Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Arvaa foorumilaisen ikä

Iglumies
19.03.2021, 21.03
Alotetaan; tempokisu 32, tommi2 48, izmo 26, kmw 132, usko juntunen 78, nicname 44 ja mre 64, situm 41

tempokisu
20.03.2021, 05.52
Iglulla heti ensimmäinen oikein :D

Juha Lehtinen
20.03.2021, 06.21
Voisin sen verran veikata että Tempokisu on kuitenkin nuorempi kuin minä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jami2003
20.03.2021, 07.10
Muuten hyvin arvattu tommi2 mutta olen kirjautunut foorumille ensimmäisen kerran vuonna 2003 ;) ja ilmeisesti jami oli varattu. En tajunnut ottaa jami2:sta :)

kauris
20.03.2021, 07.55
Aika monen tarkka tai 5 v haarukassa ikä on tässä vuosien varrella käynyt kyllä suoraan tai epäsuoraan ilmi niin arvailulle ei jää sijaa.

Nickname
20.03.2021, 08.08
Kiitos Iglumies :)

Minä olen ollut foorumilla vasta vähän aikaa niin vaikea veikkailla mutta, tommi2 45v, OKS pääsi viimevuonna eläkkeelle niin 65v, usko juntunen 50v, tempokisu 48v, stenu:lla oli harmaantunut parta eli 53v, izmo kun ajaa sähkiksellä ilman avustusta 30v, Iglumiehestä ei mitään käryä 35v.

Jami2003
20.03.2021, 08.17
Izmo on kylläkin 45v. Tommi2 vähän päälle 50, ehkä 55 samoin kuin kisu ja Usko.

Nuoriahan täällä ei ole juuri kukaan.

m-52
20.03.2021, 08.48
Muistaakseni Usko jossain yhteydessä mainitsi täyttäneensä 60. Muistankohan oikein?

MRe
20.03.2021, 09.55
mre 64

Mre 60
Two strikes and out. Tommi2 (15 vee finninaama) pääsi aika lähelle. Kriittinen päivä on ensi keskiviikko...

kaakku
20.03.2021, 10.16
Mre:lle onnittelut jo etukäteen.

Koskas izmolla tulee 60 täyteen? Kesällä?

Concorde
20.03.2021, 10.51
Mä sanon että kaikki on 35. Osa menee lähemmäksi oikein kuin toiset... ;)

Nickname
20.03.2021, 11.19
Sambolo ei muuten ole kovin vanha, veikkaisin 30v.

pulmark
20.03.2021, 11.31
Asiasta kukkaruukkuun, muistaako kukaan 2000-luvun alkua kun foorumilla oli nuorisoa paljon? Freeride ja urban...öö... joku oli muotia ja kiivas taistelu sukkis vs. lökäpöksy ja satula ylhäällä vs. alhaalla oli käynnissä. Onko näin, että nuorison suosimia pyörämuoteja ei nyt ole? Vai ovatko he jossain toisella alustalla, Instassa tms.? Mites toi enduro, onko sekin ikämiesten hommaa? Fiksihipsteritkin taitavat olla jo yli 40vee kaikki?

Nuoriso löytyy nykyään Ylilaudalta. Fiksihipstereille taitaa olla oma foorumi.

Facebook, Twitter, Insta yms. on aika last season. Nykynuoriso on hiton valveutunutta, pelkää sensuuria ja häipyvät dark webin puolelle tai muille alustoille joissa sana on vapaa.

tempokisu
20.03.2021, 11.38

Koskas izmolla tulee 60 täyteen? Kesällä?

Mitäh, izmo on nelikymppinen.

ilmora
20.03.2021, 12.53
Toisaalta onko ihmekään, kun me olemme tietokonesukupolvea ja nuoremmat älypuhelinsukupolvea. Ei se kännyllä pitkien viestien kirjoittelu jonnekin foorumille ole mobiiliversiollakaan niin kivaa, että sitä jaksaisi. Twitter sopii kuvioon koska viestit ovat lyhyitä ja välittömiä, ohimeneviä.

Travelkicking
20.03.2021, 13.20
Silloin kun mä olin nuori, niin henkilökohtainen tietokone maksoi 45000-60.000 mk. Olis ollu vähän kallista tulla foorumille. Silloin alla oli kaksivaihteinen, tavallinen miestenpyörä. Ihmettelin, kun nakkipyöräilijät ajoivat ykköstiellä Turun suunnalla samaa vauhtia kuin minä (mikseivät lujempaa?).

MRe
20.03.2021, 14.28
Onneks on korona, niin ei tarvitse juhlia. Rusinat pullasta: firma tarjoaa vapaapäivän, jos merkkipäivä sattuu arkipäiväksi.

30 hampainen
20.03.2021, 14.38
Jotta en syyllisty ulosäänestykseen arvaan palstalaisen keski-iän joka on 50 vuotta.

MV
20.03.2021, 14.56
Netflixistä katoin jotain dokkaria, missä väitettiin että jos tarpeeksi moni ihminen arvaa jonkun asian, tulosten keskiarvo on oikea. Eli kohta voidaan laskea joillekin henkilöille oikea ikä.

Helppo sabotoida arvaamalla iäksi 100,000,000 vuotta jolloin tavallinen keskiarvo jää aika korkeaksi (ellei arvaajia ole paljon)

Singer
20.03.2021, 15.46
arvaan keski-iän olevan jossain 50.
nitro-disko pystyyn.

30 hampainen
20.03.2021, 16.16
^ei kai nitroja syödä vasta kuin +70 iässä?

tempokisu
20.03.2021, 16.43
Toisaalta onko ihmekään, kun me olemme tietokonesukupolvea ja nuoremmat älypuhelinsukupolvea. Ei se kännyllä pitkien viestien kirjoittelu jonnekin foorumille ole mobiiliversiollakaan niin kivaa, että sitä jaksaisi. Twitter sopii kuvioon koska viestit ovat lyhyitä ja välittömiä, ohimeneviä.

Mä olen kylläkin ruutupaperivihko-sukupolvea. En vieläkään tajua mitä on tvitter ja feisbuuk, tai instagram ( eli miten voi esim. liittyä, en ole liittymässä mutta mikä se juttu kokonaisuudessaan on). Tiktok, snapchat ja meemi ja viraali. Joskus ei ymmärrä vaikka on kirjoitettu suomeksi, mutta liikaa outoja sanoja.

^ 80-luvulla mentiin diskoon, nuorten tanssipaikkaan. Tai siis jotkut meni, mä en menny.

Nickname
20.03.2021, 16.48
..., nicname 44...

