Näytä tavallinen näkymä : Retkiluistelu
tchegge_
11.03.2021, 16.09
Eikös tälläinen ketju ollut jo olemassa? En vaan löytänyt...
Kävin ekan kerran kahteen-kolmeen vuoteen haahuilemassa luistimilla sen 10km päivälenkin . Tuusulanjärvellä tehty pitkästä aikaa kilometrin baana.
Huomaa kyllä jään kunnosta että kävijöitä on ollut.
Onko jollain käsitystä Bodonjärvelle oittaalle tehdystä luistelu-urasta. Ulkoliikunta.fi sivuston mukaan on suljettu?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
e-tracker
11.03.2021, 16.55
^Myöhästyit hiukkasen, toissa vkonloppuna oli merellä maagisen täydellistä luistinjäätä Hesasta Porkkalaan. Hoidettuja ratoja myös Suvisaaristossa ja granin Gallträskillä sekä Laajalahdella. Meriradoilla nämä toistuvat matalapainerintamat ongelma, tuppaa nostamaan vettä jään päälle. Korkeapaineella jää pysyy yleensä kuivana.
TetedeCourse
11.03.2021, 16.55
Kauniaisten Gallträskillä on hyvin hoidettu runsaan kilometrin rata
tchegge_
11.03.2021, 18.55
Tuntuu että omat aikataulut ei käy ikinä yhteen gallträskin jäädytysten ja kenttähoitojen kanssa. Jos asuisin siinä nurkilla niin tulisi varmaan käytyäkin siellä
Tosi hienoa puuhaa kyllä tekevät siellä.
tchegge_
01.01.2022, 14.15
Hyvää uutta vuotta!
Apropoo, mitkäs olisi hyvät kevyet polvisuojat? [emoji23]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220101/cdb8a5e8d0680fd9f36f608fd5db43c4.jpg
e-tracker
02.01.2022, 12.09
Paras on keskittyminen luistelutekniikan hiomiseen. Vuosikymmenten luistelun perusteella ja muutamia äkkipysäyksiä kokeneena sanoisin että polviin ei yleensä tule merkittäviä vammoja. Luistimen kiilautuessa esim. halkeamaan jäässä takareiden lihasvamma on lähellä, siihen ei mitkään suojat auta. Jos kaatuminen on väistämätöntä ei kannata taistella vastaan vaan heittäytyä kulkusuuntaan pitkin pituuttaan, jäähän on kuitenkin melko tasaista jolloin vauhti pysähtyy vähitellen. Sama periaate kuin RR-kuskeilla näiden liukuessa pariasataa pitkin asaa.
Ostin retkiluistinterät ja nyt pitäisi löytää niihin sopivat siteet. Luisteluhiihtomonot ovat tyyppiä SNS Pilot. Siteitä näyttää olevan niin monia erilaisia, että ei osaa ostaa sopivia. SNS Pilot ilmeisesti käy, mutta saatavuus on heikko. Mikä olisi suositeltava side? Jos mahdollista, niin käyttäisin vanhoja monoja.
e-tracker
02.01.2022, 15.54
SNS Pilot tai Profile ovat ainoat sopivat siteet noihin monoihin. Valitettavasti tämä sidestandardi ollaan ajamassa alas, koita haalia jostain.
Tässä kävi sillä tavalla onnekkaasti, että sain käytetyt SNS Pilot -siteet, joten pääsinkin heti kokeilemaan luistelua. Aika paljon paremmin etenee pitkä terä järven jäällä kuin lyhyt.
Laitoin siteen pituussuunnassa suunnilleen luistimen keskelle eli etummaisiin kiinnitysreikiin. Onko kiinnityskohdalla jotakin isompaa merkitystä? Terä on 55 cm pitkä.
e-tracker
04.01.2022, 17.16
Jalka tehokkaan teränosan keskelle, siis kärkipyöristys poislukien. Yleensä siteet ovat liian takana. 55cm on turhan pitkä, jos kengännumero alle 45 niin 45cm riittää, jos yli niin 50cm.
Hyvää uutta vuotta!
