PDA

Näytä tavallinen näkymä : Laavukeskustelu

Mohkku
14.03.2021, 11.02
Aloitetaan yleinen laavukeskustelu, jossa voidan jutella melkein mistä tahansa laavuihin liittyvästä. Ei silti unohdeta laavubongausta kuvarastien puolella.

Ensimmäinen aihe eli arkkitehtuuri, joka on laavuissa yllättävän monimuotoista.

Omasta laavusta haaveilevana kaipaan ihan perinteisimpään ratkaisuun jotain, kuitenkin toimivuuden ja rakentamisen työläyden suhteen perusteltua eroa ja persoonallisuutta. Onkohan muilla ajatuksia siitä, miten laavua voisi jalostaa? Millainen toteutus on ollut erityisen toimiva tai mitä laavussa on jäänyt kaipaamaan.

Aika yleistä laavujenkin rakentamisessa on tehdä virheitä kosteuden hallintaan liittyen. Milloin alimmat puut on lähes maassa kiinni, milloin otsalaudat jatkuvasti märkinä. Itselle kun rakentaa, ei tällaista voi hyväksyä. Mutta tuo on lähinnä tekninen ratkaisu, ei niinkään käytettävyyteen liittyvä, jota tuossa haen.

Nickname
14.03.2021, 11.33
Oma laavu, se olisi jotain, toimittaisi hienosti kesämökin virkaa ja toimisi tukikohtana lähialueita kolutessa.

Moska
14.03.2021, 13.38
Tuommoisen tein viime kesän /syksyn aikana. Viimeistely ja kattohuopa pitää laittaa tässä keväällä.
Nyt mietinnässä jonkinlainen pelkkahirsinen kota talvikäyttöön. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210314/60e62ec83a8979f2b1ffbb8efb7d6636.jpg

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

ilmora
14.03.2021, 14.26
Tuollainen Moskan laavu olisi hieno! Tiedossa olisi yksi rantatontti, jonne voisin laavun sijoittaa, mutta en kyllä haluaisi muita roikkujia sinne, niin pitäisi olla lukittavaa mallia.

Mohkku
14.03.2021, 14.59
Tuommoisen tein viime kesän /syksyn aikana. Viimeistely ja kattohuopa pitää laittaa tässä keväällä.
Nyt mietinnässä jonkinlainen pelkkahirsinen kota talvikäyttöön. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210314/60e62ec83a8979f2b1ffbb8efb7d6636.jpg

Hieno! Montako hirttä on harjalla? Näkyvissä kohdissa on vain yksi ja jänneväli 3-4 m..?

Moska
14.03.2021, 15.13
Hirret näkyy siinä kaikki, 2*5 on katto laudoituksen alla ja 3.5m jänneväli. 5m räystään leveys.

SvaR
14.03.2021, 15.14
Tommosen veistelin viime kesänä ja hyvin tuolla nukuttanu.

https://i.ibb.co/41V7yKP/DSC-1469-1.jpg (https://ibb.co/jJrTKbg)

Jami2003
14.03.2021, 15.17
Huomauttakaa jos enempi telttakeskusteluun, mutta onko kellään kokemuksia Haltin laavusta (siitä telttamaisesta)? Hämää vähän erikseen myytävät kepit, onko toi ongelma vai löytyykö maastosta aina karahkaa?Löytyy ko telttalaavu ja suosittelen kyllä keppien hankintaa jos ei sopivia sauvoja ole valmiiksi mitkä kulkee retkellä mukana.

Tuossa laavussa on sama vika kuin kaikessa ei itsestään seisovassa majoitteessa. Huomattavasti työläämpi pystyttää hyvin maastoon kuin itsestään seisovat.

Mutta nyt mennään aika kauas hirsilaavuista. Tuollainen olisi kyllä komea omaankin rantaan rajoittuvaan metsäpalstaan... Millaisia rakennuslupia noihin tarvitsee?

SvaR
14.03.2021, 15.36
^ Itse en tarvinnut lupia...kysyin kyllä, mutta sain vaan ohjeen että yli 10m rannasta kun teet niin ei probleemaa. Tuo on toki kohtuu syrjässä muutenkin.

OKS
14.03.2021, 16.31

Komia laavu, mutta tuleeko tuohon eturäystääseen minkäänlaista kourua sadevettä varten? Jossain olen ollut sadesäällä hieman samanlaisessa laavussa ja vesi tippui ikävästi tuosta räystäältä alas suoraan nuotion kohdalle.