... nickname 38...
Onkohan tämä nyt uhka vai mahdollisuusta mutta en käytä Instagramia, twitteriä, snapchattiä, tiktokkia, facebookia yms. ainoa on whatsapp, tämä sekä yksi toinen foorumi ja ikäni on....

Tättärättärätäääääääääääää

27v.:eek:
poikkeus sääntöön ja nähtävästi ainut alle 30v foorumilla:seko: tai muut ei uskalla tunnustaa.

usko juntunen
20.03.2021, 16.54
Repesin tämän langan avattuani. Iglun tarkka analyysi postauksien(vanhojen aikojen muistelut) ynnä kuvien perusteella osu ja uppos kyllä just kohilleen ainakin omalla kohalla.
Monesti maanantai aamuna olo tuntuu vähintäänkin 78 vuotiaalta.

Iglumiehen ikä oli heleppo rasti.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Iglu#/media/Tiedosto:Igloos.jpg
Onnittelut voorumin ikäpresidentille.

Jäsen Köfte:stä mulle tulee mieleen Indiane Jones aka Harrison Ford. Lie on myös saman ikäinen. Jos näin niin meitähän on jo kolme 78 v.:D

tempokisu
20.03.2021, 17.02
^ siis mikä Iglun "tarkka analyysi ja kuvien perusteella" ?? Missä on kuvia, onko mun kuva jossain muka ( toivottavasti ei) ihan yksinkertainen viestihän siellä on alussa. Toki hyvin analysoitu mun ikä :D

Joo se oli whatsapp, tulee yöradiossa että tänne voi lähettää whatsapp-viestejä numeroon....ja mä en tajua mitä se on.

Anteeksi, jäsen Köftestä on tullut mielikuva että on vanhempi mies...mutta minkä ikäiseksi arvioisitte THL:n ylilääkäri Hanna Nohynekin? siis kuvan ( toinen anteeksi) perusteella, on ollut nyt aika paljon lehtikuvissa ja telkkarissa.

usko juntunen
20.03.2021, 19.06
... Iglun tarkka analyysi postauksien(vanhojen aikojen muistelut) ynnä kuvien perusteella osu ja uppos kyllä just kohilleen ainakin omalla kohalla.
Monesti maanantai aamuna olo tuntuu vähintäänkin 78 vuotiaalta.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3czw2c5wj2k6DQYxKdMfdg2i14L6lxcVB0PWkEBBoHApfMSPCk SAJUZx-efgKIepdNb2fSKEN3pYSY42LLQRb_THNppDx5MJpcZf_ohrFZ2 PvbkEeIBzX390IYdl2QN2UVGIJIpPP-e_m5dyj7Er9ocTA=w569-h758-no?authuser=0

Köfte
20.03.2021, 20.38
Jep, usein aamulla tuntuu ainakin 78-vuotiaalta, tietääpä ainakin olevansa vielä elävien kirjoissa. Tulisi muuten messevä eläkekertymä, kun tuolla iällä vielä reutoisi vuorohommissa????
Oikeasti olen tuon nahkiaisen ikätoveri.

Juha Lehtinen
20.03.2021, 21.02
Jep, usein aamulla tuntuu ainakin 78-vuotiaalta, tietääpä ainakin olevansa vielä elävien kirjoissa. Tulisi muuten messevä eläkekertymä, kun tuolla iällä vielä reutoisi vuorohommissa????
Oikeasti olen tuon nahkiaisen ikätoveri.
Jatkuvaa 3-vuorotyötä kun on tullut tovi täälläkin tehtyä niin usein itsellänikin on olo kuin olisi huomattavasti vanhempi. Garmin kertoo kun katsoin maksimi hapenottokykyäni niin kuntoikäni on 20, ehkä tuo tieto tuo hieman helpotusta.

Concorde
20.03.2021, 21.58
27v.:eek:

Nyt tarkkana. Vaarallinen ikä...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/27_Club

Nickname
20.03.2021, 22.43
Okei! Mulla on sun ikänen lapsi... en usko että se olet sinä, mutta... :D
Olen melko varma että...

Nyt tarkkana. Vaarallinen ikä...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/27_ClubMenisi melkein voe bergeleen puolelle mutta onneksi en ole musiikkialalla tai muutenkaan kuuluisa.

30 hampainen
20.03.2021, 22.49
36 on miehelle paras ikä, silloin tulee pommitusta laajimmalla sektorilla, nimittäin yöelämässä jos muuten on reunaehdot täyttävä.

Smo
20.03.2021, 22.53
Olen melko varma että...*

VB meinasi tulla kun pikkusisko kerran fillarin talvirenkaista puhuttaessa sanoi "Fillarifoorumilla sanottiin ...*" ja oliko vielä melkein mun tekstiä .. vähän kenties putosin

Jami2003
20.03.2021, 23.17
36 on miehelle paras ikä, silloin tulee pommitusta laajimmalla sektorilla, nimittäin yöelämässä jos muuten on reunaehdot täyttävä.+ nuoret naiset näyttävät entistä paremmilta eikä ne vanhemmatkaan naiset enään niin vanhoilta näytä.

Jami2003
21.03.2021, 10.42
Jeps kyllä 50v on paras ikä. On jo sen verran maileja mittarissa että ymmärtää olla innostumatta joka asiasta, kuntoa vielä riittävästi harrastuksiin ja aikaa kun lapset ovat jo isoja. Hyvällä tuurilla lainat on maksettu tai ainakin jo aika hyvin lyhennetty.

Juha Lehtinen
21.03.2021, 10.59
Itse olen aloittanut jo pienimuotoisen löysäilyn työelämästä. Nykyinen työehtosopimus kun antaa mahdollisuuden muuttaa neljästä palvelusvuosikorvauksesta kaksi vapaaksi niin olen tuota käyttänyt kun reunaehdotkin täyttyvät omalla kohdallani. Vuorotteluvapaakin voisi tulla kysymykseen vielä lähitulevaisuudessa, tuota pitää harkita vähän tarkemmin ajatuksella. Täytyy itse pitää omasta hyvinvoinnista kiinni kun kukaan muu ei sitä tee.

usko juntunen
21.03.2021, 12.12
Muistaakseni Usko jossain yhteydessä mainitsi täyttäneensä 60. Muistankohan oikein?
Joo leikki sikseen t. 78 v :cool:
Oikein muistettu. Kävin kuuskympisen kunniaksi oikein juhlaristeilylläkin. :) https://photos.app.goo.gl/j2JnAchwvRH6sfSZ7
Jos joskus ma. aamuna sorvin ääreen kömytessä tuntuu kuin ois 78v. niin esim. joku "risteily" saa olon tuntumaan 77v tahi jopa nuoremmaksi:D

Kunto on edelleen kiviaitaa. Nytkin vkl jaksoin molempina öinä nukkua 12h yhteen menoon väsymättä juuri lainkaan.