Apropoo, mitkäs olisi hyvät kevyet polvisuojat? [emoji23]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220101/cdb8a5e8d0680fd9f36f608fd5db43c4.jpg
Nämä toimii monessa lajissa
https://www.varusteleka.fi/fi/product/arcteryx-knee-caps-polvisuojat/54041
Mä olen luistellut kyllä ihan fillaripolvareilla silloin kun on kuvitellut niille olevan tarvetta, esim. 661:llä ja Leatin Airlflexeillä. Vaatetuksesta
vähän riippuen joko housujen alla tai päällä.
tchegge_
11.01.2022, 14.03
Just tuossa otin ns. kylmät tyypit toimistohommia tehdessä Leatt:n Airflex Hybrideistä. Ei haittaa excelin pyörittämistä.
Pitää kyllä käydä näyttämässä tota polvea, vieläkin kosketusarka lumpion alapuolelta.
e-tracker
14.01.2022, 17.34
Nyt muuten etelässä merenjää putsautunut lumesta, huomenna la hyvää luistinkeliä odotettavissa.
Nickname
15.01.2022, 15.51
Vois tätäkin lajia kokeilla jos vaikka innostuisi, ainakin jäällä hiihtäminen on ihan kivaa :) Aijemmista viesteistä selvisi että 45cm terä riittää minun pienelle jalalle mutta onko muuta mitä pitäs huomioida luistimia ostaessa? Nnn bc side niissä pitää olla kun sellaset monot jo löytyy kaapista, https://jesajasport.fi/talviurheilu/retkiluistelu/isvidda-flex-luistin-nnn-bc-side-ale tämmösiä vähän kattelin kun nuo löytyis Suomesta.
e-tracker
15.01.2022, 16.31
Kuten aavistelin tänään oli etelässä hienoa merijäätä tarjolla, vähän ulompana melko täydellistä.
Isvidda-teriä en suosittele, laatuongelmia, kotimaiset Jääkiito tai holl. zandstra ok.
tchegge_
15.01.2022, 17.25
Järviradat pk-seudulla taitaa olla viimeistään tän päivän jälkeen pilalla ennenkö pääsevät höyläämään niitä. Taisi tulla hiihtopäivä huomiselle.
Olikohan se Porvoossa missä joku idiootti oli ajanut ne niitä väyliä moottorikelkalla loppuviikon plussakelissä...
Mulla on semmoiset punaiset Zandstrat. Ihan ok hokkarit.
Luumunen
15.01.2022, 18.38
Jäätilanne muuttuu tosi nopeasti sään muuttuessa. Kaksi retkiluistelijaa vajosi tänään jäihin Suvisaaristossa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008542787.html
e-tracker
15.01.2022, 18.48
Olin samoilla jäillä, hyvin vakaat jääolot, ilmeisesti löytäneet Suvisaariston virtaavista salmipaikoista heikon kohdan. Jääsauvan ennakoivaa käyttöä ei voi liikaa korostaa.
Nickname
18.01.2022, 18.28
Tänään ensimmäiset 6km retkiluistelua ikinä, vähän erilaiset kuin hokkarit joo mutta äkkiä tuonkin oppi, sauvojen kanssa pääsee aika kovaa jos uskaltaa, ite en uskaltanu kun railoja sun muita löytyi.
Ohiampuja
18.01.2022, 19.34
Jalka tehokkaan teränosan keskelle, siis kärkipyöristys poislukien. Yleensä siteet ovat liian takana. 55cm on turhan pitkä, jos kengännumero alle 45 niin 45cm riittää, jos yli niin 50cm.
Olen samaa mieltä luistimen pituudesta sekä siteen paikasta. Minulla on vanhat Salomonin siteet ennen Pilotin keksimistä ja niilläkin pärjää ihan hienosti. :) Ne on nyt kiinni jo toisissa luistimissa, ekoista kun irtosi terät. Hyvä kun 10 vuotta taisi kestää.
Eli käytännössä siteet tulisi asentaa niin eteen kuin mahdollista? Ainakin tästä ohjeesta päättelisin niin;
https://ermineskate.com/mount/
Useasti näyttää kyllä olevan reilusti taaempana.
e-tracker
18.01.2022, 20.06
Eli käytännössä siteet tulisi asentaa niin eteen kuin mahdollista? Ainakin tästä ohjeesta päättelisin niin;
https://ermineskate.com/mount/
Useasti näyttää kyllä olevan reilusti taaempana.
