Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kämmen kipu ja ohjaustanko.

skyof
17.03.2021, 23.42
Elikkä uusi pyörä tuli taloon.
Siinä tankona
BBB Ascension BHB-110, 780mm, rise:20mm, backsweep: 9degree,
Stemmi 45mm.

Ongelmana se että kämmenen sisäpuoli alkaa kipuilemaan ku pyöräilee,ranteisiin ei satu.
Olen lyhentänyt tankoa 750mm ja uudet tupit hankkinu mutta sillä ei ole ollut vaikutusta.
Ostanko uuden tangon korkeemmalla riserilla vai lyhentelenkö vielä tankoa ja kokeilen sillä?
Hyviä neuvoja saa myös antaa miten voisi tangon asento tsekkailla että onko kohdillaan.

Ilmeisesti tuo backsweep pitäisi olla suht optimaallinen ranteille?

Edellinen pyörä oli canyon neuron on 6.0 2020 ja siinä ei esiintynyt kyseistä kipuilua.
Koitin etsiä netistä mikä tanko kyseisessä pyörässä oli että voisi verrata keskenään onko eroa.

N-K
18.03.2021, 08.21
Itsellä tuli uuden pyörän kanssa ihan samaa heti ensilenkillä.
Lähti vasta kun vaihdoin Salsan Rustler tangon 11 asteen taivutuksella ja Paksut ja pehmeät Ouryn gripit niinkuin toisessakin pyörässä.

Nykypyörät saattaa olla vähän pidempiä kuin vanhat, joten paino voi olla enemmän käsillä. Riippuu toki geometriasta. Enemmän nousua tangossa tai lyhyempi stemmikin saattaa auttaa.

Jostain vastaavasta taisi olla jo joku toinen ketju täällä jossain.

nure
18.03.2021, 09.09
Paino liikaa kämmenillä, ei nihin kuulu nojata...

simtee
18.03.2021, 10.14
Siinä tankona
Stemmi 45mm.

Ongelmana se että kämmenen sisäpuoli alkaa kipuilemaan ku pyöräilee,ranteisiin ei satu.
Olen lyhentänyt tankoa 750mm ja uudet tupit hankkinu mutta sillä ei ole ollut vaikutusta.
Ostanko uuden tangon korkeemmalla riserilla vai lyhentelenkö vielä tankoa ja kokeilen sillä?
Hyviä neuvoja saa myös antaa miten voisi tangon asento tsekkailla että onko kohdillaan.

Edellinen pyörä oli canyon neuron on 6.0 2020 ja siinä ei esiintynyt kyseistä kipuilua.
Koitin etsiä netistä mikä tanko kyseisessä pyörässä oli että voisi verrata keskenään onko eroa.

Mikä uusi pyörä on? Jyrkkä, mäen kiipeämiseen optimoitu satulaputken kulma tuo monesti liikaa painoa käsille tasaisemmassa maastossa ajaessa. Tuohon auttaa ainakin hieman kulman loiventaminen viemällä satula mahdollisimman taakse, mikäli ajoasennon pituus antaa myöden. 45mm stemmiä ei ikävä kyllä pysty enää juurikaan lyhentämään satulan paikan muutosta kompensoimaan. Neuronissa satulakulma on optimoitu enemmän tasamaastoon, eikä paino ole liikaa käsillä.

Marsusram
18.03.2021, 10.58
Kämmenkivun läheltä liippaavat sormien puutuminen ja peukalonhangan kipuilu ovat olleet muistaakseni myöskin joskus olleet aiheena.
Tuota jälkimmäistä ilmenee silloin tällöin, vaikka tankoon en nojaakaan. Kahvaote ja vaihtajavivut vaikuttavat siihen.

^Penkin vieminen taakse voi myös pahentaa tarvetta nojata tankoon. Tärkeintä on olla satulassa tasapainossa, jolloin ei ole tarvetta kannattaa yläkroppaa käsin.

skyof
18.03.2021, 11.10
Mikä uusi pyörä on? Jyrkkä, mäen kiipeämiseen optimoitu satulaputken kulma tuo monesti liikaa painoa käsille tasaisemmassa maastossa ajaessa. Tuohon auttaa ainakin hieman kulman loiventaminen viemällä satula mahdollisimman taakse, mikäli ajoasennon pituus antaa myöden. 45mm stemmiä ei ikävä kyllä pysty enää juurikaan lyhentämään satulan paikan muutosta kompensoimaan. Neuronissa satulakulma on optimoitu enemmän tasamaastoon, eikä paino ole liikaa käsillä.