Jäsenen m-52 nikki taitaa kertoa eletyt vuodet, luulen.

m-52
21.03.2021, 13.23
Joo leikki sikseen t. 78 v :cool:
Oikein muistettu. Kävin kuuskympisen kunniaksi oikein juhlaristeilylläkin. :) https://photos.app.goo.gl/j2JnAchwvRH6sfSZ7
Jos joskus ma. aamuna sorvin ääreen kömytessä tuntuu kuin ois 78v. niin esim. joku "risteily" saa olon tuntumaan 77v tahi jopa nuoremmaksi:D

Kunto on edelleen kiviaitaa. Nytkin vkl jaksoin molempina öinä nukkua 12h yhteen menoon väsymättä juuri lainkaan.

Jäsenen m-52 nikki taitaa kertoa eletyt vuodet, luulen.
Olenkohan tällä hetkellä ainoa foorumilla, joka on nähnyt taivaalla Sputnik1:n?

tempokisu
21.03.2021, 14.33
^^ se on pikemminkin syntymävuoden loppuosa, mä käytän aika paljon syntymävuottani ( tai loppuosaa siitä) kun pitää jotain tunnusta väsätä...

Mutta kyllä aika kuluu. Siitä tulee kesällä siis 38 vuotta kun voitin Porissa kympin mestaruuden, se tulee monta kertaa mieleen kun joku asiakas on syntynyt vuonna 1983, että se on oikeesti pitkä aika. Ja olen ollut nykyisessä työpaikassani nytjo 17 vuotta, että on sitä Rouvan tympeyttä kestetty....

Ari H
22.03.2021, 09.07
Ilmora 34v.

nure
22.03.2021, 09.51
Tommi, hieman meni pieleen muttei paljoa...

ilmora
22.03.2021, 09.56
Aaws! Olisinpa 34 tai 37-vee... Viime elokuussa ikä jo siirtyi alkamaan nelosella, mutta en kyllä tunne itseäni vielä keski-ikäiseksi?

OKS
22.03.2021, 14.29
Olenkohan tällä hetkellä ainoa foorumilla, joka on nähnyt taivaalla Sputnik1:n?

Mitä tuolla taivaalla lenteli Sputnikin jälkeen? Joskus kakarana tiirailtiin jotain satelliittia, jostain oli saatu tieto, että sillä menisi kierrokseen aikaa 1,5h. Enpä muista nähtiinkö loppujen lopuksi mitään muuta kuin tähtiä.

marco1
22.03.2021, 15.00
Aaws! Olisinpa 34 tai 37-vee... Viime elokuussa ikä jo siirtyi alkamaan nelosella, mutta en kyllä tunne itseäni vielä keski-ikäiseksi?

Antaisin jäljellä olevat hiukset jos olisin vielä 34-37v.

m-52
22.03.2021, 17.32
Mä olisin mielelläni 10v vanhempi.
Elä hyvä mies tuommosia puhu, ei tässä vanhaksi tulossa mitään hauskaa ole. Vauhti hyytyy ja lenkkien jälkeen palautuminen hidastuu ja muutenkin alkaa kroppa rapistumaan.

Juha Lehtinen
22.03.2021, 18.19
Mä olisin mielelläni 10v vanhempi.

Juuri laskin että olen reilu 1-vuoden päässä siitä iästä kun isäni jäi pois työelämästä. Ne oli aikoja ne, nyt pitää vielä tovi mennä tuosta eteenpäin.

Ari H
22.03.2021, 18.27
^ Olen sen ikäinen kun isäni ja appiukkoni jäivät työelämästä.

OKS
22.03.2021, 19.43
Sputnikkeja oli vissiin kakkonen ja .. tai mitä mä arvailemaan, wikipediahan sanoo että kymppiin asti (1961)

Jep, eipä noista oikein osaa mitään varmaa sanoa.

Joni Kani
22.03.2021, 21.30
Netflixistä katoin jotain dokkaria, missä väitettiin että jos tarpeeksi moni ihminen arvaa jonkun asian, tulosten keskiarvo on oikea. Eli kohta voidaan laskea joillekin henkilöille oikea ikä.

Joo, mäkin "tiedän" jokusen henkilön iän suunilleen. mutta eihän se estä arvaamasta :D"Nimensä mukaisesti suurten lukujen laki kuitenkin pätee vasta, kun käsitellään suurta määrää havaintoja. Ei ole olemassa sellaista säännön*mukaisuutta, jonka mukaan jo pienellä määrällä havaintoja tulosten keskiarvon pitäisi vastata kunkin kerran odotus*arvoa tai että satunnaista poikkeamaa keskiarvosta pitäisi välittömästi seuraavan kerran tuloksen "tasa*painottaa". Virheellistä kuvitelmaa, että sellainen säännön*mukaisuus olisi olemassa, sanotaan pelurin virhepäätelmäksi." [Wikipedia]

Oatmeal Stout
23.03.2021, 11.12
Juuri laskin että olen reilu 1-vuoden päässä siitä iästä kun isäni jäi pois työelämästä. Ne oli aikoja ne, nyt pitää vielä tovi mennä tuosta eteenpäin.
Minä olen kesän lopulla 20 vuotta vanhempi kuin isäni oli jäädessään pois työelämästä ;)

Jami2003
23.03.2021, 17.41
En ole vielä viittäkymmentä ja samana vuonna syntynyt kaveri on jo eläkkeellä. Eikä siis sairas sellaisella. Taitaa hiihtoakin tulla useampi tuhat talvessa kun ei työt rasita.

Ammatinvalinta kysymyksiä :)

tempokisu
23.03.2021, 18.19
^ tai sitten lentäjä tai palomies. Kaikki on hienoja ammatteja.

pulmark
23.03.2021, 18.58
En ole vielä viittäkymmentä ja samana vuonna syntynyt kaveri on jo eläkkeellä. Eikä siis sairas sellaisella. Taitaa hiihtoakin tulla useampi tuhat talvessa kun ei työt rasita.