Moska
14.03.2021, 16.41
tuleeko tuohon eturäystääseen minkäänlaista kourua sadevettä varten?

On siihen melkeen pakko jotain laittaa, nyt jo huomaa kun lumi sulaa nuotioitaessa niin alkaa tippasemaan. Huopa tulee päätyistä yli ja eteen ohtalautaan tai huovan alle pitää virittää jotain vettä varten

PMoi
14.03.2021, 19.40
Ensikatsomalta säihähdin että Moskan laavulla olisi varaukset hirsissä nurinperin, mutta tarkempi kuvantulkinta paljasti pelkoni turhaksi.

Peukkua vaan Moskalle ja SvaR:ille, komeita on.

Mohkku
14.03.2021, 19.41
Huopakattojen ongelma on juuri se, että vesi valuu otsalaudalle. Vaihroehtoja on kaksi. Joko huovan alle tulee tippapelti tai sitten huopa toimii tippapeltinä. Silloin huopa pitää olla irti otsalaudasta. On vain kova homma leikata huopaan siisi reuna.

Rakennusluvissa kunnan rakennusjärjestys kertoo, miten ison rakennuksen voi ilman lupaa tehdä. 7-15 m2 lienee yleinen raja. Ja jos tekee esim. grillikatoksen (tai kodan?) jossa on tulisija, lupa vaaditaan yleensä aina.

Laavut yleensä on hirrestä, mutta ihan asiallisia koolatulla rungolla oleviakin on olemassa. Oma juttunsa on vielä nuotiopaikka. Kaivonrengas on helppo, muttei kestä kuumuutta vaan halkeaa. Sen olen huomannut, että arina + paloilma alhaalta olisi hyvä olla. Siinäkin on miettimistä, miten tuon järjestää.

Mohkku
14.03.2021, 19.43
Peukkua vaan Moskalle ja SvaR:ille, komeita on.

Kyllä. Hienoa, että omia laavuja porukoilta löytyy.

frp
14.03.2021, 23.00
Täytyy tyhmänä kysyä, että onko tuohon joku ihmisen opittava systeemi millä nuo kolot hirsiin tehdään helposti niin, että sopivat toisiinsa, vai onko se yhtä vaikeaa ja aikaa vievää kuin voisi äkkiseltään kuvitella?

SvaR
14.03.2021, 23.13
^Jälkimmäinen omalla kohtaa, mutta minulla nyt on rima aika prkleen korkealla.
Oikomalla saa aikaan vaan hirvityksenkauhistuksia. Niitä on paljon jotka näyttää kaukaa hyville, mutta lähelle kun menee niin näyttää kuin rotta ois salvokset jyrsiny.

OKS
15.03.2021, 10.56
Täytyy tyhmänä kysyä, että onko tuohon joku ihmisen opittava systeemi millä nuo kolot hirsiin tehdään helposti niin, että sopivat toisiinsa, vai onko se yhtä vaikeaa ja aikaa vievää kuin voisi äkkiseltään kuvitella?

Googlesta löytyy sanallisia ja kuvallisia ohjeita.

https://puuproffa.fi/liitosten-arkki/hirsiliitokset/salvokset/

ReissuReino
16.03.2021, 16.43
Laavu käyttötarkoituksen mukaan. Makkaranpaistoon voi edusta olla seisomakorkeuksinen mutta yöpymiseen tarkoitettu laavu on matala, riittävän korkea istumiseen. Katto mielellään yksinkertainen pulpetti. Joskus näkee kotamaisia kattoja joista on esim. kolme-neljäsosaa jätetty avoimeksi, näissä laavuissa tahtoo savu pyöriä sisällä millä tahansa tuulen suunnalla. Tulisija on yöpymiseen tarkoitetussa laavussa riittävän korkealla jotta säteilylämpö pääsee esteettä laavuun sisälle. Yksi parhaista laavuista missä olen nukkunut löytyy Kokalmukselta.

Mohkku
16.03.2021, 21.50
Tarkoitatko Kokalmuksella tätä:

https://retkipaikka.fi/wp-content/uploads/2016/08/hossaporotallit-8.jpg

Kieltämättä aika kompaktin oloinen laavu ja ympäristökin on ykkösluokkaa. Mahtuuko edessä seisomaan vai kolauttaako makkaran paistaja päänsä kattoon? Jos tuo on matala, haittaako vähän korkeampi laavu, jossa on kuitenkin aukko sisälle vähän matalampi?