Focus jam2 6.8 nine pyöränä.
Satulaa olen siirtänyt eteenpäin koska eikös silloin ole pystymässä asennossa kun on lähempänä ohajustankoa.
Asento tuntuu muuten hyvältä kyllä,ei tunnu siltä että yläkropan paino on käsillä.

Noita ranteita mietin että onko ne nyt sellaisessa asennossa että paino ei jakaudu tasaisesti kämmenelle.Eikös ohjaustangon lyhennys myös auta pystympään asentoon ja rannekulmat myös muuttuvat?

simtee
18.03.2021, 11.21
Focus jam2 6.8 nine pyöränä.
Satulaa olen siirtänyt eteenpäin koska eikös silloin ole pystymässä asennossa kun on lähempänä ohajustankoa.
Asento tuntuu muuten hyvältä kyllä,ei tunnu siltä että yläkropan paino on käsillä.

Noita ranteita mietin että onko ne nyt sellaisessa asennossa että paino ei jakaudu tasaisesti kämmenelle.Eikös ohjaustangon lyhennys myös auta pystympään asentoon ja rannekulmat myös muuttuvat?

Ok, tuossa pyörässä ei ole "jyrkkää" satulaputken kulmaa, joten ongelma tuskin johtuu siitä. Tankoa tuskin kannattaa enää tuosta 750mm lyhentää. Suuremman backweepin omaavaa tanko voisi kokeilla.

skyof
18.03.2021, 12.13
Ok, tuossa pyörässä ei ole "jyrkkää" satulaputken kulmaa, joten ongelma tuskin johtuu siitä. Tankoa tuskin kannattaa enää tuosta 750mm lyhentää. Suuremman backweepin omaavaa tanko voisi kokeilla.

Nappasin vielä 0.5mm pois kummastakin päästä äsken ja muutin tangon kulmaa.
Saa nähä oliko mitään vaikutusta ku kohta lenkille lähden jos ei niin sitten varmaan pitää kokeilla tuota lisää backsweeppiä.
Mites kannattaako samalla kokeilla riseria lisää vai pelkästään backsweeppiä?

Rullaa&
18.03.2021, 12.52
Nappasin vielä 0.5mm pois kummastakin päästä äsken ja muutin tangon kulmaa.
Saa nähä oliko mitään vaikutusta ku kohta lenkille lähden jos ei niin sitten varmaan pitää kokeilla tuota lisää backsweeppiä.
Mites kannattaako samalla kokeilla riseria lisää vai pelkästään backsweeppiä?

Testaappa kiertää sitä tankoa vähän eteenpäin siten, että upsweeppi lisääntyy. Mun ja puolison pyörässä mm. tällainen manööveri on jeesannut käsivaivojen selvittelyssä. Itse asiassa se sweet spotti on mulla tosi tarkka ajomukavuuden suhteen.

TERU
18.03.2021, 14.46
Tangot ovat vähän kuin aihioita joita sitten kavenntaan kuskille sopivaksi, tuo on ihan oikea toimenpide, kun haetaan sopivaa ajoasentoa. Luultavasti kämmenen sisäpuoliset vaivat vähenevät sopivasti kavennetulla, etenkin jos pidempiä siirtymiä tien päällä.

Satulan siirto suositusta lähemmäksi tankoa vie painoa käsille, kun taas hitusen taempana paino siirtyy enempi istuinluille ja tankoon nojaaminen kevenee.

Uuden pyörän säädöt vievät aikansa vaikka runko olisikin täysin sopiva, loppuneeko noi koskaan ihan kokonaan.

skyof
18.03.2021, 14.59
Testaappa kiertää sitä tankoa vähän eteenpäin siten, että upsweeppi lisääntyy. Mun ja puolison pyörässä mm. tällainen manööveri on jeesannut käsivaivojen selvittelyssä. Itse asiassa se sweet spotti on mulla tosi tarkka ajomukavuuden suhteen.

Joo äsken lenkillä kokeilin eri asentoja,nyt ehkä löyty parempi asento.
Ei ainakaan kämmenet enää kipuillu samalla tavalla.
Pitää viel muutamat lenkit ajella ja kattoa miten kädet reagoi.

skyof
18.03.2021, 15.03
Tangot ovat vähän kuin aihioita joita sitten kavenntaan kuskille sopivaksi, tuo on ihan oikea toimenpide, kun haetaan sopivaa ajoasentoa. Luultavasti kämmenen sisäpuoliset vaivat vähenevät sopivasti kavennetulla, etenkin jos pidempiä siirtymiä tien päällä.

Satulan siirto suositusta lähemmäksi tankoa vie painoa käsille, kun taas hitusen taempana paino siirtyy enempi istuinluille ja tankoon nojaaminen kevenee.