Ammatinvalinta kysymyksiä :)

Mullakin yksi lapsuuden kaveri joka 20v vanhana armeijan jälkeen rajavartiostoon hommiin ja siitä sitten eläkkeelle oisko ollut 25 palvelusvuoden jälkeen. Tosin ei hän pelkästään eläkkeellä ole, pyörittää omaa firmaa. Perhekin kasvanut eläkkeelle jäämisen jälkeen :-) Itelläkin oli penskana aika pitkään haaveissa rajavartiohommat, mutta sitten jokin vinksahti päässä ja hankki akateemisen koulutuksen ja sisähommat. Oikeastaan kaikilla lapsuuden kavereilla ja naapurien penskoilla oli haaveena rajavartiohommat. Siinä oli jotain sellaista hohtoa, liikuskella päivät luonnon keskellä ase ja koira mukana ja saada siitä vielä palkkaa.

Juha Lehtinen
23.03.2021, 20.03
Minä olen kesän lopulla 20 vuotta vanhempi kuin isäni oli jäädessään pois työelämästä ;)

Siitä on jo tovi jos toinenkin vierähtänyt kun on viimeksi nähty ja sinähän olet ikinuori olemukseltaan että ei ihme tuo 20-vuotta [emoji6]

Sent from my iPad using Tapatalk

rndm
23.03.2021, 20.42
Asiasta kukkaruukkuun, muistaako kukaan 2000-luvun alkua kun foorumilla oli nuorisoa paljon? Freeride ja urban...öö... joku oli muotia ja kiivas taistelu sukkis vs. lökäpöksy ja satula ylhäällä vs. alhaalla oli käynnissä. Onko näin, että nuorison suosimia pyörämuoteja ei nyt ole? Vai ovatko he jossain toisella alustalla, Instassa tms.? Mites toi enduro, onko sekin ikämiesten hommaa? Fiksihipsteritkin taitavat olla jo yli 40vee kaikki?

Ei ole kyllä oikeen mitään isompaa nuorten muotia ollut hetkeen, fiksit oli silloin jokunen vuosi sitten parin kesän verran suosiossa. Dirttipyöräily oli varmaan se viimeisin kova juttu joskus 2000-luvun alun ja puolenvälin tienoilta alkaen ja myös streettipyöräily sitten vähän myöhemmin ja se buumi kesti johonkin 2010-luvun alkuun. Nykyään kyllä huomattavasti vaisumpaa, tosin pumptrackit nostanut suosiota taas. Ridefreen foorumit sillon aikanaan imi suurimman osan nuoremmasta väestä.

Juha Lehtinen
23.03.2021, 20.50
Muistan joskus 90-luvulla kun ostin ensimmäisen maastopyörän DiamondBack Vertex. Kun kauppias kuvaili fillaria niin on tainnut olla ainoa kerta kun olen kuullut maastopyörästä sanottavan että siinä oli kisa geometria. Sloping vaakaputki oli ilmeisesti sen verran normaalia pidempi että siitä voi käyttää tuollaista termiä.

tempokisu
24.03.2021, 06.23
Siitä on jo tovi jos toinenkin vierähtänyt kun on viimeksi nähty ja sinähän olet ikinuori olemukseltaan että ei ihme tuo 20-vuotta [emoji6]

Joo siis siitä tulee muutaman kuukauden kuluttua 38 vuotta kun voitin Suomen mestaruuden kympillä SE-ajalla Porissa :D ja 20 vuotta kun voitin tempon Suomen mestaruuden ekaa kertaa, reenattuani pyöräilyä reilun vuoden verran. Ja olin 35-vuotias, nuori likka vielä siis.
Kun tulee vastaan asiakas jonka syntymävuosi on 1983 tai 2000 niin siinä se konkretisoituu, että ihmisikä on noistakin voiton vuosista kulunut :D ja mä muistan ne hetket kuin eilisen päivän tai paremminkin..

Ja muistan kun olin ensimmäisiä kertoja yksin (pyörä)kisamatkalla, sain lainaksi isäni kännykän, niin pystyin soittaan kisapaikalta vanhemmilleni ( lankapuhelimeen) että perillä ollaan. Ja ihan hyvin meni kisa.
Tämä sukupolvi jota itsekin edustan, on nähnyt tämän tietotekniikan kehityksen ehkä isoimmat harppaukset, mutta kyllä se varmin tapa tehdä merkintöjä ja muistiinpanoja on kynällä paperille.
Samoin kokenut sen kun puusukset vaihtui lasikuitusuksiin. Puusukset oli mulle paremmat, mutta kun muilla oli lasikuituiset niin saivat merkittävän edun, jouduin vaihtaan juoksuun jossa toi välinepuoli ei niinkään ratkaissut ( silloin ainakaan).

Juha Lehtinen
24.03.2021, 10.09
Muistan itsekin joskus 70-luvun puolessa välissä kun yhdellä luokkakaverille oli ostettu Karhun kapeat lasikuitusukset niin kyllä niitä taivuteltiin kärjestä useampaan otteeseen koulussa ja ihailtiin että onpa hienot. Itselläni oli samasta sarjasta joku kombi malli jossa oli puun päällä joku muovi pinta joka ei taipunut mihinkään. Oltiin siinä kateudesta sokeita.

Ari H
24.03.2021, 10.32
Olen käyttänyt telexiä töissä.

ArtoR
24.03.2021, 10.44
Olen käyttänyt reikäkortteja.

K.Kuronen
24.03.2021, 10.50
Zilogin Z80A-prosessorin käskykanta oli tuttu, tosin harrastuksen näkökulmasta.

fob
24.03.2021, 14.15

Reikäkorttien parissa työskentelevä henkilö oli lävistäjä.

Concorde
24.03.2021, 14.24
Olen käyttänyt telexiä töissä.

Mä oon myös lähettänyt telexin töissä, tosin yhden vain. Mutta oman työuran alussa lähetettiin faksilla vahvistus siitä, jos oli sattunut lähettämään sähköpostia jollekin. NMT oli kova ja Ringo (anyone?) oli tuloillaan.

Oatmeal Stout
24.03.2021, 14.38
K-rauta-ajot taisivat ruostua joskus kauan sitten pois ja olen ollut jo nuorena vanhan näköinen ja oloinen - toki työelämästä voi poistua pysyvästi niin monin eri tavoin.

ArtoR
24.03.2021, 15.07

Tosin omalla kohdalla kyse oli harjoitustyöstä yliopistolla, ettei kuitenkaan töissä. (Siellä COBOLia Mikko 3 -pientietokoneelle. :) ) Mutta pakko oli mainita.

Oatmeal Stout
24.03.2021, 15.35
Etteivät operaattorit silloin ajaneet korttinippuja lainkaan? Niin muistelisin Nokian Mikkojen ollessa tulossa tietojenkäsittelyyn tapahtuneen.

