. XR4 3" on aika raju nappulan kooltaan verrattuna tuohon 2.4". Sinällään 2.4" XR4 toimi muuten ihan hyvi ja pitoa on. Rekoni on aika lättänä profiililtaan varsinkin, kun kuluu keskeltä enempi. Liekö tuo huonontaa rullausta, mutta taitaa se nyt kuitenkin rullata paremmin, kuin XR4.

Voisihan sitä tilata vielä yhden Forekasteri 2.6" ja vekslailla ja ettiä sopivaa komboa, nopeutta pitäisi kyllä renkaista löytä lenkkiajoon liikaa muista kyvyistä tinkimättä. Takarengas se kuitenkin eniten vaikuttaa rullaavuuteen. Jotenkin nyt kuitenkin päättänyt, että ei ne pikku renkaat voi enempää painaa, kuin nuo kevyet 3" XR2 eli 850g. Voishan tuossa ensin vaihtaa XR4 kaveriksi 2.6" Rekonin taakse ja sitten vielä toisen eteen, kun pojalle kelpas jo nuo Minionit, niin jäi yli sen pyörästä.

Parhaiten tuntuu, että on rullannut nuo vanhat kevyet 2.25 ISP.t vaikka kyllä nekin hitailta tuntui aikoinaan Roket Roneihin ja Ralpheihin verrattuna. No ehkä ne ISP.tkään ei enään tuolla suht pehmosessa tuntuisi niin rullaavan.

marco1
16.04.2021, 13.41
Se rullaava Vittoria on nimeltään Agarro. En ole päässyt testaamaan miten toimii ja kestää isommassa vauhdissa mutta peruspoluilla on 2.6" niin nopea että laitoin isomman eturattaan. Takarenkaana pitoa on paremmin kuin Rekonissa, sivusuunnassakin mutta toki tuollaisessa tiheässä kuviossa tulee rajat vastaan tietyissä tilanteissa. Edessä en ole kokeillut.

Antza44
16.04.2021, 15.29
Se rullaava Vittoria on nimeltään Agarro. En ole päässyt testaamaan miten toimii ja kestää isommassa vauhdissa mutta peruspoluilla on 2.6" niin nopea että laitoin isomman eturattaan. Takarenkaana pitoa on paremmin kuin Rekonissa, sivusuunnassakin mutta toki tuollaisessa tiheässä kuviossa tulee rajat vastaan tietyissä tilanteissa. Edessä en ole kokeillut.Agarro on painavampi, kuin Barzo ja enemmän vielä trail enska kumi kuin taas Barzo XC/trail.
https://www.vittoria.com/us/en/tires/enduro-trail/agarro
https://www.vittoria.com/us/en/tires/mtb-xc/barzo

Agarro 2.6" painaa 970g kun taas vastava Rekoni 780g. Tuontakia ei houkuta Agarro.
Barzo 2.6" taas 820g

marco1
16.04.2021, 16.08
Agarro on huomattavasti rullaavampi kuin yllämainittu XR4, lähtökohtana siis.

Assup
16.04.2021, 19.15
Hyvin toimii Vittoriat 29x2.6! Edessä Martellossa kivasti nappulaa myös sivussa ja takana Agarro rullaa!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210416/0265cda1dda494e30e969f1b71b0b5b7.jpg

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Antza44
16.04.2021, 20.20
Agarro on huomattavasti rullaavampi kuin yllämainittu XR4, lähtökohtana siis.Ja rullaa mielestäsi paremmin, myös kuin 2.6" Rekon vai pitoa vain enemmän? Millä seoksella ja kyljillä vertailu Rekon? Paino ero on kyllä aika raju Rekonin ja Agarron välillä vaikka eihän se rullaavuutta itsessään pelkästään ratkaise, mutta pidempään putkelta runnoessakin alkaa renkaan painokin pistää miestä takas satulaan. Oletko mittaillut millaista todellista kokoa tuo Agarro antaa?

marco1
16.04.2021, 21.19
Rekon ei ole ollut hetkeen alla mutta alkuperäinen rengastus taisi olla Rekon EXO 2.6”. En erityisesti pidä tuosta Rekonista koska tietyissä tilanteissa pito häviää yllättäen.
Vielä ei ole ihan kesäkelit mutta sitten kun on niin alle vaihtuu SE4 eteen (=XR4 vahvistetuilla kyljillä, löytyi ennen XR-versiota) ja Agarro taakse. Downcountryyn varmaan liian järeä rengastus mutta olkon.

Antza44
17.04.2021, 17.45
Toisella lenkillä XR4 ei jäänyt ihan yhtä tahmea kuva, kuin ekalla. Sanotaanko, että pitäviksi trailikumeiksi rullaa aika hyvin. Ekalla lenkillä oli pikkasen kovat painee, nyt kun tyhjenteli tuntuin renkaat pikkasen mukavammilta, no ei tommosia 2.4 nyt voi mukaviksi kehua, jos paineita on sen verran, että voi suht huoletta vielä kivikossa laskea.

OJ
18.04.2021, 20.40
Hemmetti. Kirjottelin pitkähkon postin ja menin sit sulkemaan välilehden.

No joka tapauksessa. Viime sunnuntaina sain ajettua ensimmäisen kunnon lenkin uudella fillarilla. Alla oli spessun vakiorengastus Ground Control/Fast Track 2.3 60tpi. Painetta 1,4/1,6 bar. Hiekka- ja kivikkopolkuja kuivissa oloissa, mut hiekka oli vielä aika kiinteää kun ei ole kuivunut pintaa syvemmälle. Noi renkaat rullaa nopeasti sekä mutulla että strava-aikojen perusteella. Pitoa noissa oli hiekalla aika tautisesti. Kivikossa ei ollut Maxxis Ikoneista tuttuja lipsumisia, mutta oli tosiaan aika optimaalinen keli pidon suhteen. Reilun 1km kivikkosegmentillä jäin rennosti ajaen vain pari sekuntia parhaasta ajasta. Aika rajalla noi on tolla paineella, että taittuuko alle vai pysyyko ryhdissä. Muutaman kerran "jyrsnytti" (jyrsnyttää on tieteellinen termi renkaan käytokselle) kun kanttailin omaa kovaa, muttei lähtenyt ohjailemaan itsekseen.

Summauksena, kai noi on ihan OK kumit ajaa loppuun ennen uusien ostamista, ainakin tykkään Ikoneitä enemmän.

ATK
22.04.2021, 16.37
Tuli hommattua kiinnostuksen vuoksi kapeammat renkaat Wolfpackilta uuden pyörän toiseen kiekkosettiin. Renkaiksi päätyivät Trail ja Cross -renkaat 29" x 2.4" koossa. Noin kahdeksan päivää vkl laskettuna kesti toimitus Saksasta. Minimalistinen pakkaus, pienessä pahvilaatikossa oli vain pelkät renkaat bulkkina - kaupan hyllyillähän näitä ei taida mistään saadakaan.

