Näytä tavallinen näkymä : talvipyöräily ja eturauhasen kylmettyminen
onnistuin ensimmäisen kerran elämässäni tammikuun alussa kylmettämään eturauhasen pyöräillessäni. onko kohtalontovereita joilla ollut samaa vaivaa? miten pääsit vaivasta eroon? uusiko herkästä vai saitko pysyvästi ja kokonaan asian kuntoon eikä ole uusiutunut? hyviä vinkkejä otetaan vastaan miten tämän saa jatkossa ehkäistyä täysin. edelleen hieman tuntemuksia toisinaan vaikka aikaa on jo kulunut aika paljon. olen noin kerran viikkoon käynyt pyöräilemässä metsäajoa läskipyörällä lähinnä edelleen. toivottavasti on muitakin vinkkejä tarjolla, kuin lopeta talvipyöräily. sitä en haluaisi missään nimessä tehdä.
asioita joita olen jo tehnyt tapahtuman jälkeen ennaltaehkäisevästi ajatellen.
-talvea varten penkin päälle karvapehmuste aina ajon ajaksi. säilytys sisällä että on lämmin. ja tämän ja penkin välissä vielä lämpöä säteilevä retkipatjan pala leikattuna.
-ostin kunnon kuorikerroksen pitämään tuulta kunnolla
-en enää oikein kovilla pakkasilla lähde pyöräilemään tai jos on oikein kova ja kylmä tuuli.
-tosi lämpimät ja noin 20cm vartta olevat kengät. jalat on ainakin lämpimät jatkossa aina.
en ole missään vaiheessa tuntenut paleltuneeni, mutta ilmeisesti kylmää on saatu kuitenkin. ennemmin vähän liian lämmin, kuin kylmä ollut. nyt menty uusilla varusteilla kerroksien kanssa merino - kuorikerros - softshell. softshell tarkoitus tuosta pudottaa pois, kun uskaltaa sen tehdä. tämän episodin jälkeen saa nähdä koska uskaltaa..
kiitos hyvistä ja asiallisista kommenteista! :rolleyes:
Minua tuo vaivasi kaksi talvea sitten. Meni itsestään ohi, mutta tuon jälkeen olen ollut korostetun varovainen, eli aina tuulenpitävää housua/shortsia jalkaan, kun keli menee pakkasen puolelle.
Eli tsemii. Menee kyllä ohi.
Tuulenpitävyys on se juttu. Ei paljoa auta, jos sulla on paksu kerros märkää villaa kalsareissa ja kylmä tuuli menee läpi edelleen.
viimeinenlenkki
17.03.2021, 14.03
Lenkin jälkeen suihkussa käydessäni olen suihkuttanut navan alta jonkin aikaa niin lämpimällä vedellä kuin sietänyt vaikka ei olisi kylmettymisen tunnetta ollutkaan.myös lämpövyön(sähköllä toimivan) tilannut tosin en vielä kokeillut.myös pyrkinyt saamaan ihoa vasten villaa/merinovillaa olevat varusteet,villa hyvä vaikka vähän kostuisikin pitää silti lämmön.myöskin säänöllinen ajaminen pois satulasta auttaa verenkiertoon.lämpögeeliä myös kokeillut mutta oltava varovainen levitettäessä ettei mene liian arkaan paikkaan.kertakäyttöisia lämpöpakkauksia myös kokeillut toimii hyvinkin.esim.giganterra lämpöpakkaus.ompelin housuihin paikan mihin kyseisen pakkauksen saa laitettua.Heat experience lämmitettävät housut voisivat toimia tosin hintaa n.160e
viimeinenlenkki
17.03.2021, 14.05
Ja tietenkin tuultapitävää ja ei liian tiukkaa asustetta.
vähän tuota tuulenpitävyyttä itsekin epäilen. vaikka oli pyöräilyyn takoitetut softshell housut ja takki joiden piti pitää tuulta, niin oletus on, että niiden tuulenpitävyys ei ollut kuitenkaan riittävää..
nyt tulee softshell tuulisuojaa, sitten haglöfsin kuorikerros. lisäksi myös merino aclima kalsareissa on oma windstopper osio..ja jos ei riitä niin on vielä erilliset boxerit windstopperilla... :D ja ylhäällä on sitten softshell joka pitää osin tuulta ja myös haglöfs kuori. plus merino tai mesh alupaita. nämä luulisi riittävän tuulen suhteen.. :) ?
teitkö mitään vaivojen eteen? ja millä ne helpotti jos teit?
tuota lenkin jälkeen lämpimä suihku olen nyt myös harrastanut. pitänee vielä laittaa vähän kuumemmalle :)
joo liian tiukka ei ole ongelma. niissä on riittävästi väljyyttä. en pidä edes nakinkuorivaatteista
pyörät on kylmässä tallissa joten sen takia hommasin tuon karvapömpelin penkin päälle mitä pidän sisällä. en koskaan tuntenut penkkiä kylmäksi mutta kaipa se on ainkain -17 asteen kelillä käydessäni väkisin ollut vähän kylmä..
Pyörällä ajetaan pyöräilyhousuissa. Piste. Koetin kanssa vaikka minkälaista välikerrosta, mutta ei ne mitään auta. Kastuu vaan ja tulee kylmä.