Marsusram
24.03.2021, 16.21
Etteivät operaattorit silloin ajaneet korttinippuja lainkaan? Niin muistelisin Nokian Mikkojen ollessa tulossa tietojenkäsittelyyn tapahtuneen.

Niput olivat tallenteita, koodia ja dataa.
Lävistäjät antoivat nipun operaattorille ajettavaksi.
Fortran harjoitustyön lävistin noille kerran. Ja pari iteraatiota, virheellistä koodia sisältävät kortit pois ja uudet tilalle. Havaintodataakin tuli joku tuhat korttia lävistettyä.
Pascal koodaus meni päätteeltä jo magneettiseen muistiin. Nauhat ja levyniput kun alkoivat tulla käyttöön.

K.Kuronen
24.03.2021, 16.27
Nyt joku voisi olla tosi vanha ja kertoa harjoittaneensa maailman vanhinta ammattia.... eiku.. :D

Ja löis kirkkaasti Metusalemin ennätyksen, vaikka Metukka ei tiettävästi p*****ä myynytkään.

Jami2003
24.03.2021, 16.57
^Armeijaura kaverilla?Jeps entinen armeijan lentäjä.

Juha Lehtinen
24.03.2021, 16.58
K-rauta-ajot taisivat ruostua joskus kauan sitten pois ja olen ollut jo nuorena vanhan näköinen ja oloinen - toki työelämästä voi poistua pysyvästi niin monin eri tavoin.
Vieläkin muistan että käänsin selkäni sinulle :D. Muistan kyllä että jälkeenpäin on Lahdessa royal-ajon yhteydessä nähty myös, silloin kun reitti oli 104km.

Oatmeal Stout
24.03.2021, 18.37
Niput olivat tallenteita, koodia ja dataa.
Lävistäjät antoivat nipun operaattorille ajettavaksi.
Fortran harjoitustyön lävistin noille kerran. Ja pari iteraatiota, virheellistä koodia sisältävät kortit pois ja uudet tilalle. Havaintodataakin tuli joku tuhat korttia lävistettyä.
Pascal koodaus meni päätteeltä jo magneettiseen muistiin. Nauhat ja levyniput kun alkoivat tulla käyttöön.
Ja lukukelvottomat kortit taitettiin pinkassa poikittain, ettei kukaan yrittäisi uudelleen samalla kortilla. Hamalla 1970-luvulla tulivat tutuiksi samoin kuin lävistyksessä syntynyt pöly aiheutti hengitykseen eitoivottuja ominaisuuksia.

Vieläkin muistan että käänsin selkäni sinulle https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png. Muistan kyllä että jälkeenpäin on Lahdessa royal-ajon yhteydessä nähty myös, silloin kun reitti oli 104km.
Pitäähän esitellä itsestään ne puolet, joita toiset osaavat arvostaa :D

marmar
24.03.2021, 22.50

Taidan olla nuori vielä, kun olen käyttänyt 8" lerppuja ja sitä uudempia. Joku feriittirengasmuistikorttikin on tullut nähtyä.

Voi sitä hämmästyksen määrää nuorella tekniikan ihme lapsella, kun sanoin, että vika on saattaa olla muistikortin paristossa, kun data ei pysy tallessa kuin hetken. Luuli, että juttelen höpöjä ja huijaan. Ei meinannut uskoa, että muistikortissa on paristo. Piti avata ja todeta, että on siellä.

Silmät pyöreänä kuunteli kun kerroin miten ennen EEPROM ja FLASH muisteja paristo varmennettu RAM oli käytössä.

PMoi
25.03.2021, 06.33
Muistan itsekin joskus 70-luvun puolessa välissä kun yhdellä luokkakaverille oli ostettu Karhun kapeat lasikuitusukset niin kyllä niitä taivuteltiin kärjestä useampaan otteeseen koulussa ja ihailtiin että onpa hienot. Itselläni oli samasta sarjasta joku kombi malli jossa oli puun päällä joku muovi pinta joka ei taipunut mihinkään. Oltiin siinä kateudesta sokeita.

Entäs sitten keihäskärki Peltoset?

Joku feriittirengasmuistikorttikin on tullut nähtyä.

Silmät pyöreänä kuunteli kun kerroin miten ennen EEPROM ja FLASH muisteja paristo varmennettu RAM oli käytössä.

Olen myös ihaillyt ferrittirengasmuistia. Renkaat oli niin pienieä että paljaalla silmällä juuri ja juuri erotti että joka toinen rivi oli erisuuntaan vinossa. Koko komeuden kruunaa asia että joka renkaan läpi on pujotettu kolme lankaa, kaksi osoitelankaa ja lukulanka.

Ei taida nykynuoriso edes tuntea UV-EPROM tekniikkaa, luulevat että UV-valoa hyötykäytetään vain rakennekynsienliimaukseen.

Juha Lehtinen
25.03.2021, 12.31
Entäs sitten keihäskärki Peltoset?

Tarkoitat varmaankin niitä harmaan värisiä suksia. Sellaiset tuli joskus omistettua myös ja hyvät sukset olikin, ihan kohtuu paljon tuli niillä aikoinaan hiihdettyä.

Nickname
25.03.2021, 12.47
... telexi....

...reikäkortteja.

...faksilla....NMT oli kova ja Ringo...

... ferrittirengasmuistia... UV-EPROM tekniikkaa.....rakennekynsienliimaukseen.:seko::se ko::seko::seko::seko:

Portti
25.03.2021, 12.53
Tarkoitat varmaankin niitä harmaan värisiä suksia. Sellaiset tuli joskus omistettua myös ja hyvät sukset olikin, ihan kohtuu paljon tuli niillä aikoinaan hiihdettyä...

Meillä on kotipaikalla vieläkin iso pino Peltosen harmaita kolmiuraisia suksia. Velipoika hiihteli nuorempana sen verran kovaa, että pääsi Peltosen tallihiihtäjäksi ja sitä myötä sai noita kolmiuraisia suksia isot määrät. Elettiin jotain 70-80-luvun vaihdetta.

Fuuga
26.03.2021, 21.57

Olen vissiin nykyisen ammattini imenyt niistä reikäkorteista ja vuokaavioista mitä faija toi kotiin piirustuspahveiksi ja -papereiksi. Olen kuitenkin opiskellut isokone assya ja cobolia.

--
Murphy elää!

harald
26.03.2021, 22.25
Tulostinpaperi jossa reikiä reunassa != reikäkortti

marmar
27.03.2021, 00.32
:seko::seko::seko::seko::seko:

Annas kun arvaan, että olet alle 35 v, jos tuossa listatut asiat vaikutti oudoilta.

marmar
27.03.2021, 00.45
^Onko noita jossain vielä?

