PDA

Näytä tavallinen näkymä : Romutuspalkkiolla pyörää iäkkäämmälle naiselle

Diggeriduu
10.03.2021, 09.47
Kaipaisin hieman suosituksia, ehdotuksia ja mielipiteitä sähköavusteisen pyörän hankintaan eläkeikään ehtineelle äidilleni, joka on hankkimassa menopeliä romutuspalkkion siivittämänä.

Pitäisi olla:

-ns. naisten malli
-EI-etuvetoinen
-ei mikään rimpula
-pysty ajoasento
-asfalttia, pääosin 20-30km päiväreissuja, kaupassakäyntiä
-varmasti myös isäni sillä tykkäisi ajella, koko siinä 165-180cm soveltuville
-romutuspalkkiohyväksytty malli (max. 250W, avustus katkeaa 25km/h)
-hinta: palkkio on 1000e, sillä ei saa mitään järkevää mutta ihan hirveästi ei viitsisi tuota ylittää. Toki hyvästä voi tietysti maksaa paremman hinnan.

Kilometrejä vuoteen tuskin ihan hirveästi kertyy ja talvella ei lainkaan. Laatu pitäisi olla sellaista, että se pyörä on toimintakuntoinen vielä 10 vuodenkin päästä.

Olen katsellut Helkamalta e-Ainoa ja e7 malleja. Nämä painuvat sinne n. 2100e hintaan.

Vastaani tuli myös Biltemalta tällainen
https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-city-mellow-28-7-vaihdetta-2000043860

Tämä vastaisi budjetiltaan paremmin käyttötarkoitusta mutta onko tuosta pyöräksi? Tämähän on tyyliltään aika lähellä tuota e7 mutta moottori ja ilmeisesti toteutus on täysin eri. Helkama on kait napavaihteellinen ja tuo kiinaihme(?) ketjuvaihteinen. Tulee tosiaan mieleen se käytännön huolettomuus.

Olisiko tuohon n. 1500e budjettiin kuitenkin jotain mahtuvaa?

Tässä vielä tuo e7 ja aino:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/29044/qjhnc?gclid=Cj0KCQiA1pyCBhCtARIsAHaY_5eBp8myzm4scT xxRVnJTUQ-E6IC4HmRw2IUBmb1X8AFHMV0ynw3GMkaAs-1EALw_wcB

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/65864/kvtsk/Helkama-e-Aino-sahkopyora-musta-52-cm?list=OZCYkR5V5l5Nj9AFNj92HhEcf0qoNBEhEX38NjhezN j5A9Nj5eDNjhis7

ebike-harrastelija
10.03.2021, 10.14
Omia kokemuksia vastaavasta sähköavusteisesta "mummiksesta", tuli ajeltua enemmän tai vähemmän sellaiset vajaa 10 vuotta. En laskenut akun lataussyklejä, paljonko tuli täyteen ennen kuin myin etwenpäin uudelle omistajalle, mutta ei vuodet akkua pilaa kunhan muuten muistaa kohdella sitä hyvin.

Vältä tarakka-akkua. Akku on painava, ja kun se on korkealla tarakalla, painopiste on myös korkealla. Itse kaadoin tai olin kaataa oman pyöräni useita kertoja tämän takia, etenkin jos tarakalla tai sivulaukuissa oli jotain painavampaa ostosta.

Etumoottori on ihan ok, ei mielestäni sen kummempi kuin keski- tai takamoottorillisetkaan. Rauhalliseen ajoon ihan hyvä sekin. Keskimoottori siitä hyvä, että on poissa tieltä jos pitää renkaita irroitella. Ja keskimoottori toki käytökseltään miellyttävämpi, mutta itse olen pärjännyt edelleen etu-takavetomalleillakin.

Lisäksi suositukset takanapavaihteille, liki huoltovapaa ja miellyttävä käyttää.

Mikäli budjetti on tiukka ja 1000 euron tuntumassa, niin katsoisin itse tätä: https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-city-elegance-28-7-vaihteinen-2000042417

Keskimoottoriversiot näemmä järjestään jopa tuplaten kalliimpia...

nure
10.03.2021, 11.18
Valvoja, siirto oikeaan paikkaan.

Diggeriduu
10.03.2021, 11.44
Omia kokemuksia vastaavasta sähköavusteisesta "mummiksesta", tuli ajeltua enemmän tai vähemmän sellaiset vajaa 10 vuotta. En laskenut akun lataussyklejä, paljonko tuli täyteen ennen kuin myin etwenpäin uudelle omistajalle, mutta ei vuodet akkua pilaa kunhan muuten muistaa kohdella sitä hyvin.