Kun ne pallit on paleltuneet, niin kannattaa ajaa vaan kiltisti zwiftissä. Ensi talvena uudelleen.
Thermobibsit ja tuulenpitävät talvibibsit. Pehmuste tietysti alimmaisessa. Tuulenpitävät shortsit, jos pakkasta on -15c
Marsusram
17.03.2021, 14.21
Myös kuoritakin helman alta edessä voi polkiessa pumppautua ilmaa, mikä kylmettää vatsan. Pakkasilla pukeutuessa siis kannattaa tarkistaa että takki ei toimi palkeena.
Satulan suunnasta kylmyys johtuu helpommin eristekerroksen puristuessa kasaan. Pyöräilyhousujen säämiskäosan paksuudella ja kokoonpuristuvuudella on merkitystä.
Mulla on bibsien päällä windstopper-bermudat. Niiden päällä sitten vielä toki päällihousut. Kelistä riippuen Enduran Spray Pantsit tai sitten ne Enduran talvihousut, mitkä sitten lieneekin. Sitä ennen tuuli aina läpi ja kulkuset kilkattivat niin, että lapset luulivat taas olevan joulu.
Mulla on bibsien päällä windstopper-bermudat. Niiden päällä sitten vielä toki päällihousut. Kelistä riippuen Enduran Spray Pantsit tai sitten ne Enduran talvihousut, mitkä sitten lieneekin. Sitä ennen tuuli aina läpi ja kulkuset kilkattivat niin, että lapset luulivat taas olevan joulu.
pitääpä katsahtaa noita. ilmeisesti kuorihousun tuulenpitävyys ei riitä vaikka niiden pitäisi blokata ne suht tehokkaasti.... ?
onko hyviä ehdotuksia heittää talvibibseiksi joilla tarkenee ja pitää tuulta? ja jossa olisi riittävän paksu säämiskä. nämä lienee paketti mikä pitänee hommata ainakin.
jussi 163
17.03.2021, 15.04
Mulla on tälläiset vastaavat shortsi villahousut.
itsellä toimii ainakin hyvin. pitää myös keskivartaloa lämpimänä, mutta jaloille ei tule liian hiki.
https://www.merineule.fi/tuote/wanhanajan-villahousut/
minne saakka sulla nousee noissa vyötärö yläkerrassa? pysyykö ne hyvin paikoillaan eikä ala valumaan navan alle :)
Luumunen
17.03.2021, 15.37
onko hyviä ehdotuksia heittää talvibibseiksi joilla tarkenee ja pitää tuulta? ja jossa olisi riittävän paksu säämiskä.
Käytännöllisempää voisi olla hankkia talviajohousut ilman pehmustetta ja käyttää niiden alla pehmustettuja pyöräilyalushousuja tai pyöräilyshortseja, ja väliin vielä esim. wind stopper alushousut tarpeen mukaan. Mulla on Pearl Izumin talviajohousut ilman pehmustetta (alpine pants) ja niiden alle laitan sitten sään mukaan eri määrän vaatetta.
onko hyviä ehdotuksia heittää talvibibseiksi joilla tarkenee ja pitää tuulta? ja jossa olisi riittävän paksu säämiskä. nämä lienee paketti mikä pitänee hommata ainakin.
Not. Jos haluua kylmänkelin housut, niin niihin ei säämiskää. Säämiskä on alimmaisissa housuissa, joiden paksuutta voi vaihdella kelin mukaan.
Itselläni goren (https://cyclewear.eu/en/gore-bike-wear-oxygen-windstopper-soft-shell-bibtight-black.html)kokonaan gore-texiä olevan vähän vanhemmat housut. Noista leikkasin säämiskän pois. Tällä hetkellä jos ostaisin, niin valitsisin castellin sorpasso wind housut. ROS (https://www.veloshop.fi/products/castelli-sorpasso-ros-wind-bibtight-pitkat-pyorailyhousut)malli on käsittääkseni vähän paksumpi, mitä normaali wind. En osaa sanoa, kumpiko olisi parempi. Kuitenkin tuossa on tuulenpitävä kama juuri oikeassa paikassa.
Vastaavia housuja saa ehdottaa. Kohtahan alkaa olla aika, milloin nämä kannattaa alesta ostaa.
Hyviä ideoita kiitos kaikille.
Minulla on itseasiassa talviajohousut Bontrager omw housut.. Mutta ilmeisesti ne ei ole ihan sikana hyvät... - 15 keleille ne vielä luvataan toimivan.
Sen verta on reittä jaloissa että housut saisi olla vähän joustavat vähintään tai regular fittiä. Oikein slimi malli tahtoo olla liian kireä
Juu. Tuo on noiden vanhempien goren housujen ongelma. Eivät jousta yhtään, eli on pakko ottaa aivan liian iso koko. Castellin veikkaan venyvän kunnolla, kun tuulenpitävä materiaali on vain edessä.
Lähes kaikissa housuissa on se vika, ettei tuulenpitävää kamaa tule ylemmäs haaroihin. Ainoastaan reidet suojataan. Tuossahan ei ole mitään järkeä.