Sama ohje kuin minulla tuossa edellä, jalka tehokkaan eli "suoran" teränosan keskelle.
Tässä kuva omasta sideasennuksesta. Terä on 55 cm ja nyt muutaman kymmenen kilometrin luistelun jälkeen tuntuu toimivan hyvin. Miten luisteluun vaikuttaisi se, jos terä olisi lyhyempi?
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEh0HfvHdhtnuTuPH3oqciTrFc1q7VZE5qrTETzEQfaSoE 1SE0NF3g4M0mo60uiBwAzXHsMKR5osah_QtKxW-aAaPXbsAlWcqokQr_BvkbqaCcVoX9Lr6uOjHcTMebSeCdd54jQ eFLvaG9LcKv8ECtH8cQRKey4Uu2Z8s54i5PjOwnIxY5P8qrI4d jpUvg
e-tracker
19.01.2022, 18.44
^Lyhyempi terä on ketterämpi, sirklaus on helpompaa. Luisteluteho ei kasva terän pidentyessä, pikaluistimet ovat teholliselta pituudeltaan melko tarkkaan n. 42cm, kärkipyöristetty 45cm retkiterä vastaa suunnilleen tätä.
Nickname
19.01.2022, 19.48
Onkos siitä mitään hyötyä jos side lähtee ihan terän kärjestä? Minun terissä ei ollut siteiden paikkoja kuin kaksi ja etummaisessakin mono jää terään nähden taakse.
Mutta luulen että tässäkään asiassa sillä tuskin on minulle väliä millä kohtaa mono on, tuskin edes huomaisin eroa.
E: Jaa, tuossahan tuo luki edellisissä viesteissä "jalka suoran eli tehokkaan osan keskellä" eli kai sillä sitten saisilisää voimaa potkuun.
^Lyhyempi terä on ketterämpi, sirklaus on helpompaa. Luisteluteho ei kasva terän pidentyessä
Kokeilin joskus luistella järven jäällä retkiluisteluradalla jääkiekkoluistimilla. Lyhyt ja kaareva terä tuntui menevän turhan helposti railoihin ja muihin epätasaisuuksiin ja homma oli mutkittelevaa ja tökkivää. Tämä pidempi retkiluistinterä toimii selvästi paremmin: kulkee suoraan ja tukevasti. Ryhdytään hieromaan kalustoa paremmaksi sitten, kun tuntuu että pitää päästä kovempaa. :)
e-tracker
19.01.2022, 21.20
Hokkariterä on tosiaan niin lyhyt että hakee kaikki luonnonjään epätasaisuudet. Mitä lähemmäksi oikeaa pikaluistinta varusteissa pääsee, sitä tehokkaampi väline, terän pituus, jalan paikka terään nähden, klaps, täsmällinen jalkine. Osa sitten kompromisseja luonnonolojen kanssa.
tchegge_
22.01.2022, 14.22
Polvarit oli hyvä lisävaruste Tuusulanjärvellä. Sai rauhallisin mielin sovittaa kroppaa kaatuessa liukuun kun ei tarvinnut varoa kuin päätä. [emoji2]
Ei se kypäräkään liioittelua olisi tuolla.
Säädinpä kotiin päästyä siteitä eteenpäin lenkin jälkeen, olivat aika taka-asennossa, katsotaan miten tuntuma muuttuu seuraavalla kerralla.
usko juntunen
22.01.2022, 15.03
Retki lehti 1/2022 oli juttua rovaniemeläisen Mika Kuusimäen kehittelemästä retkiluistin mallista:
" Luistinten terät on muotoiltu enemmän jääkiekkoluistinten mallisesti, jolla tavoitellaan ketteryyttä. Terän kärjen kaarre on loivempi kuin muissa retkiluistimissa ja kannassa on pieni nousu."