Kumpaa tarkoitat? Viimeisimmät mun näkemät ferriittirengasmuistit poistuivat aktiivipalveluksesta vuosituhannen alkupuolella, kun tykkivene Karjala museoitiin.

~10 vuotta myöhemmin taisin ladata ohjelmat viimeisiin UV-EPROM muisteihin. Kyseisiä laitteita on runsaasti aktiivipalveluksessa vieläkin mm. marketeissa.

+€+
27.03.2021, 14.42

Matriisitulostinpaperi ei ole sama kuin reikäkortti.

kervelo
27.03.2021, 16.00
...Mietin että olisi makeaa, kun olisi kone joka tietäisi vähän kaikkea, ilman että itse syötän sinne mitään...

Tänä päivänä ihan vastaavanlaisia uskomuksia on monella ihmisellä esim.tekoälystä (AI).

Fuuga
27.03.2021, 20.07

Kun sanon reikäkortti se tarkoittaa reikäkorttia. Jos lausetta osasit tulkita paperit ja kortit olivat ja ovat yhä eri asioita.

--
Murphy elää!

Fuuga
27.03.2021, 20.09
Matriisitulostinpaperi ei ole sama kuin reikäkortti.

Sen reiät sai jopa revittyä useimmiten pois jolloin se olisi ollut vielä vähemmän reikäkorttia, mutta kun ei ole niin ei ole.

--
Murphy elää!

Fuuga
27.03.2021, 20.13
Vaikka palataankin reikäkorteista huomattavasti lähemmäs menneeseen ei kaikki sitäkään ymmärrä jos sanotaan että reitettiin lerppuja ja korppuja.

--
Murphy elää!

Iglumies
27.03.2021, 20.46
^Kyllä, määkin oon saanu karttakeppiä sormilleni, seissy nurkassa ja ollu ilman ruokaa, koska olin opettajan mielestä tehny tyhmästi.
Itteni mielestä toimin aina hyvinkin kekseliäästi ja luovasti.

fob
27.03.2021, 20.53
Kun sanon reikäkortti se tarkoittaa reikäkorttia. Jos lausetta osasit tulkita paperit ja kortit olivat ja ovat yhä eri asioita.

--
Murphy elää!

Entä reikänauha? Olen sellaista nähnyt, mutten koskaan käyttänyt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Reik%C3%A4nauha

callahan
27.03.2021, 21.14
^Kyllä, määkin oon saanu karttakeppiä sormilleni, seissy nurkassa ja ollu ilman ruokaa, koska olin opettajan mielestä tehny tyhmästi.
Itteni mielestä toimin aina hyvinkin kekseliäästi ja luovasti.

Ton on täytyny tapahtua -60 luvulla tai ennen. Itse aloitin kansakoulun -68 ja kyllä opettajia piti totella mutta mitään tollasta ei ainakaan mun kansakoulussa kellekkään tehty. Tai sit sielä oli kilttejä oppilaita.

Tommikin sen verta nuori jotta mahdatko muistaa oikein... vaikka kyse "suomen chigagosta".

Tokkiinsa itekkin muistan kun olin kansalaiskoulussa, lastenhoidon tunnilla kai opettajan mielestä häiriköin, -70, opettaja läimäytti avokämmenellä päähän, ja käski luokan eteen istumaan. Tuosta ei kouluaikana puhuttu mitään, olin nimittäin kiltisti sen jälkeen. Siitä noin parikymmentä vuotta meni opettajan ollessa jo eläkkeellä, niin tavattiin ja hän tuli pyytämään anteeksi. Epäili liekö traumoja jäänyt? Kerroin ettei jäänyt, arvostin anteeksipyyntöä ja erottiin ystävinä :)

vihtis83
27.03.2021, 21.19
Opettaja on pessyt mun suun saippualla, koska kiroilin koulussa. Tämä se on kunnon vanhan ajan meininkiä!!

Tämän operaation sai luokkakaveri kokea vielä 90-luvullakin. Tai ei tainnut opettaja saippuaa suuhun laittaa vaan kaveri ”sai” itse tuon hoitaa.

Iglumies
27.03.2021, 21.20
Kyllä tämä oli -70 lukua, oettajakohtaistahan tuollainen oli ja ehkä vähän oppilastaakin johtuvaa.

callahan
27.03.2021, 21.25
Kyllä tämä oli -70 lukua, oettajakohtaistahan tuollainen oli ja ehkä vähän oppilastaakin johtuvaa.

Ehkä myös paikkakunta ja koulukohtaista, joo -70 luvulla kasvatusmetodit vielä vaihteli ja joku "sodan" käyny miesopettaja saatto tehdä mitä lystää. Ehkä myös nainenkin.

TERU
28.03.2021, 04.02
Hyvä pierujuttu tuli tommin kokemusten perusteella mieleen.

Luokan nokkelin poika pieraisi kuuluvasti tunnilla, katsoi vierustoveriaan ja sanoi kuuluvasti - senkin turnipsi! Opettaja työnsi syytetyn ulos luokasta vaikka poika yritti kitistä vastaan - en se minä ollut.

Tuomio jäi voimaan ja luokan nokkelin ei jäänyt kiinni tästä kuin ei muistakaan, joita vuosien mittaan riitti - oltiin muuten hyviä kavereita - jotain omakohtaistakin koin, koulukiusaamisesta ei puhuttu.

tempokisu
28.03.2021, 05.07
Koulukiusaaminen on kaikkea muuta kun harmitonta jäynäilyä. Sai joka aamu pelätä mitä ne taas keksivät. Fyysisen väkivallan ja tavaroitten ( sukset) rikkominen lisäksi se henkinen piinaaminen, ulkopuolelle jättäminen ja nälviminen, sekä nöyryyttäminen, pahimmat kovikset vannoivat tappavansa mut. Kerroin kyllä vanhemmilleni sekä opettajille, opettajat eivät ottaneet tosissaan.
En mennyt mukaan luokkaretkille. Kamala kun oli pakko osallistua siihen penkaripäivään, päätin ensin etten mene kuorma-autoajelulle mutta saivat puhuttua mun mukaan - tosi kylmää ja tulin kipeeksi. Ja nyt oppilaan valittaa että on joku niin elintärkeä juttu se kuorma-autoajelu.