^Joo, pyöräilyssä reidet on viimeiset, mitkä tarvitsevat sitä tuulensuojaa. Sitä ennen tulee tosiaan etumus, alavatsa, rintakehä, käsivarret,...
https://www.xxl.fi/search?query=bibs&sort=expensive
mitäs enemmän asiaa tuntevat sanoo onko näissä mitään potentiaalisia thermobibsejä xxl siis ? olisi kätevä kun saisi testattua ja palautettua helposti, jos sattuu väärä koko.
tai mikä näistä olisi varma valinta:
https://www.cyclingnews.com/features/best-winter-bib-tights/
jalat ei ole tosiaan tikut, joten pitäisi olla erittäin joustavaa jos on oikein slim. ja parempi jos ei ole aivan slimiä. tuo endura vaikutti hyvältä ohessa lyhyin kommentein..?
On kokemusta -valitettavasti. Nytten olen talvisin ajellut: lyhyet pyöräilyhousut pehmusteella, pitkät tekniset, lyhyet edestä tuulenpitävät -ja (naurakaa vaan nuoret) näiden alle vanhasta windstopper piposta leikattu pala munien eteen, päällimmäisenä pitkät tuulen pitävät ajohousut ilman pehmikettä. Jos pakkanen -10 alapuolella tempasen vielä chapsit jalkaan https://www.xxl.fi/vaude-bike-padded-chaps-miesten-paallysshortsit-musta/p/1150569_1_style eli viisi tai kuusi kerrosta vaatetta etupuolella.
-KG-
myös lämpövyön(sähköllä toimivan) tilannut tosin en vielä kokeillut.
Mistä olet tuollaisen löytänyt ja minkä merkkinen se on? Kerrohan kokemuksia kun niitä kertyy.
Jami2003
18.03.2021, 21.02
Mulla on paksut Endura MT500 MTB shortsit jota käytän kaikessa ajossa talvella. Ei päästä tuulta läpi ja lämmittävät hyvin. Kuitenkin shortseina hengittää lahkeiden kautta eikä tee oloa michelin ukoksi.
Olen noita shortseja itsekin miettinyt. Lämmittää hyvin just pahimmat alueet ja eikö nämä nouse navan ylle vähän niin alavatsa myös suojassa.
Tarkenee kovimmalla pakkasilla myös?
Minkälaista kamaa sulla muuten päällä yllä ja alla näiden lisäksi?
Onko ollut kg enää ongelmia? Kerroksia ainakin on. Ei naurata tosiaan nämä asiat enää...
Oletko suojannut mahaa sen kummemmin? Millaiset tekniset kerrasto? Entä ajo housut?
Jami2003
19.03.2021, 06.52
Olen noita shortseja itsekin miettinyt. Lämmittää hyvin just pahimmat alueet ja eikö nämä nouse navan ylle vähän niin alavatsa myös suojassa.
Tarkenee kovimmalla pakkasilla myös?
Minkälaista kamaa sulla muuten päällä yllä ja alla näiden lisäksi?
Alla pitkä merinovilla-asu, jalassa merinon päällä paksut talvi-bibsit, päällimmäisenä nuo MTB shortsit. Yläpäässä alimmaisena merino t-paita, sitten merino aluspaita, sitten merino villapaita (ohut) ja lopuksi hupullinen tuulen ja pikkusateen pitävä takki. Jos oikein kylmä tai pitkä reissu vielä tuon takin päällä fleese liivit. Noilla vaatteilla ja jonkin verran päälle kymmenen asteen pakkasilla ajelin tammikuussa kuuden tunnin sora/maantielenkin.
Jos menee pariinkymmeneen pakkas asteeseen en ajele kuin 5 km työmatkaa ja silloin laitan jo lasketteluhousut ja -takin. Varsinaisia lenkkejä en parissa kymmenessä asteessa ajele.
kiitos tästä. joo itsekin olen pitänyt max 15 rajana tämän episodin jälkeen. ja vähän katsoa ettei ole kovin tuulisia kelejä enää. minkäs merkkistä bibsiä ja takkia olet käytellyt? aika hyvin tuota vaatetta olisi valmiina. shortsit ja bibsit puuttuu lähinnä..
nekö piisaa merino ja talvibibs ettei koivet jäädy :) The FS260-Pro Thermo Bibtights II noita vähän tuossa katselin. aika hyvää kommenttia saaneet kauttaaltaan.
niin mitenkäs nuo shortsit, nouseeko ne minne saakka alaselkää ja alavatsaa? vai onko ne ihan normi housut eli lantion kohdalla vain kuten normi housut?
Jami2003
19.03.2021, 09.07
Bibsit ovat diadoran paksut talvibibsit joissa paksu materiaali nousee ylös henkseleitä myöten. Mallia en muista. Jalassa on 45nrth korkeavartiset kengät niin ei siinä jää kuin polven alapuolelta parikymmentä senttiä nilkkaa näkyville bibsien ja merinon kanssa ennen kenkiä. Oleelliset on tosiaan nuo Enduran shortsit. Ilman niitä on alaston olo eikä tarkene kyllä alkuunkaan. Ne ei nouse kovinkaan korkealle mutta kun bibsit alla nousee ja taas bibsien päällä olevat merinokerrokset laitan shortsien alle ja takki shortsien päälle niin siihen tulee aika hyvä eristyskerros joka ei myöskään pääse lähtemään liikenteeseen ajamisen aikana. Juuri se että minkäänlainen tuulenvire ei tunnu alavatsan/nivusien alueella on oleellista.