Tarkennatko vähän tuota 3/4 avointa kattoa, millainen se on?

ReissuReino
16.03.2021, 22.55
Juuri tuo sama laavu. Katon etureunaan ei vielä tällainen keskimittainen lyö päätänsä mutta ei se kaukanakaan ole. Tuolla kolmanneksen tai neljänneksen avautuvalla katolla tarkoitan tämmöistä ratkaisua , https://c8.staticflickr.com/6/5468/30570036391_ae2fef81f0_b.jpg . Tuo laavu on Rovaniemen Santavaarassa missä tuulee lähes aina ja tuulen suunnasta riippumatta savu imeytyy laavuun sisälle.

SvaR
16.03.2021, 23.45
Sais vaikka EU puuttua tähän että mikä on laavu.
Nykyään kun kartassa on laavu niin ei mitään takeita, että siinä pystysi yöpymään mikä on itselle se tärkein laavun ominaisuus.
Jos siinä ei pysty yöpymään niin silloin se menee ennemin kategoriaan keittokatos.

Mohkku
17.03.2021, 08.38
Nyt ymmärrän ReissuReinon kommentin. Katto on siis auki 1/4, ei 3/4. Mutta eikö tuo ole paremmin tuulelta suojassa kuin perinteinen suora pulpettikattoinen malli? Toki tuo on makkaranpaistoon tehty, ei yöpymiseen ja antaa siis suojaa vain nuotion ääressä istuskelijoille. Osuuhan siihen tuuli vain yhdestä suunnasta, kun tavallisen laavun nuotiopaikalle se osuu kolmesta suunnasta. Tällaiseen käyttöön tuollainen Rovaniemen mallin mukainen laavuhan on hieno.

Savun pyöriminen sisällä voi johtua arinattomasta nuotiopaikasta.

Hyvä tosiaan olisi keksiä laavumaiselle nuotiopaikalle oma nimityksensä. Mikä se voisi olla?

OKS
17.03.2021, 10.30
Tuolla kolmanneksen tai neljänneksen avautuvalla katolla tarkoitan tämmöistä ratkaisua , https://c8.staticflickr.com/6/5468/30570036391_ae2fef81f0_b.jpg . Tuo laavu on Rovaniemen Santavaarassa missä tuulee lähes aina ja tuulen suunnasta riippumatta savu imeytyy laavuun sisälle.

Nyt ymmärrän ReissuReinon kommentin. Katto on siis auki 1/4, ei 3/4. Mutta eikö tuo ole paremmin tuulelta suojassa kuin perinteinen suora pulpettikattoinen malli? Toki tuo on makkaranpaistoon tehty, ei yöpymiseen ja antaa siis suojaa vain nuotion ääressä istuskelijoille. Osuuhan siihen tuuli vain yhdestä suunnasta, kun tavallisen laavun nuotiopaikalle se osuu kolmesta suunnasta. Tällaiseen käyttöön tuollainen Rovaniemen mallin mukainen laavuhan on hieno.

Muutaman kerran olen käynyt tuolla Santavaaran laavulla, savustumisesta ei ole jäänyt mitään mielikuvaa. Perinteiset kangaslaavut ja -louteet pitäisi pystyttää niin, että tuuli tulee sivulta, kiinteässä puurakenteisessa laavussa tätä tapaa ei tietenkään voi toteuttaa, ellei sitten rakenna laavua pyörivälle alustalle. Jos tuuli tulee laavun takaa, niin nuotion savut kiertyvät laavun sisälle. Tuossa Santavaaran 3/4 laavussa tuuli tulee 75% varmuudella jostain laavun takaa, joten savun sisäänkiertyminen on kyllä hyvin mahdollista.

https://www.luontoon.fi/retkeilynabc/majoittuminen/laavut

- Laavu pystytetään siten, että tuulen suunta on melko tarkalleen sivusta päin, jolloin savu ei haittaa laavussa olijoita.

Ohiampuja
17.03.2021, 12.04
Itseäni on kanssa kiinnostanut laavu jonkinlaisena mökin korvikkeena, ja siksi olen pohdiskellut suljettavaa ja lukittavaa etuseinää. Vaikka joku irtinostettava elementti joka kiinnitetään parilla riippulukolla. Ja toinen asia on lämmitys, onko kukaan kokeillut mitään keittimen tai kaminan kaltaista komboa millä laavun saisi pidettyä lämpöisenä?