Uuden pyörän säädöt vievät aikansa vaikka runko olisikin täysin sopiva, loppuneeko noi koskaan ihan kokonaan.

Ai mä oon luullu että jos satulaa siirtää eteenpäin nii sillon tulee pystympi ajoasento ja paino siirtyy enemmän perseelle.

Pitää muutamat lenkit ajella ja tunnustella nyt tankoa.
Grippejä kanssa mietin että pitäiskö niitä kokeilla nyt myös et olisko apua.

nure
18.03.2021, 18.33
Ergo grippi ei sitten ole välttämättä mikään viisastenkivi. Kannattaa ennemmin miettiä esim. gripin paksuutta ja miten istuu käteen.

SvaR
18.03.2021, 22.26
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59755-Pitk%C3%A4st%C3%A4-aikaa-maasturin-ratissa-tuskaa-ranteille-k%C3%A4sille

Tuo kannattaa lukea läpi.

nure
18.03.2021, 23.32
^Hyvin yksilöllistä... Itsellä puutuu maantiepyörän kanssa ja riserin kanssa ei, ovat vaan harrastukseen kuuluvia vaivoja.

KotooTöihin
18.03.2021, 23.54
Vatsa- ja selkälihaksilla se yläkroppa pitäis kantaa. Mä pystyn siihen ehkä just 30 kilsaa gravelia ja 10 kilsaa maastoajoa. Kummatkin peukalot murtanu 2 kertaa, niistä ei enää toimivia saa. Fillari on silti pääkulkine.

KotooTöihin
18.03.2021, 23.57
^ ajan fillarilla kaikki liikkumiseni kelistä riippumatta.
Paljon ku sattuu, niin siihen tottuu ;D

nure
19.03.2021, 08.30
^Onneks ei tarvi vielä kilometrejä rajoittaa... Totta sekin että määrätynlainen kipu kuuluu asiaan ja ei ole lainkaan pahasta, jos seuraavana aamuna ei pääse uudelleen pyörän päälle niin silloin jotain vikana.

Teme X-2
19.03.2021, 08.50

Minulla itsellä auttoi juuri päin vastainen. Tankoa taakse niin paljon että se "roikkui" alaspäin. Tuntui todella oudolle aluksi.
Olin tottunut jostain syystä ajamaan suurella upsweepillä, vaikka kämmenet puutui välillä. Kaveri kokeili minun pyörää eikä pystynyt kovin pitkään ajamaan, kun valitteli käsiä.
Kaverin tanko oli juuri päinvastoin kun oma, tästä sain ahaa elämyksen ja väänsin tangon "päinvastaiseen" kulmaan.
Siitä pikku hiljaa eteenpäin käännellen on löytynyt sopiva kulma.

MRe
19.03.2021, 09.21
Vatsa- ja selkälihaksilla se yläkroppa pitäis kantaa.
Näin se pitkälti menee. Toki fysiologiset vaivat sitten erikseen. Mutta FB on täynnä näitä kaulaputken jatkajia, jotka valittaa kun selkä väsyy ja sitten pyörästä rakennetaan jopo ja ihmetellään, kun ei se maastossa kulje.

Spinningissä pääsi tuota keskivartaloa aika hyvin treenaamaan, kun ei tarvinnut keskittyä mihinkään muuhun kuin siihan ja pyörittämiseen. Sielläkin oli hieman ongelmana, kun tanko ei mennyt alemmas. Osa porukkaa nosti tangon niin ylös, että meno oli kuin kirkossa.

cuppis
19.03.2021, 09.57
Kämmenen vaivoihin voi olla monia syitä jotka eivät varsinaisesti johdu välineistä mutta välineiden vaihto tai asetuksien muutos voi tuoda niitä esiin.
Itselläni todettiin Dupuytrenin kontraktuura eli kämmenen kalvokutistuma (https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00208). Tämän tyyppiset vaivat voivat olla aluksi huomaamattomia mutta esim. muuttunut ajoasento lisää painetta ongelma-alueella ja näin ongelma tulee esiin. Omalla kohdallani lievä särky on lähes jatkuvaa joten pidemmillä lenkeillä kosketus tankoon pitää olla hento ja mieluiten peukalon tyven paksummalla kohdalla.

marco1
19.03.2021, 11.17
Kämmenen vaivoihin voi olla monia syitä jotka eivät varsinaisesti johdu välineistä mutta välineiden vaihto tai asetuksien muutos voi tuoda niitä esiin.
Itselläni todettiin Dupuytrenin kontraktuura eli kämmenen kalvokutistuma (https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00208). Tämän tyyppiset vaivat voivat olla aluksi huomaamattomia mutta esim. muuttunut ajoasento lisää painetta ongelma-alueella ja näin ongelma tulee esiin. Omalla kohdallani lievä särky on lähes jatkuvaa joten pidemmillä lenkeillä kosketus tankoon pitää olla hento ja mieluiten peukalon tyven paksummalla kohdalla.