Takki on Five Seasonin halpahallista ostettu 50 eur takki mutta on osoittautunut parhaaksi hinta/laatu suhteelta olevaksi hankinnaksi. Verkkovuorella varustettu, olisiko tuo nyt kevyt kuoritakki, joka itsessään ei lämmitä paljon mutta estää tuulen ja hengittääkin olosuhteisiin nähden kohtuullisesti. Ja on hupullinen mikä talvitakissa minusta on pakollisuus. Lämmittäviä kerroksia ovat sitten nuo merinot alla tarpeen mukaan. -10c jo kolme paitaa päällekkäin ja kun alimpana on bibsit tulee siinä yhteensä viisi kerrosta vaatteita vatsan alueelle. Kuusi mikäli on -15 ja laitan vielä fleece liivin.
Pieni vaaterumba mutta kun melkein joka päivä ajan työmatkaa lähes samoilla vaatteilla yllättävän nopeasti ne pukee. Ongelma on lähinnä että hiki tulee heti ennen kuin kerkeää edes ovesta pihalle ;)
lastumaki
19.03.2021, 11.58
Viheliäinen vaiva, jonka onnistuin itselleni tammikuun alussa ajamaan.
Tilasin tällaiset Gonso Moata M Men's Primaloft Shorts - High Risk Red - Bike24 (https://www.bike24.com/p2346271.html) jotka ovat muuten hyvät, mutta ovat tosi liukasta materiaalia, joten vaativat henkselit. Käytän myös lasketellessa.
Toppashortsit eivät kuitenkaan estä eturepun jäähtymistä, seuraavalle kaudelle voisi hankkia tämän tyylisen Woolpower Belly Warmer 200 Femme | Achat en ligne | Alpiniste.fr (https://www.alpiniste.fr/woolpower-womens-belly-warmer-200/)
hienoa todeta että en ole ainut..
miten lastumäki pääsit eroon vaivasta? vai vieläkö vähän oireilee? olet pyöräillyt normaalisti yhä?
jäädytit mahan vai kassit vaivan syynä?
lastumaki
19.03.2021, 12.18
Oli pakko pitää taukoa ja vetää tulehduskipulääkkeitä pari viikkoa. Edelleen vähän vaivaa ja uusii todella helposti, joten joutuu luopumaan kovilla pakkasilla ajamisesta.
Alkoi siitä, kun ajoin tuulta läpäisevät shortsit päällimmäisenä. Kun ei heti tajunnut, mistä kyse, tuli vaan ajeltua ja kirottua kylmiä nivusia. Nyt tuntee välittömästi lähtiessä, jos liian vähän vaatetta.
Lämmitettävä jyväpussi sylissä ajon jälkeen toimii ensiapuna, kuten kuuma suihkukin. Autossa istuimenlämmitin täysillä jne..Vaiva on niin yleinen, että googlaamalla löytää hyvin apuja.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Jeps, just samoja ajatuksia ja tuntemuksia kuin itsellä. Olen tosin käynyt ajamassa mutta valinnut viikon lämpimimmän ja vähä tuulisen päivän.
Onneksi tuossa joku kertoi rohkaisevasti päässeensä eroon asiasta. Pitää ensi sesonkiin katsahtaa vielä vähän mitä vaatetta tarvitsee. Pitää panostaa tuulenpitävyyteen ja varmistaa että polvista rintaan välinen alueen on varmasti suojattu ja lämmin
Mulla sama vaiva iski tammikuussa kun oli 17 astetta pakkasta, ei ollut kylmä yhtään, olin pukeutunut omasta mielestä riittävästi. Kuitenkin alkoi tuntumaan kasseissa kylmyys kun olin noin tunnin ajellut. Käännyin saman tien kotiin päin, matkaa oli noin 20 km. Tunne muuttui pahemmaksi koko ajan. Seuraavan päivän kävelin viisi kilometriä ja uudestaan kylmyys iski. Todella ikä tunne. Minäkin olin suihkussa kuumassa vedessä.
Sen jälkeen olen vaan laittanut paljon housuja päälle. Tuulenpitävää ja lämmittävää. Vaiva tuntuu nyt jo helpottavan.
Luin täältä toisaalla, että joku oli saanut elinikäisen vaivan kun oli nuorena istunut kylmällä kivellä onkiessaan.
En oiken tiedä mikä se paikka on missä vaiva on. Ei minun mielestä paikallistu kunnolla. Jossain vaan siellä sisällä.
Just näin joka sana. Kylmettyminen tarina melkein kuin omani. Tosin en missään vaiheessa ole tuntenut palelluttaneeni itseäni eikä kassit ole kilisseet. Sen takia yllätys oli ikävä kun näin kävi.
No pistäpä xubu vielä lista mitä kaikkea housuja tunget päälle? Oletko alavatsan suojannut normaalia paremmin vai noita housuja vain?