Vältä tarakka-akkua. Akku on painava, ja kun se on korkealla tarakalla, painopiste on myös korkealla. Itse kaadoin tai olin kaataa oman pyöräni useita kertoja tämän takia, etenkin jos tarakalla tai sivulaukuissa oli jotain painavampaa ostosta.

Etumoottori on ihan ok, ei mielestäni sen kummempi kuin keski- tai takamoottorillisetkaan. Rauhalliseen ajoon ihan hyvä sekin. Keskimoottori siitä hyvä, että on poissa tieltä jos pitää renkaita irroitella. Ja keskimoottori toki käytökseltään miellyttävämpi, mutta itse olen pärjännyt edelleen etu-takavetomalleillakin.

Lisäksi suositukset takanapavaihteille, liki huoltovapaa ja miellyttävä käyttää.

Mikäli budjetti on tiukka ja 1000 euron tuntumassa, niin katsoisin itse tätä: https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-city-elegance-28-7-vaihteinen-2000042417

Keskimoottoriversiot näemmä järjestään jopa tuplaten kalliimpia...

Itselläni näistä sähköpyöristä ei ole juurikaan kokemusta. Vain moottoripyöristä. Olen kuitenkin kokeillut Pyrkijän etuvetoista mummopyörää ja tuo etuvetoisuus tuntui käytökseltään hyvin epäloogiselta. Sen takia tässä pohdiskelen sitä keskimoottoria.

Tuntuu vaan tosiaan tuplaavan hinnan tuo haluttu ominaisuus. Se on kyllä totta.

ebike-harrastelija
10.03.2021, 11.51
Etu- ja takavetoisissa on enemmän sellaista on-off-tunnelmaa, eli ainakin omassa etuvedossa kesti pari-kolme sekuntia ennenkuin veto heräsi polkemisen alettua. Ja sama tosinpäin, eli veto loppuu myöhässä kun polkemisen lopettaa. Lisäksi tietty puuttuu momentintunnistus, eli etu-taka-veto voi alkuun tuntua oudolta. Tottumiskysymys sanoisin. :)

Santtu75
10.03.2021, 12.04
Menee varmasti ulos budjetista, mutta ystäväni vanhemmat äiti 66v. isä 69v. myivät viimesyksynä pois heidän toisen autonsa ja ostivat tilalle seuraavanlaisen pyörän (+tavarateline):
https://www.bike24.com/p2395271.html?menu=1000,173,314
jolla mamma kävi tyytyväisenä syksyn marja ja sienimetsäreissut ja talven ovat vuorotellen hyvin tyytyväisenä ajelleet ja nyt kuulemma on harkinnassa toisen samanlaisen pyörän osto tulevalle kesälle, niin pääsisivät yhdessä liikkumaan pyörillä.
Pyörä kun sopii muuallekkin kuin vain sileälle asfaltille ja asuvat maaseudulla hiekkatien päässä.

Varmastikkin ehkä "liian hyvä" jos tarkoitus on ajaa vain ja ainoastaan hyväkuntoisia asfalttiväyliä, mutta mikäli vaikka ulkoilu metsäautoteillä sienestyksen merkeissä on lähellä eläkeläisen sydäntä, niin sitten kannattaa pyörään tutustua lähemmin.

Itse vähän syksyllä toimin "ostokonsulttina" tuossa, niin olen jälkikäteenkin seuraillut/kysellyt mitä ovat pyörästä tykänneet ja ovat molemmat siihen hyvin ihastuneita yhäkin ja odottavat lumien sulamista ja nastarenkaiden vaihtoa alta pois.

nure
10.03.2021, 13.28
Asiasta en paljoa tiedä mutta keskimoottori on ainoa joka on tätä päivää. Etumoottori on paholaisen keksintö ja en kyllä takamoottoriinkaan sijoittaisi...

TERU
10.03.2021, 14.58
Yksi tuttu liikunnallinen naishenkilö, ei ollut vielä vanhakaan, osti vuosi sitten sähköavusteisen, kun työmatka piteni ja auton oli heivannut, kalliimpi oli kuin tässä etsitään, mutta hyvä on ajaa ja hän ajaa palatessa aina ilman avustusta sen parkymppisen, niin ei tarvi muuta lenkkiä enää iltasella. Tällanen:

https://www.jarvisenpyora.fi/sahkopyorat/rock-machine-sahkopyorat/hybrid/item/634-catherine-e90-29-tour.html

Diggeriduu
10.03.2021, 16.16
Etu- ja takavetoisissa on enemmän sellaista on-off-tunnelmaa, eli ainakin omassa etuvedossa kesti pari-kolme sekuntia ennenkuin veto heräsi polkemisen alettua. Ja sama tosinpäin, eli veto loppuu myöhässä kun polkemisen lopettaa. Lisäksi tietty puuttuu momentintunnistus, eli etu-taka-veto voi alkuun tuntua oudolta. Tottumiskysymys sanoisin. :)