Onko hoitosuunnitelmaa vai odotellaanko vielä etenemistä ennen liuotushoitoa tai puukkoa? "Kaverin puolesta" kyselen, "hänellä" ei vielä tarpeeksi edennyt jotta voisi tehdä jotain.
Viikinkitauti on paljon hienompi nimi...

cuppis
19.03.2021, 11.50
Onko hoitosuunnitelmaa vai odotellaanko vielä etenemistä ennen liuotushoitoa tai puukkoa? "Kaverin puolesta" kyselen, "hänellä" ei vielä tarpeeksi edennyt jotta voisi tehdä jotain.
Viikinkitauti on paljon hienompi nimi...
Kävi niin "hyvä" tuuri, että työterveyshoidon kautta tapaamallani kirurgilla on itsellään sama vaiva. Pitkän kokemuksen perusteella hän oli sitä mieltä, että hoidoista on harvoin kovinkaan suurta hyötyä koska kuroutumat/juosteet ilmestyvät hyvin nopeasti hoidetun kohdan viereen. Yleensä kai kannattaa ryhtyä toimenpiteisiin vasta kun sormien koukistuminen alkaa haitata elämää.
Minulla käden kivut johtuvat varmasti osittain myös vanhoista rannealueen rasitusvammoista sekä hiirityöskentelystä.

Onhan toi Dupuytrenkin aika kova koska oli sentään Napoleonin lääkäri :)

kervelo
20.03.2021, 16.18
Paino liikaa kämmenillä, ei nihin kuulu nojata...

Ei asia ole ihan noin mustavalkoinen, koska pyörät ovat niin erilaisia. Joissain maastopyörissä tanko on korkealla, lähes kuskin rinnan korkeudella ja siitä johtuen ajoasento on pysty, kuin jopolla ajaisi. Toisaalta taas xc-pyörissä on nykypäivänäkin ohjaustanko satulaa alempana ja asento sen mukaisesti ihan toisenlainen. Aika haastavaksi kävisi, jos ei sellaisella ajaessa tankoon nojaisi.

nure
20.03.2021, 17.14
^Itselle opetettu aikoinaan että pyritään pitämään ranne suorana eikä painoa kämmenille jossa on hermot lähellä pintaa ja liekö nyt Jopoista juttua olekkaan...

skyof
20.03.2021, 20.30
Eilen kävin pienen lenkin heittämässä niin ei kädet enään kipuile nii pahasti mutta pientä hienosäätöä kaipaa.
Lähden varmaa kokeilemaan sitä satulan siirtoa pikkaisen taaksepäin ja sit jotkut gripit.

En sit tiiä ottaako kädet nyt kipeetä noista kaikista pienistä montuista joita polut täysi,etupää ei kerkeä mukana ja silloin hakkaa käsille pahasti.

Villetre
21.03.2021, 10.16
Itselle auttoi monien hapuilujen jälkeen Sqlabin 30x tanko ,16 asteen taivutuksella, toki rise on myös 45mm. Kyllähän kropan "puutokset" vie ajoasentoa pystymmäksi kun taas nuorempi ja notkeampi taipuu paremmin xc-ajoasentoon. Gripeiksi Ergon GA3 joka estää ranteen väsähtämistä eli käsi ei ala kääntymään alaspäin lenkin pidentyessä.

Kuminauha
23.03.2021, 10.52
Jarrukahvojen kulmalla ja etäisyydellä gripeistä ja vaihtajavipujen sijainnilla voi myös olla yllättävän isoja vaikutuksia siihen, miten kämmen lepää tangolla. Noita muuttamalla voi myös kokeilla, auttaako kipuihin. Myös hanskat voi auttaa, esim sellaiset missä on kämmenen alueella jotain tyynyä levittämässä painetta isommalle alueelle.

Antza44
23.03.2021, 11.34
Minä en kyllä tätä osta yleistyksenä.

Kämmenkivun läheltä liippaavat sormien puutuminen ja peukalonhangan kipuilu ovat olleet muistaakseni myöskin joskus olleet aiheena.
Tuota jälkimmäistä ilmenee silloin tällöin, vaikka tankoon en nojaakaan. Kahvaote ja vaihtajavivut vaikuttavat siihen.