Lehden testiniilon mukaan tämä ketteryys väite pitää paikkansa.
https://yousport.fi/2021/02/28/rovaniemella-aloitettiin-retkiluistinten-valmistus/
Joskus muinoin sovittelin rullaluistelupolvisyndejä, ehkä ne pitäisi kaivaa esiin kun on vielä poljet ehjät .. nyt on tosin sääriluu vielä vähän toipumassa niin ei voi muutenkaan kiiruhtaa jäällä
Polvarit oli hyvä lisävaruste Tuusulanjärvellä. Sai rauhallisin mielin sovittaa kroppaa kaatuessa liukuun kun ei tarvinnut varoa kuin päätä. [emoji2]
Ei se kypäräkään liioittelua olisi tuolla.
Säädinpä kotiin päästyä siteitä eteenpäin lenkin jälkeen, olivat aika taka-asennossa, katsotaan miten tuntuma muuttuu seuraavalla kerralla.
Tuusulanjärven rata oli eilen hokkareilla luistellessa aikamoinen. Kuin ajaisi autoa mukulakivikadulla. Luonnollisesti kävin myös nokallani, mutta mustelmilla selvisin.
Aloittelijaa kiinnostaisi hiihdon rinnalle ostaa retkiluistimet. Luistelu valmiilla radoilla tällä tietoa, joilla olenkin hokkareilla ollut luistelemassa. Kiinnostaisi retkiluistimia kokeilla.
Ostaisiko JL Sportin vai Artic Skaten luistimet? Vai aivan joku muu valmistaja?
JL Sportista en tosin ole varma, että tekeekö enään kuinka aktiivisesti? Ainakin näyttäisi yritys olevan myynnissä.
e-tracker
25.01.2022, 10.00
MenM ja Zandstra ainakin hyviä teriä, tuolla myynnissä, Welhonpesäkin myynyt Zandstraa,
https://www.bearwater.fi/kauppa/retkiluistelu/retkiluistimet/
Shimaani
11.02.2022, 22.39
Laittakaa ne syndit päälle. Sekä polvi että kyynärpää on kohtuuvaikeat rakentaa mut naama se vasta vaikea on. Jää -on- kovaa.:cool:
tchegge_
28.01.2023, 12.34
Pääsinpä vihdoin käymään Tuusulassakin. Ei vaadi kovin kummoista data-analyytikkoa kertomaan että ulkona tuulee. [emoji23]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230128/60be928e297ef128a53c42b406db44f2.jpg
Ohiampuja
28.01.2023, 13.35
Eilen Tampereen Tohlopissa 50 km. Jäät ihan mahtavassa kunnossa ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta.
On se vaan upeaa hommaa.
tchegge_
21.02.2023, 20.04
Onkohan Bodomjärven rata missä kunnossa viikonlopun lumisateiden jälkeen ?
Olisi aika paljon lähempänä kuin perusvarma Tuusbylä.
Onkohan Bodomjärven rata missä kunnossa viikonlopun lumisateiden jälkeen ?
Olisi aika paljon lähempänä kuin perusvarma Tuusbylä.
Tuusulassa baana on toki upea mutta vähän lyhyt. Bodomilla on vähän pitempi ja ennen viimeisiä lumisateita pystyi luistella koko järven alueella. Itseäni kiinnostaisi joku pitempi 30+ päiväretki.
—
Elämä on kuolemista
tchegge_
23.02.2023, 12.39
Taisi olla niin ettei Bodomia oltu vielä aurattu. Ainakin jostain Facebook-kommentista olen kuullut.
Järvenpään puoliskokin oli aika huonokuntoinen niin en viitsinyt sinne mennä lykkimään. Toi vajaa 2k oli sopiva pätkä, siinä vastatuuliosalla ehti kylmettää itsensä ja sitten myötäseen auringon lämmittäessä takaisin toiseen suuntaan. [emoji2]
TAitaa olla aika haastavaa ylläpidettävää tällainen kun sahaa kelit, tulee 20 cm lunta vesipatjan pääle ja vanha kohva alla ym. Enempikin hiihtokelit nyt, välillä ollut kyllä luonnonjäitäkin kohtuullisesti ja nytkin olisi melkein tulossa tuoretta ulommas merelle mutta voi olla että ei pakkanen riitä, lumisade häiritsee ja tuuli rikkoo
Marsusram
11.03.2023, 16.18
Tuusulanjärvellä oli hyvä (ot) potkukelkkailla.
Gustavelundista Sarvikalliolle on 20m leveä valtaväylä. Jonkin verran halkeillut, mutta luistava. Paljon väkeä.