+€+
28.03.2021, 15.21
Naiset ei sentään joutuneet kokemaan kiusaamisen ultimaattista versiota eli simputusta armeijassa. Vankilanomainen ympäristö jossa perusteellinen vapaudenriisto sekopäiden kanssa pienessä huoneessa takasi simputtajille melko julman kidutusmuodon.

Ketään ei kiinnostanut mitä kasarmeilla tapahtui ja kuulemma homma kiellettiin vuonna 2000 vasta. Itse kieltäydyin kaikenmaailman lattian nuolemisista ja muusta. Tästä tuli sitten kollektiivinen rangaistuis kaikille tupakavereille joka oli kyllä paskempi homma se.

Itselleni sentään ei mitään traumoja jäänyt mutta ihmetyttää edelleen se miten jotkut pitivät noita miehistymisrituaaleina ja hyväksyttävänä osana armeijaa. Siis asioita joista nykyään saisi vankeusrangaistuksen.

tempokisu
28.03.2021, 15.52
^ minulle jäi kyllä traumat siitä miten avutonta, heikkoa sairasta ihmistä kohdeltiin TAYS:ssa. Kyse oli kuitenkin hengestä ja terveydestä, enkä ole ikinä pelännyt henkeni puolesta niin paljon kun sairaalassa. Kun mietin niitä aikoja, tuntuu epätodelliselta miten hoitajat ja lääkärit voi toimia sillä tavalla? Miksi ovat niin ilkeitä potilaalle, eihän me edes tunneta että olisi jotain vanhojen kaunojen kostamista...No, olen monta kertaa manannu että valitsin väärän koulutusalan, mutta oli koulutuksesta nyt ainakin se hyöty että tiesin oman vaivani nimen ja osasin sitten hakea hoitoa oikeasta paikasta.

Tuntuu ihan hirveeltä jos oltais tehty TAYS:n tavalla niin olisin menehtynyt ...siis legendaarisesti 27-vuotiaana. Kammottava elämä, joka oli ollut pelkkää kipua, kiusaamista ja kärsimystä. En voinut hyväksyä näin, siitä sai voimaa tapella vastaan.
Se kannatti, nyt on ainakin joitain mukaviakin kokemuksia kotiinviemisiksi.

ilmora
28.03.2021, 20.24
Kun omia kouluaikoja muistelee niin ysärillä oli kyllä aika sairasta menoa.

Koulubussitkin tärveltiin ja kuskeja häirittiin urakalla. Penkkareissa koko koulu laitettiin aivan sekaisin ja nuoremmista oppilaista tehtiin pilkkajulisteita seinille (muistan edelleen mitä omalla kohdalla luki) sekä Abi-radiossa myös "leikkimielisesti" haastettiin eri asioiden hinnalla eli pilkattiin oppilaan tapaa pukeutua tms. Yhdet abit olivat keränneet viikkojen ajan säkkikaupalla paperi- ja pahviroskaa, jonka sitten dumppasivat auloihin ja käytäville ja jossa sitten kahlattiin. Palomestari onneksi puuttui asiaan, sillä siinä mentiin jo liian pitkälle. Koulun sisäänkäynnistä myös tehtiin simputustunneli, jonka kautta kaikki joutuivat kulkemaan ja mukana abeilla oli yleensä suihkepullossa jotain pahanhajuista nestettä kuten laimennettua hajuvettä, sipulivettä tms. ja näillä sitten koulutettiin ja rankaistiin nuorempia oppilaita. Joidenkin vaatteet menivät kokonaan pilalle niiden tököttien vuoksi ja muutenkin kiva sitten koko päivän haista joltain halvalta partavedeltä. Oi aikoja, oi tapoja. Näin jälkeenpäin sitä on miettinyt oliko se koko sairas koulutouhu jotain lama-ajan lasten oireilua vai mitä.

m-52
29.03.2021, 10.50
Naiset ei sentään joutuneet kokemaan kiusaamisen ultimaattista versiota eli simputusta armeijassa. Vankilanomainen ympäristö jossa perusteellinen vapaudenriisto sekopäiden kanssa pienessä huoneessa takasi simputtajille melko julman kidutusmuodon.

Ketään ei kiinnostanut mitä kasarmeilla tapahtui ja kuulemma homma kiellettiin vuonna 2000 vasta. Itse kieltäydyin kaikenmaailman lattian nuolemisista ja muusta. Tästä tuli sitten kollektiivinen rangaistuis kaikille tupakavereille joka oli kyllä paskempi homma se.

Itselleni sentään ei mitään traumoja jäänyt mutta ihmetyttää edelleen se miten jotkut pitivät noita miehistymisrituaaleina ja hyväksyttävänä osana armeijaa. Siis asioita joista nykyään saisi vankeusrangaistuksen.
1970 - luvun lopulla kävin armeijan Oulun Hiukkavaarassa. Ei siellä tuommoista ihan ollut, mutta elämästä meni kyllä 8 kk hukkaan. Komppanian päällikkönä oli Idi Aminiksi kutsuttu henkilö, mikä kertoo jotain. Kävin armeijan opiskelun jälkeen, mikä oli virhe, liian vanha tuohon hommaan. Raukista kieltäydyin jyrkästi.

Nickname
29.03.2021, 12.32
Minä tykkäsin armeijasta, oli hyvä tupaporukka ja skapparit, nyt sitten kun kertauskutsuja tulee näköjään joka vuosi niin en enää tykkää.

kervelo
29.03.2021, 13.11
Armeija on kai aika erilainen riippuen siitä, onko hakenut vai joutunut sinne. Erikoisporukoissa sekä kouluttajien että koulutettavien asenne on ihan erilainen kuin ns.tavallisissa yksiköissä, joissa paikalla on se "poikkileikkaus ikäluokasta".

Santtu75
29.03.2021, 14.23
Kävin armeijan panssarijoukoissa (aliupseerina) 90-luvun lopussa ja itse ainakin tykkäsin alokasajan jälkeen puuhasta ihan paljon. Hyvät/mukavat/asialliset kouluttajat kantahenkilökunnassa (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) ja mielekkäät harjoitukset.
Sääli että ikinä ei kertauskutsua tullut, olisin mielelläni käynyt.

Juha Lehtinen
29.03.2021, 14.58
Menin 80-luvulla armeijaan, innoissani, haaveena ehkä sotilasura. Touhu vaikutti pelleilyltä, tulin erittäin pettyneenä ja koko touhua naurettavana pitävänä pois. Poika meni 2010-luvulla armeijaan, innoissaan, tuli myös pettyneenä pois. Kovemmat olot tuntuivat hänellä olleen, moneen juttuun ajattelin "ei voi olla laillista" kun kertoi.
Itse menin vapaaehtoisesti armeijaan 1983 jotta työpaikan saaminen olisi helpompaa ja toden totta, niinhän se oli. Saman työnantajan leivissä ollaan vielä, tai no, nimi on vaihtunut mutta muuten työnkuva on ollut aika pitkälti sama.