Mohkku
17.03.2021, 13.37
Tuo savun pyöriminen laavussa tuulen alapuolella kieltämättä kuulostaa loogiselta. Itse en taida olla ollut tuulisella säällä siinä tilanteessa. Kokemusta on vain makkaranuotiosta, jossa savu seuraa makkaran paistajaa vaikka miten vaihtaisi puolta.

Lämmitysratkaisuissa kannattaa konsultoida paikallisia metsästäjiä. Ilmeisesti kaasulämmitys on kyttäyskopeissa käytössä.

SvaR
17.03.2021, 16.28
^^ Tosi helppohan tuo olis eristää, laipioon ja lattiaan vaan finfoam ja hirsien väliin oma eristeensä mieltymysten mukaan...itse mieltynyt nyt tuohon pp-termo nauhaan.
Laavun lämmitys ehkä siinä mielessä kinkkinen kun kuutioita niin vähän ja matala, että siittä tulee äkkiä sauna. Kyttäyskoppeja moni lämmittää ihan kynttilälämmittimellä eli tehty peltilaatikko jonka sisällä poltetaan vaan tuikkuja. Jos tuossa nyt joskus saan oman kyttäyskopin veistettyä niin itse harkinnu joko ihan kamiinaa tai sitten jotain tämän tyylistä https://www.vauhtiputka.fi/tuote/diesel-ilmalmmitin?gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMxLlIG7 GuAB02W74EY4a7ODOuRNmZ0f4AYGHzuyHUwBP44NVRP7QxgaAj pDEALw_wcB

Mutta pitempään oleskeluun tekisin kumminkin kodan.

p bonk
17.03.2021, 16.45
^ Noihin tarkoituksiin eristeitä valitessa kannattaa sitten valita paloa edistämätön / palosuojattu tuote. Peruspolyuretaani syttyy ja palaa hyvin levittää paloa.

SvaR
17.03.2021, 17.00
^ Juu...mutta ei kait kukaan sitä näkysälle jätä, sehän olis pyhäinhäväistys. Sehän pitää verhoilla niin huolella ettei mistään varmana jää näkösälle.

OKS
17.03.2021, 18.05
Tuo savun pyöriminen laavussa tuulen alapuolella kieltämättä kuulostaa loogiselta.

Sama ilmiö kuin veden virtauksessa eli virtapaikassa olevan kiven alapuolelle syntyy akanvirta.

ElBike
17.03.2021, 19.20
Itse olen mieltänyt aina että laavu on laavu siksi, että sen edessä voi pitää tulia lämmittämässä. Harva nykyajan laavu kuitenkaan toimii puulämmitteisenä, koska a) sijaitsee paikassa josta ei saa rakotulia varten keloja b) pohja on niin korkealla tuleen nähden, että täytyy olla isot tulet että ne lämmittää. Siksi en myöskään ymmärrä miksi tehdä laavu, jota sitten lämmittää? Joku umpinaisempi mökki/kota järkevämpi. Itse suhtaudun laavulla nukkumiseen siten että se on katos pään päällä ja lämpötalous hoidetaan kunnon makuupussilla ja makuualustalla.
Itse tykkään laavumalleista joissa jätetään eteen 1-2 hirttä istumapuuksi, mutta laveri alkaa pienen raon jälkeen. Tämmöisessä laavussa laveri säilyy puhtaampana kun makkaranpaistajat istuu edessä olevalla puulla. Ja kengät saa riisuttua maahan ja ne pysyy silti sateensuojassa.
Kangaslaavusta on sen verran kokemusta että kun se hommattiin alunperin kevyeksi kenttämajoitteeksi niin loppupeleissä painaa vähintään saman kuin teltta koska kepit pitää kuljettaa ja lisävarusteena tarvitaan eteen hyttysverkko. Pohjattomana mallina ikävä kun maaperään pitää kuitenkin levittää joku kangas makuualustaa suojaamaan. Tässäkin idea kai aikoinaan että yöpyjät pitää tulta edessä lämmittämässä ja jokainen vuorollaan herää kipinään. Mutta todettu että kunnon talvipussi matkaan ja jokainen nukkuu kunnon yöunet :D

Mohkku
18.03.2021, 08.40
Laitoin pari mäntypölliä kuivumaan ajatuksena kokeilla rakovalkeaa. Eivät siis ole keloja tai tervaksisia, mutta ehkä nekin palaa. Nyt keväällä ennen maaston kuivumista voisi kokeilla. Eräänlaista säilyttämisen arvoista kansanperinnettä ja yleissivistystä tuokin.