Normi lyhkäset kalsarit, normi pitkät kalsarit, Odlon tuultapitävät shortsit joihin on itse ommeltu fleecekerros, päälle Swrven talvihousut joihin on myös itse ommeltu sisälle lämmitystä (eivät alkluperäisinä todellakaan ole tuultapitävät) ja päällimmäiseksi jo aiemmin täällä mainitut Gonson shortsit joihin on myös ommeltu itse lämmitystä sisäpuolelle. Paidat joita on myös useampi myös päällä suojaa sitten alavatsaa. Siis tuolla varustuksella kun on enemmän kuin 10 pakkasta. Minua ei liika kuumuus ajellessa haittaa, kun aina kuitenkin tulee hiki kun ajaa, vaikka sähköavustuksella ajelen.
Ajattelin ensi talveksi katsella jotain lasketteluhousuja. Niitä varmaan löytyy lämpiminä versiona. Ei enää tälle keväälle viitsi kun odottelen jo lämpimäpää. Noita henkselihousuja joita ylempänä on mainittu en halua pitää, kun ei pääse kuselle. Sekin niitä vanhuuden ongelmia joka kylmyydessä vielä pahenee.
justus6969
20.03.2021, 00.22
Jos ajaa talvella luokkaa päivittäin, kylmyys hiipii salakalavasti. Kylmetin aikoinaan munaskuukkelit, no sen huomasi äkkiä :( Mutta seuraavana vuonna paleltui alaselkä, sitä ei huomannut oikeastaan vasta kuin keväällä. Olen rajoittanut sittemmin talviajohommia, Suomen oloissa on oltava varovainen.
Tähän en ala ikinä
pyörät on kylmässä tallissa
joskus säilytin duunipäivinä fillaria ulkona, mutta aika paljon lämpöenergiaa siirtyy ennenkuin satulan saa lämmitettyä. Jos talvella ajetaan, on satula lähtötilanteessa sisälämpötilassa!
Nestorimiikkulainen
21.03.2021, 11.25
Kroonisesta eturauhasvaivasta kärsivänä voin vain todeta, että kylmällä alustalla istuminen on miehien suurin riski saada eturauhastulehdus. Ja kun riittävän kauan jatkaa, niin se kroonistuu, eli palaa pienimmästäkin altistumisesta. Ei siis saunasta märkä pyyhe ympärillä ulkona tuolissa istuen vilvoittelua, ei rantakivillä istuskelua, ei kylmään satulaan istahtamista, etc.
Se tunne, kun et pysty kivultasi istumaan kovalla tuolilla muutamaa minuuttia kauempaa, on pakko nousta ylös. Kipu on häntäluun yläpuolella, aluksi luulin satuttaneeni sen, mutta ei - eturauhanen se siellä vihotteli. Lääkäriin vaan tarvittavia troppeja hakemaan.
Siis myötäkärsijät: varokaa istumasta kylmille alustoille!
Osaatko Miikkulainen tarkalleen nimetä mistä ja miten ja missä ajassa sait lopulta vaivan aikoinaan itsellesi?
Itsellä ei ole oikein lämmintä tilaa mihin laittaa pyöriä valitettavasti. Nyt kun tässä on useampi kylmässä istumisesta puhunut niin pitää jatkossa automatisoida lämpöpuhallin puhaltelee penkki lämpimäksi pakkaskeleillä 30min ennen lähtöä. Ja sen päälle vielä kuitenkin satulaan karvapenkinsuojus ja näiden välissä vielä lämpöä säteilevä retkipatjan suojus. Ja tunkea vielä pehmustehousut päälle. Näillä pitäisi perse pysyä lämpimänä.
Sitten hommasin ne talvibibsit jo. Enduran sl pro ilman säämiskää. Se hoidetaan lisähousulla tai kesäbibsillä. En ole vielä käynyt ajamassa mutta vaikutti melkoisen lämpimälle sovituksen aikana jo. Lisäksi nousee erittäin hyvin ylös niin vatsan kuin selänkin puolelta. Tappaa toivonmukaan sitten hyvin uhat kasseille, selkään ja alavatsaan pääsevästä kylmästä.
No voi jeesus :) Sähköpuhallinta ja telttapatjaa. Pidät KUNNOLLA taukoa, jos tulehdustila on päällä ja sen jälkeen vaan sitä tuulenpitävää kamaa päälle ja sopivasti lämmintä alle. Ei tuota hommaa tarvitse overiksi vetää.
Tuulenpitävyys on ihan helppo testata itsekkin. Puhaltaa sen kankaan läpi. Ainakin normaalit enduran sl thermot ovat täysin läpihengittävää thermo kangasta, eikä pelkästään noilla todellakaan ajeta pakkasella. Pro malli voi olla aivan toista. En osaa sanoa.
Niin ja en vaan ymmärrä, miksei sille pyörälle ole tilaa sisällä. Jos kengät mahtuu sisälle, niin mahtuu pyöräkin.