Etuvetokokemus ei tosiaan ainakaan äkkiseltään ollut omaan mieleen. Käännöksessä liukkaalla alustalla tuntuu jopa vaaralliselta etenkin tuon viiveen takia. Luonnotonta jotenkin muutenkin ajatella vetävää etupyörää :)

Menee varmasti ulos budjetista, mutta ystäväni vanhemmat äiti 66v. isä 69v. myivät viimesyksynä pois heidän toisen autonsa ja ostivat tilalle seuraavanlaisen pyörän (+tavarateline):
https://www.bike24.com/p2395271.html?menu=1000,173,314
jolla mamma kävi tyytyväisenä syksyn marja ja sienimetsäreissut ja talven ovat vuorotellen hyvin tyytyväisenä ajelleet ja nyt kuulemma on harkinnassa toisen samanlaisen pyörän osto tulevalle kesälle, niin pääsisivät yhdessä liikkumaan pyörillä.
Pyörä kun sopii muuallekkin kuin vain sileälle asfaltille ja asuvat maaseudulla hiekkatien päässä.

Varmastikkin ehkä "liian hyvä" jos tarkoitus on ajaa vain ja ainoastaan hyväkuntoisia asfalttiväyliä, mutta mikäli vaikka ulkoilu metsäautoteillä sienestyksen merkeissä on lähellä eläkeläisen sydäntä, niin sitten kannattaa pyörään tutustua lähemmin.

Itse vähän syksyllä toimin "ostokonsulttina" tuossa, niin olen jälkikäteenkin seuraillut/kysellyt mitä ovat pyörästä tykänneet ja ovat molemmat siihen hyvin ihastuneita yhäkin ja odottavat lumien sulamista ja nastarenkaiden vaihtoa alta pois.

Budjetti ylittyy tässä valitetavasti. Käyttökin käytännössä asfalttia tai hyvää hiekkatietä.

Asiasta en paljoa tiedä mutta keskimoottori on ainoa joka on tätä päivää. Etumoottori on paholaisen keksintö ja en kyllä takamoottoriinkaan sijoittaisi...

Onko se takamoottorikin siis jotenkin luonnoton? Miten se vertautuu juuri keskimoottoriseen?

Ei taida bilteman valikoimasta edes löytyä keskimoottorista naisten pyörää?

Eikä taida juuri muualtakaan löytyä tuohon 1500e korville mitään käypää vaihtoehtoa?

nure
10.03.2021, 16.43
Jos hieman hakee laatua niin kannattaa panostaa myös siihen eikä noihin kiinanihmeisiin. Itse en ainakaan kenellekään ihmiselle josta välitän en ainakaan huonoa viitsi ostaa.

marmar
10.03.2021, 18.02
Etuvetokokemus ei tosiaan ainakaan äkkiseltään ollut omaan mieleen. Käännöksessä liukkaalla alustalla tuntuu jopa vaaralliselta etenkin tuon viiveen takia.

Toteutuksestahan tuo on kiinni. Itse olen ajellut ~20 000 km etumoottorisella ja ei mitään pahaa sanottavaa itse m,oottoritekniikasta. Itse rakennettu vehje joskus yli 10 vuotta sitten. Siinä oli poljintunnistus laitettu kaasukahvan liittimiin ohjainyksikössä. Tehot säätyi kadenssin mukaan (jossain 80 kadenssilla antoi täyden tehon) ja käytös oli oikein mukava. Napamoottori ottaa ketjuilta rasitukia pois ja tuo 20 000 menikin yksillä ketjuilla ja rattailla. Vaihteina oli alkuun nexus7 ja myöhemmin nexus8.

Kesät talvet ajoin tuolla työmatkaa ja muutkin ajot. Ainoa paholaisen keksintö, joka sai mut luopumaan pyörästä oli jäykkä etuhaarukka, joka yhdistettyä pieniin 26 tuumaisiin renkaisiin oli todella ikävä talvisilla muhkuraisilla väylillä. Nyt tuon on korvannut 2,6 tuumaa leveillä 29 tuumaisilla kumeilla varustettu täpäri ja ei haittaa vaikka olisi talvella vähän huonommakin kunnossapidon alainen kevyen liikenteen väylä.

Jos on tarkoitus ajella vähänkin huonommilla väylillä ja budjetti ei anna myöten asialliseen etujousitukseen, niin ottaisin mahdollisimman isot renkaat. Vähintään 27,5 (28 tai 29 parempi) ja leveyttä mielellään myös.