^Penkin vieminen taakse voi myös pahentaa tarvetta nojata tankoon. Tärkeintä on olla satulassa tasapainossa, jolloin ei ole tarvetta kannattaa yläkroppaa käsin.Just näin.
Toisaalta välillä ihmetyttä, kun näkee korkeita risereitä ja satula selkeästi paljon penkkiä ylempänä, että miten sinne eturenkaalle saa pitoa.

Antza44
23.03.2021, 11.37
Siinä tankona
Stemmi 45mm.

Koitin etsiä netistä mikä tanko kyseisessä pyörässä oli että voisi verrata keskenään onko eroa.Mä taas en ole ikinä pystynyt ajamaan noilla kapeilla suorilla tangoilla (9 ast). 780mm alkaa olla semmoinen leveys, että ranteet ei ärsyynny. Taivutetut on ihan hyviä, mutta omat muttansa niissäkin. Itse en osaa pitää tankoa upswiipissä vaan tangot on aika vaaterissa aina.

simtee
23.03.2021, 19.26
Uuden Levon testissä oli jälleen mainittu tuo jyrkän satuluputken kulman vaikutus ajoon tasamaalla. Itse olen kokenut asian juuri samoin.

” The first time you get on the Specialized S-Works Levo 2022 in S4, you’ll immediately notice the steep seat tube angle that positions the rider centrally over the motor. On the flats, that puts pressure on the hands and, due to the stiff suspension, the Levo isn’t the most comfortable ride. In principle, the motor and battery capacity are suited for longer tours, but if you ride a lot on the flats you should push the saddle all the way back for a more balanced weight distribution.”

Antza44
23.03.2021, 21.25
Uuden Levon testissä oli jälleen mainittu tuo jyrkän satuluputken kulman vaikutus ajoon tasamaalla. Itse olen kokenut asian juuri samoin.

” The first time you get on the Specialized S-Works Levo 2022 in S4, you’ll immediately notice the steep seat tube angle that positions the rider centrally over the motor. On the flats, that puts pressure on the hands and, due to the stiff suspension, the Levo isn’t the most comfortable ride. In principle, the motor and battery capacity are suited for longer tours, but if you ride a lot on the flats you should push the saddle all the way back for a more balanced weight distribution.”Taitaa olla aika makua asia tää ja ruhon mitta suhteet vaikuttaa. Ainakin toi uus 29 Spectral L/180cm on ihan täydellinen mulle vaikka on satula ihan edessä. Aika monta pyörää on alla ollu ja erilaisia ja suht saman laisia, mut tää istuu kyllä ja kädet saa tarvittaessa olla ihan paineetta. Spessun geo aika sama, kuin Spectralissa tosin top tuben mittaa ei Spessun omat sivut kerro ja kammet on tosi lyhyet. Omallani mätin ainakin tänään "tasamaata" ihan onnessani. Mut onneks jokanen saa tykätä mistä haluaa. Tosin yleensä noi testaajat ajaa aika pienillä pyörillä. Kenen testi tuo oli ni vois lukasta?

Edit. Niinhän se oli, kuin arvasin 180 jätkät ajelee S3 ja 187 S4. Ihme, että tasasella ajo tuntuu vammaselta.
https://ebike-mtb.com/en/new-specialized-s-works-turbo-levo-2022-emtb-review/

Kikkailla ja alamäkeehän voi ajella vaikka kuinka pienellä niinu toi 187 kehu S3 leikkisäks, mut eihän tommosilla lenkkiä ajeta.

tempokisu
24.03.2021, 03.20

^Penkin vieminen taakse voi myös pahentaa tarvetta nojata tankoon. Tärkeintä on olla satulassa tasapainossa, jolloin ei ole tarvetta kannattaa yläkroppaa käsin.

Ai muillakin on näitä vaivoja...

Pitkällä lenkillä ( yli 700km) suurin ongelma loppuvaiheessa oli kämmenten kipu. Vaikka sitä muutakin rasitusta oli, niin miten päin tätä kättä nyt pitäisi että pääsee kunnialla kotiin asti. autsista.
Sormet nyt puutuu muutenkin, en siitä sen enempää murehdi vaan ravistelen kättä ja olkapäätä niin kyllä se veri taas alkaa kiertää...niskalihakset jännittyneinä muutenkin.
Erityisesti talvella peukalohangat on kovilla, kun on kaksi talvirukkasta ja siinä vielä iso tumppu, käsi on niin pakettiasennossa että kipeytyy. Ah kun nyt on saanu ajella yksillä rukkasilla, ja kohta varmaan voi laittaa ohkasemmat hanskat :)