28mm sisäleveillä vanteilla näytti olevan renkailla leveyttä rungosta mitattuna Traililla 61,3mm ja Crossilla 60,9mm eli likellä Erto-lukemia (60-622 ja 61-622). Painoa Traililla 890g ja Crossilla 725g eli 35 - 40g ilmoitettuja lukemia enemmän mutta kuitenkin toleranssien sisällä (+/- 9% voi olla valmistajan mukaan suuntaansa heittoa...).

Ehkäpä näppärin tubeless-asennus tähän mennessä. Renkaat sai käsipelissä vanteille mutta eivät tuntuneet lörpöiltäkään. Ilmat tuntuivat pysyivän renkaan sisällä hyvin ilman litkujakin. Litkujen lisäyksen jälkeen ei näyttänyt myöskään vuotavan mistään. Ajamaan ei pääse kun pyörä odottaa yhä kasausta, mutta ensivaikutelman osalta vaikuttivat hyviltä kumeilta.

Vuoti
22.04.2021, 20.35
Wolfpack Trail on minusta erinomainen rengas. Pitävä, kohtuullisesti rullaava, helppo tubeless-asennus, halpa. Kirjoittelin hieman pidemmästi tuonne märkien kelien naapuriketjuun.

Antza44
06.05.2021, 15.05
Onko kukaan ajellut noita Spessun Purgatory.ja? https://www.specialized.com/fi/en/purgatory-control-2bliss-ready-t5/p/173590?color=271583-173590&searchText=00120-4082

Ground versio vain 750g ja Grid 810g 2.3". Grid 2.6" 900g joten sekin aika inhimillinen.

Normi Stumpjumpperiin laitettu taakse joten rullaavutta pitäs olla. Paikallisen junnun pyörässä oli alla tuo 2.3" ja Siinä on kyllä rouheat kantti nappula ja kuvio on ainakin leveämpi, kuin 2.4" XR4

Vielä on se rullaava kevyt ja silti ainakin rouheilla sivunappuloilla oleva haussa. No tänään haen yhden Forekasterin 2.6 speedin ja vertaillaan nyt sitä noihin XR4 ja täytyy Rekonia koittaa uudestaan.

zort
07.05.2021, 09.46
Minkälaisia paineita Antza on laittanut XRnelosiin? Minusta noi rullaa aika hyvin mutta jos on liian kovat paineet niin sitten huonommin. Mulla on ollut 1.4/1.6 bar kun oma paino kommandona on 87-88 kg. Mutta mä en ole kylläkään mikään syöksypommittaja ajotavoiltani vaan eteneminen on varmaan aika verkkaista. Tykkään kuitenkin ajella kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja.

Antza44
07.05.2021, 10.50
Minkälaisia paineita Antza on laittanut XRnelosiin? Minusta noi rullaa aika hyvin mutta jos on liian kovat paineet niin sitten huonommin. Mulla on ollut 1.4/1.6 bar kun oma paino kommandona on 87-88 kg. Mutta mä en ole kylläkään mikään syöksypommittaja ajotavoiltani vaan eteneminen on varmaan aika verkkaista. Tykkään kuitenkin ajella kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja.

Sent from my iPhone using TapatalkEdessä 1.5 ja takana 1.65/1.70. Huomasin kans et kovana ei rullaa, mut noilla painella voi ajella aika huoletta 95kg kommando. Ei ne nyt periaatteessa huonosti rullaa nappula kumeiksi, jotenkin silti semmonen tahmea fiilis, kun yrittää oikeen vauhdilla polkea noita tasamaalla tai ylös päin. Eilen vaihdoin 2.6 Forekaster 120tpi Speedin taakse ja lähikadulla pyörähdys tuntui tuovan lisää rullausta. Jotenkin talven ISP ajoista jäi nopempi fiilis, kuin XR4.

Muutenkin kuvio näyttää jotenkin kivemmalta 2.6 Forekasterissa vaikka eipä se oikestaan ollut kooltaan isompi, kuin 2.4 XR4. Nappulat reilu millin leveämmällä ja korkeus aikas sama. Tosin vähän ajettu ja voi olla, että edellinen ei ollut paineilla venyttänyt, mutta bead to beadkin oli selkeästi pienempi, kuin 2.6 Rekonissa. Taas Forekasterissa B.t.B oli pikkasen enemmän, kuin 2.5 Minionissa.

zort
07.05.2021, 12.47
Pikkasen olis mulla tarkoitus vielä pudottaa XR4:n paineita kun ei kolise vanteille noilla 1.4/1.6 bar lukemilla.

Antza44
07.05.2021, 14.01
Pikkasen olis mulla tarkoitus vielä pudottaa XR4:n paineita kun ei kolise vanteille noilla 1.4/1.6 bar lukemilla.

Sent from my iPhone using TapatalkJuu ei noilla munkaan paineilla ole vielä, mut tuntuu vauhdit ja ajotyyli rajuuntuvan alamäissä, kun nyt on kyllä semmonen pyörä tuo uus Spectral 29 jolla hyppää surutta kivikkoon, kun ei tarvitse miettiä itse pyörän kykyjä, kun ennen vaan ajeli maastonmuotojen myötäisesti vaikka vauhtia oli silloinkin. Nyt on välillä alkanut tuntua, että koska alkaa kumejen kesto tulla vastaan. Mulla on kyllä kevyet tyreinvaderit pahanpäivän varalle kumeissa https://www.bike-discount.de/en/buy/effetto-mariposa-tyreinvader-puncture-protection-870667

No monihan ei tasan ajele moista pyörää tommosilla kumeilla, mut taas sekalaisessa lenkkiajossa arvostan myös tasamaan ja ylämäkien vauhtia, niin kompromissia on haettava, mutta kun samoihin ajoihin mahtuu sitä enskahenkistäkin menoa luo oman haasteensa.

Antza44
08.05.2021, 21.05
Kyllähän tuo 2.6 Speedi Forekaster rullasi jo kuin xc kumi eli taitaa tarvii tilata eteenkin ja pistää XR4 oottelemaan loppusijoitusta.

Edit: ja kokokin alkaa kasvaa lähelle nimellismittaa.

zort
11.05.2021, 16.37
Kun tuli viimeksi syksyllä ajettua forekastereilla (2.35) ja nyt keväällä pelkästään 2.4 XR4:lla niin ei voi varmuudella muistaa että rullaisiko FK paremmin mutta en oikeastaan nyt kaipaa forekastereista mitään paitsi että muistaakseni niissä oli vähän enempi pitoa märissä kivikoissa. Pudotin XR4:ssä paineet, nyt on ollut 20/23 psi (vaihdoin yksikköä koska mun topeakin digimittarissa ei ole kuin yhden desimaalin näyttö bareissa...yksikköä vaihtamalla sain helpommin sellasen hiuksenhienon hallitun paineen pudotuksen 1.4/1.6 bar -> 20/23 psi). Muuten helppokäyttöinen ja luotettava mittari mutta vois olla yks desimaali lisää [emoji4]. No nyt tais löytyä paineiden suhteen sellanen sweet spotti.