Tolkun mies
21.03.2021, 14.16
Joskus 2014 tammikuussa sain hommattua eturauhastulehduksen joka kyllä oli varsin mielenkiintoinen jakso elämässä. Samalla tuli jotenkin palellutettua ja/tai reväytettyä lonkankoukistajat joten diagonoosi kun "koskee joka paikkaan" oli aika vaikea. Eturauhastulehdus taisi mennä parilla kuurilla ohitse mutta sen jälkeen oli eturauhasen ultraa ja syövän etsintää. Koepalaa ei sentään otettu. Suurin osa oireista meni ohtse parissa kuukaudessa mutta vielä toukokuussa oli rappusten kävely alaspäin vaikeaa.Tuossa vaiheessa alkoi selviämään lonkankoukistajien ongelmat. Taisi olla jo heinäkuu ennen kuin voi sanoa kaiken olleen ohitse. Vaikka tämä ei ole uusiutunut niin silti olen ollut varovainen ja käyttänyt ylimääräisiä kalsareita tai trikoita ulkoillessa viileämmällä. Keväisin ja syksyisin vaikka on vielä lyhyen lahkeen pyöräilykeliä, niin kaiken varalta valinnut Goren windstopperit. Nämä ovat hyvät ja toimivat. Siltikin Zwift ja Rouvy ovat parhaat keinot eturauhasen tulehduksen estämiseen.
https://www.alltricks.com/F-41500-textile_bas/P-681822-cuissard_gore_c5_gore_windstopper_noir
(https://www.alltricks.com/F-41500-textile_bas/P-681822-cuissard_gore_c5_gore_windstopper_noir)
Kyllähän homman nimi on se, että jos eturauhanen oireilee kunnolla, niin talvipyöräilylle saa sanoa hei hei ja samalla kaikelle muullekin staattiselle kylmässä nököttämiselle. Itsellä on kylmäherkkyys sitä tasoa, että jo pidempiaikainen asunnon tuuletus saa aikaan tihentynyttä virtsaamistarvetta. Emäntä ei aina ymmärrä, jos rähähdän tarpeettomasta tuulettamisesta. Autossa on istuinlämppäriä pidettävä aina päällä, jos on viileää. Lyhytlahkeisia ajohousuja voi pitää, jos on yli +20 astetta lämmintä, eli aika harvoin. Mallorcalla voi nauttia pyöräilijän elämästä, mutta Suomessa joutuu tyytymään jopa kesäisin pääasiassa Zwift-kilometreihin tai sitten pitäytymään pitkissä syys-ajohousuissa.
Omat vaivani saivat alkunsa eturauhasen hyvänlaatuisesta liikakasvusta, joka saatiin lääkityksellä kuntoon (saatanan kallis duodart) mutta kylmäherkkys jäi. Ihmettelen suunnattomasti niitä miehiä, jotka riskeeravat terveytensä käyttämällä liian kevyitä ajovermeitä vallitseviin olosuhteisiin nähden. Joskus myös anatomisesti täysin vääränlaisella satulalla.
biemmezeta
21.03.2021, 19.01
Edellä on olennaiset keinot jo mainittukin. Omalla kohdalla parhaiten on auttanut merinovillahousut (2-3 kerrosta), eristävät toppashortsit (esim. Gonso) ja yli 15 pakkasessa lämmitettävä penkinpäällinen https://www.retkeilykauppa24.fi/tuote/wrump-lammitettava-polkupyoran-istuinsuoja/. Viimeksi mainittuja olen hankkinut useamman varastoon, ilman näitä en pärjäisi.
Joo paljon hyviä vinkkejä. Nuo shortsit näkyy toistuvan tasaiseen. Onko sinulla muuta windstopperia vai nuo shortsit riittää?, mites yläkerta?
Minkä aikaa tuo penkki pysyy lämpimänä kylmässä kelissä?
Mulla on alimpana ohuet bibsit, niiden päällä paksut merinobokserit. Seuraavaksi norrenan pitkät merinokalsarit ja softshell tyyppiset ajohousut. Näillä pärjää vielä -10, siihen voi vielä vetää päälle shortsit. Jalassa sitten villasukkaa ja käsissä ohuimmat ajohanskat ja tankorukkaset. Yläkerrassa aina merinoa alimmaisena, villaa kelin mukaan ja ajotakki.
Noilla nää parin-kolmen tunnin lenkit on hoitunu.
Tosin ajan vain läskillä, joten yleensä viima ei ole ongelma
Joo paljon hyviä vinkkejä. Nuo shortsit näkyy toistuvan tasaiseen. Onko sinulla muuta windstopperia vai nuo shortsit riittää?, mites yläkerta?
Minkä aikaa tuo penkki pysyy lämpimänä kylmässä kelissä?
Ei pysy kauaa lämpimänä. Pitkät windstopper trikoot on käytännössä syyskuusta eteen päin päällä. Talvella pehmusteella olevat alla ja paksummat, ilman pehmustetta olevat päällä. Shortseiksi kannattaa valita mahdollisimman paksusta kankaasta tehdyt. Monet shortsit on "kesä kamaa", eli ohutta ja hengittävää kangasta. Lisäksi pidän talvella aina semmoisia kertakäyttöisiä lämpöpusseja mukana. Saman tien pussukka housuihin, kun alkaa vähäänkään kylmettymään.