Laavun lattian korkeuden vaikutus lämmitykseen onkin hyvä kysymys. Matala lattia ei ole mukava istua nuotiolla (95% laavujen käytöstä?) ja siinä voi tulla ongelmia kosteuden kanssa. Itse vietän öitä vain, kun on riittävän lämmintä eli kelit plussan puolella, joten nuotion lämmitysvaikutus ei ole merkittävä asia.

Penkki laavun edessä on hyvä ajatus. Yleensähän aukko on laavun leveydestä n. 2/3 eli osa katon alla olevista istumapaikoista jää käyttämättä.

Ohiampuja
18.03.2021, 09.39
Siksi en myöskään ymmärrä miksi tehdä laavu, jota sitten lämmittää? Joku umpinaisempi mökki/kota järkevämpi. Itse suhtaudun laavulla nukkumiseen siten että se on katos pään päällä ja lämpötalous hoidetaan kunnon makuupussilla...
Minusta laavu olisi monikäyttöinen tukikohta omille retkille. Hyvien kelien aikaan voisi nauttia sen avoimuudesta ja sitten vastaavasti surkeiden säiden aikaan sen voisi sulkea ja nauttia lämmittimen lämmöstä ja mahdollisesti saada samalla vaatteita kuivateltua. Eräänlainen köyhän miehen mökki. :)

OKS
18.03.2021, 10.53
Penkki laavun edessä on hyvä ajatus.

Jos vankempaa puunrunkoa on saatavilla, niin kannattaa pätkiä siitä muutamia sopivan korkuisia istumapölkkyjä. Pölkkyä siirtämällä ei tarvitse välttämättä istua nuotion savussa.

Nickname
18.03.2021, 13.35
Minusta laavu olisi monikäyttöinen tukikohta omille retkille. Hyvien kelien aikaan voisi nauttia sen avoimuudesta ja sitten vastaavasti surkeiden säiden aikaan sen voisi sulkea ja nauttia lämmittimen lämmöstä ja mahdollisesti saada samalla vaatteita kuivateltua. Eräänlainen köyhän miehen mökki. :)

Olen täysin samoilla aatteilla itsekin ja tälläisen köyhän miehen mökin jo suunnittelinkin että joskus tulevaisuudessa tulen rakentamaan.
Joku pieni kamiina olisi hyvä, puulämmitteinen ehkä vähän hankala ja kaasulämmittimessä ongelmana se kaasun säilytys ja kuljetus, varsinkin jos haluaa mennä pyörällä.

Jami2003
18.03.2021, 13.50

Tässä tulee selkeästi eri käsityksiä termistä laavu ja kota.

- Laavu on rakennelma jota ei voi sulkea, yleensä yhdeltä seinältä avoin. Googleen kirjoittamalla sanan laavu ja ottamalla kuvahaun saa paljon aiheeseen liittyviä kuvia.

- Kota on rakennelma jossa on ovi ja jonka voi sulkea. Jälleen Google näyttää tällä hakusanalla paljon erilaisia aiheeseen liittyviä rakennelmia.

Kota on minun mielestä köyhän miehen mökki ja laavu taas rikkaan miehen tulipaikka :) Eikä näitä termejä tule sotkea keskenään :)

Mohkku
18.03.2021, 14.29
Laavun ja kodan ero on selvä, mutta mikä on laavumainen makkaranpaistopaikka, jota ei ole suunniteltu yöpymiseen?

Jos vankempaa puunrunkoa on saatavilla, niin kannattaa pätkiä siitä muutamia sopivan korkuisia istumapölkkyjä. Pölkkyä siirtämällä ei tarvitse välttämättä istua nuotion savussa.