M A
13.05.2021, 14.06
Tällä hetkellä alla xr4 edessä ja Forekaster (dual 60tpi) takana. Forekaster rullaa selkeästi paremmin, mutta mun mielestä xr4 pitää paremmin märillä juurilla ja kallioilla. XR4 on myös vakaampi rengas alamäissä, ainakin jäykkäperässä, mutta tasamaalla ja ylämäissä tahmeampi. Forekaster on vähän pyöreämpi profiililtaan. Ja millin pari kapeampi. XR4 on 2.6" leveänä 66mm. Vanteen sisähalkaisijaa en muista. Mulla nyt paineita 17/20psi

zort
13.05.2021, 20.11
Ilmeisesti koon puolesta 2.6 Forekasteria lähempänä on 2.4 XR4 kuin 2.6 jos olen oikein ymmärtänyt. Forekaster 2.35 koossa on reilusti pienempi kuin 2.4 XR.

M A
13.05.2021, 21.47
64-65mm mulla on tuo Forekaster. xr4 reunanappulat tulee vähän ulommas, ~66mm. Molemmat 2.6 leveitä.

Antza44
14.05.2021, 00.00
Ilmeisesti koon puolesta 2.6 Forekasteria lähempänä on 2.4 XR4 kuin 2.6 jos olen oikein ymmärtänyt. Forekaster 2.35 koossa on reilusti pienempi kuin 2.4 XR.

Kyllä tuo 2.6 Forekaster on aikalailla 2.6" nyt, kun venähti. Jokatapauksessa selkeästi isompi kuin 2.4 XR4.

zort
18.05.2021, 09.56
Eilen pääsi (?) ajelemaan pari tuntia oikein kunnon sateessa, kaatosadettakin tuli ajoittain, ja kyllä xr4:stä pitoa löytyy märissä juurakoissa, kivikoissa sekä myös mudassa niinkuin kehuttu on. Tämä saattaa hyvinkin olla paras yleisrengas joka mun kohdalle on sattunut. En näillä rimppakintuilla saa sitä edes ei-rullaamaan.

M A
18.05.2021, 11.49
Sellanen tuntuma itsellekin jäänyt että XR4 pitää paremmin märällä juurella ja kalliolla. Pehmeällä alustalla ja mudassa Forekaster toimii hienosti ja kuvio pysyy hyvin auki. Olis mielenkiintoista jos Maxxis tekis tota forekasteria maxxgrippinä Suomalaiseen kesäsäähän.

Antza44
18.05.2021, 13.48
Sellanen tuntuma itsellekin jäänyt että XR4 pitää paremmin märällä juurella ja kalliolla. Pehmeällä alustalla ja mudassa Forekaster toimii hienosti ja kuvio pysyy hyvin auki. Olis mielenkiintoista jos Maxxis tekis tota forekasteria maxxgrippinä Suomalaiseen kesäsäähän.Sekin olis kiva, että Maxxis kertos suoraan mikä seos rullaa ja miten suhteessa muihin. Esim 3C maxx speed ja dual seoksista olisi kiva tietää kumpi on se rullaavampi, jos ei oteta rungon TPI lukua sotkemaan asiaa. esim Nino Schurter ajaa ilmeisesti Duoa seoksen Aspenilla tosin kisoissa 170 TPI mitä ei meille kaupata.

Jos siis dual seos on se parhaiten rullaava ja parhaiten pitävä kylmässä, niin eihän Suomeen pal muuta sitten tarvikkaan. Toisaalta läskin Dual Minioneiden mukaan en välttämättä usko, että rullaa paremmin, kuin terra seos. esim 29+ 3C terra Minionit ei tunnu kyllä lähellekkään yhtä tahmeilta rullaamaan.

3C Terrahan on haukuttu aina kylmässä kovettuvaksi, mutta tekeekösen myös 3C Speed ja Gripp seos. Itse tosin olen pärjännyt Terrallakin ympärivuoden vaikka ei sitä nyt oikeasti hyvin pitäväksi voi 0 kelin märillä kivillä kehua, mutta paineita tiputtamalla on selvitty.

F. Kotlerburg
19.05.2021, 09.35
Miten korkeuden puolesta tuo XR4 vs. Forekaster 2.6" koossa?

Antza44
19.05.2021, 11.24
Miten korkeuden puolesta tuo XR4 vs. Forekaster 2.6" koossa?Ei nyt mittaukset jääny mieleen, mutta kyllä tuo Forekaster 2.6 venähti ja i35mm vanteella menee varmaan aika lähelle nimellismittaansa. i30mm vanteellakin leveys oli jo yli 64mm. Korkeutta on siis myös selkeästi enemmän, kuin 2.4" XR4. Voisin olettaa, että 2.6" koossa kyseisten renkaiden koko-erot on luokkaa olemattomat.

velib
19.05.2021, 13.22
Kuinka leveä Ikon 2.6" on käytännössä? Nyt alla on 2.35" Ikon ja jonkin verran on vielä rungossa lisää tilaa mutta ei valtavasti. Toisaalta valmistajan mukaan pitäisi mahtua 2.5". Ja kumpihan Ikonille sopisi paremmin eturenkaaksi, 2.6" Rekon vai Forekaster? Ajot ovat sekä kivikkojuurakkoa että pitkiä lenkkejä.

F. Kotlerburg
19.05.2021, 15.01
Ei nyt mittaukset jääny mieleen, mutta kyllä tuo Forekaster 2.6 venähti ja i35mm vanteella menee varmaan aika lähelle nimellismittaansa. i30mm vanteellakin leveys oli jo yli 64mm. Korkeutta on siis myös selkeästi enemmän, kuin 2.4" XR4. Voisin olettaa, että 2.6" koossa kyseisten renkaiden koko-erot on luokkaa olemattomat.Eipä tuo leveys kiinnostanutkaan vaan korkeus. Leveyssuunnassa on kyllä tilaa, mutta korkeussuunnassa ei 2.6" Forekaster mahdu. Pitäisi keksiä vähän matalampi, mutta yhtä leveä kumi tilalle.

Antza44
19.05.2021, 15.04
Eipä tuo leveys kiinnostanutkaan vaan korkeus. Leveyssuunnassa on kyllä tilaa, mutta korkeussuunnassa ei 2.6" Forekaster mahdu. Pitäisi keksiä vähän matalampi, mutta yhtä leveä kumi tilalle.Sillä kokemuksella mitä mulla on Bontin kumeista, niin joudut suuntaamaan katseesi muihin, kuin Bontragereihin, ne on aika reiluja kooltaan.

NoordMan
19.05.2021, 16.44
SE4 2.6" i30 kehällä korkeus nappulaan 59 mm vanteen reunasta ( halkaisija 753 mm ) ja leveys 65 mm. Varmaan hehtaarilla XR4:n kanssa.

M A
20.05.2021, 16.36
Silmämääräisesti aika saman korkuiset forekaster/xr4.

kauris
09.02.2022, 09.42
Sekin olis kiva, että Maxxis kertos suoraan mikä seos rullaa ja miten suhteessa muihin. Esim 3C maxx speed ja dual seoksista olisi kiva tietää kumpi on se rullaavampi, jos ei oteta rungon TPI lukua sotkemaan asiaa. esim Nino Schurter ajaa ilmeisesti Duoa seoksen Aspenilla tosin kisoissa 170 TPI mitä ei meille kaupata.

Jos siis dual seos on se parhaiten rullaava ja parhaiten pitävä kylmässä, niin eihän Suomeen pal muuta sitten tarvikkaan. Toisaalta läskin Dual Minioneiden mukaan en välttämättä usko, että rullaa paremmin, kuin terra seos. esim 29+ 3C terra Minionit ei tunnu kyllä lähellekkään yhtä tahmeilta rullaamaan.

3C Terrahan on haukuttu aina kylmässä kovettuvaksi, mutta tekeekösen myös 3C Speed ja Gripp seos. Itse tosin olen pärjännyt Terrallakin ympärivuoden vaikka ei sitä nyt oikeasti hyvin pitäväksi voi 0 kelin märillä kivillä kehua, mutta paineita tiputtamalla on selvitty.

Tää minuakin kiinnostaisi. Kumman ostaisi, 3c vai dual mallin Forecasterin 2.6 renkaasta. Ja sama molempiin päihin vai esim 3c eteen ja dual taakse. Tulisi am-jäykkäperään sekalaiseen ajoon Espoossa. Aiemmin alla 2.4 DhF edessä ja Ardent takana mutta haussa hieman lisää mukavuutta suuremman ilmatilan myötä. Takana exon kestävyys vähän arvelluttaa kun välillä hajotan vanteen täpärillä vaikka DD/Supergravity rengas insertillä. Mutta jos tällä jäykkiksellä koittais vähän varoa ja pitää hieman enemmän painetta. Joista jälkimmäinen sotii kyllä mukavuuden hakua vastaan.

Antza44
09.02.2022, 11.34
Näkyy EXO+ uudistuneen nykyään 60tpi https://ebike-mtb.com/en/maxxis-updates-tires/

PS. siedätyshoitoa: linkki ebike sivustolle;).

kauris
09.02.2022, 15.08
Ei hitto. En avaa ;)
Tässä linkki pinkbiken 2.2 julkaistuun artikkeliin samasta aiheesta sekä tietty runsas, pinkbiken tyyliin kriittinenkin keskustelu aiheesta artikkelin jälkeen.
https://m.pinkbike.com/news/maxxis-updates-exo-plus-tire-construction.html

Uuno1
11.02.2022, 13.35
Tää minuakin kiinnostaisi. Kumman ostaisi, 3c vai dual mallin Forecasterin 2.6 renkaasta. Ja sama molempiin päihin vai esim 3c eteen ja dual taakse. Tulisi am-jäykkäperään sekalaiseen ajoon Espoossa. Aiemmin alla 2.4 DhF edessä ja Ardent takana mutta haussa hieman lisää mukavuutta suuremman ilmatilan myötä. Takana exon kestävyys vähän arvelluttaa kun välillä hajotan vanteen täpärillä vaikka DD/Supergravity rengas insertillä. Mutta jos tällä jäykkiksellä koittais vähän varoa ja pitää hieman enemmän painetta. Joista jälkimmäinen sotii kyllä mukavuuden hakua vastaan.

Itse olen pitänyt alla eri Maxxiksen XC- ja trailnakkeja MaxxTerra/Speed ja dual-seoksin. Itsellä seoksien vaikutus (pl. MaxxTerran kovettuminen pakkasilla) on hukkunut rengaskoon ja kuvion vaikutuksen alle; DHF on ainoa noista, joissa kokemusta on samalla renkaalla 3C vs dual- seoksista, ja se ero hukkui sen 0,1" kokoeron alle.

Bikeradar teki taannoin vertailun Schwalben performance vs addix speed -seoksesta, ja aikaero oli promilleista pariin prosenttiin testistä riippuen. Olisi kiinnostava nähdä sama vertailu Maxxiksen seoksista.
https://www.youtube.com/watch?v=tOX1LDIYIZ4

Eli jos kyseessä on testirengas tai rengas, josta ei hae sitä absoluuttista suorituskyvyn ylärajaa ala- tai ylämäkeen, en itse vaivautuisi maksamaan ekstraa jostain hienostoseoksesta, varsinkin jos se ei toimi Suomessa 1/3 vuodesta.

kauris
19.04.2022, 20.14
Laitan nyt tän saman viestin tämänkin otsikon alle (29x2.6 topicin lisäksi) jos jotakuta kiinnostaisi ja etsii tämän tyylisiä renkaita. Ja mun mielestä nää on siis vähän toisiaan vastaavat kumit ja sopivat dc käyttöön kohtuu pitäviksi mutta ok rullaaviksi renkaiksi. Samanlaiset siinäkin mielessä, että todellinen koko aika lähellä toisiaan.

Edit. Dual-versiot muuten siis ostin forekasterista. Olivat vain vähän yli 40 euroa kpl r2-kaupassa. Ne tuli jäykkäperä am pyörään eteen ja taakse. Pitkäjoustoiseen täpäriin puolestaan polkuajoon takarenkaaksi tuo Hanssi. Bikeparkkiin mulla on erikseen siihen toinen vanne jossa vielä järeämpi kumi.

Asensin 30 sisäleveille vanteille 2.35 leveän Hans Dampfin joka oli 61-62 mm riippuen mittasko nappuloista vai kyljistä. Tämä on siis reilu 2.4 tuumaa. Oikealla 2.6 leveäksi ilmoitettu Maxxis Forekaster jonka leveys oli samalla 35 psi (2.5 bar) paineella välittömästi asennuksen jälkeen vain 63,5 mm mutta puoli tuntia myöhemmin sentään 64 mm eli 2.5 tuumaa.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb22425631/p4pb22425631.jpg

Antza44
02.05.2022, 10.23
Kevään tullen 29 ISP 2.25 tilalle valikoitui alle XR4 2.4" eteen ja taakse Eliminator trail T7 2.3" ja jotenkin vaan, niin tahmeaa meno. Forekaster Speed 2.6" alle ja taas tuli se oho. Ihan järkyttävän iso ero pyörän vauhtiin.

marco1
02.05.2022, 10.30
Forekaster 2.6" ei minusta rullaa kovin hyvin eikä erityisesti pidäkään viistoilla pinnoilla, 2.35" rullaa paremmin mutta sivuttaispitoa on vielä vähemmän. Löytyisipä nyt jostain se Vittorian kontti jotta saisi Agarron tilalle.

Antza44
02.05.2022, 12.02
Forekaster 2.6" ei minusta rullaa kovin hyvin eikä erityisesti pidäkään viistoilla pinnoilla, 2.35" rullaa paremmin mutta sivuttaispitoa on vielä vähemmän. Löytyisipä nyt jostain se Vittorian kontti jotta saisi Agarron tilalle.
Agarroko rullaa paremmin? Yli 100g per kumi tulee takkiin 2.6" Forekastereihin verrattuna. Mulle tuo 2.6" on se juttu. Taas, kun koitin noita kapeampia, niin varsinkin edessä tuntuu, niin kovalle nuo 2.4. Takana taas kantaa pehmellä 96 kilosta kuskia paremmin. Eihän tuo Forekasterin harva nappula mikään optimi ole kalliolle, mutta minusta pito on uskomattoman hyvä suhteessa hyvään rullaavuuteen muilla alustoilla. Noilla pystyy pitämään hiekalla, asfaltilla ja nopeilla poluilla oikeenkin reipasta vauhtia yllä verrattaen em mainittuihin ja fiilis on, että on XC rengas alla. Meinasi Rekonin laittaa kokeeksi taakse, mutta en sitten pidon takia laittanut, koska Forekastereista oli hyvät kokemukset.

marco1
02.05.2022, 13.13
Agarroko rullaa paremmin? Yli 100g per kumi tulee takkiin 2.6" Forekastereihin verrattuna.

Hitot painosta. Paljon parempi kompromissi rullaavuuden ja pidon välillä omissa ajoissani. Rullaavuustestit tehty 27.5" versiolla, katsotaan milloin niitä nyt saa 29"nä.

Antza44
02.05.2022, 15.29
Hitot painosta. Paljon parempi kompromissi rullaavuuden ja pidon välillä omissa ajoissani. Rullaavuustestit tehty 27.5" versiolla, katsotaan milloin niitä nyt saa 29"nä.Kyllä se painokin minusta vaikuttaa siihen miten jaksaa pitää vauhtiä yllä. Rullaavuus on laaja käsite, jos kokeilee vaikka alamäkeen kuinka pitkälle vie ei se välttämättä todista sitä, että sitä jaksaa sitten lihasvoimilla pyörittää. Esim 4.8 JJ voittaa Dt BR2250 kiekoilla luultavasti Forekasterit DT 1200 kiekoilla kyseisessä testissä, mut satavarmasti jälkimmäinen vaatii paljon vähemmän jerkkua pyörittämiseen ja vauhti kiihtyy nopeammin ja vauhtia jaksaa pitää paremmin yllä.

No yhtä kaikki Agarro ei ole siis luultavasti ole minun rengas vaan mennään lähemmäs tuonne Eliminatorin ominaisuuksia jossa pitoa on enempi, mutta minulle tahmaa liikaa ainakin tuo T7 seos.

marco1
02.05.2022, 16.26
Ei se paino ihan hälläväliä ole mutta noin pieni ero on merkityksetön koska Agarro rullaa kuitenkin paremmin. Jos niitä ei saa niin sitten pitää keksiä jotain muuta, Eliminaattori on rouheampi kuin A.

Divi
02.05.2022, 19.53
Kuskin paino vaikuttaa myös aika paljon näissä asioissa. Mun mielestä Agarron seos oli niin pehmeä että se oli ihan käyttökelvottoman hidas, ja muljui kallioilla niinku ois ollu tyhjä kumi.

marco1
03.05.2022, 16.33
Kuskin paino vaikuttaa myös aika paljon näissä asioissa. Mun mielestä Agarron seos oli niin pehmeä että se oli ihan käyttökelvottoman hidas, ja muljui kallioilla niinku ois ollu tyhjä kumi.

Painan itse pyörän kanssa yli 0,1 tonnia. Tuossa renkaassa on löysät kyljet ja vaativat jonkin verran painetta että pysyvät muodossaan, toisaalta kumiseos vaikuttaa siihen että rengas ei ala heti pompottaa. Nyt sitten kiinnostaa että minkä verran ominaisuuksiin vaikuttaa se että hyvät kokemukset tuli 27.5" 35mm vanteella ja uusi pyörä on 29" 30mm vanteella.

marco1
15.05.2022, 17.44
Nyt testissä Spessun 2.35 ” Ground Control T7 takarenkaana. Ei rullaa tarpeeksi DC-kategoriaan mutta oikein kiva maastorengas. Pitoa mukavasti ja kyljissä on paksuutta sen verran että ei pompota kovemmillakaan paineilla.

Edellinen versio oli kyllä selvästi kevytrakenteisempi ja kuvioltaan miedompana olisi osunut kategoriaan.

marco1
12.06.2022, 21.44
Ainoa rengas jossa lukee downcountry kyljessä eli Vittoria Syerra testattu takarenkaana. Oikein nopea ja mukava esimerksi Rajamäen nopeilla poluilla mutta omien lähipolkujen kallioilla ja kivillä nousuissa tämä ei oikein toimi kun keskellä olevat nappulat on liian heikot ja taittuvat alle.

SvaR
19.07.2022, 10.14
https://www.maxxis.com/us/news/maxxis-launches-all-new-forekaster/

Ainakin vanha versio ollu itselle todella mieluisa. Helppo tubeless ja hyvä yhdistelmä pitoa ja rullaavuutta.

marco1
19.07.2022, 10.33
Ei tuo uusi Forekasterin kuvio ihan kaikista omaperäisin mutta toiminee varmaan ihan hyvin. Vanhalle toivottavasti löytyy faneja että saan heivattua nuo vanhat jonnekin koska eivät yhtään olleet minun makuuni.

Vittoria Syerra kesti koko kolmisen viikkoa kestäneen pohjoisen reissunkin ja koska keli suosi niin sillä pärjäsi useimmissa paikoissa hyvin, kivasta rullaavuudesta oli iloa. En nyt vielä tiedä hankinko uutta samanlaista tilalle, hitaassa pikkuneppailussa teknisissä maastoissa (= anti-downcountry) ei oikein toimi itselläni.

marco1
19.07.2022, 10.38
Onko kukaan ajellut noita Spessun Purgatory.ja? https://www.specialized.com/fi/en/purgatory-control-2bliss-ready-t5/p/173590?color=271583-173590&searchText=00120-4082

Ground versio vain 750g ja Grid 810g 2.3". Grid 2.6" 900g joten sekin aika inhimillinen.

Tämä uusin Purgatory Grid nyt ajossa, ei oikein vielä pysty sanomaan kuin että helppo asennus ja rullaa + vetopitoa hyvin, kyljet tuntuu hyvin suojatuilta. Märällä kiinnostaa että että onko nuo keskinappulat juurakossa toimivat. Tai no Syerraa hitaammin rullaavat. Kohtuullisen hintaiset.

Antza44
19.07.2022, 11.56
https://www.maxxis.com/us/news/maxxis-launches-all-new-forekaster/

Ainakin vanha versio ollu itselle todella mieluisa. Helppo tubeless ja hyvä yhdistelmä pitoa ja rullaavuutta.Tuo noin 200g painon lisäys karkottaa minut ainakin. Miten lie on onnistuttu noin paljon painoa lisäämään.

SvaR
19.07.2022, 12.06
^Empä edes huomannu katsoa... juu 0.05' leveyttä lisää ja painoa sitten niin että tuntuu.
Oisko taas sähkö syynä.

xc-pyöräilijä
20.07.2022, 17.14
Vittoria Syerra kesti koko kolmisen viikkoa kestäneen pohjoisen reissunkin ja koska keli suosi niin sillä pärjäsi useimmissa paikoissa hyvin, kivasta rullaavuudesta oli iloa. En nyt vielä tiedä hankinko uutta samanlaista tilalle, hitaassa pikkuneppailussa teknisissä maastoissa (= anti-downcountry) ei oikein toimi itselläni.

Täällä oli kuukauden verran syerrat lenkkikiekoissa, otin pois vanteelta eilen. Nappula tosiaan taittuu aika reilusti alle, matalillakaan paineilla en saanut sellaista tuntumaa että olisin halunnut pyörää mihinkään suuntaan sen enempää kallistaa, saivat lähteä. Eivät herättäneet minkäänlaista luottoa, tosin oma ajokin on välillä jotain muutakuin dc kategoriaan kuuluva. Rullasivat kyllä neulaspoluilla.

M A
21.07.2022, 18.24
Uuden forekasterin paino kyllä hämmästyttää, kun ei paksumpaa kylkeäkään luvata :rolleyes: Toisaalta mainosvideon kaahailukin on vähän muuta kuin alkuperäinen xc-mutarengas idea :P
Ite tykästyin lopulta XR4 enemmän, vaikka vähän hitaammin rullaakin.

JohnnyBuzz
22.07.2022, 11.22
Uuden forekasterin paino kyllä hämmästyttää, kun ei paksumpaa kylkeäkään luvata :rolleyes: Toisaalta mainosvideon kaahailukin on vähän muuta kuin alkuperäinen xc-mutarengas idea :P
Ite tykästyin lopulta XR4 enemmän, vaikka vähän hitaammin rullaakin.

Mulla on nyt Schwalben Nobby Nickit odottamassa kunhan tilaamani DC-pyörä joskus tulee. Jos ne ei toimi syksyisessä maastossa, niin veikkaan, että oma valintakin voi olla XR4:t. Mulla on ne tällä hetkellä 3" leveinä täysjoustossa ja ovat pitäneet hyvin sekä todella ennalta-arvattavat käyttäytymiseltään märemmässä kelissä. Vähän se toisen pyörämerkin komponenttien laittaminen eri merkkiseen pyörään ahistaa, mutta varmasti siitä pääsee yli. :D EDIT: ja ai hitto, sitä XR4:sta ois saanu nykyään tan wallinakin, joka ois ollut tohon pyörään just hyvä. No odotellaan, että pyörä ensin joskus tulee ja annetaan Nobby Niceille mahdollisuus.

Gargamel
23.07.2022, 09.55
XR4 (2,4”) oli minullakin hetken vararenkaana. Mutta se jäikin odotettua pidemmäksi aikaa käyttöön, kun tuntui sen verran hyvin toimivalta.

Nyt viime lenkillä se kuitenkin puhkesi reuna-”vaijerin” vierestä. Ilmeisesti ajoin liian lussun (0,9bar) eturenkaan väsyneenä jotain kiveä päin. Erikoista on, että tämä ”vararengas” tuli aikanaan hankittua edellisen XR2:n puhjettua täsmälleen samalla tavalla. Ehkäpä näiden reuna on hieman ohuenlainen vs. kapea hookless-vanteen reuna sekä käyttämäni alhaiset paineet. Tosin eka kappale meni vaikka välissä oli Hucknorris.

Se mistä en näissä Bontragereissa tykkää on raidoitettu kylki. Tekee pesun vaikeaksi [emoji16]

M A
23.07.2022, 21.24
SE4 olis itselle itsestäänselvä valinta kun oon tuosta tykännyt mutta sais olla vähän tukevampi. Ehkä tuo Trek-assosiaatio ottaa itelläkin vastaan, ja tietysti vaihtelunhalu.

Vaan nyt on tuokin vaihteeksi loppu 2.6x29 koossa kaikkialta...

Jeltsar
26.07.2022, 08.28
Ainoa rengas jossa lukee downcountry kyljessä eli Vittoria Syerra testattu takarenkaana. Oikein nopea ja mukava esimerksi Rajamäen nopeilla poluilla mutta omien lähipolkujen kallioilla ja kivillä nousuissa tämä ei oikein toimi kun keskellä olevat nappulat on liian heikot ja taittuvat alle.

Tuli hommattua kans Syerrat tälle kaudelle Tallboyhin, toistaiseksi ainoastaan takana ja Barzo edessä. Olen tykännyt kovasti, ihan hyvä kombo: pitää hyvin ja rullaa tarpeeksi hyvin sekä sopivan kevyet. Vertailukohtana XR4t. Eteen en ehkä laittaisi Syerraa, ei jotenkin herätä edessä luottoa.

Aiemmin oli XR4 edessä ja rock razor takana, se toimi kans. RR ei vaan taida saada enää kevyempänä, alle 1000g versiona :/

Vittorioista ja Bontragereista tykkään myös siksi, ettei tarvii käydä erillistä kurssitusta osaakseen ostaa oikeanlaisen Schwalben saatika Maxxiksen kumiseoksen.

Jeltsar
28.07.2022, 12.24
Uuden Forekasterin arvostelu:

https://m.pinkbike.com/news/review-maxxis-new-forekaster-tire-v2.html

elbe
17.08.2022, 10.04
Onko kukaan testannut tuota Wicked Williä? Arvosteluja lueskellut ja etusena saanut hieman kritiikkiä.
Lähinnä kiinnostaa miten toimisi esin ww + nn combo

marco1
17.08.2022, 10.43
Saatavuus ollut huono Wicked Willillä. Ei kai tuota kukaan ole eturenkaaksi tarjonnut vaan just takarenkaaksi NN tai MM tai HD etusena.

kauris
17.08.2022, 12.48
Uuden Forekasterin arvostelu:

https://m.pinkbike.com/news/review-maxxis-new-forekaster-tire-v2.html

Mun ei tarvii enää miettiä onko uusi vai vanha Forekaster parempi, kun keväällä ostamani vanhan mallinen pari lähti voron matkaan pyörän mukana.
Uutta pyörää siis vasta etsimässä tilalle ja auki on mikä on pyörä (takajäykkä vai lyhytjoustoinen täpäri) ja mitkä ovat sitten renkaat. 29x2.6 kokoiset rullaavat eli Down country tyyliset jotkut joka tapauksessa mutta ei pakosti uudet Forekasterit.

marco1
17.08.2022, 14.22
Melkoista rutinaa foorumeilla tuosta Forekasterin lihomisesta :)
Jos tarvitseee muistia virkistää vanhojen Forekastereiden suhteen niin kröhöm tuota 1kpl 2.6" ja 1kpl 2.35" @29" jossain ylimääräisenä

elbe
17.08.2022, 15.45
Mun mielestä uus Forekassu näyttää oikeinkin hyvältä. Rekon + uusi Forekaster olisi itselle kiinnostava kombo.
Testaillaan nyt seuraavaksi kuitenkin tuota Wicked Williä, ei taidakkaan olla Schwalbeilla tullut ajeltua lukuunottamatta ice spikeriä.

F. Kotlerburg
17.08.2022, 17.01
2.6" Forekaster + 2.6" Ikon ollut tämän kesän rengastus. Tuntuu omiin ajoihin toimivan.

Jeltsar
20.08.2022, 19.11
Mun mielestä uus Forekassu näyttää oikeinkin hyvältä. Rekon + uusi Forekaster olisi itselle kiinnostava kombo.
Testaillaan nyt seuraavaksi kuitenkin tuota Wicked Williä, ei taidakkaan olla Schwalbeilla tullut ajeltua lukuunottamatta ice spikeriä.

Laitahan sitten raporttia wicked willistä, kun olet saanut ajoja alle! Kiinnostelee itteekin.

elbe
30.08.2022, 18.32
Laitahan sitten raporttia wicked willistä, kun olet saanut ajoja alle! Kiinnostelee itteekin.

Nopeat arviot ww:stä. Itsellä ww tällä hetkellä takana ja edessä nobby nic. Olen ajanut pääsääntöisesti rekon takana, joten siihen voin verrata.
Rullaavuudessa en huomaa juuri eroa, ehkä ww inan nopeampi mitä maxxterra rekon, veto pito on hyvä, eikä ole lipsunut jyrkemmissäkään nousuissa, riippuen tietenkin
alustasta. Kanttipito on parempi mitä rekonissa, ainakin jos on pehmeää maata alla. Kuivalla kalliolla rekonin jarrupito voittaa ww:n, seos on mielestäni inan kovempi mitä maxxiksen niin johtunee tästä. Mutta pehmeällä alustalla ww puree kyllä paremmin. Ensi fiilikset ovat todella hyvät ja jos huhut pitää paikkansa tulevasta addix soft versiosta, niin tulee se kesällä eteen tuon kaveriksi. Rengas on kyljistä mitattuna 61mm leveä id30 vanteella.

JohnnyBuzz
30.08.2022, 23.11
Soft Wicked Will kiinnostelis täällä kovasti. Toivottavasti tulee markkinoille.

elbe
31.08.2022, 00.41
Soft Wicked Will kiinnostelis täällä kovasti. Toivottavasti tulee markkinoille.
Scottin Sparkissa sitä on jo eturenkaana ja takana speed grip

JohnnyBuzz
31.08.2022, 08.56
Scottin Sparkissa sitä on jo eturenkaana ja takana speed grip

No ni eli tuollaiset on ihan olemassa jo. Speedgrip -seoksen Wicked Will on saanut vähän vaihtelevia arvioita maailmalla, mutta uskon, että softina se voisi olla varsin varteenotettava vaihtoehto.

Late_h
31.08.2022, 19.56
Mulla on pari uutta Nobby Niccia varastossa. Toinen soft ja toinen speedgrid ja ero kumissa näppituntumalla on mielestäni aika mitätön. En ainakaan sokkona pystyisi sanomaan kumpi on kumpi. Toki eroa voi syntyä ajossa enemmän näiden välillä ja lopultahan vain sillä on merkitystä. Myös speedgrip oli yllättävän pehmeää ja tahmeaa mutta kuitenkin kimmoisamman oloista kuin esim. Maxxis 3C kumit.

Wicked Will on kyllä erittäin mielenkiintoinen vähintään takarenkaaksi. Toivotaan että saatavuus paranee talven aikana. Schwalben nettisivuille on ilmestynyt myös kevyemmät super ground soft versiot Nobby Nicista ja Magic Marysta, jotka lienee kovasti odotettuja kevyempiin trailipyöriin, jos ei aivan tämän otsikon alle.

Olen itse huomannut tässä viime aikoina että on tullut ajettua aivan liian isonappulaisilla renkailla kun pieninappulaisillakin pärjää todella hyvin ja saa kaivettua mutkissakin komeasti pitoa poluilla. Rullaavuuden merkitystä ihan yleiseen ajonautintoon ei kannata väheksyä.

Vielä lopuksi pakko antaa suositus Spessun Ground Control Grid T7 2,35" renkaille, jotka menee vielä tähän kategoriaan. Edulliset, reilun kokoiset (2,45"@29mm vanteella), rullaa hyvin ja on erittäin luontevasti käyttäytyvä kuviolta sekä profiililtaan. Nyt ollut muutamana päivänä vähän märkääkin ja pitoa ollut aivan riittävästi. Kaikkein limaisimmilla poluilla epäilen kyllä liukkaiksi, mutta se jää nähtäväksi. Kannattaa kokeilla vaikkei olisikaan Spessun pyörää alla.

kauris
18.09.2022, 19.05
Uuden pyörän mukana tuli 2.35 leveät Forekasterit. En itse asiassa tarkistanut mutta olisko sitä vanhempaa mallia. Vaihdoin samantien eteen kuitenkin nyt sateiden tultua vähän isompinappulaisen ja pitävämmäksi uskomani Schwalben Hans Dampfin 2.4 leveänä. Litkut molempiin. Painetta edessä 19 ja takana 21. Kun eilen kävin testilenkillä Espoon märillä juurilla ja kallioilla niin erityisesti forekasteri takana tuntui tosi liukkaalta. Luisti ja sutaisi huomattavasti herkimmin mitä oletin ja olin tottunut toisen pyörän Magic Maryllä ja Big Bettyllä. On tässä totuttelua. Toki rullaavatkin paljon paremmin. Hanssi eteen oli kyllä oikea valinta. Selkeästi parempi luotto siihen vaikka onkin kohtuu hyvin rullaava noin isonappulaiseksi. Ei oletettavasti myöskään kovetu kylmässä pahasti.

Sen sijaan tänään noi toimi yllättävän hyvin Nuuksio Bike parkissa sopivan kosteilla bermeillä. Edes Forekaster takana ei lähtenyt yllättäviin luistoihin. Ja onhan siinä ihan ok reunanappulat. Mutta tosiaan pito oli yleisesti ottaen parkissa tosi hyvä kun kesän kuivat hiekkapöly- ja sorekelit oli ohitse. Ja kun tänään ei enää satanut niin liian kuraista ja mutaistakaan ei ollut.

Hokku
28.09.2022, 22.46
Vaihdoin kesäkuussa jäykkäperään Ground Control Grid T7:t alle. Olen ollut tosi tyytyväinen ja verrattuna entiseen Ground Control T5 ja Fast Track T5 komboon koen saaneeni hyvin pitoa lisää rullaavuudrn kovasti kärsimättä. tilalle.

Nyt nuo ovat olleet täysjoustossa pari lenkkiä ja sillä pidon rajat saa paremmin esiin. Tänään kävin polkemassa sateen jälkeen ja nyt kumit luistelivat pitkin poikien juurakoilla ja satunnaisesti sivuttaisilla kallioilla. Kesä oli kuiva, joten voi olla että en ole kesällä noilla ajanut märässä. Johtuuko tuo märästä kelistä vai tuleeko yhteisvaikutuksena noin 9 asteen lämpötilasta?

Nuo aiemmat T5 kumit oli tappavan liukkaat viime vuonna loppusyksystä, joten toivoin pehmeämmältä seokselta enemmän. Täytynee käyttää noita sitten vain kesällä.

elbe
29.09.2022, 15.44
Mun mielestä tuo T7 GC pitää oikein mukavasti märälläkin, itse yllätyin positiivisesti. Kuivan kesän jälkeen syksyn liukkaat tuntuu aina aika luistelulta, oli renkaat mitkä tahansa. Laita T9 Butcher tai Eliminator eteen niin saat mukavasti lisää pitoa märälle.

Kuminauha
29.09.2022, 15.54
Itellä nyt tossa asennusta odottelee NN SG SG 29x2,4 ja WW SG SG 29x2,4 asennusta Spectral 125:een. Vakiorengastuksesta (DHR2 & Dissector) saan sen 300g painoa pois kehältä ja varmaan ihan riittävää pitoa noikin mun ajoihin tarjoo.

Pitää vielä odotella että elitewheelsin kiekot saapuu ni lähtee vielä ~500g pois pyöristä. Eiköhä ala herkistymään tonki liike.

Antza44
29.09.2022, 16.43
Mun mielestä tuo T7 GC pitää oikein mukavasti märälläkin, itse yllätyin positiivisesti. Kuivan kesän jälkeen syksyn liukkaat tuntuu aina aika luistelulta, oli renkaat mitkä tahansa. Laita T9 Butcher tai Eliminator eteen niin saat mukavasti lisää pitoa märälle.T9 Butcher rauhottaa mukavasti menoa jo kuivallakin on se niin tahmea liikkumaan vaikka olisi vain edessä:D. Ei mielestäni ole tämän otsikon alainen rengas.

16.10.2022, 13.23
Ostin XC renkaiks fast track T7 seoksella ja hämmästyttävän hyvä pito märällä kivi/juuri poluilla RA/ Ray speed gripin jälkeen.... Mutta on myöskin huomattavan tahmeat joten soveltuu paremmin tähän down country genreehen. 29x2.35 painoa 730g. Jätän kuitenkin ne syksyksi ja ihan mielen kiinnolla odotan talvipitoa.

Jokkepappa
05.12.2022, 18.09
Mikäs se nyt on se the trail rengas. Conti maxxis vai joku muu? Mikä ei nyt ihan ensimmäisestä kivestä hajoa? En ole lähdössä tahkolle. Pyörän mukana tulee wtb trail bossit, onko näistä kokemuksia talvella?

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

xc-pyöräilijä
20.02.2023, 13.40
Tämä uusin Purgatory Grid nyt ajossa, ei oikein vielä pysty sanomaan kuin että helppo asennus ja rullaa + vetopitoa hyvin, kyljet tuntuu hyvin suojatuilta. Märällä kiinnostaa että että onko nuo keskinappulat juurakossa toimivat. Tai no Syerraa hitaammin rullaavat. Kohtuullisen hintaiset.

Oliko marcolla kertynyt tämän jälkeen lisää kilometrejä purgatorylla? Mp? Syerrat ovat varalla kesän kuivimmille päiville mutta haluaisin pykälää pitävämmät renkaat hiilarikiekkosettiin. Toisessa setissä butcher t9 ja eliminator t7/9, eivät toki tähän topikkiin kuulu mutta olin kohtuu tyytyväinen niihin niin spessu kiinnostaa.

marco1
20.02.2023, 15.39
Oliko marcolla kertynyt tämän jälkeen lisää kilometrejä purgatorylla? Mp? Syerrat ovat varalla kesän kuivimmille päiville mutta haluaisin pykälää pitävämmät renkaat hiilarikiekkosettiin. Toisessa setissä butcher t9 ja eliminator t7/9, eivät toki tähän topikkiin kuulu mutta olin kohtuu tyytyväinen niihin niin spessu kiinnostaa.
Hmm, taisin vaihtaa Purgatoryn pois takaa silloin kun syksyn mutaisemmissa keleissä tuntui luistelevan kaltevilla pinnoilla vähän liian aikaisin. Ihan toimiva rengas muutoin, Syerraa vähän hitaampi siirtymillä mutta maastossa ei niinkään huomannu eroa rullaavuudessa. Kurakelien jälkeen ehkä GC eteen ja taakse Purgatory, tai sitten jotain muuta.

xc-pyöräilijä
20.02.2023, 16.13
Mikä sulla oli eessä purgatoryn kanssa? Eikö tuo ground control ole vielä pienempi nappulaisempi.

marco1
20.02.2023, 21.45
Mikä sulla oli eessä purgatoryn kanssa? Eikö tuo ground control ole vielä pienempi nappulaisempi.

En muista kaikkea mutta varmaan eniten DHR2 jollain kevyellä kyljellä. Todella DC:tä :)

GC oli aikaisemmin pikkunappuloilla mutta kuvion tämä versio: https://www.specialized.com/fi/en/ground-control-grid-2bliss-ready-t7/p/203431?color=331474-203431 on ihan toimiva