Dude
11.03.2021, 13.53
Oma äitini osti tämän:
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/cannondale_mavaro_neo_city_2_sahkopyora-p-79011-0

Viime kesänä siis hommasi ja on ollut todella tyytyväinen. Hommasivat peräkoukkuun telineen ja pyörät (isä ajaa luomulla) kulkee mukana nykyään. Mökillä, Lapissa jne. ihan uusi maailma avautui ylipainoiselle ja polvivaivaiselle 67v äidillekin. Polkee tollaisia 20-30km lenkkejä.

ebike-harrastelija
11.03.2021, 13.58
Oma äitini osti tämän:
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/cannondale_mavaro_neo_city_2_sahkopyora-p-79011-0

Viime kesänä siis hommasi ja on ollut todella tyytyväinen. Hommasivat peräkoukkuun telineen ja pyörät (isä ajaa luomulla) kulkee mukana nykyään. Mökillä, Lapissa jne. ihan uusi maailma avautui ylipainoiselle ja polvivaivaiselle 67v äidillekin. Polkee tollaisia 20-30km lenkkejä.2549.00 €

Dude
11.03.2021, 14.10
2549.00 €
Avausviestissä oli katseltu Helkamaa 2100e hintaluokassa. Ei tämä siitä nyt kauheasti poikkea. Helkama oli kanssa äidillä vaihtoehtona, koeajoi ja valitsi tämän.

Mitään 1000e pyörää en ostaisi. Tässä pätee sama kuin kaikessa muussakin, että halvalla ei saa hyvää.

ebike-harrastelija
11.03.2021, 16.58
Mitään 1000e pyörää en ostaisi. Tässä pätee sama kuin kaikessa muussakin, että halvalla ei saa hyvää.

Itse pärjäsin vajaan 800 eur mummosähkiksellä seitsemisen vuotta ilman ongelmia. Alussa vaihdettiin takuuseen koko moottori ja akku, sen jälkeen vaati lähinnä minimaalista ylläpitoa
Toki silloin v. 2013 sähköavusteiset pyörät oli muutenkin aika uusi juttu eli lastentauteja oli enemmän kuin nykyään. Olin tyytyväinen pyörään, hintalaatusuhde kohdallaan.

Nyt on 1200 euron takavetopyörä käytössä, jolla poljin ekana vuotena vajaa 2400 km, kesät talvet, sateessa ja tuulessa, joskus taisi pari hellepäivääkin osua kohdalle. Bafangin sähkötekniikkaa, toiminut ongelmitta. Ainoat murheet tulleet koska jarrupalat kuluu, ketjut venyy ja vaihteita siksi täytyy aina välillä säätää. Olen tyytyväinen pyörään, hintalaatusuhde enemmän kuin kohdallaan.

Toisaalla on ihan todistetusti jotkut ajaneet Bilteman 800 euron sähköpyörällä yli 3 vuotta ilman mitään isoja ongelmia. Ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä.

Melkoista Kiinan laatua siis!

Dude
11.03.2021, 17.27
Toisaalla on ihan todistetusti jotkut ajaneet Bilteman 800 euron sähköpyörällä yli 3 vuotta ilman mitään isoja ongelmia. Ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä.

Melkoista Kiinan laatua siis!

Tiettämättömyys on autuutta :)

Eli kun ei paremmasta tiedä.

ebike-harrastelija
11.03.2021, 18.19
^heh heh... Ei se sitä ole, budjetti vaan oli samaa luokkaa eli max. 1500 eur tämän nykyisen kakkospyörän kohdalla.

Ekan pyörän ostin ihan kokeilumielessä, kun kiinnosti millaisia sähköpyörällä on kulkea. Se oli siis varmasti halvin pyörä, minkä Suomen kaupoista löydin. No, sille tielle jäin. :)

Ja joo, samanlaista kuittailua sain silloinkin kuulla, kun kerroin hinnan - hajoaa vuoden sisällä kaikki, varaosia ei saa jne. Vähän kuin tälläkin foorumilla, kaikkien pitäisi ottaa uusi E-sarjan Mersu koska laatu ja hinta, mutta oikeasti sitä ihminen pärjää hyvin edullisemmallakin kulkineella.

Vai onkohan niin, että täälläkin pyörä ostetaan kaverien ja naapurien vuoksi, eikä oman itsensä? ;)

harald
11.03.2021, 19.00
Minäkin aloitin sähköpyöräiliyn ihan verkkiksen 590€ taitettavalla. Ajoin sillä vuoden päivät ihan tyytyväisenä töihin. Huollon tarve about nolla, mitä ei näistä "laadukkaammista" voi sanoa.