Jep, noita tai muita penkkejä on hyvä olla nuotiopaikan ympärillä muutenkin. Kun oikein laavuinfraa (sori mahdollisimman huonosti aihepiirin henkeen sopiva termi) jalostetaan, niin mikä mahtaisi olla hyvä materiaali pölkkyjen päälle, kun muuten ne kastuessaan imee vettä ja pysyy pitkään märkinä. Ilman istuinalustaa kastuu helposti housutkin. Muovi ei sovi tyyliin ja huopa kuluttaa housuja.

tchegge_
18.03.2021, 14.38
Jos ne päät vaan lakkaa reilulla kädellä? Ei ehkä saa sarkatalebaanin varauksetonta hyväksyntää mutta voisi toimia.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

OKS
18.03.2021, 18.49
... mikä mahtaisi olla hyvä materiaali pölkkyjen päälle, kun muuten ne kastuessaan imee vettä ja pysyy pitkään märkinä. Ilman istuinalustaa kastuu helposti housutkin. Muovi ei sovi tyyliin ja huopa kuluttaa housuja.

Napapiirin retkeilyalueen laavuilla on kuvassa näkyviä kelopölkkyjä istuimina. Vuosien mittaan osa noista on tullut tiensä päähän, varsinkin kun niitä on käytetty klapien pilkkomispölkkyinä. Jos pölkkyjen kastuminen huolettaa, niin pienellä vaivalla nuo voi nostaa laavun sisälle sateelta suojaan. Itsellä on repussa pienet palaset solumuovista retkipatjaa istuinalustaksi ja saapihan noita istuinalustoja valmiinakin. Omaan laavuun voisi leikellä palasia valmiiksi vaikka hieman vahvemmasta routaeristeestä.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fuH5OIOXx_S18haj8UUDhNEENNECWUgLIhL5kk150DB0psn26 piQDwzhl1-O8S1_KJx8uaRpNGm05U4tAeTq914JsfgTmtbov0hCWY7Nz97cR NKVFFg2Id-Py5uxptWOsUP4wDQgvVH4g89qFfACTwlQ=w1707-h948-no?authuser=0

fob
18.03.2021, 23.33
Itseäni on kanssa kiinnostanut laavu jonkinlaisena mökin korvikkeena, ja siksi olen pohdiskellut suljettavaa ja lukittavaa etuseinää. Vaikka joku irtinostettava elementti joka kiinnitetään parilla riippulukolla. Ja toinen asia on lämmitys, onko kukaan kokeillut mitään keittimen tai kaminan kaltaista komboa millä laavun saisi pidettyä lämpöisenä?

Tämä olisi minunkin haaveeni. Noin 30 km pyöräilymatkan päässä veden ääressä. Mutta miten ratkaisisi sen, ettei laavusta syntyisi yleistä ryyppypaikkaa ja lopulta jäljellä olisi kasa hiiltyneitä puita?

Vielä puuttuu se tontti, joten haaveissa edelleen on ja pysyy. Korvikkeena loue, jonka sain halvalla.
Kuvassa näkyvä Juuvi antaa muuten paljon lämpöä huonollakin puulla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210318/ae08d2ca12bbe97b2162b1c2456fd5a1.jpg

Mohkku
19.03.2021, 13.49
Napapiirin retkeilyalueen laavuilla on kuvassa näkyviä kelopölkkyjä istuimina. Vuosien mittaan osa noista on tullut tiensä päähän, varsinkin kun niitä on käytetty klapien pilkkomispölkkyinä. Jos pölkkyjen kastuminen huolettaa, niin pienellä vaivalla nuo voi nostaa laavun sisälle sateelta suojaan. Itsellä on repussa pienet palaset solumuovista retkipatjaa istuinalustaksi ja saapihan noita istuinalustoja valmiinakin. Omaan laavuun voisi leikellä palasia valmiiksi vaikka hieman vahvemmasta routaeristeestä.

Käsittelyä puuöljyllä tai vahalla voisi kokeilla. Lakka toimii siihen saakka, kun pinta pysyy 100% ehjänä. Sen jälkeen näky on surkea.

Toki alustat omassakin repussa yleensä mukana on, mutta hienoahan se olisi, jos pölkyt ei imisi vettä ja siten säilyisivät parempana. Joku kuitenkin jättää ne sateeseen.

Voi olla, että käsittelyaineen menekki on pölkyn päässä melkoinen.

puppy
19.03.2021, 14.14
Onko sinulla siis oma tontti jossain mihin ton laavun rakensit/rakennat?

Mohkku
19.03.2021, 15.15
Paikka on ja suunnitelmat tai ainakin haaveet pyörii päässä. Tuskin tällainenkaan laavu silti vain omassa käytössä pysyy.