Tyyliin tälläinen:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5503098/Heat-Factory-kadenlammitin-24-kpl
Mitkä shortsit sinulla itselläsi? Merkki ja malli
Ei pysy kauaa lämpimänä. Pitkät windstopper trikoot on käytännössä syyskuusta eteen päin päällä. Talvella pehmusteella olevat alla ja paksummat, ilman pehmustetta olevat päällä. Shortseiksi kannattaa valita mahdollisimman paksusta kankaasta tehdyt. Monet shortsit on "kesä kamaa", eli ohutta ja hengittävää kangasta. Lisäksi pidän talvella aina semmoisia kertakäyttöisiä lämpöpusseja mukana. Saman tien pussukka housuihin, kun alkaa vähäänkään kylmettymään.
Tyyliin tälläisiä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5503098/Heat-Factory-kadenlammitin-24-kpl
Yläkertaan laitan lyhyen sekä pitkähihaisen merinopaidan ja pakkaskelin ajotakin. Jos pakkasta on yli 15 astetta, niin tuohon vielä toppaliivi päälle.
Mitkä shortsit sinulla itselläsi? Merkki ja malli
Nyt on käytössä endura single track II. Mutta nuo voisivat olla paksummatkin. Monella merkillä DH käyttöön tehdyt shortsit on aika paksua kangasta.
Xxl oli nuo vaude chaps. Joku niitä täälläkin ehti jo suositella.
Mietin tuossa kun olisi ylimääräisenä toppahousut henkseleillä että olisiko niistä tehnyt shortsit. En tiedä meneekö liian lämpimäksi sitten jo..
Xxl oli nuo vaude chaps. Joku niitä täälläkin ehti jo suositella.
Mietin tuossa kun olisi ylimääräisenä toppahousut henkseleillä että olisiko niistä tehnyt shortsit. En tiedä meneekö liian lämpimäksi sitten jo..
Noita vaudeja katselin itsekkin alkutalvesta...ne tais olla vaan melkeen satasen pöksyt sillon, niin jäi ostamatta.
Ei ne itse tehdyt välttämättä huonot olisi. Eikä sinne tarvitse laittaa niin paljoa kerroksia alle. Paksut windstopper trikoot, pitkävartiset sukat ja ne.
Mun mielestä shortsit saa olla aika "kireät" siellä jalkojen puolella. Se kylmä viima pääsee pienistäkin raoista sinne munaskuihin.
Totta. Ja varmaan kannattaa polveen saakka jättää pituutta. Pitää kokeilla ajovarusteiden kanssa kahdet toppahousut ja katsoa josko toiset tekisi toppashortseiksi
Nestorimiikkulainen
22.03.2021, 11.17
Osaatko Miikkulainen tarkalleen nimetä mistä ja miten ja missä ajassa sait lopulta vaivan aikoinaan itsellesi?
Melko tarkkaan. Talvi 2010, mökillä saunasta märkä pyyhe ympärillä istuskelin terassilla virvoke kourassa jäähdyttelemässä, lähes joka viikonloppu. Ja lopulta en pystynyt palavereissa istumaan viittä minuuttia, vaan ravasin pitkin kokoushuonetta. Ja joka paikassa piti kuljettaa omaa paksua tyynyä, jonka päällä istua. Nolo juttu kaikkiaan.
Antibiootti, muistaakseni myös alfasalpaaja, sekä paljon lämpöä. Sähkötyyny, ja kylmänä aiakana aina autossa istuinlämmitin päällä. Nyt saa koko ajan varoa mihin istuu, ettei vaan iske uudelleen. On sen verran fittimäinen, ettei edes parhaalle vihamiehelle toivo????.
Karu homma.. Itsellä vainat ei mitään sinun tarinaan verrattuna.. Jännä ettei varoitellut yhtään aiemmin vaiva. Tai et osannut tulkita pikku signaaleja..? Ei sitä uskoisi kun ei edes palele että minkälaista vaivaa puskee sitten vielä päälle.
Nykyisin vissiin kuitenkin suht ok tila kun varoo vain kaikkea mainitsemiasi asioita?
Oletko jättänyt pyörä hommat kokonaan pois?
Tsemppiä
Täällä kun oli paljon liivin käyttäjiä. Hyviä liivi vinkkejä voi antaa.. Hengittävä, tuulenpitävä, kohtalaisen lämmin. Ei tarvitse äly lämmin olla kun tulee kuuma kuitenkin muutenkin jo.
Liivi on hätävara kylmyyttä varten, eli itse yritän aina pukeutua sopivan viileästi ilman liiviä. Mutta ai että se on varusteista paras, kun siellä porkkalan takametsissä ripauttaa hivenen vettä, tai sattuu pienenpieni bonkkaus.
Castellin perfetton (https://www.veloshop.fi/products/castelli-perfetto-ros-vest-pyorailyliivi) liivistä on tosi hankala pistää paremmaksi. Mahtuu takatastuun, lämmittää ja hengittää. On siis pykälää paksumpi, mitä aivan ohuimmat kesäliivit.