Yhdysreitti oli 4m leveäksi aurattuna epätasaista ja luistelijat menivät tasatyöntöä 1m kapealla luistavammalla kohdalla. 100m matkalla näkyi nousseen veden jäädyttämää uutta siloista pintaa.
Vanhankylänniemestä Järvenpäähän oli taas 10m levyistä halkeillutta sileää jääväylää.
Sarvikallio:
https://lh3.googleusercontent.com/2oOw1yD3WhRevwlT4um-KHzCs6_qh5ofm1xbVQKap1kY_WeHfbdiSY6SAaslRqpnPwlAvt mgQZQT5rFBYVJGJXd9IBjxnVcIyRRVhDRcAQb6EDYc9mfqzn9o 8JBHWaar-dcWFnju1A=w2400
tchegge_
11.03.2023, 16.51
Mäkin kävin siellä kääntymässä. Kokonaista kaksi metriä liuin...
Aamulla nappasin monot mukaan sen verran unisilla silmillä että perillä varustekassista löytyi vasen luistelumono ja oikea perinteisen versio.
Ehkä joku Pekka Koskela tai Horg van Niistelburgh sillä olisi päässyt mutta mun nilkalla ei.
e-tracker
08.12.2023, 13.11
Itsenäisyyspäivänä oli Espoonlahdella huippujää ja huippusää, kerrankin kaikki natsasi pyhäpäivää myöten, myös muutama fillaristi näytti hyödyntävän olosuhdetta. Nyt taitaa lumi sotkea pinnan.
Pukeudutteko kuinka "sääntöjen mukaan" tuonne jäille? Siksi kysyn, kun olen tähän asti vetänyt fillarilenkit lähinnä tuurilla ja naskaleilla. Toki tietysti myös yksin, ettei kukaan näe eikä kuule jos menen jään läpi. Pyörä onneksi kelluu...
Pukeudutteko kuinka "sääntöjen mukaan" tuonne jäille? Siksi kysyn, kun olen tähän asti vetänyt fillarilenkit lähinnä tuurilla ja naskaleilla. Toki tietysti myös yksin, ettei kukaan näe eikä kuule jos menen jään läpi. Pyörä onneksi kelluu...
Olen ajatellut, että jos jäälle on aurattu luistelurata, niin se kestää myös ihmisen painon. Meren jäälle en lähtisi ilman asianmukaista varustusta.
e-tracker
08.12.2023, 19.20
Luistellessa jään laatua on helppo arvioida jääsauvaa käyttäen, turvallisuuden kannalta tärkeämpi kuin naskalit, ennaltaehkäisee jäihin putoamista.
Pyöräillessä tätä ei voi oikein käyttää, joutuu menemään enemmän fiiliksellä ja merkkejä tulkiten. Naskalit molemmissa lajeissa jos huonosti käy.
Varovainen käyttää välikuivapukua tai pitää vaihtovaatteita mukana.
Kuivapuku voi pyöräillessä olla aika lämmin… mut joo on mulla varavaatteet repussa vesitiiviisti pakattuna. Ja ne naskalit. Heittoliinaa ajattelin myös, mutta yksin ajaessa siitä ei suurta iloa ole.
Josko tänä talvena sais jonkun kaverin. Jos tulee jäät.
Itsenäisyyspäivänä oli Espoonlahdella huippujää ja huippusää, kerrankin kaikki natsasi pyhäpäivää myöten, myös muutama fillaristi näytti hyödyntävän olosuhdetta. Nyt taitaa lumi sotkea pinnan.
Itse kävin iltahämärissä 5.12 lyhyellä pyörähdyksellä kun 6.12 piti suunnata Turkuun. Aika rohkeaa pyöräilyä tai sitten oli sisäpiirin tietoa kun niin tuore jää.
Luistellessa jään laatua on helppo arvioida jääsauvaa käyttäen, turvallisuuden kannalta tärkeämpi kuin naskalit, ennaltaehkäisee jäihin putoamista.
Pyöräillessä tätä ei voi oikein käyttää, joutuu menemään enemmän fiiliksellä ja merkkejä tulkiten. Naskalit molemmissa lajeissa jos huonosti käy.
Varovainen käyttää välikuivapukua tai pitää vaihtovaatteita mukana.
Kyllä mulle on vähintään jääsauvan veroinen väline ihan luistintuntuma, miltä jää tuntuu ja terän ääni ja naskaleita en kyllä ikinä jättäis vaikka kai sieltä ilmankin ylös pääsee. Fillarilla on kuin menisi silmät kiinni vaikka pysähtyisi välillä piikkaamaan sauvalla jos jään pinta näyttää erilaiselta, siinä ei ole mitään tuntumaa. Paikallistuntemus ja hyvä jäätilanne , vaihtovaatteet vesitiiviisti repussa ja puhelin vesitiiviissä pussukassa jolla voi soittaa myös kun se on märkä on jo aika hyvä varustus liikkumisvälineestä riippumatta. Joskus sitä vaan mieli vie ulommas ja rannikkovartijat pysäyttää matkan :)
https://pic.useful.fi/mzxtTgWUE.jpg
Marsusram
12.12.2023, 15.30
Tuusulanjärveltä uutinen paikallislehdessä
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/6399593
"Varovaisuutta noudattaen, tervetuloa!" Tuusulanjärven jäällä pääsee luistelemaan jo täyden lenkin.
e-tracker
20.02.2024, 09.37
Merellä pks:lla nyt hyvää luistinjäätä, huomenillalla taitaa sateet jo pilata olosuhteen.
Luisteluolosuhteet on usein paremmat kuin luulisi, toki kaikenlainen jään päällä oleva moska häiritsee jään lukua.
e-tracker
23.02.2024, 10.39
^Nyt finsmakarelle liian vetistä, kenkä kastuu, ei vaan edes yöpakkasia näköpiirissä.
Pikku vesikerros pitää jään pinnan kovana tälleen lämpimällä säällä, tosin pintajään riski tulee sitten pakkasella.
Järvien jää voi olla vähän kovempaa nyt. Jos kuivuu ja on 0C yö niin riittää usein kovettamaan.
e-tracker
23.02.2024, 14.07
^Jäät eivät vielä tähän vuodenaikaan pehmene pinnasta, vasta maaliskuussa kun auringon säteily lisääntyy. Märkä mono vaan ei ole kiva, eikä mitään suojia viitsi viritellä. Reisi on revähtänyt vuosien mittaan kolme kertaa kun terä mennyt läpi pintajäästä, ilkeimpiä mahdollisia olosuhteita. Pintajää on vaikea havaita, joskus mahdoton.
Ei pehmene tähän vuodenaikaan? Tänäänkin on raportoitu pehmenemistä merenlahdilta ympäri pääkaupunkiseutua eikä ole edes aurinkoa näkynyt. Kohva tietty pehmenee nopeammin kuin teräsjää ja merenjää usein järviä aiemmin.
Mulla on lähinnä henkisiä kipuja tullut satunnaisista pintajäistä, lätäkköpintajäät kyllä usein näkee. Polvisuojat otin käyttöön nyt tällä viikolla.
e-tracker
25.02.2024, 23.25
Kävin tänään jalkaisin merenlahdella, kova pinta ja isoja
vesilätäköitä.
e-tracker
03.03.2024, 15.11
Espoonlahti näytti kivalta, mutta pirullista pintajäätä, ulompana sitten hyvää kovaa luistinjäätä. Jatkossa yöpakkasia luvassa, pitäisi mennä vaan paremmaksi.
Mä kävin La iltana toteamassa fillarilla ettei ehdi sisälahdet valmistumaan. Ti kävin Bodomilla kun olin muutenkin sillä suunnalla muttei kantanut terää, nyt alkaisi varmaan järvilläkin pääsemään. Yöpakkaset tekee hyvää, salmet alkaa jo heikkenemään ulompana.
e-tracker
06.03.2024, 18.47
Nyt on etelässä super luistelujäät, Espoonlahti
tänään priimaa, järvet ilmeisesti myös kunnossa.
Ohiampuja
07.03.2024, 10.33
Aamulla ajelin töihin Kaukajärven yli niin vastaan tuli nainen retkiluistimilla. Hän kertoili että Kaukajärvelle aurattu lenkki on nyt ihan mahtavassa luistelukunnossa.
Jos vaikka luistelukauden avaisi itsekin. :)
^minä olen näemmä aloittanut Oulujärvellä 21.11. kun palasin Oulusta usean pysähdyksen taktiikalla, olin Rokualta tulossa ja ohimennessä kurkkasin jäille. Etelässä näköjään 28.11. Bodomilla ja 5.12. merenjäällä.
Kevään viimeinen mökkijärvillä 17.4.
Nyt on etelässä super luistelujäät, Espoonlahti
tänään priimaa, järvet ilmeisesti myös kunnossa.
Espoonlahti on teknisesti ottaen Länsiväylän pohjoispuolella :) .. mutta on hienoa nytten
https://pic.useful.fi/c1_P0glJf.jpg
e-tracker
10.03.2024, 21.21
Luistelujutut yleisesti jotenkin hassuja, nytkin merellä tämän kauden paras olosuhde. Aina jauhetaan naskaleista(tietysti aina mukana), eikä yleensä edes mainita tärkeintä varustetta, jääsauvaa, ainoa joka ennaltaehkäisee plutaamiselta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010284201.html
^Joissain Ylen jutuissa on Meripelastaja tms puhunut myös liiveistä/kelluttavasta repusta ja jääsauvasta.
Oli kyllä vähän haaveita näiden yöpakkasten suhteen mutta ei paljon Tamperetta etelämpänä taida olla lumettomia jäitä.
Viimeviikon torstaina pääsi vielä merelle kun oli pikkuriikkinen yöpakkanen.
Kuopiossa on järvet jäässä eikä lunta jäällä.
Marsusram
19.01.2025, 20.32
Hyrylässä oli kilsan pituinen leveä baana jossa kohtalainen jää luisteluunkin. Lisäksi Anttilaan yhteydet molemmista päistä, yhteensä 2,5km kolmiolenkki kierrettäväksi. Huomenna pakkasta ja auringonpaistetta.
https://www.tuusula.fi/sivu.tmpl?sivu_id=2401
Kävin tänään merellä, tiistaihin asti saattaa olla sääikkunaa luonnonjäille mutta en ketään sinne kehota menemään.
Tohlopin jää on ollut loistava jo aikoja! Tampereelle vaan!
tchegge_
09.02.2025, 12.56
Ehti vihdoin Tuusbylänjärvellekin. Ei tuo nyt maisemaltaan tai jään sileydeltä mitään huippua ollut mutta saapahan hyvän rauhallisen treenin. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250209/96c1cfd828a4af7105b8a94d790b6d11.jpg
Sent from my Takapalk
Marsusram
09.02.2025, 13.22
Nuuksion ylängön järvillä oli eilenkin hienoa retkeillä.
e-tracker
11.02.2025, 10.23
^Jep, Nuuksion pikkujärvet, myös Lago longo Nouxilla näkyi porukkaa, Bodom, meren sisälahdet, kaikki priimaa, tänään vähän lunta kiusaksi.
^merellä voi olla aika vaihtelevaa ja heikkoa mutta sääennuste näyttää lupaavalta, toivottavasti lumihuntu ei häiritse jäätymistä.
Itse olin La Nuuksion Pitkäjärvellä ja eilen Kirkkonummella
https://pic.useful.fi/fpSoahrfy.jpg
usko juntunen
11.02.2025, 19.16
^eipä ihan heti arvaisi vuodenaikaa tästä kuvasta. Laitappa tv:n sääkuva, oliko se YLE:n kanava?
Hieno kuva !
Bodomille aurattu luistelubaanaa n.9km
e-tracker
25.02.2025, 10.46
Kävin eilen Bodomin järven ympäri ajetulla radalla, pinta alkoi jo pari milliä pettää, ei parhautta. Kausi taisi etelässä olla tässä, eipä kehumista.
Ollut ihan ok jäitä Nuuksio, Kirkkonunmmi ym ja nyt mökkijärvillä priimaa
https://pic.useful.fi/4fw3deMqG.jpg
e-tracker
12.03.2025, 11.47
Jepulis, tänään menossa Bodomille iltapäivästä. Pikkupakkanen ja sateettomat kelit tehneet pinnoista priimaa.
- Kävin kiertämässä Bodomin, hyvä kova luistinjää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.