OKS
20.03.2021, 20.48
Aiheeseen sopiva olut juuri maistelussa. Omaan makuun saattaisi olla parempi huoneenlämpöisenä, kuin suositeltu 6-10°C.

https://tornionpanimo.fi/?p=14053

https://tornionpanimo.fi/wp-content/uploads/2020/10/Laavu-55-330ml-pullo.png

usko juntunen
20.03.2021, 21.19
Onkohan tää ns kevytlaavu? Vastaavaa mallia en oo tavannu muualla ko Volokinpolulla, Sonkajärvi.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3f6q8D_SZ0M6ocLqQDrVKBAYnr3PAnNc5CGh-twSshsOZcdpT4J2FwwPdukaLrkBrKG0pPu33eEY5oM0A1mv8Fa v1Moo73sdJCDIgUUPeCDYlJyh6unDbsLszwtETAxV4Vl0-9SguEH7OQSiGhK5a2RBw=w1011-h758-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3ennDw3UU4tECg9roijYDrv_UpoL07_YmqwUU9w8T_axCUARWv SPjvK1KNFFhQG6M5wUBYZg_4OKvJJSemsqMVmq_pVhaoYYqRwA LX3_WEduaBySkjQ4X1SXIuMPsEkbdt9EYhc1vz-J00hmfeZ-oXn9g=w1011-h758-no?authuser=0

Samaisella Volokinpolulla on myös yhdessä laavussa edellisestä poikkeava rakenne. En ole tuossa talvella(vielä) käynyt, mutta vois olettaa, että on herkkä täyttymään lumesta.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d_GVhXeC-uSldv3c2ifYOmPDaubGZGLL0jldWbKRBCwJ3bJ1FPjCM9vDzL4 UoxrsFIzEUs0Fndf1H0_CQMk0QBiM1AnKe9uUONbttOrhnzKh-a0xKFFhmNQN9BN3iOX6L9c2zSin2YjE4dZY9YRPK_1g=w1240-h698-no?authuser=0

Täällä puhuttiin laavun lämmityksestä. Peurungan suunnalla, tarkemmin Multamäen maisemissa törmäsin tällaiseen.
https://lh3.googleusercontent.com/9zLbsdm-tCD68767dGv9lnEA1HI_QsKk2faXXZEYrkv-4ODsR1LKV0f8kGdBCYMXPGZHKXlXkAnRspsg8NWE-6MJXdQ5RDkkNA8RunDuoiWZO5qfXC6vOmf40y5mzU03F3_UW2b Mcp0XPsIHFQ5MCdRFRd86lSb9asNKlN2N3FF0Qg97tEd5wc9Qy 2ahE9BmVSn3rDl5j5cUeHG9buXSvMivywvv78fAsS8zKXQ4M89 dlYyUM1qNE-BFilVCmIAAle_oZTXN24x1Q_0Vxsd5oK_Rl-91jHOs-w9Zn-x-eTsxhjDVxsqfHyCdDiJtGv81mJWvJ22bd1cqwavARGBNarf3Nn 65a7INClCIzKCIJVfCdwhCP1bBM1yBQ8C3hx-NSBecyNoPzp8aSRF6Qa-jRP5S9gG0j3vrRGJ89gVWJuLzuUn1NuSw2sPz3qjr2F_hMIut0 avb7mqwH-SV6Y5oC8_tS1fdxxlyi5HSnqH3Xn90K2WKHG8AaMkSbTG1VzHk D7sGyAV_TSTSk1eAMA9zEkiv802yW8c7Keb_VzCCvn1bNRceWQ O3LtWztbfkpPE0OO_pGFeVTWTcHb_hn5_BEqg2CaFponwmA_KM J9IPi2XVfqUiuBYnilwnQxw3FFFJIasxwmhbX2i-vo2FehfmwgSLsiaxESDl-u_ARc4YcAN7QSArqspjHp1O5QJJIxK4ZDwa7U6AqhxFiLhC4wX cmAYjfA=w1240-h698-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/e4181CMkiQE2_mbJXdhYb2Vfu92H-dsBTRrE0bk3pJ1q69Q4eAafg9fy7_MnUWTZIDwFKX_Qjt487Di 7L9k0ka00Z8UEO7qrolLT1Vg5qdlUtn5II5sZCH0-IOjHpc9YfvmYoy_XF3T39aQJz59nG0JFQJrBiVePsp_UZkaXdA AnSVKDN8yMg6biKQOjhq0ptzYA_5-Xw6rnxirDlBvhGYdsBWi8x1dSj9g6rOR9qG16W7fa9K1gKIl6i n-Ncy7jSBXcFPf5gEhD06vKpHlHD56CPw13or1POKibaMG2ZplYD XR55ALDrXZya9YGdDrzDZnFoe9jEGk0SZMvumgQQI8644Qj0GD 1FNZYnxg0_Kn0NnB3TuMHLvXfBbP884pr06gm5eIfjpEc0nO2h xQXufDTVqPZKMTUbwLHiqikJtBX5Y8Zh0maG3jh449mzSy85Xg 2OKWFn6Nk1-gHnMcTqY_bp5sVmdBt1QUqo2PAr5zjCmlpFDneQ456JjDCPOhr anYs7LctUknXfGz_dfMVMWj5gO-PzUKW8rIXNpxJmgdQ1_MeiCzqZ9Dlv96MmNajPH6MvZDcKAW5s On5IjIrYEanYgyybK6hD-XK2gi14E5o7pKKtRU0mT7RrXKFZ8_-QY9vYKZb9NXf25_1mvvmcYN4p2FqIyazTcTLkeALGNUTFEthu2 vx0RxPin-NdUL4dR5kqIE9k8JaiJ92TPnP6thS-Q=w1240-h698-no?authuser=0