Jami2003
22.03.2021, 17.34
Meitä on joka lähtöön. Itse taas yritän aina pitää torson enemmän lämpimänä, eli liivit ja shortsit. Käsivarret ja jalat pärjää vähemmälläkin. Hanskat ja kengät pitää olla kunnolliset sekä pään lämmitys.
Tuolla saa sen aikaan että voi hieman ylipukeutua läkähtymättä tai muuttumatta Michelin mieheksi...
Itsekin vähän mietin että varmaan jatkossa liivi ja shortsit. Ei nyt alle 5 pakkasilla mutta sen jälkeen.
Mitenkäs paton tuo liivi. Talvikäyttöön siis oli tarkoitus nimenomaan kun menee pakkanen selkeästi yli 5 asteen jo. Vaikutti kesäliiviltä tuo?
Niin on jokalähtöön. En voisi kuvitellakkaan ajavani all 25 asteessa lyhyissä housuissa, polvet jäätyy ja se tekee todella pahaa.
IMitenkäs paton tuo liivi. Talvikäyttöön siis oli tarkoitus nimenomaan kun menee pakkanen selkeästi yli 5 asteen jo. Vaikutti kesäliiviltä tuo?
Talvella käytetään talvitakkia. Liivin ideana on siis lämmittää hieman ja blokata kylmä tuuli pois. Liivillä säädellään lämpöä. Tuo liivi toimii aivan yhtä hyvin kesällä ja talvella, kun alla olevat vaatteet ovat keliin sopivat.
Meitä on joka lähtöön. Itse taas yritän aina pitää torson enemmän lämpimänä, eli liivit ja shortsit. Käsivarret ja jalat pärjää vähemmälläkin. Hanskat ja kengät pitää olla kunnolliset sekä pään lämmitys.
Tuolla saa sen aikaan että voi hieman ylipukeutua läkähtymättä tai muuttumatta Michelin mieheksi...
Minäkin ajattelin noin aiemmin, mutta kunnollinen hengittävä talvitakki on parempi. Käsivarret vaativat talvella lämmintä, vaikka se ei siltä tunnukkaan. Pärjää ohuemmilla hanskoilla ja tosiaan torson kohdalla voi olla paremmin hengittävää materiaalia. Liivi tosiaan päälle vasta jos vilu yllättää. Yleensä se jää taskuun.
Niin ja ei ole tarvetta ylipukeutua, koska se lämmittävä liivi on aina takataskussa odottamassa.
Mikäs takki paatonilla itsellä käytössä? Meneekö miten kylmällä vielä ilman liiviä.
Kellään kokemusta?
https://www.vaude.com/en-INT/Men/Clothing/Jackets/28360/Men-s-Posta-Softshell-Jacket-V?number=411710215500
Selvisi tänään että nykyinen takki varmaan ollut se suurin syyllinen ongelmiin. Tuulenpitävä kuori löytyy nyt. Joku hyvä takki lämpö ominaisuudella tai lämmin hengittävä muu kerros vielä tarpeen että se 15 pakkanen menisi...
Mikäs takki paatonilla itsellä käytössä? Meneekö miten kylmällä vielä ilman liiviä.
Castellin double espresso löytyi viime kesänä alesta. n.-15c kohdilla kaivan perfetton liivin päälle, jos on tarvetta. Alle -10c on mukana ohuin kesäliivi. Vauhdistahan tuo myös riippuu.
Tuo takki hengittää niin hyvin, että paita ei yleensä kastu alla ja jos kastuu, niin se myos kuivaa hetken päästä.
Aluspaita on ollut aina tosi ohut. Tekninen -5c asti ja sen jälkeen hivenen paksumpi castellin flanders. Ei koskaan edes ohuinta merinoa. Ne kastuvat. Tai no merinoverkko on vielä odottamassa pakkasia, mutta tuskinpa ajan niin kylmässä, että tuolle olisi tarvetta.
Kellään kokemusta?
https://www.vaude.com/en-INT/Men/Clothing/Jackets/28360/Men-s-Posta-Softshell-Jacket-V?number=411710215500
Selvisi tänään että nykyinen takki varmaan ollut se suurin syyllinen ongelmiin. Tuulenpitävä kuori löytyy nyt. Joku hyvä takki lämpö ominaisuudella tai lämmin hengittävä muu kerros vielä tarpeen että se 15 pakkanen menisi...
Mulla on tommonen lähinnä työmatka käytössä.
Kovempa kun ajaa niin esim. castellilta löytyy paremmin hengittäviä.
Eli jos ajan kovaa ton kanssa niin hikoan reilusti.
Okei ei se sitten oikein toimi. Santinilla ja double expresso olisi lupaavat takit. Ne on vain ihan slimfit malleja ja ne ei tahdo itsellä toimia. Hartioiden kohdalta tahtovat olla sitten inhottavan kireitä.
Samaa vaivaa kun muillakin ja aika samanlaisia virityksiä ja vaatetuksia. Olen koittanut etsiä netistä jotain satulanpäälistä jossa olisi sähkövastukset ja powerbankki. Ei vielä sopivaa löytynyt
Goomikko
22.09.2022, 00.54
Tai sitten lämmitettävä satula.
http://konkeli.com/2019/11/17/testi-lammitettava-wittkop-satula/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.