OKS
29.03.2021, 16.15
Itse menin vapaaehtoisesti armeijaan 1983 ...

Sama kuvio kymmenen vuotta aiemmin eli lokakuussa 1973. Eipä tuosta suurempia traumoja jäänyt mieleen, koronamaskiakin käyttävänä lampaana sitä "alistui" tuohon armeijankin touhuun. ;)

+€+
29.03.2021, 16.58
Tottahan tuo että riippuu missä osastossa olet tuomiotasi suorittamassa miten koet sen. Tykinruokajoukoissa pyritään vain mahdollisimman halvalla saada se massa läpi tuosta hommasta. Ihmisiä käsitellään kuin suurta karjalaumaa ja ihmetellään kun kaikki ei pidäkään siitä että esim. ruokaa ei ole tarpeeksi.

Erikoisjoukot sitten asia erikseen. Sinne haetaan ja siellä rahaa käytetään ihan eri tavalla. Monet tykinruokaosaston käyneet ihmettelevät monttu auki noita puolustusvoimien propagandavideoita että mitäs nämä varusteet ja aseet ovat kun itsellä oli vain se rynkky ja sotien ajalta olevat rätit päällä. Ei puhettakaan mistään pistooliammunnoista tai muusta kivasta aktiviteetista jne.

callahan
29.03.2021, 17.23
Menin 80-luvulla armeijaan, innoissani, haaveena ehkä sotilasura. Touhu vaikutti pelleilyltä, tulin erittäin pettyneenä ja koko touhua naurettavana pitävänä pois. Poika meni 2010-luvulla armeijaan, innoissaan, tuli myös pettyneenä pois. Kovemmat olot tuntuivat hänellä olleen, moneen juttuun ajattelin "ei voi olla laillista" kun kertoi.

Kyllä varmasti moni 2010 luvulla armeijan käyneet pitää touhua "kovana". Joutuuhan siellä pahus olemaan säännöllinen, heräämään aamulla (kuudeltako herätys), vähäsen pitämään tavaroistaan huolta, säilyttämään ne ahtaassa kaapissa ym ym.

TERU
29.03.2021, 18.44
Ooho, sinkoa tuli raahattua Hämeenlinnan ympäristössä, siis kumpaakin, panssariumiinoja kannettua, koukattiin, sissitoimintaa pitkin sysipimeitä hämeen metsiä, kauan jo tuosta mutta ikimuistoisia ovat, Suomenkasarmikin oli vielä. Panssarijääkäri ei pääse helpolla!

usko juntunen
29.03.2021, 19.18
Kyllä varmasti moni 2010 luvulla armeijan käyneet pitää touhua "kovana". Joutuuhan siellä pahus olemaan säännöllinen, heräämään aamulla (kuudeltako herätys), vähäsen pitämään tavaroistaan huolta, säilyttämään ne ahtaassa kaapissa ym ym.
Niin ja kun joutuu olemaan 12min ilman kännykkää=cooperin testi.

Tapahtui Kainuun Prikaatin sissikomppaniassa kauan sitten. Joku meni kapiukkojen mielestä pieleen saunareisulla niin otetiin koko show alusta alkaen uusiksi varusteiden vaihtoa myöten.
Joukkueen päällykäinen huusi -saunassa käydään niin monesti, että iho oppii olemaan puhdas. Kovvoo hommoo.

Juha Lehtinen
30.03.2021, 06.19
Itselleni armeija oli sillä tavalla herättävä että siellä selvisi kuinka huono kunto minulla oli, ihmekös tuo kun en ollut liikuntaa juurikaan harrastanut. Joskus talvella toki hiihtänyt mutta siitäkin oli aikaa vierähtänyt armeijaan mennessä. Ei vieläkään hyvä ole mutta säännöllisesti sentään tulee liikuntaa harrastettua.

viimeinenlenkki
30.03.2021, 07.20
Sissinä Immola 1980 Cooperin testi 2800 jos ei menny ravirinkiin, seuraavassa testissä piti mennä 3000. Näin maskiaikana tulee mieleen sulkeisharjoitus heinäkuussa kaasunaamari päällä oli kyllä kokemus joskaan ei niin mukava.Immolassa sai kyllä liikuntaa tarpeeksi välillä tuntui että liikaakin.Varusteet olivat senaikaiseksi hyviä makuupussit ym. muut vastaavat kun kuitenkin metsäyöpymisiä tuli paljon. jos minkä oppi niin tulentekotaidon muistissa vieläkin.loppucoopperi 3400m.eka lomille pääsi valan jälkeen.myöskin ryhmässä toimimiseen hyvä paikka.Joukkokuri myös hyvä väline puntiksella ollutta kun koko komppania etsii koko yön lähimetsästä niin pistää miettimään lähteäkö uudelleen.Kyllä armeija kuuluu nuorille miehille oli sitten missä vaan huomaa omasta jälkikasvusta että jollain tapaa se kasvattaa.

marmar
30.03.2021, 08.49
UV-epromeja. Mä oon jostain saanut päähäni että valmistus loppui ajat sitten.

Saatat olla hyvin oikeassa.
En muista 20 vuoteen ostaneeni uusia, mutta kyllä noita vielä saa ostaa tuhatmäärin. En tiedä onko vanhaa varastoa vaiko ihan uustuotantoa.

Vanhat kiersi pitkään tuotannossa ja sitten on Flash piirejä, jotka on pinniyhteensopivia.
Tuotannossa OTP-piirit korvasi halvempana ja taitaa olla niin, että kertakäyttökulttuuri voitti ja OTP pitkälti valtasi markkinat.

Pitkäänhän nuo oli rinnan ja tuotekehitys käytti mm. ikkunallisia mikrokontrollereita ja tuotannossa sitten OTP:lle ladattiin softat.
Nykyisin taitaa varinkin ulkoisten OTP piirien alle 2€ hinta olla sellainen, että roskiin vaan ja uutta tilalle, jos pitää softa päivittää.

Nille joille tämä kuulostaa perinoudolta, niin tuo ylläkuvattu tapa toimia oli se miten oli aikalailla pakko toimia 90-luvun alkupuolelle saakka,

OTP piirien saatavuus kertoo jotain siitä miten pitkäikäisiä ratkaisuja loppupeleisä yleistymään päässeet teknologiat on.