Timo W
17.07.2023, 19.03
https://i.ibb.co/f13x25k/laavuty-maa.jpg (https://ibb.co/M2zCs4c)

Tollanen laavuprojekti itsellä työn alla. Aika mukavaa hommaa opetella uutta, kun ei ole tullut ennen hirsiä veistettyä.

Ohiampuja
18.07.2023, 00.22
Aika hieno!

kauris
24.07.2023, 16.20
On upea!

Tuleeko tuohon tulipaikka laavun eteen?

usko juntunen
24.07.2023, 17.16
Samat sanat kuin tuossa edellä ! On riittävän pitkä räystäs. Ei tule sade ihan helposti laavun sisällä. Joskus majaillut sellaisella lyhyt räysteisellä laavulla, että tuulisella säällä tahtoo vesisade kastella laavun.

Timo W
28.07.2023, 20.00
Kiitos kohteliaisuuksista.

Vaikkei kukaan kysynytkään, kerron että laavun hirret on toiseen suuntaan 5m ja toiseen 4m, Sisätilaa jää näin ollen vajaat 4m x vajaat 3m. Mahtuu siis unissaan vähän kääntymäänkin vaikka olis rinkka vieressä tai jaloissa.

Tulipaikka on tulossa tuohon eteen, kunhan tästä taas tervehtyy ja ehtii edistämään projektia. Tulipaikan suhteen pitää vielä keksiä millaisen siitä tekisi. Hyviä ajatuksia saa mielellään esittää. Puntaroinnissa on maasta eristetty ja hormilla varustettu, jotta voisi myös varoitusten aikana jotain grillailla. Mutta toisaalta silloin kun ittekseni olen (melkein aina), poltan mieluiten rakovalkeaa, niin senkin pitäisi onnistua :)

Katossa on nyt alushuopa ja seuraavaksi listat ja palahuopa vuorossa. Lipan pituushan oli sitten ihan arpapeliä ja siihen vaikuttaa myös katon kulma ym. Tosta tuli kerralla sellainen, että viime talven kovimpien lumisateiden jälkeen tuossa istumahirren päällä oli osittain hento ohut lumikerros. Sisään ei varsinaisesti ollut tullut yhtään lunta. Ja on tossa sadekelissä lipan alla keittimilläkin jotain hyvin mahtunut keittelemään kastumatta.

Mitään kokemustahan ittellä ei hirsitöistä ole, joten hauskaa uuden opettelua on tekeminen ollut. Seuraavana hirsiprojekteina odottaa pirttikalusto laavun kaveriksi ja huussi, jonka ajattelin tehdä järeästä pelkkahirrestä (ettei tuuli vie ja riittää taas uutta opeteltavaa). Pirttikalustosta ajattelin tehdä ainakin 4 metriä pitkän, niin voi ite istua toisessa päässä ja muut riittävän kaukana :)

Moska
28.07.2023, 23.10
Mulla oli kanssa laavu eka työ ja nyt pitäisi tehdä pari rakoliiteriä siihen kaveriksi. Toki niiden teossa ei ole mitään ihmeellistä enään, mutta haaveena olisi pelkasta tehty savustuskoppi. Siihen saisi vähän opetella uuttakin.

Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla